Jos tuo oli minulle tarkoitettu niin ihan itse vedet maksan kulutuksen mukaan, useampi sata kuutiota vuodessa. Onneksi täällä pk-seudulla vesi ei maksa kun sen reilun 3€ kuutio niin aika halpaa lystiä on niin suihkussa olo, uima-altaan täyttö kuin autonkin pesu että ei tule vesilaskua kyllä silloin mietittyä.
Mutta onhan siinä tietysti eroa jos yllä joku sanoi käyvänsä suihkussa 2x viikossa, ja vessaakaan ei vedä aina ja itse käyn sen 2x päivässä. Jokainen tietysti tekee kuten itse haluaa, mutta hyvä tuoda näitä käyttötapoja myös esille niin veden kuin sähkönkin kulutuksia vertaillessa jotta muutkin saavat luvuille jotain pohjia.
Millä vesi lämpeää? Tuo veden hinta tosiaan on suht "merkityksetön" asuinkulujen kokonaisuudessa, mutta lämpimän käyttöveden lämmittämiseen on suhteellisen kallista - hattuvakiolla heittäisin että maksaa pelkkä sähkö jo pitkästi yli tuon veden hinnan per/m3. Muistaakseni viime kerrostalokämpässä jossa oli mittarit kummallekin lämmin vesi maksoi noin 8€/m3 (tässä varmaan joku kate taloyhtiölle myös eli ei todellinen kulu).
Keskimäärin lämmintä vettä menee noin 40% veden kokonaiskulutuksesta.