Ajattelin pykätä tällaisen säikeen pystyyn jossa voitaisiin jutella omakotitalossa asumisesta ja sen hyvistä ja huonoista puolista sekä kustannuksista. Itselle olisi ollut tällainen tarpeellinen kuin omakotitaloa suunnittelin.
Itse asun 120m2 -92 omakotitalossa jossa suora sähkölämmitys (älypatterit), varaamaton takka sekä ilmalämpöpumppu ja sähkösauna joka pari kertaa viikossa.
-Vesilasku (en muista kuutioita, joten en muista summaakaan)
-Jätekustannukset n.9e/kk (kerran kuussa tyhjennys)
-Sähkö+siirto 60-400e/kk, talvella enemmän, kesällä vähemmän (n.15 000kwh/v)
Vuosittaisia kustannuksia on:
-Kiinteistövero (jokainen katsokoon paljonko se omalla kohdalla olisi)
-Vakuutukset (jokainen tavallaa ja voi laskea nettisivuilla)
-Nuohous (n.60e/hormi)
-Mahdolliset polttopuut
Suurimmat "infra"remontit tähän mennessä:
-Uusi 300l lämminvesivaraaja+työt n.1400e
-Uusi lämmitysjärjestelmä (älypatterit 10kpl, ohjausyksikkö) n.1500e, asennus itse
-Lumiesteet kolmelle uloskäynnille (3m kpl) n.57e/kpl, asennus itse
Sitten vielä vähän yleistä infoa..
Kun omakotitalokiinteistöä ostaa, niin siinä on kaiken maailman sivukuluja, kuten lainhuudatusta (muutaman satasen luokkaa), kuntotarkastusta (riippuu, mutta n.500e), kauppakirjojen ja sopimusten allekirjoittamisia (kympeistä sataseen).
Mahdollinen varainsiirtovero.
Lisäksi on hyvä muistaa että sähkönsiirron perusmaksu on omakotitalossa yleensä huomattavasti enemmän kuin osakkeissa. Itsellä nousi perusmaksu muutamasta eurosta 28 euroon. Hyvä muistaa kuukausibudjettia laskiessa.
Joissain tapauksissa saattaa olla myös tienkäyttömaksuja tai muita vastaavia.
Ja yksi yllättävä kustannus saattaa olla haravointi/puutarhajäte. Jos omalla tontilla ei ole tilaa kompostille niin saattaa tulal yllättäviä ongelmia ja kustannuksia kuskata joka syksyiset ja keväiset puutarhajätteet oikeille mestoille jos kunnalla ei ole ilmaista maankaatopaikkaa.
Tuleeko muilla jotain mieleen?
Itse asun 120m2 -92 omakotitalossa jossa suora sähkölämmitys (älypatterit), varaamaton takka sekä ilmalämpöpumppu ja sähkösauna joka pari kertaa viikossa.
-Vesilasku (en muista kuutioita, joten en muista summaakaan)
-Jätekustannukset n.9e/kk (kerran kuussa tyhjennys)
-Sähkö+siirto 60-400e/kk, talvella enemmän, kesällä vähemmän (n.15 000kwh/v)
Vuosittaisia kustannuksia on:
-Kiinteistövero (jokainen katsokoon paljonko se omalla kohdalla olisi)
-Vakuutukset (jokainen tavallaa ja voi laskea nettisivuilla)
-Nuohous (n.60e/hormi)
-Mahdolliset polttopuut
Suurimmat "infra"remontit tähän mennessä:
-Uusi 300l lämminvesivaraaja+työt n.1400e
-Uusi lämmitysjärjestelmä (älypatterit 10kpl, ohjausyksikkö) n.1500e, asennus itse
-Lumiesteet kolmelle uloskäynnille (3m kpl) n.57e/kpl, asennus itse
Sitten vielä vähän yleistä infoa..
Kun omakotitalokiinteistöä ostaa, niin siinä on kaiken maailman sivukuluja, kuten lainhuudatusta (muutaman satasen luokkaa), kuntotarkastusta (riippuu, mutta n.500e), kauppakirjojen ja sopimusten allekirjoittamisia (kympeistä sataseen).
Mahdollinen varainsiirtovero.
Lisäksi on hyvä muistaa että sähkönsiirron perusmaksu on omakotitalossa yleensä huomattavasti enemmän kuin osakkeissa. Itsellä nousi perusmaksu muutamasta eurosta 28 euroon. Hyvä muistaa kuukausibudjettia laskiessa.
Joissain tapauksissa saattaa olla myös tienkäyttömaksuja tai muita vastaavia.
Ja yksi yllättävä kustannus saattaa olla haravointi/puutarhajäte. Jos omalla tontilla ei ole tilaa kompostille niin saattaa tulal yllättäviä ongelmia ja kustannuksia kuskata joka syksyiset ja keväiset puutarhajätteet oikeille mestoille jos kunnalla ei ole ilmaista maankaatopaikkaa.
Tuleeko muilla jotain mieleen?