Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
ILP:eissä kannattaa ottaa huomioon se, että suurimmat säästöt eivät suinkaan tule niissä lämmöissä, missä COP on parhaimmillaan, vaan niissä lämmöissä, missä ottotehon ja antotehon välinen erotus on suurimmillaan. Todennäköisesti siis jossain -10 ja -15 asteen välillä.
Voit varmaan arvata miten käy, jos +5 lämmössä pumppaa 1,5kW teholla ja lähes 5 COP:illa lämpöä tupaan?Cop nimenomaan on antoteho/ottoteho eli eikö silloin coppi ole myös suurimmillaan kun ilpistä saadaan paras hyöty. Itse väittäisin että ilppi on parhaimmillaan 0-+5 asteen lämpötiloissa joissa ei tule sulatusjaksoja ja lähes minimiottotehoilla saadaan reilusti pumpattua lämpöä ulkoa. Nykyaikaiset pumput kun on aika hyviä nimenomaan ruolla pienillä osatehoilla.
Voit varmaan arvata miten käy, jos +5 lämmössä pumppaa 1,5kW teholla ja lähes 5 COP:illa lämpöä tupaan?
Lämmöntarve on niin pieni, että vaikka osateholla tehdään hyvällä COP:illa lämpöä, säästöä ei juuri tule. Isommilla pakkasilla COP on huonompi mutta pumppu jauhaa täydellä teholla jolloin ilmaista energiaa saadaan enemmän.
Moro juu tarkoitus ei ollutkaan kun takaa käytää kun lämpötila on joku -15 tai enemmänNo siinähän se vähän on, että jos maksat klapista 40/irtokuutio eli about 60/pinokuutio ja sillä korvaa 1000kwh sähköä niin onko se sen arvoista? Täällä missä sähkö maksaa siirtoineen alta 10c/kWh, on vaikeaa perustella järjellä että se puilla lämmittämisestä saatava hyöty, 40€/1000kwh korvaisi siihen kuluneen vapaa-ajan.
Kyllä meilläkin takka ja sauna lämpiää, mutta ihan vaan tunnelman vuoksi ja puita menee se 1,5m3 vuodessa.
Ehkä näillä kuvilla on helpompi selittää. Nää on suoraan Mitsun LN25 VTT testistä. https://www.scanoffice.fi/wp-content/uploads/sites/11/2018/01/VTT_ln25.pdfMiksi pitää sillä 1,5kW pumppailla? Nykyiset invertterikompurat pumppailee hyvin 300W teholla jolloin saadaan se tarvittava 1500W lämpöä sisään ilman ylimäärisiä sulatuksia.
Meillä sellainen tilanne että asutaan 70-luvun rivarissa. Jossa on yhtiövastike lainoineen noin 420 euroa. Ja kokoa asunnolla on noin 103neliötä. Tuo 420 sisältää myös lämmityskulut. Asutaan täällä savon maalla. Nyt vähän katsellut tuollaisia 150 000 pinnassa olevia omakotitaloja 80-luvulta. Aika monessa näkyy olevan tuossa hintaluokassa suora sähkölämmitys. Ajatuksena oli että jos kustannuksissa pääsisi omakotitalossa alle tuon 420 kuukaudessa. Lainaa vois sitten lyhentää saman verran suurinpiirtein kuin nykyisessä tai vähän enempi. Onkohan millään tavalla realistinen ajatus?
Katteleppa aloituspostaus.Meillä sellainen tilanne että asutaan 70-luvun rivarissa. Jossa on yhtiövastike lainoineen noin 420 euroa. Ja kokoa asunnolla on noin 103neliötä. Tuo 420 sisältää myös lämmityskulut. Asutaan täällä savon maalla. Nyt vähän katsellut tuollaisia 150 000 pinnassa olevia omakotitaloja 80-luvulta. Aika monessa näkyy olevan tuossa hintaluokassa suora sähkölämmitys. Ajatuksena oli että jos kustannuksissa pääsisi omakotitalossa alle tuon 420 kuukaudessa. Lainaa vois sitten lyhentää saman verran suurinpiirtein kuin nykyisessä tai vähän enempi. Onkohan millään tavalla realistinen ajatus?
Miten se ilmalämpöpumppu sähkön kulutusta vähentää sähkölämmitteisessä talossa? Eihän se talvella mitään auta?
Ehkä näillä kuvilla on helpompi selittää. Nää on suoraan Mitsun LN25 VTT testistä. https://www.scanoffice.fi/wp-content/uploads/sites/11/2018/01/VTT_ln25.pdf
Tässä kuvassa näkyy COP:it eri ulkolämpötiloissa.
Tässä kuvassa taas näkyy ottoteho ja lämpöteho. Nopeasti katsottuna eniten "ilmaislämpöä" saadaan noin -10C - -13C välillä.
Ahaa, siis nyt olikin kyse siis rahallisesta säästöstä. Pitää paikkansa että eniten rahallisesti säästää sillä hetkellä kun antoteho on suurin. Paras hyötysuhde verrattuna suoraan sähköön saadaan kuitenkin pumpusta silloin kun coppi on suurin. Puhutaan siis vähän eri asioista.
Ja 21 asteen ulkolämmöllä paras hyötysuhde on suoralla putkella ulos? Myös edullinen hankintahinta
Yleensä kuitenkin haetaan rahallista säästöä eikä hyötysuhdetta kun vertaillaan lämmitystapoja. Tai saattaahan se olla että joku laskeskelee takkansa hyötysuhdetta, mutta mutuna luulisin sen porukan olevan vähemmistö.
Just tuossa yritin selittää kuvien kanssa että sillä COP:illa eri lämpötiloissa ei sinänsä ole merkitystä vaan sillä, kuinka iso ero on ottotehon ja lämpötehon välillä.Toki näppärä nörtti laskee sen vaikka excelillä noista ulkoilman lämpötilan pysyvyysarvotaulukoista yhdistelemällä niihin ilmalämpöpumppunsa COP arvot eri lämpötiloissa.
Rahallinen säästö saattaa olla vuoden mittaan suurin ilmalämpöpumpulla kun ulkolämpötila on esimerkiksi 0 - -5C välillä. Tämä siitä syystä että niitä tunteja jolloin on tuollainen lämpötila on niin paljon enemmän kuin tunteja jolloin on 10 Celsiusta kylmempää.
Toki näppärä nörtti laskee sen vaikka excelillä noista ulkoilman lämpötilan pysyvyysarvotaulukoista yhdistelemällä niihin ilmalämpöpumppunsa COP arvot eri lämpötiloissa.
Just tuossa yritin selittää kuvien kanssa että sillä COP:illa eri lämpötiloissa ei sinänsä ole merkitystä vaan sillä, kuinka iso ero on ottotehon ja lämpötehon välillä.
Rahallisesti suurin säästö tulee jos on koko vuoden -13 lämmintä ulkona.
Pumppuvouhottajille on oma ketjunsa, tämä ketju on niille tavallisille asujille jossa voi keskustella elämisestä ja kustannuksista.Ahaa, siis nyt olikin kyse siis rahallisesta säästöstä. Pitää paikkansa että eniten rahallisesti säästää sillä hetkellä kun antoteho on suurin. Paras hyötysuhde verrattuna suoraan sähköön saadaan kuitenkin pumpusta silloin kun coppi on suurin. Puhutaan siis vähän eri asioista.
Laita rakennusvalvontaaan viesti, että kuka kohteen sähkötyöt ja tarkastukset on tehnyt jos siitä ei ole tietoa?
Myyjälle myös tiukka viesti että piirustukset ja mittauspöytäkirjat pitää löytyä tai vaaditaan kauppasumman alennusta jos ei ala tulemaan.
Jos kaupan on hoitanut välittäjä ja näistä piirustuksista on merkintä välittäjän papereissa, laita välittäjä hoitamaan ne sinulle.
Jos olet hoitanut kaupan itse, onhan nämä mainittuna kauppakirjassa?
Mitään lakisääteistä velvoitettahan myyjällä ei ole näitä toimittaa jos niistä ei ole ennen kaupantekoa sovittu.
Mitä tulisi mielestänne ottaa tilanteessa huomioon: nyt on poikkeuksellinen tilanne, että olisi mahdollista varsin pientä lisämaksua vastaan saada erillistalo Helsingissä joko omalla tontilla omakotitalona tai sitten ilman säätöä erillistalona osana asunto-osakeyhtiötä, jossa tietenkin velvoite osallistua putkiremppoihin yms, joita taloyhtiössä ilmenee. Jos saisit näistä kahdesta vaihtoehdosta valita, kumpi olisi mieluisampi sinulle? Välittömiä remppoja ei ole tiedossa, mutta kyseessä vanha (luokkaa 100 v) yhtiö.
Toivotaan että kuvat löytyy, mutta en pidättäisi hengitystä. Rakennusvalvonta ei taida noita arkistoida, niille riittää tarkastuspöytäkirja. Siksi valitettavan usein pihi rakentaja tekee itse merkittävän osan asennuksista ja sähkäri esim hoitaaa pelkät kytkennät. Lopputarkastukseen sitten hankitaan nimi joltain kolmannelta kaverilta, joka ei tiedä kohteesta mitään muuta kuin ne pakolliset mittaukset... Veikkaan että jos kauppakirjaan ei ole erikseen mainittu sähkökuvien olemassaoloa, pääsee myyjä pälkähästä. Olisi pitänyt kysyä ennen kaupantekoa.Sähkötöiden vastuuhenkilöt löytyvät onneksi papereista, sähköpostiin ei vastaa ja puhelinnumerosta kuuluu "numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä". No, onhan lomakausi, voi olla lomallakin.
Välittäjä hoiti kaupan tosiaan, mielestäni papereissa oli merkintä että kaikki tarvittavat asiakirjat siirtyvät omistusoikeuden siirtyessä. Pitää vielä tarkastaa tuo kunhan pääsee töistä kotiin.
Nämä on kyllä huvittavia lukemia moderneista "ekotehokkaista" taloista.
Äidilläni oli Espoossa n. 125m2 lämpimän neliön OKT suoralla sähköllä, sähkösaunalla ja LTO:lla. Vuosikulutus olis useampana vuonna ~13000kWh (näin itse sähkölaskuja) ja talo oli vm. 1989. Joku ruotsalainen pakettitalo.
Toki asujia vain 2.5 ja ostivat kuulemma Bauhaussista koristetakkaan verkkosäkkeihin pakattuja halkoja jonkin verran huvin vuoksi tunnelman luojiksi.
Äiti totesi (elektroniikka DI:n paperit, osaa laskea sekä rahaa, että fysikaalisia suureita), ettei ILP:iä pystynyt edes harkitsemaan noilla kulutuslukemilla kun lämmitykseen meni niin vähän, ettei se olisi ikinä maksanut itseään takaisin.
Eiköhän iso lapsiperhe olisi kuluttanut useita megawattitunteja enemmän nostamalla huonelämmöt 21 -> 23, pyörittämällä pesukonettä päivittäin ja teinien suihkutellessa varaajan tyhjäksi joka päivä.
Mä en oo koskaan ymmärtäny tota "sähköö menee se mikä menee" -periaatetta. Vähän sama ku kysyin miks työkaveri kuuluu kirkkoon vaikka ei palveluja käytä tai ole uskonnollinen jne. Vastaus oli että "menee se raha kuitenkin johonkin"Lähinnä se idea onkin hakea se järkevä taso asumiseen suhteessa sähkönkulutukseen. Sanoisin että asukasmäärästä riippuen se pyörii juurikin tuossa 15-20tkwh tuollaista 125m2 30v vanhaa taloa kohden.
Alle sen pääsee jos haluaa, ja reilusti ylikin jos niin elelee mutta se on sitten ihan jokaisen itsensä päätettävissä miten haluaa asua.
Hyvä että jengi kyselee/kertoo omia kulutuksiaan ja moni viitsii niitä vielä kommentoida. Ei sitä tosiaan kenelläkään voi sen ensimmäisen tai edes toisen talon kohdalla olla sellaista tietoa mitä pidempään vastaavassa asuneelle on kokemuspohjalta syntynyt.
Tietty sähköverkon yli voi siirtää ethernet liikennettä esim tuollaisilla : TP-LINK TL-PA4010KIT Powerline-adapteri, 2 kpl 39,90
Toimii kuhan ne molemmat pistokkeet on samaan vaiheeseen kytketty.
Asus RP-N12 -WiFi-toistin 24,90Onko olemassa jotain dingelidongelia, jolla tuon RJ45-yhteyden saisi muutettua talon sisäisesti langattomaksi? Eli esim joku Raspberry Pi -pohjainen ratkaisu, johon tuo RJ45-kaapeli tulisi ja joka yhdistäisi hallinnan langattomasti kodin reitittimeen?
Kun on omakotitalosta kyse, niin ei siihen pakko ole palkata asbestipurkajia vaan voit hoitaa purkamishommat ihan itse. Kannattaa tietenkin olla asianmukaiset suojavarusteet.Täällähän oli jotain asbestikeskustelua, niin jos ajatellaan tuollaista 70-luvun lopun omakotitaloa, niin välttelisittekö asbestin takia?
Vaikka talon tekniikkaa on uusittu, niin pinnat pitkälti alkuperäistä. Löytyy nimittäin nuo normaalit "asbestipaikat" kuten muovimattoa:
(Kuvituskuva)
Alkaa tulla kuluja jos jonain asbestipurkuna pitää kaikki tehdä, verrattuna siihen että itse purkaisi :|
Tässä muuten paljon helppoja "säästökohteita".Vaikka esimerkiks se että lajittelee jätteensä niin että voi pidentään jätteentyhjennysväliä (joo joo ja joku insinööri tulee kohta laskekaan kalkulaattorinsa kanssa jätteiden lajittelun tuntihintaa, mutta silti). Veden käytön vähentämistä vaikka keräämällä sadevettä jolla kastelee kasvit (ellei ole omaa kaivoa) ja käydä vähän nopeammin suihkussa.
Sähkön käyttöä vähentäen talon asumattomien osien lämmitystä parilla asteella, lamppujen vaihtamisen ledeihin, ulkovaloihin liiketunnistin
Samoin kaikki valot on meilläkin vaihtunut ledeihin ja ulkona osa hämäräkytkimillä ja osa liiketunnistimilla. Vanhan asukkaan jäljiltä pelkissä ulkovaloissa oli 700W edestä kulutusta, kun nykyledeillä ollaan jossain 30W kieppeillä ja valoa riittää silti.
Tässä muuten paljon helppoja "säästökohteita".
Meillä on esim. iso 600l roskasäiliö kuukauden tyhjennysvälillä ja jos pystyisi, niin voitaisiin venyttää parilla viikolla, mutta kuukautta pidempää väliä ei saa. Ja siis tyhjennyskerrat maksaa. Parillakin tutulla pieni säiliö ja pari kertaa kuukaudessa tyhjennys, joten maksaa tuplat siihen mitä me maksetaan, eikä silti mahdu ees 600l edestä jätettä niillä kahdella tyhjennyskerralla kuukaudessa noihin pienempiin astioihin.
Tässä muuten paljon helppoja "säästökohteita".
Meillä on esim. iso 600l roskasäiliö kuukauden tyhjennysvälillä ja jos pystyisi, niin voitaisiin venyttää parilla viikolla, mutta kuukautta pidempää väliä ei saa. Ja siis tyhjennyskerrat maksaa.
Pakko kysyä, että minkä kokoinen perhe tarvitsee 600l astian kuukauden tyhjennyksellä?
Itsellä 240l astia 8 viikon tyhjennysvälillä, ja useimmiten joutuu ihan keksimällä keksimään tavaraa jäteastiaan, ottaisin helposti +20 viikon tyhjennysvälin jos olisi tarjolla.
Komposti toki löytyy, kierrätykseen menee muovi, pahvi, paperi, lasi ja metalli.
Tässä helppo säästövinkki. Tehkää naapureiden kanssa yhteinen jätekatos johon mahdollisimman iso astia. Sitten kimppa-astia ja jaatte silloin sen tyhjennyslaskun vaikka esim. neljän talouden kesken. Koska tyhjennykset maksaa (jäteyhtiö jakaa laskun niin moneen osaan kuin kimpassa on porukkaa), niin mahdollisimman iso astia ja pitkä väli niin säästää oikeasti satasia vuodessa.
No siis tuo oli tässä valmiina kun aikanaan muutettiin, joten sillä mennään. Henkilöitä 4-5 perheessä. On tossa se hyvä puoli, että sinne voi dumpata kaikkea ylimääräistäkin, kyllä sen aina täyteen saa vaikka väkisinPakko kysyä, että minkä kokoinen perhe tarvitsee 600l astian kuukauden tyhjennyksellä?
Itsellä 240l astia 8 viikon tyhjennysvälillä, ja useimmiten joutuu ihan keksimällä keksimään tavaraa jäteastiaan, ottaisin helposti +20 viikon tyhjennysvälin jos olisi tarjolla.
Komposti toki löytyy, kierrätykseen menee muovi, pahvi, paperi, lasi ja metalli.