- Liittynyt
- 21.11.2016
- Viestejä
- 7 005
Aattelin ulkoporealtaan laittaa? Suosituksia? Kokemuksia? Hinta luokkaa 10000
Näille oli ihan omakin ketju olemassa, kannattaa kysellä siellä: Paljut, kylpytynnyrit, ulkouima-altaat -keskustelua
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aattelin ulkoporealtaan laittaa? Suosituksia? Kokemuksia? Hinta luokkaa 10000
Näille oli ihan omakin ketju olemassa, kannattaa kysellä siellä: Paljut, kylpytynnyrit, ulkouima-altaat -keskustelua
Uusissa taloissa kuivatus hoidetaan ilmanvaihdolla. Maalämpötaloissa lämmitys tippuu käytännössä pois kesäisin.kylpyhuoneen pattereissa pidetään tarkoituksella lämpö myös kesällä jotta kylpyhuone kuivaa tehokkaasti. Ei niitä saisi sulkea kokonaan. Uusissa taloissa lattialämmitys ajaa saman asian, mutta sitäkään ei saa laittaa kokonaan kiinni edes kesällä.
Meillä ei ole. Pitäisi olla invertteripumppu että saisi edes haaleaa vettä ajettua kylppäreihin kesällä. En tiedä olisiko silloinkaan miellyttävän lämpimät.Sanoisin että uusissa taloissa pesutilojen lattiat ovat kesät talvet lämpöisiä riippumatta lämmitysmuodosta, jotta siellä on mukava käydä. Ilmanvaihto toki nopeuttaa kuivumista.
Meillä ei ole. Pitäisi olla invertteripumppu että saisi edes haaleaa vettä ajettua kylppäreihin kesällä. En tiedä olisiko silloinkaan miellyttävän lämpimät.
Vastuslämmityksellä toki saa kesälläkin lattiat lämpimiksi helposti.
Onko teillä säiliö sitä kylppäreissä kierrätettävää nestettä varten?Menee jo ohi otsikon aiheen, mutta sen verran vielä kommentoin, että meillä järjestely perustuu perinteiseen on/off-maalämpöpumppuun ja kahteen lämmityspiiriin.
Onko teillä säiliö sitä kylppäreissä kierrätettävää nestettä varten?
Se on voitu rakentaa niin, että vesi imeytyy suoraan maahan, vai onko sinulla talossasi ongelmia?Asun toista vuotta vuonna 2001 rakennetussa paritalossa. Rakennuskuviin ei ole piirretty sadevesijärjestelmän rännikaivoja tai viemäreitä. Yhdestä kulmasta vedet on ohjattu suoraan katualueen ojaan. Yritin paikantaa muiden kolmen viemärin päitä vetojousella, mutta en saanut tästä selkoa. Perusvesikaivoon näitä ei ole kuitenkaan johdettu, sillä sinne tulee vain yksi purkuputki ilmeisesti salaojakaivosta, jota en ole vielä löytänyt. Laskin myös rännikaivoihin vettä eikä perusvesikaivossa tapahtunut mitään.
Salaojien päätekaivoa ei ole tehty kuvien mukaisesti. Yksi kuviin piirretty tarkastusputki on vielä kateissa. Kyseisessä kohdassa on pihakivetys, jonka alla tämä mahdollisesti ja toivottavasti on, sillä muuten salaojasta ei ole tehty purkua ollenkaan. Myös yhdellä kulmalla putki oli peitetty kivetyksellä. Vielä on siis näiden kanssa selvitettävää.
Noissa on usein 600mm syvä "kaivo" salaojaputken alapuolella, kyllähän niihin yleensä pohjat on valettu. Jos siellä ei ole kippaa sinne betonia, jotta sinne tulee 50-100mm paksu pohja. Onko se oikeasti tarpeellista on sitten jo eri juttu. Eli jos putkessa on vettä siellä "kaivon" pohjallakin (sen ulkopuolella) on vettä. Jos salaojitus on tehty oikein se pääasiallinen vesi kulkee sen putken ympärillä olevassa salaojasorakerroksessa.Varsinainen kysymykseni koskee salaojien tarkastusputkia. Tyhjensin näitä hiekasta, mutta huomasin ettei näissä ole pohjia. Olen ollut aina siinä luulossa, että nämä pitäisi olla pohjallisia ettei putkista valuva vesi imeydy talon kulmiin. Onko tämä ollut joskus hyväksytty tapa tehdä nuo?
Millaisessa purkissa voi säilöä maalijämiä? Käykö joku Ikean pakasterasia vai kuivuuko?
Turhauttaa säilöä jotain 18l tynnyriä missä litra pari jäljellä. Poiskaan viite heittää kun välillä tarttee johonkin paikkaukseen niin on oikeaa sävyä heti saatavilla.
Rautakaupoista löytyy tyhjiä maalipurkkeja. Ostat vaikka useamman tyhjän pienen purkin, niin voi paikkamaalaukseen avata aina sopivan pienen määrän.Millaisessa purkissa voi säilöä maalijämiä? Käykö joku Ikean pakasterasia vai kuivuuko?
Turhauttaa säilöä jotain 18l tynnyriä missä litra pari jäljellä. Poiskaan viite heittää kun välillä tarttee johonkin paikkaukseen niin on oikeaa sävyä heti saatavilla.
Lasisten säilykepurkkien (kurkku yms.) kannet ja tiivisteet voisivat kestää maaleja parhaiten. Kyse on pitkälti siitä että tiivisteet eivät pehmiä tai turpoa. Säilytä purkki ylösalaisin, niin maalin pintaan ei tule nahkaa. Silloin tosin pitää luottaa siihen tiivisteeseen.
Jos kelmu loppu, niin maalarinteippi käy kanssa, kunhan on tiivistä. Itse käyttänyt tuota ja maalit pysyneet käyttökunnossa.Tämä ja elmukelmu kannen väliin. Uistinlakka (CAB) säilynyt vuosikausia käyttökelpoisena kun aina laimennan pienen erän vaappujen tekemiseen.
Se on voitu rakentaa niin, että vesi imeytyy suoraan maahan, vai onko sinulla talossasi ongelmia?
Noissa on usein 600mm syvä "kaivo" salaojaputken alapuolella, kyllähän niihin yleensä pohjat on valettu. Jos siellä ei ole kippaa sinne betonia, jotta sinne tulee 50-100mm paksu pohja. Onko se oikeasti tarpeellista on sitten jo eri juttu. Eli jos putkessa on vettä siellä "kaivon" pohjallakin (sen ulkopuolella) on vettä. Jos salaojitus on tehty oikein se pääasiallinen vesi kulkee sen putken ympärillä olevassa salaojasorakerroksessa.
Onko kellään ideoita, jotta pihan kaksi soraväriä saataisiin sekoitettua? Päätin hieman korottaa pihan painuneita kohtia uudella soralla, kun halvalla satuin saamaan. Sora oli kuormassa kivituhkasta(?) tummanharmaaksi värjäytyneenä ja levittelin ne pihaan. Muutama sadepäivä paljasti kiven pinnan ja paljastui paljon vaaleammaksi (osittain valkoiseksi) kuin alkuperäinen sora. Nyt pihassa laikkuja sorassa.
Rautaharavallako tuota nyt lähtee työstämään?![]()
Ensimmäiset sateet puhdistivat kivet siitä hienosta hiekasta ja ovat nyt kokoajan vaaleita.Näkyykö vain sateen jälkeen vai kuivallakin nuo sävyerot? Itsellä meni vati nurin kun oli laikkuja edellisen pihamateriaalin ja uuden kalliomurskeen välillä. En lähtenyt kikkailemaan kummempia vaan tilasin autollisen kalliomursketta pihaan ja levitin koko pihaan sopivan kerroksen samaa kamaa. Ei ehkä halvin, ei ehkä mieluisin tai järkevin tapa toimia, mutta sain ainakin sellaisen lopputuloksen mitä halusin.
Sain uuden oven lokakuussa ja kovin ikävästi olisi kylmä ulkoilma levinnyt kotiin, jos ovea ei olisi ollut.Miksi et nostanut ovea saranoiltaan liimaamisen ajaksi? Liimaat paneelin kiinni ja myyt sen uuden oven torissa , win win...? Jos sulla on ihan joku tavallisen valmistajan stanu ovi (ei mikään puusepän käsin tekemä) niin nehän on kaikki samanlaisia, otat kahvat ja lukon irti, sitten ruuvaat sen lukkorungon irti ja päin vastaisessa järjestyksessä uuteen oveen (älä kiristä sen lukkopesän ruuveja hampaat irvessä, todennäköisesti alkaa takeltelemaan).. Vanha ovi saranoiltaan pois ja uusi ovi tilalle - mutta tietysti voi olla että jos ihan sekulilaatua niin ei uusi ovi sovi kunnolla ilman saranoiden paikkojen hienosäätöä jolloin helpompaa saattaapi olla vaihtaa karmeineen koko läjä...
Meillä tulee noin 95/11 vdsl2 kautta nykyään kun elisa päivitti päätelaitteet. Ennen telia tarjosi vain 50/10. Hinta on 18€ kuukaudessa en tota vaihtaisi ikinä mihinkään 4g härpätykseen. Tosin noista hybridi yhteyksistä olisi mukava tietää enemmän. Minkähän lainen ping ja jitter niissä mahtaa olla.No meillä on 250m matkaa ja 50M on suurin mitä tarjotaan. Soitin asiakaspalveluun ja testasivat, että 55M on teoreettinen maksimi.
Kuparia ei vedä enää kukaan. Pelkkä johto maksaa kalliin kuparin vuoksi ja päälle vielä hitaus.
Kannattaako vaihtaa laite 20 vuoden jälkeen? Vai kannattaisiko ennemmin vaihtaa puhaltimet mitkä maksaa n. 20% uusitun laitteen hinnasta? Kestääkö uudet laitteet yhtä hyvin kuin vanhat, vai tuleeko lisä-älystä lisää huoltotarvetta?
Puhaltimien lisäksi juuri muuta kuluvaa vanhassa ei taida olla, jossei lämmitysvastukset hajoa. Perinteisellä kennolla koneen ottaisin, en "pyörivällä". Vallox näyttäis nopeasti vahvimmalta kandidaatilta. Uuden melutasoista verrattuna vanhaan en nopsaan saanut tietolehdistä selvää.
Onkos noissa moottoreissa tapahtunut teho-kulutussuhteeseen parannuksia? Kuten vesipunpuissa on käynyt.Noita Ebm-papstin puhaltimia on aika monessa koneessa. Systerin Nibe F470:n puhaltimille parikin kertaa vaihtanut laakerit, melkein pitäisi hommata ylimääräset moottorit. Oli mahdollisuus saada ne ilmaiseksi mutta en tajunnut ottaa talteen :/
Aika helppo vaihtaa laakerit. Sanoisin että kannattaa opetella jos omistaa laitteen missä on nuo moottorit.
Seuraavaksi tekisi mieli kokeilla täyskeraamisia laakereita.
Mistä sait hinnan puhaltimien vaihdolle, kuulostaa aika rapsakalta? Omassa talossa oli myyjän jäljiltä 20 vuotta vaha ILTO 300 ja puhaltimien laakerit täysin lopussa. Selvittelin asiaa vähän ja laakerit olisi voinut vaihtaa (pari kymppiä tms.), mutta aattelin etten ota riskiä, että laakereiden vaihto epäonnistuu ja talo on ilman ilmanvaihtoa ja vaihdoin puhaltimet uusiin (200e) ja kaappin jäi varalle laakerivikaiset puhaltimet, jotka voisi joku päivä korjata ja jotain käyttöä niille keksiä.
Tutkiskelin muutenkin tuota masiinaaa ja tulin siihen lopputulokseen, että se on ikuinen, kuten itsekin huomasit. Puhaltimet vaihettu, sähköt on niin simppelit, etteivät hajoa ikinä tai jos hajoaavaat, niin varaosia saa markalla. En mistään hinnasta ottaisi tänne uutta konetta, joka on täynnä sensoria ja elektroniikka ja pyöriviä härpättimiä ja vielä mitä, ei mahda olla ihan niin halpaa lystiä kun salama täräyttää piirikortin paskaksi tai muuten vain happanee käsiin...
Eli vanha kone kuntoon vaan... Mikä kone se on, ILTO:on oli niin helppo vaihtaa puhaltimet, ettei mitään järkeä tilata ketään ilmastointiukkoa niitä vaihtamaan, kyllä normaali mies tai nainen ne vaihtaa.
Edit: Tilasin ilmastointikanavien nuohouksen ja turistiin IV-ukon kanssa näistä koneista ja se kanssa oli sitä mieltä, että noi vanhat koneet on ikuisia, hän on vaihdellut paljon laakereita ja puhaltimia niihin ja kovaa ajoa vaan.
Missäs vaiheessa vuosiluku noita vähävirtaisempia alettiin käyttää?Taitaa olla niin että kun näyttää kaikki olevan jo EC moottoreita niin pelkällä moottorin vaihdolla ei saada säästöhyötyä, varsinkin jos pitää saada sama ilmavirta, tämä mutuilua.
Tuo kaapeli-tv:n hinta vaikuttaa aika normaalilta. 32€ 50/10 vaikuttaa jo riistoltaMeillä kerrostalo nii kaapelin maksu taitaa olla just ton 7€ kuussa ja 50/50 valokuitu mikä tulee kaikille taloyhtiössä nii 10€. Tuohan nyt ei mitenkään vertaudu omakotitaloon. Tuli vaan kuitenkin mieleen kun tämä meidän MPY on ihan vitun kallis normisti. Jostain 100/100 saa maksaa ton 40€. 900/500 90€
![]()
Eipä noihin ole extroja piilotettu taloyhtiöissä. Oulussa vähän yhtiöstä ja sopparin tekoajasta riippuen 5-10€/kk/huoneisto. 10/10M netti sisältäen kaapeliTV maksun.Niin siinähän se juuri onkin, että esim. noihin kerrostalojen nettihintoihin verrattuna aika sikamaisia hintojahan nuo ovat, joskin en sitten ole tutkinut, että onko kerrostaloissa sitä hintaa kuinka paljon "piilotettu" esim. niin että osa hinnasta menee yhtiövastikkeen kautta ns. huomaamatta.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.