Oluen paneminen itse

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Ei siinä mitään ongelmaa ole, mutta missä reseptissä on spraymallasta? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Käytännössä ostamalla parilla eurolla kilon vaaleita perusmaltaita enemmän saa reilusti halvemmalla enemmän alkoholi%. Ja laittamalla spraymallasta saa juuri sitä, enemmän ominaispainoa vierteelle. Tai ehkä värin tuunausta, jos ostaa eriväristä, mutta sitä saa viljoillakin ja itsehän en väristä välitä.
 
Liittynyt
15.05.2021
Viestejä
3
Ei siinä mitään ongelmaa ole, mutta missä reseptissä on spraymallasta? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Käytännössä ostamalla parilla eurolla kilon vaaleita perusmaltaita enemmän saa reilusti halvemmalla enemmän alkoholi%. Ja laittamalla spraymallasta saa juuri sitä, enemmän ominaispainoa vierteelle. Tai ehkä värin tuunausta, jos ostaa eriväristä, mutta sitä saa viljoillakin ja itsehän en väristä välitä.
Tehtiin tämmösen ohjeen mukaan, kun tässä oli sopivan yksityiskohtaisesti kaikki vaiheet selitettynä: Maailman helpoin kotioluen valmistusohje - Aikaisemmin ollaan tehty kaksi satsia vaan uutteesta, ja nyt ensimmäistä kertaa mäskäämässä. Nyt satsi on käymispöntössä jo, jossa annetaan rauhakseen olla kuukauden verran (viimeisten humalien lisäämistä lukuunottamatta) :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Tehtiin tämmösen ohjeen mukaan, kun tässä oli sopivan yksityiskohtaisesti kaikki vaiheet selitettynä: Maailman helpoin kotioluen valmistusohje - Aikaisemmin ollaan tehty kaksi satsia vaan uutteesta, ja nyt ensimmäistä kertaa mäskäämässä. Nyt satsi on käymispöntössä jo, jossa annetaan rauhakseen olla kuukauden verran (viimeisten humalien lisäämistä lukuunottamatta) :)
Aah.. pussimäskäämällä. Näin minäkin tein viime vuonna tähän aikaan. 10L kattilalla ja pienempiä eriä. Oma olut oli tosin motuekalla humaloitu ja siitäkin tuli aika samea. Hyvää tuli ja ostin sitten Motonetista koneen tätä prosessia varten.

Tuo spraymallas on edelleen sitä varten, että saadaan enemmän alkoholia. Ostamalla 3.7-4.0kg sitä viljaa pääsee halvemmalla - jos se mahtuu kattilaan ja tehokkuus on luokkaa 70%. Jos tällä reseptillä jatkuu, niin voi tätäkin miettiä. Itsekin aloitin jonkun muun reseptillä. Periaatteessa myös kannattaa jossain vaiheessa laskea noita IBUja jotenkin, kun humalissa on eri määrä alfahappoja, niin tuo nyt menee "sinne päin". Minulle käy, mutta näitä voi laskea sovelluksella tai vaikka tuolla:
Kaikissa sun humalapakkauksissa lukee alfahappojen määrä. Tämä on toki optionaalista. Ehkä nyt voisi katsoa, mitä tuolla tulee, minkä ostitte ja laitatte sitten aikaisemmin enemmän, jos ei tullut tarpeeksi hapanta. Tai myöhemmin enemmän, jos tuli liian hapanta. Ja sama alfahappojen kanssa, jos niitä on seuraavassa humalassa enemmän, niin vähemmän aluksi. Jos niitä on vähemmän, niin vähemmän aluksi/kesken keiton. Ehkä tämä on vähän monimutkaista ilman appia, mutta jos itse pussimäskäisin vielä, löisin nämä luvut exceliin. Sopiva määrä katkeroita, mihin itse tähtään, on ollut IBU 40.

--

Kuukausi on ihan liikaa.. Tuo olut käy parhaimmassa tapauksessa parissa päivässä. En juksaa.
Jos siellä on US-05 hiiva, niin laittaisin viikon päästä nuo dry hopit ja ne olisivat siellä viikon. Varsinkin yli 20C ja kyllä tuo on käynyt viikossa. Humalan kanssa voi olla niin pitkään, kun tuntuu, mutta viikko on itsellä riittänyt.
Sitten se pitää pullottaa ja pullokäydä 1-2vk, ja mielellään sen jälkeen jääkaapissa viikko kirkastumassa, niin ajallisesti ei kannata pitää sitä käymisastiassa kuukautta - varsinkin, jos juhannuksena pitäisi tuota nauttia :)

S-04 on minulla käynyt hitaammin ja flokkuloinut paremmin pohjalle. Mutta kyllä sen dry hoppingin voi silläkin tehdä viikon päästä, vaikka käyminen olisikin kesken.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Onko kukaan ottanut vierrettä talteen keittovaihessa seuraavaa startteria silmälläpitäen? Totesin että kun DME oli päässyt loppumaan että tämä voisi olla validi vaihtoehto, oletettavasti jos sen pullottaa 100 asteisena ja lyö korkit päälle niin ei se varmaan paljon sen steriilimmäksi siitä voi tulla.
 
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
105
Itse olen ottanut muutamaan kertaa vierrettä talteen startteria varten jos pakasessa on ollut tilaa ja vierrettä tullut liikaa toimii hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Onko kukaan ottanut vierrettä talteen keittovaihessa seuraavaa startteria silmälläpitäen? Totesin että kun DME oli päässyt loppumaan että tämä voisi olla validi vaihtoehto, oletettavasti jos sen pullottaa 100 asteisena ja lyö korkit päälle niin ei se varmaan paljon sen steriilimmäksi siitä voi tulla.
Itse keitin viimeeksi isomman erän spaymallasta (koko paketin) ja otin siitä talteen PET-pulloihin pakastimeen ylimääräiset.

--

En tiedä noiden pullojen säilytyksestä huoneenlämmössä, kun pieninkin kontanamaatio syö ne ajan kuluessa.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
79
Päivää taas.
Nyt alkaa olemaan tietoa saatu hiilarivehkeistä ja setti tulee olemaan:
2 kg pullo
Tupla regulaattori
2 piknikhanaa
2 kegiä

Nyt vain mietin että otanko 19 vai 9 litraiset kegit.

Onko oluelle väliä onko sillä pinnan päällä 5 litraa vai 15 litraa hiilidioksidia, jos tekee pienempiä satseja isoon kegiin?

Fysikaalisten johtopäätösten puolesta en näe eroa, kunhan päin on sama.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Päivää taas.
Nyt alkaa olemaan tietoa saatu hiilarivehkeistä ja setti tulee olemaan:
2 kg pullo
Tupla regulaattori
2 piknikhanaa
2 kegiä

Nyt vain mietin että otanko 19 vai 9 litraiset kegit.

Onko oluelle väliä onko sillä pinnan päällä 5 litraa vai 15 litraa hiilidioksidia, jos tekee pienempiä satseja isoon kegiin?

Fysikaalisten johtopäätösten puolesta en näe eroa, kunhan päin on sama.
Ei ole merkitystä kegin koolla, kunhan se kaasu tosiaan on hiilaria, joten jos käytät pienen erän, niin ehkäpä huuhtelisin kegit hiilarilla ennen täyttöä siten, että star san liuosta kegi piripintaan ja ajaa sen hiilaripullolla ulos picnic hanan tms kautta. Ennen kun alkaa puskemaan tavaraa ulos, niin kannattaa vielä kegin kannen mahdollinen pieni ilmatasku huuhdella nykimällä varoventtiilistä, kun hiilari on kytkettynä. Eipähän happi riivaa sit oluita niissä kegeissä. Tuplaregun tarvit lähinä jos haluat pitää eri paineet eri kegeissä, itellä on vaan haara kaasulinjassa, mut täysin makuasia. Ihan toimiva setti tossa kyllä. Picnic hanoja kannattaa sit suoraan liipasta ebaysta tilaukseen pari ylimääräistä, koska hajoavat ennenpitkää. Paras setti on hommata sellasta tosi ohkasta olutlinjaa ja tarvittavat john guest adapterit, jolla hoitaa ton picnic hanan letkun niin saa sit kegistä täysillä paineilla laskea tavaraa ilman vaahtoamista ja ilman että on metritolkulla sitä letkua linjassa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Onko porukka säätänyt panovesiänsä? Saako sammutettua kalkkia jostain halvemmalla kuin näissä 10 kg säkeissä? (Vaikka olisi siis edes tyyliin kilon pönttö vitosella) Sammutettu kalkki Nordkalk SL 10kg | STARKin verkkokauppa

Pitäisi saada emäksistä kalkkia jostain panotouhuihin Tampereen suunnalla.
Saat varmaan tarvittavat kamat panimokaupoista ja kyllä olen ainakin itse säätänyt vettä, mutta en kyllä ole sammutettua kalkkia tarvinnut vaan on riittänyt ihan panimokipsi, kalsiumkloridi ja ruokasuola.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Onko porukka säätänyt panovesiänsä? Saako sammutettua kalkkia jostain halvemmalla kuin näissä 10 kg säkeissä? (Vaikka olisi siis edes tyyliin kilon pönttö vitosella) Sammutettu kalkki Nordkalk SL 10kg | STARKin verkkokauppa

Pitäisi saada emäksistä kalkkia jostain panotouhuihin Tampereen suunnalla.
Kalsiumkarbonaattia kai yleisemmin käytetään juomahommissa. Myydään viiniliidun nimellä. Ei kai sitä montaa kiloa tarvitse, vaan joitakin grammoja/10 l vettä. En olisi myöskään kovin varma rautakaupan tuotteiden elintarviketurvallisuudesta.

edit: Lappo näyttää myyvän kilon pönttöjä 8,9 e jos oikeasti tarvitsee paljon. 100 g 3,90 e.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Kiinnostais kyllä, että missä olosuhteissa tota panimoveden ph:ta pitäis päästä nostamaan, tai mikä käyttötarkotus muuten tollasella olisi panimovedessä. Yleiset ongelmat liittyvät joko liian korkeaan mäski ph arvoon tai sitten joissain kaivovesitapauksissa liian kovaan tms veteen. @Rootriver voisi selventää asiaa niin voidaan sit porukalla miettiä, että miten sitä vettä säädetään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Kiinnostais kyllä, että missä olosuhteissa tota panimoveden ph:ta pitäis päästä nostamaan, tai mikä käyttötarkotus muuten tollasella olisi panimovedessä. Yleiset ongelmat liittyvät joko liian korkeaan mäski ph arvoon tai sitten joissain kaivovesitapauksissa liian kovaan tms veteen. @Rootriver voisi selventää asiaa niin voidaan sit porukalla miettiä, että miten sitä vettä säädetään.
Itse olen ostanut purkin ihmeainetta: 5.2 pH. Sillä on tullut mittausvirheen piirissä olevaa parannusta, eli luokkaa 2-5% mäskäystehokkuudessa..

..mutta itse miettisin tuota pH:n säätöä kesäisiin kveikki-kokeiluihin, kun netistä lukemani perusteella kveik vetää tuon lopputuotteen kovin happamaksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Itse olen ostanut purkin ihmeainetta: 5.2 pH. Sillä on tullut mittausvirheen piirissä olevaa parannusta, eli luokkaa 2-5% mäskäystehokkuudessa..

..mutta itse miettisin tuota pH:n säätöä kesäisiin kveikki-kokeiluihin, kun netistä lukemani perusteella kveik vetää tuon lopputuotteen kovin happamaksi.
Jos tulet kommentoimaan asiaa niin kerro ensinnäkin mitä olet ostanut ja miten olet vettä säätänyt. Ja toisekseen sillä mihin ph arvoon hiiva oluen käydessä vie ei ole mitään tekemistä mäskäyksen ph:n kanssa. Mäskäyksen ph säädetään halutulle alueelle kahdesta syystä eli paremman mäskäystehokkuuden saavuttamiseksi ja virhemakujen esimerkiksi tanniinisuuden tms mitä voi maltaista irrota välttämiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Jos tulet kommentoimaan asiaa niin kerro ensinnäkin mitä olet ostanut ja miten olet vettä säätänyt. Ja toisekseen sillä mihin ph arvoon hiiva oluen käydessä vie ei ole mitään tekemistä mäskäyksen ph:n kanssa. Mäskäyksen ph säädetään halutulle alueelle kahdesta syystä eli paremman mäskäystehokkuuden saavuttamiseksi ja virhemakujen esimerkiksi tanniinisuuden tms mitä voi maltaista irrota välttämiseksi.
Sori, töissä on vähemmän aikaa kirjoitella pitkiä vastauksia. Mutta siis aineen nimi on 5.2 pH Stabilizer ja luulin sen olevan tuttu:

Tuon mainospuhe ainakin sanoo, että pyrkii mäskäystä varten laittamaan veden profiilin 5.2 pH. Siihen tarkoitukseen olen tätä käyttänyt.

--

Sitten tuo kveik on vaan yleistä horinaani, jossa mietin, että nostan vierteen pH:ta ennen hiivausta ja mäskäyksen jälkeen. Tämä on vähän niinkuin työsuunniltema, joka tarkentuu tässä kuukauden aikana, ennenkuin teen kesäolutta. Ajatusvirtaa ääneen, joka ei liity tuohon mäskäykseen, vaan yleisesti pH:n säätämiseen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Sori, töissä on vähemmän aikaa kirjoitella pitkiä vastauksia. Mutta siis aineen nimi on 5.2 pH Stabilizer ja luulin sen olevan tuttu:

Tuon mainospuhe ainakin sanoo, että pyrkii mäskäystä varten laittamaan veden profiilin 5.2 pH. Siihen tarkoitukseen olen tätä käyttänyt.

--

Sitten tuo kveik on vaan yleistä horinaani, jossa mietin, että nostan vierteen pH:ta ennen hiivausta ja mäskäyksen jälkeen. Tämä on vähän niinkuin työsuunniltema, joka tarkentuu tässä kuukauden aikana, ennenkuin teen kesäolutta. Ajatusvirtaa ääneen, joka ei liity tuohon mäskäykseen, vaan yleisesti pH:n säätämiseen.
Joo mut kai ymmärrät että sille hiivalle ei edelleenkään ole väliä mikä se ph on ennen hiivausta, kun se hiiva laskee sen ph:n vakiotasolle riippumatta edeltävästä ph:sta, on vähän niinkun hiivan biologinen ominaisuus. Otapa jatkossa sellanen asenne, että kirjotat selkeitä viestejä tai et ollenkaan, koska muuten tulee vaan topikkiin turhaa täytettä ilman mitään selkeää asiaa ja pointtia.

Toi stabilointiaine on mun mielestä vähän kysymysmerkki, kun samaan lopputulokseen pääsee helposti ilman ylimäärisiä kemikaaleja käyttämällä vaan tipan maitohappoa mäskäyksen alettua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Joo mut kai ymmärrät että sille hiivalle ei edelleenkään ole väliä mikä se ph on ennen hiivausta, kun se hiiva laskee sen ph:n vakiotasolle riippumatta edeltävästä ph:sta, on vähän niinkun hiivan biologinen ominaisuus. Otapa jatkossa sellanen asenne, että kirjotat selkeitä viestejä tai et ollenkaan, koska muuten tulee vaan topikkiin turhaa täytettä ilman mitään selkeää asiaa ja pointtia.
Enpä nyt pelkästään sinun takiasi jaksa tehdä mitään muutoksia käyttäytymiseeni. Muutenkin vähän negatiivista palautetta myös sinnepäin: kun sovellan itse, se on "meet ja teet"-asenne ja sitten kun vähän pohdin etukäteen, sekään ei käy. Ehkä jos ei ole mitään positiivista sanottavaa, kannattaa jättää sanomatta.

--

Hiivan käyminen ei ole tarkka prosessi, niin pieniä variaatioita on aina ja ei mene tarkalle vakiotasolle. Mutta tässä on se artikkeli, jota katselin:

Vielä mielessä tarkentuvat suunnitelmat kesäpanoja varten, mutta jos/kun tämäkään ei kelpaa, voit laittaa minut ignoreen ja voin miettiä näitä ilman sinua. Tämä onnistuu kyllä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Enpä nyt pelkästään sinun takiasi jaksa tehdä mitään muutoksia käyttäytymiseeni. Muutenkin vähän negatiivista palautetta myös sinnepäin: kun sovellan itse, se on "meet ja teet"-asenne ja sitten kun vähän pohdin etukäteen, sekään ei käy. Ehkä jos ei ole mitään positiivista sanottavaa, kannattaa jättää sanomatta.

--

Hiivan käyminen ei ole tarkka prosessi, niin pieniä variaatioita on aina ja ei mene tarkalle vakiotasolle. Mutta tässä on se artikkeli, jota katselin:

Vielä mielessä tarkentuvat suunnitelmat kesäpanoja varten, mutta jos/kun tämäkään ei kelpaa, voit laittaa minut ignoreen ja voin miettiä näitä ilman sinua. Tämä onnistuu kyllä.
Joo siis lähinä nyt meinasin sitä sun ensimmäistä viestiä missä puhuttiin jostain nimeltämainitsemattomasta ihmeaineesta yms.

Toi artikkeli on ihan mielenkiintonen, en oo itse kovin tarkasti perehtynyt tohon käymisen aiheuttamaan ph pudotukseen paitsi sen suhteen, että neipoissa sellanen reilun humaloinnin aiheuttama ph:n creeppaaminen ylöspäin on mahdollista ja voi aiheuttaa virhemakuja, niin tuli seurailtua tuota, mutta kyllä joka kerta on hiiva onnistunut kuitenkin ph:n tuomaan humalamääristä riippumatta suht vakioidusti sinne jonnekin 4,4 tasolle (aina sama hiiva) eli erilaisissa olosuhteissa on aika pitkälti päätynyt hiivan suhteen aika vakioituun lopputulokseen.

Tossa jutussa oli kveikkien suhteen näytetty graafisesti, että ne lopettaa tonne lähemmäs 4, en sanoisi että se on lopputuloksena vielä älyttömän hapan, mutta kannattaa miettiä oluttyylin suhteen ja voihan sitä vaikka kaupasta ostaa jonkun tölkin tyylilajiin suuntaavaa olutta ja alentaa ph:ta vaikka maitohapolla pikkasen ja katsoa miten maku muuttuu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
147
Kiinnostais kyllä, että missä olosuhteissa tota panimoveden ph:ta pitäis päästä nostamaan, tai mikä käyttötarkotus muuten tollasella olisi panimovedessä. Yleiset ongelmat liittyvät joko liian korkeaan mäski ph arvoon tai sitten joissain kaivovesitapauksissa liian kovaan tms veteen. @Rootriver voisi selventää asiaa niin voidaan sit porukalla miettiä, että miten sitä vettä säädetään.
Jos tekee tummempaa olutta, niin pH on yleensä liian alhainen, huolimatta usein hieman emäksisestä vesijohtovedestä. Pelkästään pH:n säätöön toki voisi käyttää ruokasoodaa, mutta tästä päästään toisen "ongelman" korjaukseen:

Tampereella (Suomessa usein?) on todella alhainen kalsiumpitoisuus, hiivan kannalta optimi olisi vähintään 50 ppm, kun sitä ainakin Treellä on vain noin 20-25 ppm. Moneen oluttyyppiin sopisi jopa 150 ppm.

Itse käytän Brewfatherin automaagista ionilaskuria, mutta nämä ovat ilmeisesti suosittuja : EZ Water Calculator ja Download Bru'n Water

Kalsiumkarbonaattia kai yleisemmin käytetään juomahommissa. Myydään viiniliidun nimellä. Ei kai sitä montaa kiloa tarvitse, vaan joitakin grammoja/10 l vettä. En olisi myöskään kovin varma rautakaupan tuotteiden elintarviketurvallisuudesta.

edit: Lappo näyttää myyvän kilon pönttöjä 8,9 e jos oikeasti tarvitsee paljon. 100 g 3,90 e.
Kemiallinen syy sille miksi sammutettu kalkki (Ca(OH)2) vs kalkki/liitu (CaCO3) on tavaran liukeneminen veteen. Kalkki pitäisi melkeinpä hiilihapon (hiilidioksidin) avulla liuottaa veteen (liukeneminen veteen on 0,013 g/l @ 25°C). Ison maailman foorumeilla sanoivat, että on hankala saada liuotettua edes happamaan olueen/vierteeseen. Sammutettua kalkkia taas liukenee noin 1,7 g/l. Ja tuon säkin tavara on valmistajan mukaan tarkoitettu myös puhtaan veden valmistukseen ja juomaveden säätöön, eli sikäli ok.

Vaihtoehtona olisi toki käyttää kalsiumkloridia ja kipsiä, mutta näiden kanssa pitää tasapainottaa sitten kloridi ja sulfaatti sekä huomioida, että molemmat alentavat pH:ta. Kun sopiva kalsiumtaso on saavutettu, voi ongelmana olla, että ruokasoodaa pitäisi käyttää niin paljon, että natriumin määrä kasvaa melko korkeaksi.

Kaikki lähti siitä, kun suunnittelin SMaSHia Vikingin Red activella, se alentaa pH:ta melkoisesti ja jos tähän päälle käyttää kalsiumin happamia suoloja, niin pH voi tippua alle viiden. Aiemmin olin jo harmitellut, kun Dublinin vesiprofiilia on niin vaikea saada imitoitua.

Koitin nyt tasapainottaa tuon ionit ja pH:n niin menisi 4 grammaa kipsiä, 17 grammaa 33% CaCl2-liuosta ja 6 grammaa ruokasoodaa. Kloridit ja sulfaatit 130 ppm pintaan, kalsium 108 ppm. pH 5,25

Sammutetun kalkin kanssa: 2,5 g kipsiä, 4 grammaa CaCl2, 1,5 g ruokasuolaa ja 3 g sammutettua kalkkia., Cl-SO4 70 pintaan, kalsium 100 ja pH 5,3. (25 litran erään)

--
Hiivan käyminen ei ole tarkka prosessi, niin pieniä variaatioita on aina ja ei mene tarkalle vakiotasolle. Mutta tässä on se artikkeli, jota katselin:

Vielä mielessä tarkentuvat suunnitelmat kesäpanoja varten, mutta jos/kun tämäkään ei kelpaa, voit laittaa minut ignoreen ja voin miettiä näitä ilman sinua. Tämä onnistuu kyllä.
Kiitos tästä. Nyt ymmärrän, miksi ensimmäisellä kerralla S-04 meni stoutti hyvin ja kveikillä sama resepti meni vähän huonommin. Makeampi Imperial stout taas oli erittäin mieluisa samalla kveikillä. Pitää alkaa huomioimaan tuo reseptiikassa ja vedensäädössä (ionitasapaino)

Oluttahan sieltä varmasti tulee kyllä, mutta haluasin saada makuja hieman kohdilleen. Ja tietysti kun on vain kaupungin yleisten mittausten eikä eräkohtaisten mittausten varassa, niin onhan tämä hieman arpomista, mutta kyllä veden säätämisellä on itsellä ollut positiivinen vaikutus saantoon. A-B vertailuja en ole tehnyt, niin mausta on paha sanoa varmuudella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
79
Tervehdys taas.
Eksyin vinkistä Amazon de sivulle ja sieltä tuli tällainen setti ostoskoriin.
Onko tässä nyt kaikki tarpeellinen?
Kaasulinja on kegiin ja hana kegiin suoraan nestelinjaan.
Tekee mieli niin perkuleesti painaa osta nappia.
Setti ois posteineen sen 180 e.
 

Liitteet

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190
Tervehdys taas.
Eksyin vinkistä Amazon de sivulle ja sieltä tuli tällainen setti ostoskoriin.
Onko tässä nyt kaikki tarpeellinen?
Kaasulinja on kegiin ja hana kegiin suoraan nestelinjaan.
Tekee mieli niin perkuleesti painaa osta nappia.
Setti ois posteineen sen 180 e.

Semmoinen tieto, että ulkomailta ostaessa saattaa hiilaripullosta puuttua ns pii-merkki (π).
Jos näin, niin satunnaiset sammutinhuollot saattaa kieltäytyä täyttämästä, koska ei täytyä direktiivien vaatimuksia.

Näin kävi omalle kohdalle aikanaan virolaisen pullon kanssa.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
80
Pakkohan tää on nyt tännekin laittaa kun täällä pc-harrastajat ja olutharrastajat samassa ketjussa. Oon tosiaan tässä reilu 2v brew monkilla paneskellu menemään ja tuli tuossa 30. satsi just tehtyä. Ni päätin siitä tehä sit gamer kavereille oikeen viimeisen päälle Gamer bissen™. Tässä oli pohjana tommonen aika perus witbier n. 50-70% sokerista ja sitten loput oli Mountain Dew SodaStream tiivistettä. :D:D Noita suhteita en ihan tarkkaan laskenu mut olut kyllä onnistu yllättävän hyvin siitä huolimatta. Kävi aika kuivaksi ominaispainomittarin mukaan mutta jäi silti tosi makeaksi koska tais jäädä makeutusaineet ym. E-koodit hiivalta käyttämättä :rofl: Tärkeimpänä kotiinviemisenä tästä kuitenkin että on se hauskaa miten olutta voi tehdä niin monella tapaa ja silti siitä tulee mitä suurimmalla todennäköisyydellä olutta!
1622225294294.png
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 978
Tervehdys taas.
Eksyin vinkistä Amazon de sivulle ja sieltä tuli tällainen setti ostoskoriin.
Onko tässä nyt kaikki tarpeellinen?
Kaasulinja on kegiin ja hana kegiin suoraan nestelinjaan.
Tekee mieli niin perkuleesti painaa osta nappia.
Setti ois posteineen sen 180 e.
Jos näkisi yksittäin hinnat niin parempi sanoa, kannattaako. Hiilaripullon kanssa pääsee tosiaan helpomalla kun ostaa suomesta, niin on leimat yms ja täyttö onnistuu ~kaikkialla.

Hyvä regu maksaa suomessa reilu 50e(Kegland MK4)

kaikki pikkuhilpe kuten liittimet yms voin suositella Keglandin ali-kauppaa: kegland Official Store - Amazing prodcuts with exclusive discounts on AliExpress
Kaikki kama tuolta on ollut tähän mennessä priimaa

Hanoista ei ole niin paljoa kokemusta, että voisin sanoa mutta intertapit olleet itsellä ihan ok. Nyt laittaisin todennäköisesti Nukatapit. Virtaussäätö kannattaa olla, sen saa joko hanassa integroituna tai hanan runkoa ennen erillisenä palana.

Letkuna käytän itse EVABarrieria, hyvää tavaraa mielestäni. Tuosta kannattaa nykyään ostaa sitä 8mm ulkohalkaisijalla olevaa, jossa sisähalkaisija on 4mm, saa lyhyemmät letkut käyttöön.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
79
Jos näkisi yksittäin hinnat niin parempi sanoa, kannattaako. Hiilaripullon kanssa pääsee tosiaan helpomalla kun ostaa suomesta, niin on leimat yms ja täyttö onnistuu ~kaikkialla.

Hyvä regu maksaa suomessa reilu 50e(Kegland MK4)

kaikki pikkuhilpe kuten liittimet yms voin suositella Keglandin ali-kauppaa: kegland Official Store - Amazing prodcuts with exclusive discounts on AliExpress
Kaikki kama tuolta on ollut tähän mennessä priimaa

Hanoista ei ole niin paljoa kokemusta, että voisin sanoa mutta intertapit olleet itsellä ihan ok. Nyt laittaisin todennäköisesti Nukatapit. Virtaussäätö kannattaa olla, sen saa joko hanassa integroituna tai hanan runkoa ennen erillisenä palana.

Letkuna käytän itse EVABarrieria, hyvää tavaraa mielestäni. Tuosta kannattaa nykyään ostaa sitä 8mm ulkohalkaisijalla olevaa, jossa sisähalkaisija on 4mm, saa lyhyemmät letkut käyttöön.
Juu ei tullu hintoja erikseen tuossa.
Mut toi regu ja letkut 45€
Hana ja liitin kombo 45€
Pullo 70.

Mut kiitoksia paljon kaikille tiedosta, että pulloa ei kannata ostaa ulkomailta.

Taidan ostaa ekan setin suomesta ja sitten tilailla tarvittaessa osia ulkomailta.
 
Liittynyt
31.01.2019
Viestejä
28
Tein tuossa satsin olutta WY1217 PC-hiivalla kun se tuli vihdoin taas saataville samalla kun olin hereillä. Muualla netissä ei sanota melkein mitään sen makuprofiilista joten sanotaas tähän. Käymisen aikana Golden delicious -omenan hajua, käymisen lopussa otetussa näytteessä sama maussa. Pullokäymisen aikana pieraisi ulos vähän brittiestereitä (mandariinia). Enemmän estereitä kuin US-05, vähemmän kuin S-04.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Tein tuossa satsin olutta WY1217 PC-hiivalla kun se tuli vihdoin taas saataville samalla kun olin hereillä. Muualla netissä ei sanota melkein mitään sen makuprofiilista joten sanotaas tähän. Käymisen aikana Golden delicious -omenan hajua, käymisen lopussa otetussa näytteessä sama maussa. Pullokäymisen aikana pieraisi ulos vähän brittiestereitä (mandariinia). Enemmän estereitä kuin US-05, vähemmän kuin S-04.
Vihreä omena ei välttämättä ole hyvä asia:
 
Liittynyt
31.01.2019
Viestejä
28
Tunnistan kyllä, minä olin nuorempana yliherkkä asetaldehydin maulle. Se oli ihan tuoreen keltaisen GD-omenan makua.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 694
Vieläkään en ole kyennyt tekemään olutta, joka ei olisi vahvasti katkeroinen. Tiedä sitten onko ongelma liian korkea mäskäyslämpötila jolloin tanniineja irtoaa vaiko jokin muu, mutta ainakin PH oli edellisessä panossa kohdallaan joten liian korkea PH ei pitäisi syypäänä myöskään olla.
En tiedä pitäisikö investoida kunnon keittimeen, jossa lämpötilavahti olisi parempi kuin tuossa Klarsteinin Beerfestissä.

Käytännössä oluesta tulee hyvin karvasta ilman vahvaa humalointiakin. Missään vaiheessa en ole saanut aikaiseksi sellaista mukavan kevyttä juotavaa vielä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Vieläkään en ole kyennyt tekemään olutta, joka ei olisi vahvasti katkeroinen. Tiedä sitten onko ongelma liian korkea mäskäyslämpötila jolloin tanniineja irtoaa vaiko jokin muu, mutta ainakin PH oli edellisessä panossa kohdallaan joten liian korkea PH ei pitäisi syypäänä myöskään olla.
En tiedä pitäisikö investoida kunnon keittimeen, jossa lämpötilavahti olisi parempi kuin tuossa Klarsteinin Beerfestissä.

Käytännössä oluesta tulee hyvin karvasta ilman vahvaa humalointiakin. Missään vaiheessa en ole saanut aikaiseksi sellaista mukavan kevyttä juotavaa vielä.
Meinaatko sellaista kieltä kuivaavaa tanniinisuutta?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Itelläkin oli joskus tollasta, mutta en oikein osannut paikantaa sitä muuhun kuin mahdollisesti liian viileään tai kuumaan huuhteluveteen, ph:t kunnossa ja suolat kunnossa ja prosessit kunnossa, niin mallaslähtöiseksi tuota meinasin itsellä lokeroida.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Netissä lukee, että ehkä liikaa huuhteluvettä.

On kai myös mahdollista, että Klarsteinin sensori on pielessä ja lämpötila on oikeasti korkeampi mäskäyksessä, jolloin tulee tanniineja lisää siinäkin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Netissä lukee, että ehkä liikaa huuhteluvettä.

On kai myös mahdollista, että Klarsteinin sensori on pielessä ja lämpötila on oikeasti korkeampi mäskäyksessä, jolloin tulee tanniineja lisää siinäkin.
Eikai nyt entsyymien toiminta-alueella pitäis pahemmin tulla tanniineja vielä? Liian kuuma huuhteluvesi voi kyllä niitä kai irrottaa. Tai liian pitkä huuhtelu, mut yleensä kai jossain muussa kyl vika.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Eikai nyt entsyymien toiminta-alueella pitäis pahemmin tulla tanniineja vielä? Liian kuuma huuhteluvesi voi kyllä niitä kai irrottaa. Tai liian pitkä huuhtelu, mut yleensä kai jossain muussa kyl vika.
Olet oikeassa, tuskin niitä mäskäyksessä tulee niin paljoa, että tuntuu maussa - heitin vaan ideoita ilmaan..
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Itse pääsin noista eroon nostamalla neipojen tapauksessa mäskäyslämpöä, tsekkaamalla ph:n huuhtelemalla oikeanlämpöisellä vedellä ja käyttämällä paineessa, kiinnostaisi tietää, että missä oluttyyleissä tuota tanniinisuutta ennenkaikkea esiintyy, vai esiintyykö kaikissa, kun humalatkin voi kai olla tanniinien lähde.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 694
Eikai nyt entsyymien toiminta-alueella pitäis pahemmin tulla tanniineja vielä? Liian kuuma huuhteluvesi voi kyllä niitä kai irrottaa. Tai liian pitkä huuhtelu, mut yleensä kai jossain muussa kyl vika.
Niin en itsekään siihen oikeastaan usko, mutta ehkä seuraavan erän teen huuhtelematta lainkaan ja katson onko vaikutusta vaiko ei. Viimeksi laskin myös huuhteluveden määrää ja ph:t oli säädetty myös 5.7 tienoille. Ei siis pitäisi tulla siitäkään tuota tanniinisuutta mutta ehkä se on silti se ylihuuhtelu kun kuitenkin mäskipiippua käytän.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Niin en itsekään siihen oikeastaan usko, mutta ehkä seuraavan erän teen huuhtelematta lainkaan ja katson onko vaikutusta vaiko ei. Viimeksi laskin myös huuhteluveden määrää ja ph:t oli säädetty myös 5.7 tienoille. Ei siis pitäisi tulla siitäkään tuota tanniinisuutta mutta ehkä se on silti se ylihuuhtelu kun kuitenkin mäskipiippua käytän.
Ite oon tavannut alle 5,4 tasolle säätää ph:n yleensä, enkä edes tiedä onko suositukset eri oluttyyleille erilaiset.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 694
Ite oon tavannut alle 5,4 tasolle säätää ph:n yleensä, enkä edes tiedä onko suositukset eri oluttyyleille erilaiset.
En vain malta uskoa, että nyt oli ph se ongelma kuitenkaan kun tuo on jo aika lähellä optimia mutta maku on melkein samaa kuin aiemmissa ph säätämättömissä panoissa. Liian alhainen mäskäyslämpötilakaan ei tuota pitäisi aiheuttaa, eli ihmeissään ollaan nyt tämän harrastuksen kanssa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
En vain malta uskoa, että nyt oli ph se ongelma kuitenkaan kun tuo on jo aika lähellä optimia mutta maku on melkein samaa kuin aiemmissa ph säätämättömissä panoissa. Liian alhainen mäskäyslämpötilakaan ei tuota pitäisi aiheuttaa, eli ihmeissään ollaan nyt tämän harrastuksen kanssa.
Sit varmaan kontaminaatio on tietysti yksi riski, jos kaikki muu on kunnossa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 694
Sit varmaan kontaminaatio on tietysti yksi riski, jos kaikki muu on kunnossa.
Mutta että aina sama maku joka ei kyllä viittaisi pilaantumiseen. Kai teoriassa mahdollista olisi, mutta aika paljon tulee lotrattua starsanin ja PBWn kanssa joten en oikein lähde sitäkään uskomaan. Kuitenkin tuoksu on ollut monestikin tosi hyvä, jopa raikas mutta itse maku jää ikään kuin tukkoon.

Viimeksi koitin käyttää Kveikillä, joten käymislämpötilakaan tuskin tätä aiheuttaisi. Oli aika tarkkaan 32 astetta koko käymisen +-1 aste.

Ja nimenomaan siksi tässä nyt asiasta kirjoittelen, koska vaikka omasta mielestä kaikki olisi kunnossa niin jotain on silti pielessä... kun vain keksisi että mitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Melkko/Kotiviini järjestää tällaisen kilpailun uutemiehille:

Olen jo osallistumassa ja täältä tulee stouttia. Kilpailun voittaa kuitenkin joku toinen tyyppi , joka on vaan kuivahumaloinut jollain jännällä lajikkeella (tai perus-citralla).

--

Ihan yleisesti uutteista:
  • Netistä olen lukenut, että huonoimman tuloksen saa laittamalla taloussokeria siihen alkoholinlähteeksi
  • Panimosokerin käyttäminen käymisessä ohentaa runkoa, vähentää vaahtoa ja tekee mausta vetisemmän ja vähän raikkaamman. Lisäksi käy nopeammin.
  • Beerkit on 50% LME:tä ja 50% panimosokeria, niin se on tämmöinen puoliväli panimosokerin ja humaloimattomien mallasuutteiden välissä, Cooper'sin "enhancereissa" myös maltodekstriiniä parantamassa sitä runkoa ja vaahtoa ja suuntuntumaa
  • Dry/Liquid Malt Extract on sitä oikeaa kamaa ja siitä tulee tuhti, mallaspitoinen olut ja semmoinen, kun siitä olisi tarkoitettu tulla. Kuivia spraymaltaita 1kg, LME:tä 1.2-1.5kg
Itse en pidä Cooper'sin hiivoista, niin laitoin stouttiini US-05:ta. Saa tätäkin kommentoida.
..ja jos kotona on kohta 30 astetta, niin kannattaa miettiä hiivan korvaamista kveikillä, esim. kotiviinistä:

--

Eli käytännössä tuohon pitää ostaa:
  1. Cooper's olutuute-kilpailusetti (esim. Family Secret Amber Ale)
  2. Käymissokeri (esim. Amber mallasuute 1.5kg tai joku Enhancer)
  3. Mahdolliset kuivahumalat (esim. Humalapelletti Amarillo 25g)
  4. Mahdollinen hiiva (esim. tuo Kveik, jos aikoo nyt helteillä tehdä olutta)

Kuivahumalointia ei tarvitse tehdä, eikä hiivaa tarvitse vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Oliko jollain jotain hyviä vinkkejä / toimivaa reseptiä neipan tekoon? Tuntuu että jää liian maltaiseksi ja tulee liikaa katkeroa ja liian vähän hedelmäistä makua. Olen laittanut humalat hopstandissa ja dryhoppina humalaputkeen mutta maku tuntuu aina vain jäävän katkeroksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Oliko jollain jotain hyviä vinkkejä / toimivaa reseptiä neipan tekoon? Tuntuu että jää liian maltaiseksi ja tulee liikaa katkeroa ja liian vähän hedelmäistä makua. Olen laittanut humalat hopstandissa ja dryhoppina humalaputkeen mutta maku tuntuu aina vain jäävän katkeroksi.
Oon tehnyt läjäpäin neipoja ja tässä oleelliset:

vesi:
Na n. 30ppm
Cl n. 100ppm
SO4 n. 150ppm
Mäskäyslämpö 69-70 astetta

Maltaat:
60% ohra esim maris otter
10% mallastettu kaura
10% kaurahiutale
10% vehnämallas
10% vaalea dekstriinimallas

Humalaa 3 lajiketta, 5g/litra kuumalle puolelle 10g/ litra dryhoppina kahdessa erässä, eli kegillistä ajatellen esim 3*100g josta 1/3 kaikkia suoraan flameouttiin ja siitä jäähdytellen, 1/3 aktiivikäymiseen ja 1/3 aktiivikäymisen jälkeen, kuivahumalat suoraan käymisastiaan, tosin en tiedä mitä tolla humalaputkella meinaat. Yleensä aktiivikäyminen tarkottaa mulla n. 48h hiivauksesta, toka setti 1-2 päivää sen jälkeen ja 6-7 päivää hiivauksesta kun pari päivää ollut täysin käyneenä heitän vuorokaudeksi cold crashiin ja sit kegiin.

Hiivaksi esim Lallemandin Verdant.

Siinä oleelliset, jos pullotat, niin ongelma voi olla siinä.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Oon tehnyt läjäpäin neipoja ja tässä oleelliset:

vesi:
Na n. 30ppm
Cl n. 100ppm
SO4 n. 150ppm
Mäskäyslämpö 69-70 astetta

Maltaat:
60% ohra esim maris otter
10% mallastettu kaura
10% kaurahiutale
10% vehnämallas
10% vaalea dekstriinimallas

Humalaa 3 lajiketta, 5g/litra kuumalle puolelle 10g/ litra dryhoppina kahdessa erässä, eli kegillistä ajatellen esim 3*100g josta 1/3 kaikkia suoraan flameouttiin ja siitä jäähdytellen, 1/3 aktiivikäymiseen ja 1/3 aktiivikäymisen jälkeen, kuivahumalat suoraan käymisastiaan, tosin en tiedä mitä tolla humalaputkella meinaat. Yleensä aktiivikäyminen tarkottaa mulla n. 48h hiivauksesta, toka setti 1-2 päivää sen jälkeen ja 6-7 päivää hiivauksesta kun pari päivää ollut täysin käyneenä heitän vuorokaudeksi cold crashiin ja sit kegiin.

Hiivaksi esim Lallemandin Verdant.

Siinä oleelliset, jos pullotat, niin ongelma voi olla siinä.
Kiitos kattavasta vastauksesta, olen edelliset erät pullottanut mutta nyt olisi tarkoitus tehdä kegiin. humalaputkella tarkoitin hopspideriä jossa on korkki (Humalasihti Hop Tube - Viinitalo Melkko/kotiviini.fi) mikä tämä vekotin nyt sitten onkaan. Täytyy kokeilla tuolla reseptillä jos saisi reseptiä parennettua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Puolella eurolla saa humalasukan, mutta ei tuommoisia NEIPA-määriä humalaa saa semmoiseen mahtumaan. Olisivat tuolla pienessä tuubissakin kovin ahtaasti.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 694
vesi:
Na n. 30ppm
Cl n. 100ppm
SO4 n. 150ppm
Mäskäyslämpö 69-70 astetta
Tässä olisi muuttoa Tampereelle edessä, sieltä on varmaan helpompi saada kattavaa vesiraporttia jotta voi lähteä hakemaan noita arvoja paremmin kuin nykyisellä vesiosuuskunnan vedellä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Puolella eurolla saa humalasukan, mutta ei tuommoisia NEIPA-määriä humalaa saa semmoiseen mahtumaan. Olisivat tuolla pienessä tuubissakin kovin ahtaasti.
Joo ei käymisastiassa oo mitään järkeä humaloita laittaa mihinkään sukkaan tms vapaasti vaan sen verran ennen kun meinaa kegitellä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 694
Mutta että aina sama maku joka ei kyllä viittaisi pilaantumiseen. Kai teoriassa mahdollista olisi, mutta aika paljon tulee lotrattua starsanin ja PBWn kanssa joten en oikein lähde sitäkään uskomaan. Kuitenkin tuoksu on ollut monestikin tosi hyvä, jopa raikas mutta itse maku jää ikään kuin tukkoon.

Viimeksi koitin käyttää Kveikillä, joten käymislämpötilakaan tuskin tätä aiheuttaisi. Oli aika tarkkaan 32 astetta koko käymisen +-1 aste.

Ja nimenomaan siksi tässä nyt asiasta kirjoittelen, koska vaikka omasta mielestä kaikki olisi kunnossa niin jotain on silti pielessä... kun vain keksisi että mitä.
Vastaan itselleni: Ajattelin tällä kertaa koittaa sitä että lasken vierteen pois kattilasta mäskäyksen ja huuhtelun jälkeen, puhdistan padan ja pistän vasta sitten vierteen kiehumaan puhtaaseen pataan. Yritän vähentää tällä tavalla vierteen ylimääräistä sakkaa, jospa se ongelma piileekin siellä.
Aika jauhoksi on nimittäin nämä maltaat Lappon toimesta ajettu..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 371
Viestejä
4 196 325
Jäsenet
70 899
Uusin jäsen
kss247

Hinta.fi

Ylös Bottom