• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Joulukuussa sain uuden pelin alle. Nyt oli tänään kesärenkaiden vaihto edessä. Alkuperäiset vanteethan meni uusien kitkojen sisään, kun autoliikkeellä oli vaikeuksia saada pikaisella aikataululla uusia vanteita (kauppaan neuvoteltiin kahdet renkaat, autossa oli vain saksalaiset kesäkumit). Autoliikkeen piti toimittaa jo joulukuussa sitten vanhat kesärenkaat uusilla vanteilla Vianoriin. Kevään mittaan tätä piti kaksi kertaa pyytää uudestaan ja lopulta viime perjantaina autoliikkeen pojat olivat toimittaneet tarvikkeet rengashotelliin. Eilen kuitenkin vielä selvisi, että eivät olleet laittaneet renkaita vanteille ja tuli hukkareissu.
Autoliikkeen kanssa oli sovittu tällaisista orkkisvanteista:
2018-04-24-PHOTO-00008022.jpg

Nyt tänään sitten Vianorilla selvisi tällaiset BBS:t laitetun alle:
IMG_0420.JPG
C28147BC-05C8-4B65-AE7E-5B10C411AE21.JPG
Ihan hienot BBS:t siis, mutta ei sitä mitä sovittu. Pihasta lähtiessäni huomasin vielä, että nyt oli laitettu renkaat ilman rengaspaineantureita ja autossa palaa jatkuvasti virhevalo tämän seurauksena. Nyt on kovin kaksijakoinen olo. Kertokaapas arvon raati nyt, että kuinka vittuuntunut tässä pitäisi olla...
 
Joulukuussa sain uuden pelin alle. Nyt oli tänään kesärenkaiden vaihto edessä. Alkuperäiset vanteethan meni uusien kitkojen sisään, kun autoliikkeellä oli vaikeuksia saada pikaisella aikataululla uusia vanteita (kauppaan neuvoteltiin kahdet renkaat, autossa oli vain saksalaiset kesäkumit). Autoliikkeen piti toimittaa jo joulukuussa sitten vanhat kesärenkaat uusilla vanteilla Vianoriin. Kevään mittaan tätä piti kaksi kertaa pyytää uudestaan ja lopulta viime perjantaina autoliikkeen pojat olivat toimittaneet tarvikkeet rengashotelliin. Eilen kuitenkin vielä selvisi, että eivät olleet laittaneet renkaita vanteille ja tuli hukkareissu.
Autoliikkeen kanssa oli sovittu tällaisista orkkisvanteista:
2018-04-24-PHOTO-00008022.jpg

Nyt tänään sitten Vianorilla selvisi tällaiset BBS:t laitetun alle:
IMG_0420.JPG
C28147BC-05C8-4B65-AE7E-5B10C411AE21.JPG
Ihan hienot BBS:t siis, mutta ei sitä mitä sovittu. Pihasta lähtiessäni huomasin vielä, että nyt oli laitettu renkaat ilman rengaspaineantureita ja autossa palaa jatkuvasti virhevalo tämän seurauksena. Nyt on kovin kaksijakoinen olo. Kertokaapas arvon raati nyt, että kuinka vittuuntunut tässä pitäisi olla...
No tuota, orkkikset on toki aina orkkikset mutta jos nuo on aidot BBS:t niin en jaksaisi asiasta paljoa vängätä, laadukkaat ja komeat vanteet ne on nuokin. Rengaspaineantureista käväsin kuitenkin hiukan keskustelua, sellaiset kuitenkin de facto uusissa autoissa mielestäni pitää olla.
 
Niin, pointtihan oli siis että jos on luvattu uudet kesäpyörät, niin minusta niihin kuuluu myös nuo rengaspaineanturit.
 
Joulukuussa sain uuden pelin alle. Nyt oli tänään kesärenkaiden vaihto edessä. Alkuperäiset vanteethan meni uusien kitkojen sisään, kun autoliikkeellä oli vaikeuksia saada pikaisella aikataululla uusia vanteita (kauppaan neuvoteltiin kahdet renkaat, autossa oli vain saksalaiset kesäkumit). Autoliikkeen piti toimittaa jo joulukuussa sitten vanhat kesärenkaat uusilla vanteilla Vianoriin. Kevään mittaan tätä piti kaksi kertaa pyytää uudestaan ja lopulta viime perjantaina autoliikkeen pojat olivat toimittaneet tarvikkeet rengashotelliin. Eilen kuitenkin vielä selvisi, että eivät olleet laittaneet renkaita vanteille ja tuli hukkareissu.
Autoliikkeen kanssa oli sovittu tällaisista orkkisvanteista:
2018-04-24-PHOTO-00008022.jpg

Nyt tänään sitten Vianorilla selvisi tällaiset BBS:t laitetun alle:
IMG_0420.JPG
C28147BC-05C8-4B65-AE7E-5B10C411AE21.JPG
Ihan hienot BBS:t siis, mutta ei sitä mitä sovittu. Pihasta lähtiessäni huomasin vielä, että nyt oli laitettu renkaat ilman rengaspaineantureita ja autossa palaa jatkuvasti virhevalo tämän seurauksena. Nyt on kovin kaksijakoinen olo. Kertokaapas arvon raati nyt, että kuinka vittuuntunut tässä pitäisi olla...

Kuulostaa aikamoiselta räpeltämiseltä autoliikkeen toimesta. Noista rengaspaineantureista valittaisin heti ja myös jos vanteet eivät miellytä silmää, niin reklamoisin myös niistä.
 
Tämä keskustelu on juuri se, mitä tuolla "kaksijakoisuudella" kuvasin: Rengaspaineanturien luulisi kuuluvan pakettiin, kun ovat vakiovaruste ja auto valittaa, jos niitä ei ole. Meneekö autokaan läpi katsastuksesta, jos virhevalo palaa?

BBS on hyvät vanteet ja silmääni nätit kuten AMG:kin, mutta logo paistaa. Miksi kalliissa autossa ei ole orkkikset (nimim. koskaan ennen autoliikkeiden kanssa ei vastaavia ongelmia)? Aidot BBS:t nuo ilman muuta on: Vianorillakin fiilistelivät noita ja olivat erikseen tarkistelleet, että ovat suorat ja tasapainossa ilman korvausta.

Räpellystä on ollut todella paljon ja tätä voisi käyttää hyvinkin minkä tahansa vaatimuksen tukena, mutta nii-in... Onko kellään kommentteja noista toimitetuista vanteista tueksi? Maksaisitko itse autosta enemmän, jos logo olisi BBS:n sijaan MB?
 
Minusta saisi olla mersun vanteet, jos ei ole sovittu jostain muusta merkistä. Eikä saisi tietenkään mitään vikavalojalaan palaa. Lisäksi hyvä tietää paljonko renkaissa on painetta?

Autoliike varmaan unohtanut, että pitää olla orkkis vanteet.
 
Eikä saisi tietenkään mitään vikavalojalaan palaa. Lisäksi hyvä tietää paljonko renkaissa on painetta?

Mitä? Onko mahdollisuus, että auto tietää paineet ilman tunnistimia? Mitään kuittauspainiketta tuolla ei ole, että paineet ovat ok ja "älä välitä".
 
Yleisesti jos autossa on turvavaruste niin sen on oltava kunnossa. Rengaspaineanturi lukeutunee noihin.

Meillä Passat Variant vaihtui uudempaan, 2.0TSI 280 4motion DSG - 18.
 
Mitä? Onko mahdollisuus, että auto tietää paineet ilman tunnistimia? Mitään kuittauspainiketta tuolla ei ole, että paineet ovat ok ja "älä välitä".
Niin siis täytyy ne tunnistimet olla renkaissa että paineet näkyy. Itsellä kyllä niin vanha auto että ei ole tunnistusta ollenkaan. Eli luulen että tunnistimet pitää olla renkaissa.
 
Olis sen veneen voinut alusta saakka kertoa niin ei olis jälkikäteen tarvinnut rautalangasta vääntää et nyt puhutaankin veneestä eikä siitä asuntovaunusta ja hevoskärrystä josta alunperin ja johon tuo 2t usein piisaa hyvin.
No kyllähän tää on nähty. Eka se on vaunu, sitten iso vene ja seuraavaksi vedetäänkin jo koko taloa perässä.
 
Ei, mutta moni auto osaa näyttää ajotietokoneessa paineet, kun renkaissa on anturit.
Öö joo, siksihän ne anturit siellä on? Nyt kysyttiin ainakin tulkintani mukaan sitä voiko anturien puuttumisen virheilmoituksen syynä olla se, että anturit puuttuvat JA rengaspaineet ovat virheelliset, joka alkaa olla aika inception-tasoa.
 
Öö joo, siksihän ne anturit siellä on? Nyt kysyttiin ainakin tulkintani mukaan sitä voiko anturien puuttumisen virheilmoituksen syynä olla se, että anturit puuttuvat JA rengaspaineet ovat virheelliset, joka alkaa olla aika inception-tasoa.
Voihan siellä olla anturit mutta niitä ei ole autolle sopeutettu.
 
Jos rengaspaineiden tunnistus on päällä sen merkkivalo ei saa leimalla palaa. Jos taas se on kytketty pois niin ei pala valot eikä auto välitä ettei ole antureita ja on nykyään laillista. Eli auto ei ole tällä hetkellä leimakelpoinen.
 
Voihan siellä olla anturit mutta niitä ei ole autolle sopeutettu.
Miten ne autolle sopeutetaan? Onko jotain ohjeita Mersulle? Aina aiemmin ovat ilmoittaneet liian alhaiset paineet ja kompressorilla sitten ovat asettuneet. Nyt ensimmäisen kerran kone ilmoittaa, ettei antureita ole olemassa.
 
Vie vaan se takaisin sine ja vaadi systeemit kuntoon sekä AMG vanteet alle liikkeestä.
 
Oma auto ei tarvitse mitään muuta kuin ajoa niin havaitsee uudet vanteet ja anturit, jos ovat siis oikeaa mallia.
 
Mitä? Onko mahdollisuus, että auto tietää paineet ilman tunnistimia? Mitään kuittauspainiketta tuolla ei ole, että paineet ovat ok ja "älä välitä".

Ei kaikissa autoissa ole erillisiä antureita ja silti niissä on paineiden valvonta mikä perustuu siihen, että renkaan pyörimisnopeudet muuttuu jos paineet muuttuvat.
 
Tämä keskustelu on juuri se, mitä tuolla "kaksijakoisuudella" kuvasin: Rengaspaineanturien luulisi kuuluvan pakettiin, kun ovat vakiovaruste ja auto valittaa, jos niitä ei ole. Meneekö autokaan läpi katsastuksesta, jos virhevalo palaa?

BBS on hyvät vanteet ja silmääni nätit kuten AMG:kin, mutta logo paistaa. Miksi kalliissa autossa ei ole orkkikset (nimim. koskaan ennen autoliikkeiden kanssa ei vastaavia ongelmia)? Aidot BBS:t nuo ilman muuta on: Vianorillakin fiilistelivät noita ja olivat erikseen tarkistelleet, että ovat suorat ja tasapainossa ilman korvausta.

Räpellystä on ollut todella paljon ja tätä voisi käyttää hyvinkin minkä tahansa vaatimuksen tukena, mutta nii-in... Onko kellään kommentteja noista toimitetuista vanteista tueksi? Maksaisitko itse autosta enemmän, jos logo olisi BBS:n sijaan MB?

Sen logon voi vaihtaa noihin vanteisiin ja tilalle saa laitettua ne mersun logolla olevat, mutta ei ne vanteet toki senkään jälkeen mersun alkuperäiset ole.
 
Ei kaikissa autoissa ole erillisiä antureita ja silti niissä on paineiden valvonta mikä perustuu siihen, että renkaan pyörimisnopeudet muuttuu jos paineet muuttuvat.

Edellyttää sitä, että ne on aiemmin paritettu siihen autoon jo valmiiksi. Jos siihen iskee parittamattomat anturit niin eipä se auto niiden kanssa enään keskustele.

Sen logon voi vaihtaa noihin vanteisiin ja tilalle saa laitettua ne mersun logolla olevat, mutta ei ne vanteet toki senkään jälkeen mersun alkuperäiset ole.

Jatkoa ajatellen, voisiko mahdollisesti olla samassa viestissä vaikka editin kautta niin ei tule kolmea eri ilmoitusta :)
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Öö joo, siksihän ne anturit siellä on? Nyt kysyttiin ainakin tulkintani mukaan sitä voiko anturien puuttumisen virheilmoituksen syynä olla se, että anturit puuttuvat JA rengaspaineet ovat virheelliset, joka alkaa olla aika inception-tasoa.

No ainakin bemarilla (F-sarja, varmaan G-sarja myös) on molemmat järjestelmät eli paineanturit näyttää paineet ja lämpötilat, mutta ilman antureita paineet haistellaan pyörimisnopeudesta. Jälkimmäinen ei näytä paineita, vaan vertaa renkaita vain keskenään eli jos kaikki tyhjenee samaan tahtiin, tämä järjestelmä ei huomaa sitä lainkaan. Esim. jos auton paineet on laitettu kohdalleen renkaiden ollessa lämpimässä tallissa ja sitten ajetaan ulos pakkaseen voi renkaiden paine olla tasaisesti liian alhainen eikä ilman paineantureita auto osaa valittaa tästä mitään.

Itse olisin sitä mieltä, että käyt vaatimassa liikkessä ne vanteet mistä on puhe ollut ja tietenkin antureilla. Eipä tarvitse sitten jatkossa autolle aina kertoa, että nyt on talvivanteet, käytä paineantureita ja sitten kesällä vastaavasti, että käytäkin ABS-antureita. Jos tämä siis mersussa on edes mahdollista, mutta uskon olevan. Vaatii toki jonkin koodaustyökalun, ei hajuakaan mikä tämä on mersulla, bemarilla se on Esys.

Jos rengaspaineiden tunnistus on päällä sen merkkivalo ei saa leimalla palaa. Jos taas se on kytketty pois niin ei pala valot eikä auto välitä ettei ole antureita ja on nykyään laillista. Eli auto ei ole tällä hetkellä leimakelpoinen.

Omakohtaista kokemusta on, että katsastus ei välitä mitään rengaspainevikavalosta eli väittäisin että kyllä tuon katsastettua saisi. Itse en kuitenkaan sietäisi (uudessa) autossa mitään vikavaloja.
 
Edellyttää sitä, että ne on aiemmin paritettu siihen autoon jo valmiiksi. Jos siihen iskee parittamattomat anturit niin eipä se auto niiden kanssa enään keskustele.

Tietty malli anturissa riittää niin auto tunnistaa ne automaattisesti, ei tarvitse autoa käyttää piuhan päässä muuta kuin jos haluaa järjestelmän pois käytöstä.
 
Omakohtaista kokemusta on, että katsastus ei välitä mitään rengaspainevikavalosta eli väittäisin että kyllä tuon katsastettua saisi. Itse en kuitenkaan sietäisi (uudessa) autossa mitään vikavaloja.

Systerillä toyota ei ymmärrä kuin kesärenkaiden antureita ja inssiä ei kiinnostanut leimalla keltainen valo koelaudassa.
 
Miten ne autolle sopeutetaan? Onko jotain ohjeita Mersulle? Aina aiemmin ovat ilmoittaneet liian alhaiset paineet ja kompressorilla sitten ovat asettuneet. Nyt ensimmäisen kerran kone ilmoittaa, ettei antureita ole olemassa.

Tunnistaa onko ne siellä vai ei siitä, että onko venttiili minkä näköinen, jos on se ihan perus kumijuttu minkä päässä jengat ja venttiili niin ei ole mutta jos on sellainen metallinen/kovan muovin tuntuinen vähän erikoisen näköinen niin sitten on.
Mersun tpms venttiilit näyttää siis tältä: 4x Genuine mercedes Tire Pressure Sensor TPMS A0009050030 for Mercedes-Benz 712885264742 | eBay
 
Vie vaan se takaisin sine ja vaadi systeemit kuntoon sekä AMG vanteet alle liikkeestä.
Tämä. Katsoin ensin, että BBS SR:t, mutta CI-R:t noi näyttääkin olevan. Sentään Saksassa valetut, eikä kaukoidässä. Voisin kuitenkin väittää, että AMG vanteet on takokamaa ja niiden hinnalla saat useamman sarjan nyt alla olevia BBS:ä.
 
Jännä, että rengaspainevahti ei ole turvallisuusvaruste, kun esim kaistatavahtijärjestelmä ja vaihtamisopastin on.
Lähde: C12.3

Täytyy kyllä ihmetellä miten vaihtamisopastin liittyy turvallisuuteen, itse miellän sen ainoastaan polttoaineenkulutuksen pienentämisen apujärjestelmäksi.

@adhocz Näyttää, että sinulla on hiilikuitujarrut, onko näistä mielipidettä? Mitä muilta kuullut, niin rata-ajossa ovat hyvät, mutta kevyessä arkiajossa jarruvoimaa on hankala annostella ja vinkuvat herkästi. Onko sinulla samansuuntaisia kokemuksia? Keveyshän noissa on toki suuri etu.
 
Trafihan on ihan linjannut, että Suomessa TPMS on pakollinen varuste vain ensiasennusrenkaissa, koska Suomessa renkaat vaihdetaan kausittain niin renkaiden kunnon ja paineiden seuranta tulee hoidettua ilman antureitakin riittävän hyvin. Lisäksi mainittiin, että sen vaatiminen myös talvirenkaisiin asettaisi suomalaiset eriarvoiseen asemaan muuhun Eurooppaan nähden, jossa voidaan ajaa samoilla renkailla koko vuosi.

Rengaspainevahti pakolliseksi vain ensimmäiseen rengassarjaan

Rengaspainevahdista on tulossa pakollinen vain uusien autojen ensiasennusrenkaille eli renkaille, jolla auto ensirekisteröidään. Renkaita uusittaessa autoilija voi itse päättää, ottaako uuteen rengassarjaan seurantajärjestelmän vai ei.

Rengaspainevahtia koskeva EU-säädös tulee voimaan 1. marraskuuta 2014. Koska EU-säädös koskee vain henkilöautojen ensirekisteröintiä, voidaan ensirekisteröinnin jälkeisistä muutoksista päättää kansallisesti.

Nykyisessä kansallisessa, auton rakennemuutosta koskevissa vaatimuksissa ei erikseen säädetä rengaspainevahdeista, joten säädöstä päivitetään ensi vuoden alkupuolella. Trafi on katsonut, että koska Suomessa talvirenkaiden käyttö on pakollista ja laajamittaista, tulevat sekä kesä- että talvirenkaiden paineet ja kunto tarkistettua säännöllisesti.
 
Mitä? Onko mahdollisuus, että auto tietää paineet ilman tunnistimia? Mitään kuittauspainiketta tuolla ei ole, että paineet ovat ok ja "älä välitä".
Tekniikoita on erilaisia, ainakin kaikki Volkswagenin konsernituotteet seuraavat renkaiden kulmanopeuden muutoksia ABS/ESP antureiden kautta, eikä varsinaisia erillisiä paineantureita ole. Ajatus siis on se, että paineen laskiessa renkaassa se painuu enempi kasaan, jolloin renkaan säde muuttuu, josta taasen seuraa kulmanopeuden kasvu. Tämä on myös aika tarkka, sillä edellinen auto huomasi aina kesärenkaiden ja talvirenkaiden vaihdon, vaikka profiilit olivat identtiset.
Toyotalla kait on erilliset painelähettimet vanteiden sisäkehällä.
 
Eli toisin sanoen ilman lähettimiä toimivat tietävät vain onko renkaissa samat paineet mutta ei ota kantaa onko niissä 2 vai 3 bar. Ainoastaan lähettimillä saat ajotietokoneeseen painelukemat.

Näissä on saman valmistajan ja mallin sisällä suuria vaihteluita esimerkiksi siinä, saako kuljettaja itse nollattua vai täytyykö käydä piuhan päässä. Ne täytyy selvittää vuosi/malli-kohtaisesti.
 
Jälkimmäinen ei näytä paineita, vaan vertaa renkaita vain keskenään eli jos kaikki tyhjenee samaan tahtiin, tämä järjestelmä ei huomaa sitä lainkaan. Esim. jos auton paineet on laitettu kohdalleen renkaiden ollessa lämpimässä tallissa ja sitten ajetaan ulos pakkaseen voi renkaiden paine olla tasaisesti liian alhainen eikä ilman paineantureita auto osaa valittaa tästä mitään.
Kyllä ne passiivisetkin osaa tunnistaa jos kaikista renkaista tyhjenee ilma tasaisesti. Tämän tunnistaminen on yksi vaatimus siinä EU-asetuksessa joka nämä järjestelmät pakollisiksi teki.
 
Kyllä ne passiivisetkin osaa tunnistaa jos kaikista renkaista tyhjenee ilma tasaisesti. Tämän tunnistaminen on yksi vaatimus siinä EU-asetuksessa joka nämä järjestelmät pakollisiksi teki.

Miten se voi ne tunnistaa, jos paine muuttuu tasaisesti? Silloinhan kaikki renkaat pyörii keskenään edelleen samalla nopeudella, mutta absoluuttisesti kulmanopeus on toki eri. Siihenhän pitäisi yhdistää esim. GPS nopeus, jotta tiedätään mitä nopeutta renkaiden pitäisi pyöriä milläkin paineella. Ehkä tuossa sitten luotetaan, ettei paineet kuitenkaan muutu kaikissa renkaissa täysin tasaisesti ja tämä ero sitten tunnistetaan.
 
Miten se voi ne tunnistaa, jos paine muuttuu tasaisesti? Silloinhan kaikki renkaat pyörii keskenään edelleen samalla nopeudella, mutta absoluuttisesti kulmanopeus on toki eri.
Niin, siksi se järjestelmä pitää aina ajotietokoneen kautta "kalibroida" kun paineet on tarkastettu.
 
Niin, siksi se järjestelmä pitää aina ajotietokoneen kautta "kalibroida" kun paineet on tarkastettu.
Ongelma on löytää referenssi, enkä itseasiassa tiedä mihin omassa kaarassa vertailu tehdään kun se myös huomaa kaikkien renkaiden vaihdon. Nopeusmittariin ei referenssiä voi tehdä koska lähtösuuren tuolle johdannaisarvolle on sama se sama kulmanopeus, jolloin virhe ei näy delta-arvossa. GPS voisi olla hyvä veikkaus. Sellainen ainakin autosta löytyy. Toinen voisi olla ESP:stä luettava kiihtyvyys kun tiedetään teho, välityssuhde, sekä kierrosluku ja renkaan kulmanopeus.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelma on löytää referenssi, enkä itseasiassa tiedä mihin omassa kaarassa vertailu tehdään kun se myös . Nopeusmittariin ei referenssiä voi tehdä koska lähtösuuren tuolle johdannaisarvolle on sama se sama kulmanopeus, jolloin virhe ei näy delta-arvossa. GPS voisi olla hyvä veikkaus. Sellainen ainakin autosta löytyy. Toinen voisi olla ESP:stä luettava kiihtyvyys kun tiedetään teho, välityssuhde, sekä kierrosluku ja renkaan kulmanopeus.

Ellei GPS ole vakiona jokaisessa mallissa, niin luulen että ennemmin käytetään noita muita, pakollisia, antureita. Periaatteessa välityssuhde, moottorin kierrosnopeus ja renkaan pyörimisnopeus riittäisivät referenssiksi. Mahdoton sanoa onko tuo totetutettu noin, mutta olisi varmaan halvin tapa, koska "se on vaan softaa".

Ainakin halvimmat vaihto-opastimet perustuvat pelkästään nopeuteen ja moottorin kierroslukuun, minkä näkee siitä, ettei vaihto-opastin näytä mitään ellei kytkin ole täysin ylhäällä. Kalliimmassa toteutuksessa vaihteistossa on anturi, joka tietää millä vaihteella ollaan ja minne ollaan menossa, joka mahdollistaa esim. automaattisen kierrosten sopeuttamisen (rev matching, automaattinen välikaasu). Siksi vastaava jako kuulostaa järkevältä myös noissa paineen seurantajärjestelmissä, softalla tehdään halvat ja antureilla kallimmat järjestelmät. Molemmissa tapauksissa anturit lisäävät ominaisuuksia, mutta myös hintaa ja monimutkaisuutta.
 
Mites kaarre erot. Näkyisikö kun kaikki tyhjiä. Koska tuolla lasketaan jotain sillä kalibrointiohje vageissa on ahaa 15min mutkia sisältävällä tiellä ns normi nopeuksia.
 
Tekniikoita on erilaisia, ainakin kaikki Volkswagenin konsernituotteet seuraavat renkaiden kulmanopeuden muutoksia ABS/ESP antureiden kautta, eikä varsinaisia erillisiä paineantureita ole. Ajatus siis on se, että paineen laskiessa renkaassa se painuu enempi kasaan, jolloin renkaan säde muuttuu, josta taasen seuraa kulmanopeuden kasvu.
Näin ne alunperin toimivat, mutta nykyiset järjestelmät perustuvat myös renkaiden värähtelytaajuuden mittaamiseen. Se on tarkempaa kuin pelkkä kehän mitan muutoksen mittaus ja kykenee havaitsemaan myös tilanteen jossa kaikista renkaista lasketaan painetta pois tasaisesti.

Volkkarin Jetan manuaalista: "Tire Pressure Monitoring System (TPMS) uses the Anti-lock Brake System (ABS), sensors to indirectly check the tire pressure of all 4 tires while you are driving, tread circumference (rolling circumference) and vibration characteristics of individual tires."

Ei nyt valitettavasti löytynyt ladattavaksi se SSP jossa asia on selitetty tarkemmin.
 
Ongelma on löytää referenssi, enkä itseasiassa tiedä mihin omassa kaarassa vertailu tehdään kun se myös huomaa kaikkien renkaiden vaihdon. Nopeusmittariin ei referenssiä voi tehdä koska lähtösuuren tuolle johdannaisarvolle on sama se sama kulmanopeus, jolloin virhe ei näy delta-arvossa. GPS voisi olla hyvä veikkaus. Sellainen ainakin autosta löytyy. Toinen voisi olla ESP:stä luettava kiihtyvyys kun tiedetään teho, välityssuhde, sekä kierrosluku ja renkaan kulmanopeus.
Wikistä löytyy jonkinlainen selitys miten tuo toimii:
Indirect TPMS do not use physical pressure sensors but measure air pressures by monitoring individual wheel rotational speeds and other signals available outside of the tire itself. First generation iTPMS systems are based on the principle that under-inflated tires have a slightly smaller diameter (and hence higher angular velocity) than a correctly inflated one. These differences are measurable through the wheel speed sensors of ABS/ESC systems. Second generation iTPMS can also detect simultaneous under-inflation in up to all four tires using spectrum analysis of individual wheels, which can be realized in software using advanced signal processing techniques. The spectrum analysis is based on the principle that certain eigenforms and frequencies of the tire/wheel assembly are highly sensitive to the inflation pressure.[citation needed] These oscillations can hence be monitored through advanced signal processing of the wheel speed signals. Current[when?] iTPMS consist of software modules being integrated into the ABS/ESC units.
Tire-pressure monitoring system - Wikipedia
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 472
Viestejä
4 558 032
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom