Oluen paneminen itse

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 114
Nyt on toinen satsi uutetta tehty ja kegitetty ja loput pullossa. :ssweat:
Käytin hyväkseni vinkkiä ja ajoin nestelinjan kautta oluen lapolla kegiin.
Toimi tosi hyvin. :thumbsup:
Tein videon prosessista.
Oli vähän monimutkasempi ja rupesin jo miettimään, että säästääkö tämä uute loppupeleissä aikaa yhtään. :think:
Tämähän meni hyvin. Onnitteluni kolmannesta sijasta.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
379
Nyt on toinen satsi uutetta tehty ja kegitetty ja loput pullossa. :ssweat:
Käytin hyväkseni vinkkiä ja ajoin nestelinjan kautta oluen lapolla kegiin.
Toimi tosi hyvin. :thumbsup:
Tein videon prosessista.
Videolla oli aika pro meininki omaan keittelyyni verrattuna. Laitettiin eilen taas omenasiideri porisemaan. Omenat mehustettiin mehuasemalla joten ainoat kaupasta ostetut lisäaineet oli hiiva ja pari pussia sokeria.
Ei paljon muuta vaadittu kun mittasi sopivat lämpötilat hiivalle ja ominaispainon että saa lopputuotteen alkoholin haluttuun suuruusluokkaan. Helppoa kuin heinän teko, siiderin maku on sitten sivuseikka..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Tuo kveik ei kyllä herättelyä tai startereita kaipaa. Monsterihiiva.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Videolla oli aika pro meininki omaan keittelyyni verrattuna. Laitettiin eilen taas omenasiideri porisemaan. Omenat mehustettiin mehuasemalla joten ainoat kaupasta ostetut lisäaineet oli hiiva ja pari pussia sokeria.
Ei paljon muuta vaadittu kun mittasi sopivat lämpötilat hiivalle ja ominaispainon että saa lopputuotteen alkoholin haluttuun suuruusluokkaan. Helppoa kuin heinän teko, siiderin maku on sitten sivuseikka..
Hiivakin on oikeastaan tuossa turha, jos mehua ei pastöroida mehuasemalla tai käsitellä sitä muuten. Mehussa on villihiivoja, että lähtee käymään kyllä itsekseen.

Itse käsittelen mehun kaliumdisulfiitilla eli Campdenilla, jotta siitä kuolee villihiivat. Sen jälkeen käytetään sopivalla siiderihiivalla niin tulee tasalaatuinen tulos eikä dänkkejä villihiivan estereitä.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
79
Videolla oli aika pro meininki omaan keittelyyni verrattuna. Laitettiin eilen taas omenasiideri porisemaan. Omenat mehustettiin mehuasemalla joten ainoat kaupasta ostetut lisäaineet oli hiiva ja pari pussia sokeria.
Ei paljon muuta vaadittu kun mittasi sopivat lämpötilat hiivalle ja ominaispainon että saa lopputuotteen alkoholin haluttuun suuruusluokkaan. Helppoa kuin heinän teko, siiderin maku on sitten sivuseikka..
Tää oli vähän enemmän Pro meno kyllä.
Tämä uutekeitos oli omasta mielestä vähän ohut runrungolta ja vähän petyin.
Sitten tossa parin kaverin kaa tehtiin häihin olutta ja maisteltiin sitä, niin kaverit oli ihan ihmeissään miten hyvää. Kaveri sano että, siellä oli odotukset tosi alhaalla kun tiesi että on uutetta.
Sen jälkeen itekin rupesin maistelemaan että, no joo, on tää hyvää.
Nyt sitten perjantaina napsahti ilmoitus että olueni oli tullut kotiviini.fi ja coopersin kisassa kolmanneksi.
Eli mitallisijoille pääsi ihan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 114
Taas on ideat loppu. Mikä on tämän hetken trendikkäin hipsteriolut?
Sourit selvästi. Ainakin Cooper'sin olutkilpailusta päätellen. Philly Sourilla onnistunee. Vielä en ole saanut palautetta omistani.

--

Lisäksi ihan itse teen ja säädän tulevaisuuden hipsterituotettani, eli Pumpkin Spice Stouttia. Onnistuu tai ei, lapsi on terve, kun se leikkii.. Tästä täydellinen juoma Halloweeniksi!

--

Disclaimer: en välttämättä ollenkaan tiedä, mitä nuoret hipsterit haluavat. Mutta täältä saa hulluja ideoita, joskus pyytämättäkin!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Taas on ideat loppu. Mikä on tämän hetken trendikkäin hipsteriolut?
Joku Ipa/neipa/sour, lisärinä mitä tahansa esim. karhunvatukka. Nimenä pitää olla myös jotain älytöntä eli esim: "White phosphorus under the bridge" yms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Mikäs olis semmonen "pakasta valmis" -setti mitä suosittelisitte aloittelijalle? Aika ajoin tätä käyny lukemassa ja kiinnostais ainakin kokeilla mitä saa aikaseksi :interested:
 
Liittynyt
05.02.2021
Viestejä
363
Mikäs olis semmonen "pakasta valmis" -setti mitä suosittelisitte aloittelijalle? Aika ajoin tätä käyny lukemassa ja kiinnostais ainakin kokeilla mitä saa aikaseksi :interested:
Coopersin "Kit & Kilo" purkit tokmannilta - yleensä Draught, Lager, Stout ja Real Ale valikoimassa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Mikäs olis semmonen "pakasta valmis" -setti mitä suosittelisitte aloittelijalle? Aika ajoin tätä käyny lukemassa ja kiinnostais ainakin kokeilla mitä saa aikaseksi :interested:
Coopersin "Kit & Kilo" purkit tokmannilta - yleensä Draught, Lager, Stout ja Real Ale valikoimassa
Uuteolutresepteissä tosin kuulemma kannattaa skipata se taloussokerin lisäys jos reseptissä sellainen on ja käyttää mieluummin toinen purkki mallasuutetta tai ostaa mallasuutetta erikseen.

Sokeria käyttämällä tulee aina enemmän tai vähemmän kiljuisia vivahteita olueeseen.
 
Liittynyt
05.02.2021
Viestejä
363
Uuteolutresepteissä tosin kuulemma kannattaa skipata se taloussokerin lisäys jos reseptissä sellainen on ja käyttää mieluummin toinen purkki mallasuutetta tai ostaa mallasuutetta erikseen.

Sokeria käyttämällä tulee aina enemmän tai vähemmän kiljuisia vivahteita olueeseen.
Totta!
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Mikäs olis semmonen "pakasta valmis" -setti mitä suosittelisitte aloittelijalle? Aika ajoin tätä käyny lukemassa ja kiinnostais ainakin kokeilla mitä saa aikaseksi :interested:
Puhutaanko me nyt myös panovälineistä ? Tuollaisella uutepurkilla tosiaan varmaan helppo aloittaa ja kokeilla. Itse en tosin ole ikinä uutteesta tehnyt vaan aikanaan hyppäsin suoraan mallashommiin pussimäskäten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 114
Uutepaketeilla aloittelin itsekin.. En kyllä suosittele Cooper'sia. Hiiva on pullamainen, simainen ja tuntuu jättävän oluen makeaksi.

Uutepakettiin voi lisätä:
  • Taloussokeria - en ole koettanut, maku kuulemma omenainen, kirjallisuus eikä internet ei suosittele
  • Panimosokeria (dekstroosi, saa sieltä Tokmannilta) - olen koettanut, tulee ihan ok, vähän hedelmäinen, raikas ja kuiva kunnon hiivalla. Lisäksi on ohut ja runkoa puuttuu. Mutta näitä join kesällä 2020, kun halusin kevyitä oluita. Nyt olen valitettavasti oppinut pois mausta, kun puolikiljuahan tämäkin oli.
  • Kuivattua mallasuutetta (DME) yleensä 500g paketeissa myytävää, pitäisi laittaa pari pakettia.. Tällä tulee ihan hyvää olutta, kokemusta on yhdestä uutteesta, johon piti laittaa 600g LME:tä, laitoin DME:tä ja hyvää tuli. Tämä eroaa aidossa oluessa käytettävistä materiaaleista kaikkein vähiten ja suurin ero on hinta - tämä on kallista.. Tällä tulee hyvää olutta.
  • Beerkit on yleensä sekoitus panimosokeria ja DME:tä. Ehkä jotain muutakin, varsinkin Cooper'sin kitit. Jos tykkää siitä keveydestä, mitä panimosokerilla saa, niin tämä on hyvä välimalli, jossa ei ole täysin ohraa, vaan vähän tätä maissisokeria. Vähentää runkoa ja vaahtoa, tekee oluesta kevyemmän ja tod.näk. se käy vähän kuivemmaksikin. Oli aika, jolloin beerkittejä sai Panimonurkasta halvemmalla kuin muualla maksoi 500g DME:tä, niin niitä tuli ostettua. Tästä voi olla yli vuosi :)
  • Mallasuutesiirappi (LME) on sitä aitoa tavaraa pusseissa. Ihan sama kuin DME, mutta nämä on samaa tavaraa kuin olutuutteet, paitsi humalointi ja katkerointi puuttuu. DME:n tai LME:n käytöllä saa aidoimman oluen. Itse käytän näitä, kun teen uutteita. Cooper'sin olutkilpailun 3. tullut (en minä, valitettavasti) käytti näitä. Minäkin käytin, mutta se ei taannut edes mitalisijoja.

Itse ostaisin Mangrove Jack'sin kittejä, koska niillä on hyvät hiivat ainakin noissa vähän kalliimmissa tuotteissa.
Myös Bullet Brew on hyvä. Cooper'sista olen tehnyt keskinkertaisia oluita vaihtamalla hiivan (US-05 jos haluaa jonkun hyvän vaihtohiivan, joka toimii aina).

Tähän joku LME lisäksi, vaikka tuo:
(tällä tulee vähän vahvempaa ja se on hyvä niin)

--

Sitten tarvitset käymisastian ja lastan. Vaikka noi:

--

Sitten pulloja, halvimmillaan PET-pulloja:
(saan kyllä itse palautetta, että olut ei noissa säily pitkään)

..tai sitten noita korkillisia pari koria:

..ja tikun..

--

Lisäksi pesuaineita:
Chemipro Oxi 1 kg - Panimonurkka (puhdistukseen panojen jälkeen)
Chemipro San - Panimonurkka (suihkepulloon)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Puhutaanko me nyt myös panovälineistä ? Tuollaisella uutepurkilla tosiaan varmaan helppo aloittaa ja kokeilla. Itse en tosin ole ikinä uutteesta tehnyt vaan aikanaan hyppäsin suoraan mallashommiin pussimäskäten.
Juurikin välineistöstä. Tuossa kattelin eilen niin joku nettisivu möi paria pönttöä n.80€ luokkaa. Tekeekö tuommosella mitään? Koska en ole ikinä muuta tehny kuin simaa :lol: niin en ala mitään usean sadan settiä laittaan heti alkuun :beye: Tässä samalla lueskelen @hsalonen ylempää postausta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 114
Juurikin välineistöstä. Tuossa kattelin eilen niin joku nettisivu möi paria pönttöä n.80€ luokkaa. Tekeekö tuommosella mitään? Koska en ole ikinä muuta tehny kuin simaa :lol: niin en ala mitään usean sadan settiä laittaan heti alkuun :beye: Tässä samalla lueskelen @hsalonen ylempää postausta.
Jos haluaa enemmän premium-käymisastian, niin Speidelin ostaisin itse:

Periaatteessa metallinen tynnyri on ikuinen ja paineistettu käyminen on kiva asia, mutta en lähtisi kumpaankaan ostaessa perusvälineitä.
Jos raha polttelee taskussa ja haluaa jotain hienompaa, niin pakastinarkku ja inkbird - eikä mitään Fermzilloja.

--

Myös 10-20L kattila on hyvä ostos ja siihen mäskäyspussi, niin pääsee koettelemaan. Mutta ei näiden pitäisi olla ensimmäisiä hankintoja.
 
Liittynyt
05.05.2021
Viestejä
92
Juurikin välineistöstä. Tuossa kattelin eilen niin joku nettisivu möi paria pönttöä n.80€ luokkaa. Tekeekö tuommosella mitään? Koska en ole ikinä muuta tehny kuin simaa :lol: niin en ala mitään usean sadan settiä laittaan heti alkuun :beye: Tässä samalla lueskelen @hsalonen ylempää postausta.
Hanallista käymisastiaa, siis ainakaan noita halpoja perustynnyreitä en n.13 oluen kokemuksella suosittele. Meillä meni tiivisteet tms. hanasta parin käytön jälkeen pilalle ja oli mukava huomata asia, kun 20litraa n. 90 asteista vierrettä just valutettu astiaan, joka alkaa vuotamaan lattialle / omille varpaille... Sen sijaan halppis pöntöt ilman hanaa on ok + kunnollinen lappo =)

Esim. linkinmukainen tai vastaava lappo. Lappo
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Meillä meni tiivisteet tms. hanasta parin käytön jälkeen pilalle ja oli mukava huomata asia, kun 20litraa n. 90 asteista vierrettä just valutettu astiaan, joka alkaa vuotamaan lattialle / omille varpaille.
Näillä asioilla voi hyvinkin olla yhteys. Ei kaikki tiivisteet kestä noin kuumaa.
 
Liittynyt
05.05.2021
Viestejä
92
Joo, varmaan oli väärästä käytöstäkin kiinni, muuta muutekin arvellutti hanan putsaaminen ja kaiken mahdollisen moskan jääminen pieniin rakoihin. Tuollainen perus immersiojäähdytin tuli uuden pannun mukana, mutta ei ole vielä käyttöönotettu. Pitäisi selvitellä mistä ja minkälaiset letkut ja liittimet siihen tarvitaan jne. Itse olemme jäähdytelleet passiivisesti vaan sangossa tähän asti, ilman ongelmia. Tiedän, että nopea jäähdytys olisi aina parempi, mutta toistaiseksi tuokin on toiminut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 114
Hanattomia astioita on ollut.. En suosittele.. Tai ainakin hanaton astia + semmoinen manuaalinen lappo + pullotustikku = hirveän epäkätevä. Lisäksi Preston lappo piti käynnistää imemällä, niin saattoi hygienia olla huonompi kuin noissa "hankalasti pestävissä".

Itselle on riittänyt, että oxiliuos sinne 30L astiaan (ihan pintaan asti täytetään). Sitten se päästellään siitä hanasta kylpyhuoneen suihkun viemäriin ja olen kokenut tämän riittävänä puhdistuksena.

--

Ja tuossa Panimonurkan astiassa on litra-asteikko, joka on erityisesti uutteiden kanssa tosi kätevä. En laske mitään, vedän vaan jäähdytetyt uutteet sinne pohjalle (tykkään vähän kuumentaa kattissa ensin, koska hygienia ja sanitaatio) ja sitten vettä siihen päälle. Saa samalla säädettyä lämpötilan, kun kaataa sopivanlämpöistä vettä. Tämän olen tosin ottanut kraanasta "raakana" ja se on ainoa paikka tässä prosessissa, jossa voi tulla bakteereja. Hanan olen suihkuttanut Star Sanilla kyllä (oikeasti).

--

Täällä ja HOMBRE-ryhmässä vaan näkee, kun porukka ostaa Fermzillaa tai metalliastioita, jotka ei kestä painetta käymiseen ja sen rahan voisi käyttää paremmin. Ne on tarkoitettu tiettyihin käyttötarkoituksiin ja esim. Fermzillasta saa niinkuin 0% hyödyn tekemällä siellä ja vesilukolla olutta. Sitten jos sieltä tekee pulloon ilman vastapainepullotinta, siitä tulee sähellystä (tämä omasta kokemuksesta). Metalliastia on turhaa hifistelyä ja jossain internetin syövereissä sanotaan, että siitä tulee metallinmakua olueen. Ei ole omaa kokemusta.

Jotenkin tässä tulee semmoinen fiilis, että ei pidä itseään kunnon panomiehenä, jos tekee kympin ämpärissä. Näillä sanoilla vien tuohon syksyn olutkilpailuun ainoan olueni, joka on tehty tuossa samaisessa ämpärissä ja kutsun sitä Premium Lageriksi. Muuten löytyy Fermzilla, Fermentaking Jr, pari tuollaista Speidelia - ja tietenkin noita halpoja Panimonurkan ämpäreitä. Joku hanaton Kotiviini/Melkko-astia on kellarin perällä ja se ei ole nähnyt valoa tänä vuonna.
 
Liittynyt
05.05.2021
Viestejä
92
Hanattomia astioita on ollut.. En suosittele.. Tai ainakin hanaton astia + semmoinen manuaalinen lappo + pullotustikku = hirveän epäkätevä. Lisäksi Preston lappo piti käynnistää imemällä, niin saattoi hygienia olla huonompi kuin noissa "hankalasti pestävissä".

Itselle on riittänyt, että oxiliuos sinne 30L astiaan (ihan pintaan asti täytetään). Sitten se päästellään siitä hanasta kylpyhuoneen suihkun viemäriin ja olen kokenut tämän riittävänä puhdistuksena.
Joo, no nämä kait vähän makuasiaoita, ollaan nimenomaan haluttu hygienian vuoksi laskea vierre kuumana pönttöön, jotta ei ole sen pöntön desinfioimiselle niin kovaa tarvetta. Vaikkakin se aina Chemipro:lla huuhtaistaan ja ravistellaan. "Automaattilapossa" on pumppuvarsi mukana, niin ei tarvitse imeä mitään jne. Samalla lapolla toki myös pullotamme oluen, niin tarvitaan sitä siihenkin. Alussa meillä oli pullotustikku hanaan, mutta sekin sitten meni hylkyyn, noiden hanojen tiiviyden vuoksi. Jotenkin vaan pidän turvallisempana käyttää pönttöä ilman ylimääräisiä reikiä =) Pullotustikkujen kanssa on myös olllut ongelmia, nykyinen lappoon liitetty tikku toimii kun haluaa, eli usein valskaa läpi ja pitää ylös nostamalla katkaista virtaus kun vaihtaa pulloa jne. On kyllä mysteeritapatus, ei hajuakaan, missä vika mahtaa olla..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 114
Joo, no nämä kait vähän makuasiaoita, ollaan nimenomaan haluttu hygienian vuoksi laskea vierre kuumana pönttöön, jotta ei ole sen pöntön desinfioimiselle niin kovaa tarvetta. Vaikkakin se aina Chemipro:lla huuhtaistaan ja ravistellaan. "Automaattilapossa" on pumppuvarsi mukana, niin ei tarvitse imeä mitään jne. Samalla lapolla toki myös pullotamme oluen, niin tarvitaan sitä siihenkin. Alussa meillä oli pullotustikku hanaan, mutta sekin sitten meni hylkyyn, noiden hanojen tiiviyden vuoksi. Jotenkin vaan pidän turvallisempana käyttää pönttöä ilman ylimääräisiä reikiä =) Pullotustikkujen kanssa on myös olllut ongelmia, nykyinen lappoon liitetty tikku toimii kun haluaa, eli usein valskaa läpi ja pitää ylös nostamalla katkaista virtaus kun vaihtaa pulloa jne. On kyllä mysteeritapatus, ei hajuakaan, missä vika mahtaa olla..
Fermzillassa luki, että ei kestä yli 60C asteen vierrettä (me lähdettiin kaverin kanssa suoraan Fermzillalla ja uutteilla harrastamaan). Oletin samaa muiltakin muoviastioilta ja enpä ole sinne mitään laittanut kuumana. Vierteenjäähdytin löytyy ja nuo uutekeitokset olen jäähdyttänyt keittiön lavuaarissa laskemalla kylmää vettä ympärille.

Jokainen tyylillään, tietysti. Sitä halvemmat muoviosat, sitä epätodennäköisemmin ne kyllä kestää lämpöä. Ette edes voi hiivata, kun vierre on kuumaa. Mutta jos se toimii teille, niin en estä.

--

Oma prosessi on tosiaan oxilla puhtaaksi heti käymisen jälkeen ja sitten vähän star sania juuri ennen viereteen laskemista. Ei paljoa. Sitten star sania lastaan ja sekoitetaan antaumuksella, että sinne tulee happea.

Mitään pelliclejä ei tullut ikinä ennen kesää. Kesällä tuli yhteen hedelmäolueen ja minun piti olla tästä hiljaa, mutta mitä sitä salailemaan.. Makutestissä kuitenkin ok ja minulle kelpaa, jos muille ei.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Juurikin välineistöstä. Tuossa kattelin eilen niin joku nettisivu möi paria pönttöä n.80€ luokkaa. Tekeekö tuommosella mitään? Koska en ole ikinä muuta tehny kuin simaa :lol: niin en ala mitään usean sadan settiä laittaan heti alkuun :beye: Tässä samalla lueskelen @hsalonen ylempää postausta.
Itse aikanaan ostin tämän:
Minun mielestäni ihan hyvä setti. Tuo musta korkitin nyt on vähän niin ja näin. Edelleen käytän sitä, jos pullotan, mut pullotankin tosi harvoin enää (koska kegit ja hanasysteemit käytössä)
Sit tietysti vähän makuasioita laittaako pullotussokerin suoraan pulloon vai siirtääkö oluen toiseen astiaan ja sekoittaa veteen liuotetun pullotussokerin siihen. Ite aikanaan lapposin oluen hiivan päältä isoon keittokattilaan ja sekoitin liuotetun pullotussokerin sinne ja sekoitin hyvin, mutta varovasti hapettumista välttäen. Periaatteessa, kun astiassa hana on, ei tarvitse edes lappoa. Itsellä vaan vähän sellaisia kokemuksia, että hiivan pinta monesti niin korkealla, että tahtoo imeä hiivaa ja mahdollisia kuivahumalia mukaansa, jos suoraan hanasta laskee.
Ehkä parempi vaihtoehto pönttösetille on tämä:
Tuossa olisi suoraan 2 pönttöä, mistä ei todellakaan haittaa ole. Korkitin on huomattavasti parempaa mallia. Tuo pullotustikku on aivan törkeen hyvä aparaatti. Sen ainakin erikseen suosittelen ostamaan, ellei paketin mukana tule. Pönttö on tehty jämäkästä muovista, kun taas vaikkapa panimonurkan läpinäkyvä pönttö on jotenkin paljon heppoisempi. Eipä tuohon tarvii kuin desinfiointiainetta (esim starsan) ja pulloja kaveriksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 114
Itse aikanaan ostin tämän:
Minun mielestäni ihan hyvä setti. Tuo musta korkitin nyt on vähän niin ja näin. Edelleen käytän sitä, jos pullotan, mut pullotankin tosi harvoin enää (koska kegit ja hanasysteemit käytössä)
Sit tietysti vähän makuasioita laittaako pullotussokerin suoraan pulloon vai siirtääkö oluen toiseen astiaan ja sekoittaa veteen liuotetun pullotussokerin siihen. Ite aikanaan lapposin oluen hiivan päältä isoon keittokattilaan ja sekoitin liuotetun pullotussokerin sinne ja sekoitin hyvin, mutta varovasti hapettumista välttäen. Periaatteessa, kun astiassa hana on, ei tarvitse edes lappoa. Itsellä vaan vähän sellaisia kokemuksia, että hiivan pinta monesti niin korkealla, että tahtoo imeä hiivaa ja mahdollisia kuivahumalia mukaansa, jos suoraan hanasta laskee.
Ehkä parempi vaihtoehto pönttösetille on tämä:
Tuossa olisi suoraan 2 pönttöä, mistä ei todellakaan haittaa ole. Korkitin on huomattavasti parempaa mallia. Tuo pullotustikku on aivan törkeen hyvä aparaatti. Sen ainakin erikseen suosittelen ostamaan, ellei paketin mukana tule. Pönttö on tehty jämäkästä muovista, kun taas vaikkapa panimonurkan läpinäkyvä pönttö on jotenkin paljon heppoisempi. Eipä tuohon tarvii kuin desinfiointiainetta (esim starsan) ja pulloja kaveriksi.
..ja omista suosituksistani unohdin ominaispainomittarin :facepalm:
Siitä on vain hyötyä ja unohdus omasta puolesta.

--

Varmasti hyviä settejä molemmat ja Lappo lähettää noita pulloja postissa. Panimonurkassa ovat vähän nihkeitä pullojen postitukseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 114
Pullotuspäivänä riittää, kun huuhtelee kertaalleen vedessä ja kertaalleen Starsanilla. Starsania lantraan isoon muovilaatikkoon (ämpärikin kävisi) johon pullotusvälineet pystyy upottamaan kokonaan.
Itse ostin tuollaisen kesällä:

Sitä ennen suihkuttelin ihan suihkepullosta Star Sania pullojen sisään, tuo on kätevämpi.. Star Sania pohjalle, ja sitten yhden erän pullot menee tuolla ja pesu kestää 3 sekuntia/pullo.

--

Oman prosessin heikoin lenkki on kyllä PET-pullot, joita käytän ajoittain. Nyt lasipullossa on vielä oluita kesältä, mutta PET-pullossa ei ainakaan muiden kertomusten mukaan säily nuo kovasti humaloidut oluet, vaan ne oksidoituu. Pikkuhiljaa siirryn enemmän ja enemmän lasipulloihin, samalla kun eräkoot pienevät. Nyt olen tehnyt koko kesän fifty-sixty, eli puolet lasipulloihin ja puolet PET-pulloihin ja PET-pullot pyritään juomaan ensin. Tämän takia on monta lasipulloa ylimääräisenä.


Että ei täällä ole vielä täydellistä - kaukana siitä. Koetan kuitenkin kehittyä ja oppia itsekin :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.05.2021
Viestejä
92
Itsellä on tapana desinfioida pullot höyrytoiminnolla varustetussa uunissa. Oli hieno ja uusi ominaisuus kun uunia vaihdettiin jokunen vuosi sitten ja varmaan 3x käytetty ruoanlaitossa =) Mutta pullojen kanssa on kyllä oiva peli. Meidän uuni vetää about 1,6 koria 0,33 pulloja per kerta ja yleensä olemme kahdella uunituksella pärjänneet tähänastisten n. 19-22l satseilla. Mukana aina välillä 0,5l pulloja myös pullojen säästämiseksi. Höyrytys itsessään meidän uunissa kestää n.30min. joten toki aikaa ottaa, mutta sinä aikana voi tehdä muuta, esim lapota olut pullotusämpäriin pullotussokerin päälle jne. Suosittelen lämpimästi testaamaan, jos tuollainen ominaisuus uunista löytyy.
 
Liittynyt
05.02.2021
Viestejä
363
Itsellä on tapana desinfioida pullot höyrytoiminnolla varustetussa uunissa. Oli hieno ja uusi ominaisuus kun uunia vaihdettiin jokunen vuosi sitten ja varmaan 3x käytetty ruoanlaitossa =) Mutta pullojen kanssa on kyllä oiva peli. Meidän uuni vetää about 1,6 koria 0,33 pulloja per kerta ja yleensä olemme kahdella uunituksella pärjänneet tähänastisten n. 19-22l satseilla. Mukana aina välillä 0,5l pulloja myös pullojen säästämiseksi. Höyrytys itsessään meidän uunissa kestää n.30min. joten toki aikaa ottaa, mutta sinä aikana voi tehdä muuta, esim lapota olut pullotusämpäriin pullotussokerin päälle jne. Suosittelen lämpimästi testaamaan, jos tuollainen ominaisuus uunista löytyy.
Uunissa voidaan desinfioida pulloja ilman höyryäkin - 160c 5 min.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Uunissa voidaan desinfioida pulloja ilman höyryäkin - 160c 5 min.

Tuon lähteen mukaan ei tuossa ajassa ole vielä steriloitunut. Sitä en tiedä mistä tuo sivusto on tietonsa saanut mutta jos pulloja järjestelmällisesti steriloi niin helppohan on tuo on vaikka yön yli jättää kuumaan uunin. Tai illalla pitää tunnin kuumemmassa ja antaa jäähtyä yön yli niin ei tule lämpöjännityksiäkään niin paljoa.
 
Liittynyt
05.02.2021
Viestejä
363
Tuon lähteen mukaan ei tuossa ajassa ole vielä steriloitunut.
Panimohommissa yleensä välineitä ei steriloida.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Panimohommissa yleensä välineitä ei steriloida.

Joo luin nyt uudestaan mitä alun perin kirjoitit ja desinfiointihan siinä lukee. Ja pitää paikkaansa, ne on eri asioita ja usein riittää pelkkä desinfiointi.

Jos lähtisin hiivaa kasvattelemaan sekoituslevyllä tms. niin sitten steriloisin asiat ensin mutta muuten yleensä pärjää kevyemmällä puhdistuksella.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Olen tehnyt pari satsia olutta uutteella + osittaisella mäskäyksellä, mutta nyt olisi tarkoitus sukeltaa pussimäskäyksen maailmaan. Välineistönä 20l kattila, jonka laitan varmaankin uuniin mäskäytymään. Tavoitteena saada 15l tavaraa käymispönttön.

Reseptiksi ajattelin alkuun ihan simppeliä 50/50 suhteella pale ale + pilsner maltaat sekä Mosaic ainoana humalana. Alkoholia 5% ja ibu 30 luokkaa. Ajatus oli että tekisi ensimmäisenä oluena sellasen yksinkertaisen alen, josta voi lähteä sitten säätämään maun mukaan. Kuulostaako tämä järkevältä?

Mäskäys itsessään vaikuttaa yksinkertaiselta, mutta keiton humalalisäyksiin liittyen olisi kysymys. Jos lisään aromihumalia vaikka kahdessa erässä, esim 10 min ja 0 min keittoajalla, niin mitä tehdään viimeisen humalalisäyksen jälkeen? Annetaanko seistä hetki keittämättä, kuinka kauan? Vai aletaanko heti jäähdyttää vierrettä?

Monikaan ohje ei tunnu ottavan tuohon kantaa ja luulisi, että sillä on suurikin vaikutus humalan aromin kannalta kuinka nopeasti jäähdytys esimerkiksi tapahtuu.

Kaikki muutkin vinkit on enemmän kun tervettuleita. Jos voisi pahimmat mokat välttää jo ensimmäisellä mäskäyksellä.

Toinen kysymys on se, että onko merkitystä käytettääkö humalasukkia tai vastaavia? Jääkö esimerkiksi 0 min lisäyksellä humalista saatava aromi miedommaksi, jos humalat laittaa sukassa eivätkä tällöin sekoa kunnolla veteen? Huokutus humalasukkien käyttöön on suuri ihan siksi, että vierteen käymisastiaan siirtäminen olisi helpompaa ja tulisi ehkä vähemmän hävikkiä siinä kohtaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 114
Olen tehnyt pari satsia olutta uutteella + osittaisella mäskäyksellä, mutta nyt olisi tarkoitus sukeltaa pussimäskäyksen maailmaan. Välineistönä 20l kattila, jonka laitan varmaankin uuniin mäskäytymään. Tavoitteena saada 15l tavaraa käymispönttön.

Reseptiksi ajattelin alkuun ihan simppeliä 50/50 suhteella pale ale + pilsner maltaat sekä Mosaic ainoana humalana. Alkoholia 5% ja ibu 30 luokkaa. Ajatus oli että tekisi ensimmäisenä oluena sellasen yksinkertaisen alen, josta voi lähteä sitten säätämään maun mukaan. Kuulostaako tämä järkevältä?
Laita 100% Pale Ale tai 95% Pale Ale + 5% Caramel/Crystal Malt. Ei sitä Pilsneriä tarvitse laittaa yhtään. Jos pistät 100% Pale Ale ja pelkkää Mosaiccia, sinulla on SMaSH-olut, jotka on niin suosittuja, että sille on termi :)


Mäskäys itsessään vaikuttaa yksinkertaiselta, mutta keiton humalalisäyksiin liittyen olisi kysymys. Jos lisään aromihumalia vaikka kahdessa erässä, esim 10 min ja 0 min keittoajalla, niin mitä tehdään viimeisen humalalisäyksen jälkeen? Annetaanko seistä hetki keittämättä, kuinka kauan? Vai aletaanko heti jäähdyttää vierrettä?

Monikaan ohje ei tunnu ottavan tuohon kantaa ja luulisi, että sillä on suurikin vaikutus humalan aromin kannalta kuinka nopeasti jäähdytys esimerkiksi tapahtuu.
Tarkoitus on jäähdyttää heti keiton jälkeen. Muuten teet tahtomattasi ns. hop standin, jossa katkerot lisääntyy..

Tuossa lukee "aromihumalia" ja "10min ja 0min", niin tuota tuota.. Kai sitä Mosaiccia menee myös katkeroiden luomiseen? Yleensä 60min paikkeilla laitetaan jotain, ihan senkin takia, ettei vaahtoa yli.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Laita 100% Pale Ale tai 95% Pale Ale + 5% Caramel/Crystal Malt. Ei sitä Pilsneriä tarvitse laittaa yhtään. Jos pistät 100% Pale Ale ja pelkkää Mosaiccia, sinulla on SMaSH-olut, jotka on niin suosittuja, että sille on termi :)
Maltaat on jo tilattu, joten 50/50 suhteella mennään. Nyt jälkikäteen ajateltuna ensimmäiseen mäskäykseen pelkästään yhden maltaan käyttö olisi voinut olla hyvä aloitus. Ajatuksena oli että Pilsner mallas toisi vähän raikkautta olueen.


Tuossa lukee "aromihumalia" ja "10min ja 0min", niin tuota tuota.. Kai sitä Mosaiccia menee myös katkeroiden luomiseen? Yleensä 60min paikkeilla laitetaan jotain, ihan senkin takia, ettei vaahtoa yli.
Joo tosiaan puhuin vain aromihumalista, mutta Mosaicia laitetaan myös 60 min keittoajalla.

Maltaiden säilyvyydestä heräsi myös kysymys. Muistelen lukeneeni, että rouhittu mallas säilyisi vain ~3kk, onko tosiaan noin? Eli jos ei meinaa hankkia mallasmyllyä ei voi juurikaan ostaa maltaita varastoon?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 114
Maltaat on jo tilattu, joten 50/50 suhteella mennään. Nyt jälkikäteen ajateltuna ensimmäiseen mäskäykseen pelkästään yhden maltaan käyttö olisi voinut olla hyvä aloitus. Ajatuksena oli että Pilsner mallas toisi vähän raikkautta olueen.
Sanotaan, että tuskin. Tai siis enemmän raikkautta saat tekemällä vähemmän alkoholia tai käyttämällä kuivemmaksi tai käyttämällä enemmän yksinkertaisia sokereita (esim. maissi). Tämä toki vain oma mielipide. Ehkä muilla on jotain sanottavaa tästä?
Tällä yritän vaan sanoa, että pilsneriä olen itse ostanut värin takia :)

Joo tosiaan puhuin vain aromihumalista, mutta Mosaicia laitetaan myös 60 min keittoajalla.
Hyvä. Ei siinä reseptissä mitään salaista ole, niin pistä tänne vaan?

Maltaiden säilyvyydestä heräsi myös kysymys. Muistelen lukeneeni, että rouhittu mallas säilyisi vain ~3kk, onko tosiaan noin? Eli jos ei meinaa hankkia mallasmyllyä ei voi juurikaan ostaa maltaita varastoon?
Tätä minä olen noudattanut. Ja minulla on sama ongelma.
Rouhimiskustannuksina en ole vielä maksanut kunnon myllyä, eikä varmaan vielä pariin vuoteen..
Matkoina/postikuluina on kyllä mennyt kolminumeroinen summa, kun on pitänyt käydä hakemassa kaikkea erikseen.
Lisäksi rouhimiskulut on pienet, kun miettii sitä, paljon maksan extraa siitä, että Panimonurkka myy minulle 66g Carafa III:sta (eli ostan ihan pieniä määriä).

Positiivisena puolena, olen yleensä aina saanut ostettua oikean määrän maltaita ja ei tarvitse pitää varastossa noita. Se on jo täynnä kaikkea muuta harrastukseen liittyvää.
Kotiviini Pasilassa myy vaan kilon paketteja (ja hyvin rajoitettu rouhittujen valikoima), niin siitä on pieniä ongelmia tullut joskus, kun olen muille olutta tehnyt.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Hyvä. Ei siinä reseptissä mitään salaista ole, niin pistä tänne vaan?
Joo eli tällaisella olisi tarkoitus lähteä koittamaan. Tavoitteena 15l tavaraa käymisastiaan.

BrewMatella laskettu määrät.

ABV 4,9%
IBU 30

Pale Ale 1,7 kg
Pilsner 1,7 kg

Mosaic 6 g 60 min
Mosaic 25 g 10 min
Mosaic 25 g 0 min

Hiivana US-05

Aiemmin olen kokeillut kuivahumalointia, mutta nyt varmaan jätän sen tekemättä. Kiinnostaa tietää miten hyvin tuoksua ja aromia tulee ihan vaan noista keittoon lisätyistä.
Tarkoitus olisi saada raikas helposti juotava olut, jossa kuitenkin selvästi humalan aromia.

Joudun käyttämään asunnossa jossa sisälämpötila luokkaa 20-21 astetta. Ajattelin kokeilla laastipalju + märkäpyyhe kikkaa, toivottavasti sillä saisi käymislämpöä vähän laskettua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 114
Joo eli tällaisella olisi tarkoitus lähteä koittamaan. Tavoitteena 15l tavaraa käymisastiaan.

BrewMatella laskettu määrät.

ABV 4,9%
IBU 30

Pale Ale 1,7 kg
Pilsner 1,7 kg

Mosaic 6 g 60 min
Mosaic 25 g 10 min
Mosaic 25 g 0 min

Hiivana US-05

Aiemmin olen kokeillut kuivahumalointia, mutta nyt varmaan jätän sen tekemättä. Kiinnostaa tietää miten hyvin tuoksua ja aromia tulee ihan vaan noista keittoon lisätyistä.
Tarkoitus olisi saada raikas helposti juotava olut, jossa kuitenkin selvästi humalan aromia.

Joudun käyttämään asunnossa jossa sisälämpötila luokkaa 20-21 astetta. Ajattelin kokeilla laastipalju + märkäpyyhe kikkaa, toivottavasti sillä saisi käymislämpöä vähän laskettua.
Ihan järkeviä määriä, tosin ei tuossa paljon katkeroita ole. Tähtäisin ehkä johonkin 40 IBU itse ja heittäisin koko loppupussin sinne sekaan lopuksi, ei siitä tule kuin makua. Enkä käyttäisi mitään humalapussia , tai jos käyttäisin, niin suodattaisin sillä vierrettä kun kaadan sen käymisastiaan..

Itse olen ostanut tähän aina 100g pussin Nelson Sauvinia ja tuo vika lisäys on ollut "loput".

Verrattuna kuivahumaloituihin, tuo on säilynyt pidempään hyvänä, ollut paljon kirkkaampaa (ehkä olen myös kirkastanut erilailla) ja makuprofiili on parhaimmillaan ollut selkeä ja nuo ovat maistuneet selvästi. Kesällä tein kovasti humaloituja IPA-oluita, niin joskus toinen tai kolmas humala peitti edellisiä alleen.

Lisäksi taas omina kokemuksina, niin 20-21C on täysin ok US-05:lle. Jollekin lagerille tuo olisi liikaa. Fermentiksen omilla sivuilla lukee jopa 28C lämpötila. Nyt tuntuu, että stressaat vääristä asioista. Ja jos hirveästi huolettaa, niin joku Kveik (Lallemand Voss Kveik) ja hyvin käy vaikka 30C - vaikka minun makuuni tuli vähän hapokasta. Taitaa pahimmillaan olla ollut itsellä 23C US-05:lla ja se oli joskus Cooper's-kilpailu-uutteen vikoina päivinä.

Kyllä nyt luottaisin siihen, että US-05 on paras perushiiva ja hoitaa homman.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Lisäksi taas omina kokemuksina, niin 20-21C on täysin ok US-05:lle. Jollekin lagerille tuo olisi liikaa. Fermentiksen omilla sivuilla lukee jopa 28C lämpötila. Nyt tuntuu, että stressaat vääristä asioista.
Käymislämpötilasta olisi mukava kuulla lisääkin kokemuksia ja mielipiteitä. Tuntuu että monet vannovat alhaisen lämpötilan nimeen (luokkaa 17-19 astetta) myös ihan perus alehiivoilla. Ja nimenomaan olutta reilusta parantavana tekijänä.

Mullehan se on loistava uutinen, jos 21 asteessa käyttäminen ei ole mikään ongelma. Olen ollut siinä uskossa että tuo liian korkea käymislämpötila olisi omalla kohdallani suurimpia ongelmia hyvän oluen saamisessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 114
Käymislämpötilasta olisi mukava kuulla lisääkin kokemuksia ja mielipiteitä. Tuntuu että monet vannovat alhaisen lämpötilan nimeen (luokkaa 17-19 astetta) myös ihan perus alehiivoilla. Ja nimenomaan olutta reilusta parantavana tekijänä.

Mullehan se on loistava uutinen, jos 21 asteessa käyttäminen ei ole mikään ongelma. Olen ollut siinä uskossa että tuo liian korkea käymislämpötila olisi omalla kohdallani suurimpia ongelmia hyvän oluen saamisessa.
Fermentis S-04: 15-20C

Fermentis US-05: 18-28C

Tässä on se, että eri hiivat hyviä eri lämpötiloissa ja semmoinen 18C olisi semmoinen hyvä keskitie, joka on hyvä melkein kaikille (pl. lager). Tarkista sopivuus hiivan valmistajan sivuilta. Ja vaikka belgihiivoissa ne sivumaut voi olla toivottavia tiettyyn pisteeseen asti.

Sitä kuumempi, sitä nopeammin se käy, mutta eri hiivoilla voi tulla jänniä sivumakuja. Ja sitten kun tekee olutta 13C, niin pitää laittaa kaksinkertainen määrä hiivaa.

--

Edelleen myös, Voss Kveik on se kesähiiva, kun haluaa tehdä lämpimässä.

Itse olin vähän niin, että "tästäkö ne kaikki nyt puhuu?" ja en saanut niin kivoja tuloksia, että ensi vuonna tekisin kesällä uudestaan. MUTTA edelleen Cooper'sin olutkilpailu, johon minä lähetin US-05:lla tehtyä ja toinen kaveri täältä lähetti Voss Kveikillä tehtyä - niin minä en sijoitttunut mitalisijoille ja @Snowsoul sai 3. sijan.

Itse korvaan uutekittien hiivat US-05:lla, mutta sen verran on nykyään rutiinia, että oluenkeitto maltaista on halvempaa ja helpompaa kuin uutteiden kanssa läträäminen. Tosin siivous on vielä ikävää, mutta koetan olla ajattelematta sitä. Mutta se on 4h+siivous yleensä kokonaisaika ja uutteiden kanssa selviän tunnissa ja pesen vaan kattilan. Ja sitten taas itse tehdessä voi tehdä 9-15L ja alkoholia on niin paljon, kuin itse katsoo sopivaksi. Valintoja, valintoja..

--

Edit: ja siis tuo US-05 on paras tähän tilanteeseen ja käytä vaan sitä. Pistin vaan ajatusvirtaa tähän. Linkkaamaani Kaaosteoriaa on tehty US-05:lla ja Wyeast 1056:lla - ja jälkimmäinen oli parempaa vaikka pitäisi olla melkein samaa tavaraa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Mosaic 6 g 60 min
Mosaic 25 g 10 min
Mosaic 25 g 0 min
Tässä ottaisin aivan totaalisen eri lähestymistavan.

Tee mieluummin vaikka flameout/hop stand tyyppinen humalointi isommalla määrällä humalaa, saat enemmän irti aromeita ja katkerot tulee siinä sivussa. Loput säästä kuivahumalointiin, mosaic esiintyy kuivahumaloinnissa edukseen.

Eli 50g Mosaic keiton päätyttyä kun vierre on jäähtynyt jonnekin n. 80 asteeseen. Siinä 10-15 minuuttia ja sitten jäähdytys taas käyntiin. Jos siis on immersiojäähdytin käytössä. Jos taas ei ole eli jäähdytys menee ammeessa tms niin antaa jäähtyä vähän viileämmäksi ennen humalan lisäystä.

Ja toiset 50g kuivahumalana kun pääkäyminen on vielä käynnissä.

Ja brewmate on ihan ok softa, mutta itse suosittelen nykyään Brewfatheria. Monta toimintoa ilmaisversiossakin jotka helpottaa panemista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 114
Tässä ottaisin aivan totaalisen eri lähestymistavan.

Tee mieluummin vaikka flameout/hop stand tyyppinen humalointi isommalla määrällä humalaa, saat enemmän irti aromeita ja katkerot tulee siinä sivussa. Loput säästä kuivahumalointiin, mosaic esiintyy kuivahumaloinnissa edukseen.

Eli 50g Mosaic keiton päätyttyä kun vierre on jäähtynyt jonnekin n. 80 asteeseen. Siinä 10-15 minuuttia ja sitten jäähdytys taas käyntiin. Jos siis on immersiojäähdytin käytössä. Jos taas ei ole eli jäähdytys menee ammeessa tms niin antaa jäähtyä vähän viileämmäksi ennen humalan lisäystä.

Ja toiset 50g kuivahumalana kun pääkäyminen on vielä käynnissä.

Ja brewmate on ihan ok softa, mutta itse suosittelen nykyään Brewfatheria. Monta toimintoa ilmaisversiossakin jotka helpottaa panemista.
Tämä kuulostaa loistavalta idealta, mutta ihan oikeasti, kannattaa jonkun verran jotain humalaa laittaa keittoon alussa, tai se vaahtoaa yli äyräiden. Pari pellettiä riittää.

--

Ja itsekin ostin BrewFatherin, en pärjää ilman sitä omien reseptien teossa. Sitä ennen vaan skaalasin kirjojen ja netin reseptejä, mutta tuolla voi tehdä omia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Itse olen nuo välimallin lisäykset jättänyt myös humalissa pois. Katkerot otan alkuun jos sellaista tarvitsee enemmän ja loput aromeihin lisään aivan keiton lopussa/dryhoppina.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Kiitokset, hyviä vinkkejä tullut. Täytyy tsekata tuo BrewFather!

Miten olisi paras toteuttaa vierteen siirto kattilasta käymisastiaan. Jos oletetaan, että laitan humalat sekaan ilman siivilapusseja tai vastaavia. Varmaan kuitenkin tavoitteena, että mahdollisimman vähän keitossa mukana ollutta humalaa päätyy käymisastiaan? Vajoaako muhju niin hyvin pohjalle, että vierteen saa hyvin lapottua päältä? Jotkun ilmeisesti ihan vaan kaatavatkin vierteen varovasti kattilasta? Hanaahan tuossa minun kattilassa ei ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 114
Kiitokset, hyviä vinkkejä tullut. Täytyy tsekata tuo BrewFather!

Miten olisi paras toteuttaa vierteen siirto kattilasta käymisastiaan. Jos oletetaan, että laitan humalat sekaan ilman siivilapusseja tai vastaavia. Varmaan kuitenkin tavoitteena, että mahdollisimman vähän keitossa mukana ollutta humalaa päätyy käymisastiaan? Vajoaako muhju niin hyvin pohjalle, että vierteen saa hyvin lapottua päältä? Jotkun ilmeisesti ihan vaan kaatavatkin vierteen varovasti kattilasta? Hanaahan tuossa minun kattilassa ei ole.
Itsellä on hana, mutta olen käyttänyt Irish Mossia tai Supermossia ja möhnä valuu pohjalle. Myös Protafloc tekee samaa.

--

Puhdista vaikka se mäskäyspussi siinä välissä ja kaada sen läpi. Pitäisi suurimmat möhnät jäädä sinne sisään. Ja sitten saa taas puhdistaa :)
 
Liittynyt
05.05.2021
Viestejä
92
Meillä tapana suodattaa olut "pesuvadista" tehdyn siivilan lapi, jonka päälle vielä mäskäyspussi yksinkerroin. Noi vadit istuu aika kivasti perus 30L pöntön päälle, reitin sen muistaakseni 2mm terällä. Ainoa ongelma on tullut vastaan, kun vierrettä alkaa olemaan yli 20 litraa, niin alkaa pesuvati ottaman pohjasta jo nesteen pintaan kiinni. Positiivista tuossa, on että mahtuu tarvittaessa useampi 100g humalamuhjua kevyesti.

Pesuvati
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Itse olen kaikenlaiset vierteen suodattamiset lopettanut kokonaan. Kyllä se muhju sinne käymisastian pohjalle painuu kun tekee cold crashin.

Turha kontaminaatioriski vain kun alkaa suodattelemaan mäskäyspussin läpi tms. keitettyä vierrettä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 326
Viestejä
4 198 162
Jäsenet
70 891
Uusin jäsen
Rupsu

Hinta.fi

Ylös Bottom