Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Jooh, täällä vastaavanlainen perustus ja radoni huidellut tässä pari kk aikana 250-400bq/m3 välillä. Täytyypä rempatessa laittaa raot umpeen, ja jos edelleen koholla arvot niin sitten se radonkaivo.

Noh eihän se radoni ole automaattisesti kaikilla koholla vaikka raot olisivatkin.
Niin ja meillä on alueita joissa on mitattu yli 10000 arvojakin, ja siellä asuu hyväkuntoisia henkilöitä.
 
Jooh, täällä vastaavanlainen perustus ja radoni huidellut tässä pari kk aikana 250-400bq/m3 välillä. Täytyypä rempatessa laittaa raot umpeen, ja jos edelleen koholla arvot niin sitten se radonkaivo.

Noh eihän se radoni ole automaattisesti kaikilla koholla vaikka raot olisivatkin.

Tuolta voi vähän arvioida asuinalueen yleisiä pitoisuuksia, näkee vähän miten todennäköinen ongelma on. Itse asun korkean pitoisuuden alueella jossa yli puolet mitatuista asuinnoista oli >200Bq pitoisuuksilla ja ainakin Airthings näyttää yli rajojen olevia pitoisuuksia, pitänee tehdä kaivo remppailun yhteydessä...
 
Säädätin ensimmäisenä iv-koneen kun muutettiin. Oli todella kova alipaine ja homekoirakin merkkasi ilmavuodot joita paikkailin massalla. @Kermeli vetääkö takka hyvin?
 
Niin ja meillä on alueita joissa on mitattu yli 10000 arvojakin, ja siellä asuu hyväkuntoisia henkilöitä.
/OT: Ja onhan niitäkin jotka ovat tupakoineet 60v, eikä mitään terveysongelmia.


Tuolta voi vähän arvioida asuinalueen yleisiä pitoisuuksia, näkee vähän miten todennäköinen ongelma on. Itse asun korkean pitoisuuden alueella jossa yli puolet mitatuista asuinnoista oli >200Bq pitoisuuksilla ja ainakin Airthings näyttää yli rajojen olevia pitoisuuksia, pitänee tehdä kaivo remppailun yhteydessä...

Meitin postinumerossa (vanha okt alue) on keskiarvo yli 200 ja 200 ylityksiä 1/3, eli melko yleistä näillä main.
 
/OT: Ja onhan niitäkin jotka ovat tupakoineet 60v, eikä mitään terveysongelmia.



Meitin postinumerossa (vanha okt alue) on keskiarvo yli 200 ja 200 ylityksiä 1/3, eli melko yleistä näillä main.
Ennen hyväksyttävänä rajana pidettiin 600. Joten ei tuo 200 niin pahalta kuullosta.
 
/OT: Ja onhan niitäkin jotka ovat tupakoineet 60v, eikä mitään terveysongelmia.
Joo eihän nuo kuolemantuomioita ole, lisää vain todennäköisyyttä huonolle arvalle. Korkea radon (numeroarvo löytynee netistä) taisi tuplata keuhkosyövän todennäköisyyden usean vuosikymmenen altistuksen aikana, eli hyvin pienet on prosentit.
Sitten kun yhdistää sen himotupakoinnin ja asuintalon korkean radonin niin alkaakin ne todennäköisyydet olla reilusti huonommat :cigar2:
Sehän tuossa on pahin jos keuhkosyöpä iskee ja et ole tehnyt tiedetylle radonille mitään, jossittelu ei varmaan lopu koskaan...
 
Joo eihän nuo kuolemantuomioita ole, lisää vain todennäköisyyttä huonolle arvalle. Korkea radon (numeroarvo löytynee netistä) taisi tuplata keuhkosyövän todennäköisyyden usean vuosikymmenen altistuksen aikana, eli hyvin pienet on prosentit.
Sitten kun yhdistää sen himotupakoinnin ja asuintalon korkean radonin niin alkaakin ne todennäköisyydet olla reilusti huonommat :cigar2:
Sehän tuossa on pahin jos keuhkosyöpä iskee ja et ole tehnyt tiedetylle radonille mitään, jossittelu ei varmaan lopu koskaan...

Tuossahan nuo lukemat ovat. 700 Bq/m3 ja tuplaat keuhkosyövän saumat 30 vuodessa. Norttia vielä päälle, niin moninkertaistuu tuosta. Yksilön tasolla aika 1x2 tuleeko se syöpä vai ei, mutta yhteiskunnan tasolla merkittävä tekijä ja ihmisten tappaja.
 
Jooh, täällä vastaavanlainen perustus ja radoni huidellut tässä pari kk aikana 250-400bq/m3 välillä. Täytyypä rempatessa laittaa raot umpeen, ja jos edelleen koholla arvot niin sitten se radonkaivo.

Noh eihän se radoni ole automaattisesti kaikilla koholla vaikka raot olisivatkin.

Sama rakenne ja samat ongelmat laatan kutistumisen kanssa. Pitäis joskus jaksaa tilkitä, vaan radonit pyörineet <200 yleensä ja satunnaisesti talvella 200-250. Ei ongelmia. Koneellinen ilmanvaihto korjasi tilanteen, sitä ennen oli kovemmat lukemat.
 

Tuossahan nuo lukemat ovat. 700 Bq/m3 ja tuplaat keuhkosyövän saumat 30 vuodessa. Norttia vielä päälle, niin moninkertaistuu tuosta. Yksilön tasolla aika 1x2 tuleeko se syöpä vai ei, mutta yhteiskunnan tasolla merkittävä tekijä ja ihmisten tappaja.
Joo eihän se täysin riskitön olle, mutta tuossa linkissä oli lopussa
"Yksittäisen henkilön keuhkosyöpäriskiä on kuitenkin mahdoton arvioida, sillä radonaltistuksen ja keuhkosyövän välinen yhteys on päätelty tutkimalla isoja väestöryhmiä. Vaikka tietoja yksittäisen ihmisen tupakoinnista ja radonaltistuksesta olisikin kattavasti, ei hänen syöpäriskistään voi sanoa mitään varmaa. Syövän ilmaantuminen on aina usean tekijän ja sattuman summa. "
 
Savimaata oma kiinteistö, mutta ajattelin silti ostaa radonmittarin. Näköjään kannatti, parin päivän mittauksen perusteella työhuoneessa 800 bq/m3. Pari kerrosta ylempänä makuuhuoneessa toisella mittarilla vielä 200, eli kyllä tässä taitaa joutua hoitamaan asiaa.

Taloon laitettu salaojat parikymmentä vuotta sitten, ajattelin koittaa niitä hyödyntää. Eli salaojien tarkastusputken päähän huippari hiljaisella imemään, katsotaan josko toimisi sekä vesi- että ilmasalaojina. Tästä selviää satasilla kun itse tekee, kaikki muut korjaukset helposti vähintään useita tonneja.
 
Pitäisiköhän itselläkin tsekata ihan "huvin ja urheilun" vuoksi. Täällä mitattujen kiinteistöjen keskiarvo 56bq/m³, eli periaatteessa ei pitäisi mitään ongelmaa olla. 15m hiekkaa 20cm nurmikerroksen alla ja sitten alkaa peruskallio.
 
Joo eihän se täysin riskitön olle, mutta tuossa linkissä oli lopussa
"Yksittäisen henkilön keuhkosyöpäriskiä on kuitenkin mahdoton arvioida, sillä radonaltistuksen ja keuhkosyövän välinen yhteys on päätelty tutkimalla isoja väestöryhmiä. Vaikka tietoja yksittäisen ihmisen tupakoinnista ja radonaltistuksesta olisikin kattavasti, ei hänen syöpäriskistään voi sanoa mitään varmaa. Syövän ilmaantuminen on aina usean tekijän ja sattuman summa. "
Tätä ei sitten saa tulkita siten, että riski ei altistuksesta kasvaisi. Nykytiedon valossa riski kasvaa aina, sen takia on ohjeistuksena välttää mahdollisimman paljon altistusta. Tuo lause on vain "disclaimer", että yksilötasolla tilastollinen menetelmä ei toimi. Helpot tavat vähentää radonin määrää kannattaa käyttää aina mahdollisimman pikaisesti, isommissa rempoissa on syytä pohtia asiaa ja rempan ajoitusta jo taloudenkin kannalta, jos kyseessä ei ole akuutti terveysvaara eli lukemat ovat pitkälle kolminumeroisia. Toki en nyt pitäisi mitenkään toivottavana jatkuvasti viettää pitkiä aikoja 500-1000 Bq/m3 huonetilassakaan.

e: Savimaassa GJn lukemat kuulostavat aika kovilta. Onko talo uusi ja/tai mittari lähellä betoniseiniä? Sopivan maa-aineksen seinistäkin tulee jonkun verran (< 100 Bq/cm3 normaalisti).
 
Tätä ei sitten saa tulkita siten, että riski ei altistuksesta kasvaisi. Nykytiedon valossa riski kasvaa aina, sen takia on ohjeistuksena välttää mahdollisimman paljon altistusta. Tuo lause on vain "disclaimer", että yksilötasolla tilastollinen menetelmä ei toimi. Helpot tavat vähentää radonin määrää kannattaa käyttää aina mahdollisimman pikaisesti, isommissa rempoissa on syytä pohtia asiaa ja rempan ajoitusta jo taloudenkin kannalta, jos kyseessä ei ole akuutti terveysvaara eli lukemat ovat pitkälle kolminumeroisia. Toki en nyt pitäisi mitenkään toivottavana jatkuvasti viettää pitkiä aikoja 500-1000 Bq/m3 huonetilassakaan.

e: Savimaassa GJn lukemat kuulostavat aika kovilta. Onko talo uusi ja/tai mittari lähellä betoniseiniä? Sopivan maa-aineksen seinistäkin tulee jonkun verran (< 100 Bq/cm3 normaalisti).
40-luvun kivitalo, mutta kellarissa on paljaita harkko&tiilirakenteita, eli varmaan ne on yksi iso syy. Mutta eipä se savimaassakaan vaadi kuin yhden hiekkaraidan saven keskellä ja radonia tulee kuin putkesta konsanaan... Kellarin mittari aikalailla keskellä kellaria, mutta vasta muutaman päivän mitannut, päätän jatkotoimenpiteistä kun tulee kuukausi täyteen niin on varmempi tulos
 
Joo, STUKin purkki tais olla myös kuukauden-pari mittauksessa, että tasoittuu vaihtelu.
 
Radon-pitoisuuden nousu saattaa johtua myös ympäristössä tapahtuvista asioista. Vanhemmillani, joilla 60-luvun talo kallion päällä, on tuo airthingsin mittari. Arvot olivat alusta asti alhaalla, mutta kun lähellä alettiin räjäyttämään uutta tietä varten, arvot nousivat välittömästi +300Bq/m3. Siitä sitten ovat kyllä tasaantuneet, mutta vaikka räjäytyksiä ei enää ole, arvot ovat yhä aika korkealla.

Itse hankin myös tuon airthingsin mittarin, koska oletuksena oli, että täällä soraharjulla on varmasti isot pitoisuudet ja asialle joutuisi ehkä tekemään jotain. Hieman yllättäen talven keskiarvo on ollut 30 Bq/m3, eli käytännössä ei mitään. Toki talo on 2000-luvun tuotos ja hyvä ilmanvaihto.
 
Ilmanvaihto auttaa kummasti, säteilymittarissakin kun radonista piippaa, niin reipas vaatteiden ravistelu ja uusi yritys.
 
Ilmanvaihto auttaa kummasti, säteilymittarissakin kun radonista piippaa, niin reipas vaatteiden ravistelu ja uusi yritys.
Kunhan se ilmanvaihto ei vedä radonpitoista korvausilmaa maaperästä. Itsekin vähän arvon riittäisikö muutama raitisilmaventtiili lisää kun niitä ei juurikaan ole vai pitääkö se radon-imuri hommata. Taloon on ikkunaremontti tehty ja vain kahteen ikkunaan (joita on >20) on laitettu venttiili karmiin, vaikka makkareissakaan ei ole erillisiä venttiileitä :hmm:
No pitää joka tapauksessa tilata puhdistus ja säätö niin eiköhän siinä kuule mielipiteen toimista...
 
Tulo (ja poistoilmaratkaisuilla) saa radonia yleensä alaspäin. Itse lisäsin pari tuloilmaa 100m2 70 luvun maanvaraisen betonilaatan päälle tehtyyn taloon, joka laski 300+ tason alle 200.Myöhemmin lisäsin myös pari koneellista poistoa vessoihin (paxin jatkuvatoimisia), joka laski radonin 80-150 tasolle (vuoden keskiarvo 95, kuukauden keskiarvo 136, juuri nyt 80.

Olen myös lukenut lampopumput.info foorumilta testeistä, joissa salaojien tarkastuskaivon kanteen on laitettu 12v puhallin imemään ilmaa ulos salaojista, joka on auttanut. Riskinä toki salaojien jäätyminen.
 
Tulo (ja poistoilmaratkaisuilla) saa radonia yleensä alaspäin. Itse lisäsin pari tuloilmaa 100m2 70 luvun maanvaraisen betonilaatan päälle tehtyyn taloon, joka laski 300+ tason alle 200.Myöhemmin lisäsin myös pari koneellista poistoa vessoihin (paxin jatkuvatoimisia), joka laski radonin 80-150 tasolle (vuoden keskiarvo 95, kuukauden keskiarvo 136, juuri nyt 80.

Olen myös lukenut lampopumput.info foorumilta testeistä, joissa salaojien tarkastuskaivon kanteen on laitettu 12v puhallin imemään ilmaa ulos salaojista, joka on auttanut. Riskinä toki salaojien jäätyminen.
Tuo salaojien jäätyminen on kyllä ihan todellinen riski, mutta toisaalta jäätynyt osuus sulaa aika nopeasti myös kun keli on plussalla, kiitos jatkuvan ilmavirran. Riskistä huolimatta tämä kuulostaa silti ihan hyvältä idealta. Jotakin ilmanvaihdon parannusta kellariin tulee kuitenkin tehdä, kellarin jakava seinä vain sellaisen +600mm paksu niin ei ihan kotikonstein saa kanaville reittejä tehtyä, ja aika matalaa tilaa koko kellari, pää osuu kanavaan...
 
Näissä radon-asioissa kannattaa sitten välillä tilata ihan kunnon wirallinen tutkimus. Noiden erilaisten kuluttajamittareiden luotettavuudesta kun ei ole takuuta. Numerot voivat olla loogisen ja vakuuttavan näköisiä ja silti kaukana oikeasta.
 
Näissä radon-asioissa kannattaa sitten välillä tilata ihan kunnon wirallinen tutkimus. Noiden erilaisten kuluttajamittareiden luotettavuudesta kun ei ole takuuta. Numerot voivat olla loogisen ja vakuuttavan näköisiä ja silti kaukana oikeasta.

Kuluttajalaitteiden tarkkuudestakin on tehty ihan virallinen tutkimus: ShieldSquare Captcha

"Given that the acceptable range of error for professional-grade electronic radon monitors is 20%, the monitors in this project can be considered to have performed quite well, with the lowest grade achieved by any monitor during any round of testing being a C (>20 and ⩽30% measurement error). "

Plussana näissä laitteissa on nimenomaan se, että lukemat näkee pidemmältä kuin kolmelta kuukaudelta ja muutokset on helpompi havaita ja linkittää johonkin syyhyn, kun dataa tulee päiväkohtaisesti.
 
STUKin purkissa on 20% tarkkuus muistaakseni. Kyllä melkein lähtisin siitä liikkeelle, että vähintään yksi kaupallisen laitteen ulkopuolinen mittaus (samanaikaisesti) olisi hyvä olla olemassa, noiden tarkkuus kun voi olla ihan mitä tahansa tai jopa suoranaisesti rikki. Jos tehdas toimittaa kalibrointitodistuksen ko. laitteen sarjanumerolla varustettuna, niin sitten ollaan jo askeleen lähempänä asiallista.

e: Eli siis suositan minäkin, että "viralliset" mittaukset tehdään laitteilla, joiden tarkkuus ja kalibroinnin ajantasaisuus on hoidettu varmuudella kuntoon. Nämä "lelut" ovat hyvä apu myöhempään suhteelliseen seurantaan, jos pitoisuudet ovat isohkot.
 
STUKin purkissa on 20% tarkkuus muistaakseni. Kyllä melkein lähtisin siitä liikkeelle, että vähintään yksi kaupallisen laitteen ulkopuolinen mittaus (samanaikaisesti) olisi hyvä olla olemassa, noiden tarkkuus kun voi olla ihan mitä tahansa tai jopa suoranaisesti rikki. Jos tehdas toimittaa kalibrointitodistuksen ko. laitteen sarjanumerolla varustettuna, niin sitten ollaan jo askeleen lähempänä asiallista.

e: Eli siis suositan minäkin, että "viralliset" mittaukset tehdään laitteilla, joiden tarkkuus ja kalibroinnin ajantasaisuus on hoidettu varmuudella kuntoon. Nämä "lelut" ovat hyvä apu myöhempään suhteelliseen seurantaan, jos pitoisuudet ovat isohkot.
Kun radonista puhetta.

Niin samaa mieltä, purkkitesti ohjeen mukaan jos haluaa ne viralliset tulokset. Esim jos riski paikka, niin se kohtuu hintainen kerta luonteinen juttu.

Jos tarvetta jatkuvalle mittauksella, niin jatkuvatoimiset kotimittaukset voivat olla sen lisäksi ihan ok, varsinkin jos epäilystä esim tuuletuksen toimivuuteen, mistä kai aiemmin juttua. Jos jotain isoja nousuja reilusti hyvästä tasosta, niin hyvähän se jos siihen voi reakoida. vs että vuosia tuuletus on toimimaton. Onko sitten kuinka iso lisäarvo vs se että tarkistaa tuulettimen toimimisen kausi tarkistusten yhteydessä.

En tuomitse jos esim kotilaitteen saa lainaan ja sillä haluaa jotain seurailla ennenkuin purkkeja tilaa. Voihan sillä olla jotain lisäarvoa jos vertailee eri kohtien arvoja, ja sitten pahimman paikan testaa seuraavalla kaudella purkilla.
 
Itsekin testasin ensin purkilla ja sen jälkeen jatkoin seurantaa Airthingsillä. Tulokset on aikalailla samassa linjassa molemmilla. Ehkä joskus voisi taas ottaa purkin ja tehdä "kalibroinnin".
 
Airthings valmistaa myös noita "sertifioituja" laitteita joita mm STUK sivuilla listattu sarjanumeroineen. Eli valmistajalla on kokemusta asiasta eikä ole random kiinalainen hikipaja
 
Airthings valmistaa myös noita "sertifioituja" laitteita joita mm STUK sivuilla listattu sarjanumeroineen. Eli valmistajalla on kokemusta asiasta eikä ole random kiinalainen hikipaja
Se, että niissä on heidän lätkä päällä ja valmistavat ammattilaitteitakin ei nyt vielä takaa mitään. Joku tuotelinja voi hyvin tulla sieltä random hikipajasta ö-laadulla vaikka miten olis asiantuntijan suunnittelemat piirustukset. Kuten jo aiemmin totesin, jos tulee kalibrointitodistus mukana, niin sit ollaan jo pitkällä. Mahdollisuus kalibroinnin uudelleensuorittamiseen olis jo sitten iso peukku.

e: Tämä kyllä lupaa ihan hyvää, toki seurauksena voi olla, että ö-luokan kappaleet menee tavallisen tallaajan vehkeisiin ja pro-vehkeisiin paremmat yksilöt:
This same radon sensor is in any of our products that measures radon, i.e. the Home, Wave and Wave Plus. The Corentium Pro (our AARST-NRPP, NRSB & C-NRPP certified device) even has the same sensor, except there are four of the same sensor inside.

 
Viimeksi muokattu:
Kuluttajalaitteiden tarkkuudestakin on tehty ihan virallinen tutkimus: ShieldSquare Captcha

"Given that the acceptable range of error for professional-grade electronic radon monitors is 20%, the monitors in this project can be considered to have performed quite well, with the lowest grade achieved by any monitor during any round of testing being a C (>20 and ⩽30% measurement error). "

Plussana näissä laitteissa on nimenomaan se, että lukemat näkee pidemmältä kuin kolmelta kuukaudelta ja muutokset on helpompi havaita ja linkittää johonkin syyhyn, kun dataa tulee päiväkohtaisesti.
Ei toimi linkki
 
Googleen: "A comparison of consumer-grade electronic radon monitors". Tuolla pitäisi löytyä.
Kiitos! Tuo olikin mielenkiintoinen tutkimus ja sen perusteella jopa noista kuluttajatason laitteista voisi olla johonkin. Huomattava toki että saman mallinkin laitteidenkin väliklä oli joissain tapauksissa selviö eroja mittaustuloksissa, eli kalobraatio ei todellakaan ammattilaistasoa. Mutta jos välillä ottaa kunnon mittauksen, tilanteen seuranassa voivat olla hyödyllisiä.

Ja muistettava että tämä pätee vain noihin testattuihin malleihin.
 
Naapurin lumikasa on rajalla, ja osa sulaa suoraan siihen missä pidän autoa. Mitä tuolle voi tehdä? Ei kait hulevesiä saa toisten pihalle laskea?
 
Pihalla ei saisi olla kaatoja naapurin pihalle. Tosin en tiedä mihin ne kaadot pitäisi olla jos ei naapuriin päin. Voihan tuosta tappelun laittaa pystyyn jos on tekemisen puutetta.
 
Pihalla ei saisi olla kaatoja naapurin pihalle. Tosin en tiedä mihin ne kaadot pitäisi olla jos ei naapuriin päin. Voihan tuosta tappelun laittaa pystyyn jos on tekemisen puutetta.
Kasa on rajalla ja osittain ylikin, siksi valuu omalle puolelle auton viereen. Toiseksi piha viettää hieman taloa kohti tuolta.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisihän lumien omalla tontilla sentään pysyä. Tosin ei se paljoa auta jos kaadot on lumikasalta taloosi päin. Voihan sitä naapurille ehdottaa että jos meinaa tuossa lumia pitää niin hänen pitäisi kaadot korjata.
Onko uusi asuin alue? Jos on niin rakennusluvassa pitäisi olla lumelle läjitys alueet merkitty.
 
Naapurin lumikasa on rajalla, ja osa sulaa suoraan siihen missä pidän autoa. Mitä tuolle voi tehdä? Ei kait hulevesiä saa toisten pihalle laskea?
Pihalla ei saisi olla kaatoja naapurin pihalle. Tosin en tiedä mihin ne kaadot pitäisi olla jos ei naapuriin päin. Voihan tuosta tappelun laittaa pystyyn jos on tekemisen puutetta.
Kasa on rajalla ja osittain ylikin, siksi valuu omalle puolelle auton viereen. Toiseksi piha viettää hieman taloa kohti tuolta.
Pitäisihän lumien omalla tontilla sentään pysyä. Tosin ei se paljoa auta jos kaadot on lumikasalta taloosi päin. Voihan sitä naapurille ehdottaa että jos meinaa tuossa lumia pitää niin hänen pitäisi kaadot korjata.
Onko uusi asuin alue? Jos on niin rakennusluvassa pitäisi olla lumelle läjitys alueet merkitty.
Ei helkari sentään! Suosittelen ottamaan lakimieheen yhteyttä tästä suuresta väärydestä!
 
Hyvä kun tuli puheeksi. Itse pidän autoani yleensä hermeettisesti suljetuss kuplassa, mutta tämän keskustelun innoittamana kävin pihalla katsomassa ja KYLLÄ. NAAPURIN PUOLELTA LEIJUU KÄYTETTYÄ HIILIDIOKSIDIA MEIDÄN AUTOPAIKALLE!!!

Mitä on tehtävissä?
 
Hyvä kun tuli puheeksi. Itse pidän autoani yleensä hermeettisesti suljetuss kuplassa, mutta tämän keskustelun innoittamana kävin pihalla katsomassa ja KYLLÄ. NAAPURIN PUOLELTA LEIJUU KÄYTETTYÄ HIILIDIOKSIDIA MEIDÄN AUTOPAIKALLE!!!

Mitä on tehtävissä?
Sun mielestä on ok jos paikka menee vedestä märäksi ja pehmeäksi?
 
Kaikki ei ilmeisesti ole tajunnut kuinka tärkeätä on ohjata vedet pois talosta. Hyvinkin saattaa naapurisikin olla tuollainen jäärä. Ainahan sitä voi kuitenkin kokeilla. Kaavoittajan/lakimiehen kautta korjaukset tulee 5-10 vuoden päästä, jos sittenkään.
 
Naapurin lumikasa on rajalla, ja osa sulaa suoraan siihen missä pidän autoa. Mitä tuolle voi tehdä? Ei kait hulevesiä saa toisten pihalle laskea?
Kerrot ongelmastasi naapurille, ehkäpä hän suostuu kohdallasi kolaamaan lumet toiselle puolen useinhan tollasissa kohdin on oja tonttien välillä.
 
Kaikki ei ilmeisesti ole tajunnut kuinka tärkeätä on ohjata vedet pois talosta. Hyvinkin saattaa naapurisikin olla tuollainen jäärä. Ainahan sitä voi kuitenkin kokeilla. Kaavoittajan/lakimiehen kautta korjaukset tulee 5-10 vuoden päästä, jos sittenkään.
Kyllä ne voi itsekin korjata ja tarvittaessa periä naapurilta oikeusteitse, kunhan on ensin antanut naapurille aikaa korjata asian. Lakimiehet tietänevät paremmin. Toi on kyllä se vihonviimeinen konsti ja saako kulunsa varattomalta naapurilta vaikka voittaisikin.
 
Pihalla ei saisi olla kaatoja naapurin pihalle. Tosin en tiedä mihin ne kaadot pitäisi olla jos ei naapuriin päin. Voihan tuosta tappelun laittaa pystyyn jos on tekemisen puutetta.
Esim. rinnetonteilla aika vaikea/kallis toteuttaa ettei yhtään hulevesiä mene naapuriin.
 
Meidän talo on rinteen päällä ja kaksi naapuria "alapuolella*. Voin sanoa, että ihan kaikki valuu noille tonteille. Ihanko meinaatte, että pitäis kaivaa omalle tontille kuoppa, jotta saa talon samaan tasoon naapureiden kanssa.
Mä tosiaan haluaisin nähdä lakimiehen, joka ottaisi keissin hoidettavakseen "koska vedet valuu naapurista pihalle".
Onneksi meillä ei ole valittavia naapureita... tai ehkä ne ymmärtää, että asiassa ei ole mitään ihmeellistä.
 
Jos kaavottajalta kysyt niin omat hulevedet pitäisi pystyä hoitamaan omalla tontilla. Eihän tuo 100% toteudu kuin ani harvoin. Mutta perus periaate on kuitenkin selvä.
 
Meidän entinen naapuri valitti aikoinaan sitä, että painepesurista lentää tuulen mukana vesipisaroita heidän tontilleen. Kysyin, että aikookoo hän valittaa myös mm. siitä että sateella tulee vettä taivaalta heidän tontilleen tai jos vittumainen haluaa olla, voidaan ruveta puhumaan siitä miten kolaa omat ajotien lumet meidän tontille. Sen jälkeen hiljeni. Lumi kun sulaa, niin vettä siitä tulee halusi tai ei. Nykyisin kun naapuri ei muuten ole mulkku, en ole jaksanut asiasta välittää.
 
Jos kaavottajalta kysyt niin omat hulevedet pitäisi pystyä hoitamaan omalla tontilla. Eihän tuo 100% toteudu kuin ani harvoin. Mutta perus periaate on kuitenkin selvä.

Eli kun kaupungin lumiaura liikkuu kaupunki huolehtii siitä että kaikki vesi mikä siitä tulee sulaessa menee 100% kaupungin alueelle eli pysyy ajotiellä eikä esim. valu yksityisten tonteille? Oletko nyt 100% varma asiasta että kunnat ja kaupungit eivät ole tietoisia asiasta ja kun heille vain ilmoittaa he kaivavat ojat kävely/tielle niille osuuksille mitkä rajoittuvat yksityisiin tai vuokra tontteihin?
 
Eli kun kaupungin lumiaura liikkuu kaupunki huolehtii siitä että kaikki vesi mikä siitä tulee sulaessa menee 100% kaupungin alueelle eli pysyy ajotiellä eikä esim. valu yksityisten tonteille? Oletko nyt 100% varma asiasta että kunnat ja kaupungit eivät ole tietoisia asiasta ja kun heille vain ilmoittaa he kaivavat ojat kävely/tielle niille osuuksille mitkä rajoittuvat yksityisiin tai vuokra tontteihin?
Kaupungin lumiaura itseasiassa saa työntää niitä lumiakin sun tontille :whistling:
 
Itse olen huomannut, että 20 000 kWh vuosikulutuksella yösähkö-siirtotuote (siis siirto, ei energia) kannattaa 1/3 yöaikaisella (22-07) kulutuksella, vaikka kuukausimaksu kirvelevä onkin. Analogia toiminut niin sähkövastuksellisessa kuin maalämpötalossa. Satasesta pariin säästää vuodessa, vaikka ei erityisesti ohjata yöaikaiseen kulutukseen. Toki asia on jakeluyhtiökohtainen.

Energiatuotteena taas ihan yleissähkö eli yksiaikatuote.

Vähän myöhässä keskusteluun, mutta pakko jakaa omat laskelmat, joiden takia päätin vaihtaa energiansiirtotuotteen yleissähköön. Yösähkö on laskettu vain jakamalla kuukauden kulutus 50/50 yö ja päiväkäytön välillä.

Yleis
KuukausiSähkönkulutusPerusmaksuKäyttömaksuSähkönsiirto EUR
2019-01-014250,920,222,41122,66669
2019-02-012911,520,222,4190,38715
2019-03-012877,520,222,4189,56775
2019-04-011740,4520,222,4162,164845
2019-05-011386,520,222,4153,63465
2019-06-011234,720,222,4149,97627
2019-07-011247,720,222,4150,28957
2019-08-011160,820,222,4148,19528
2019-09-011201,520,222,4149,17615
2019-10-011802,920,222,4163,66989
2019-11-012622,120,222,4183,41261
2019-12-012780,920,222,4187,23969
25217,45242,64yht.850,380545
KuukausiSähkönkulutusPerusmaksuKäyttömaksuSähkönsiirto EUR
2019-01-012125,4540,322,3991,118255
2019-02-011455,7540,322,3975,112425
2019-03-011438,7540,322,3974,706125
2019-04-01870,22540,322,3961,1183775
2019-05-01693,2540,322,3956,888675
2019-06-01617,3540,322,3955,074665
2019-07-01623,8540,322,3955,230015
2019-08-01580,440,322,3954,19156
2019-09-01600,7540,322,3954,677925
2019-10-01901,4540,322,3961,864655
2019-11-011311,0540,322,3971,654095
2019-12-011390,4540,322,3973,551755
2019-01-012125,4500,8217,42869
2019-02-011455,7500,8211,93715
2019-03-011438,7500,8211,79775
2019-04-01870,22500,827,135845
2019-05-01693,2500,825,68465
2019-06-01617,3500,825,06227
2019-07-01623,8500,825,11557
2019-08-01580,400,824,75928
2019-09-01600,7500,824,92615
2019-10-01901,4500,827,39189
2019-11-011311,0500,8210,75061
2019-12-011390,4500,8211,40169
25217,45483,84yht.888,5800725
 
Vähän myöhässä keskusteluun, mutta pakko jakaa omat laskelmat, joiden takia päätin vaihtaa energiansiirtotuotteen yleissähköön. Yösähkö on laskettu vain jakamalla kuukauden kulutus 50/50 yö ja päiväkäytön välillä.

Valitettavasti laskusi on mitä todennäköisimmin mennyt ihan päin persettä (suuntaan tai toiseen) laskien yösähkön hihasta ravistetulla 50/50-jaolla. Varsinkin, jos siirtomaksun ero on huimaavat 2,41 vs 2,39/0,82. Tuollainen ero vaatisi, että kulutus on oikeasti ohjattu sinne yöajalle, jolloin siitä halvasta kWh-hinnasta saisi etua. Jos ei ole mitenkään ohjattu, niin sittenkään kulutus ei mene 50/50 vaan tasan jaettuna 38/63 (jolloin yleissähköön vaihdon säästö toki on vielä isompi ja todellinen kulutus on päivisin vielä tasajakoa isompi).

Jos yösähkölle oli perusteet (varaava sähkölämmitys, ladattava auto), niin sitten saatoit jäädä muutoksessa tappiollekin. Itsellä kun nuo varaavat oli, niin kulutuksesta 1/4 tuli päiväaikaan ja 3/4 yöaikaan. Jälkikäteen laskettuna OSS:n hinnastolla jäi silti kymppejä vuodessa tappiolle vs yleissähkö. Että melkoisen YMMV ja juttu on laskettava auki oikealla datalla, arvauksella ei saa kuin huonon arvauksen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom