Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Siinä on eka oma autoni. Siirtyi omistukseeni pari viikkoa sitten, mutta ollut meillä kohta kaksi vuotta. 375tkm ajettu '05 V70 D5 automaatti Momentum-varusteilla. Jos oikein innostuu niin takaspoilerin ja kuraläpät voisi laittaa, sekä vaihtaa kesävanteet vähemmän kärsineisiin.

volvo-1.jpg
 
Munkin kahdeksannesvuosisadan ikäinen auto laskeskelee huoltoväliä kahdella eri mittarilla: päivämäärän mukaan ja öljyn laadun mukaan. Käsittääkseni öljyn laatu lasketaan kylmäkäynnistyksien, kilometrien, ajonopeuksien jne perusteella.

Vieläkös nykyautoihin tehdään sisäänajoöljyjen vaihto? Kymmenisen vuotta sitten ainakin johonkin uuteen autoon sai mukaan lahjakortin, jolla sai ensimmäisen öljynvaihdon muka puoli-ilmaiseksi. Öljynvaihto piti suorittaa, kun mittarissa oli noin 500 km.
Mitenhän tuo huoltoväli laskee jos pitää lisätä öljyä? Joskus olen kuullut, että öljyä ei saisi lisätä ennenkuin mittaristoon syttyy merkkivalo öljytason ollessa alarajalla. Niin tai näin niin pakkohan se on lisätä jos on esim. 30tkm välit ja 15tkm kohdalla vinkuu lisää voitelua.
 
Mitenhän tuo huoltoväli laskee jos pitää lisätä öljyä? Joskus olen kuullut, että öljyä ei saisi lisätä ennenkuin mittaristoon syttyy merkkivalo öljytason ollessa alarajalla. Niin tai näin niin pakkohan se on lisätä jos on esim. 30tkm välit ja 15tkm kohdalla vinkuu lisää voitelua.

Öljyt vaihdetaan sillon kun pitääkin vaihtaa, vaikka ne nyt vaihtuisi audimiehillä itsestäänkin :D

Itse vaihdan yleensä aina 15tkm/vuosi välillä öljyt sillä täyssynteettisellä mitä nyt sattuu olemaan tarjouksessa sopivilla spekseillä. Kerran pari vuodessa saa ehkä desin taikka kaksi öljyä lisätä. Kannattaa myös katsoa se öljymäärä ihan sieltä mittatikusta, monissa autoissa nuo kojelaudan varoitusvalot alkaa palamaan siinä vaiheessa kun siellä ei ihan oikeasti ole enään mitään voitelua.
 
Öljyt vaihdetaan sillon kun pitääkin vaihtaa, vaikka ne nyt vaihtuisi audimiehillä itsestäänkin :D

Itse vaihdan yleensä aina 15tkm/vuosi välillä öljyt sillä täyssynteettisellä mitä nyt sattuu olemaan tarjouksessa sopivilla spekseillä. Kerran pari vuodessa saa ehkä desin taikka kaksi öljyä lisätä. Kannattaa myös katsoa se öljymäärä ihan sieltä mittatikusta, monissa autoissa nuo kojelaudan varoitusvalot alkaa palamaan siinä vaiheessa kun siellä ei ihan oikeasti ole enään mitään voitelua.
Audimiehet osaavat varmaan tuohon kommentoida paremmin :) Itse noudatan myös tuota, että vaihdetaan kun pitää vaihtaa sekä seuraan säännöllisesti mittatikusta mutta kysymys olikin hypoteettinen. Meneekö siis huoltoväli-ilmoitus sekaisin jos öljyä lisätään vai osaako se huomioida tämän?
 
Kaipa sitä jossain mallissa voi olla myös öljyn laatua mittaava anturi tms. Tietysti eihän ne epäpuhtaudet sieltä mihinkään katoa öljyä lisätessä, mutta ainakin konsentraatio pienenee, minkä anturi voisi havaita. Mutuilen kuitenkin, että öljyn lisäys ei vaikuta dynaamiseen vaihtoväliin.
 
Eipä nämä uudemmat VAG:t enää tunnu öljyä syövän. Ajellut 2016 ja 2014 mallin audin tdi:llä ilman, että tarvii lisätä kertaakaan huoltojen välissä (30tkm tai 2v). Öljytikkua ei ole, mutta ajotietokone näyttää aikalailla maksimia aina.

Vanhempien VAGien kanssa oli toisin ja öljyn kanssa sai lutrailla koko ajan. Esim. 2012 audin 1,4 TFSI söi huoltovälillä n. 0,7l ja vuoden 2006 seatti 1,8T koneella imaisi yli litran/15tkm.

Kiertoon ovat menneet n. 60tkm lukemissa.
 
Vähän väärä ketju aiheeseen, mutta sen verran voin sanoa että mersun ja volkkarin leasing-hinnastojen erot on sen mallisia että saa olla melkoiset vaginalasit naamalla volkkarin valitessaan. :D

aa, ok.
Ei omakohtaista kokemusta leasing-hinnoista, eikä varsinkaan siitä, että kaksi eri kategorian kulkinetta on hinnoiteltu noin.
 
Ei tarkasteta, vaan tarkistettiin leasing-sopimuksia ja nyt tulee enää mersuja ajoon. :smoke:
Siinä lienee mielenrauha lisääntyy ja vitutuskäyrä laskee kun saa edes jotenkin toimivan auton alle.

Eihän toi 40tkm matkalle mikään älytön ole, mutta tuo väli sen sijaan aiheuttaa hampaiden kalinaa ja lienee yksi syy sille miksi ne sitä alkaa syömään...
 
1wKe5t0.jpg

kB5Z3jW.jpg


En muista olenko tänne tätä postannutkaan, mutta postataan nyt kun vihdoin oma ja maksettu pois.

Kyseessä 170hv/250Nm 1.4l Multiair bensakone. Noin 3,5v sitten ostaessa oli mittarissa 55tkm, nyt 98tkm, eli hirveästi ei kilometrejä vuositasolla kerry.

Tähän asti auto on ollut todella luotettava, määräaikaishuolloilla mennään, mitä nyt öljyt olen vaihdattanut kerran vuodessa.

Eiköhän tällä mennä vielä useampi vuosi, katsotaan vaihtoa sitten kun Giulian hinnat tulevat alas. Ja Giuliastakin kiinnostaisi lähinnä Veloce-malli, joka on toistaiseksi vähän tuuhean hintainen
 
Ei tulisi itselle kyllä mieleenkään yhtään millään vehkeellä ajella tuollaisia öljynvaihtovälejä.

Omassa Volvossa on 30tkm vaihtoväli ja siihenkin aion 15tkm kohdalla tehdä yhden ylimääräisen öljynvaihdon. Se nyt ei suuri vaiva ole eikä montaa kymppiä maksa joten näen sen ihan järkevänä touhuna.
 
Ei tulisi itselle kyllä mieleenkään yhtään millään vehkeellä ajella tuollaisia öljynvaihtovälejä.

Omassa Volvossa on 30tkm vaihtoväli ja siihenkin aion 15tkm kohdalla tehdä yhden ylimääräisen öljynvaihdon. Se nyt ei suuri vaiva ole eikä montaa kymppiä maksa joten näen sen ihan järkevänä touhuna.
Mikäs siinä, jos tykkäät tuhlata rahojasi turhiin ylimääräisiin öljynvaihtoihin. Mitä ajattelit hyötyväsi ylimääräisistä öljynvaihdoista?
 
Mikäs siinä, jos tykkäät tuhlata rahojasi turhiin ylimääräisiin öljynvaihtoihin. Mitä ajattelit hyötyväsi ylimääräisistä öljynvaihdoista?
Oletko nähnyt minkälaista litkua sieltä voi tulla näillä longlife öljyillä. En minäkään takuunalaisiin autoihin ylimääräisiä tee kun en takuuajan yli pidä mutta vanhempiin ehdottomasti lyhyemmillä. Se moska mitä kertyi esim surullisen kuuluisiin VAG 1.8t koneiden öljysihteihin ei ole kovin hyvin voitelevaa.
 
30tkm öljyllä ei kyllä enään hirveästi ole voitelun kanssa mitään tekemistä.
 
30tkm öljyllä ei kyllä enään hirveästi ole voitelun kanssa mitään tekemistä.
Kyllähän se voitelee, mutta suomen olot vaihtelevine lämpötiloineen yhdistettynä öljyyn kertyviin epäpuhtauksiin ei ole kovin haluttu tilanne. Cupran diagnostiikka sanoi öljyjen menneen jo 22tkm ajon jälkeen vaikka 30tkm noilla olisi pitänyt muistaakseni päästä. Eikä ollut edes mitään pätkäajoa ja nurkkapyörittelyä vaan 25km siivu työmatkaa yms.
 
98tkm-55tkm/3,5v tekee n. 12tkm vuoteen, ei kai tuo mahdoton vaihtoväli ole?
 
1wKe5t0.jpg

kB5Z3jW.jpg


En muista olenko tänne tätä postannutkaan, mutta postataan nyt kun vihdoin oma ja maksettu pois.

Kyseessä 170hv/250Nm 1.4l Multiair bensakone. Noin 3,5v sitten ostaessa oli mittarissa 55tkm, nyt 98tkm, eli hirveästi ei kilometrejä vuositasolla kerry.

Tähän asti auto on ollut todella luotettava, määräaikaishuolloilla mennään, mitä nyt öljyt olen vaihdattanut kerran vuodessa.

Eiköhän tällä mennä vielä useampi vuosi, katsotaan vaihtoa sitten kun Giulian hinnat tulevat alas. Ja Giuliastakin kiinnostaisi lähinnä Veloce-malli, joka on toistaiseksi vähän tuuhean hintainen

Jos Volvo on tehty keski-ikäisille perheenisille, on Mersu tehty heidän isilleen ja Bemarit heidän pojilleen. Audit taas herättävät monenlaisia mielikuvia, mutta useimmilla ne liittyvät tavalla tai toisella kusipäisyyteen eivätkä kenelläkään seksiin. Minä tarvitsin auton, joka kertoisi omistajansa olevan pukuun naamioitunut ori, jolle naisen laukeaminen kolmesti jo esileikin aikana oli itsestäänselvyys ja että se tapahtuisi kahden tunnin sisällä autoon astumisesta. Minun olisi siis poistuttava Saksasta ja siirryttävä etelään.

Eilen töistä päästyäni kävin siis Alfa Romeon jälleenmyyjällä ja kerroin tarvitsevani auton, jolla saa naisia. Nuori miesmyyjä kertoi minun tulleen oikeaan paikkaan ja katsoi minua säälivästi, kun näytin vaihtoon tulevaa Volvoa. Myyjä kertoi, että koska kaikki Alfat näyttävät seksikkäiltä, oleellista olisi valita moottori joka kuulostaisi mahdollisimman hyvältä. Sanoin haluavani myös tuplapakoputket auton molemmin puolin ja myyjä kehui minun olevan todellinen asiantuntija. Olimme myös samaa mieltä siitä, että värin pitäisi olla punainen.

:tup:


EDIT: Tuollaista suorastaan alfaurosmaista, melkein tennispallon kokoista (vaihde)kepin nuppia tahtoisin omaankin Alfaan.
 
Kyllähän se voitelee, mutta suomen olot vaihtelevine lämpötiloineen yhdistettynä öljyyn kertyviin epäpuhtauksiin ei ole kovin haluttu tilanne. Cupran diagnostiikka sanoi öljyjen menneen jo 22tkm ajon jälkeen vaikka 30tkm noilla olisi pitänyt muistaakseni päästä. Eikä ollut edes mitään pätkäajoa ja nurkkapyörittelyä vaan 25km siivu työmatkaa yms.
VAGilaisissa tuohon vaikuttaa myös käsittääkseni käytetyn polttoaineen määrä, eli miten paljon auto on saanut kenkää. "Cuprat" harvemmin on säästöajossa.

Itsellä Audi menee 22-25 tonnia, ajoista riippuen. Yleensä tulee aika (2v) vastaan ennen kilsoja. Tuollaista 7 litran öljymäärää uskaltaa hieman pidempään pitääkin - miten sitten jossain pikkukoneissa kun vesi, polttoaine ja palojäämät pilaa öljyä puolet nopeammalla tahdilla...
 
Aika paljon riippuu ajostakin miten ne öljyt kestää. Esim. tuolla omalla pumppari Passatilla on vedetty huoltokirjan mukaan uudesta aina 400tkm asti 30tkm vaihtoväleillä. Tästä huolimatta yläkerta ainakin tuossa vehkeessä on täysin puhdas eikä mitään merkkejä mistään möhnästä tai karstasta, nokassakaan ei ole huomattavaa kulumaa. Itse tosin olen tuosta eteenpäin ajanut tavallisilla öljyillä 15tkm vaihtovälillä.
 
Huhhuh, pakko sanoa että olipahan aikamoinen reissu. Tuli pyörähdettyä hakemassa Datsun talliin. Oli monen monta kommellusta kyllä. Päästiin n.50-70km auton omalla voimalla, 150km hinaten pimeässä niin että akku ja akkubuusteri tyhjenivät joten pyyhkijät eivät toimineet yms kivaa... Juuri ja juuri jaksoi parkkeja ja jarruvaloja polttaa loppumatkasta. Syynä ihanaan hinaukseen oli kastunut virranjakaja joita oli montakin matkassa mutta työkaluja ei tarpeeksi. Ei ole ilmeisesti ajettu talvella ennen puuterilumessa kun ei ennen ole kuulema moista tehnyt. Onneksi pääsi pätkivän koneen kanssa huoltoasemalle ennen kuin kieltäytyi käynnistymästä ollenkaan. Pakko sanoa että voi olla kiitollinen edelliselle omistajalle isosta viltistä, ja ettei pihistellyt talvirenkaiden kanssa. Noilla kehtasi ajaa oikein hyvin ja autokin oli paria ongelmaa lukuunottamatta varsin mainio.

Kone KÄVI nätisti kunnes ei enää käynyt. Pakoputki oli aikamoinen humisija., toki mitä vaimentamattomalta rosteriputkelta voi odottaa. Mittareista noin puolet oli kytketty, kahdessa mittarissa oli valot. Mahduin hädintuskin ajamaan ja olen vajaa 180cm pitkä ja toki pitkillä jaloilla varustettu. Tuntui joltain oudolta jooga treeniltä tuon ajaminen :D. Lisäksi tultu johtopäätökseen että takakontti EI ole tiivis. Puuterilunta löytyi takapenkiltä asti ja koko kontin sisäpuoli oli kuorrutettu lumella. Hyvinä puolina osia tuli varsin mainiosti mukaan, lämppäri toimi hyvin, takanapojen pölysuojiksi käy mikä tahansa tölkinpohja, edellinen omistaja on tykännyt tummasta oluesta, sain hyvän viltin, kone oikein mainio toimiessaan. Oman aikansa litraiseksi jopa ripeän tuntuinen. Ajettavuus yllättävän hyvä, pelkäsin paljon paljon pahempaa. Kaikenkaikkiaan, 1000e well spent.

20180120_144601.jpg
20180120_182859.jpg
20180120_212320.jpg
Inked20180121_130345_LI.jpg

Onko takakaaret korjattu ja maalattu mustalla? Saatoin bongata tuossa yhtenä päivänä. :D
 
Öljynvaihtoväli lyhenee huomattavasti varsinkin jos ajaa etanolilla ja lyhyttä pätkä ajoa.
 
VAGilaisissa tuohon vaikuttaa myös käsittääkseni käytetyn polttoaineen määrä, eli miten paljon auto on saanut kenkää. "Cuprat" harvemmin on säästöajossa.

Itsellä Audi menee 22-25 tonnia, ajoista riippuen. Yleensä tulee aika (2v) vastaan ennen kilsoja. Tuollaista 7 litran öljymäärää uskaltaa hieman pidempään pitääkin - miten sitten jossain pikkukoneissa kun vesi, polttoaine ja palojäämät pilaa öljyä puolet nopeammalla tahdilla...
Juu no sanoisin että noissa tuo kierrosten ja muiden käyttö jopa auttaa. Ei pääse ainakaan karstoittumaan. Eikä edes syönyt öljyä ensimmäisen 500km jälkeen. Ja tuo muistaakseni laskee vaikka mitä kivaa öljyn sähkönjohtavuudesta aina miten lämpimäksi moottori käytetty yms. Kylmänä revitellyt yms laskevat varsin nopeasti tuota kilometrimäärää joten sinällään hauska kun itse olen mallia helvetin pikkutarkka mm noista ja suurin osa kilometreistä tuli tasaista 80kmh nopeutta suhaillen niin siihen suhteutettuna onhan tuo aika hauska tilanne. Nuo huollot kun eivät halpoja ole.
 
Onko takakaaret korjattu ja maalattu mustalla? Saatoin bongata tuossa yhtenä päivänä. :D

Ei ole takakaaret mustat. Korkeintaan suolassa. Mutta ihan valkoinen valkoinen. Ja nuo punaiset vanteet on vaikea missata. Saati se putkisto :D
 
Jos öljynvaihdot tuplaamalla saa pidennettyä moottorin elinikää, niin mitä se hyödyttää, kun auto on todennäköisesti jo jonkun toisen riesana. Eli ylihuoltamisella tekee palveluksen vain seuraaville omistajille, jos ei itse pidä autoa paaliin saakka.
Ja jos ostaa 300tkm ajetun huolto-ohjelman mukaan huolletun auton, onko siinä vaiheessa enää mitään hyötyä tehdä ylimääräisiä öljynvaihtoja. Hyöty on varmaan aika marginaalinen.
 
Jos öljynvaihdot tuplaamalla saa pidennettyä moottorin elinikää, niin mitä se hyödyttää, kun auto on todennäköisesti jo jonkun toisen riesana. Eli ylihuoltamisella tekee palveluksen vain seuraaville omistajille, jos ei itse pidä autoa paaliin saakka.
Ja jos ostaa 300tkm ajetun huolto-ohjelman mukaan huolletun auton, onko siinä vaiheessa enää mitään hyötyä tehdä ylimääräisiä öljynvaihtoja. Hyöty on varmaan aika marginaalinen.
No siihen 300tkm ajeltuun nimenomaan kannattaa vaihtaa ne hieman useammin.


LL öljyillä voi pyyhkiä pääosin persettä, mikään öljy ei jossain eteläsuomen nollajumpassa säily tarpeeksi laadukkaana yli 10tkm jossei nyt ole täyttä maantieajoa. Öljy on edelleen niin halpaa että kannattaa vaihtaa.
 
LL öljyillä voi pyyhkiä pääosin persettä, mikään öljy ei jossain eteläsuomen nollajumpassa säily tarpeeksi laadukkaana yli 10tkm jossei nyt ole täyttä maantieajoa. Öljy on edelleen niin halpaa että kannattaa vaihtaa.
Marmorin huollossa laskutettava öljy on tulostinmusteiden jälkeen maailman toiseksi kalleinta nestettä :lol:
 
Onneksi sitä öljyä ei ole mikään pakko ostaa sieltä marmorilta, säästyy melkoisesti euroja.
 
LL öljyillä voi pyyhkiä pääosin persettä, mikään öljy ei jossain eteläsuomen nollajumpassa säily tarpeeksi laadukkaana yli 10tkm jossei nyt ole täyttä maantieajoa. Öljy on edelleen niin halpaa että kannattaa vaihtaa.
Paitsi silloin kun se saman speksin öljy on käytössä niin kiinteällä kuin LL-välilläkin.
Säästöä ei esim. Audeissa siis tule lyhentämällä vaihtoväliä ja vaihtamalla öljyt. Päinvastoin.

Öljyä tosin saa sinne ~kymppiin litra jos esim. saksasta tilailee - suodattimen kanssa osille tulee siis 90-100 euroa hintaa. Marmorilla öljynvaihtohuolto >550 eur. :D
 
Uhka vai mahdollisuus? nelikkona ja bensalla.
20171217_132326.jpg

Tykkään. Vihreä Jagge beige nahoilla, jalopuilla ja vielä bensa-nelikkona :tup: Farmarista pieni miinus tyylipisteisiin mutta lienee ollut välttämätön. Itsekin hieman miettinyt näitä, vielä koeajamatta kun ei ole ollut bensoja tässä lähettyvillä myynnissä. Mondeoksihan väittävät mutta haittaakos tuo... minkälainen ajaa?
 
Marmorin huollossa laskutettava öljy on tulostinmusteiden jälkeen maailman toiseksi kalleinta nestettä :lol:
No joo :D

Kyllä mäkin noihin maailman ympäri poljettuihin vaihtaisin useammin. Sen sijaan kun autoja alkaa olla useita niin tuplatiheys huolloissa on lähinnä perseestä.
Jep, tosin useampi kärry niin kilsatkin jakautuu enemmän.

Itsekin nimenomaan kilometrien lisääntyessä mittarissa tihentelisin vaihtovälejä. Pysyy ainakin vähän paremmin paikat kunnossa ja möhnä pois koneesta.

Ekat 100tkmhan voi ajaa vaikka samoilla öljyillä jossei välitä koneen kunnosta sen jälkeen. :smoke:
 
Menin tässä pari viikkoa sitten ostamaan "uuden" kulkineen, 607 pösön. 2006 eli facelifti, koneena 2L HDi ekodiisseli kuusilovisella manuaalilla. Mittarissa kevyet 360 tkm, eli lastentautien voisi kuvitella olevan jo takanapäin :vihellys:.

Pari kännykkäräpsyä:

ufT2xZn.jpg


NjtnXzD.jpg


RaMchkd.jpg


CLzNnHT.jpg

Vaikka tuo on oman mallinsa "karvalakki", edelliseen -98 406:een verrattuna kyseessä on aika eri luokan auto, löytyy kuitenkin kaksialueinen automaatti-ilmastointi, webasto, vakkari, 8 turvatyynyä, ESP, sadetunnistin, tutkat edestä ja takaa, rengaspaineen valvonta, sähkösäätöiset etupenkit, lämmitettävät takapenkit, sähköllä toimiva kontti ym. härpäkettä :D. Alunperin tuon 406:n jälkeen ei pitänyt ostaa autoa, mutta 607-psykoosi nousi autottomana seuraavalle tasolle ja tämä yksilö tuli vastaan puoli-ilmaiseksi (lopullinen tingattu kauppahinta 1400€ kehnoilla renkailla, tosin kummatkin alkuperäisillä pösön 17" aluvanteilla).

Onhan tässä "pientä" rassattavaa ja kosmeettinen kunto varsin lyöty, vaarallisimpana vikana takaa yksi jarruputki ruostunut puhki (tyyppivika, putki sijoitettu kehnosti alustaan). Uusihan ei motonetistä maksanut kuin 9€, mutta vaihtotyö edellytti parin tunnin makoilua kaverin tallin lattialla. Samalla täyttelin hiukkasloukun lisäaineen, melko suolaisen hintaista tuo Eolys-neste, Motonetistä 3L täyttösarja 140€.

Viime viikonloppuna laitoin auton muuten tikkiin, vaihdettiin kaverin kanssa alapallo, koiranluu eteen, takalaakeri, hehkut ja ilman- & raitisilmansuodattimet. Nyt ei alusta enää kolise töyssyissä ja takapään jurinakin vaimeni. Osiin meni n. 175€ posteineen, kun tilasin palikat autopartsmarket.eu:sta Latviasta ihan merkkiosina (FAG, Bosch, Purflux, febi). Kai noista olisi jonkun verran voinut tinkiä ottamalla halvinta tarvikeosaa, mutta ei ole kiinnostusta säästää paria euroa per osa ja lotota kolme kertaa tiheämpi vaihtoväli huonolla tuurilla. Samalla pesin sisustan (penkit, lattiamatot, ovi- ja kattoverhoilun) painehuuhtelukoneella, kun autossa oli mieto vanhan röökin haju ja ei nuo penkitkään ihan puhtaimmat olleet. Vklp-vuokra oli 40€ Jyväskylästä ikikiva.fi -nimiseltä yritykseltä. Tuota pesua voin kyllä suositella erittäin positiivisesti, kangaspenkeistä tuli kuin uudet ja hajukin lähti käytännössä kokonaan pois. Ihan puhtaan näköisistäkin kohdista lähtee tummanharmaa vesi :darra:.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollasta 607 mallia on kyllä tullut mietittyä, kutosella, automaattina ja nahoilla mutta aika vähän tuntuu olevan liikenteessä. 307 mallin perusteella paras ystävä on tälläinen kontaktinpuhdistaja, sillä saa ratkottua hämmästyttävän määrän pösön sähkövikoja. Itse korjasin tuolla kuskin ovessa olevan säätöpaneelin, joka vikaantuessaan avasi kaikki ikkunat moottoritiellä, 100km/h, -15 asteen pakkasessa ja varoittamatta tottakai. Lisäksi tuolla sai korjattua vikaantuneen peruutusvalon/tutkan joka oli "rikki" sen takia, että liitin laatikon päässä oli likaantunut/hapettunut.

Kumpikaan vika ei ole toistunut puhdistamisen jälkeen eikä ollut kauhean iso vaiva edes korjaamisessa.

606066.jpg


Eipä nämä pösöt nyt kauhean hyviä autoja ole laadullisesti, mutta jotain mielenkiintoista niissä on ja jos itse osaa edes yhtään laitella niin saa edullisesti kyllä paljon autoa.
 
Tykkään. Vihreä Jagge beige nahoilla, jalopuilla ja vielä bensa-nelikkona :tup: Farmarista pieni miinus tyylipisteisiin mutta lienee ollut välttämätön. Itsekin hieman miettinyt näitä, vielä koeajamatta kun ei ole ollut bensoja tässä lähettyvillä myynnissä. Mondeoksihan väittävät mutta haittaakos tuo... minkälainen ajaa?

No jaa, sanotaan että etenemisestä saa enemmän tyylipisteitä kuin mitään ahaa ja wau- efektejä.
Ford on Ford vaikka karvakissaksi naamioitu.
Mondeo herroiksi niin jagge on hiljaisempi, paremmat penkit, lämpenee paremmin ja neliveto toimii yllättävän hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollasta 607 mallia on kyllä tullut mietittyä, kutosella, automaattina ja nahoilla mutta aika vähän tuntuu olevan liikenteessä. 307 mallin perusteella paras ystävä on tälläinen kontaktinpuhdistaja, sillä saa ratkottua hämmästyttävän määrän pösön sähkövikoja. Itse korjasin tuolla kuskin ovessa olevan säätöpaneelin, joka vikaantuessaan avasi kaikki ikkunat moottoritiellä, 100km/h, -15 asteen pakkasessa ja varoittamatta tottakai. Lisäksi tuolla sai korjattua vikaantuneen peruutusvalon/tutkan joka oli "rikki" sen takia, että liitin laatikon päässä oli likaantunut/hapettunut.

Kumpikaan vika ei ole toistunut puhdistamisen jälkeen eikä ollut kauhean iso vaiva edes korjaamisessa.

606066.jpg


Eipä nämä pösöt nyt kauhean hyviä autoja ole laadullisesti, mutta jotain mielenkiintoista niissä on ja jos itse osaa edes yhtään laitella niin saa edullisesti kyllä paljon autoa.

Hankala sanoa näin lyhyen omistamisen puolesta sähkövioista uudemmassa pögössä, mutta tuossa karvalakki-406:ssa ei ollut mitään sähkövikoja. Toisaalta eipä siinä paljon herkkujakaan ollut, 1 airbagi ja edessä sähkölasit :rofl:, enemmän kaverin kummassakin passatissa (B ja BG) on sähkövikoja ollut kuin omissa pököteissäni.

Suurempi laadullinen ongelma näiden ranskisten kanssa on korroosio, 406:sta oli jo ostettaessa helmat puhki (tyyppivika). Kummastakin pösöstä mennyt tankin kiinnitysrauta uusiksi, kun vanha on hapertunut niin paljon, että sen saa käsin poikki. 607:n kori ei näytä hirveämmin hapertuvan, mutta kaikki siihen kiinnitetyt komponentit ovat huomattavasti huonommin korroosiolta suojattuja kuin esim. vaggineissa. Tässäkin autossa etu- ja taka-apurungoissa pinta paikka paikoin ruskeana, samoin kuin takatukivarsissa. Ovathan nuo paksua tavaraa, mutta jos noille ei tee mitään, niin kymmenen vuoden kuluttua tilanne on jo nihkeämpi. :beye:

Porukoilla on samanikäinen karvalakkivarusteltu A6-farkku, eikä 607:n kyyti tuolle häpeä, mutta varusteissa pösö menee reilusti ohi. Matkustamojen puolesta autot ovat käytännössä identtisen kokoiset, pienillä eroilla 607:n hyväksi. Esimerkiksi pösön kaikki penkit ovat leveämmät & pehmeämmät ja takana kutvosen reisituki on huonompi (myös edessä, mutta vertailu on epäreilu, koska audin penkeistä puuttuu puolet säädöistä pösöön verrattuna). Audin laadullinen viimeistely on toki parempaa, mutta pösö kirittää tälläkin osa-alueella yllättävän hyvin (kuvittelin sisustan halvemman tuntuiseksi ennen kuin näin auton itse). Lisäksi TM:n mittausten mukaan 607:n pitäisi olla pari dB hiljaisempi, kuin 4f:n sedanina. :joy:

Eli tosiaan jos vaan auto pysyy kasassa järkevillä kustannuksilla, niin tällaisella ranskanpullalla saa kyllä mukavaa ja tilavaa kyytiä pikkurahalla. Tämä jää nähtäväksi :vihellys:.
 
Porukoilla on samanikäinen karvalakkivarusteltu A6-farkku, eikä 607:n kyyti tuolle häpeä, mutta varusteissa pösö menee reilusti ohi.
Ei kai 607:ssakaan sähköpenkit ja takapenkkien lämmitys vakiona ole?

Toki kumpaankin varmaan saa rahalla varusteita mitä toiseen ei edes paksun lompakon avulla; Audeihin esim. moottorin sekä vapaavalintaisen vetotavan. :D
 
Ei kai 607:ssakaan sähköpenkit ja takapenkkien lämmitys vakiona ole?

Toki kumpaankin varmaan saa rahalla varusteita mitä toiseen ei edes paksun lompakon avulla; Audeihin esim. moottorin sekä vapaavalintaisen vetotavan. :D

Faceliftissä sähköpenkit vakiona, muistin saa sitten lisärahalla. Lämmitettävät takapenkit vakiona kaikissa, myös pre-faceliftissä (eli 2001-). Kuten sanoin, tuo aiemman viestin listaus on vakiovarusteet facelift-607:aan, tuo samanikäisen audin "vakkari, 2-al ilmastointi ja sadetunnistin" tuntuu aika helvetin köyhältä pösöön verrattuna :lol:. Varsinkin, kun audi on karvalakkinakin ollut viisi tonnia kalliimpi kuin pösö (48k€ 2L tdi vs. 43k€ 2L hdi) o_O

Äläs nyt, kyllähän pösöönkin on saanut veekutosia, 2,7L biturbodiisselin ja 3L bensan. Kyllä noilla suomen rajoitukset saa rikki. Nelikkoa ei pösöistä toki löydy, tosin eipä sitä tuossa karvalakissakaan ole :p.
 
Viimeksi muokattu:
Äläs nyt, kyllähän pösöönkin on saanut veekutosia, 2,7L biturbodiisselin ja 3L bensan. Kyllä noilla suomen rajoitukset saa rikki. Nelikkoa ei pösöistä toki löydy, tosin eipä sitä tuossa karvalakissakaan ole :p.
Nämä on tällaisia perusmoottoreita, kuten tuo omakin "lanseerausdiisseli" (233hv).
Ranskiksista, kuten suurimmasta osaa japseja, jne puuttuvat tyystin nuo V8:t saatika V10:t ym ja tehotkin loppuu sinne reilusti alle 300:n tuossa "perheautoluokassa".

Sinänsä harmi kun oma etuvetokammo sulkee pois ison kasan merkkejä (tosin isot pösöt tuossa ikäluokassa taisivat kaikki olla sedaneita muutenkin).
 
Nämä on tällaisia perusmoottoreita, kuten tuo omakin "lanseerausdiisseli" (233hv).
Ranskiksista, kuten suurimmasta osaa japseja, jne puuttuvat tyystin nuo V8:t saatika V10:t ym ja tehotkin loppuu sinne reilusti alle 300:n tuossa "perheautoluokassa".

Sinänsä harmi kun oma etuvetokammo sulkee pois ison kasan merkkejä (tosin isot pösöt tuossa ikäluokassa taisivat kaikki olla sedaneita muutenkin).

Niin puhut siis mallisarjan tehokkaimmasta disselistä (3L kutonen hevosista päätellen, vielä tehokkaampi versio) lanseerausdiisselinä :think:? Jos lähdetään listoja katsomaan, niin eiköhän Suomen kutosaudit pääosassa ole noilla alle 200hv 2L TFSI/TDI-koneilla rakkaan autoveromme takia :vihellys:. Ainakin nettiauton myytävistä kutosista (vm. 06-10) 383 kappaleesta alle kolmannes, 116 kpl on yli 2,7L koneella (180 hv ekokutosta tehokkaampia).

Ja omasta mielestä ajossa kumpikin, tuo 133 kW 2.4l multitronikki ja tämä pösön 100 kW HDi 6-vaihteinen manuaali, ovat varsin mukavia ja tehoiltaan riittäviä kehonkuljettimia. Kummallakin rikkoo nopeusrajoituksen siihen kymmenen sekuntin pintaan, pösöä ei tarvitse huudattaa tavan ajossa yhtä paljon turbodieselin väännön ansiosta. Eihän tehosta ikinä haittaa ole, mutta (ainakaan näin opiskelijan rahatilanteessa :vihellys:) en koe tarvitsevani yhtään enempää ruutia, varsinkin kun tehon mukana kulutus ja sitä myöden päästöt tuppaavat nousemaan.

Tosin olenkin varsin rauhallinen kuski ja kun tottui ajamaan 90hv / 147 Nm @ 2600 rpm vaparibensalla, niin tuon 136hv diisselin 320 Nm @ 2000 rpm voima on jo luksusta :rofl:.
 
Niin puhut siis mallisarjan tehokkaimmasta disselistä (3L kutonen hevosista päätellen, vielä tehokkaampi versio) lanseerausdiisselinä :think:? Jos lähdetään listoja katsomaan, niin eiköhän Suomen kutosaudit pääosassa ole noilla alle 200hv 2L TFSI/TDI-koneilla rakkaan autoveromme takia :vihellys:. Ainakin nettiauton myytävistä kutosista (vm. 06-10) 383 kappaleesta alle kolmannes, 116 kpl on yli 2,7L koneella (180 hv ekokutosta tehokkaampia).

Ja omasta mielestä ajossa kumpikin, tuo 133 kW 2.4l multitronikki ja tämä pösön 100 kW HDi 6-vaihteinen manuaali, ovat varsin mukavia ja tehoiltaan riittäviä kehonkuljettimia. Kummallakin rikkoo nopeusrajoituksen siihen kymmenen sekuntin pintaan, pösöä ei tarvitse huudattaa tavan ajossa yhtä paljon turbodieselin väännön ansiosta. Eihän tehosta ikinä haittaa ole, mutta (ainakaan näin opiskelijan rahatilanteessa :vihellys:) en koe tarvitsevani yhtään enempää ruutia, varsinkin kun tehon mukana kulutus ja sitä myöden päästöt tuppaavat nousemaan.

Tosin olenkin varsin rauhallinen kuski ja kun tottui ajamaan 90hv / 147 Nm @ 2600 rpm vaparibensalla, niin tuon 136hv diisselin 320 Nm @ 2000 rpm voima on jo luksusta :rofl:.
Sillon 2005 kun tuo tuli myyntiin niin ainoa TDI-kone tosiaan oli 3.0 ja quattrona. Hintaa rapiat yli 60teur. (Jostain syystä näin neekervarusteillakin yli 80teur.)

Pikkudieselit tulivat myöhemmin saataville. Näin siis ainakin suomessa. Eri tehoisinahan (ainakin 3 versiota) noita on jostain syystä myyty milloin sattuu.
 
Sillon 2005 kun tuo tuli myyntiin niin ainoa TDI-kone tosiaan oli 3.0 ja quattrona. Hintaa rapiat yli 60teur. (Jostain syystä näin neekervarusteillakin yli 80teur.)

Pikkudieselit tulivat myöhemmin saataville. Näin siis ainakin suomessa. Eri tehoisinahan (ainakin 3 versiota) noita on jostain syystä myyty milloin sattuu.

Näköjään Tekniikan Maailman koeajossa tuo 2L pumpparidiisseli (enpä tiennyt, että 4F:ään on saanut vielä PD-rouskutinta, tuosta melusta moitittiinkin arvostelussa) on ollut suomen kilvissä helmikuussa -05, lähtöhinnalla 46,5k€. Vissiin pidettiin pelkät kutoskoneet juuri julkaisun ajan sopivasti, että voidaan kehua kutosen tulevan pelkillä kutoskoneilla :D. Onhan tuo porukoidenkin 2.4L V6 ankeampi kone kuin sen korvannut 2L R4-bensaturbo.
 
Aloituspostauksen auto jää nyt harrasteautoksi:

8kBGSTk.jpg


Käyttöauton virkaa tulee hoitamaan paskatti:

RbY62DU.jpg


r6UTb1Z.jpg


Vm. 2008 manuaali 1.9tdi. Ajettu 421tkm ja konepellissä on semmoset kiveniskut etten kehtaa edes ottaa kuvaa. :) Mutta tuossa ensitöikseni työpaikalla myllytin 3-steppinä niin ehkä se alkaa jo näyttää autolta. Kyllähän sen nyt kiiltää, mutta livenä toki näkyy sit pientä ruostekohtaa mm. takakaaret ja eturoiskeläppien ympärystä. Niistä eroon tässä lähitulevaisuudessa. Konepelti varmaan ostettava jostain ettei rikkoudu kokonaisuus. :)

Volvolle suunnitteilla uusi moottorinohjaus yms.
 
Kyllä mäkin noihin maailman ympäri poljettuihin vaihtaisin useammin. Sen sijaan kun autoja alkaa olla useita niin tuplatiheys huolloissa on lähinnä perseestä.

Nii, nyt on joku 130tkm menty ja ajattelin että jos sinne 250tkm puitteille tämän rullaisi, niin jotenkin tulee vain parempi mieli jos muutaman kympin ylimääräistä huoltovälillä uhraa ja änkee ne litkut koneeseen. Voihan se olla että sillä ei yhtään mitään väliä oikeasti olekaan. Olkoon nyt sitten vaikka joku pakkomielle, tykkään muutenkin pitää auton kuosissa.

Yleensä meikältä on autot lähteneet kiertoon paremmassa kunnossa kuin missä ne ovat haltuun tulleet =D
 
Kilometrejä tulee vuodessa niin vähän että joskus vaihdan vaikka ei olisi tullut kuin 5tkm. Laskeskelin että merssuun pitäis 30tkm öljynvaihtovälillä 7,5v päästä vaihtaa öljyt. muihin autoihin tulee se 5-8tkm vuodessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 486
Viestejä
4 558 223
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom