OLED-näytön puhdistaminen ilman naarmuttamista

Viimeiset 2 kertaa kun olen kerännyt rohkeutta yrittää pyyhkiä pölyjä näytöltä, olen saanut tällaisia naarmuja aikaan. Ai perkele että vituttaa, vaikka noita ei käytössä nääkään ilman että jokin valonlähde heijastuu näytön pinnasta.

Nyt tämä viimeisin kerta meni näin: Ajattelin että en uskalla käyttää näytön mukana tullutta liinaa enää, koska se naarmutti viime puhdistuskerralla. Ajattelin että on parempi ostaa uusi puhdas mikrokuituliina. Kävin viidessä eri myymälässä etsimässä sopivaa mikrokuituliinaa. Myymälöissä mikrokuituliinat myydään nähtävästi tyypillisesti avoimissa pakkauksissa, joten jätin ostamatta. Pesin vanhan mikrokuituliinan huolellisesti ja kuivasin sen. Sitten sammutin näytön, laitoin sivuvalon näytön viereen jotta havaitsen vahingot ajoissa, ja rupesin pyyhkimään pölyjä kuivalla liinalla niin hellävaraisesti että liina hädin tuskin osuu näyttöön. Aikomukseni ei ollut hinkata näytön pinnasta kahta (2) pisaraa energia/kolajuomaa, mitä näytön pinnalle on kuukauden aikana päätynyt. Mutta ai että kun se liina edes heiveröisesti osuu toiseen niistä pisaroista niin sehän levitti sitten ihan kunnon viirun. Ja sitten paniikissa pyyhkimään, pesemään liinaa, pyyhkimään, pesemään liinaa. Lopputulos on että yhden viirun sijaan näytössä on nyt tollanen jättimäinen smudge.

En ole ennen omistanut OLED-näyttöjä enkä ole onnistunut koskaan aiemmin naarmuttamaan näyttöä pölyjä pyyhkimällä.

Miten näitä oikein kuuluu pitää puhtaana? Jos yksittäinen näytölle roiskunut tippa johtaa tällaiseen lopputulokseen...

oled.png

Kostutetulla mikrokuituliinallla lähtenee. Ikinä käyttänyt mitään muuta pyyhkimiseen näyttöjen tekniikasta välittämättä, eli CRT:stä OLED:n

Itse tullut käytettyä näitä ihan vain vedellä kostutettuna (nihkeäksi puristettuna) näytön (OLED) ja TV:n (OLED) puhdistukseen: Wettex Finland
Liian kovaa ei kuitenkaan kannata hangata. Vielä ei ole ainakaan naarmuja näkynyt missään näytössä. Tosin tulee puhdistettua sen verran usein ettei likaakaan ihan hirveästi ehti kertyä ja jos näytölle lentää esim. juomaa niin tuo tulee pyyhittyä heti pois. Varsinkin nuo happamat juomat saattavat vahingoittaa sitä näytön pinnoitetta.

Kostutetulla mikrokuituliinallla lähtenee. Ikinä käyttänyt mitään muuta pyyhkimiseen näyttöjen tekniikasta välittämättä, eli CRT:stä OLED:n
Onko sinulla lähtenyt siis OLED-näytölle jämähtänyt juomatippa ihan vaan kostutetulla mikrokuituliinalla? Itse tosiaan sain sen "viirun" aikaan kuivalla liinalla ja sen jälkeen yritin monta kertaa kostutetulla mikrokuituliinalla, lopputuloksena tuo kuvan smudge.

Itse tullut käytettyä näitä ihan vain vedellä kostutettuna (nihkeäksi puristettuna) näytön (OLED) ja TV:n (OLED) puhdistukseen: Wettex Finland
Liian kovaa ei kuitenkaan kannata hangata. Vielä ei ole ainakaan naarmuja näkynyt missään näytössä. Tosin tulee puhdistettua sen verran usein ettei likaakaan ihan hirveästi ehti kertyä ja jos näytölle lentää esim. juomaa niin tuo tulee pyyhittyä heti pois. Varsinkin nuo happamat juomat saattavat vahingoittaa sitä näytön pinnoitetta.
Kiitos vinkistä, näköjään löytyy monesta liikkeestä. Kokeilen seuraavalla kerralla noita.

Onko sinulla lähtenyt siis OLED-näytölle jämähtänyt juomatippa ihan vaan kostutetulla mikrokuituliinalla? Itse tosiaan sain sen "viirun" aikaan kuivalla liinalla ja sen jälkeen yritin monta kertaa kostutetulla mikrokuituliinalla, lopputuloksena tuo kuvan smudge.
Ei, en ole noin kämmännyt, mutta sormenjäljet yms paskeet poistuu kyllä ongelmitta. Ei siinå mitään menetä jos kokeilet.

Ilmeisesti kyseessä on QD-Oled glossy näyttö minkä puhdistus on kiikkisempää kuin lasipinnalla oleva LG Oled TV tai mattapinnoitettu Oled.

Redditin mukaan hyvä keino on hento mikrokuituiliina ja tislattuvesi (distilled water).

Ei, en ole noin kämmännyt, mutta sormenjäljet yms paskeet poistuu kyllä ongelmitta. Ei siinå mitään menetä jos kokeilet.
Eli siis juomapisaroiden osalta olen kokeillut juuri tuota menetelmää mitä ehdotit, ja siinä "menetin" jotain, koska näyttöön tuli massiiviset naarmut. Ilmeisesti ongelma on että energia/kolajuomissa on tavaraa joka hyvin herkästi naarmuttaa OLED pintaa.

Ilmeisesti kyseessä on QD-Oled glossy näyttö minkä puhdistus on kiikkisempää kuin lasipinnalla oleva LG Oled TV tai mattapinnoitettu Oled.

Redditin mukaan hyvä keino on hento mikrokuitiliina ja tislattuvesi (distilled water).
Kyllä, juurikin QD-OLED glossy näyttö!

Mietin tota tislatun veden käyttöä mutta oon käsittäny et Suomessa hanavesi olis sen verran puhdasta että se kävis yhtä hyvin? Ja tosiaan noi naarmut ilmeisesti johtui sokerijuoman sisällöstä eikä hanavedestä.

Itse kun ostin pari vuotta sitten QD-OLED tv:n, niin hain tämän liinan (vieläpä tästä kaupasta): ZEISS Lens Cleaning Microfibre cloth
Tarvittaesssa tislattua/akkuvettä vähän suihkepullosta ja OLED:sta on aina lähtenyt liat helposti ilman mähmääntymistä tai naarmuuntumista.

Samaa liinaa ei tietenkään sitten käytetä mihinkään muuhun kuin ruudun puhdistukseen.
Käytän myös kertakäyttökäsineitä, jolloin käsistä ei siirry rasvaa liinaan.

Olisiko kyseessä rasvapisara, joka ilman pesuainetta vain lähtee leviämään? Itse kokeilisin rutkasti vedellä laimennettua käsitiskiainetta ja mikrokuituliinaa.

Olisiko kyseessä rasvapisara, joka ilman pesuainetta vain lähtee leviämään? Itse kokeilisin rutkasti vedellä laimennettua käsitiskiainetta ja mikrokuituliinaa.
Hmmh, nyt kun mietin, niin jostain ruokailusta roiskunut rasvapisara lienee todennäköisempi kuin juomasta roiskunut juomapisara? Sen verran usein tulee syötyä koneella. Kyllähän ruokaa nyt joskus roiskuu. Vaikeampi kuvitella miten juomasta saa yksittäisen pisaran roiskumaan ulos tölkistä ja vielä niin että ländää näytön pinnalle.

Statistiikka

Viestiketjuista
293 019
Jäsenet
80 398
Uusin jäsen
Turbointtelkuurel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom