Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
No hyvä niin ;) Sano vielä mitä tuo 7/5 tarkoittaa?
Niinku 5/5 mut parempi :D Oikeasti piti pistää perinteinen 6/5, mut näköjään näppi lipesi. Tuo ”kelluu” siinä jään päällä ja jäätyy pintaan kiinni, tulee todin hyvin pitävä pinta. Toki tarpeeksi jos sulaa, niin menee tuokin jään sisään.
 
Luulen että olet tässä oikeassa. Jos haluaisivat ajaa asiakkaita vahvemmin yökäytön suuntaan niin sen yösiirron kk-maksu ei olisi puolet kalliimpi kuin yleissiirron kuten esim. Carunalla on, vaan kk-maksut olisi samat jolloin yösiirto olisi oikeasti järkivalinta verrattuna yleissiirtoon ja sen asiakkaita ohjaava vaikutus olisi suurempi.

Carunallahan näkee energiaseurannasta suoraan mitä oma kulutus maksaisi milläkin siirtotuotteella aiempien vuosien historian mukaan. Omalla kohdalla esim. viime vuonna yleissiirto, yösiirto ja kausisiirto olivat kaikki 25 euron sisällä toisistaan haarukan ollessa kausisiirron 1304 eurosta yösiirron 1329 euroon. Yleissiirto oli sitten siinä välissä 1321 eurolla. Eihän noilla hintaeroilla viitsi nähdä minkäänlaista vaivaa, saatika käyttää rahaa jonkun automatiikan rakentamiseen jotta säästäisi pähkinäpussin verran vuodessa euroja ajastamalla toimintoja yöaikaan verrattuna yleissiirtoon jolla saat huudattaa vuorokaudet ympäriinsä samalla hinnalla. Sitten jos olisi sähköauto mitä latailis yöllä pihalla niin olis jotain järkeä vaihtaa siirtotuotetta. Nykyisellään kun on suorasähkölämmitys + ilppi ja "tyhmä" varaaja ilman ajastuksia niin ei kyllä jaksa nähdä vaivaa. Ei sitten vituta laittaa kuudelta saunaa lämpiämään kun ei tarvitse miettiä että halpa siirto alkaa vasta kymmeneltä...

Tosin nykyään kun on tuo ulkoporeallas pihalla joka imee sähköä kuin kuiva maa vettä niin voi olla uudelleentarkastelun paikka talven jälkeen. Näyttää kulutuskäyrät nousseen aika rankasti kylminä kuukausina verrattuna aiempiin vuosiin :darra:
Mä luulen, että tässä on tarkoitus totuttaa kuluttajaa/varaudutaan tulevaan sähköautokannan lisäyksen vaatimaan verkon kuorman tasaukseen.
 
Osaiskohan joku selittää missä mättää vai mättääkö mikään jos olen vain elänyt aikaisemmin kaukolämmön tuomassa energian hinnan kuplassa. Elikkä muutettiin tässä syksyllä avokin kanssa vuokralle paritaloon, aikomuksena ensin asua vähän aikaa vuokralla ja jos asunto miellyttää ni harkita sen ostoa. Aikaisemmin asuttiin kaukolämmössä olevassa kerrostalossa jossa kulutuksemme oli noin 250kwh kuukaudessa. Nyt tässä 118 neliöisessä paritalossa pelkästään Joulukuun kulutus eiliseen asti on jo 2700kwh! Asumme kahdestaan joten kaikkia huoneita ei kauhean lämpimänä pidetä eli lämmityksen hoitaa pari patteria, ilmalämpöpumppu ja takkakin löytyy jolla lämmitetään. Autoja lämmitetään yhtä kerran päivässä alle pari tuntia, perus tietokoneet ja telkkarit on päällä muutaman tunnin päivässä ja yöllä toimii lämminvesivaraaja yösähköllä. Asunnossa jauhaa jossain seinien välissä joku kuivain, jonka näyttö löytyy yhdestä huoneesta missä näkyy ilmankosteus yms. mutta luulisi että puhallin ei kauhean paljoa puhaltaisi jos kosteus pysyy asetettujen arvojen alla? Että mikä helvetti sitä sähköä syö niin paljon että mennää lähemmäs 3000kwh tässä kuussa. Ideoita?
 
Osaiskohan joku selittää missä mättää vai mättääkö mikään jos olen vain elänyt aikaisemmin kaukolämmön tuomassa energian hinnan kuplassa. Elikkä muutettiin tässä syksyllä avokin kanssa vuokralle paritaloon, aikomuksena ensin asua vähän aikaa vuokralla ja jos asunto miellyttää ni harkita sen ostoa. Aikaisemmin asuttiin kaukolämmössä olevassa kerrostalossa jossa kulutuksemme oli noin 250kwh kuukaudessa. Nyt tässä 118 neliöisessä paritalossa pelkästään Joulukuun kulutus eiliseen asti on jo 2700kwh! Asumme kahdestaan joten kaikkia huoneita ei kauhean lämpimänä pidetä eli lämmityksen hoitaa pari patteria, ilmalämpöpumppu ja takkakin löytyy jolla lämmitetään. Autoja lämmitetään yhtä kerran päivässä alle pari tuntia, perus tietokoneet ja telkkarit on päällä muutaman tunnin päivässä ja yöllä toimii lämminvesivaraaja yösähköllä. Asunnossa jauhaa jossain seinien välissä joku kuivain, jonka näyttö löytyy yhdestä huoneesta missä näkyy ilmankosteus yms. mutta luulisi että puhallin ei kauhean paljoa puhaltaisi jos kosteus pysyy asetettujen arvojen alla? Että mikä helvetti sitä sähköä syö niin paljon että mennää lähemmäs 3000kwh tässä kuussa. Ideoita?

Minkäikäinen talo? Jos vanha talo, niin eristeitä on vähän ja täten suoralla sähköllä kulutus on talvella kova. Paljonko sisälämpö on? Kuinka usein saunotaan? Kyllähän tuo aika iso kulutus on, kun ottaa huomioon ilmalämpöpumpun & takan lämmityksen. Onhan tuo takka varaava takka, ei mikään avotakka, joka ei käytännössä lämmitä?
 
Rakentamisvuotta en löytänyt tähän hätään, mutta veikkasin 70-80 lukujen seutua. Saunotaan kaksi kertaa viikossa noin 2h kerralla, kiuas on on 6.8kw tehoinen. Takka on varaava. Lattialämmitykset tosi minimissä sekä kylpyhuoneessa, että vessassa. Ilmalämpöpumpun pistorasiaan heitin tuossa äsken töitten jälkeen tehomittarin ja siellä liikkuu kulutus 1000-1600 watin väliä. Onkohan ihan normaalia? IVT vuonna 2009 asennettu pumppu.
 
Rakentamisvuotta en löytänyt tähän hätään, mutta veikkasin 70-80 lukujen seutua. Saunotaan kaksi kertaa viikossa noin 2h kerralla, kiuas on on 6.8kw tehoinen. Takka on varaava. Lattialämmitykset tosi minimissä sekä kylpyhuoneessa, että vessassa. Ilmalämpöpumpun pistorasiaan heitin tuossa äsken töitten jälkeen tehomittarin ja siellä liikkuu kulutus 1000-1600 watin väliä. Onkohan ihan normaalia? IVT vuonna 2009 asennettu pumppu.
Sillä riskillä että koko tämä talokeskustelu on off-topic...
Aika tehokas ILP teillä. Omaani en ole mittaillut, mutta Mitsubishin esitteestä ilmenee nimellistehot lämmityksessä 580 - 820 W (tietäjät korjasivat reilusti ylöspäin alla) riippuen minkä kokoista laitetta on hankkinut. Mutta vaikka se kuluttaisikin paljon, niin se antaa kuitenkin enemmän kuin kuluttaa lämpönä takaisin, vähentäen teidän suoraa sähkölämmityskulua. Jos ei 12 vuoteen ole huollettu kone, kannattaa se kyllä tehdä.

Mutta mikä ihme kuivauslaite teillä on seinien välissä? Onko molemmilla asuntoilla sellaista? Miksi? Onkohan se vain naapurin louhinta-rigi joka pöllii sähköt teidän puolelta?:kahvi:
Ja sitten voi katsoa miten kovalla on koneellinen ilmanvaihto päällä. Tuon ikäisessä talossa ei ole poistoilman lämmöntalteenottoa.
 
Viimeksi muokattu:
Osaiskohan joku selittää missä mättää vai mättääkö mikään jos olen vain elänyt aikaisemmin kaukolämmön tuomassa energian hinnan kuplassa. Elikkä muutettiin tässä syksyllä avokin kanssa vuokralle paritaloon, aikomuksena ensin asua vähän aikaa vuokralla ja jos asunto miellyttää ni harkita sen ostoa. Aikaisemmin asuttiin kaukolämmössä olevassa kerrostalossa jossa kulutuksemme oli noin 250kwh kuukaudessa. Nyt tässä 118 neliöisessä paritalossa pelkästään Joulukuun kulutus eiliseen asti on jo 2700kwh! Asumme kahdestaan joten kaikkia huoneita ei kauhean lämpimänä pidetä eli lämmityksen hoitaa pari patteria, ilmalämpöpumppu ja takkakin löytyy jolla lämmitetään. Autoja lämmitetään yhtä kerran päivässä alle pari tuntia, perus tietokoneet ja telkkarit on päällä muutaman tunnin päivässä ja yöllä toimii lämminvesivaraaja yösähköllä. Asunnossa jauhaa jossain seinien välissä joku kuivain, jonka näyttö löytyy yhdestä huoneesta missä näkyy ilmankosteus yms. mutta luulisi että puhallin ei kauhean paljoa puhaltaisi jos kosteus pysyy asetettujen arvojen alla? Että mikä helvetti sitä sähköä syö niin paljon että mennää lähemmäs 3000kwh tässä kuussa. Ideoita?
Onko paljon lattialämmityksiä? Ne syö sähköä helvetisti. Sähkölämmitys maksaa varsinkin jos vanha ja vetävä heikoilla eristyksillä oleva talo.
Ja mikä on huonelämpönä "ei kovin lämmin"? 19c vai 24c?

E: olihan lattialämmitys mainitty myöhemmin
 
Sillä riskillä että koko tämä talokeskustelu on off-topic...
Aika tehokas ILP teillä. Omaani en ole mittaillut, mutta Mitsubishin esitteestä ilmenee nimellistehot lämmityksessä 580 - 820 W riippuen minkä kokoista laitetta on hankkinut. Mutta vaikka se kuluttaisikin paljon, niin se antaa kuitenkin enemmän kuin kuluttaa lämpönä takaisin, vähentäen teidän suoraa sähkölämmityskulua. Jos ei 12 vuoteen ole huollettu kone, kannattaa se kyllä tehdä.

Mutta mikä ihme kuivauslaite teillä on seinien välissä? Onko molemmilla asuntoilla sellaista? Miksi? Onkohan se vain naapurin louhinta-rigi joka pöllii sähköt teidän puolelta?:kahvi:
Ja sitten voi katsoa miten kovalla on koneellinen ilmanvaihto päällä. Tuon ikäisessä talossa ei ole poistoilman lämmöntalteenottoa.

Off-topic jatkuu. Tuo Mitsun esite on hieman "harhaanjohtava". Tuo esitteessä mainittu "omakäyttöteho (nimellisteho) joka LN25:ssä on 0,58 kW ja LN35:ssä on 0,80 kW ei ole suinkaan maksimi sähkön ottoteho vaan se on ilmeisimmin laitteen sähkön ottoteho COP:in ollessa esitteen SCOP arvossa. Esim. LN25:n todellinen maksimi ottoteho on noin 1,6 kW ja LN35:n noin 1,9 kW.
 
Onko paljon lattialämmityksiä? Ne syö sähköä helvetisti. Sähkölämmitys maksaa varsinkin jos vanha ja vetävä heikoilla eristyksillä oleva talo.
Ja mikä on huonelämpönä "ei kovin lämmin"? 19c vai 24c?

E: olihan lattialämmitys mainitty myöhemmin
Tätä komppaan. Jos on esim. 10m2 lämmitettävää alaa niin lähemmäs 1000 kwh/kk saa menemään pelkästään siihen lattialämmitykseen pakkaskuukausina.
Osaiskohan joku selittää missä mättää vai mättääkö mikään jos olen vain elänyt aikaisemmin kaukolämmön tuomassa energian hinnan kuplassa. Elikkä muutettiin tässä syksyllä avokin kanssa vuokralle paritaloon, aikomuksena ensin asua vähän aikaa vuokralla ja jos asunto miellyttää ni harkita sen ostoa. Aikaisemmin asuttiin kaukolämmössä olevassa kerrostalossa jossa kulutuksemme oli noin 250kwh kuukaudessa. Nyt tässä 118 neliöisessä paritalossa pelkästään Joulukuun kulutus eiliseen asti on jo 2700kwh! Asumme kahdestaan joten kaikkia huoneita ei kauhean lämpimänä pidetä eli lämmityksen hoitaa pari patteria, ilmalämpöpumppu ja takkakin löytyy jolla lämmitetään. Autoja lämmitetään yhtä kerran päivässä alle pari tuntia, perus tietokoneet ja telkkarit on päällä muutaman tunnin päivässä ja yöllä toimii lämminvesivaraaja yösähköllä. Asunnossa jauhaa jossain seinien välissä joku kuivain, jonka näyttö löytyy yhdestä huoneesta missä näkyy ilmankosteus yms. mutta luulisi että puhallin ei kauhean paljoa puhaltaisi jos kosteus pysyy asetettujen arvojen alla? Että mikä helvetti sitä sähköä syö niin paljon että mennää lähemmäs 3000kwh tässä kuussa. Ideoita?
Lämmitys sen sähkön syö. Kesäksi kulutus tippuu murto-osaan.
Hajaantukaa, täällä ei muuta nähtävää.
 
Rakentamisvuotta en löytänyt tähän hätään, mutta veikkasin 70-80 lukujen seutua. Saunotaan kaksi kertaa viikossa noin 2h kerralla, kiuas on on 6.8kw tehoinen. Takka on varaava. Lattialämmitykset tosi minimissä sekä kylpyhuoneessa, että vessassa. Ilmalämpöpumpun pistorasiaan heitin tuossa äsken töitten jälkeen tehomittarin ja siellä liikkuu kulutus 1000-1600 watin väliä. Onkohan ihan normaalia? IVT vuonna 2009 asennettu pumppu.

No jos se on 70-luvulla rakennettu, niin voi kuluttaa melkoisesti energiaa lämmitys. Mitä tarkoittaa lattialämmitysminimissään? Paljonko se sisälämpötila on? Sillä on melkoinen vaikutus onko se 18c vai 25c. Minkälainen ilmalämpöpumppu? Joku 12v halpis keskieuroopan malli voi viedä pakkasella melkoisesti sähköä. Näissäkin on hyötysuhteessa aika isoja eroja pakkasella.
 
Vaikka joulukuun kulutus olisi 3000kWh, voi koko vuoden kulutus jäädä helposti alle 20 000kWh, joka olisi oikein sopiva tuolle kohteelle. Minäkin kyllä haluaisin tietää, mikä on tuo mystinen kuivausvempele. Kuivaimissa on silti se hyvä puoli, että kuivatessaan luovuttavat enemmän energiaa lämmöksi, kuin ottavat verkosta.
 
Vaikka joulukuun kulutus olisi 3000kWh, voi koko vuoden kulutus jäädä helposti alle 20 000kWh, joka olisi oikein sopiva tuolle kohteelle. Minäkin kyllä haluaisin tietää, mikä on tuo mystinen kuivausvempele. Kuivaimissa on silti se hyvä puoli, että kuivatessaan luovuttavat enemmän energiaa lämmöksi, kuin ottavat verkosta.
Minuakin kiinnostaisi tuo kuivain,yleensä tuollaista ei asuintiloissa tarvita,itsellä on autotallissa kuivaamassa sulamisvesiä.Eikä kuivain ole mikään ikilikkuja joka tekisi ilmaista lämpöä,vaan kulutus on isompi kuin lämmitysteho verrattuna sähköpatteriin.
 
Osaiskohan joku selittää missä mättää vai mättääkö mikään jos olen vain elänyt aikaisemmin kaukolämmön tuomassa energian hinnan kuplassa. Elikkä muutettiin tässä syksyllä avokin kanssa vuokralle paritaloon, aikomuksena ensin asua vähän aikaa vuokralla ja jos asunto miellyttää ni harkita sen ostoa. Aikaisemmin asuttiin kaukolämmössä olevassa kerrostalossa jossa kulutuksemme oli noin 250kwh kuukaudessa. Nyt tässä 118 neliöisessä paritalossa pelkästään Joulukuun kulutus eiliseen asti on jo 2700kwh! Asumme kahdestaan joten kaikkia huoneita ei kauhean lämpimänä pidetä eli lämmityksen hoitaa pari patteria, ilmalämpöpumppu ja takkakin löytyy jolla lämmitetään. Autoja lämmitetään yhtä kerran päivässä alle pari tuntia, perus tietokoneet ja telkkarit on päällä muutaman tunnin päivässä ja yöllä toimii lämminvesivaraaja yösähköllä. Asunnossa jauhaa jossain seinien välissä joku kuivain, jonka näyttö löytyy yhdestä huoneesta missä näkyy ilmankosteus yms. mutta luulisi että puhallin ei kauhean paljoa puhaltaisi jos kosteus pysyy asetettujen arvojen alla? Että mikä helvetti sitä sähköä syö niin paljon että mennää lähemmäs 3000kwh tässä kuussa. Ideoita?
Ei toi nyt niin hirveältä kulutukselta kuullosta, kylmän joulukuun lämmityshän siinä maksanee, ellei sitten paritalo kun
kyseessä ole sähkömiehen toimesta ryhmät sekoittuneet (noinkin on käynyt tahallisuudesta en teidä). Toi 250kWh olee se teidän kodin käyttösähkö siellä kerrostalossa, taloyhtiön piikkiin menevä lämmitys sitten maksettiin hoitovastikkeessa?

Ota sulaketaulusta yksi sulake/sulakkeita kerrallaan pois ja katso sähkömittarista paljonko kulutus tippuu 10 -30 minuutin aikana. Loppu on sitten kertolaskua. Jos on voimavirtalämmityslaitteita yms. sitten kaikki 3-erivaihetta samaan aikaan (peräkäin) pois tai laitteen turvakytkimellä virta pois.

Minuakin alkoi kiinnostamaan toi "kuivauslaite", en ole moisesta ennen kuullutkaan.
Ja puhdista se Ilp, jos et ole sität ehnyt (likaisena se luultavasti vie enemmän virtaa)
 
Ei toi nyt niin hirveältä kulutukselta kuullosta, kylmän joulukuun lämmityshän siinä maksanee, ellei sitten paritalo kun
kyseessä ole sähkömiehen toimesta ryhmät sekoittuneet (noinkin on käynyt tahallisuudesta en teidä). Toi 250kWh on se teidän kodin käyttösähkö siellä kerrostalossa, taloyhtiön piikkiin menevä lämmitys sitten maksettiin hoitovastikkeessa?

Ota sulaketaulusta yksi sulake/sulakkeita kerrallaan pois ja katso sähkömittarista paljonko kulutus tippuu 10 -30 minuutin aikana. Loppu on sitten kertolaskua. Jos on voimavirtalämmityslaitteita yms. sitten kaikki 3-erivaihetta samaan aikaan (peräkäin) pois tai laitteen turvakytkimellä virta pois.

Minuakin alkoi kiinnostamaan toi "kuivauslaite", en ole moisesta ennen kuullutkaan.
Ja puhdista se Ilp, jos et ole sität ehnyt (likaisena se luultavasti vie enemmän virtaa)
Mutta onhan 3000kWh jo jonkin verran tuon kokoiselle mökille jos puullakin lämmitetään, toki ihmisestä riippuen voi tarkoittaa mitä tahansa pesällisestä viikossa päivittäiseen lämmitykseen. Meillä maalämpö ja tuplaneliöt 70-luvulta, "vasta" 2000kWh meni joulukuulta juuri rikki :whistling:

Kuivain voi olla alapohjaa kuivaamassa, tosin en yllättyisi jos olisi vain ilmanvaihdon tms. kosteusprosentti :hmm:
 
Mutta onhan 3000kWh jo jonkin verran tuon kokoiselle mökille jos puullakin lämmitetään, toki ihmisestä riippuen voi tarkoittaa mitä tahansa pesällisestä viikossa päivittäiseen lämmitykseen. Meillä maalämpö ja tuplaneliöt 70-luvulta, "vasta" 2000kWh meni joulukuulta juuri rikki :whistling:

Kuivain voi olla alapohjaa kuivaamassa, tosin en yllättyisi jos olisi vain ilmanvaihdon tms. kosteusprosentti :hmm:
Joo, mutta ymmärsin, ettei kysyjällä ollut maalämpöä, veikkaan, että sullakin olisi 4000kWH molemmin puolin.
 
2007 okt ja emäntä on nyt jo tovin valitellut huoneilmasta makkareissa ja työhuoneessa. Kokoajan räkänen ja tukkonen, itse en oireile juurikaan. Reilu vuosi tässä asuttu. Koskaan ei ole noita iv kanavia huollettu ja putsailtu, se on to-do listalla, on paskaset. Tuossa yksi pv keräili lattialta vaatteita ja tunsi lattiarajassa vähän vetoa. No haisti sitten verhoja ja sellainen tunkkainen maakellarihaju oli verhoissa. Otettiin makkarista sitten hieman listaa auki ja kulmassa melkonen rako, josta selkeästi tunsi viiman. Haju on paljon voimakkaampi kostealla kelillä, pakkasilla ei niinkään.
IMG_20211220_152452.jpg

Ei kuvasta nyt niin hyvin erotu, mutta oli kyllä melkonen rako. Revin sitten muitakin listoja auki ja niissä ei nyt mitään pahempaa näyttänyt olevan. Kuntoraportissa oli mainintaa alapohjan huonosta ristituuletuksesta ja väärästä materialista (liian hienoa soraa, hiekkaa, kasoittain alapohjassa) tämä on myös nyt kesän to-do listalla, että vaihetaan oikeaa tavaraa pohjaan. Tälläistä siellä.
IMG_20211220_152452.jpg
IMG_20211031_125224.jpg
IMG_20211031_125008.jpg
IMG_20211031_124628.jpg
IMG_20211031_124601.jpg

Mitään halkeamia en pohjassa nähnyt, kun siellä ryömin. Molempien makkarien kohdalla oli ihan saatanan kosteat/märät nuo laatat


Makkarit talon kulmissa ja tuo kosteuskin siis ihan nurkassa. Tuuletusaukot on ehkä ihan hitsun liian kaukana kulmista niin ei kierrä ilma tarpeeksi nurkissa?

Kuvissa näkyy nuo siniset kiilat, niin niitä on ympäri pohjaa n. 80cm välein. Puolison eno, ketä näistä ymmärtää paljon enemmän kuin itse, tiesi kertoa ettei saisi tuollaista rakoa olla niiden välissä. Sieltä se ilma vissiin pääsee tuonne makkariin? Kesällä tarkoitus sitten nuokin tiivistää.

Mietteitä muilla? Harmittaa kattoa toista, kun selvästi kärsii ja muutenkin etätöitä tekee niin kokoajan kotona.

Menen kohta pohjaan tuota hiekkaa hieman levittämään. 80cm pitäisi olla ilmeisesti vähintään tilaa, no kun noita kuvia menin ottamaan tuosta yhdestäkin nurkasta hyvä jos oli 30cm. Piti raivata itseni sinne..
 
Joo, mutta ymmärsin, ettei kysyjällä ollut maalämpöä, veikkaan, että sullakin olisi 4000kWH molemmin puolin.
Ei ollutkaan, mutta ilmalämpöpumppu ja varaava takka, sekä osassa huoneissa alennetut lämmöt. Siihen nähden 3000kWh kuulostaa jo reiluhkolta, oli se kuluttaja sitten kylppärin lattialämmitys tai lämpö taivaalle kovalla olevan ilmanvaihdon takia.

Itsekin asuin vanhassa talossa ILP+varaava takka (ja sähköpatterit pienelle säädettynä) ja mielestäni kulutus oli ihan inhimillinen; ILPin asentaminen näkyi kyllä suoraa laskussa ja menihän lisäksi siihen puuhun aikaa ja rahaa. Alkaa olla 20 vuotta niin en muista oikeita kulutuslukemia :rolleyes:

Itselläni nykyisin tosiaan tuplaneliöt >21 asteessa ja huippuimurit puhaltavat suoraan taivaalle, maalämmössäkin "mukavuuskäyttö" päällä eli ei mitään lämpöjen laskuja tms., Olisihan kulutus ihan erilaisella lukemilla suoralla sähköllä, mutta parilla ilmalämpöpumpulla ja takalla varustettuna ei välttämättä ihan kauheat...
 
Makkarit talon kulmissa ja tuo kosteuskin siis ihan nurkassa. Tuuletusaukot on ehkä ihan hitsun liian kaukana kulmista niin ei kierrä ilma tarpeeksi nurkissa?

Minkälainen ilmanvaihto talossa on? Tyypillisesti tuollaisia ongelmia esiintyy silloin kun korvausilmaventtiilit on tukittu tai väännetty liian pienelle, jolloin alipaine imee ulkoilman sisään sieltä mistä vaan pääsee (mikä on usein nimenomaan ulkoseinien alareunasta, erityisesti jos seinät on huonosti eristetty). Yleensä ihmiset tukkivat näitä koska eivät halua "vetoa". Tässä omassa ASO-rivarissanikin edellinen asukas oli tukkinut kaikki korvausilmaventtiilit, joten jännä juttu että kylpyhuoneen nurkkaan alkoi herkästi kerääntyä hometta....
 
Viimeksi muokattu:
2007 okt ja emäntä on nyt jo tovin valitellut huoneilmasta makkareissa ja työhuoneessa. Kokoajan räkänen ja tukkonen, itse en oireile juurikaan. Reilu vuosi tässä asuttu. Koskaan ei ole noita iv kanavia huollettu ja putsailtu, se on to-do listalla, on paskaset. Tuossa yksi pv keräili lattialta vaatteita ja tunsi lattiarajassa vähän vetoa. No haisti sitten verhoja ja sellainen tunkkainen maakellarihaju oli verhoissa. Otettiin makkarista sitten hieman listaa auki ja kulmassa melkonen rako, josta selkeästi tunsi viiman. Haju on paljon voimakkaampi kostealla kelillä, pakkasilla ei niinkään.

Makkarit talon kulmissa ja tuo kosteuskin siis ihan nurkassa. Tuuletusaukot on ehkä ihan hitsun liian kaukana kulmista niin ei kierrä ilma tarpeeksi nurkissa?

Eihän tuo nyt ihan terveeltä kuulosta noin tuoreessa talossa. Kuka/mikä tuon on rakentanut?
 
Minkälainen ilmanvaihto talossa on? Tyypillisesti tuollaisia ongelmia esiintyy silloin kun korvausilmaventtiilit on tukittu tai väännetty liian pienelle, jolloin alipaine imee ulkoilman sisään sieltä mistä vaan pääsee (mikä on usein nimenomaan ulkoseinien alareunasta, erityisesti jos seinät on huonosti eristetty). Tyypillisesti ihmiset tukkivat näitä koska eivät halua "vetoa". Tässä omassa ASO-rivarissanikin edellinen asukas oli tukkinut kaikki korvausilmaventtiilit, joten jännä juttu että kylpyhuoneen nurkkaan alkoi herkästi kerääntyä hometta....

Niben f470 pilppi on. Tässä mietittiin juuri, että kannattaisiko tuo alapohja ensin fiksata kuntoon ennenkuin tilataan tuo kanavien puhdistus ja venttiilien säätö. Jos sen tekee ensin niin meneekö vähän hukkaan ja asetukset väärin?

Eihän tuo nyt ihan terveeltä kuulosta noin tuoreessa talossa. Kuka/mikä tuon on rakentanut?

Kestellitalo tämä on. Entinen omistaja taisi melkein puoliksi tehdä itse kylläkin. Tilannetta hankaloittaa se, että nainen keneltä tämä ostettiin muutti naapurin miehen kanssa yhteen ja ollaan heidän kanssa ystävystytty kovin ja tänäänkin mennään uvta sinne istumaan. Olisi kovin ikävää alkaa tapella talon ongelmista. Toivottavasti en viskipäissäni ala aukomaan :D
 
Niben f470 pilppi on. Tässä mietittiin juuri, että kannattaisiko tuo alapohja ensin fiksata kuntoon ennenkuin tilataan tuo kanavien puhdistus ja venttiilien säätö. Jos sen tekee ensin niin meneekö vähän hukkaan ja asetukset väärin?

Kestellitalo tämä on. Entinen omistaja taisi melkein puoliksi tehdä itse kylläkin. Tilannetta hankaloittaa se, että nainen keneltä tämä ostettiin muutti naapurin miehen kanssa yhteen ja ollaan heidän kanssa ystävystytty kovin ja tänäänkin mennään uvta sinne istumaan. Olisi kovin ikävää alkaa tapella talon ongelmista. Toivottavasti en viskipäissäni ala aukomaan :D

Meillä oli/on vähän samaa ongelmaa eli ulkoseinillä on rakoa mistä sitten IV veti korvausilmaa. Teetätettiin ilmanvaihdon putsaus ja säätö niin sillä aikalailla loppui tuo korvausilman veto rakosista. Toki sieltä jotain ilmaa vieläkin liikkuu mut eipä huomaa enää asiaa. Nuo rakoset on tarkoitus laittaa kuntoon sitä mukaa kun rempataan lattiapinnat huoneista.
 
Ei ollutkaan, mutta ilmalämpöpumppu ja varaava takka, sekä osassa huoneissa alennetut lämmöt. Siihen nähden 3000kWh kuulostaa jo reiluhkolta, oli se kuluttaja sitten kylppärin lattialämmitys tai lämpö taivaalle kovalla olevan ilmanvaihdon takia.

Itsekin asuin vanhassa talossa ILP+varaava takka (ja sähköpatterit pienelle säädettynä) ja mielestäni kulutus oli ihan inhimillinen; ILPin asentaminen näkyi kyllä suoraa laskussa ja menihän lisäksi siihen puuhun aikaa ja rahaa. Alkaa olla 20 vuotta niin en muista oikeita kulutuslukemia :rolleyes:

Itselläni nykyisin tosiaan tuplaneliöt >21 asteessa ja huippuimurit puhaltavat suoraan taivaalle, maalämmössäkin "mukavuuskäyttö" päällä eli ei mitään lämpöjen laskuja tms., Olisihan kulutus ihan erilaisella lukemilla suoralla sähköllä, mutta parilla ilmalämpöpumpulla ja takalla varustettuna ei välttämättä ihan kauheat...
Joo tossa on paljon muuttujia, ILP:n puhtaus/säädöt, ilmanvaihto, takan todellien käyttä, vuotoilmat...
 
Niben f470 pilppi on. Tässä mietittiin juuri, että kannattaisiko tuo alapohja ensin fiksata kuntoon ennenkuin tilataan tuo kanavien puhdistus ja venttiilien säätö. Jos sen tekee ensin niin meneekö vähän hukkaan ja asetukset väärin?



Kestellitalo tämä on. Entinen omistaja taisi melkein puoliksi tehdä itse kylläkin. Tilannetta hankaloittaa se, että nainen keneltä tämä ostettiin muutti naapurin miehen kanssa yhteen ja ollaan heidän kanssa ystävystytty kovin ja tänäänkin mennään uvta sinne istumaan. Olisi kovin ikävää alkaa tapella talon ongelmista. Toivottavasti en viskipäissäni ala aukomaan :D
Vaikuttas olevan elementtien asennuskiiloja (en ole varma) noi siniset, alajuoksun alle tehty tiivistys on nyt huono, mutta iso osa ongelmaa ollee talosi alipaineistus. Kuten jo aiemmin on sanottukin.
Jos siinä ei ole lahoa, niin tuskin sulla kuivuttua siinä isoa ongelmaa on. Vähän vaikeaa päätellä kuvasta,
mutta jos ytittäs arvata, niin toi Styrox on vuosien saatossa vähän kutistunut (on sen omianaisuus) ja kun asennuskiilat eivät anna periksi sinnä jää se pieni rako ja IV:si avulla vedät sitä ilmaa sieltä kautta huoneeseesi.

Toi eivälttämättä ole ollut myyjälläsi tiedossa (ethän itsekään sitä havainnut), joten tutustu ongelman korjaukseen ja sen kustannuksiin, ennenkuin alat suhteitasi heikentämään. Et ostanut uutta taloa.
 
Viimeksi muokattu:
Kestellitalo tämä on. Entinen omistaja taisi melkein puoliksi tehdä itse kylläkin. Tilannetta hankaloittaa se, että nainen keneltä tämä ostettiin muutti naapurin miehen kanssa yhteen ja ollaan heidän kanssa ystävystytty kovin ja tänäänkin mennään uvta sinne istumaan. Olisi kovin ikävää alkaa tapella talon ongelmista. Toivottavasti en viskipäissäni ala aukomaan :D

Sittenhän voit ottaa asian esille yön pikkutunneilla täysin takavasemmalta :tup:
 
Niben kanssa kandee katsoa, että ne säädöt on oikeasti tehty hyvin. F470 on hyvä laite, mutta aika usein siinä on joko säädöt tekemättä ja mennään ns. vakioilla tai sitten siellä on joku tuloilma 45 ja poisto 60, jolloin jäätävä alipaine vetää pienet jyrsijätkin sieltä raosta läpi.
 
Niben f470 pilppi on. Tässä mietittiin juuri, että kannattaisiko tuo alapohja ensin fiksata kuntoon ennenkuin tilataan tuo kanavien puhdistus ja venttiilien säätö. Jos sen tekee ensin niin meneekö vähän hukkaan ja asetukset väärin?

.
 
Viimeksi muokattu:
2007 okt ja emäntä on nyt jo tovin valitellut huoneilmasta makkareissa ja työhuoneessa. Kokoajan räkänen ja tukkonen, itse en oireile juurikaan. Reilu vuosi tässä asuttu. Koskaan ei ole noita iv kanavia huollettu ja putsailtu, se on to-do listalla, on paskaset. Tuossa yksi pv keräili lattialta vaatteita ja tunsi lattiarajassa vähän vetoa. No haisti sitten verhoja ja sellainen tunkkainen maakellarihaju oli verhoissa. Otettiin makkarista sitten hieman listaa auki ja kulmassa melkonen rako, josta selkeästi tunsi viiman. Haju on paljon voimakkaampi kostealla kelillä, pakkasilla ei niinkään.
Jos sieltä tulee maakellarin (=homeen) hajua asuintiloihin, kannattaa ilman muuta ottaa joku kosteusvaurioasiantuntija tarkistamaan tilanne sen sijaan että vain erilaisten sukulaisten kanssa asiaa pähkäilee ja yrittää korjata. Saa todennäköisesti asianmukaisemmat korjaussuunnitelmat ja ulkopuolisen tarkastuksella voi olla myös merkitystä jos tästä syystä haluaa tehdä jotain kaupan suhteen. Terveyden kannalta myös luonnollisesti pitäisi hoitaa oikein.

En osaa suositella mitään tiettyä firmaa, mutta joku tämmöinen mielessä:

 
2007 okt ja emäntä on nyt jo tovin valitellut huoneilmasta makkareissa ja työhuoneessa. Kokoajan räkänen ja tukkonen, itse en oireile juurikaan. Reilu vuosi tässä asuttu. Koskaan ei ole noita iv kanavia huollettu ja putsailtu, se on to-do listalla, on paskaset. Tuossa yksi pv keräili lattialta vaatteita ja tunsi lattiarajassa vähän vetoa. No haisti sitten verhoja ja sellainen tunkkainen maakellarihaju oli verhoissa. Otettiin makkarista sitten hieman listaa auki ja kulmassa melkonen rako, josta selkeästi tunsi viiman. Haju on paljon voimakkaampi kostealla kelillä, pakkasilla ei niinkään.
IMG_20211220_152452.jpg

Ei kuvasta nyt niin hyvin erotu, mutta oli kyllä melkonen rako. Revin sitten muitakin listoja auki ja niissä ei nyt mitään pahempaa näyttänyt olevan. Kuntoraportissa oli mainintaa alapohjan huonosta ristituuletuksesta ja väärästä materialista (liian hienoa soraa, hiekkaa, kasoittain alapohjassa) tämä on myös nyt kesän to-do listalla, että vaihetaan oikeaa tavaraa pohjaan. Tälläistä siellä.
IMG_20211220_152452.jpg
IMG_20211031_125224.jpg
IMG_20211031_125008.jpg
IMG_20211031_124628.jpg
IMG_20211031_124601.jpg

Mitään halkeamia en pohjassa nähnyt, kun siellä ryömin. Molempien makkarien kohdalla oli ihan saatanan kosteat/märät nuo laatat


Makkarit talon kulmissa ja tuo kosteuskin siis ihan nurkassa. Tuuletusaukot on ehkä ihan hitsun liian kaukana kulmista niin ei kierrä ilma tarpeeksi nurkissa?

Kuvissa näkyy nuo siniset kiilat, niin niitä on ympäri pohjaa n. 80cm välein. Puolison eno, ketä näistä ymmärtää paljon enemmän kuin itse, tiesi kertoa ettei saisi tuollaista rakoa olla niiden välissä. Sieltä se ilma vissiin pääsee tuonne makkariin? Kesällä tarkoitus sitten nuokin tiivistää.

Mietteitä muilla? Harmittaa kattoa toista, kun selvästi kärsii ja muutenkin etätöitä tekee niin kokoajan kotona.

Menen kohta pohjaan tuota hiekkaa hieman levittämään. 80cm pitäisi olla ilmeisesti vähintään tilaa, no kun noita kuvia menin ottamaan tuosta yhdestäkin nurkasta hyvä jos oli 30cm. Piti raivata itseni sinne..


Kiilat ovat asennuskiiloja, joilla ontelolaatta on saatu vaateriin.
Nythän on sellainen tilanne, että siellä on kylmäsilta, jolloin laatta alkaa kondensoimaan pintaansa vettä. Siksi ne vuotavat nurkat ovat märkänä.
Tämä ongelma poistuu kun tiivistät ontelolaatan ja harkon välin sekä parannat alapohjan tuuletusta. Ontelolaatan alapinnan voi myös eristää jälkeenpäin, mikäli kokee sen tarpeelliseksi.

Jos rakentamisen laatu on tuota luokkaa, niin en ihmettelisi vaikka ilmanvaihdon mittaus-ja säätöpöytäkirja olisi täytetty Esson-baarissa ja mitään säätöä ei olisi koskaan tehtykään. Kai tämä pöytäkirja sinulta löytyy?

Otat myyjän kanssasi jutulle ja kerrot suoraan miten asiat ovat. Kyseessä on kuitenkin suoranainen rakennusvirhe/hyvän rakennustavan laiminlyönti. Jos talon perustuksista lähtien laatu on tuota luokkaa, niin mietippä mitä muuta sieltä seinien sisältä mahtaa löytyä? Missä muualla on oiottu/jätetty vaiheita tekemättä.
 
Ei ole itsellä mikrosementtiä, mutta sen verran arvokas laittaa, että kannattaa miettiä järkevyys. Laattojen alla on kiinnityslaasti ja kun kerrot ettei kopoja ole, niin tiedostat, että se laasti voi jossain vaiheessa irrota jonka jälkeen on kopoa laatan lisäksi myös mikrosementissä>halkeama. Jos mikrosementti toimii vielä vesieristekerroksena(?), niin tuplasulusta ei ole koskaan apua, ja vesikaivoa joutuisi jotenkin korottamaan jotta saat kannen osumaan nätisti mikrosementin tasolle. Näin itse ajattelisin, mutta kannattaa tietysti varmistaa ammattilaisilta.
No lattia neliöitä on n.7m2 vs kaikki pois ja alkaa rakentaa pesuhuone ja saunan lattia uusiksi, niin kustannus ero on aika iso.
Miksi se laasti alkaisi irrota kun ei 10vuoteen ole irronnut?
Niin siihen kyllä tulisi jokin lakka päälle mikä vedenpitävä..
Kaivon kanteen en kyllä koskisi, eihän sitä tulisi kuin muutama millimetri, jos nyt oon ymmärtänyt oikein tekotavan. No mietitään mitä tehdään.
 
Kiilat ovat asennuskiiloja, joilla ontelolaatta on saatu vaateriin.
Nythän on sellainen tilanne, että siellä on kylmäsilta, jolloin laatta alkaa kondensoimaan pintaansa vettä. Siksi ne vuotavat nurkat ovat märkänä.
Tämä ongelma poistuu kun tiivistät ontelolaatan ja harkon välin sekä parannat alapohjan tuuletusta. Ontelolaatan alapinnan voi myös eristää jälkeenpäin, mikäli kokee sen tarpeelliseksi.

Jos rakentamisen laatu on tuota luokkaa, niin en ihmettelisi vaikka ilmanvaihdon mittaus-ja säätöpöytäkirja olisi täytetty Esson-baarissa ja mitään säätöä ei olisi koskaan tehtykään. Kai tämä pöytäkirja sinulta löytyy?

Otat myyjän kanssasi jutulle ja kerrot suoraan miten asiat ovat. Kyseessä on kuitenkin suoranainen rakennusvirhe/hyvän rakennustavan laiminlyönti. Jos talon perustuksista lähtien laatu on tuota luokkaa, niin mietippä mitä muuta sieltä seinien sisältä mahtaa löytyä? Missä muualla on oiottu/jätetty vaiheita tekemättä.
@Kermeli Ole nyt kuitenkin ensin yhteydessä niihin asiantuntijoihin ja/tai hienovarainen ystäväsi kanssa. Sinulle on myydessä kerrottu (jos oikein luin), että alapohjan tuuletusta on parannettava ja noi raot on selvästi näkyvissä, joten se ei ole piilovirhe, ostajallakin on selonottovelvollisuus. Sitten olet ostanut vanhan talon, sen ei tarviste olla uudenveroinen. Ton alapuolen tiivistys ei ole iso homma. Laitas vielä siitä rakenneleikkaus ontelon ja seinän kohdalta, josko siitä voisi lisää päätellä.
Se kosteus yleensä tiivistyy siihen ensimmäiseen kylmäänpintaan ja se ollee sulla tossa ontelolaatta ainakin maasta tulevan kosteuden suhteen, se voi saada lisäkosteutta sieltä raostakin, kuten yllä on kerrottu. Se on selvää, että alapohjan tuuletus ei tossa kohtaa toimi. Senkään korjaus ei ole iso homma.

Sitten sulla tossa vielä 2007 talossasi IV- jota ei ole putsattu.
 
@Kermeli Ole nyt kuitenkin ensin yhteydessä niihin asiantuntijoihin ja/tai hienovarainen ystäväsi kanssa. Sinulle on myydessä kerrottu (jos oikein luin), että alapohjan tuuletusta on parannettava ja noi raot on selvästi näkyvissä, joten se ei ole piilovirhe, ostajallakin on selonottovelvollisuus. Sitten olet ostanut vanhan talon, sen ei tarviste olla uudenveroinen. Ton alapuolen tiivistys ei ole iso homma. Laitas vielä siitä rakenneleikkaus ontelon ja seinän kohdalta, josko siitä voisi lisää päätellä.
Se kosteus yleensä tiivistyy siihen ensimmäiseen kylmäänpintaan ja se ollee sulla tossa ontelolaatta ainakin maasta tulevan kosteuden suhteen, se voi saada lisäkosteutta sieltä raostakin, kuten yllä on kerrottu. Se on selvää, että alapohjan tuuletus ei tossa kohtaa toimi. Senkään korjaus ei ole iso homma.

Sitten sulla tossa vielä 2007 talossasi IV- jota ei ole putsattu.

Alapohjan puutteellisella tuuletuksella ja väärin tehdyllä ontelolaatan liitoksella ei nyt lähtökohtaisesti ole mitään tekemistä keskenään. Joten riitatilanteessa siihen on turha vedota.

IV:n säädöt ovat perseellään ja se tässä aiheuttaa ongelman.

Ensin paikkaat ilmavuodot ja sen jälkeen säädätät ilmanvaihdon kohdalleen.
 
Alapohjan puutteellisella tuuletuksella ja väärin tehdyllä ontelolaatan liitoksella ei nyt lähtökohtaisesti ole mitään tekemistä keskenään. Joten riitatilanteessa siihen on turha vedota.

IV:n säädöt ovat perseellään ja se tässä aiheuttaa ongelman.

Ensin paikkaat ilmavuodot ja sen jälkeen säädätät ilmanvaihdon kohdalleen.
Niin, sitä tässä vähän nyt arvotaan, että tekisikö ensin tuon ivn kuntoon, kun ennen kevättä/kesää ei varmaan alapphjaa saa tehtyä. Saisi vähän ehkä helpotusta puolisolle vai meneekö säätö sitten harakoille..
 
Ne iv säädöt menee perselleen sen vuodon takia. Sen takia ne vuotokohdat pitäisi tilkitä ensin näin maalaisjärjellä.
 
Ensin ilmavuotojen tiivistys, sitten iv nuohous ja iv säätö. Ja ne säädöt kuuluu tehdä niin että huoneiden ovet ovat kiinni, jotta nähdään liikkuuko se ilma ovien alta raosta. Olettaen siis että perinteisesti poistot esim vessa kylppäri sauna ja tulot makkari olohuone yms. Koska tässäkin on monesti yksi kompastuskivi mitä käy että tehdään kynnyksiä oviin ja ovet menee tiiviisti kiinni eikä ilmaa korvausilmaa saakkaan enään kiinni olevasta makkarista. Vaan sitten jostain muualta
 
Ei se ilmanvaihdon säätöö hukkaan mene vaikka sen tekisi ennen vuotojen tilkitsemistä, kun kerran tulokin on koneellinen. Jos iv säädetään lähes tasapainoon loppuu se vuotoilman tulo kun ei sitä mikään sieltä asuntoon sisälle työnnä muu kuin alipaine. Mikäli mitataan talon paine-ero ulkoilmaan nähden voi jonkinlaista eroa tulla mittaustulokseen vuotojen takia mutta suurin osa iv-hemmoista varmaan mittaa vaan ne venttiilit ja se on sen verran epätarkkaa hommaa muutenkin että tommonen pieni vuoto ei varmaan haittaa.

Mutta toki itsekin jos viimeisen päälle tekisin niin ensin vuodot tukkoon ja sit iv hommat. Jos se kone oli Nibe f470 niin huoltovalikosta löytyy puhaltimien prosentit, ne voi ihan itse katsoa onko mittausten mukaiset jos siitä papereita on tallessa ja ensiapuna lisätä tuloa sen verran että vuotoilman tulo vähenee.
 
En tuota ilmamittausta kansioista kyllä löytäny. F470 juu oli, voisi koittaa tosiaan nostaa tuloa. Muistaakseni oli 60/60% tulo ja poisto tällä hetkellä. Tuo f470 oli muuten 2kk vanha kun muutettiin, edellinen kone porsi juuri ennen. Varmaan tälläisissäkin tapauksissa pitäisi mitata uusiksi?

IMG_20220102_180434.jpg


Tuota lappua emännän enon kanssa katteltiin, jos tätä täällä joku pyysi? Mitään EPSää ei ole alapohjassa vaikka tuo lappu niin antaa ymmärtää..
 
Eli teidän tönö on puoliksi vasta valmis. Mahtaako sieltä hiekan alta löytyä tuota ala-EPS:sääkään? Sehän hillitsisi kosteutta alhaalta päin.

e: Eipä taida tuo lattian nurkan PU-vaahdotuskaan olla tehty kuten piti? Kuvista toki oli vähän hankala katsoa.
 
Kuten sanoin jo aiemmin, jos yhdessä vaiheessa on oiottu, niin todennäköisesti myös monessa muussa.
Nyt vain myyjään yhteys ja yhdessä alatte hommaa selvittämään. Kuka on tehnyt perustukset? Myyjä vai urakoitsija?

Jos kerran kuntokartoitus on tehty, niin miksi siinä ei ole huomattu eroavaisuuksia kuvien ja toteutuksen välillä?
 
Joo tossa on paljon muuttujia, ILP:n puhtaus/säädöt, ilmanvaihto, takan todellien käyttä, vuotoilmat...
Ilp tuli itsellä mieleen, onko mennyt automaattiohkelmalle, eli jäähdyttää jos takkaa lämmittää? Lisäksi noin vanhan Ilp:n hyötysuhde menee 1:n varmaan siellä -15°C paikkeilla (viimeistään).
 
Kuten sanoin jo aiemmin, jos yhdessä vaiheessa on oiottu, niin todennäköisesti myös monessa muussa.
Nyt vain myyjään yhteys ja yhdessä alatte hommaa selvittämään. Kuka on tehnyt perustukset? Myyjä vai urakoitsija?

Jos kerran kuntokartoitus on tehty, niin miksi siinä ei ole huomattu eroavaisuuksia kuvien ja toteutuksen välillä?
Joo olishan tuosta pitänyt kuntokartoittajan huomauttaa mikäli hänellä oli kuvat käytettävissää. Muutenhan on aika yleistäkin, että työnaikana suunnitelmia muutetaan. Toki ne muutokset pitäisi sitten kuviin viedä, tiedoksi jälkipolville.
Ehkäpä tossa on mietitty, että senhän (ton ontelotaatan alapuolen lämmöneristeen puuttuminen) näkee kun katsoo ja päätetty säästyä "turhalta" työltä. Toinen asia täyttääkö aikansa minimivaatimukset alapohjan lämmöneristyksen suhteen.

Mä tota kuvaa pyysin katseltavaksemme. Tonne yläpuolelle voi syntyä rako kun noi EPS? levyt kutistuvat vuosien saatossa jos polyuretaanin venymiskyvyn rajat saavutetaan. (ei ole muistissa kuinka venyvää se on, muutenhan sen liimaus on pitkäaikauskestoinen).

Suurin ongelma ollee, kuten jo moneen kertaan todettu, tuo IV
 
Sattuuko kenenkään kämppä olemaan paikallisliikenteen junaseisakkeen lähellä? Mietin, että millaista kirskuntaa sellaisesta on tiedossa, kannattaako lähteä ostamaan kämppää läheltä raiteita.
 
Kiitos @Kermeli kun jaoit tarinan ja etenkin kuvat. En ole ollenkaan raksa-alan ammattilainen, kunhan pohdiskelen maalaisjärjellä. Mutta itse en siis näkisi kovin suurena ongelmana listan alta paljastuvaa rakoa lattian ja seinän välissä. Kyllä ilman reitti pitää olla tukittu jo aiemmin, alempana. Eli tässä tapauksessa itse aloittaisin (IV koneen säädön jälkeen) kivijalan ja alapohjan eristyksellä, rakennuspiirustusten mukaan. Näin ilma ei pääse sille liikkumaan paikoissa, joissa sen ei kuulu. Mutta onnistuukohan eristeiden liimaus talvella? Saako alapohjan lämmitettyä kunnon lämpöpuhaltimella sen verran (tukkii operaation ajaksi tuuletusreitit vaikka)?

Omassa talossa on maanvarainen laatta. Seinän ja lattian välissä on ihan kunnon raot (toista senttiä). Laatta on kutistunut kuivuessaan, eikä kukaan ole liimannut rakoa umpeen millään. Reilu 10 vuotta sitten muuttaessa ajattelin sen tehdä (oikeanlaisella sikamassalla), mutta eipä ole tullut tehtyä kuitenkaan. En ole havainnut ongelmia, onneksi.
 
Omassa talossa on maanvarainen laatta. Seinän ja lattian välissä on ihan kunnon raot (toista senttiä). Laatta on kutistunut kuivuessaan, eikä kukaan ole liimannut rakoa umpeen millään. Reilu 10 vuotta sitten muuttaessa ajattelin sen tehdä (oikeanlaisella sikamassalla), mutta eipä ole tullut tehtyä kuitenkaan. En ole havainnut ongelmia, onneksi.
Onkos tullut mittailtua radon arvoja?
 
Jooh, täällä vastaavanlainen perustus ja radoni huidellut tässä pari kk aikana 250-400bq/m3 välillä. Täytyypä rempatessa laittaa raot umpeen, ja jos edelleen koholla arvot niin sitten se radonkaivo.

Noh eihän se radoni ole automaattisesti kaikilla koholla vaikka raot olisivatkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom