Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
...koska mökki on suht surkean tien päässä ja tarkoitus on käydä talvellakin siellä, niin aloin katselemaan pientä nelivetoa ja viime viikolla tuli sitten haettua -17 Suzuki Swift...
No ei se tie voi ihan hirveässä kunnossa olla jos tuommoisella kotterolla sinne mennään.
 
Kyllähän tollanen swiftikin aika pahaan paikkaan pääsee :D Vielä jos rengasvalinta on vähän normaalia karkeampi. Itse olisin kyllä ehkä tuohon käyttöön kuitenkin ottanut Fiat Pandan tai kalliimmista subarun outbackin ellei "oikeaa" maasturia halua.
 
90% etuvetoisten ongelma on maavara ja väärät renkaat, avoin "neliveto" auttaa toki hieman kun yhden vetävän renkaan sijaan siellä on kaksi vetävää rengasta, mutta nopeasti sekin löytää sellaisen paikan että voima menee sutimiseen, mutta vauhti on vajaavetoisten paras turva.

Jos haluaa hyvän budjetti "maasturin", niin Dusterissa neliveto toimii yllättävän hyvin ja sutivaa pyörää osataan jarruttaa kunnolla että voima menee sinne pidon puolelle.
 
Ei tuo Suzukin tekniikkakaan huono ole pääsääntöisesti kadulla ajettaviin autoihin. Nelivedon saa myös lukittua päälle alle 60kmh vauhdeissa. Toki samalla merkillä on ihan kitumaastureitakin joissa sitä maavaraakin ois vajaa 20cm.

Tämmösessä muhjussa kävin omalla Suzukilla:

Screenshot_20241118_204342_Gallery.jpg
 
Ei tuo Suzukin tekniikkakaan huono ole pääsääntöisesti kadulla ajettaviin autoihin. Nelivedon saa myös lukittua päälle alle 60kmh vauhdeissa. Toki samalla merkillä on ihan kitumaastureitakin joissa sitä maavaraakin ois vajaa 20cm.

Tämmösessä muhjussa kävin omalla Suzukilla:

Screenshot_20241118_204342_Gallery.jpg

Mitä enemmän vetäviä pyöriä ja maavaraa, sitä helpompaa se ajaminen on.

Monen monta kertaa ajanut etuvetoisella kelirikkoista mökkitietä mikä on 10cm sohjoista mutaa, ykkönen päällä ja kaasu pohjassa, kyllä se menee, mutta maavara meinaa loppua kesken ja jarrulevyt on punahehkussa kun pääsee perille. Tuohon jos pysähtyy tai vauhti hyytyy ylämäkeen niin ei auta muuta kuin toivoa että menee pakilla takaisin, muuten on jumissa.

Samaan aikaan sama tie oikealla maastoautolla menee ilman että edes huomaa mitään ongelmaa.
 
Ei tuo Suzukin tekniikkakaan huono ole pääsääntöisesti kadulla ajettaviin autoihin. Nelivedon saa myös lukittua päälle alle 60kmh vauhdeissa. Toki samalla merkillä on ihan kitumaastureitakin joissa sitä maavaraakin ois vajaa 20cm.

Tämmösessä muhjussa kävin omalla Suzukilla:

Screenshot_20241118_204342_Gallery.jpg
Itse jumituin eilen Peugeot 407 autolla nurmikolle. Oli vielä lastattu kärry perässä vähän haittaamassa. Ei kyllä vajaavetoisella kannata parkkeerata pehmeään paikkaan!

Hinausautoa ei tarvittu, mutta 50€ tunkin ostin, kun vanha tunkki ei edes nosta toista Peugeot e-2008 autoa riittävän korkealle, että pystyisi renkaat vaihtamaan.

Auton omalla tunkilla ja toisella tunkkilla nostin ja laitoin suditettuihin kohtiin palikoita. 407 maksoi onneksi vain 500€, kun molemmat kynnykset meni linttaan, koska väärä nostokohta toisessa tunkissa. Ei voi mitään :) Taas tiellä. Kuvassa saattaa näkyä vähän lintalleen mennyttä kynnystä.

Screenshot_2024-11-20-13-35-12-16_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2024-11-20-13-35-35-70_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Itse jumituin eilen Peugeot 407 autolla nurmikolle. Oli vielä lastattu kärry perässä vähän haittaamassa. Ei kyllä vajaavetoisella kannata parkkeerata pehmeään paikkaan!

Hinausautoa ei tarvittu, mutta 50€ tunkin ostin, kun vanha tunkki ei edes nosta toista Peugeot e-2008 autoa riittävän korkealle, että pystyisi renkaat vaihtamaan.

Auton omalla tunkilla ja toisella tunkkilla nostin ja laitoin suditettuihin kohtiin palikoita. 407 maksoi onneksi vain 500€, kun molemmat kynnykset meni linttaan, koska väärä nostokohta toisessa tunkissa. Ei voi mitään :) Taas tiellä. Kuvassa saattaa näkyä vähän lintalleen mennyttä kynnystä.

Screenshot_2024-11-20-13-35-12-16_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2024-11-20-13-35-35-70_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Tämähän se on jos paikaltaan yrittää liikkeelle, ensimmäinen sutaisu, maavara loppuu kesken ja loppu näkyy kuvissa.
 
Kakkosautolle tuli tarve kesämökin hankinnan myötä ja koska mökki on suht surkean tien päässä ja tarkoitus on käydä talvellakin siellä, niin aloin katselemaan pientä nelivetoa ja viime viikolla tuli sitten haettua -17 Suzuki Swift, tai kuten tyttö asian ilmaisi, jatkossa tunnetaan nimellä Taylor.
Hassu pieni vekotin.

IMG_20241117_201950.jpg
WhatsApp Image 2019-07-11 at 18.17.45.jpeg

Itse myin oman rakkaan -08 olevan Special Editionin veke, oli joku 30-v spesiaali Swift malli. Oli mulla 4-5 vuotta ja ei koskaan jättänyt jumiin. Aina tulee hyvä mieli, kun näkee näitä uudempia Swiftejä liikenteessä.
 
Itse myin oman rakkaan -08 olevan Special Editionin veke, oli joku 30-v spesiaali Swift malli. Oli mulla 4-5 vuotta ja ei koskaan jättänyt jumiin. Aina tulee hyvä mieli, kun näkee näitä uudempia Swiftejä liikenteessä.

Tuota edeltävää mallia itekin ensin meinasin mutta jahkailin vähän liian pitkään ja pari potentiaalista yksilöä kerkesi menemään "nenän edestä".
Sen verran pistäny ny merkille että Swiftejä ei kyllä tosiaa liiaksi liikenteessä näy, ei vanhempaa polvea eikä juuri uudempaakaan.
 
Kuten aiemmin on jo mainittu, on se maavara suurin ongelma, miksi se matka loppuu. Itse aluksi olin kanssa sitä mieltä, että pakko on neliveto hankkia, että mökille pääsee.
No eihän se loppujen lopuksi mikään välttämättömyys ollut ennen viime kevättä, jolloin tie meni yllättäen todella pahaan kuntoon.
IMG-20240414-WA0008.jpg

Tosin tuossakin homma johtui siitä, että se maavara loppui kesken. Naapurit oli maastureillaan tehneet tuohon niin hyvät urat, että sinne se auto väkisin vei. Ja olihan tuo kyllä niin pehmeä, että tyhmyyttähän minunkin oli sinne mökille väkisin puskea.
Tätä ennen oltiin tuolla etuvedolla mökille menty kesät talvet ilman sen kummempia murheita.

Tuosta viisastuneena toisena autona on nyt semmoinen neliveto, jossa maavara ja etenemiskyky ei samantien lopu.
 
Kuten aiemmin on jo mainittu, on se maavara suurin ongelma, miksi se matka loppuu. Itse aluksi olin kanssa sitä mieltä, että pakko on neliveto hankkia, että mökille pääsee.
No eihän se loppujen lopuksi mikään välttämättömyys ollut ennen viime kevättä, jolloin tie meni yllättäen todella pahaan kuntoon.
IMG-20240414-WA0008.jpg

Tosin tuossakin homma johtui siitä, että se maavara loppui kesken. Naapurit oli maastureillaan tehneet tuohon niin hyvät urat, että sinne se auto väkisin vei. Ja olihan tuo kyllä niin pehmeä, että tyhmyyttähän minunkin oli sinne mökille väkisin puskea.
Tätä ennen oltiin tuolla etuvedolla mökille menty kesät talvet ilman sen kummempia murheita.

Tuosta viisastuneena toisena autona on nyt semmoinen neliveto, jossa maavara ja etenemiskyky ei samantien lopu.

Melkoinen mutaeste :O Oisin kyllä ehdottanut tiekunnalle/naapureille "kevyttä" tieremonttia ennen maasturi-invaasiota, mutta voi olla että kun ensimmäinen on sellaisen ehtinyt hankkimaan niin ei enää tien kunnossapitoon kiinnosta rahaa laittaa...tai ei ole. Varmasti sillä rahalla olisi jo saanut tienkin kuntoon ellei mahdottoman pitkä pätkä ole.
Meinaan ei se kivaa ole maastoautollakaan kun joka kerta on kyljet ravassa ja pitää varoa ettei vaatteet tai tavarat vahingossakaan osu rapaan.
 
Tuollainen Pösö tuli kaupasta mukaan...E-3008 GT Launch Edition sähköauto. Ei hullummin pärjännyt TM testissä...
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaas tänne kuvaa viimeisimmästä autohankinnasta, vaikkei olekaan Suomen niemellä, kuten kelistä ja taustan kasvillisuudesta voi ehkä päätelläkin 😅
20241124_103240.jpg


Eli Suzuki Every wagon nelikko automaatti ja muuten täysin omaan speksiin kustomoitu, mutta liike mokasi moottorin suhteen ja ei tullut 65hv turbokoneella vaan 54hv vaparilla... Tästä huolimatta yllättävänkin pätevä huonolla vuoristo "tiellä", pitää vain ennakoida vähän enemmän tiukemmissa nousuissa enkä sitten tiedä olisiko tuo turbon tuoma lisäteho edes auttanut, kun näissä automaateissa ei ole alennusvaihteistoa, niinkuin manuaaleissa, että saisi pidetty kierrokset paremmin turbon tehoalueella...
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaas tänne kuvaa viimeisimmästä autohankinnasta, vaikkei olekaan Suomen niemellä, kuten kelistä ja taustan kasvillisuudesta voi ehkä päätelläkin 😅
20241124_103240.jpg


Eli Suzuki Every wagon nelikko automaatti ja muuten täysin omaan speksiin kustomoitu, mutta liike mokasi moottorin suhteen ja ei tullut 65hv turbokoneella vaan 54hv vaparilla... Tästä huolimatta yllättävänkin pätevä huonolla vuoristo "tiellä", pitää vain ennakoida vähän enemmän tiukemmissa nousuissa enkä sitten tiedä olisiko tuo turbon tuoma lisäteho edes auttanut, kun näissä automaateissa ei ole alennusvaihteistoa, niinkuin manuaaleissa, että saisi pidetty kierrokset paremmin turbon tehoalueella...
Tosi hieno. Japanilaiset osaa tehdä hyviä pieniä laatkoita.
 
Neljän ja puolen vuoden kestotesti dusterilla nyt koettu. Autolla ajettu nyt noin 54k kilometriä ja hyvin toimii kaikki ne mitä tässä nyt onkaan. Öljyn syönti loppui ekan vuoden aikana ja eka katsastus tottakai oli hylätty kuten tilastot kertoo. Siellä oli väljää koiranluuta joka johtuu siitä että alustan osat on heppoiset, kerran vuoteen jostain nurkasta saa olla vaihtamassa koiranluuta eli kallistuksenvakaajan yhdystankoa. Askeettinen peli, herkut aika minimit. Tää auto on parhaimillaan talvella, jäiset tiet muuttaa kulkemisen oikein smoothiksi.
 
Neljän ja puolen vuoden kestotesti dusterilla nyt koettu. Autolla ajettu nyt noin 54k kilometriä ja hyvin toimii kaikki ne mitä tässä nyt onkaan. Öljyn syönti loppui ekan vuoden aikana ja eka katsastus tottakai oli hylätty kuten tilastot kertoo. Siellä oli väljää koiranluuta joka johtuu siitä että alustan osat on heppoiset, kerran vuoteen jostain nurkasta saa olla vaihtamassa koiranluuta eli kallistuksenvakaajan yhdystankoa. Askeettinen peli, herkut aika minimit. Tää auto on parhaimillaan talvella, jäiset tiet muuttaa kulkemisen oikein smoothiksi.

Kerro nyt vähän tarkempia speksejä autosta (ellei ole neljä vuotta sitten kerrottu). Onhan tuota kehuttu varsin päteväksi laitteeksi siellä sun täällä. Pikkuviat on tiedossa, eikä ne vie ilmeisesti vararikkoon vs. vaikka ML mersu.
 
Kerro nyt vähän tarkempia speksejä autosta (ellei ole neljä vuotta sitten kerrottu). Onhan tuota kehuttu varsin päteväksi laitteeksi siellä sun täällä. Pikkuviat on tiedossa, eikä ne vie ilmeisesti vararikkoon vs. vaikka ML mersu.
Autohan on vuodelta 2020 ja ostin sen uutena, 1.3tce 150 prestige 4wd. Ei moitittavaa toimii kuin junan vessa. Karu peli jos vertaa mihin tahansa samanikäiseen, voin suositella jos haluaa suht uuden auton missä ei ole nykypäivän hienouksia. Huoltokulut olleet aika minimaalliset, takuun loppumisen jälkeen maahantuojan vastaantulo on ollut kiitettävää liittyen noihin koiranluihin. Bensaa menee kesällä se 7.6 ja talvella 9 litraa sekalaisessa pörräämisessä, lämpötilan lasku selkeästi vaikuttaa kulutukseen. Renaultin moottorinohjaus ei ymmärrä yli 60c lämpötila-asteen eroa, eli jos ulkona on -20 ja moottori esilämmitetty +40c niin vikavalo syttyy "tarkasta sytytys" helähtää ajotietokoneeseen. Vikakoodi häviää kun sammuttaa auton ja ei jää muistiin.
 
Autohan on vuodelta 2020 ja ostin sen uutena, 1.3tce 150 prestige 4wd. Ei moitittavaa toimii kuin junan vessa. Karu peli jos vertaa mihin tahansa samanikäiseen, voin suositella jos haluaa suht uuden auton missä ei ole nykypäivän hienouksia. Huoltokulut olleet aika minimaalliset, takuun loppumisen jälkeen maahantuojan vastaantulo on ollut kiitettävää liittyen noihin koiranluihin. Bensaa menee kesällä se 7.6 ja talvella 9 litraa sekalaisessa pörräämisessä, lämpötilan lasku selkeästi vaikuttaa kulutukseen. Renaultin moottorinohjaus ei ymmärrä yli 60c lämpötila-asteen eroa, eli jos ulkona on -20 ja moottori esilämmitetty +40c niin vikavalo syttyy "tarkasta sytytys" helähtää ajotietokoneeseen. Vikakoodi häviää kun sammuttaa auton ja ei jää muistiin.

Eikö näissä bensakoneisissa lävähdä se jakopää kaikissa ? Muistaakseni melko pienellä km-lukemalla kaiken lisäksi.
 
Itse jumituin eilen Peugeot 407 autolla nurmikolle. Oli vielä lastattu kärry perässä vähän haittaamassa. Ei kyllä vajaavetoisella kannata parkkeerata pehmeään paikkaan!
Muistelen että tutulla oli vastaava Pösö samalla värillä ja se oli ehkä myös madallettu (liekö jo tehtaalta joku ”sport” varustelu). Kiinni jäi mökkitiellä, pohja kolisi usein ja nykyään ajaa (city)maasturilla.

En ymmärrä noita madalluksia käyttöautoon Suomessa jossa alemman tieverkoston tiet vaan huononee.
 
Muistelen että tutulla oli vastaava Pösö samalla värillä ja se oli ehkä myös madallettu (liekö jo tehtaalta joku ”sport” varustelu). Kiinni jäi mökkitiellä, pohja kolisi usein ja nykyään ajaa (city)maasturilla.

En ymmärrä noita madalluksia käyttöautoon Suomessa jossa alemman tieverkoston tiet vaan huononee.
Riippuu täysin missä ajaa. Ihan hyvin tulee madalletutkin autot mökkiteitä kun ei 80kmh paina menemään 50 rajoituksella.
 
Riippuu täysin missä ajaa. Ihan hyvin tulee madalletutkin autot mökkiteitä kun ei 80kmh paina menemään 50 rajoituksella.
Niin tarkoitin lähinnä mökkiteitä joilla ajetaan 20 km/h .. kai sitä pärjää matalallakin jos on tuttu tie ja ei tarvi ihan ympärivuoden sinne ajella.
 
Niin tarkoitin lähinnä mökkiteitä joilla ajetaan 20 km/h .. kai sitä pärjää matalallakin jos on tuttu tie ja ei tarvi ihan ympärivuoden sinne ajella.
No siis jos on noin huonossa kunnossa se tie, kyllä se korkeampikin raapii. Puskurin alareuna oli se asia mikä oli yleensä asia mitä piti varoa kun oli noita hot hatchejä. Mutta olen joutunut parillakin mökkitiellä hidastelemaan myös Corollalla. Maasturit ja "maasturit" sitten erikseen, niillä nyt pääsee pidemmälle ilman pohjakontaktia.
 
Autohan on vuodelta 2020 ja ostin sen uutena, 1.3tce 150 prestige 4wd. Ei moitittavaa toimii kuin junan vessa. Karu peli jos vertaa mihin tahansa samanikäiseen, voin suositella jos haluaa suht uuden auton missä ei ole nykypäivän hienouksia. Huoltokulut olleet aika minimaalliset, takuun loppumisen jälkeen maahantuojan vastaantulo on ollut kiitettävää liittyen noihin koiranluihin. Bensaa menee kesällä se 7.6 ja talvella 9 litraa sekalaisessa pörräämisessä, lämpötilan lasku selkeästi vaikuttaa kulutukseen. Renaultin moottorinohjaus ei ymmärrä yli 60c lämpötila-asteen eroa, eli jos ulkona on -20 ja moottori esilämmitetty +40c niin vikavalo syttyy "tarkasta sytytys" helähtää ajotietokoneeseen. Vikakoodi häviää kun sammuttaa auton ja ei jää muistiin.
Ei se nyt ihan kuin junan vessa toimi jos alle 4 vuotta vanhasta hajoaa koiranluut ja takuukin loppu.
 
Ei se nyt ihan kuin junan vessa toimi jos alle 4 vuotta vanhasta hajoaa koiranluut ja takuukin loppu.
Sanotaan näin, koiranluita vaihtelee vaikka huvikseen joka vuosi vs kokonainen moottori tai aski parin vuoden välein. VAG loistaa luotettavuustesteissä/katsastustilastoissa koska viat ovat monesti katastrofaalisia ja leimalle on turha yrittää kun moottori/aski on paskana vs leimalla huonosti pärjäävissä saattaa olla hylyn syynä pieni jarrujumi tai juurikin esim halpa ja helppovaihtoinen koiranluu.
 
Tästä ymmärsin, että koskisi kaikkia TCe koneita;

Esimerkiksi 0.9tce ei ole niin herkkä jakoketju ongelmille, koska siinä ei ole esim. polttoaineen suorasuihkutusta. Niillä ajetaan 200tkm helposti, muutenkin aivan eri kone kuin isommat, 3syl ym. erot.

1.2tce ketjuja on vaihdeltu jo 100tkm kohdilla.

Luigi keksinyt kauniin tarinan aiheesta, 0,9tce jakoketju sarja, mikä sisältää KAIKEN, maksaa 400€.

1000013926.png
 
Viimeksi muokattu:
Esimerkiksi 0.9tce ei ole niin herkkä jakoketju ongelmille, koska siinä ei ole esim. polttoaineen suorasuihkutusta. Niillä ajetaan 200tkm helposti, muutenkin aivan eri kone kuin isommat, 3syl ym. erot.

1.2tce ketjuja on vaihdeltu jo 100tkm kohdilla.

Luigi keksinyt kauniin tarinan aiheesta, 0,9tce jakoketju sarja, mikä sisältää KAIKEN, maksaa 400€.

1000013926.png

Mutta tämä koskikin Dusteria jotka kaikki taitavat olla 1.2-1.3 koneilla. Luigia en tunne tai tiedä, mutta ainakin vaikutti tietävän asiasta.
Osasarja voi olla "halpa", mutta miten mahtaa työn osuus olla. Ja nämä kiinnostavat, koska jossain vaiheessa tosissani harkitsin Dusteria.
 
Mutta tämä koskikin Dusteria jotka kaikki taitavat olla 1.2-1.3 koneilla. Luigia en tunne tai tiedä, mutta ainakin vaikutti tietävän asiasta.
Osasarja voi olla "halpa", mutta miten mahtaa työn osuus olla. Ja nämä kiinnostavat, koska jossain vaiheessa tosissani harkitsin Dusteria.
No juuri sitä, että Luigi puhuu kaikista TCe koneista vaikka niissä on aika paljonkin eroa keskenään eli onko tietoa vai ei, päättäkööt jokainen itse.

Ketjut on helppo vaihtaa kuten normaaleissa moottoreissa, eikä niin että joutuu koko koneen pudottaa pois kuten tietyillä merkillä.
 
Tuli käytyä eilen sunnuntai-ajelulla Sastamalassa ja kävi sillain hassusti että tammikuussa joutuu hakemaan tällasen..


Focus 1.5TDCi EcoBlue 120hv Start/Stop A8 Titanium 5-ov:

Laitetaas tästäkin vähän käyttökokemuksia.
Auto ollut siis nyt melkein päivälleen 6 vuotta omistuksessa, mittarissa nyt aika tasan 120tkm. Autohan ruostesuojattiin uutena ihan tarkoituksella koska meininki oli ajaa tämä ns "loppuun", missä se loppu sitten ikinä tuleekaan. :D
Mitään oikeita ongelmia ei ole esiintyny, oikein luotettava vehje ollu kokonaisuudessaan ja nelihenkisen perheen päivittäisenä kulkineena toiminut. Tilojen puolesta piisannut meille oikein mainiosti, on käyty Virossa, Lapissa, Ruotsissa ties sun missä.
120tkm eli koko ajomatkan keskikulutus 5,5l/100km.
Takuuseen menny jotain juttuja, suurimpana automaattilaatikosta porsinut sokea tulppa joka vuoti laatikkonesteet pihalle 70tkm kohdalla. Olisin laatikkoöljyt vaihdattanu muutenkin viimeistää 80tkm paikkeilla joten tuli hyvään saumaan. :D
Takuuseen vaihdettu myös toinen etuvaloumpio, BMS-anturi kahdesti ja jotain softapäivityksiä tehty.
Akkujen kanssa on ollu lievää painia, tehdasasennettu EFB-akku porsi jo 2 vuoden jälkeen jolloin vaihdettiin tyhmästi tilalle uusi EFB-akku, joka sekin kesti vain vajaa 3 vuotta, nyt viime talvena vaihdettiin AGM-akkuun joka on toistaiseksi osottautunu paljon paremmaksi vaihtoehdoksi, jopa start/stop-toimintoa pystyy käyttämään jos niin haluaa. :D
Huollot tehty ajallaan eikä vielä ole tarvinnu uusia edes mitään kuluvia osia, jarrupalat sun muut alkuperäiset, viimeisimmän huoltovideon mukaan 8mm paloja jäljellä edessä ja takana.

Jotain miinuksiakin:

Laatikko on käytöltään vähän kulmikas toisinaan koska on perinteinen mehulinkolaatikko joka itselle on vain plussaa, ei tartte pelätä Powershitin ongelmia.
Maalipinta on lähteny hilseilemään takalokasuojan ja takapuskurin saumasta, pitäs jotai paikkamaalausta harrastaa kun jaksais/kerkeis/viittis.
Auton BMS on todella typerä, se käytännössä katkaisee webaston sun muiden käytön aivan liian aikaisessa vaiheessa, tätä on hierottu pariinkin otteeseen tässä vuosien aikana, päivitetty ja jopa vaihdettukin mutta edelleen toimii ihan liian konservatiivisesti eikä tämän auton laturi lataa akkua käytännössä koskaan täyteen.
Tuulilasi vaihdettu kaksi kertaa, ei taida tosin olla enää Fordin ominaisuuksia vaan taitaa koskea melkein vähän kaikkia autovalmistajia nämä heikot nykylasit. Lasivakuutus on pakollinen tässä koska lämmitettävä lasi on kallis kuin perkele.

Kokonaisuutena kuitenkin ollaan oikein tyytyväisiä, vaimon työmatkakulkineenahan tuo edelleen on ja tällä mennään hamaan tappiin saakka. :cool:
 
Laitetaas tästäkin vähän käyttökokemuksia.
Auto ollut siis nyt melkein päivälleen 6 vuotta omistuksessa, mittarissa nyt aika tasan 120tkm. Autohan ruostesuojattiin uutena ihan tarkoituksella koska meininki oli ajaa tämä ns "loppuun", missä se loppu sitten ikinä tuleekaan. :D
Mitään oikeita ongelmia ei ole esiintyny, oikein luotettava vehje ollu kokonaisuudessaan ja nelihenkisen perheen päivittäisenä kulkineena toiminut. Tilojen puolesta piisannut meille oikein mainiosti, on käyty Virossa, Lapissa, Ruotsissa ties sun missä.
120tkm eli koko ajomatkan keskikulutus 5,5l/100km.
Takuuseen menny jotain juttuja, suurimpana automaattilaatikosta porsinut sokea tulppa joka vuoti laatikkonesteet pihalle 70tkm kohdalla. Olisin laatikkoöljyt vaihdattanu muutenkin viimeistää 80tkm paikkeilla joten tuli hyvään saumaan. :D
Takuuseen vaihdettu myös toinen etuvaloumpio, BMS-anturi kahdesti ja jotain softapäivityksiä tehty.
Akkujen kanssa on ollu lievää painia, tehdasasennettu EFB-akku porsi jo 2 vuoden jälkeen jolloin vaihdettiin tyhmästi tilalle uusi EFB-akku, joka sekin kesti vain vajaa 3 vuotta, nyt viime talvena vaihdettiin AGM-akkuun joka on toistaiseksi osottautunu paljon paremmaksi vaihtoehdoksi, jopa start/stop-toimintoa pystyy käyttämään jos niin haluaa. :D
Huollot tehty ajallaan eikä vielä ole tarvinnu uusia edes mitään kuluvia osia, jarrupalat sun muut alkuperäiset, viimeisimmän huoltovideon mukaan 8mm paloja jäljellä edessä ja takana.

Jotain miinuksiakin:

Laatikko on käytöltään vähän kulmikas toisinaan koska on perinteinen mehulinkolaatikko joka itselle on vain plussaa, ei tartte pelätä Powershitin ongelmia.
Maalipinta on lähteny hilseilemään takalokasuojan ja takapuskurin saumasta, pitäs jotai paikkamaalausta harrastaa kun jaksais/kerkeis/viittis.
Auton BMS on todella typerä, se käytännössä katkaisee webaston sun muiden käytön aivan liian aikaisessa vaiheessa, tätä on hierottu pariinkin otteeseen tässä vuosien aikana, päivitetty ja jopa vaihdettukin mutta edelleen toimii ihan liian konservatiivisesti eikä tämän auton laturi lataa akkua käytännössä koskaan täyteen.
Tuulilasi vaihdettu kaksi kertaa, ei taida tosin olla enää Fordin ominaisuuksia vaan taitaa koskea melkein vähän kaikkia autovalmistajia nämä heikot nykylasit. Lasivakuutus on pakollinen tässä koska lämmitettävä lasi on kallis kuin perkele.

Kokonaisuutena kuitenkin ollaan oikein tyytyväisiä, vaimon työmatkakulkineenahan tuo edelleen on ja tällä mennään hamaan tappiin saakka. :cool:

Äidillä tällainen Focus ollut uudesta, myös noita melko varhaisia MK4 -korisia (5/2019), 1.0 Ecoboost A8. Sikäli hyvä yhdistelmä, että ei ole vielä kevythybridi, mutta kuitenkin jo päivitetyllä moottorilla, eli öljyssä uiva hihna vaihdettu ketjuun (aika näyttää miten ne kestää, toistaiseksi ilmeisesti ihan ok), ja muutenkin paljon paranneltu revisio tuosta murheenkryyni 1-litraisesta, ja käsittääkseni isoimmat suunnitteluvirheet korjattu. Oliskohan kilsoja tähän autoon kertynyt jotain 30 tkm, niin paha vielä sanoa...

Laatikko tosiaan näihin vaihdettu "perinteiseen" momentinmuunnin-laatikkoon, mikä oli moottorin revision lisäksi tärkeä tekijä ostopäätöksessä. On kyllä tosiaan aika rumatoiminen, ollut ihan uudesta saakka, eikä se siitä ole muuttunut, itse olen myös silloin tällöin autolla ajanut. Toivottavasti tämä osoittautuisi kuitenkin luotettavammaksi noihin Fordin kakskoiskytkinlaatikoihin verraten. Alussa oli modeemissa/infotainmentissa softa-ongelma, kun se ei osannut laittaa itseään riittävän pois päältä, ja jos ei autoa käyttänyt päivittäin, niin akku tyhjeni alta aikayksikön. Ongelma kuitenkin korjattiin softaan jo monta vuotta sitten, eikä sittemmin enää ole ongelmia ollut. Pitkä takuu oli äidille tärkeä asia, joten tämä Fordin pidennetty 7-vuoden takuu on kyllä hyvä, vielä ei tosin ole tarvinnut käyttää. Hinta oli myös edullinen, kun ottaa huomioon varustetason (Titanium, ledit ja driver assist pack tms) ja vaihdokista saadun hyvityksen. Ylläpitokulutkaan ei ole päätä huimannut.

Omakin kalusto päivittynyt, moneenkin otteeseen, sitten viime kirjoituksen. Käyttikseksi valikoitui nyt aiemmin alkusyksystä entisaikoijen MuroMobiili, eli BMW 520d xDrive. Viimeisiä F10-korisia, ja ainakin varmaan viimeisiä, mihin myönnetään BPS-takuu (voimassa siis 9/26 saakka, jolloin auto lähes 10-vuotias). Siitä huolimatta hinta ei ollut yleistä markkinatasoa korkeampi (päin vastoin, jobbarien 3. osapuolen lisätakuut maksavat erikseen), joten olen hyvin tyytyväinen. Tuntuu olevan mieluinen malli, koska muutama vuosi sitten oli samanlainen.

bmw1.jpg


bmw2.JPEG


Kakkosautona ollut nyt vajaa vuoden päivät vm. 2003 S-type. Suomiauto, nyt n. 179tkm ajettu. Ennen meitä oli samalla omistajalla vuodesta 2004. Tämäkin toiminut hyvin, pari pyöränlaakeria pitänyt uusia, ja vaihteiston sähköpistokkeen läpivienti alkoi vuotamaan, joten se uusittiin, ja samalla huuhdeltiin laatikkoöljyt. Vanhatkin oli vielä ihan hyvät tosin, edellisen kerran vaihdettu huoltokirjan mukaan 2017, n. 40tkm sitten muistaakseni. Hyvä hinta-laatusuhde.

stype1.jpg


stype2.JPEG
 
Viimeksi muokattu:
Hieno F10-bemari, tuosta korimallista olen aina pitänyt.

Ei vaan uskaltaisi ostaa vikojen takia. Noitahan on jopa palanutkin egr-ongelmien takia, N-sarjan moottorien ongelmat ym.
Ja varsinkin kun on korjausvideoita katsonut, niin tekniikka vaikuttaa monimutkaiselta ( = kalliilta korjata), mutta niinhän se on muissakin vastaavissa saman luokan autoissa.
 
Omasta mielestä tuollainen N47 tai B47 koneinen on taas yksi parhaista pikkudieseleistä mitä rahalla saa. Meillä ollut molempia ja tälläkin hetkellä yksi b47 pihassa =) Ostaisin vielä moneen kertaan uudestaankin näillä kokemuksilla.

Googlella saat kyllä ihan mihin tahansa automalliin kammon kun tarpeeksi lueskelet.
 
Itsellänikin on ollut F11 530d xDrive yli 200tkm ajettuna vuoden. Ja taisi oikein yksi sulake mennä, sekin siksi, että keyless-kahvat päästivät kosteutta sisään ja poltti CAN-väylän sulakkeen.

Muuten oli ihan loistava auto, mutta 2000e ylläpitomaksut vuodessa 20te autosta ovat mielestäni hiukan suolaiset. Tietysti kaikki kiva maksaa, joten sikäli on vähän harmittanut myöhemmin.
 
Itselläkin kyllä perustekniikasta hyviä kokemuksia, ja muutenkin. Ollut M47/57 koneiset, kaksi N47 ja nyttemmin kaksi B47 -koneista, ei missään ole ollut ongelmia itsellä. Nuo N47 koneiset oli aika paljon ajettuja molemmat, toisella oli vähän yli ja toisella alle 300tkm ajettu, kun itseltä lähti, ja molemmissa alkuperäiset ketjut. Jälkimmäistä vilkaissut joskus traficomista mielenkiinnosta (318d manuaali e90 LCI), että vieläkö menee - viimeksi oli reilusti yli 400tkm mittarissa jo siinä, ja vakuutuksen alkamsiajankohdasta päätellen vielä samalla kaverilla, jolle myin.

Sen verran tosin pitää vetää takaisin, että tätä nykyistä laitettiin arviolta n. 4000 eurolla ensimmäisen kuukauden aikana. Toki jos olisi itse pitänyt maksaa, olisi varmaan tekijä ollut eri, ja ei olisi ollut niin arvokasta. Kotimatkalla (Lpr - Turku) tuli adBlue-herja, ja aktiivisäiliö meni vaihtoon. Samalla huomasivat lamdasta vikakoodin ja vaihtoivat sen, kuten myös meni myyjän piikkiin (ei olisi mennyt BPS:ään sinänsä) pitkittäiset etualatukivarret sekä hiukan myöhemmin jakolaatikkoöljyt. Tässä tapauksessa siis BPS-takuu tuli heti tarpeeseen. Täytyy myös sanoa, että palvelukokemus on näiden "merkkijatkotakuiden" kanssa hiukan eri tasoa, kun 3. osapuolen takuiden kanssa, missä pitää viedä johonkin määrätylle nyrkkipajalle, neuvotella onko tämä nyt takuun alainen vai ei, ja vähintään maksaa omavastuu, maksukatosta puhumattakaan. Tuo adBlue-vika oli korjattu muistaakseni saman viikon perjantaina, kun tiistaina soitin ja vein auton huollon jo sulkeuduttua Autokeskukselle, loput laitettiin seuraavalla viikolla.

Nyt on ollut mukava ajella, n. 5tkm ehkä ehtinyt päästellä. Malli on tosiaan mieluinen itselle, ja hinta-laatu kyllä kohtaa tässäkin. Tuo EGR (joka palovaaran aiheuttaa) on aika helposti tarkistettavissa käsittääkseni. Sieltä saattaa yksi seinämä palaa puhki, jolloin kuumia pakokaasuja pääsee imusarjaan, jollen aivan väärin muista (korjatkoon joku paremmin muistava). Harmillinen suunnittelumoka toki.

520d:n kanssa riittää vähän pienempi summa ylläpitoon. Verot ei taida olla vuodessa kun jotain 600 nurkilla (allekin), vakuutukset tietysti riippuu paljon kuka ottaa ja mitä. Kulutus on todella maltillinen, maantiellä pääsee helposti alle 5l/100km.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 288
Viestejä
4 534 113
Jäsenet
74 779
Uusin jäsen
lettu555

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom