Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
...koska mökki on suht surkean tien päässä ja tarkoitus on käydä talvellakin siellä, niin aloin katselemaan pientä nelivetoa ja viime viikolla tuli sitten haettua -17 Suzuki Swift...
No ei se tie voi ihan hirveässä kunnossa olla jos tuommoisella kotterolla sinne mennään.
 
Kyllähän tollanen swiftikin aika pahaan paikkaan pääsee :D Vielä jos rengasvalinta on vähän normaalia karkeampi. Itse olisin kyllä ehkä tuohon käyttöön kuitenkin ottanut Fiat Pandan tai kalliimmista subarun outbackin ellei "oikeaa" maasturia halua.
 
90% etuvetoisten ongelma on maavara ja väärät renkaat, avoin "neliveto" auttaa toki hieman kun yhden vetävän renkaan sijaan siellä on kaksi vetävää rengasta, mutta nopeasti sekin löytää sellaisen paikan että voima menee sutimiseen, mutta vauhti on vajaavetoisten paras turva.

Jos haluaa hyvän budjetti "maasturin", niin Dusterissa neliveto toimii yllättävän hyvin ja sutivaa pyörää osataan jarruttaa kunnolla että voima menee sinne pidon puolelle.
 
Ei tuo Suzukin tekniikkakaan huono ole pääsääntöisesti kadulla ajettaviin autoihin. Nelivedon saa myös lukittua päälle alle 60kmh vauhdeissa. Toki samalla merkillä on ihan kitumaastureitakin joissa sitä maavaraakin ois vajaa 20cm.

Tämmösessä muhjussa kävin omalla Suzukilla:

Screenshot_20241118_204342_Gallery.jpg
 
Ei tuo Suzukin tekniikkakaan huono ole pääsääntöisesti kadulla ajettaviin autoihin. Nelivedon saa myös lukittua päälle alle 60kmh vauhdeissa. Toki samalla merkillä on ihan kitumaastureitakin joissa sitä maavaraakin ois vajaa 20cm.

Tämmösessä muhjussa kävin omalla Suzukilla:

Screenshot_20241118_204342_Gallery.jpg

Mitä enemmän vetäviä pyöriä ja maavaraa, sitä helpompaa se ajaminen on.

Monen monta kertaa ajanut etuvetoisella kelirikkoista mökkitietä mikä on 10cm sohjoista mutaa, ykkönen päällä ja kaasu pohjassa, kyllä se menee, mutta maavara meinaa loppua kesken ja jarrulevyt on punahehkussa kun pääsee perille. Tuohon jos pysähtyy tai vauhti hyytyy ylämäkeen niin ei auta muuta kuin toivoa että menee pakilla takaisin, muuten on jumissa.

Samaan aikaan sama tie oikealla maastoautolla menee ilman että edes huomaa mitään ongelmaa.
 
Ei tuo Suzukin tekniikkakaan huono ole pääsääntöisesti kadulla ajettaviin autoihin. Nelivedon saa myös lukittua päälle alle 60kmh vauhdeissa. Toki samalla merkillä on ihan kitumaastureitakin joissa sitä maavaraakin ois vajaa 20cm.

Tämmösessä muhjussa kävin omalla Suzukilla:

Screenshot_20241118_204342_Gallery.jpg
Itse jumituin eilen Peugeot 407 autolla nurmikolle. Oli vielä lastattu kärry perässä vähän haittaamassa. Ei kyllä vajaavetoisella kannata parkkeerata pehmeään paikkaan!

Hinausautoa ei tarvittu, mutta 50€ tunkin ostin, kun vanha tunkki ei edes nosta toista Peugeot e-2008 autoa riittävän korkealle, että pystyisi renkaat vaihtamaan.

Auton omalla tunkilla ja toisella tunkkilla nostin ja laitoin suditettuihin kohtiin palikoita. 407 maksoi onneksi vain 500€, kun molemmat kynnykset meni linttaan, koska väärä nostokohta toisessa tunkissa. Ei voi mitään :) Taas tiellä. Kuvassa saattaa näkyä vähän lintalleen mennyttä kynnystä.

Screenshot_2024-11-20-13-35-12-16_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2024-11-20-13-35-35-70_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Itse jumituin eilen Peugeot 407 autolla nurmikolle. Oli vielä lastattu kärry perässä vähän haittaamassa. Ei kyllä vajaavetoisella kannata parkkeerata pehmeään paikkaan!

Hinausautoa ei tarvittu, mutta 50€ tunkin ostin, kun vanha tunkki ei edes nosta toista Peugeot e-2008 autoa riittävän korkealle, että pystyisi renkaat vaihtamaan.

Auton omalla tunkilla ja toisella tunkkilla nostin ja laitoin suditettuihin kohtiin palikoita. 407 maksoi onneksi vain 500€, kun molemmat kynnykset meni linttaan, koska väärä nostokohta toisessa tunkissa. Ei voi mitään :) Taas tiellä. Kuvassa saattaa näkyä vähän lintalleen mennyttä kynnystä.

Screenshot_2024-11-20-13-35-12-16_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2024-11-20-13-35-35-70_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Tämähän se on jos paikaltaan yrittää liikkeelle, ensimmäinen sutaisu, maavara loppuu kesken ja loppu näkyy kuvissa.
 
Kakkosautolle tuli tarve kesämökin hankinnan myötä ja koska mökki on suht surkean tien päässä ja tarkoitus on käydä talvellakin siellä, niin aloin katselemaan pientä nelivetoa ja viime viikolla tuli sitten haettua -17 Suzuki Swift, tai kuten tyttö asian ilmaisi, jatkossa tunnetaan nimellä Taylor.
Hassu pieni vekotin.

IMG_20241117_201950.jpg
WhatsApp Image 2019-07-11 at 18.17.45.jpeg

Itse myin oman rakkaan -08 olevan Special Editionin veke, oli joku 30-v spesiaali Swift malli. Oli mulla 4-5 vuotta ja ei koskaan jättänyt jumiin. Aina tulee hyvä mieli, kun näkee näitä uudempia Swiftejä liikenteessä.
 
Itse myin oman rakkaan -08 olevan Special Editionin veke, oli joku 30-v spesiaali Swift malli. Oli mulla 4-5 vuotta ja ei koskaan jättänyt jumiin. Aina tulee hyvä mieli, kun näkee näitä uudempia Swiftejä liikenteessä.

Tuota edeltävää mallia itekin ensin meinasin mutta jahkailin vähän liian pitkään ja pari potentiaalista yksilöä kerkesi menemään "nenän edestä".
Sen verran pistäny ny merkille että Swiftejä ei kyllä tosiaa liiaksi liikenteessä näy, ei vanhempaa polvea eikä juuri uudempaakaan.
 
Kuten aiemmin on jo mainittu, on se maavara suurin ongelma, miksi se matka loppuu. Itse aluksi olin kanssa sitä mieltä, että pakko on neliveto hankkia, että mökille pääsee.
No eihän se loppujen lopuksi mikään välttämättömyys ollut ennen viime kevättä, jolloin tie meni yllättäen todella pahaan kuntoon.
IMG-20240414-WA0008.jpg

Tosin tuossakin homma johtui siitä, että se maavara loppui kesken. Naapurit oli maastureillaan tehneet tuohon niin hyvät urat, että sinne se auto väkisin vei. Ja olihan tuo kyllä niin pehmeä, että tyhmyyttähän minunkin oli sinne mökille väkisin puskea.
Tätä ennen oltiin tuolla etuvedolla mökille menty kesät talvet ilman sen kummempia murheita.

Tuosta viisastuneena toisena autona on nyt semmoinen neliveto, jossa maavara ja etenemiskyky ei samantien lopu.
 
Kuten aiemmin on jo mainittu, on se maavara suurin ongelma, miksi se matka loppuu. Itse aluksi olin kanssa sitä mieltä, että pakko on neliveto hankkia, että mökille pääsee.
No eihän se loppujen lopuksi mikään välttämättömyys ollut ennen viime kevättä, jolloin tie meni yllättäen todella pahaan kuntoon.
IMG-20240414-WA0008.jpg

Tosin tuossakin homma johtui siitä, että se maavara loppui kesken. Naapurit oli maastureillaan tehneet tuohon niin hyvät urat, että sinne se auto väkisin vei. Ja olihan tuo kyllä niin pehmeä, että tyhmyyttähän minunkin oli sinne mökille väkisin puskea.
Tätä ennen oltiin tuolla etuvedolla mökille menty kesät talvet ilman sen kummempia murheita.

Tuosta viisastuneena toisena autona on nyt semmoinen neliveto, jossa maavara ja etenemiskyky ei samantien lopu.

Melkoinen mutaeste :O Oisin kyllä ehdottanut tiekunnalle/naapureille "kevyttä" tieremonttia ennen maasturi-invaasiota, mutta voi olla että kun ensimmäinen on sellaisen ehtinyt hankkimaan niin ei enää tien kunnossapitoon kiinnosta rahaa laittaa...tai ei ole. Varmasti sillä rahalla olisi jo saanut tienkin kuntoon ellei mahdottoman pitkä pätkä ole.
Meinaan ei se kivaa ole maastoautollakaan kun joka kerta on kyljet ravassa ja pitää varoa ettei vaatteet tai tavarat vahingossakaan osu rapaan.
 
Tuollainen Pösö tuli kaupasta mukaan...E-3008 GT Launch Edition sähköauto. Ei hullummin pärjännyt TM testissä...
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaas tänne kuvaa viimeisimmästä autohankinnasta, vaikkei olekaan Suomen niemellä, kuten kelistä ja taustan kasvillisuudesta voi ehkä päätelläkin 😅
20241124_103240.jpg


Eli Suzuki Every wagon nelikko automaatti ja muuten täysin omaan speksiin kustomoitu, mutta liike mokasi moottorin suhteen ja ei tullut 65hv turbokoneella vaan 54hv vaparilla... Tästä huolimatta yllättävänkin pätevä huonolla vuoristo "tiellä", pitää vain ennakoida vähän enemmän tiukemmissa nousuissa enkä sitten tiedä olisiko tuo turbon tuoma lisäteho edes auttanut, kun näissä automaateissa ei ole alennusvaihteistoa, niinkuin manuaaleissa, että saisi pidetty kierrokset paremmin turbon tehoalueella...
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaas tänne kuvaa viimeisimmästä autohankinnasta, vaikkei olekaan Suomen niemellä, kuten kelistä ja taustan kasvillisuudesta voi ehkä päätelläkin 😅
20241124_103240.jpg


Eli Suzuki Every wagon nelikko automaatti ja muuten täysin omaan speksiin kustomoitu, mutta liike mokasi moottorin suhteen ja ei tullut 65hv turbokoneella vaan 54hv vaparilla... Tästä huolimatta yllättävänkin pätevä huonolla vuoristo "tiellä", pitää vain ennakoida vähän enemmän tiukemmissa nousuissa enkä sitten tiedä olisiko tuo turbon tuoma lisäteho edes auttanut, kun näissä automaateissa ei ole alennusvaihteistoa, niinkuin manuaaleissa, että saisi pidetty kierrokset paremmin turbon tehoalueella...
Tosi hieno. Japanilaiset osaa tehdä hyviä pieniä laatkoita.
 
Neljän ja puolen vuoden kestotesti dusterilla nyt koettu. Autolla ajettu nyt noin 54k kilometriä ja hyvin toimii kaikki ne mitä tässä nyt onkaan. Öljyn syönti loppui ekan vuoden aikana ja eka katsastus tottakai oli hylätty kuten tilastot kertoo. Siellä oli väljää koiranluuta joka johtuu siitä että alustan osat on heppoiset, kerran vuoteen jostain nurkasta saa olla vaihtamassa koiranluuta eli kallistuksenvakaajan yhdystankoa. Askeettinen peli, herkut aika minimit. Tää auto on parhaimillaan talvella, jäiset tiet muuttaa kulkemisen oikein smoothiksi.
 
Neljän ja puolen vuoden kestotesti dusterilla nyt koettu. Autolla ajettu nyt noin 54k kilometriä ja hyvin toimii kaikki ne mitä tässä nyt onkaan. Öljyn syönti loppui ekan vuoden aikana ja eka katsastus tottakai oli hylätty kuten tilastot kertoo. Siellä oli väljää koiranluuta joka johtuu siitä että alustan osat on heppoiset, kerran vuoteen jostain nurkasta saa olla vaihtamassa koiranluuta eli kallistuksenvakaajan yhdystankoa. Askeettinen peli, herkut aika minimit. Tää auto on parhaimillaan talvella, jäiset tiet muuttaa kulkemisen oikein smoothiksi.

Kerro nyt vähän tarkempia speksejä autosta (ellei ole neljä vuotta sitten kerrottu). Onhan tuota kehuttu varsin päteväksi laitteeksi siellä sun täällä. Pikkuviat on tiedossa, eikä ne vie ilmeisesti vararikkoon vs. vaikka ML mersu.
 
Kerro nyt vähän tarkempia speksejä autosta (ellei ole neljä vuotta sitten kerrottu). Onhan tuota kehuttu varsin päteväksi laitteeksi siellä sun täällä. Pikkuviat on tiedossa, eikä ne vie ilmeisesti vararikkoon vs. vaikka ML mersu.
Autohan on vuodelta 2020 ja ostin sen uutena, 1.3tce 150 prestige 4wd. Ei moitittavaa toimii kuin junan vessa. Karu peli jos vertaa mihin tahansa samanikäiseen, voin suositella jos haluaa suht uuden auton missä ei ole nykypäivän hienouksia. Huoltokulut olleet aika minimaalliset, takuun loppumisen jälkeen maahantuojan vastaantulo on ollut kiitettävää liittyen noihin koiranluihin. Bensaa menee kesällä se 7.6 ja talvella 9 litraa sekalaisessa pörräämisessä, lämpötilan lasku selkeästi vaikuttaa kulutukseen. Renaultin moottorinohjaus ei ymmärrä yli 60c lämpötila-asteen eroa, eli jos ulkona on -20 ja moottori esilämmitetty +40c niin vikavalo syttyy "tarkasta sytytys" helähtää ajotietokoneeseen. Vikakoodi häviää kun sammuttaa auton ja ei jää muistiin.
 
Autohan on vuodelta 2020 ja ostin sen uutena, 1.3tce 150 prestige 4wd. Ei moitittavaa toimii kuin junan vessa. Karu peli jos vertaa mihin tahansa samanikäiseen, voin suositella jos haluaa suht uuden auton missä ei ole nykypäivän hienouksia. Huoltokulut olleet aika minimaalliset, takuun loppumisen jälkeen maahantuojan vastaantulo on ollut kiitettävää liittyen noihin koiranluihin. Bensaa menee kesällä se 7.6 ja talvella 9 litraa sekalaisessa pörräämisessä, lämpötilan lasku selkeästi vaikuttaa kulutukseen. Renaultin moottorinohjaus ei ymmärrä yli 60c lämpötila-asteen eroa, eli jos ulkona on -20 ja moottori esilämmitetty +40c niin vikavalo syttyy "tarkasta sytytys" helähtää ajotietokoneeseen. Vikakoodi häviää kun sammuttaa auton ja ei jää muistiin.

Eikö näissä bensakoneisissa lävähdä se jakopää kaikissa ? Muistaakseni melko pienellä km-lukemalla kaiken lisäksi.
 
Itse jumituin eilen Peugeot 407 autolla nurmikolle. Oli vielä lastattu kärry perässä vähän haittaamassa. Ei kyllä vajaavetoisella kannata parkkeerata pehmeään paikkaan!
Muistelen että tutulla oli vastaava Pösö samalla värillä ja se oli ehkä myös madallettu (liekö jo tehtaalta joku ”sport” varustelu). Kiinni jäi mökkitiellä, pohja kolisi usein ja nykyään ajaa (city)maasturilla.

En ymmärrä noita madalluksia käyttöautoon Suomessa jossa alemman tieverkoston tiet vaan huononee.
 
Muistelen että tutulla oli vastaava Pösö samalla värillä ja se oli ehkä myös madallettu (liekö jo tehtaalta joku ”sport” varustelu). Kiinni jäi mökkitiellä, pohja kolisi usein ja nykyään ajaa (city)maasturilla.

En ymmärrä noita madalluksia käyttöautoon Suomessa jossa alemman tieverkoston tiet vaan huononee.
Riippuu täysin missä ajaa. Ihan hyvin tulee madalletutkin autot mökkiteitä kun ei 80kmh paina menemään 50 rajoituksella.
 
Riippuu täysin missä ajaa. Ihan hyvin tulee madalletutkin autot mökkiteitä kun ei 80kmh paina menemään 50 rajoituksella.
Niin tarkoitin lähinnä mökkiteitä joilla ajetaan 20 km/h .. kai sitä pärjää matalallakin jos on tuttu tie ja ei tarvi ihan ympärivuoden sinne ajella.
 
Niin tarkoitin lähinnä mökkiteitä joilla ajetaan 20 km/h .. kai sitä pärjää matalallakin jos on tuttu tie ja ei tarvi ihan ympärivuoden sinne ajella.
No siis jos on noin huonossa kunnossa se tie, kyllä se korkeampikin raapii. Puskurin alareuna oli se asia mikä oli yleensä asia mitä piti varoa kun oli noita hot hatchejä. Mutta olen joutunut parillakin mökkitiellä hidastelemaan myös Corollalla. Maasturit ja "maasturit" sitten erikseen, niillä nyt pääsee pidemmälle ilman pohjakontaktia.
 
Autohan on vuodelta 2020 ja ostin sen uutena, 1.3tce 150 prestige 4wd. Ei moitittavaa toimii kuin junan vessa. Karu peli jos vertaa mihin tahansa samanikäiseen, voin suositella jos haluaa suht uuden auton missä ei ole nykypäivän hienouksia. Huoltokulut olleet aika minimaalliset, takuun loppumisen jälkeen maahantuojan vastaantulo on ollut kiitettävää liittyen noihin koiranluihin. Bensaa menee kesällä se 7.6 ja talvella 9 litraa sekalaisessa pörräämisessä, lämpötilan lasku selkeästi vaikuttaa kulutukseen. Renaultin moottorinohjaus ei ymmärrä yli 60c lämpötila-asteen eroa, eli jos ulkona on -20 ja moottori esilämmitetty +40c niin vikavalo syttyy "tarkasta sytytys" helähtää ajotietokoneeseen. Vikakoodi häviää kun sammuttaa auton ja ei jää muistiin.
Ei se nyt ihan kuin junan vessa toimi jos alle 4 vuotta vanhasta hajoaa koiranluut ja takuukin loppu.
 
Ei se nyt ihan kuin junan vessa toimi jos alle 4 vuotta vanhasta hajoaa koiranluut ja takuukin loppu.
Sanotaan näin, koiranluita vaihtelee vaikka huvikseen joka vuosi vs kokonainen moottori tai aski parin vuoden välein. VAG loistaa luotettavuustesteissä/katsastustilastoissa koska viat ovat monesti katastrofaalisia ja leimalle on turha yrittää kun moottori/aski on paskana vs leimalla huonosti pärjäävissä saattaa olla hylyn syynä pieni jarrujumi tai juurikin esim halpa ja helppovaihtoinen koiranluu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 155
Viestejä
4 516 507
Jäsenet
74 564
Uusin jäsen
kepa021224

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom