• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Eikös noi ole juuri niitä pösöjä mistä menee noita taka-akseleita?
 
Hmm, mietin että mikä ihme kolisee älyttömästi Pösö 307 cc:n taka-akselilla ja sitten, kun auto oli maassa kiristin juuri vaihtamaani kesärengasta ja koko akseli liikkuu eteenpäin. Ei taida olla kovin hyvä merkki. Voiko tuo olla ihan vaan pelkkä väljä pusla? Leima on tosin edessä joten ehkä vien sinne ihmeteltäväksi ja korjaan sitten vaan viat.
Sano leimalla että tarkistavat sen peräpään kunnolla. Voi siellä varmaan jotain väljää olla?

307 - Takatuennan helat
 
Juu veikkaan noita heloja kanssa, 306 on niitä taka-akseliongelmia enemmänkin, 307 on erilainen akselisto ja ainakin service boxin kuvaa katselemalla niin eipä siellä oikein voi muuta vikaa olla kuin helat tai ehkä jousi poikki. Kolina on sen verran kova, että ohikulkijakin siitä huomautti, joten ihan mikään pieni ääni ei ole kyseessä.
 
Eikös noi ole juuri niitä pösöjä mistä menee noita taka-akseleita?

Jos sama mitä 405 pösöissä oli aikoinaan, ja citroën berlingoissa, niin laakerivikaa veikkaan, ja citikan sisarmerkeissä kanssa. Ei ihan ilmainen keikka. Voi oireilla niin että renkaat menee vähän outoon asentoon, kolinaa ja jäykkyyttä taka-akselistossa, miten tän nyt paremmin selittäis kun en ole mikään mekaanikko tai rasvanäppi muutenkaan. Kuitenkin sellainen vika mikä ei helposti jää huomaamatta.
 
Jos sama mitä 405 pösöissä oli aikoinaan, ja citroën berlingoissa, niin laakerivikaa veikkaan, ja citikan sisarmerkeissä kanssa. Ei ihan ilmainen keikka. Voi oireilla niin että renkaat menee vähän outoon asentoon, kolinaa ja jäykkyyttä taka-akselistossa, miten tän nyt paremmin selittäis kun en ole mikään mekaanikko tai rasvanäppi muutenkaan. Kuitenkin sellainen vika mikä ei helposti jää huomaamatta.
307 ei ole vääntösauvoja vaan on ihan perus yhdystukiakselisto kierrejousilla.
 
Huomenna ollaan viisaampia, koska vien auton leimalle. Mutta joo ei ole vääntösauvoja enää 307 mallissa, joten jotain muuta siellä on.
 
Hyviä uutisia - kolina loppui. Huonot uutiset on se, että koko taka-akseli irtosi vasemmalta...ai tätä ranskalaisen laadun ihanuutta. Onneksi on hinausauto jo tulossa, vajaan km pääsin kotoa, mutta ikävä puoli on että leimamaksun olin jo maksanut etukäteen.

30705485_10156364713613914_1018837358679687168_o.jpg


Ja autolla on ajettu aika lailla tasan 200k.
s!AmnWSlB6LyK9gj3ed0_T7LinAld2
 
Viimeksi muokattu:
Hyviä uutisia - kolina loppui. Huonot uutiset on se, että koko taka-akseli irtosi vasemmalta...ai tätä ranskalaisen laadun ihanuutta. Onneksi on hinausauto jo tulossa, vajaan km pääsin kotoa, mutta ikävä puoli on että leimamaksun olin jo maksanut etukäteen.
Paljonko oli kilometrejä?
 
Hyviä uutisia - kolina loppui. Huonot uutiset on se, että koko taka-akseli irtosi vasemmalta...ai tätä ranskalaisen laadun ihanuutta. Onneksi on hinausauto jo tulossa, vajaan km pääsin kotoa, mutta ikävä puoli on että leimamaksun olin jo maksanut etukäteen.

Tämä oli siis se mikä oli myytävänä pariinkin otteeseen? Vanhaa ilmoa en enää löydä, mutta eihän sillä nyt ollut edes älyttömiä ajettu mitä muistan.
Mutta voihan paska sentään, saako tuota leimamaksua edes takaisin, kun ei kerran päässyt "jostain syystä" mitä ei tarvi toki kertoa.. odottamaton este.
 
Joo sama pösö mikä oli myynnissä, tänä kesänä pitänee yrittää uudestaan :) Pitää kysyä leimamaksusta, että miten sen kanssa käy.
 
Pitäis varmaan teettää citikkaan rasvanipat taka-akseliin ennen kuin alkaa narskumaan.
 
Voi hemmetti kun nauratti tuo "Hyviä uutisia - kolina loppui..." Ei saisi nauraa toisen epäonnelle, mutta tuli vaan niin vahvasti mieleen Snatch leffan episodi kun tyypit menivät mustalaisilta ostamaan vaunua, lähtivät vetämään sitä niin taka-akseli tipahti kokonaan irti siihen pihalle :D

Anteeksi.
 
Ei haittaa, itseäkin lähinnä huvitti koko homma, että voiko tämä olla todellista? No akseli on kuulemma takaisin kiinni, että ei tästä taida edes kovin isoa laskua tulla.
 
Hyviä uutisia - kolina loppui. Huonot uutiset on se, että koko taka-akseli irtosi vasemmalta...ai tätä ranskalaisen laadun ihanuutta. Onneksi on hinausauto jo tulossa, vajaan km pääsin kotoa, mutta ikävä puoli on että leimamaksun olin jo maksanut etukäteen.



Ja autolla on ajettu aika lailla tasan 200k.
s!AmnWSlB6LyK9gj3ed0_T7LinAld2

200tkm mahtuu aika paljon tuuhioita, mutta faktahan on se ettei tuo ole mikään auton/merkin vika, kyllä toi on ihan rikkomalla rikottu tai aiheutettu omalla ajotyylillä joskus alkava vaurio mikä nyt sitten tuli lopullisesti.


Kurkkasitko alle että miksi oli irronnut?

EDIT:

tai sitten jossain pajalla löysätty pultteja eikä kiristetty takaisin. Nimimerkillä duunikaverilla hävis jarrut kun oli ollut jarrurempassa auto ja kotimatkalla satula oli irronnut kun ammattilainen oli unohtanut kiristää satulan pultit, joka nurkasta!:facepalm:
 
Tuosta tulikin mieleen, kuinkahan moni nykykuski osaisi reagoida oikein jarrujen katoamiseen. Tai siihen että tuntee että pyörä meinaa irrota tms. Voisin veikata että aika pieni osa. Nimimerkillä en ainakaan itse muista että autokoulussa esim moista olisi edes käyty läpi. Molemmat kokeneena onneksi tiesin mitä tehdä mutta hyi vittu jos olisi etenkin tuo jarrukeissi sattunut yhtään kokemattomampana niin voisi olla henki pois. Jarrut katosi täysin siis 80rajoitusalueella n.90kmh lasissa 80-luvun kipolla. Meinas vähän ruveta jänskättämään mutta sain palaamaan. Syy ei selvinnyt koskaan. Luulen että liittyi jotenkin mekaaniseen "ABS" järjestelmään ja seisontaan tms.
 
Tuosta tulikin mieleen, kuinkahan moni nykykuski osaisi reagoida oikein jarrujen katoamiseen. Tai siihen että tuntee että pyörä meinaa irrota tms. Voisin veikata että aika pieni osa. Nimimerkillä en ainakaan itse muista että autokoulussa esim moista olisi edes käyty läpi. Molemmat kokeneena onneksi tiesin mitä tehdä mutta hyi vittu jos olisi etenkin tuo jarrukeissi sattunut yhtään kokemattomampana niin voisi olla henki pois. Jarrut katosi täysin siis 80rajoitusalueella n.90kmh lasissa 80-luvun kipolla. Meinas vähän ruveta jänskättämään mutta sain palaamaan. Syy ei selvinnyt koskaan. Luulen että liittyi jotenkin mekaaniseen "ABS" järjestelmään ja seisontaan tms.

Eipä sikäli oo tullu mullakaan autokoulussa vastaan eikä toistaseks tielläkään. Varmaanki moottorijarrustus ja varovasti känkällä avustaa sitä?
Sähköisissä kässäreissä taitaa olla joku hätäjarrutusmoodi kun pitää pohjassa mutta se varmaan vetää aikalailla lukkoon.

Tietty siinä moottorijarrutuksessa tosta vauhdista ois ihan hyvä hallita välikaasu (rev matching) mitä ei varmaan kovin moni peruskuski osaa.
 
Eipä sikäli oo tullu mullakaan autokoulussa vastaan eikä toistaseks tielläkään. Varmaanki moottorijarrustus ja varovasti känkällä avustaa sitä?
Sähköisissä kässäreissä taitaa olla joku hätäjarrutusmoodi kun pitää pohjassa mutta se varmaan vetää aikalailla lukkoon.
Liukkaudesta ja vetotavasta riippuen moottorijarrutus, käsijarru, jarrujen pumppaus ja lopulta jos nuo ei toimi niin valitsee sentään vähän mihin yrittää törmätä ettei ota sitä kallioleikkausta jos vaihtoehtona on lumivalli esim talvella.
 
Liukkaudesta ja vetotavasta riippuen moottorijarrutus, käsijarru, jarrujen pumppaus ja lopulta jos nuo ei toimi niin valitsee sentään vähän mihin yrittää törmätä ettei ota sitä kallioleikkausta jos vaihtoehtona on lumivalli esim talvella.
Ja vuoristoteillä ajellessa moottorijarrutus on suositeltavaa myös osata.
 
Suomi, vuoret.... yeah, nope. Mutta ulkomailla juu ehdottomasti.
Sanoinko että Suomessa? Oletin sen olevan teille selvää, että kyse on ulkomailla matkailusta. Aika moni suomalainen (mm. allekirjoittanut) kun käy autolla/asuntoautolla matkailemassa esimerkiksi Pohjois-Norjassa, jossa on jyrkkiä vuoristoteitä. En tiedä onko moottorijarrutus kaikille heille itsestäänselvä juttu. Tuli vaan mieleen, kun puhuit moottorijarrutuksesta.
 
Viimeksi muokattu:
200tkm mahtuu aika paljon tuuhioita, mutta faktahan on se ettei tuo ole mikään auton/merkin vika, kyllä toi on ihan rikkomalla rikottu tai aiheutettu omalla ajotyylillä joskus alkava vaurio mikä nyt sitten tuli lopullisesti.


Kurkkasitko alle että miksi oli irronnut?

EDIT:

tai sitten jossain pajalla löysätty pultteja eikä kiristetty takaisin. Nimimerkillä duunikaverilla hävis jarrut kun oli ollut jarrurempassa auto ja kotimatkalla satula oli irronnut kun ammattilainen oli unohtanut kiristää satulan pultit, joka nurkasta!:facepalm:

Jos kerta se akseli on vaan laitettu takaisin kiinni viittaisi siihen, että olisi puslan pultti jäänyt löysälle ja irronnut. Tuo taka-akselihan on käytännössä kiinni vain noiden kahden akselin edessä olevan puslan avulla. Jos ko. puslat tai toisen puolen pusla on vaihdettu niin siinä on voinut "helpostikin" unohtua pultin kiristys, koska tuollainen puslahan pitää kiristää silloin kuin auto on alhaalla ajoasennossa.

upload_2018-4-13_22-23-20.png
upload_2018-4-13_22-23-20.png
 
Ja vuoristoteillä ajellessa moottorijarrutus on suositeltavaa myös osata.
Suomestakin löytyy kyllä useampi tienpätkä, jotka ovat riittävän jyrkkiä, jotta vauhti vain kiihtyy suurimmalla vaihteella rullaillessa ja riittävän pitkiä, jotta jarrulla seisomista ei voida suositella.
 
Tuommosen mk3 Montukan vuodelta 2001 kahen litran turbokiisseli koneella ensiautoksi ostin, hintaa 350€, mittarissa 362tkm ja pienellä vikalistalla läpi katsastuksesta ja vuoden ajoaika. Ohjaustehostimen säiliön korkin alta vuoti nestettä mutta o renkaan vaihdolla sekin paikattu. Mitään muuta tossa ei ookkaa vikana. Paska mutta rakas ❤️

IMG_20180323_214403245.jpg
 
Tuommosen mk3 Montukan vuodelta 2001 kahen litran turbokiisseli koneella ensiautoksi ostin, hintaa 350€, mittarissa 362tkm ja pienellä vikalistalla läpi katsastuksesta ja vuoden ajoaika. Ohjaustehostimen säiliön korkin alta vuoti nestettä mutta o renkaan vaihdolla sekin paikattu. Mitään muuta tossa ei ookkaa vikana. Paska mutta rakas ❤️

IMG_20180323_214403245.jpg

Alkaa olee halpaa autoilua tämä :D
 
Tuommosen mk3 Montukan vuodelta 2001 kahen litran turbokiisseli koneella ensiautoksi ostin, hintaa 350€, mittarissa 362tkm ja pienellä vikalistalla läpi katsastuksesta ja vuoden ajoaika. Ohjaustehostimen säiliön korkin alta vuoti nestettä mutta o renkaan vaihdolla sekin paikattu. Mitään muuta tossa ei ookkaa vikana. Paska mutta rakas ❤️

IMG_20180323_214403245.jpg

Ja varmaan vähemmän vikoja tulevaisuudessa kun jos hintalappu olis ollut 35k € ja vm 2018 tjsp.
 
350€ autoa ei tee kuitenkaan hirveen pahaa laittaa paaliin jos tulee jotain isompaa.
 
Tai myydä samaan hintaan jollekin trokarille. Noiden hinta ei tuosta laske ja jos koppa on kunnossa niin joku kyllä ostaa.
 
Noiden hinta ei tuosta laske ja jos koppa on kunnossa niin joku kyllä ostaa.
No noitten ongelma onkin se ettei koppa ole kunnossa. Kysymys vain on että missä kunnossa. ;)

Järjestään ruosteessa, mutta ei vielä, suurin osa, paalausruosteessa. Ovet ovat ihan happamia vaikka olisi aikoinaan korjattu maahantuojalla. Focus (mk1) noista ehkä jopa parempi ruostumisen kannalta.
 
No noitten ongelma onkin se ettei koppa ole kunnossa. Kysymys vain on että missä kunnossa. ;)

Järjestään ruosteessa, mutta ei vielä, suurin osa, paalausruosteessa. Ovet ovat ihan happamia vaikka olisi aikoinaan korjattu maahantuojalla. Focus (mk1) noista ehkä jopa parempi ruostumisen kannalta.
MK1 Fokkeri nyt on harvinainen jo ruosteen määrän takia. Luulin että MK6 Escort oli paha kunnes omistin MK1 Fokkerin :D. Uudesta lähtien oli parit MK3 Mondeot perheessä ja korikittejä lukuunottamatta ei olleet niin pahoja kun mitä välillä näkee. Huolenpidolla myös iso merkitys.
 
MK1 Fokkeri nyt on harvinainen jo ruosteen määrän takia. Luulin että MK6 Escort oli paha kunnes omistin MK1 Fokkerin :D. Uudesta lähtien oli parit MK3 Mondeot perheessä ja korikittejä lukuunottamatta ei olleet niin pahoja kun mitä välillä näkee. Huolenpidolla myös iso merkitys.
Itse kävin jokusen Mk3 Mundanen katsomassa ennen kuin tuo sikahalpa Mk1 Focus tuli kotiin, niin huomattavasti tuntui enemmän olevan ruvella jostain syystä.

Mondeon ruoste on vielä sellaista "päällepäin näyttää OK" -tyyppistä, mutta sitten kun avaa ovia, kurkkii helmoja, jne niin totuus paljastuu. Focukset taas on enemmän vain kaarista ruosteessa.

Mutta toki huolenpito vakuttaa, mutta tuntuu Mondeoissa värikin vaikuttavan jonkin verran (kaikki vesiohenteiset ei ole tehty samanarvoisiksi? ;) ).
 
lNGMSQnl.jpg


Vähän se on kovia kokenut, mutta missään ei ole ruostetta, ajettu 120tkm ja massattu uutena sekä pari kertaa välillä... Romutukseen tuo menee vuoden päästä...

Omassa Ex.mondeossa ei ollut missään ruostetta ja helmatkin oli kunnossa kun laitoin uudet kiveniskumassat ajoissa
 
Viimeksi muokattu:
Legendaariset kittisaumaruostumiset montikoissa ja fokkereissa oli kyllä jotain hirveää. Aikanaan omasta 2004 vuosimallin montikasta oli pakko luopua, kun en enää kolmatta kertaa jaksanut alkaa joka ovea uudestaan hiomaan/maalaamaan. Itse siksi noita korjauksia tein, kun autossa ei ollut täydellistä merkkihuoltohistoriaa ja Ford haistatti korjauksille siinä vaiheessa pitkät paskat. Auto olisi muuten ollut mitä mainioin ja tykkäsin.
 
Aika "Raju" muotoilu. Suomen tuontiohjelmassa (onko koko euroopassa) tuota ei taida ollakaan? Mihin tekniikka perustuu?
 
Aika "Raju" muotoilu. Suomen tuontiohjelmassa (onko koko euroopassa) tuota ei taida ollakaan? Mihin tekniikka perustuu?
Tritoniin/L200 johon vaihdettu takajousitus. Pari sukupolvea sitten noita vielä myytiin Suomessa Challenger-nimellä.
Samassa segmentissä kuin mm. Toyota Fortuner (Hilux) ja Ford Everest (Ranger)

Edit. Nissanin vastaava malli on Pathfinder, jota sitakaan ei enaa nakojaan saa Suomessa. Aika koykaisesti valinnanvaraa esim. isoa asuntovaunua tai hevoskoppia kuljettavalle perheelle; Pajero, pikkulantikka tai lehtijousitettu pickup.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan suht isolla vetomassalla saatavissa vielä erinäinen määrä pakuja, Land Roverit & Ranget, GLE, Cayenne etc. Rahaa niistä toki pitää maksaa.
Miksi Patrolia ei myydä Euroopassa käytännössä missään? Omaan silmään selvästi parhaan näköinen näistä uusista japsimörssäreistä.
 
Mitä kiloja tällä isolla nyt ajetaan takaa.

Aattelin vaan kun osalla henkilöautojakin saa kiskoa tuollaista 1908 kiloista telivaunua. Tosin ei tuos jää itsel (1950kg) kuin 42 kiloa kuormattavaa + aisa 75kiloa. Mutta joku kian sorentokin oli tasan 2000kg ja aisalle sen päälle lisää 200kg. Eli todellisen painon mukaa vetokyky ja kortti on maksimien mukaan. Omapainossa on jo mukana kaasu ja vesi.

Muistui vaan toi vaunu ja kia kompo mieleen kun ihmettelin jostain testitstä et hetkinen toihan olin oli kaks tonninen vaunu, mut ei sit ollutkaan.

Noiden SUV & SUV pohjaisten maasturien sallittu vetopaino pyorii siina 3000kg +- 250kg haarukassa.
Ehka markkina on sitten taalla vain suurempi, varsinkin urheilukalastajia 6-9 metrin paattien kanssa on pilvin pimein vetamassa veneita rantaan viikonloppuna.

Miksi Patrolia ei myydä Euroopassa käytännössä missään? Omaan silmään selvästi parhaan näköinen näistä uusista japsimörssäreistä.

Patrolia saa nykyaan ainoastaan 5.6 litran bensakoneella, joten markkina-alue taitaa olla jenkeissa ja saudeissa.
 
Aika koykaisesti valinnanvaraa esim. isoa asuntovaunua tai hevoskoppia kuljettavalle perheelle; Pajero, pikkulantikka tai lehtijousitettu pickup.
Esim. VW:ltä Tiguan ja Passat Alltrack saa vetää 2200kg kärryä ja suurin osa noista muistakin kitumaastureistakin sitä 2000kg kärryä, joten kuinka isosta vaunusta on kyse?
 
Pajeroakaan ei kohta enää saa Euroopasta, eivät ilmeisesti aio päivittää sitä vastaamaan seuraavia euro-päästövaatimuksia. Eli nyt Pajero-ostoksille jos sellaisen meinaa vielä saada uutena :).
 
Pajeroakaan ei kohta enää saa Euroopasta, eivät ilmeisesti aio päivittää sitä vastaamaan seuraavia euro-päästövaatimuksia. Eli nyt Pajero-ostoksille jos sellaisen meinaa vielä saada uutena :).

Onko varmaa tietoa? Toyotahan lopettaa muiden dieselien tuonnin, paitsi Hilux, Land Cruiser? ja Pro-ace (joka nyt perustuu jo valmiiksi, en muista mihin), muiden tekniikkaa käyttävät. Joten miksei Mitsukin voisi tuota tehdä.
 
Pro-Ace tais olla Fiatin kanssa yhteistyössä tehty

EDIT: Väärin män, tais olla sisarmalli jollekin fransmanniautolle...
 
Esim. VW:ltä Tiguan ja Passat Alltrack saa vetää 2200kg kärryä ja suurin osa noista muistakin kitumaastureistakin sitä 2000kg kärryä, joten kuinka isosta vaunusta on kyse?

Onhan noita henkilöautoja 3500kg vetokyvylle asti? Eihän se nyt kovin isoa paattia esim vaadi että tuo 2500-3000kg tulee täyteen. Joku 2000kg on vielä IMO aika kevyt kärry.

Eli jos nyt ei joku tajunnut niin väännetään rautalangasta: Joku tollainen järjettömän mittainen styroksipallo ei paina juuri mitään vaikka jonkun isomman katetun alumiiniveneen rinnalla jonka mitat voi olla huomattavasti pienemmät --> Upsis, vetomassa ei riitäkään enää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 472
Viestejä
4 558 032
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom