Oluen paneminen itse

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Pue vaan päälle isompi vaikka silikoniletku ja fiksaa se vaikka letkunkiristimilla? @hsalonen
Se on mahdollista. Nyt kuitenkin haen vaan uuden osan seuraavaan mäskäykseen.

--

Muista "epäonnistumisistani" sen verran, että onnistuin tekemään kakkosta. Tällä 3.3% ABV juomalla lähtee perjantai käyntiin..

1628263824148.png


Se ei ole ollenkaan pielessä, jos sanoisin kaikille, että tarkoituskin oli tehdä kakkosta (ei ollut, 3.9% light lager oli tavoite).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
140
Se on mahdollista. Nyt kuitenkin haen vaan uuden osan seuraavaan mäskäykseen.

--

Muista "epäonnistumisistani" sen verran, että onnistuin tekemään kakkosta. Tällä 3.3% ABV juomalla lähtee perjantai käyntiin..



Se ei ole ollenkaan pielessä, jos sanoisin kaikille, että tarkoituskin oli tehdä kakkosta (ei ollut, 3.9% light lager oli tavoite).
Jos se maistuu hyvältä niin se on silloin hyvää. Isojen panimoidenkin tuotteissa on yllättävän paljon vaihtelua prosenteissa (alaspäin toki, muuten verottaja ja Räsänen suuttuisi).

Onnistuisikohan se putken korjaus ihan sillä, että siihen löisi uuden putken tai letkua tilalle? Miten putki on kiinni niissä liitinkulmissa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Onnistuisikohan se putken korjaus ihan sillä, että siihen löisi uuden putken tai letkua tilalle? Miten putki on kiinni niissä liitinkulmissa?
Sen putken painolla on kiinni tuo painava liitin, johon menee kiinni metalliputki, jolla ohjataan vierre kattilaan.

1628268803700.png


Tosin voi korvata koko homman, mutta sitten pitäisi olla virransäädin jotain muuta kautta. Ja sen pitäisi kestää mäskäyslämpöä, joten muovinen ei välttämättä käy. Boilissa tuon letkun vesi ei nouse korkealle, niin sen tarvitsee vaan kestää mäskäystä.

Sen verran googlettelin, että tuossa taitaa olla ½" BSP -kierteet, eli siihen sopivan adapterin kun saisi.

Edelleen, uusi putki maksoi 60€, niin nyt pihi sisäinen insinööri miettii, että tuon voisi korjata halvemmalla. Tuntuu huimalta, että yksi muoviputki on arvoltaan 60€, ja sille etsin siksi vaihtoehtoja. Jos/kun rikon sen uudestaan, niin ajattelin olla maksamatta taas 60€. Tällä rahalla saa käytetyn 19.5L kegin Panimonurkasta..

Jos se maistuu hyvältä niin se on silloin hyvää. Isojen panimoidenkin tuotteissa on yllättävän paljon vaihtelua (alaspäin toki, muuten verottaja ja Räsänen suuttuisi).
Join kyseisessä tapahtumassa 3.5% Raspberry Wheattiä, joka oli oikein hyvää. Ja ei minun olueni maistu vetiseltä, vaan oikein hyvältä, niin voi olla jopa onnistunut.
Siihen tarvitsisi entsyymiä, mutta se oli Panimonurkassa mennyt vanhaksi. Sain kuitenkin sitä vanhentunutta erää tänään ja pistän sitä seuraavaan olueen, kunhan varmistan, että se on ihan yhtä ok, kuin vanhan hiivan käyttäminen. Tässä hiivana oli S-189, jolle Brewfather lupaili parempaa attenuaatiota (sillä ne laskut tein).
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Sen putken painolla on kiinni tuo painava liitin, johon menee kiinni metalliputki, jolla ohjataan vierre kattilaan.



Tosin voi korvata koko homman, mutta sitten pitäisi olla virransäädin jotain muuta kautta. Ja sen pitäisi kestää mäskäyslämpöä, joten muovinen ei välttämättä käy. Boilissa tuon letkun vesi ei nouse korkealle, niin sen tarvitsee vaan kestää mäskäystä.

Sen verran googlettelin, että tuossa taitaa olla ½" BSP -kierteet, eli siihen sopivan adapterin kun saisi.

Edelleen, uusi putki maksoi 60€, niin nyt pihi sisäinen insinööri miettii, että tuon voisi korjata halvemmalla. Tuntuu huimalta, että yksi muoviputki on arvoltaan 60€, ja sille etsin siksi vaihtoehtoja. Jos/kun rikon sen uudestaan, niin ajattelin olla maksamatta taas 60€. Tällä rahalla saa käytetyn 19.5L kegin Panimonurkasta..



Join kyseisessä tapahtumassa 3.5% Raspberry Wheattiä, joka oli oikein hyvää. Ja ei minun olueni maistu vetiseltä, vaan oikein hyvältä, niin voi olla jopa onnistunut.
Siihen tarvitsisi entsyymiä, mutta se oli Panimonurkassa mennyt vanhaksi. Sain kuitenkin sitä vanhentunutta erää tänään ja pistän sitä seuraavaan olueen, kunhan varmistan, että se on ihan yhtä ok, kuin vanhan hiivan käyttäminen. Tässä hiivana oli S-189, jolle Brewfather lupaili parempaa attenuaatiota (sillä ne laskut tein).
En nyt tiedä miten tuo muoviputki on kiinni noissa liittimissä, mutta tyyliin joku tällainen letkuliitin molempiin päihin ja pätkä silikoniletkua väliin voisi toimia. Letkuliitin UK 1/2 x 13 mm | Motonet Oy
Jos nyt siis väkisin korjata haluaa. Toisaalta 60€ on aika hitosti tuollaisesta varaosasta, mutta varaosabisneksessä on yleensä katteet kohdallaan. Ite kyllä laittaisin uuden tilalle, yrittäisin jatkossa varoa enemmän ja jatkaisin elämää :)

Paljonko sulla oli FG tuossa light lagerissa ? Jotain 1.013? En mä kyllä hirveesti stressais, jos jää tuon verran tavoitteesta. Joku 1.013 on aika normaali FG ellei sitten välttämättä halua kuivaa olutta. Ethän sä sillä entsyymillä ja lisäkäymisellä juuri makua enempää saa. Vain hieman enemmän alkoholia ja ohuemman rungon. Brewfatherissa on muuten oletuksena valmistajan max. attenuaatio hiivoille, joten en mä ite ainakaan oo ikinä päässyt tavoitteeseen. Säädänkin sen monesti valmistajan ilmoittamaan alarajaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
En nyt tiedä miten tuo muoviputki on kiinni noissa liittimissä, mutta tyyliin joku tällainen letkuliitin molempiin päihin ja pätkä silikoniletkua väliin voisi toimia. Letkuliitin UK 1/2 x 13 mm | Motonet Oy
Jos nyt siis väkisin korjata haluaa. Toisaalta 60€ on aika hitosti tuollaisesta varaosasta, mutta varaosabisneksessä on yleensä katteet kohdallaan. Ite kyllä laittaisin uuden tilalle, yrittäisin jatkossa varoa enemmän ja jatkaisin elämää :)
Juuri tuommoinen voisi toimia. Mutta molempiin päihin ei saa, kun silikoniletku ei kestä metalliosien painoa.. Käytännössä olisi sitten letkua pitkä pätkä ja se letku käännettäisiin kannen reiästä ja se hoitaisi sen mäskin kierrättämisen..

Uusi on tulossa ja noudettavissa nyt Citymarketissa. Käyn hakemassa. En ole vielä korjannut itse ja oluitani voi vielä juoda ja vaihtaa.

Paljonko sulla oli FG tuossa light lagerissa ? Jotain 1.013? En mä kyllä hirveesti stressais, jos jää tuon verran tavoitteesta. Joku 1.013 on aika normaali FG ellei sitten välttämättä halua kuivaa olutta. Ethän sä sillä entsyymillä ja lisäkäymisellä juuri makua enempää saa. Vain hieman enemmän alkoholia ja ohuemman rungon. Brewfatherissa on muuten oletuksena valmistajan max. attenuaatio hiivoille, joten en mä ite ainakaan oo ikinä päässyt tavoitteeseen. Säädänkin sen monesti valmistajan ilmoittamaan alarajaan.
FG oli itse asiassa 1.012, mutta Brewfather sanoi, että menee 1.008 :) (ja nähtävästi low 1.008, kun reseptissä lukee 3.9%)

Tämän oli tarkoitus olla kuiva, raikas kesäolut. Kevyestä rungosta olisi ehkä saanut jopa plussaa. Mietin, että korvaan maissin (joo, light lager) dekstroosilla, mutta maku ei kuulemma ole sama.

Oluena kuitenkin hyvänmakuinen, niin en stressaa. Resepti oli käytännössä:

1.4kg Pilsner Malt
0.5kg Flaked Corn
5g Hallertauer Mittelfrüh 60min
15g Hallertauer Mittelfrüh 10min
1 pkg Fermentis S-189 German Lager

OG oli 1.037 (suunnitelma ja toteuma). Eräkoko tuossa 12L, mutta käytännössä n. 10L pullotan, ja mössöt jätän pohjalle.

Humalia on lisää, corn flakesiä on 500g , hiiva on loppu. Ostin lisää Pilsner Malttia ja paria eri lager-hiivaa (S-22, Diamond Lager) ja teen seuraavan erän niillä. Eräkoko on 10L, kun se on yhdelle pussille sopiva noissa lämpötiloissa (tein tämän 13C +- 0.5C).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Voisi muuten kysyä myös oluesta.

Minulla on kaksi käymisastiaa, jotka olen saanut mahdutettua pakastimeen. Pakastimen lämpötila on 18.6C. Ne voisi olla tänään FG:ssä, eli käyminen olisi valmis. Toinen olisi tarkoitus kuivahumaloida. Toinen pullottaa.

1) Jos teen cold crashin nyt, niin onko sillä negatiivista vaikustusta siihen toiseen (johon laitan kuivahumalat huomenna)? Lämpötila nostetaan sen jälkeen.

2) Kun sinne mahtuu kaksi käymisastiaa, niin jos teen lageria huomenna ja tuo on loppuajan 13C, niin onko taas negaviisia asioita, joita pitäisi huomioida? Hiiva on "valmiissa" Lallemand Nottingham. Tässä tapauksessa lämpötila olisi 13C.

edit: lähden tekemään cold crashia, uusi mittaus paljasti tuon olevan 1.013.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.08.2021
Viestejä
4
Long time listener, first time caller… Olutharrastukseni on ollut voimissaan jo vuosia, mutta puuhailu kotioluen parissa alkoi kliseisesti korona-keväänä 2020. Aloittelin Coopersin välineillä ja uutteilla, mutta parin kerran jälkeen innostuin jo täysmäskäämisestä. BIAB-menetelmällä olen tehnyt nyt kolme olutta (vehnäolut ja kaksi APA-versiointia, jotka ovat onnistuneet vaihtelevasti). En ole mikään kovin tekninen ihminen, enkä saa kiksejä kotikutoisuudesta. Tämän takia olen tutkaillut automatisoituun panoon siirtymistä. Yksi esimerkki voisi olla Brewmonk, joka täälläkin on monella käytössä. Onko kokemusta, pystyykö 30l -versiolla tekemään pieneriä eli 10-15 l batcheja? Tämä on ollut tavallinen eräkokoni tilanteessa, jossa hoidan yksin valmistuksen ja lopputuotteen kulutuksen. Olin jostain netistä lukevinani, että mäskiin tarvittaisiin tietty minimimäärä vettä/vierrettä (20l?), jotta laite toimii oikein. Yksi vaihtoehto tuohon on toki full volume heti mäskiin.

Käyminen tapahtuu vaatekomerossa perusämpärillä, joten kai siihenkin voisi tehdä lisäinvestointeja. Lämpötilanhallinta voi olla hankalampi toteuttaa.

PS. Tämä ei jää foorumin ainoaksi viestiksi, vaan kontribuoin myös muuten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Long time listener, first time caller… Olutharrastukseni on ollut voimissaan jo vuosia, mutta puuhailu kotioluen parissa alkoi kliseisesti korona-keväänä 2020. Aloittelin Coopersin välineillä ja uutteilla, mutta parin kerran jälkeen innostuin jo täysmäskäämisestä. BIAB-menetelmällä olen tehnyt nyt kolme olutta (vehnäolut ja kaksi APA-versiointia, jotka ovat onnistuneet vaihtelevasti). En ole mikään kovin tekninen ihminen, enkä saa kiksejä kotikutoisuudesta. Tämän takia olen tutkaillut automatisoituun panoon siirtymistä. Yksi esimerkki voisi olla Brewmonk, joka täälläkin on monella käytössä. Onko kokemusta, pystyykö 30l -versiolla tekemään pieneriä eli 10-15 l batcheja? Tämä on ollut tavallinen eräkokoni tilanteessa, jossa hoidan yksin valmistuksen ja lopputuotteen kulutuksen. Olin jostain netistä lukevinani, että mäskiin tarvittaisiin tietty minimimäärä vettä/vierrettä (20l?), jotta laite toimii oikein. Yksi vaihtoehto tuohon on toki full volume heti mäskiin.
Mäskiin tarvii vaan sen 2-3L pohjalle, ja sitten tarpeeksi, että viljasta tulee puuroa. Käyttämällä kaavaa 3+2.5*[maltaiden määrä kiloina] saa ihan kivasti vettä. En minä ikinä laita full volumea, se näkyy varmaan tehokkuudessakin. Ainoa tapaus, jossa pitää olla lähemmäs täysi astia, niin sinulla on jotain 7-9KG maltaita, joka on sen maksimi. Tai sitten haluat käyttää matalaa hop spideriä.

Lisäksi Brewmonk ei automatisoi spargea, eli sen joutuu keittämään vielä itse.

--

Olen tehnyt ihan viimeaikoina ~10L erän kakkosolutta. Resepti pari viestiä ylempänä. Ei siihen voinut laittaa paljoa vettä (8L taisin laittaa mäskiin) ja sitten huuhtelin reseptin mukaan. Itse ostin Brewfatherin, niin se laskee minulle nämä luvut ja osaa skaalata eräkoon mukaan. Olen tainnut käyttää sen lukuja myös mäskäyksessä viime aikoina, mutta tuo kaava ei ole hirveän monimutkainen, niin saatan laskea myös itse. Se on vaan helppoa, kun on ohjelma, joka näitä laskee.

Käyminen tapahtuu vaatekomerossa perusämpärillä, joten kai siihenkin voisi tehdä lisäinvestointeja. Lämpötilanhallinta voi olla hankalampi toteuttaa.
Ämpärissä ei ole mitään vikaa. Jos eräkokoa vähän pienentää, niin voi siirtyä kegeihin ja ostella semmoisia 9.5L kegejä ja käyttää niissä. Pienissä eräkoissa on kyllä se, että joutunet maksamaan hiivasta 2x hinnan (sama hiiva riittäisi 2x erään) ja jos tilaat joka erään ainekset erikseen, niin niistä tulee postikulut kaupan päälle.

Lämpötilanhallinnan hankin itse tänä kesänä. Eipä siinä muuta, kuin että teen lagereita paljon enemmän ja ne maistuu puhtaammilta.

PS. Tämä ei jää foorumin ainoaksi viestiksi, vaan kontribuoin myös muuten.
Eipä kannata tästä huolehtia, joskus määrä ei korvaa laatua ja kukaan ei oleta sinun tekevän mitään :)

Lisäksi kannattaa miettiä Facebookin HOMBRE-ryhmään liittymistä, siellä vastaillaan paremmin ja siellä on kaikentasoista vipeltäjää.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
30 litran Brew Monkissa on teleskooppivarsi mäskipiipussa ja mäskäys onnistuu varmaan ~8-30 litran välillä. Itse tein pääpainoisesti 20-25 litran satseja kyseisellä laitteella mutta kyllä sillä yksi 10 litrainenkin tuli kokeiltua onnistuneesti. Kokemusta ei muista laitteista ole mutta 30 mäskäyskerran jälkeen ei kyllä mitään valittamista Brew Monkista. Vaihtui nyt laitteen merkki Brewster Beaconiin kun olivat 65l Brew Monkit myyty loppuun suomesta.
Itselläkään ei vielä lämpötila kontrollointia ole käymisastialle, tosin tehtävät oluet on valittu vallitsevan lämpötilan mukaan ja kylmempää käymistä vaativat oluet on tehty talvella jolloin autotallin lämpötila on ~10 astetta ja käymisastian lämpötilan voi säätää asteen parin tarkkuudella siirtämällä sitä hieman lähemmäksi tai kauemmaksi patterista. Varmaankin jokin käytetty jääkaappi/pakastin tulee hankittua autotalliin kun Inkbird jo löytyy jolla lämpötilan saisi pidettyä sopivana jatkossa.
Paineistettu käyminen on melko helppo ja kohtalaisen edullinen vaihtoehto jolloin lämpötilalla ei niin paljon ole väliä. Omakohtainen kokemus tosin on se että paineistetun oluen pullottaminen tuppaa helposti olemaan haastavaa kuohumisen takia ja oluesta riippuen toisissa vaahto on vielä helpommin muodostuvaa ja pitkään kestävää jolloin pullon täyteen saaminen on todella hidasta. Voi toki olla että tämän voisi tehdä paremmin ja vika on käyttäjässä mutta päädyin melko nopeasti tekemään paineistetut oluet vain kegiin joka taasen meni todella helposti ja vaivattomasti ja siirto saatiin tehtyä hapettomasti jolloin esim. Neipa säilyy helpommin hyvänä kun kegin saa suoraan kylmään ja siirto on mahdollisimman suljettu.

Pullotettaviin oluihin olen hankkinut panimonurkan pöntön josta on suuntaava sovitin ja pullotus tapahtuu pullotustikulla. Tähän toki tarvitsee vielä jonkin vesilukon mutta hintaa koko setille ei taida tulla yli 20€ ja vastaavat varustee löytyy varmasti myös kaikilta kilpailijoilta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Itselläkään ei vielä lämpötila kontrollointia ole käymisastialle, tosin tehtävät oluet on valittu vallitsevan lämpötilan mukaan ja kylmempää käymistä vaativat oluet on tehty talvella jolloin autotallin lämpötila on ~10 astetta ja käymisastian lämpötilan voi säätää asteen parin tarkkuudella siirtämällä sitä hieman lähemmäksi tai kauemmaksi patterista. Varmaankin jokin käytetty jääkaappi/pakastin tulee hankittua autotalliin kun Inkbird jo löytyy jolla lämpötilan saisi pidettyä sopivana jatkossa
Jos hankit lämpövyön/alustan, niin saat jo nyt pidettyä sen lämpötilan 0.6 asteen sisään käymisastiassa, kunhan ulkona/autotallissa on kylmempää kun tavoitelämpötila. Sitä itse käytin, kun pidin yhden erän Kveikkiä 32 asteessa. Amazonista lähtee ~15€ hintaan.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Jos hankit lämpövyön/alustan, niin saat jo nyt pidettyä sen lämpötilan 0.6 asteen sisään käymisastiassa, kunhan ulkona/autotallissa on kylmempää kun tavoitelämpötila. Sitä itse käytin, kun pidin yhden erän Kveikkiä 32 asteessa. Amazonista lähtee ~15€ hintaan.
Laitoin tilaukseen, kiitos vinkistä :kippis:
 
Liittynyt
18.04.2021
Viestejä
447
Täytyy myöntää että en ole lukenut näitä satoja postauksia, mutta millä mittareillä käymistuotteiden alc% mitataan?
Kaupassa myytävät mittarit ovat ns,. kovalle tavaroille, eli kaikki kotitekoiset viinit, oluet, kiljut eivät rekisteröidy laisinkaan.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Täytyy myöntää että en ole lukenut näitä satoja postauksia, mutta millä mittareillä käymistuotteiden alc% mitataan?
Kaupassa myytävät mittarit ovat ns,. kovalle tavaroille, eli kaikki kotitekoiset viinit, oluet, kiljut eivät rekisteröidy laisinkaan.
Yleisesti ominaispainomittarilla esim Ominaispainomittari 2 asteikkoa - Panimonurkka
Mittalasiin otetaan näyte ennen hiivausta, laitetaan ominaispainomittari kellumaan, ja katsotaan mihin tulokseen keiton jälkeen päästiin. Tai voi ominaispainomittarin laittaa käymispönttöönkin kellumaan. Tämä on ns. OG-lukema (original gravity). Käymisen jälkeen sama prosessi toistetaan ja katsotaan nyt lukema uudestaan, jolloin tämä on FG eli final gravity. Näillä lukemilla lasketaan alkoholipitoisuus erittäin näppärästi esim. tällä laskurilla Alcohol By Volume ABV Calculator | Brewer's Friend
Onhan tän laskentaan tietysti oma kaavansakin olemassa, mutta nettilaskurit rulaa.
Itse käytän useimmiten halpaa kiinalaista refraktometriä. Siihen tarvii vain pari tippaa vierrettä. Tosin alkoholi sekoittaa lukemia, joten vaatii jälleen omat laskurinsa, jotta refraktometrin tuloksen saa muutettua oikeaksi lukemaksi. Näissäkin laskureissa on eroja, joten en mä oikein itsekään tiedä mikä laskuri toimis parhaiten. Mut onko sillä nyt ees mitään väliä onko alkoholia kotioluessa 5,1% vai 5,3%.
Tuosta löytyikin ihan hyvä tietoisku tästä asiasta Alkoholipitoisuuden mittarit hydrometri ja refraktometri - Olutposti
 
Liittynyt
08.08.2021
Viestejä
4
Kiitoksia kommenteista. Eiköhän tuo 30 litran Brewmonk tulee jossain kohtaa syksyä hankittua. Järkevää samalla investoida käymisastian päivittämiseen, kun oluen tekoon kerran aikoo panostaa. Vanhoja arkkupakastimia ei meidän asuntoomme mahdu, mutta jonkinlainen käymislämpötilan hallinta lienee kuitenkin sitten seuraava vaihe. Pullotan oluen ja toistaiseksi se on ollut toimivaa, joskin työlästä (tämänkään takia ei viitisisi kovin paljon nostaa batch sizea).

Viimeiset kaksi olutta ovat olleet APA-oluen versiointeja. Kummassakaan niissä en ollut tyytyväinen humalan osuuteen oluessa, vaan se on jäänyt aika valjuksi. IBU-lukemat lähtökohtaisesti ovat kuitenkin olleet tyylinmukaisia. Olen käyttänyt humalapusseja, nyt ehkä hankin hop spiderin, josko se toisi enemmän humalan tuoksua ja makua olueeseen. Toki määriäkin voisi hieman kasvattaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Kiitoksia kommenteista. Eiköhän tuo 30 litran Brewmonk tulee jossain kohtaa syksyä hankittua. Järkevää samalla investoida käymisastian päivittämiseen, kun oluen tekoon kerran aikoo panostaa. Vanhoja arkkupakastimia ei meidän asuntoomme mahdu, mutta jonkinlainen käymislämpötilan hallinta lienee kuitenkin sitten seuraava vaihe. Pullotan oluen ja toistaiseksi se on ollut toimivaa, joskin työlästä (tämänkään takia ei viitisisi kovin paljon nostaa batch sizea).
Ämpäri on ihan hyvä. Speidel on paksumpi ämpäri, joka kestänee pidempään, mutta siinä ei ole mitta-asteikkoa..

Paineessa on Fermzilla:

Itse jatkaisin ämpärin käyttöä, kun tuosta sitten rahanmeno käynnistyy, kun hankitaan se paineistussarja, regulaattori ja co2-lähde. Ja sitten kegejä.. Useita satoja euroja myöhemmin mietitään, mitä tuli tehtyä..

Viimeiset kaksi olutta ovat olleet APA-oluen versiointeja. Kummassakaan niissä en ollut tyytyväinen humalan osuuteen oluessa, vaan se on jäänyt aika valjuksi. IBU-lukemat lähtökohtaisesti ovat kuitenkin olleet tyylinmukaisia. Olen käyttänyt humalapusseja, nyt ehkä hankin hop spiderin, josko se toisi enemmän humalan tuoksua ja makua olueeseen. Toki määriäkin voisi hieman kasvattaa.
Ihan ensinnä, hop spiderin olet nyt ymmärtänyt väärin. Tai siis, se on keitossa/hop standissa käytössä, mutta jos siellä on n.15L vierrettä, niin ei se yllä sinne asti! Sitä ei ole tarkoitus myöskään käyttää kuivahumalointiin. Jos ei kukaan nalkuta oluen läpinäkyvyydestä, niin ihan hyvin pärjää heittämällä humalat suoraan ämpäriin + tekemällä cold crashin / hankkimalla tuollaisen sedimentinvähentäjän.

Heitä humalointiin 100g mitä vaan aromihumalaa siihen 10L erään, niin kyllä se maistuu. Itse maistan jo 25g lisäykset 20L erässä (joita tein uuteoluisiin viime vuonna), mutta jos pitää kunnon neipa tulla, pistä vaan 100g menemään. Jotkut täällä laittaa vieläkin enemmän. Nyt juuri on tulossa 10L Mosaic-pohjaan tehty NEIPA, jossa on 50g BRU-1 ja 50g Ekuanot. Tuossa se on vieressä. Pohjan tein pelkällä Mosaiclla, jota meni 50g/20L ja kai se toinen puoli (10L erä) siitä on enemmän single hop IPA, jossa olen myös maistavinani Mosaicin.
 
Liittynyt
08.08.2021
Viestejä
4
Ihan ensinnä, hop spiderin olet nyt ymmärtänyt väärin
Tuo oli hyvä kommentti, koska olen miettinytkin hop spiderin käytettävyyttä esim. siinä Brew Monkissa pienillä erillä. Olen käyttänyt sukkia, jotta tarve kaikenlaiseen vierteen suodattamiseen jäisi vähäiseksi. En ole halunnut suurta määrää muhjua käymisastiaan. Sukkien kanssa humala jää tosin kellumaan vierteen päälle keiton ajaksi, joka voisi vaikuttaa humalien utilisaatioon. Toki tuo humalamäärään suora kasvattaminen lienee suurin vaikuttava tekijä sen vaikutuksen lisäämiseksi oluessa. Nykyisin olen laittanut n. 40-50 g per 15 l vierrettä (sis. kuivahumalat) hajauttaen pitkin keittoaikaa. Kuivahumalointi ainakin on jäänyt liian heikoksi.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Olen käyttänyt hop spidereitä ja humala putkiloita ja sukkia ja nykyään vedän kaiken kommandona uimaan. Jos jaksaa odottaa hetken että hiiva laskeutuu pohjalle joko coldcrashissa tai ilman niin se pakkaantuu mukavasti humalan sekaan niin ettei ne mujut sieltä kovin helposti lähde liikkeelle. Oma hop spider kyllä ylettyi hyvin 30l Brewmonkin pohjalle. Esim Neipa jossa oli humalointi 20l erään 100g hopstand ja 200g dryhop niin 30l ämpärin pohjalta oli 2 litraa hiiva / humala mujua joka oli hanan alapuolella eikä näin vaikuttanut mitenkään pullottamiseen. Eli sama suositus kun mitä itse aiemmin täältä sain että humalat suoraan sellaisenaan sekaan ja miettii sitten jos siitä tulee jotain ongelmia että haluaako niitä pussittaa jatkossa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 118
Itse myös heitän kommandona humalat sisään. Oli aikaisemmin käytössä hopspider ja humalasukkia mutta saa enemmän humalista irti ja vähemmän siivottavaa, lopputulos kuitenkin aivan sama ellei parempi.
Tässä muuten testiäkin vähän aiheesta:
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Itse jatkaisin ämpärin käyttöä, kun tuosta sitten rahanmeno käynnistyy, kun hankitaan se paineistussarja, regulaattori ja co2-lähde. Ja sitten kegejä.. Useita satoja euroja myöhemmin mietitään, mitä tuli tehtyä..
No niin no… Sanoisin, että ei ole maailman loppu, mikäli ostelee tavaroita pikku hiljaa käytettynä.

Näin olen siis tehnyt ja nyt alkaa olla kivasti tavaraa, eikä ole mennyt omaisuuksia. Paineistettu käyminen onnistuu. On kegejä ja jääkaappi hanoilla jne. Ja mikä parasta, niin saan todennäköisesti kaikista lähes omat rahat pois, kun olen myymässä.

Toki jos joku yksikkö menee rikki, niin se jää omaksi tappioksi, mutta ei ole kallista jos ei ole kiire ja käytetyt kelpaa. Toki kallis on vähän hankala sana, mutta itselle on tämä tyyli sopinut. Olen siis maksanut suurimmasta osasta tavaroita max 50% uuden hinnasta. Ei hätäisille :)
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Niinhän siinä sitten kävi että kun vanha laite oli myyty niin pistin tilauksen verkkokaupasta uudesta tuotteesta maanantaina niin torstaina tuli viesti että laite oli myyty jo liikkeestä. Totesin että ei hätä tämän näköinen että pari päivää aiemmin kun katselin verkkokauppoja niin toisesta kotimaisesta liikkeestä löytyi vastaava tuote, no eipä löytynyt enää. Brewmonk Titan oli myyty loppuun suomesta ja uusia tulossa ehkä joskus kuukauden päästä. Selvittelin että ranskasta näyttäisi tuotetta saavan mutta eivät voineet toimittaa suomeen lakiteknisten asioiden takia mitä sitten ovatkaan. Virosta löytyi liike josta postit suomeen olivat 12e, toimitus kotiovelle ja brewster beacon 70l saapui 3 työpäivän jälkeen tilauksesta hyvin pakattuna. Voi olla että jatkossakin käytän Pruulikeskus | Pruulimistarvikud ja -tooraine sivustoa jossa palvelu oli asiallista, sähköposteihin vastattiin nopeasti ja homma tuntui toimivan paremmin kuin suomalaisilla liikkeillä, tosin joutuu vähän Eestin murretta opettelemaan kun kaikki tuotteet eivät löydy englannin kielisiltä sivuilta :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Niinhän siinä sitten kävi että kun vanha laite oli myyty niin pistin tilauksen verkkokaupasta uudesta tuotteesta maanantaina niin torstaina tuli viesti että laite oli myyty jo liikkeestä. Totesin että ei hätä tämän näköinen että pari päivää aiemmin kun katselin verkkokauppoja niin toisesta kotimaisesta liikkeestä löytyi vastaava tuote, no eipä löytynyt enää. Brewmonk Titan oli myyty loppuun suomesta ja uusia tulossa ehkä joskus kuukauden päästä. Selvittelin että ranskasta näyttäisi tuotetta saavan mutta eivät voineet toimittaa suomeen lakiteknisten asioiden takia mitä sitten ovatkaan. Virosta löytyi liike josta postit suomeen olivat 12e, toimitus kotiovelle ja brewster beacon 70l saapui 3 työpäivän jälkeen tilauksesta hyvin pakattuna. Voi olla että jatkossakin käytän Pruulikeskus | Pruulimistarvikud ja -tooraine sivustoa jossa palvelu oli asiallista, sähköposteihin vastattiin nopeasti ja homma tuntui toimivan paremmin kuin suomalaisilla liikkeillä, tosin joutuu vähän Eestin murretta opettelemaan kun kaikki tuotteet eivät löydy englannin kielisiltä sivuilta :rolleyes:
Itse tilasin uuden muoviputken Brew Monkiin tuolta, kun sekin oli Suomesta loppu:

Eivät edes salailleet, että aloittivat autotallifirmana ja hinnat eivät olleet mitenkään erikoiset. Olin kyllä yllättynyt, kun lähetys tuli keski-Ruotsista samalla viikolla. Ja ihan lähelle, vaikka heillä ei ollut noutopisteen valintaa.

Ei kannata rajoittaa itseään pelkästään Suomeen varsinkin tarvikkeissa.

--

Tuolta tilasin viime vuonna ison tilauksen Bullet Brewin uutteita, kun heillä oli hyvä valikoima:

Posti oikeasti rikkoi paketin, kadotti humalat ja siitä tein reklamaation. Se oli vähän vaivalloista hoitaa, mutta lopussa plusmiinusnolla ja Posti maksoi korvaukset minulle ja niillä tilasin uudet humalat.
Hampaankoloon vain jäi se, että minua ei oikein uskottu, kun lähetin kuvan Postin tuhoamasta paketista ja tarrasta "Posti on uudelleenpaketoinut tämän". Miksi keksisin tällaista?
 
Liittynyt
08.08.2021
Viestejä
4
Oli aikaisemmin käytössä hopspider ja humalasukkia mutta saa enemmän humalista irti ja vähemmän siivottavaa, lopputulos kuitenkin aivan sama ellei parempi.
BIAB-menetelmää käyttäessäni olen karttanut tuon ylimääräisen humalamöhnän päätymistä käymisastiaan (vierteen kaataminen suodatinkankaiden läpi), mutta kuten todettua, tuoksu- tai makueroa ei oluessa todennäköisesti ole teki kummin päin tahansa. Oluen mahdollinen sameus ei minua vielä harrastuksen tässä alkuvaiheessa juurikaan kiinnosta, mutta joskus ehkä enemmän. Siihenkin on toki omat apuaineensa. Mietin vain, voiko tuo humalamöhnä mahdollisesti tukkeuttaa Brew Monkin tyyppisen koneen, filtterit ym.?
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Kyllähän sen voi tukkoon saada varsinkin jos pumppu ei ole päällä ja antaa möhän pakkautua pohjalle, pieni puhallus putken päästä vastakkaiseen suuntaan on omat pari tukosta mitä olen saanut aikaan avannut ja kun hanaan en ole pazooka filtteriä laittanut niin ei siinäkään mitään tukkoon menevää ole ollut. Jos vierteestä haluaa isoimmat sattumat pois niin käyttäisin ennemmin hopspideriä suodattamaan vierre pönttöön laskettaessa mutta ainakin ne pienet sattumat mitä pönttöön on tullut on mukavasti laskeutunut pohjalle eikä ongelmaa aiheesta ole tullut
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 118
Mietin vain, voiko tuo humalamöhnä mahdollisesti tukkeuttaa Brew Monkin tyyppisen koneen, filtterit ym.?
Eipä BrewMonkissa ole pumpun ja hanan lisäksi muuta tukkoon menevää. Pumppu menee varmasti tukkoon ja hana myös jos siinä käyttää sitä filtteriä. Itse olen antanut muhjujen mennä käymisastiaan. Jos haluaa kirkasta niin annan kegin olla pitempään kylmässä tai sitten laitan liivatetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Ei mene Brew Monkin pumppu tukkoon, kunhan heti jäähdytyksen jälkeen puhdistaa ja kierrättää sitä puhdistusvettä. Tosin omat humalamäärät keitossa on olleet maltillisia (taitaa 50-100g olla maksimi). Haen NEIPAan maut kuivahumaloinnista.

Hanasta otin sen letkusovittimen pois, niin ei ole mitään ongelmia ollut sen jälkeen.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Itellä sellainen setuppi, et oon sen bazooka suodattimen jättänyt ihan suosilla pois munkin hanan päästä. Nostan munkin saunan lauteille ja fermzilla allrounderin maahan telineeseen. Lasken oluen tiheähkön keittiösiivilän läpi munkin hanasta suoraan fermzillaan. Samalla hapettuu hyvin ja humalamuhjut siivilöityy. Joutuuhan sitä siivilää huuhtomaan muutamaan kertaan vesihanan alla, et saa humalamuhjut aina välillä pois siitä, mut se on ihan ok.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 118
Ei mene Brew Monkin pumppu tukkoon, kunhan heti jäähdytyksen jälkeen puhdistaa ja kierrättää sitä puhdistusvettä
Ehkä muotoilin vähän tyhmästi itse mutta siis menee varmasti tukkoon jos kierrättää vierrettä jossa humalat olleet nakuna. Aukihan tuo saa vaikka puhaltamalla ja pahimmassa tapauksessa purettua osiin ja putsattua pohjan kautta. Tuohon varmaan näppärästi saisi jopa tehokkaamman pumpun tilalle kun vähän jaksaisi tutkia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Ehkä muotoilin vähän tyhmästi itse mutta siis menee varmasti tukkoon jos kierrättää vierrettä jossa humalat olleet nakuna. Aukihan tuo saa vaikka puhaltamalla ja pahimmassa tapauksessa purettua osiin ja putsattua pohjan kautta. Tuohon varmaan näppärästi saisi jopa tehokkaamman pumpun tilalle kun vähän jaksaisi tutkia.
Sama homma (muotoilin huonosti). Siis keiton jälkeen käymisastiaan hanasta, sitten huuhdellaan vedellä möhnät pois (myös humalat) , laitetaan oxi (tms. puhdistusaine sisään) ja kierrätetään pumppua käyttäen yleensä kylppärin lattialle sen verran vettä, että putkessa on kirkasta. Sinne muuten jää töhnää pumpppuun. En käytä pumppua keiton, enkä jäähdytyksen aikana.

Enkä tartte tehokkaampaa pumppua. Mielestäni parempi parannus olisi teräsputki, teräsosat pumpussa ja spargen hoitaminen sillä pumpulla.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Onko täällä jollain tarkempaa tietoa ja kokemusta useamman vaiheen mäskäyksestä ja sen hyödyistä? Onko joku huomannut eroa sillä vetääkö mäskäyksen yhdellä lämpötilalla läpi alusta loppuun vai tuleeko selkeitä hyötyjä jos homman hoitaa esim. 4 vaiheessa ja nostaa lämpötilaa 50c -> 63c -> 72c -> 77c? Olen itse hoitanut homman kahdessa osassa eli ~66-67c ja siitä mash outtiin 75c mutta mietin nyt että pitäisikö sitä ohjelmoida jokin useampi vaiheinen ohjelma Brewsteriin vai meneekö turhaksi kikkailuksi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Onko täällä jollain tarkempaa tietoa ja kokemusta useamman vaiheen mäskäyksestä ja sen hyödyistä? Onko joku huomannut eroa sillä vetääkö mäskäyksen yhdellä lämpötilalla läpi alusta loppuun vai tuleeko selkeitä hyötyjä jos homman hoitaa esim. 4 vaiheessa ja nostaa lämpötilaa 50c -> 63c -> 72c -> 77c? Olen itse hoitanut homman kahdessa osassa eli ~66-67c ja siitä mash outtiin 75c mutta mietin nyt että pitäisikö sitä ohjelmoida jokin useampi vaiheinen ohjelma Brewsteriin vai meneekö turhaksi kikkailuksi
Miten se pumppu kestää? Itsellä on ainakin mash outin kanssa se ongelma, että Brew Monkin pumppu on max. 70C. Ilman pumppua se on alhaalta lämmin ja päältä kylmä.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Miten se pumppu kestää? Itsellä on ainakin mash outin kanssa se ongelma, että Brew Monkin pumppu on max. 70C. Ilman pumppua se on alhaalta lämmin ja päältä kylmä.
Muistaakseni luin että se olisi ollut 80C ja sen mukaan sitä käyttänyt. Ei ole ollut ongelmia pumpun kanssa.

Edit, kävin vielä ohjekirjaa läpi jossa laitteen putsaus oli suositeltu tehtävän niin että kierrättää pumppua ja lämmittää veden 80C 15 min ajaksi. Ainoa mitä sanotaan on että ei kierrätä pumppua keiton aikana.
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
119
Mulla on aina alkuun 15min @ 52c ja sen jalkeen 65-67c mäskäys. Vehnäoluissa alkuun 20min @ 43c. Tuskin huomaat mitään eroa vaikka laittaisit seitsemän eri steppiä, brulosophyssa oli hyvä testi tätä koskien.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Halvalla ei saa hyvää.
Meillä on eri käsitys halvasta.. Brew Monk maksoi 400€+..

Tosin 10L Braumeister olisi ollut kätevämpi, mutta tällä mennään nyt. Pienemmillä erillä saan enemmän oluita kokeiltua. Ja kai sen tonnin voi harrastusvälineihin laittaa. Silloin kyllä vahvasti mennään siihen, että ei tästä voitolle jäädä ikinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Onko täällä jollain tarkempaa tietoa ja kokemusta useamman vaiheen mäskäyksestä ja sen hyödyistä? Onko joku huomannut eroa sillä vetääkö mäskäyksen yhdellä lämpötilalla läpi alusta loppuun vai tuleeko selkeitä hyötyjä jos homman hoitaa esim. 4 vaiheessa ja nostaa lämpötilaa 50c -> 63c -> 72c -> 77c? Olen itse hoitanut homman kahdessa osassa eli ~66-67c ja siitä mash outtiin 75c mutta mietin nyt että pitäisikö sitä ohjelmoida jokin useampi vaiheinen ohjelma Brewsteriin vai meneekö turhaksi kikkailuksi
Nykyisillä tarkasti prosessoiduilla maltailla ei ole erityistä hyötyä tehdä monivaiheista mäskäystä. Puoli tuntia 66-67 ja mash-out päälle olen itse joskus mäskännyt ja ei ongelmaa tehokkuudessa.
En menisi myöskään noissa portaissa. Kolme on ihan riittävä jos haluaa kokeilla. Ensin 40-45 astetta joka toimii sekä acid restinä(optimi 40-45) että protein restinä(optimi 44-60). Siihen päälle se perus 66-67 ja sitten mash-out. Mash-outia pidän noista tärkeimpänä lisänä, se kun helpottaa huuhtelua merkittävästi vierteen viskositeetin pienentyessä.

Miten se pumppu kestää? Itsellä on ainakin mash outin kanssa se ongelma, että Brew Monkin pumppu on max. 70C. Ilman pumppua se on alhaalta lämmin ja päältä kylmä.
Muistaakseni luin että se olisi ollut 80C ja sen mukaan sitä käyttänyt. Ei ole ollut ongelmia pumpun kanssa.

Edit, kävin vielä ohjekirjaa läpi jossa laitteen putsaus oli suositeltu tehtävän niin että kierrättää pumppua ja lämmittää veden 80C 15 min ajaksi. Ainoa mitä sanotaan on että ei kierrätä pumppua keiton aikana.
Itsellä on käytössä Arsegan eli yksi noista pannuista jota myydään eri nimillä. Olen kierrättänyt vierrettä myös keiton aikana ja ei ole ollut ongelmia. Käytän pumppua vierteen siirtoon keiton jälkeen ja jäähdytystehokkuuden parantamiseen joten tuo kierrätys keiton aikana steriloi pumpun. Kannattanee varmistua, että letkut ja klemmarit kestää lämpötilan eli silikoniletkua tulille jos ei jo ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Tämmöinen tuli vastaan HOMBRE-ryhmässä:

Taidan osallistua ja jos minäkin uskallan, niin kannattaa muidenkin uskaltaa. IPA-oluistani on sanottu "ei mitenkään erikoisia" ja niitä tein koko kesän. Kveikillä, niin täytyy katsoa, mihin kategoriaan menisi. Todennäköisesti en laita niitä.

Syksyllä ja Helsingin SOPP jälkeen olen tehnyt lähinnä kokeellisia oluita, mutta tässä on pari lageria pyöräyttämättä ja ne ehtisi vielä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
IPA-oluistani on sanottu "ei mitenkään erikoisia"
Toisaalta tuo voi olla jopa kohteliaisuus. Nykymarkkina on täynnä toinen toistaan dänkimpiä neipadipa-kiljuja jossa on menty todella tyylilajin äärirajoille. Jos ei tullut kommentteja selvistä virhemauista niin tuosta on hyvä jatkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Toisaalta tuo voi olla jopa kohteliaisuus. Nykymarkkina on täynnä toinen toistaan dänkimpiä neipadipa-kiljuja jossa on menty todella tyylilajin äärirajoille. Jos ei tullut kommentteja selvistä virhemauista niin tuosta on hyvä jatkaa.
Seuraavat olueni ovat lagereita, niin virhemaut kyllä tulee esiin. Yksi on tuossa vieressä käymässä. On lämpötilakontrolli. Kun sain lämpötilan hallintaan, olen nyt innostunut panemaan lagereita, kun ne on ilman viilennystä aika haastavia.

Edellinen Light Lager onnistui sinänsä hyvin, että sivumakuja ei ollut (maistui hyvältä!), mutta se ei käynyt yhtä kuivaksi kuin ohjelma lupasi, niin se jäi kakkosolueksi. Sitten tein seuraavasta vähän vahvempaa ja se on nyt nelosen ylärajoilla ja ei ole välttämättä käynyt vielä loppuun (1.016).

--

Nähtävästi kuuma kesä + PET-pullot on huono yhdistelmä, niin niistä olen saanut palautetta, että on menneet huonoksi 3kk kuluessa. Kaikki lasipulloissa ollut kama on saanut hyvät arvostelut kaikilta. Tässä on se, että mieluummin annan pois ilmaiseksi halpoja PET-pulloja, kuin painavia lasipulloja, jotka maksavat enemmän. Ja veljeni mukaan yhdessä pullossa (noin 40:stä) oli kontaminaatio, ja se oli pilalla. Mutta siinä negatiivinen palaute, jonka olen saanut.

Kegissä on stoutti saanut kehuja vielä 6kk kegittämisen jälkeenkin. En vaan anna kegejä pois kavereille, niin pitää tulla tänne juomaan.

--

DDH IPA 7-8% on kyllä tulossa, mutta vielä on Kveik-IPA-oluita (nelosta) ainakin 20L jäljellä, niin ei nyt IPAa tehdä lisää :)
Kyllä oluttyyli pitää panna ainakin kerran ja kesästä jäi humalia yli.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.05.2021
Viestejä
92
Olisikos porukoilla suositella järkevää pumppua vierteen kierrätykseen mäskäyksen aikana?
Olemme kaverin kanssa panneet n. 1,5v pussimenetelmällä 25l hanallisessa vastuksella varustetussa kattilassa. Nyt löytyi kuitenkin edullisesti 35l vastaava muuten, mutta mukana tuli mäskipiippu. Tuossa ekaa olutta tehdessä tuli vähänä yllätyksenä vastaan, että mallaspiippu on n. 2-3cm halkaisijaltaan kattilaa pienempi ja 24l satsia mäskätessä (mallasta n. 5,5kg) oli vaikeuksia saada mäski kastumaan / uppoamaan tuonne veteen, kun vedenpinta oli niinkin alhalla. Olimme jo muutenkin säätäneet strke vettä isommaksi, jotta kattiloissa saamme tehtyä tarvittavan 11l sparge vettä. Sitten hätäpäissään keksimme, että kierrätimme hanasta 1l mitta-astialla vierrettä mäskipatjan päälle ja se auttoi tuohon asiaan, mutta oli aika työläs toimenpide. Eli ajattelin, josko tuon kierrätyksen voisi hoitaa jatkossa pumpulla koko mäskäyksen ajan, kuten noissa hienommissa laitteissa käsittääkseni tehdään?

Kaikenkaikkiaan homma meni aika ok putkeen, oletustehokkuus olisi ollut 75% ja saimme 81%, nestettä katosi n. 0,5l enemmän kun oletimme. Tämä menee märän mäskin piikkiin huuhtelun jälkeen. Ennen kun olemme aina puristelleet pussista viimeisetkin mehut talteen =)

Lisäkysymyksenä vielä: Näkeekö kukaan mitään estettä, jos oluen myös käyttäisi kyseisessä pannussa? Tuli vaan vasta jälkikäteen mieleen, että vaikka 35 ltraa onkin nyt kattilassa tilaa, niin käyttämämme perus pöntöt ovat 25-30 litran tuntumissa. Muutenkin teräksinen käymisastia tuntuisi mukavammalta / tiiviimmältä. Pannussa on kuitenkin tiiviste kannessa ja tuollaiset kiristys lenksut, ainoastaan pitäisi isompi reikä laittaa vesilukolle niin, periaattessa se olisi tiivis. Mutta pitäisikö vierre laske kuitenkin pois ja pestä kattila ja sitten vierre takaisin + hiivaus tms? Vai voisikos vain nostaa humalat pois tuolla korilla + mahodiilisella mäskipussilla ja jäähdyttää vierre kattilaan ja hiivata suoraan?

Alla vielä linkki nykyiseen pannuun.
35 litran pannu
 
Liittynyt
05.05.2021
Viestejä
92
Ebayhyn haulla "food grade magnetic pump" pääsee alkuun.

Tai sitten Brewferm Booster magneettipumppu | Mallaspuoti
Juu, tuota mallaspuodin pumppua katselinkin aikaisemmin, mutta tuli mieleen, että onko hinta kilpailukykyinen jne. Kovin tuntuu haastavalta googlestakaan löytää, kun suurin osa tuntuu olevan kiinan kauppoja tai dollarihintoja ja ei kiinnostaisi pitkään odotella ja sählätä tullien kanssa. Samat tullihommat kait koskee Britanniaakin nykyään?
 
Liittynyt
05.05.2021
Viestejä
92
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 468
Viestejä
4 163 131
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom