Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei tuo Suzukin tekniikkakaan huono ole pääsääntöisesti kadulla ajettaviin autoihin. Nelivedon saa myös lukittua päälle alle 60kmh vauhdeissa. Toki samalla merkillä on ihan kitumaastureitakin joissa sitä maavaraakin ois vajaa 20cm.
Tämmösessä muhjussa kävin omalla Suzukilla:
![]()
Oliko tämä minulle?Eli se perinteinen "väärin ostettu" taas?
![]()
Ei vaan yleisesti.Oliko tämä minulle?
Itse jumituin eilen Peugeot 407 autolla nurmikolle. Oli vielä lastattu kärry perässä vähän haittaamassa. Ei kyllä vajaavetoisella kannata parkkeerata pehmeään paikkaan!Ei tuo Suzukin tekniikkakaan huono ole pääsääntöisesti kadulla ajettaviin autoihin. Nelivedon saa myös lukittua päälle alle 60kmh vauhdeissa. Toki samalla merkillä on ihan kitumaastureitakin joissa sitä maavaraakin ois vajaa 20cm.
Tämmösessä muhjussa kävin omalla Suzukilla:
![]()
Tämähän se on jos paikaltaan yrittää liikkeelle, ensimmäinen sutaisu, maavara loppuu kesken ja loppu näkyy kuvissa.Itse jumituin eilen Peugeot 407 autolla nurmikolle. Oli vielä lastattu kärry perässä vähän haittaamassa. Ei kyllä vajaavetoisella kannata parkkeerata pehmeään paikkaan!
Hinausautoa ei tarvittu, mutta 50€ tunkin ostin, kun vanha tunkki ei edes nosta toista Peugeot e-2008 autoa riittävän korkealle, että pystyisi renkaat vaihtamaan.
Auton omalla tunkilla ja toisella tunkkilla nostin ja laitoin suditettuihin kohtiin palikoita. 407 maksoi onneksi vain 500€, kun molemmat kynnykset meni linttaan, koska väärä nostokohta toisessa tunkissa. Ei voi mitäänTaas tiellä. Kuvassa saattaa näkyä vähän lintalleen mennyttä kynnystä.
![]()
![]()
Kakkosautolle tuli tarve kesämökin hankinnan myötä ja koska mökki on suht surkean tien päässä ja tarkoitus on käydä talvellakin siellä, niin aloin katselemaan pientä nelivetoa ja viime viikolla tuli sitten haettua -17 Suzuki Swift, tai kuten tyttö asian ilmaisi, jatkossa tunnetaan nimellä Taylor.
Hassu pieni vekotin.
![]()
Itse myin oman rakkaan -08 olevan Special Editionin veke, oli joku 30-v spesiaali Swift malli. Oli mulla 4-5 vuotta ja ei koskaan jättänyt jumiin. Aina tulee hyvä mieli, kun näkee näitä uudempia Swiftejä liikenteessä.
Kuten aiemmin on jo mainittu, on se maavara suurin ongelma, miksi se matka loppuu. Itse aluksi olin kanssa sitä mieltä, että pakko on neliveto hankkia, että mökille pääsee.
No eihän se loppujen lopuksi mikään välttämättömyys ollut ennen viime kevättä, jolloin tie meni yllättäen todella pahaan kuntoon.
![]()
Tosin tuossakin homma johtui siitä, että se maavara loppui kesken. Naapurit oli maastureillaan tehneet tuohon niin hyvät urat, että sinne se auto väkisin vei. Ja olihan tuo kyllä niin pehmeä, että tyhmyyttähän minunkin oli sinne mökille väkisin puskea.
Tätä ennen oltiin tuolla etuvedolla mökille menty kesät talvet ilman sen kummempia murheita.
Tuosta viisastuneena toisena autona on nyt semmoinen neliveto, jossa maavara ja etenemiskyky ei samantien lopu.
Uusi on aika liukuva termi täällä, mutta tämä Japanista uitettu ja täys kunnostettu maksoi 310k pesoa, mikä kääntynee johonkin 5k€ kieppeilleMinkä hinainen laite tuollainen siellä on uutena?
Tosi hieno. Japanilaiset osaa tehdä hyviä pieniä laatkoita.Laitetaas tänne kuvaa viimeisimmästä autohankinnasta, vaikkei olekaan Suomen niemellä, kuten kelistä ja taustan kasvillisuudesta voi ehkä päätelläkin
![]()
Eli Suzuki Every wagon nelikko automaatti ja muuten täysin omaan speksiin kustomoitu, mutta liike mokasi moottorin suhteen ja ei tullut 65hv turbokoneella vaan 54hv vaparilla... Tästä huolimatta yllättävänkin pätevä huonolla vuoristo "tiellä", pitää vain ennakoida vähän enemmän tiukemmissa nousuissa enkä sitten tiedä olisiko tuo turbon tuoma lisäteho edes auttanut, kun näissä automaateissa ei ole alennusvaihteistoa, niinkuin manuaaleissa, että saisi pidetty kierrokset paremmin turbon tehoalueella...
Johtuu paikallisesta verotuksesta, ne pienet avoautot jollain 600 kuutioisella turbolla on mielenkiintoisia pelejä tuon ylläolevan Kei-pakettiauton lisäksiTosi hieno. Japanilaiset osaa tehdä hyviä pieniä laatkoita.
Neljän ja puolen vuoden kestotesti dusterilla nyt koettu. Autolla ajettu nyt noin 54k kilometriä ja hyvin toimii kaikki ne mitä tässä nyt onkaan. Öljyn syönti loppui ekan vuoden aikana ja eka katsastus tottakai oli hylätty kuten tilastot kertoo. Siellä oli väljää koiranluuta joka johtuu siitä että alustan osat on heppoiset, kerran vuoteen jostain nurkasta saa olla vaihtamassa koiranluuta eli kallistuksenvakaajan yhdystankoa. Askeettinen peli, herkut aika minimit. Tää auto on parhaimillaan talvella, jäiset tiet muuttaa kulkemisen oikein smoothiksi.
Autohan on vuodelta 2020 ja ostin sen uutena, 1.3tce 150 prestige 4wd. Ei moitittavaa toimii kuin junan vessa. Karu peli jos vertaa mihin tahansa samanikäiseen, voin suositella jos haluaa suht uuden auton missä ei ole nykypäivän hienouksia. Huoltokulut olleet aika minimaalliset, takuun loppumisen jälkeen maahantuojan vastaantulo on ollut kiitettävää liittyen noihin koiranluihin. Bensaa menee kesällä se 7.6 ja talvella 9 litraa sekalaisessa pörräämisessä, lämpötilan lasku selkeästi vaikuttaa kulutukseen. Renaultin moottorinohjaus ei ymmärrä yli 60c lämpötila-asteen eroa, eli jos ulkona on -20 ja moottori esilämmitetty +40c niin vikavalo syttyy "tarkasta sytytys" helähtää ajotietokoneeseen. Vikakoodi häviää kun sammuttaa auton ja ei jää muistiin.Kerro nyt vähän tarkempia speksejä autosta (ellei ole neljä vuotta sitten kerrottu). Onhan tuota kehuttu varsin päteväksi laitteeksi siellä sun täällä. Pikkuviat on tiedossa, eikä ne vie ilmeisesti vararikkoon vs. vaikka ML mersu.
Autohan on vuodelta 2020 ja ostin sen uutena, 1.3tce 150 prestige 4wd. Ei moitittavaa toimii kuin junan vessa. Karu peli jos vertaa mihin tahansa samanikäiseen, voin suositella jos haluaa suht uuden auton missä ei ole nykypäivän hienouksia. Huoltokulut olleet aika minimaalliset, takuun loppumisen jälkeen maahantuojan vastaantulo on ollut kiitettävää liittyen noihin koiranluihin. Bensaa menee kesällä se 7.6 ja talvella 9 litraa sekalaisessa pörräämisessä, lämpötilan lasku selkeästi vaikuttaa kulutukseen. Renaultin moottorinohjaus ei ymmärrä yli 60c lämpötila-asteen eroa, eli jos ulkona on -20 ja moottori esilämmitetty +40c niin vikavalo syttyy "tarkasta sytytys" helähtää ajotietokoneeseen. Vikakoodi häviää kun sammuttaa auton ja ei jää muistiin.
1.2tce saattaa mennä, toki se on alle tonnin remppa kun ajoissa vaihtaa.Eikö näissä bensakoneisissa lävähdä se jakopää kaikissa ? Muistaakseni melko pienellä km-lukemalla kaiken lisäksi.
Muistelen että tutulla oli vastaava Pösö samalla värillä ja se oli ehkä myös madallettu (liekö jo tehtaalta joku ”sport” varustelu). Kiinni jäi mökkitiellä, pohja kolisi usein ja nykyään ajaa (city)maasturilla.Itse jumituin eilen Peugeot 407 autolla nurmikolle. Oli vielä lastattu kärry perässä vähän haittaamassa. Ei kyllä vajaavetoisella kannata parkkeerata pehmeään paikkaan!
Riippuu täysin missä ajaa. Ihan hyvin tulee madalletutkin autot mökkiteitä kun ei 80kmh paina menemään 50 rajoituksella.Muistelen että tutulla oli vastaava Pösö samalla värillä ja se oli ehkä myös madallettu (liekö jo tehtaalta joku ”sport” varustelu). Kiinni jäi mökkitiellä, pohja kolisi usein ja nykyään ajaa (city)maasturilla.
En ymmärrä noita madalluksia käyttöautoon Suomessa jossa alemman tieverkoston tiet vaan huononee.
Niin tarkoitin lähinnä mökkiteitä joilla ajetaan 20 km/h .. kai sitä pärjää matalallakin jos on tuttu tie ja ei tarvi ihan ympärivuoden sinne ajella.Riippuu täysin missä ajaa. Ihan hyvin tulee madalletutkin autot mökkiteitä kun ei 80kmh paina menemään 50 rajoituksella.
No siis jos on noin huonossa kunnossa se tie, kyllä se korkeampikin raapii. Puskurin alareuna oli se asia mikä oli yleensä asia mitä piti varoa kun oli noita hot hatchejä. Mutta olen joutunut parillakin mökkitiellä hidastelemaan myös Corollalla. Maasturit ja "maasturit" sitten erikseen, niillä nyt pääsee pidemmälle ilman pohjakontaktia.Niin tarkoitin lähinnä mökkiteitä joilla ajetaan 20 km/h .. kai sitä pärjää matalallakin jos on tuttu tie ja ei tarvi ihan ympärivuoden sinne ajella.
Ei se nyt ihan kuin junan vessa toimi jos alle 4 vuotta vanhasta hajoaa koiranluut ja takuukin loppu.Autohan on vuodelta 2020 ja ostin sen uutena, 1.3tce 150 prestige 4wd. Ei moitittavaa toimii kuin junan vessa. Karu peli jos vertaa mihin tahansa samanikäiseen, voin suositella jos haluaa suht uuden auton missä ei ole nykypäivän hienouksia. Huoltokulut olleet aika minimaalliset, takuun loppumisen jälkeen maahantuojan vastaantulo on ollut kiitettävää liittyen noihin koiranluihin. Bensaa menee kesällä se 7.6 ja talvella 9 litraa sekalaisessa pörräämisessä, lämpötilan lasku selkeästi vaikuttaa kulutukseen. Renaultin moottorinohjaus ei ymmärrä yli 60c lämpötila-asteen eroa, eli jos ulkona on -20 ja moottori esilämmitetty +40c niin vikavalo syttyy "tarkasta sytytys" helähtää ajotietokoneeseen. Vikakoodi häviää kun sammuttaa auton ja ei jää muistiin.
Sanotaan näin, koiranluita vaihtelee vaikka huvikseen joka vuosi vs kokonainen moottori tai aski parin vuoden välein. VAG loistaa luotettavuustesteissä/katsastustilastoissa koska viat ovat monesti katastrofaalisia ja leimalle on turha yrittää kun moottori/aski on paskana vs leimalla huonosti pärjäävissä saattaa olla hylyn syynä pieni jarrujumi tai juurikin esim halpa ja helppovaihtoinen koiranluu.Ei se nyt ihan kuin junan vessa toimi jos alle 4 vuotta vanhasta hajoaa koiranluut ja takuukin loppu.
1.2tce saattaa mennä, toki se on alle tonnin remppa kun ajoissa vaihtaa.
Esimerkiksi 0.9tce ei ole niin herkkä jakoketju ongelmille, koska siinä ei ole esim. polttoaineen suorasuihkutusta. Niillä ajetaan 200tkm helposti, muutenkin aivan eri kone kuin isommat, 3syl ym. erot.
Esimerkiksi 0.9tce ei ole niin herkkä jakoketju ongelmille, koska siinä ei ole esim. polttoaineen suorasuihkutusta. Niillä ajetaan 200tkm helposti, muutenkin aivan eri kone kuin isommat, 3syl ym. erot.
1.2tce ketjuja on vaihdeltu jo 100tkm kohdilla.
Luigi keksinyt kauniin tarinan aiheesta, 0,9tce jakoketju sarja, mikä sisältää KAIKEN, maksaa 400€.
![]()
No juuri sitä, että Luigi puhuu kaikista TCe koneista vaikka niissä on aika paljonkin eroa keskenään eli onko tietoa vai ei, päättäkööt jokainen itse.Mutta tämä koskikin Dusteria jotka kaikki taitavat olla 1.2-1.3 koneilla. Luigia en tunne tai tiedä, mutta ainakin vaikutti tietävän asiasta.
Osasarja voi olla "halpa", mutta miten mahtaa työn osuus olla. Ja nämä kiinnostavat, koska jossain vaiheessa tosissani harkitsin Dusteria.
Tuli käytyä eilen sunnuntai-ajelulla Sastamalassa ja kävi sillain hassusti että tammikuussa joutuu hakemaan tällasen..
Focus 1.5TDCi EcoBlue 120hv Start/Stop A8 Titanium 5-ov:
Laitetaas tästäkin vähän käyttökokemuksia.
Auto ollut siis nyt melkein päivälleen 6 vuotta omistuksessa, mittarissa nyt aika tasan 120tkm. Autohan ruostesuojattiin uutena ihan tarkoituksella koska meininki oli ajaa tämä ns "loppuun", missä se loppu sitten ikinä tuleekaan.
Mitään oikeita ongelmia ei ole esiintyny, oikein luotettava vehje ollu kokonaisuudessaan ja nelihenkisen perheen päivittäisenä kulkineena toiminut. Tilojen puolesta piisannut meille oikein mainiosti, on käyty Virossa, Lapissa, Ruotsissa ties sun missä.
120tkm eli koko ajomatkan keskikulutus 5,5l/100km.
Takuuseen menny jotain juttuja, suurimpana automaattilaatikosta porsinut sokea tulppa joka vuoti laatikkonesteet pihalle 70tkm kohdalla. Olisin laatikkoöljyt vaihdattanu muutenkin viimeistää 80tkm paikkeilla joten tuli hyvään saumaan.
Takuuseen vaihdettu myös toinen etuvaloumpio, BMS-anturi kahdesti ja jotain softapäivityksiä tehty.
Akkujen kanssa on ollu lievää painia, tehdasasennettu EFB-akku porsi jo 2 vuoden jälkeen jolloin vaihdettiin tyhmästi tilalle uusi EFB-akku, joka sekin kesti vain vajaa 3 vuotta, nyt viime talvena vaihdettiin AGM-akkuun joka on toistaiseksi osottautunu paljon paremmaksi vaihtoehdoksi, jopa start/stop-toimintoa pystyy käyttämään jos niin haluaa.
Huollot tehty ajallaan eikä vielä ole tarvinnu uusia edes mitään kuluvia osia, jarrupalat sun muut alkuperäiset, viimeisimmän huoltovideon mukaan 8mm paloja jäljellä edessä ja takana.
Jotain miinuksiakin:
Laatikko on käytöltään vähän kulmikas toisinaan koska on perinteinen mehulinkolaatikko joka itselle on vain plussaa, ei tartte pelätä Powershitin ongelmia.
Maalipinta on lähteny hilseilemään takalokasuojan ja takapuskurin saumasta, pitäs jotai paikkamaalausta harrastaa kun jaksais/kerkeis/viittis.
Auton BMS on todella typerä, se käytännössä katkaisee webaston sun muiden käytön aivan liian aikaisessa vaiheessa, tätä on hierottu pariinkin otteeseen tässä vuosien aikana, päivitetty ja jopa vaihdettukin mutta edelleen toimii ihan liian konservatiivisesti eikä tämän auton laturi lataa akkua käytännössä koskaan täyteen.
Tuulilasi vaihdettu kaksi kertaa, ei taida tosin olla enää Fordin ominaisuuksia vaan taitaa koskea melkein vähän kaikkia autovalmistajia nämä heikot nykylasit. Lasivakuutus on pakollinen tässä koska lämmitettävä lasi on kallis kuin perkele.
Kokonaisuutena kuitenkin ollaan oikein tyytyväisiä, vaimon työmatkakulkineenahan tuo edelleen on ja tällä mennään hamaan tappiin saakka.![]()
Myin Model S Plaidini ja tilalle tuli oletettavasti Suomen ainoa Hongqi E-HS9 Long Range 120 kWh.
![]()
![]()
![]()
![]()
Neljänkympin kriisissä tuli ostettua tämmönen 2000-luvun alun "pirkka" 911. Alunperin tarkoituksena oli ostaa E46 M3, mutta tämä tuli sopivasti tarjolle enkä ole kauheasti asiaa kerennyt katumaan.
Autohan on siis tosiaan musta 996.2 Carrera 2 mustalla nahkasisustalla ja manuaaliaskilla. Auto on about mint-kuntoinen kilometrien ollessa talvisäilöön jätettäessä n. 58k.
Erinomainen auto kevyeen Porkkalantien hassutteluun ja jo nukkumaan unohtuneen sisäisen bensalenkkarin herättelyyn.
e. Windowsin blurraus näemmä raiskasi kuvat muutenkin - lataan uudet kuvat kun kerkeän
Valitettavasti tällä on tarkoitus ajaa korkeintaan 5k vuodessa. Toki kaasu pohjassa, mutta kuitenkin.Aika hävyttömän vähän ajettu varsinkin kun kyseessä ns. normi malli eikä mikään suoraan tehtaalta keräilyyn. Toivottavasti korjaat asian ajamalla edellisiä aktiivisemmin.
Valitettavasti tällä on tarkoitus ajaa korkeintaan 5k vuodessa. Toki kaasu pohjassa, mutta kuitenkin.
On kyllä härskin näköinen järkäle.Myin Model S Plaidini ja tilalle tuli oletettavasti Suomen ainoa Hongqi E-HS9 Long Range 120 kWh.
![]()