Oluen paneminen itse

Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
79
Kiitokset, hyviä vinkkejä tullut. Täytyy tsekata tuo BrewFather!

Miten olisi paras toteuttaa vierteen siirto kattilasta käymisastiaan. Jos oletetaan, että laitan humalat sekaan ilman siivilapusseja tai vastaavia. Varmaan kuitenkin tavoitteena, että mahdollisimman vähän keitossa mukana ollutta humalaa päätyy käymisastiaan? Vajoaako muhju niin hyvin pohjalle, että vierteen saa hyvin lapottua päältä? Jotkun ilmeisesti ihan vaan kaatavatkin vierteen varovasti kattilasta? Hanaahan tuossa minun kattilassa ei ole.
Moi.
Tässä ketjussa on minulla aiempia postauksia joissa on kuvia käyttämästäni täysmallasmäskäys setistä ja prosessista.
Onko käytössä jäähytyskierukkaa vierteelle?
Jos ei niin keiton jälkeen kannattaa ottaa saavi tai amme täyteen kylmää vettä ja laskea lämpötila 80 asteen alle.
Silloin katkeroiden muodostuminen loppuu.
Tämän jälkeen vaan ulos yöksi jäähtymään ennen hiivausta.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Ei ole jäähdytyskierukkaa, jäähdytys olisi tarkoitus tehdä laastipaljussa kylmällä vedellä. Ajattelin että poraisin reiät paljuun sopivalle korkeudelle, jotta vettä pysyisi hiljakseen kierrättämään paljussa. Letkulla kylmää vettä paljun pohjalle ja reikien kautta ulos. Suunnittelin myös jotain ritilää tai vastaavaa paljun pohjalle, että kattilan pohja ei olisi kiinni pohjassa ja vesi pääsisi kiertämään myös kattilan pohjan alla. Alkuun jäähdytys vettä kierrättämällä ja sitten ehkä kylmäkallet avuksi?

Edit. Tällä tavalla olisi siis tarkoitus jäähdyttää hiivauslämpötilaan asti, jos se vaan järkevässä ajassa onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
79
Ei ole jäähdytyskierukkaa, jäähdytys olisi tarkoitus tehdä laastipaljussa kylmällä vedellä. Ajattelin että poraisin reiät paljuun sopivalle korkeudelle, jotta vettä pysyisi hiljakseen kierrättämään paljussa. Letkulla kylmää vettä paljun pohjalle ja reikien kautta ulos. Suunnittelin myös jotain ritilää tai vastaavaa paljun pohjalle, että kattilan pohja ei olisi kiinni pohjassa ja vesi pääsisi kiertämään myös kattilan pohjan alla. Alkuun jäähdytys vettä kierrättämällä ja sitten ehkä kylmäkallet avuksi?

Edit. Tällä tavalla olisi siis tarkoitus jäähdyttää hiivauslämpötilaan asti, jos se vaan järkevässä ajassa onnistuu.
Älä poraile reikiä hyvään paljuun.
Paljussa vesi kyllä pysyy kylmänä.
Suurin ongelma on astian pinta-ala suhteessa vierteeseen.
Vierre ei saa tarpeeksi jäähdytys pinta-alaa nopeaan jäähtymiseen.
Meillä meni kerran satsi ketuiksi kun oli kattila paljussa ja jäähtyminen todella hidasta.
Eikä tietenkään ollu kantta jota laittaa päälle suojaksi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 693
Itse olen kaikenlaiset vierteen suodattamiset lopettanut kokonaan. Kyllä se muhju sinne käymisastian pohjalle painuu kun tekee cold crashin.

Turha kontaminaatioriski vain kun alkaa suodattelemaan mäskäyspussin läpi tms. keitettyä vierrettä.
Minulla ainakin virhemaut hävisivät edellisestä erästä, kun suodattelin tuon vierteen ennen kiehuttamista. Sen verran paljon mäskäyksestä muhjua kattilaan jäi, että tulen tekemään saman tempun myös jatkossa. Tämä siis ennen keittoa. Suodattamista en taas sitten enää keiton jälkeen tee.

Mitäs laitetta jengi nyt suosittelee All-in-One tyyppiseksi ratkaisuksi panemiseen. Jäähdytintä ei tarvita, vastavierrejäähdytin hoitaa hommansa hyvin. @tattadaa kannattaa nyt miettiä diy-vastavierrejäähdytintä ennen kuin alat altaiden kanssa pelaamaan... Näin omakohtaisesta kokemuksesta voin suositella.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Mitäs laitetta jengi nyt suosittelee All-in-One tyyppiseksi ratkaisuksi panemiseen.
Niin, tosi hyvä kysymys. Varmaan pitää vähän kategorisoida hinnan mukaan. Jos nyt puhutaan edullisemman pään laitteista, pari viikkoa sitten katselin jotain David Heathin videota eikä hän voinut suositella muuta kuin Brewzillaa. Toki tästä on muuta vuosi jo aikaa, mutta saattaa asia olla edelleen näin. Perusteli sitä, että moni pannu näyttää päälle päin hyvältä, mutta elektroniikka jne. on kiinalaista kuraa. Tiedä sitten kuinka korruptoitunut mielipide tämä on, sillä aika ahkerasti Keglandi taitaa Davidille laittaa ilmaiseksi testiin kaikkea kamaa. Brewzilla varmaan vois olla hyvä, mutta saatavuus vähän huono. Pari kauppaa tiedän brittien ulkopuolelta, josta sen voi tilata. Tästä on muuten tulossa Brewzilla 4.0 jossain vaiheessa varmaan ensi vuonna. Ei oo vielä edes ausseissa julkaistu.
Klarstein Brauheld Pro vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta laadusta en tiedä. Moni on ollut tyytyväinen Brewmonkiin ja Brewster Beacon tulee samalta tehtaalta. Tai no kaikki nämä Kiinan pannut ilmeisesti tulee samalta tehtaalta. Itellä on Arsegan Easybrew eli hollantilaisille brändätty Brewmonk. Laitteen sijainti tällä hetkellä Hollannissa jo 2. kerran reilun vuoden sisään takuuhuollossa, että en voi kovin paljon kehua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 444
Nyt tuli amatööritason kysymys mieleen tuossa oluen käymisen loppumisen odottelua. Tein Bullet Brew'n uutteesta tällä kertaa porteria, ohje oli noin 6% oluelle. Korvasin kuitenkin sokerit Mangrove Jack'sin tummalla mallasuutteella ja laittelin sitä vähän reippaammin, tavoitteena tuoda runkoa ja prosentteja lisää olueeseen. Laitoin kuitenkin vain Bullet Brew'n mukana tulleen pussillisen hiivaa mukaan - mikä määrä hiivaa on liian vähän jos sokereita on alkup. reseptiä enemmän? Eli voisiko käydä niin että käyminen loppuu ennen tavoiteltuun S.G. lukemaan pääsyä (reseptin mukaan 1.012 tai alle, tällä hetkellä ollaan 1.020 ja vielä ihan aikataulussa).
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Nyt tuli amatööritason kysymys mieleen tuossa oluen käymisen loppumisen odottelua. Tein Bullet Brew'n uutteesta tällä kertaa porteria, ohje oli noin 6% oluelle. Korvasin kuitenkin sokerit Mangrove Jack'sin tummalla mallasuutteella ja laittelin sitä vähän reippaammin, tavoitteena tuoda runkoa ja prosentteja lisää olueeseen. Laitoin kuitenkin vain Bullet Brew'n mukana tulleen pussillisen hiivaa mukaan - mikä määrä hiivaa on liian vähän jos sokereita on alkup. reseptiä enemmän? Eli voisiko käydä niin että käyminen loppuu ennen tavoiteltuun S.G. lukemaan pääsyä (reseptin mukaan 1.012 tai alle, tällä hetkellä ollaan 1.020 ja vielä ihan aikataulussa).
No jos se lähti käymään ihan normaalisti tyyliin vuorokauden sisällä hiivauksesta, en olisi huolissani. Muutenkin hiivapusseissa tuntuu olevan solumäärät aika varman päälle. Eli mikäli päiväykset hiivassa vielä kunnossa, jaksaa varmasti jyystää hieman tukevammankin oluen. Sen sijaan hieman korkeampi FG voi johtua nimenomaan tummasta mallasuutteesta, mikä on ihan ok. Sitähän sä oikeastaan halusit. Pelkkä sokeri kun käy täysin loppuun ja vie olutta ohuempaan ja kuivempaan suuntaan. Jos sun OG oli myös normaalia korkeampi, yleensä myös FG on korkeampi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 444
No jos se lähti käymään ihan normaalisti tyyliin vuorokauden sisällä hiivauksesta, en olisi huolissani. Muutenkin hiivapusseissa tuntuu olevan solumäärät aika varman päälle. Eli mikäli päiväykset hiivassa vielä kunnossa, jaksaa varmasti jyystää hieman tukevammankin oluen. Sen sijaan hieman korkeampi FG voi johtua nimenomaan tummasta mallasuutteesta, mikä on ihan ok. Sitähän sä oikeastaan halusit. Pelkkä sokeri kun käy täysin loppuun ja vie olutta ohuempaan ja kuivempaan suuntaan. Jos sun OG oli myös normaalia korkeampi, yleensä myös FG on korkeampi.
Kiitos! Viime panokerrasta 5 vuotta niin kerkesin jo alkaa miettimään mahdollisia mokia. Käyntiin lähti ihan normaalisti joten ei liene ongelmaa sen suhteen. Pitänee parin päivän päästä katsoa uusi FG käymistilan tarkistaakseen.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Jos olisit ostanut brewmonkin esmes lapolta... no... tiedäthän nyt :)
No joo, sattui olemaan niin houkuttavassa pääsiäistarjouksessa hieman alle 300€ sisältäen rst immersiojäähdyttimen, että ajattelin ottaa riskin. Taitaa olla tyyliin ensimmäinen laite ikinä, jonka oon johonkin takuuhuoltoon edes lähettänyt. Ajattelin riskin olevan pieni. Periaatteessa laite toimii, mutta mäskätessä nostaa lämpöjä liian korkealle. Menee välillä tyyliin 3 astetta yli asetuslämmön. Hieman kikkailemalla tuon kanssa voisi elääkin, mutta laitoin nyt pannun korjaukseen kuitenkin, kun alkoi nyppimään niin paljon tuo. Ekalla huoltokeikalla tämä ominaisuus ei korjaantunut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
No joo, sattui olemaan niin houkuttavassa pääsiäistarjouksessa hieman alle 300€ sisältäen rst immersiojäähdyttimen, että ajattelin ottaa riskin. Taitaa olla tyyliin ensimmäinen laite ikinä, jonka oon johonkin takuuhuoltoon edes lähettänyt. Ajattelin riskin olevan pieni. Periaatteessa laite toimii, mutta mäskätessä nostaa lämpöjä liian korkealle. Menee välillä tyyliin 3 astetta yli asetuslämmön. Hieman kikkailemalla tuon kanssa voisi elääkin, mutta laitoin nyt pannun korjaukseen kuitenkin, kun alkoi nyppimään niin paljon tuo. Ekalla huoltokeikalla tämä ominaisuus ei korjaantunut.
Jos mäskäys on ainoa, missä lämpötiloilla on väliä, niin eikö kannata vaan laittaa -3C lämpötilakompensaatio? Itsellä menee +1C mäskäyslämmöt, niin olen koko Brewzillan säätänyt -1C ilmoitetuista arvoista. Tämä on toiminut, kun mäskäystehokkuus parani.
 
Liittynyt
30.12.2018
Viestejä
15
Nyt on pitkästä aikaa taas keitto menossa vaikka alku oli hankalaa. Vehkeitä pestessä huomasin että munkin pumppu oli jumissa. Puhdistus/availun jälkeen pumppu suotui taas toimimaan joten mäskäys alkakoon.

Tästä päästiinkin seuraavaan vastoinkäymiseen. Veden lämmetessä munkki meni pimeäksi ja hetken päästä virrat palasivat. Tätä peliä kesti neljä kertaa kunnes virrat jäivät päälle.
Jotain muutakin kipua munkissa on koska lämmönsäätö ei näytä toimivan kunnolla. Tahtoo lämmöt päästä karkuun. Koska takuu on jo rauennut niin olkoon viimeinen satsi tällä laitteella.

Pitääkin alkaa katselemaan uutta laitteistoa. Mikähän mahtaisi olla hyvä laite tuollaisille 10l panoille?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 969
Nyt on pitkästä aikaa taas keitto menossa vaikka alku oli hankalaa. Vehkeitä pestessä huomasin että munkin pumppu oli jumissa. Puhdistus/availun jälkeen pumppu suotui taas toimimaan joten mäskäys alkakoon.

Tästä päästiinkin seuraavaan vastoinkäymiseen. Veden lämmetessä munkki meni pimeäksi ja hetken päästä virrat palasivat. Tätä peliä kesti neljä kertaa kunnes virrat jäivät päälle.
Jotain muutakin kipua munkissa on koska lämmönsäätö ei näytä toimivan kunnolla. Tahtoo lämmöt päästä karkuun. Koska takuu on jo rauennut niin olkoon viimeinen satsi tällä laitteella.

Pitääkin alkaa katselemaan uutta laitteistoa. Mikähän mahtaisi olla hyvä laite tuollaisille 10l panoille?
Revi siitä munkista se kuraelektroniikka pihalle ja tilalle puolijohdereleisiin perustuva ohjaus esim. BrewPi:n tai vastaavan avulla.

Vaatii toki vähän harrastuneisuutta tuo muokkausprojekti.

Tai sitten köyhän miehen ratkaisu on laittaa se ulkoisen termostaatin taa, ongelmana tosin noissa on monesti tehonkesto jos kattilassa on useammat vastukset. Esim. ITC-308:ssa maksimi teho on 2000W, eli voi joutua laittamaan vain toisen vastuksen kiinni.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Jos mäskäys on ainoa, missä lämpötiloilla on väliä, niin eikö kannata vaan laittaa -3C lämpötilakompensaatio? Itsellä menee +1C mäskäyslämmöt, niin olen koko Brewzillan säätänyt -1C ilmoitetuista arvoista. Tämä on toiminut, kun mäskäystehokkuus parani.
Hieman huonosti kuvasin vian. Siis itse laitteen lämpötila näytössä on aika tarkka mitä olen sitä vertaillut lämpömittarin näyttämään lukemaan. Usein vain käy niin, että laite lämmittää ja lämmittää, mutta lämpötila ei näytössä nouse tai nousee erittäin hitaasti. Lopulta se sitten nousee huomattavasti yli asetusarvon, kuten kuvasta voi huomata. Lämpötila näytössä siis nousee niin pahalla viiveellä, että lämpötila on oikeasti jopa 3 astetta lämpimämpää. Joskus se toimii, kuten pitää eli +-0,3 asteen sisällä, mutta useimmiten käy noin eli lämpötila nousee sen 2-3 astetta korkeammalle. Eikä ole merkitystä onko lämmitysteho 500, 1500 tai 2500W 1632245363075.png
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Ensimmäinen pussimäskäys päätyi tänään käymisastiaan. Mäskäyksen alussa lämpötila pääsi karkaamaan korkeimmillaan 71 asteeseen. Onkohan tästä haittaa? Otin uunista pois ja sekoittelin hetken, että lämpötila laski muutaman asteen. Tämän jälkee lämpötila pysyi loppuajan siinä missä pitikin.

Keitossa oli tilavuutta 17,5 litraa ja oltiin kyllä aivan lieden tehojen rajoilla. Täytyy varmaan jatkossa rajata keittotilavuus max 17 litraan. Odotettua enemmän haihtui vettä keiton aikana ja jouduinkin lisämään 1,5 litraa vettä käymisastiaan, että tavoiteltu og saatiin.

Humalaa lisäsin keiton loppuun koko loppu pussin eli noin tuplasti sen mitä alunperin olin suunnitellut ja ainakin vierteen mauen perusteella vaikuttaa ihan hyvältä.

Jäähdytys tapahtui laastipaljussa odotettua tehokkaammin ja vierre jäähtyi alle tunnissa hiivauslämpötilaan. Virittelin patentin jolla kattila on irti paljun pohjasta, jolloin sinne saa kierrätettyä myös vettä. Laskin siis suihkulla kylmää vettä kattilan alle ja ylimääräinen valui reunojen yli.

Hiivaa laitoin 15 litran erään koko us-05 pussin nesteytettynä. Ei liene haittaa vaikka hiiva onkin vähän reilusti?

Nyt vaan tuskaista odottelua pari viikkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
Ensimmäinen pussimäskäys päätyi tänään käymisastiaan. Mäskäyksen alussa lämpötila pääsi karkaamaan korkeimmillaan 71 asteeseen. Onkohan tästä haittaa? Otin uunista pois ja sekoittelin hetken, että lämpötila laski muutaman asteen. Tämän jälkee lämpötila pysyi loppuajan siinä missä pitikin.
Tuskin mitään haittaa ehti tulemaan. Korkeampi mäskäyslämpö irrottaa vähemmän sokereita ja mäskäystehokkuus laskee, mutta se on pidemmän ajan keskiarvo.. En näe tuota hetkellistä nousua ongelmana..

Keitossa oli tilavuutta 17,5 litraa ja oltiin kyllä aivan lieden tehojen rajoilla. Täytyy varmaan jatkossa rajata keittotilavuus max 17 litraan. Odotettua enemmän haihtui vettä keiton aikana ja jouduinkin lisämään 1,5 litraa vettä käymisastiaan, että tavoiteltu og saatiin.
Mieluummin ei. Siis mieluummin ei laimenneta tuotetta.. Runko vähenee ja vaahtokukka ja kaikkihan me tiedämme, miltä vetinen olut maistuu. Kai se og oli mitattu?

Humalaa lisäsin keiton loppuun koko loppu pussin eli noin tuplasti sen mitä alunperin olin suunnitellut ja ainakin vierteen mauen perusteella vaikuttaa ihan hyvältä.
Jos humalan lisää niin, että se ei ole yli 80C vedessä pitkään, niin sen vaikutus katkeroihin on pieni/olematon. Sen sijaan makua siitä tulee. Eli joko näin tai kuivahumaloimalla kannattaa lisätä humalat, ettei käy niin, että vaikuttaa muuhunkin kuin makuun.

Jäähdytys tapahtui laastipaljussa odotettua tehokkaammin ja vierre jäähtyi alle tunnissa hiivauslämpötilaan. Virittelin patentin jolla kattila on irti paljun pohjasta, jolloin sinne saa kierrätettyä myös vettä. Laskin siis suihkulla kylmää vettä kattilan alle ja ylimääräinen valui reunojen yli.
Kappas. No minulla menee immersiojäähdyttimellä noin puoli tuntia. Tuo ei ole paljon enemmän ja nopeasti tuli valmista.

Hiivaa laitoin 15 litran erään koko us-05 pussin nesteytettynä. Ei liene haittaa vaikka hiiva onkin vähän reilusti?
Ei tuo ole ylihiivausta. Ihan ok määrä. Tietenkin, jos OG on paljon yli 1.050, niin voi olla jopa vähän alakanttiin.

Nyt vaan tuskaista odottelua pari viikkoa.
Jos sitä mittailee välillä, niin eiköhän ole valmista seuraavana viikonloppuna. Ei nämä yli viikkoa käy, jos et jossain 12C käytä. Ihan hihavakiona, sanoisin, että 21C ja 4 päivää..
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Mieluummin ei. Siis mieluummin ei laimenneta tuotetta.. Runko vähenee ja vaahtokukka ja kaikkihan me tiedämme, miltä vetinen olut maistuu. Kai se og oli mitattu?
Joo OG mitattu jäähdytyksen jälkeen. Vettä lisätty sen verran että satsin koko on se mitä reseptin mukaan pitäisikin. Lisätyn veden jälkeen myös OG asettui siihen mihin pitikin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Itse olen kyllä ihan huoletta laittanut lisää vettä käymisastiaan jos OG jäänyt liian korkeaksi. Tätä teen etenkin jos haluan tehdä pari kegiä miedompaa 2.5-4.5% olutta samalla keitolla 30L brewmonkilla. Ei puhettakaan vetisyydestä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
Itse olen kyllä ihan huoletta laittanut lisää vettä käymisastiaan jos OG jäänyt liian korkeaksi. Tätä teen etenkin jos haluan tehdä pari kegiä miedompaa 2.5-4.5% olutta samalla keitolla 30L brewmonkilla. Ei puhettakaan vetisyydestä.
Noo.. tässä tapauksessa täällä eletään niinkuin opetetaan.. Minulla on lasissa 6.0% lageria, kun meni vähän pieleen nuo arviot, kun päätin viime hetkillä keittää 1h15min.

Eikä tuossa laimennettu kuin alle 10%, niin ehkä taas stressaan turhasta.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Jos sitä mittailee välillä, niin eiköhän ole valmista seuraavana viikonloppuna. Ei nämä yli viikkoa käy, jos et jossain 12C käytä. Ihan hihavakiona, sanoisin, että 21C ja 4 päivää..
Olen aina sen pari viikkoa käyttänyt ihan varmuuden ja niin varmaan teen nytkin. Sen verran pieni eräkin tulossa, ettei viitsi senkään takia hukata ainetta ylimääräisiin mittauksiin. Ei sitä kuitenkaan viitsi enää takaisinkaan kaataa pönttöön.

Itse olen kyllä ihan huoletta laittanut lisää vettä käymisastiaan jos OG jäänyt liian korkeaksi. Tätä teen etenkin jos haluan tehdä pari kegiä miedompaa 2.5-4.5% olutta samalla keitolla 30L brewmonkilla. Ei puhettakaan vetisyydestä.
Olen myös ollut siinä uskossa, että voi ihan hyvin lisätä vettä jos tavaraa tuleekin suunniteltua vähemmän ja OG on korkempi. Ymmärtääkseni jotkut tekee näin myös rajallisen keittotilavuuden takia. Eihän se olut siinä laimene jos säädetään OG reseptin mukaiseksi eikä ylitetä suunniteltua eräkokoa.

Nuo miedommat "ykkös" vahvuiset oluet kiinnostaa. Kauppoihin on alkanut ilmestyä noitta miedompia oluita ja useamman kerran olen ostanutkin saunajuomaksi. Tuollaista olisi mukava kokeilla tehdä vaikka kesäksi. Pitääkö reseptissä ottaa jotakin huomioon kun tehdään tuollaista 2,5-3% olutta?
 
Liittynyt
05.02.2021
Viestejä
363
Nuo miedommat "ykkös" vahvuiset oluet kiinnostaa. Kauppoihin on alkanut ilmestyä noitta miedompia oluita ja useamman kerran olen ostanutkin saunajuomaksi. Tuollaista olisi mukava kokeilla tehdä vaikka kesäksi. Pitääkö reseptissä ottaa jotakin huomioon kun tehdään tuollaista 2,5-3% olutta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
Nuo miedommat "ykkös" vahvuiset oluet kiinnostaa. Kauppoihin on alkanut ilmestyä noitta miedompia oluita ja useamman kerran olen ostanutkin saunajuomaksi. Tuollaista olisi mukava kokeilla tehdä vaikka kesäksi. Pitääkö reseptissä ottaa jotakin huomioon kun tehdään tuollaista 2,5-3% olutta?
Itse tein Light Lageria loppukesästä. Tähtäsin kyllä johonkin 3.9%, mutta siitä tuli 3.3%.. En kehtaa kirjan sivuja tänne laittaa, kun tuommoinen on verkossakin:

Käytännössä minulla oli maissia ja perusmallasta (2-row) jossain 1:3 suhteessa ja Hallertau Hersbruckeria myös. Laskin pienemmän erän S-189:lla ja BrewFatherilla, mutta ei mennyt niin kuivaksi, kun laskelmat näytti.

Käytännössä siis tein kakkosolutta.. Mutta runko oli ok ja se maistuu ihan perusoluelta.

--

Jos haluaa muista juomista tehdä kevyempiä, niin puolita se päämallas (yleensä reseptissä pale malt) - tai kaikki maltaat, joita on yli 1kg. Muut on makua antamassa ja se muuttuu, jos niiden määriin kosket. Sitten pitäisi tulla tuota ykköstä, mutta enpä ole itse käytännössä kokeillut. Ihan liikaa vaivaa ja koetan nyt lagereiden ihmeellistä maailmaa uudestaan, kun on lämmönsäätelymahdollisuus. Lager-kuivahiivat on melkein jo käyty läpi :)
 
Liittynyt
13.09.2021
Viestejä
52
Tervehdys, yritin käydä läpi ketjua ja löytää tuosta käymisastian pesusta ja desinfionnista infoa. Itselle nyt jo kolmas kerta kun ei lähde lageri käymään. Epäilen että kun desinfion astian alkoholisumuteella niin se saattaa jäädä metalliin ja näin tappaa hiivan. Onko kellään samoja kokemuksia?
 

Liitteet

Liittynyt
05.02.2021
Viestejä
363
Epäilen että kun desinfion astian alkoholisumuteella niin se saattaa jäädä metalliin ja näin tappaa hiivan. Onko kellään samoja kokemuksia?
Tuskin syy on tämä, yleensä alkoholi on ky haihtuu pinnoista. Ja muuten oluthiivoilla on alkoholitoleranssi joskus 12%-15%.
 
Liittynyt
13.09.2021
Viestejä
52
Tuskin syy on tämä, yleensä alkoholi on ky haihtuu pinnoista. Ja muuten oluthiivoilla on alkoholitoleranssi joskus 12%-15%.
Sillailla kanssa olen ajattelut, kokeilen vielä yhden erän ihan saippualla ja sen jälkeen kiehuvalla vedellä pesemistä, koskien tuota käymisastian pesua. Toivotaan että lähtee taas käymään, muuten menee hyviä tuotteita haaskuun. Kiitti kommentista!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 969
Itselle nyt jo kolmas kerta kun ei lähde lageri käymään.
Tarkistaisin ensi alkuun että hiivaa on riittävästi ja olosuhteet muuteknkin suotuisat. Eli hiivaa vaikka pari pussia jos valmistaja suosittelee yhtä tai sitten tehdä parin litran startteri.

Lagerhiivahan kai on normaalistikin selvästi hitaampi mitä alehiiva.

Ps. Lageria voi muuten aivan hyvin tehdä myös alehiivalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
Tee startteri?


Siitähän sen näkee, onko hiiva lähtenyt käyntiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
Sillailla kanssa olen ajattelut, kokeilen vielä yhden erän ihan saippualla ja sen jälkeen kiehuvalla vedellä pesemistä, koskien tuota käymisastian pesua. Toivotaan että lähtee taas käymään, muuten menee hyviä tuotteita haaskuun. Kiitti kommentista!
Lisäksi, jos on rosteria, niin Chemipro OXI riittää peruspesuun ja PWB jos pitää paremmin pestä. Mieluummin käyttää ihan normaaleita panimokaupoista saatavia puhdistusaineita kuin kikkailee itse. Saippua voi maistua lopputuotteessa ja kiehuva vesi ei ole hyvästä mahdollisille muoviosille.
 
Liittynyt
13.09.2021
Viestejä
52
Tee startteri?


Siitähän sen näkee, onko hiiva lähtenyt käyntiin.
Tuo on kyllä käynyt mielessä, kiitti vinkkauksesta ohjeeseen. Piru vie taidan yrittääpi tuota. =)
 
Liittynyt
13.09.2021
Viestejä
52
Lisäksi, jos on rosteria, niin Chemipro OXI riittää peruspesuun ja PWB jos pitää paremmin pestä. Mieluummin käyttää ihan normaaleita panimokaupoista saatavia puhdistusaineita kuin kikkailee itse. Saippua voi maistua lopputuotteessa ja kiehuva vesi ei ole hyvästä mahdollisille muoviosille.
Välillä tuo oma kikkailu aina johtaa tällaisiin tilanteisiin. Kiitti kommentista! Täytyy kyllä kanssa tarkistaa noita panimopuhdistusaineita.
 
Liittynyt
13.09.2021
Viestejä
52
Tarkistaisin ensi alkuun että hiivaa on riittävästi ja olosuhteet muuteknkin suotuisat. Eli hiivaa vaikka pari pussia jos valmistaja suosittelee yhtä tai sitten tehdä parin litran startteri.

Lagerhiivahan kai on normaalistikin selvästi hitaampi mitä alehiiva.

Ps. Lageria voi muuten aivan hyvin tehdä myös alehiivalla.
Pitäisi olla kyllä hiivan määrät kunnossa, ainakin 5 erää onnistunut aikaisemmin loistavasti ja jotenkin nyt lähtenyt menemään ns mönkää. Uutta hiivakin ostin kun ajattelin että siinä vika, mutta ei ollut. Kiitos vastauksesta! Tuo startteri homma kyllä on seuraavana kokeiluna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
Tuo on kyllä käynyt mielessä, kiitti vinkkauksesta ohjeeseen. Piru vie taidan yrittääpi tuota. =)
Eikä startteriin tarvitse ostaa tuota magneettisekoitinta, pelkkä puteli/astia riittää. Senkun vaan pyöräyttelee sitä välillä itse.
Tärkeintä on, että astia on täysin puhdas ja huoneenlämmössä, niin kyllä se hiiva siellä menestyy ja lisääntyy.

--

Itse olen myös käyttänyt 500g spraymallaspussia useampaan startteriin ja aina tehnyt starterin edellisenä iltana. Yön aikana se on kehittynyt sopivaksi. Yhdestä pussista tekee 2-3 startteria.

Hiivan talteenotossa olen amatööri ja se on aina niin vaikeaa, mutta tarkoitus on ottaa noista starttereista se hiiva talteen tulevaisuudessa. Kun siirryn enemmän nestehiivoihin ja homma kannattaa. Jos käyttää kolmen euron US-05:sta, niin ei vaan jaksa säätää :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
Ps. Lageria voi muuten aivan hyvin tehdä myös alehiivalla.
Vielä tähän kantaaottaen. Se on silloin pseudolager tai kölsch. Tämä voi sopia sellaisiin neutraaleihin oluihin, mutta lager-hiivalla tulee aina parasta (saccharomyces pastorianus/saccharomyces carlsbergensis).

Lisäksi lager-hiivat käytetään kylmässä, niin vaikka US-05:lla voi olla ongelmia niin kylmässä. Talvella olen W34/70 tehnyt lageria, kun täällä on 18-19C ja siitä tuli hyvää, mutta tuolla facebookissa ihmeteltiin taas, että kannattaako US-05:lla koettaa käyttää 15C ollenkaan..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Tekisi mieli päivittää käymispöntöt rosteriin kohtuu hintaan. Paras olisi yksi 50l kokoinen pönttö niin saisi kahteen kegiin käytettyä oluet kerralla. Toinen vaihtoehto olisi tietysti kaksi 25-30L rst pönttöä mutta hintakin menee näillä jo ylitse 300€.
 
Liittynyt
21.08.2021
Viestejä
12
Tekisi mieli päivittää käymispöntöt rosteriin kohtuu hintaan.
Oma ratkaisu on käyttää suoraan cornyissä, ehdottomasti halvin tapa saada painetta kestävä rosteripönttö. Mahdollistaa samalla myös paineen alla käyttämisen. Jos ei ole hirveästi tarvetta siirrellä pönttöjä tai säilyttää pitkiä aikoja niin valmiin tavaran voi tarjoilla suoraan hiivakakun päältä lasiin. Lyhentää dippiputkea hieman tai vaihtaa kelluvaan dippiputkeen niin välttää ruvan imemisen.

Brulosophyn artikkeli aiheesta.

Ainoa huono puoli on rajoitettu tilavuus, mutta voihan sitä käyttää kahdessa eri pöntössä yhtä aikaa.

Omaan workflowhin cornyt on aivan mahtavia, kun 28l mäskäys/keittoastiasta saa juuri kegillisen vierrettä. En myöskään vaivaudu erikseen jäähdyttämään vaan lasken kuuman vierteen cornyyn ja viskaan pihalle jäähtymään. Hiivaus sitten seuraavana päivänä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Jaahas, oli ikävä yllätys yhdessä mallaslaatikossa tänään. Ilmeisesti riisihärö (?) invaasio joka lähtenyt liikkeelle savustetuista erikoismaltaista. Luojan kiitos pakkaan kaikki maltaat yksitellen kannellisiin muovilaatikoihin niin eivät päässeet leviämään aivan kaikkialle...
 

Liitteet

Liittynyt
05.02.2021
Viestejä
363
Jaahas, oli ikävä yllätys yhdessä mallaslaatikossa tänään. Ilmeisesti riisihärö (?) invaasio joka lähtenyt liikkeelle savustetuista erikoismaltaista. Luojan kiitos pakkaan kaikki maltaat yksitellen kannellisiin muovilaatikoihin niin eivät päässeet leviämään aivan kaikkialle...
Oluen proteiinipitoisuus vain kohenee.......
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 969
Jaahas, oli ikävä yllätys yhdessä mallaslaatikossa tänään. Ilmeisesti riisihärö (?) invaasio joka lähtenyt liikkeelle savustetuista erikoismaltaista. Luojan kiitos pakkaan kaikki maltaat yksitellen kannellisiin muovilaatikoihin niin eivät päässeet leviämään aivan kaikkialle...
Riisihäröjähän nuo... mistäkö tiedän :beye:

Meni koko mallasvaranto itsellä pilalle tuossa pari kesää sitten. Niin ja meni myös koko kämpän jauhovarastot. Ja käsittämättömin paikka missä noita oli, oli lihaliemikuutioiden foliokääreiden sisällä(!)

No meni aika tehokkaasti kaikki maltaat hävitykseen ja jauhot samaten. Sen jälkeen ostin maltaille näitä:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
Paljon olette laittaneet tammilastuja? Joku 12L erä stouttia, pitäisi saada tynnyrin makua. Viimeeksi laitoin liikaa :)
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Joo eli tällaisella olisi tarkoitus lähteä koittamaan. Tavoitteena 15l tavaraa käymisastiaan.

BrewMatella laskettu määrät.

ABV 4,9%
IBU 30 34

Pale Ale 1,7 kg
Pilsner 1,7 kg

Mosaic 6 g 6,3 g 60 min
Mosaic 25 g 25,3 g 10 min
Mosaic 25 g 53 g 0 min

Hiivana US-05

Aiemmin olen kokeillut kuivahumalointia, mutta nyt varmaan jätän sen tekemättä. Kiinnostaa tietää miten hyvin tuoksua ja aromia tulee ihan vaan noista keittoon lisätyistä.
Tarkoitus olisi saada raikas helposti juotava olut, jossa kuitenkin selvästi humalan aromia.
Noni, ensimmäisen mäskäyksen tuotos meni eilen pulloihin. FG jäi sinne 1.011 paikkeille, eli hitusen ylemmäs mitä oli arvioitu. Johtunee siitä, että mäskäyslämpö pääsi karkaamaan turhan korkeaksi.
Aika nopeasti tuntui käyvän, kovin käyminen kesti ehkä 3 päivää ja sitten hiljeni. Pari kertaa pyöräytin pönttöäkin kun epäilin, että kävikö tosiaan noin nopsaan loppuun.
Koemaiston perusteella Mosaicin aromia oli mukavasti, eikä ainakaan pahemmin mitään ei-toivottuja makuja puskenut esiin. Lupaavalta siis vaikuttaa. Samean puoleista oli tavara, kun en mitään cold chrashia tehnyt. Oluet säilytetään kylmävarastossa, joten varmaan se pullossakin ajallaan kirkastuu?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
Noni, ensimmäisen mäskäyksen tuotos meni eilen pulloihin. FG jäi sinne 1.011 paikkeille, eli hitusen ylemmäs mitä oli arvioitu. Johtunee siitä, että mäskäyslämpö pääsi karkaamaan turhan korkeaksi.
Höpö höpö. 1.011 on alhainen viljatuotteille (ts. ei ole yksinkertaisia sokereita paljon). Eilen meni täällä pulloon FG 1.012 ja se oli ihan loppuun käynyt. BrewFather on minulla ainakin arvioinut vähän alemmas noita, kun todellisuudessa on mennyt. Erityisesti tämä ärsytti, kun Light Lagerista tuli 3.3%, vaikka piti tulla vähän enemmän.
Lähemmäs 1.000 pääsee sitten sokerilla, panimosokerilla ja muulla , joka ei sisällä monimutkaisia sokeriketjuja.

Aika nopeasti tuntui käyvän, kovin käyminen kesti ehkä 3 päivää ja sitten hiljeni. Pari kertaa pyöräytin pönttöäkin kun epäilin, että kävikö tosiaan noin nopsaan loppuun.
Koemaiston perusteella Mosaicin aromia oli mukavasti, eikä ainakaan pahemmin mitään ei-toivottuja makuja puskenut esiin. Lupaavalta siis vaikuttaa. Samean puoleista oli tavara, kun en mitään cold chrashia tehnyt. Oluet säilytetään kylmävarastossa, joten varmaan se pullossakin ajallaan kirkastuu?
Sitä enemmän humalaa, niin sitä enemmän se voi olla sameaa. Lisäksi, jos on vaikka kaurahiutaleita, tms. niin ei se välttämättä kirkastu. Itse en kirkasta enää kuin lagerit, kyllä se olut sameanakin kelpaa. Kirkastukseen käytän gelatiinia tai Mangrove Jacks'in noin euron kirkastusainepusseja Panimonurkasta. Jälkimmäinen helppouden vuoksi ja Jack on mitannut juuri erääni sopivan määrän valmiiksi, eikä tarvitse keittää vettä, jne..
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Kuinka paljo noista irish mossista ja vastaavista on hyötyä, onko käyttämisen arvoisia? Vaivaa noista ei ainakaan pahemmin ole, eikä hintakaan paha. Ei tuo sameus itseäni pahemmin häiritse varsinkaan vaaleissa oluissa.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Kuinka paljo noista irish mossista ja vastaavista on hyötyä, onko käyttämisen arvoisia? Vaivaa noista ei ainakaan pahemmin ole, eikä hintakaan paha. Ei tuo sameus itseäni pahemmin häiritse varsinkaan vaaleissa oluissa.
Ite oon käyttänyt protaflocia, kun laskin, että tulee hieman halvemmaksi ja vie vähemmän tilaakin. Määrät tosin täysin mitättömiä, joten tosi tarkka vaaka on syytä olla. Kyllä se mun mielestä kirkastaa olutta jonkin verran. Toki teen aina myös 1-2 päivän cold crashin jääkaappilämpötilassa. Ei se silleen mikään kirkaste ole, ettei lopputulos täysin kirkasta heti ole. Kuitenkin parisen kuukautta kegissä jääkaapissa "lageroi" oluen yleensä yllättävän kirkkaaksi. Riippuu tietysti vähän reseptin raaka-aineista jne. Onhan sillä näköjään muitakin etuja: Protafloc - karrageenipohjainen kirkastusaine
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Täytyy ottaa seuraavassa erässä testiin tuo protafloc. Vaikuttaa helpolta ja hintakin erää kohden aivan mitätön. Onkohan siitä jotain haittoja jos annostelu menee vähän yläkanttiin? Löytyy kyllä tarkka vaaka, mutta silti vähän epäilyttää, että miten tarkasti onnistuu tuollaisen 0,3g punnitseminen.
 
Liittynyt
21.08.2021
Viestejä
12
Irish mossista itsella myös hyvä kokemukset yhden erän perusteella. Kirkasti ainakin keitonjälkeistä vierrettä huomattavasti. Pian selviää myös miten vaikutti lopputuotteeseen. Kunhan nämä loppuu, siirryn itsekin myös Protaflociin yllä mainittujen syiden vuoksi.

Löytyy kyllä tarkka vaaka, mutta silti vähän epäilyttää, että miten tarkasti onnistuu tuollaisen 0,3g punnitseminen.
Jos vaaka ei ole 0.01g resoluutiolla niin kannattaa olla varovainen, en luottaisi mihinkään lukemaan alle yhden gramman. Suositeltu annostelu toki 20l keittoon on se n. 0.4 - 1.0g, joten marginaalia tuossa on.
Liika-annostustuksesta Panimonurkkaa lainaten: "Liikakäyttö aiheuttaa vittumaisen kukkakaalin muotoisen proteiinimuodostelman kattilan pohjalle joka tekee siirron käymisastiaan ilman rupaa ongelmalliseksi."
 
Liittynyt
31.01.2019
Viestejä
14
Onkos täällä porukalla suosikki jouluolut-ohjeita? Lienee alkaa olemaan aika pistää jouluolutta pöhisemään mutta tarvisi inspiraatiota.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Irish mossista itsella myös hyvä kokemukset yhden erän perusteella. Kirkasti ainakin keitonjälkeistä vierrettä huomattavasti. Pian selviää myös miten vaikutti lopputuotteeseen. Kunhan nämä loppuu, siirryn itsekin myös Protaflociin yllä mainittujen syiden vuoksi.



Jos vaaka ei ole 0.01g resoluutiolla niin kannattaa olla varovainen, en luottaisi mihinkään lukemaan alle yhden gramman. Suositeltu annostelu toki 20l keittoon on se n. 0.4 - 1.0g, joten marginaalia tuossa on.
Liika-annostustuksesta Panimonurkkaa lainaten: "Liikakäyttö aiheuttaa vittumaisen kukkakaalin muotoisen proteiinimuodostelman kattilan pohjalle joka tekee siirron käymisastiaan ilman rupaa ongelmalliseksi."
Onhan siinä sitten vähän marginaalia.

Tällainen vaaka löytyy, joten ehkä punnitseminen onnistuisi tuon marginaalin sisällä.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Onhan siinä sitten vähän marginaalia.

Tällainen vaaka löytyy, joten ehkä punnitseminen onnistuisi tuon marginaalin sisällä.
Jos Kiinasta tilaaminen vaihtoehto, voin erittäin lämpimästi suositella tällaista Vaaka . Ite tilasin 2 vuotta sitten 300gx0,01g mallin ja oon siitä lähtien punninnut kaikki vedensäätökemikaalit ja humalat tällä. Varmaan yksi parhaimmista kinkkiostoksista. Satunnaisesti tulee käytettyä ihan kokkailussakin.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
34
Onko kukaan osallistumassa kotipanijoiden sm-kisoihin tänä vuonna? Itellä tätä hommaa takana vasta vajaa 2vuotta, mutta nyt on menossa neljä olutta kisoihin. Saas nähä mitä tulee kun kolme näistä oluista on vielä käymisämpärissä :D
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 113
Viestejä
4 191 866
Jäsenet
70 865
Uusin jäsen
Southsidespinner

Hinta.fi

Ylös Bottom