Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Paljoskos tommosessa on todellinen kulutus ajellessa? Miettinyt vastaavan hankintaa ja vanhat ärrät ainakin höristi niin paljon ettei kannattanut.
Tarkoitatko vanhalla ärrällä vr6 koneisia? Meillä meni vastaavalla EA888 tekniikalla oleva etuveto seat cupra maantiellä 7 kulutuksiin. Pitkän ajan seka-ajon keskikulutus 8.5. 6-vaihteisella DSG:llä, en tiedä onko noissa golffeissa 7 vaihteinen.
 
MIKSI :D? Arvostan ehdottomasti out of the box ajattelua ja omissa kulkineissa ei monesti ole mitään järkeä... Mutta tämä kyllä pistää kysymään, mitä vittua, miksi :D.
En ymmärrä mitä tarkoitat? Eihän tuosta täydellisempää taajama-autoa ole edes olemassa. Tarkoitus on tehä tuohon vielä puoliperävaunu, niin saa 6 metriset rauta- ja puutavarat kuskattua. L-luokan ajoneuvossa perävaunut tai niiden kytkentälaitteet ei tarvi mitään rekisteröintejä tai hyväksyntöjä.

Ihana! Onkos toi nyt mopo vai moottoripyörä, kilvestä päätellen MP ja yks firma näköjään myy noita mopoina?
L7e raskas nelipyörä.
 
2008 Foresteri kyseessä 235k ajettuna. Perinteikäs EJ20-pata vaparina pellin alla ja perässä 4-pykäläinen momentinmuunnintomaatti. Todella verkkainen

Vieläkö tuossa on taka-akselilla ”automaattinen” tasonsäätö. Itsellä oli aikanaan 2006 vuosimallinen ja se tuntui hajoavan kaikissa. Huomaa kun perä roikkuu. Vaihtus itsellä normaaleihin iskareihin/jousiin.

Entä onko tuossa jo ovissa karmit?
 
Ei tarvitse mennä kovinkaan montaa vuotta taaksepäin niin saksalaiset "premiumit" olivat ainoita normiautoja johon sai kunnon penkin. Skodaan, Toyotaan tms oli turha yrittää etsiä penkkiä jossa on esim. istuinosan kallistus ja reisituen säätö. Varsinkin noissa aasialaisissa on/oli että eivät ole yli 170cm kuskeille oikein sopivia. Kokemusta ei ole isoista Lexuksista, niissä tilanne on varmaan eri.

Jos auto muuten passaa niin ainahan siihen voi vaihtaa vaikka sen AGR-penkin sähkösäädöillä, hierontatoiminolla ja ilmastoinnilla?
 
Jos auto muuten passaa niin ainahan siihen voi vaihtaa vaikka sen AGR-penkin sähkösäädöillä, hierontatoiminolla ja ilmastoinnilla?

Niin siis esim. uusimman sukupolven Octaviaan saa oikeitakin penkkejä jolloin sen voisi vaihtaakkin. Toisaalta vaikka niitä Octavioita on kuin sieniä sateella joten suoraan etsii itselleen sopivan. Mutta kuten sanoin niin näin ei ole kovin pitkään ollut. Mutta kun nuo AGR penkit toit esille niin Opeliin niitä on tainnut saada eli ehkä premiumit eivät ole ainoita olleet.
 
Vieläkö tuossa on taka-akselilla ”automaattinen” tasonsäätö. Itsellä oli aikanaan 2006 vuosimallinen ja se tuntui hajoavan kaikissa. Huomaa kun perä roikkuu. Vaihtus itsellä normaaleihin iskareihin/jousiin.

Entä onko tuossa jo ovissa karmit?
Ei ole tasonsäätöä ja ovissakin on perinteiset karmit.
 
Paljoskos tommosessa on todellinen kulutus ajellessa? Miettinyt vastaavan hankintaa ja vanhat ärrät ainakin höristi niin paljon ettei kannattanut.
Tuonne laittelin kulutuksia:
 
Laitetaanpa puhtaasta autosta kuvat, kun edelliset oli aika loskaisia.

vw1.jpg

vw2.jpg
Hieno järvimaisema. Saanko udella missäpäin Suomea (ei tarkasti tarvitse kertoa)? On se autokin hieno.
 
Tämmöinen tuli lunastettua lauantaina kotiin:

IMG_0822_cen.jpg

Eli vm2012 S60 1.6 DRIVe Kinetic, eli melkoinen kulimalli.

Tietäkin tämä on ehtinyt nähdä jo yli 300tkm mutta eipä tuo maksanutkaan kuin muutaman tonnin. Harrastamaan kun pitää päästä, niin ensi töikseni käytin auton pesurissa ja lykkäsin renkaisiin suuremmat paineet, niin meno rauhoittui kummasti. Lisäksi sutaisin vielä muoviosat Autoglymin Rubber & Vinyl Carella, niin alkoi jo näyttämään kaukaa katsottuna siedettävältä.

Edellinen omistaja käyttänyt auton optimoinnissa, niin liikuukin jopa jollain tapaa. Saksasta uitettu joten ei Webastoa mutta eipähän ole murheitakaan kun metrejä on tuonkin verran. Lohkolämppäri ja sisäpistoke löytyy mutta nuuka kaveri ollut, kun on niistänyt Defan lämppärin matkaan - kiinnike löytyy. Sen lisäksi ei ollut edes lämmittimen johtoa, josta olisi toki voinut huomauttaa liikettä mutta en jaksanut alkaa ulisemaan.

Tänään totesin että auton kylmästöinti pitää kyllä melkoisen ikävää ääntä. Arvelin että ilmastoinnin puhallin tosiaan kaipaa hiukan voitelua ja naplasinkin sen illasta, vaikkei oikein olisi huvittanut alkaa irrottelemaan pyyhkijöitä ja muovinkappaletta. Mutta tunnin verran tuohon sai tuhrattua. Ulina kuitenkin jatkui vaikka puhallin rauhoittuikin ja totesin, että ehkäpä laturin vapaakytkin kannattaa laittaa myös uusiksi.

Jakohilut tuohon on tehty kahteen kertaan ja tuo laturin moniurahihnakin kiristimineen on vaihdettu pariin otteeseen, hehkut etuiskarien yläpäät suodattimia sun muuta eli varsin säntillisesti huollettu auto ja ajattelin jatkaa samaa linjaa samaan tapaan kuin toisen kanssa eli teen itse ne huollot, jotka on suht. helppo värkätä ja laitatan liikkeessä jos menee hankalammaksi.

Jos myllyttäisi maalipinnan ehtiessään ja heittäisi keraamipinnoitteen pintaan kun sitäkin on hyllyssä venailemassa parikin purkkia. TFT-mittaristoa on tiedusteltu naapurimaasta ja avaimiin tilattu Aliexpressiltä uudet kuoret sekä 12e "PU Leather"-vaihdekepin nuppi. Musat hoidettaneen aluksi ihan AUXiin liitettävällä BT-palikalla kun ei tuohon ole raaskittu edes BT:tä ruksia. Jos jaksaa sijoittaa jossain kohtaa, niin kaiketi tähän saa myös Carplay-purkkeja alkuperäiseen soittimeen liitettäväksi.

Vähille kilsoille ihan kelvollinen käyttöauto pienellä kulutuksella ja hyvällä käytännön teholla. Me ajellaan tällä sataa tonnia kymmenen vuotta jos muuten pysyy kasassa, niin välttää oikein hyvin. P3Toolsin ja Mongoose JLR -kaapelin toki aion hommata, jos innostuu hiukan retrofittia tekemään.
 
Noniin, 5 vuoden jälkeen 911 meni kaupaksi kesäkuussa ja nyt on Saksasta haettu tilalle Taycan 4S.

Tarkemmat speksit vm 2021, ajettu vajaa 27000 km, isompi Performance Battery Plus akku, musta täys nahkasisustus ja kattavat lisävarusteet mm. Sport Chrono, adaptiivinen vakkari, HUD jne. Ovh ollut aikoinaan reilu 149800€.

Auton edellinen ja ainoa omistaja ollut Porsche itse eli ollut työntekijällä työsuhdeautona.

20240819_125500_copy_2000x1500.jpg


20240819_115841_copy_2000x1500.jpg


Autosta tehtiin kaupat jo heinäkuun alussa, mutta Taycanien etujarruletkuihin tuli maailmanlaajuinen takaisinkutsu eikä autoja saanut luovuttaa asiakkaille ennen kuin ne on uusittu.

Lopulta muutaman viikon odottelun ja hieman heikosti sujuneen kommunikoinnin jälkeen paikan päällä Porsche Centerissä luovutustilaisuus sujui kaikin puolin hienosti, oli upea elämys.

Positiivisena yllätyksenä auton keulassa on tehtaalla valmiiksi asennettu PPF, josta ei ollut mainintaa myynti-ilmoituksessa. Hintaa taitaa olla reilu 2000€ asennettuna, oli tarkoitus itse asennuttaa.

Seuraavaksi vuorossa ajo Saksan, Tanskan ja Ruotsin läpi Tukholmaan, josta loppuviikosta laivalla Turkuun. Tulee ainakin auto tutuksi vajaan 2000 km ajon aikana.
 
Kuuluiko tuohon jotain erityistä kun upeaksi elämykseksi mainitsit?
Juu, upouusi Porsche Center, auto oli sellaisessa Owner's Collection yksityishuoneessa pestynä ja puhdistettuna, sisältä ja ulkoa. Huoneessa asiat sai käydä rauhassa ja kiireettömästi myyjän kanssa läpi. Nautin joka hetkestä. Tarjoilu pelasi, virvokkeita nautittiin, lahjaksi sai vähän Porsche termosmukia, avaimenperää, kynää jne.

20240819_113935_copy_2000x1500.jpg
 
Saako tiedustella @Sampsa mikä oli syynä tämän hakemiseen ulkomailta? Suomessahan markkinoilla on Taycania tätä kirjoittaessa 177kpl myynnissä, eikä tällainen markkina vedä noita tuollaista määrää millään. Ts. noissa tulee olemaan ihan järkyttävä arvon alenema ja aika moni diileri varmaan antaa melkoisia alennuksia että pääsisi laitteesta eroon. Äkkinäinen luulisi että täältä löytyisi valikoimaa niin paljon että tulisi selvästi halvemmaksi ostaa suoraan Suomesta.
 
Saako tiedustella @Sampsa mikä oli syynä tämän hakemiseen ulkomailta? Suomessahan markkinoilla on Taycania tätä kirjoittaessa 177kpl myynnissä, eikä tällainen markkina vedä noita tuollaista määrää millään. Ts. noissa tulee olemaan ihan järkyttävä arvon alenema ja aika moni diileri varmaan antaa melkoisia alennuksia että pääsisi laitteesta eroon. Äkkinäinen luulisi että täältä löytyisi valikoimaa niin paljon että tulisi selvästi halvemmaksi ostaa suoraan Suomesta.

Muistaakseni vastasi muualla että "suomesta olisi saanut kalliimmalla, isommilla kilometreilla, ja vähemmillä varusteilla". Ja halusi tehdä roadtripin sekä videon auton tuonnista unohtamatta kontenttia kanavalle. Jotain videota kai tulossa tällä viikolla jos mehari ehtii leikata.
 
Saako tiedustella @Sampsa mikä oli syynä tämän hakemiseen ulkomailta? Suomessahan markkinoilla on Taycania tätä kirjoittaessa 177kpl myynnissä, eikä tällainen markkina vedä noita tuollaista määrää millään. Ts. noissa tulee olemaan ihan järkyttävä arvon alenema ja aika moni diileri varmaan antaa melkoisia alennuksia että pääsisi laitteesta eroon. Äkkinäinen luulisi että täältä löytyisi valikoimaa niin paljon että tulisi selvästi halvemmaksi ostaa suoraan Suomesta.
Saksassa näissä hintataso 5000-10000e edullisempi vastaavaan verrattuna Suomessa, varsinkin hyvillä ja tietyillä varusteilla ja alhaisilla kilometreillä + Porsche Approved vaihtoautoilla Saksasta ostettuna 1v tehtaan takuu, joka voimassa myös Suomessa ja sitä voi jatkaa.

Käyttöautoksi tulee, arvonalenema ei kiinnosta.
 
Saksassa näissä hintataso 5000-10000e edullisempi vastaavaan verrattuna Suomessa, varsinkin hyvillä ja tietyillä varusteilla ja alhaisilla kilometreillä + Porsche Approved vaihtoautoilla Saksasta ostettuna 1v tehtaan takuu, joka voimassa myös Suomessa ja sitä voi jatkaa.

Käyttöautoksi tulee, arvonalenema ei kiinnosta.
Tuolla hintaerolla saa jo hyvin liput hakemaan autoa vaikka business luokassa ja mukavan maisemareissun kaupan päälle.
 
Tuli hankittua edellisen rikki menneen halppis Volvo S60:n tilalle Audi A4 1.8T, vm2000. Vetokoukku, automaatti-ilmastointi ja toisina renkaina lähes uudet Nokian 9 nastat. 347tkm ajettu. Plussana myös, että Audi on joskus ruostesuojattu ja hiljattain katsastettu. Takajarrut rempattu leimalle.

Screenshot_20240820_215407_Opera~3.jpg


Vähän heikko valikoima oli toimivista, hyvistä ja halvoista autoista, mutta tuo löytyi sopivaan 540€ hintaan. Mitään kummempia lisävarusteita ei sentään Audissa ole. Nahkainen ratti on sentään.
 
Saksassa näissä hintataso 5000-10000e edullisempi vastaavaan verrattuna Suomessa,

Joo juttelin viikonloppuna PCF tapahtumassa Turuus yhden juuri Taycanin hommanneen kanssa ja mainitsi myös että kannattaa hakea Saksasta. Siellä taitaa olla vielä sähköautotuki voimissaan..
 
Tuli hankittua edellisen rikki menneen halppis Volvo S60:n tilalle Audi A4 1.8T, vm2000. Vetokoukku, automaatti-ilmastointi ja toisina renkaina lähes uudet Nokian 9 nastat. 347tkm ajettu. Plussana myös, että Audi on joskus ruostesuojattu ja hiljattain katsastettu. Takajarrut rempattu leimalle.

Screenshot_20240820_215407_Opera~3.jpg


Vähän heikko valikoima oli toimivista, hyvistä ja halvoista autoista, mutta tuo löytyi sopivaan 540€ hintaan. Mitään kummempia lisävarusteita ei sentään Audissa ole. Nahkainen ratti on sentään.

Aika paljon päästöjä sekä ilmastohätätilaa vrt. se hybridi-Volvo? :oops:
 
Aika paljon päästöjä sekä ilmastohätätilaa vrt. se hybridi-Volvo? :oops:

Ei ki. Tai no toki sen verran, että toinen on. DRIVe. Mutta kyllä tossakin näytti syötöt olevan aika tapissaan kun VIDAlla katseli. :D

Toisessa onkin sitten miehekkäästi 270g/km. Mutta ei hätää, ei sillä ole ajettu hetkeen.
 
Aika paljon päästöjä sekä ilmastohätätilaa vrt. se hybridi-Volvo? :oops:
Menin myymään sen Volvo V60 hybridin pois. Täytyi saada rahaa 77" telkkariin (tulee viikon päästä) ja Kawasaki Z900 2021 moottoripyörään.

Vielä löytyy Peugeot e-2008 sähkis. Hätävaralle sitten Audi A4, jos tarvitsee viedä esim roskia tontilta kierrätykseen, eli peräkärryä varten. Kärryn vuokraus on vaan 10€ päivä, niin aika halvalla saa oksat ja muut roinat kuskattua Audilla. Jos poistan Audin liikennekäytöstä, kun en sitä enää tarvitse.

Audiin siis tulee luultavimmin erittäin vähän kilometrejä. Peugeotiin tullut 20tkm vuodessa.

Screenshot_20240823_130949_Gallery~2.jpg
 
Käyttöautona on Honda Civic sedan 1.5 -17. Tällä hetkellä mittarissa 88tkm ja auto on kyllä pelannut hienosti. Ainoa miinus mitä on tullut on todella huono tila kuljettaa tavaraa, koska hattuhylly on kiinteä. Olisi kannattanut ostaa hatchback malli.
Harrasteautona on Corvette C5 -99. Koko tekniikka on vaihtunut ja hengitystä auttaa mekaaninen-ahdin. Viime kesänä maililla meni 354kmh. Autoa ei viety millään trailerilla lentokentälle vaan päivän aikana kilsoja kertyi noin 400km.
IMG20240823164430 re.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tämmönen.

On kyllä niin säälittävän vanha kuva että ole edes kesävanteet alla ja otettu per sen jälkeen, kun hakureissulta tultiin.

IMG-0957.jpg

Ulkonäkö nyt ei tuosta ole suuremmin muuttunut. Myllyttää voisi ja laittaa keraamisen pinnoitteen. Pinnan alla on tapahtunut hiukan enemmän.

Vähäsen polttelisi tuollainen S60 T6 AWD niin jossain mielenhäiriössä voisin jopa tämän jollekin asiasta ymmärtävälle antaa eteen päin. Kyseessä siis Suomen tasolla harvinainen mutta ei nyt sentään ainut V70 T6 AWD -08.
 
Talliin tuli vajaa kk sitten uusi Opel Astra Sports Tourer, koneena 1.2 130hv bensaturbo ja sen perässä 8v automaatti, renkaat ovat perus 205/55/16. Tämä on itselle ensimmäinen uusi auto koskaan ja myös ensimmäinen automaattivaihteinen. Varusteissa ei ole mitään kovin eksoottista, itselle uutta ovat adaptiivinen vakkari ja start-stop automatiikka, jotka myös ovat vaatineet automaatin lisäksi eniten totuttelua. Kyseessä on liisari, ei siis sanan tarkassa merkityksessä oma auto, ja tarkoitus olisi pitää tätä ainakin se pari vuotta mitä takuu on voimassa.

Ajotuntumaltaan tuo on mielestäni kokoluokkaansa todella hyvä, menee suoralla suoraan myös urissa ja mutkissa ohjautuu nätisti ja kiemurtelematta sinne minne kuski haluaa. Autossa istutaan melko matalalla, ja jousitus on muutaman ranskiksen jälkeen kovahko, mutta häiritsevää tuo kovuus on lähinnä jossain hidastetöyssyissä. Moottori ei ole erityisen ruudikas, mutta turbokone vääntää kokoonsa nähden matalalta ja kulkupuoli on joka tapauksessa vähän parempi kuin edellisessä 1.6. vapaasti hengittävässä. Oman vähäisen automaattikokemuksen pohjalta vaihteisto tuntuisi toimivan jouheasti ja vakioajomoodi riittää minulle. Erilliset eco ja sport moodit tuntuvat tällaisessa peruskulkineessa vähän päälleliimatulta kikkailulta. Tässä suhteessa kuitenkin siis kelpo käyttöautotasoa.

Sisämelu on itselle aika tärkeä juttu, ja sen suhteen tämä on monen nykyauton tapaan vähän kaksijakoinen. Pieni moottori ääntää kiihdytyksissä jonkin verran ja kolmipyttyisen käynti on karkeahko, mutta tasaisessa vauhdissa Suomen laillisissa nopeuksissa ei konepellin alta kuulu oikeastaan mitään, tähän auttaa osaltaan 8. vaihteen pitkä välitys. Tuulen suhinoita ei myöskään juuri kuulu. Suunnilleen 60 vauhdista ylöspäin kovin melu on renkaiden jyrinä. Farmarikontin "kaikutila" tuo meluun oman lisänsä ja erityisen hiljaiseksi tätä ei voi kehua, mutta parannus edelliseen kymmenisen vuotta vanhaan saman kokoluokan autoon on selvä.

Muita sekalaisia huomioita: Ulkonäöltään auto on mielestäni ihan hieno, etenkin suv ja crossover "saippualaatikoiden" valtakaudella jopa tällainen perinteinen farkkukori voi näyttää huomattavan tyylikkäältä. Sisätilat ovat ok, etenkin etupenkit ovat hyvät ja säädöt ovat kattavat mukaan lukien reisi- ja ristiseläntukien säädöt. Takakontti on kokoluokan perustasoa, muodoltaan sopivan kantikas ilman tilaa vieviä ulokkeita, ja kontin pohjan alle ns. vararenkaan tilaan mahtuu aika paljon jatkuvasti mukana kulkevaa tavaraa piiloon.

Ajossa eniten häiritsevä asia tähän mennessä on, että start-stop systeemi on kaupunkiajossa ehkä turhankin herkkä, tuntuu että pahimmillaan kone sammuu pysähtyessä melkein ennen kuin vauhti on kokonaan pysähtynyt. Käynnistys on toki ripeä, mutta ylimääräisen pienen viiveen tuo liikkeellelähtöön tekee. Erityisen ikävää tämä on hitaassa jonossa, jossa kone sammuu jokaiseen muutaman sekunnin stoppiin. Valitettavasti tuota ei saa pysyvästi pois päältä, vaan halutessaan se pitää sammuttaa joka startin jälkeen erikseen. Toisena ajoasennon mataluuden takia näkyvyys auton kulmiin kuskin paikalta on huonohko, takana on toki asiaa helpottamassa peruutuskamera, mutta edessä vain tutkat. Tämä vaatii siis vielä opettelua, ja ymmärrän tässä kohtaa hyvin miksi moni pitää korkeammista autoista etenkin kaupunkiliikenteessä.

Odotuksiini nähden siis varsin asiallinen kulkine, toki vielä on kokeilematta miltä tämä tuntuu esim. melun suhteen pidemmässä matkassa. Bensankulutustakaan en ole vielä ehtinyt mittailla, mutta näppituntumalla menovettä kuluu vähemmän kuin edellisessä, joka vei 7 litran molemmin puolin omassa sekalaisessa ajossa kesäaikaan.
 
En tiedä nykytilannetta, mutta aikoinaan kun YK ladan toin, niin tullimies (tai nainen) sanoi että kannattaa ottaa nuo saksan tuontikilvet pois. Niillä ei suomessa saa ajella. Tosin tuskin polliisia paljoa tuollaiset taida kiinnostaa.
 
En tiedä nykytilannetta, mutta aikoinaan kun YK ladan toin, niin tullimies (tai nainen) sanoi että kannattaa ottaa nuo saksan tuontikilvet pois. Niillä ei suomessa saa ajella. Tosin tuskin polliisia paljoa tuollaiset taida kiinnostaa.
Saa ajaa noiden siirtokilpien päättymispäivään asti, jos ei siihen mennessä ole tullut autoveropäätöstä ja Suomen kilpiä niin hakemaan tarrat.
 
En tiedä nykytilannetta, mutta aikoinaan kun YK ladan toin, niin tullimies (tai nainen) sanoi että kannattaa ottaa nuo saksan tuontikilvet pois. Niillä ei suomessa saa ajella. Tosin tuskin polliisia paljoa tuollaiset taida kiinnostaa.
Pari vuotta sitten viimeisimmän jenkkiostoksen aikaan tilanne oli vielä se, että autossa saa olla vain yhdet kilvet. Eli jos siirtokilvet on liimattuna autoon, on muut kilvet otettava veks.
 
Täälläkin melua ja iloa aiheuttanut RCZ vaihtui facelift EP3 Type -R:ään. Varusteissa nyt ei ole paljon juhlittavaa, sähkölasit ja xenonit. Moottori vetää hienosti. M2 hornet "takavaimennin" ja Injen intake. Hifistellään talven aikana pienet puutteet kuntoon ja kesällä ajellaan.
Peugeotia tuli enimmäkseen ajettua huoltoon ja takaisin.
1725102618639.png
 
Täälläkin melua ja iloa aiheuttanut RCZ vaihtui facelift EP3 Type -R:ään. Varusteissa nyt ei ole paljon juhlittavaa, sähkölasit ja xenonit. Moottori vetää hienosti. M2 hornet "takavaimennin" ja Injen intake. Hifistellään talven aikana pienet puutteet kuntoon ja kesällä ajellaan.
Peugeotia tuli enimmäkseen ajettua huoltoon ja takaisin.
1725102618639.png

No nyt puhutaan asiaa, ei varmasti tarvitse olla koko ajan korjaamassa. Mulla oli pari tällaista ja ensimmäinen oli 260tkm ajettu "ratahuora" joka oli lepikkoonkin pari kertaa ajettu, niin sitä vain ajeltiin Osloon ja takaisin ratapäiville ilman vian vikaa ja tahkottiin rajotinrallia muutenkin koko kesä.
Yksi hinta-laatusuhteiltaan hauskimmista laitteista mitä rahalla saa.
 
Youtube-video viime viikon Porsche Taycan 4S:n hakureissusta:


Ei paljoa porsse vetele kahden sadan vauhdeissa. 220 on tulllut kokeiltua omalla ruoskalla ja kyllä siinä kädet hikosi kun oli sen verran levoton kyyti.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 286
Viestejä
4 551 032
Jäsenet
74 952
Uusin jäsen
Filppu32

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom