• Klo 11 alkaen tietokanta-ajoon liittyvä ongelma, joka aiheuttaa palvelinvirhettä viestejä lähettäessä. Viestien kirjoittaminen pois käytöstä väliaikaisesti. Pyrimme saamaan ongelman korjattua mahdollisimman pian. Pahoittelut häiriöistä.

Oluen paneminen itse

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 954
Itse laittaisin tuotakin tunnin, kun tuskin siitä haittaa on..
No tämä on kyllä totta. Ei siitä oikein haittaa ole.

Ellei haitaksi lasketa tärkkelyksen pilkkoutumista käymiskelpoisiksi.

Suomalaisissa bulkkilagereissahan tärkkelystä on ihan reseptissä sellaisenaan :kahvi:
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Tässä oli ihan mielenkiintoinen testi mäskäys aikoihin liittyen. Tämän testin perusteella 30 min mäskäyksellä sai about 95% sokereista talteen ja käytännössä loput tulevat seuraavan 30min aikana. Mihin pidempi mäskäys vaikutti oli kirkkaampi vierre. Tämä oletettavasti edellyttää vierteen kierrätystä pumpulla mäskin läpi.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Eilen oli porterin kegityspäivä. Kyllähän se hymyilyttää, kun laittaa bissen valumaan fermzillasta kegiin lappo-efektillä ja keskittyy vain prosessin valvontaan mosaic ipaa juoden ;)
Kävihän siinä sitten pikku moka lopulta, kun meinasin siirtää corny kegistä juomaa minikegiin. Corny oli tosi matalan jakkaran päällä ja päätin nostaa sen tiskipöydälle vielä korkeammalle (en tosiaan tiedä miksi). Letkut oli kiinni cornyssa, muttei vielä minikegissä. Jotenkin ihmeessä nestepuolen ball lock -liitin onnistui jäämään johonkin jakkaran väliin ja tietysti se repeytyi irti, kun voimalla nostin täyttä cornyä :rofl: Tulihan siitä mukava olutsuihku ympäri keittiötä ennen kuin sain liittimen irti cornyn päästä.
Porterin maku oli kyl tosi asiallinen, vaikka varmasti kehittyy parempaan suuntaan, kun antaa vähän aikaa. Resepti vahvasti David Heathin London porteria mukaillen. Laitoin eilen minikegiin 30 psi painetta, kun ajattelin kokeilla 24h force carbittamista. Tänään illalla maistellaan :kippis:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 048
PET-pullot on pullistelleet hyvin jo, tällä kertaa kesti kolme päivää yhden sijaan. Sinänsä hyvä, ettei tarvinnut ostaa sitä toista hiivaa pullokäymiseen, eikä avata niitä lasipulloja enää. Gelatiini + W34/70 (pohjahiiva) nähtävästi on semmoinen yhdistelmä, että sitä hiivaa ei paljoa pulloon jää.

Nyt lähtee tulemaan toinen erä joulu-olutta, kun kaveri sanoi ottavansa ekasta erästä yli puolet, mutta sain nyt sumplittua toisen diilin.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Eilen oli porterin kegityspäivä. Kyllähän se hymyilyttää, kun laittaa bissen valumaan fermzillasta kegiin lappo-efektillä ja keskittyy vain prosessin valvontaan mosaic ipaa juoden ;)
Kävihän siinä sitten pikku moka lopulta, kun meinasin siirtää corny kegistä juomaa minikegiin. Corny oli tosi matalan jakkaran päällä ja päätin nostaa sen tiskipöydälle vielä korkeammalle (en tosiaan tiedä miksi). Letkut oli kiinni cornyssa, muttei vielä minikegissä. Jotenkin ihmeessä nestepuolen ball lock -liitin onnistui jäämään johonkin jakkaran väliin ja tietysti se repeytyi irti, kun voimalla nostin täyttä cornyä :rofl: Tulihan siitä mukava olutsuihku ympäri keittiötä ennen kuin sain liittimen irti cornyn päästä.
Porterin maku oli kyl tosi asiallinen, vaikka varmasti kehittyy parempaan suuntaan, kun antaa vähän aikaa. Resepti vahvasti David Heathin London porteria mukaillen. Laitoin eilen minikegiin 30 psi painetta, kun ajattelin kokeilla 24h force carbittamista. Tänään illalla maistellaan :kippis:
Kylläpä tuli oikeesti tosi hyvää porteria. Tuli tehtyä ylijääneestä jauhelihasta juuri ruisburgereita tosi tummaa reissumiestä käyttäen, ja tää portteri sopi siihen kyllä aivan loistavasti.
Tämä on sellainen maltainen, kahvinen, suklainen, ripaus pehmeää silkkisyyttä. Helposti juotava, mutta silti vähintään keskitäyteläinen. Ei palanutta kitkeryyttä ollenkaan.
Reseptissä mallaspohja:
73% Maris Otter
10% Brown malt
10% Caramel dark (300 EBC)
5% kaurahiutaleita
2% Carafa special 2

Ehdottomasti jatkoon.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Menee vähän ohi aiheen mutta mikähän meni pieleen kun käymispönttö haisi avatessa ammoniakilla / jollekkin muille vastaavalle pilaantuneille kun tein Omenasiideriä. Olen tehnyt 2 onnistunutta settiä eri valmistajan aineista tosin mutta tämä oli mennyt jotenkin jo käymispöntössä pilalle. Pönttöön tiiviste ja 1kg panimo sokeria, perään 3 litraa kiehuvaa vettä. Hetken päästä 20l kylmää vettä ja ilmaus kauhalla. Hiiva pönttöön ja kansi päälle. Kaikki astiat yms oli pesty ja suihkuteltu star sanilla ennen valmistusta. Käyminen lähti nopeasti käyntiin ja kävi melko nopeasti loppuun. Lähinnä ihmetyttää missä meni pieleen että minkä kanssa mahdollisesti pitäisi olla tarkempana jatkossa. Maku ja haju oli pistävä ja ehkä karvas.
 

Sihijuoma667

Team AMD
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 313
Onko teillä muuten kokemuksia siiderihommista? Kaveri teki ekan eränsä kaupan täysmehusta ja samppanja-hiivalla. Tuli hyvää mutta oli ehkä ripauksen turhan kuivaa. Onko vinkkejä vai riittääkö pelkkä hiivan vaihto että jäis vähän makeutta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 048
Menee vähän ohi aiheen mutta mikähän meni pieleen kun käymispönttö haisi avatessa ammoniakilla / jollekkin muille vastaavalle pilaantuneille kun tein Omenasiideriä. Olen tehnyt 2 onnistunutta settiä eri valmistajan aineista tosin mutta tämä oli mennyt jotenkin jo käymispöntössä pilalle. Pönttöön tiiviste ja 1kg panimo sokeria, perään 3 litraa kiehuvaa vettä. Hetken päästä 20l kylmää vettä ja ilmaus kauhalla. Hiiva pönttöön ja kansi päälle. Kaikki astiat yms oli pesty ja suihkuteltu star sanilla ennen valmistusta. Käyminen lähti nopeasti käyntiin ja kävi melko nopeasti loppuun. Lähinnä ihmetyttää missä meni pieleen että minkä kanssa mahdollisesti pitäisi olla tarkempana jatkossa. Maku ja haju oli pistävä ja ehkä karvas.
Minulla on samanlaisia kokemuksia ja en vaan tee tuota Mangrove Jack'sin halvinta enää. Tietenkin, mittasitko lämpötilat ja oliko kuinka korkeita? Yli 25 astetta ja tulee sivumakuja. Tuo rikin haju voi tulla hiivastakin, jos se ei saa tarpeeksi ravintoa.

Onko teillä muuten kokemuksia siiderihommista? Kaveri teki ekan eränsä kaupan täysmehusta ja samppanja-hiivalla. Tuli hyvää mutta oli ehkä ripauksen turhan kuivaa. Onko vinkkejä vai riittääkö pelkkä hiivan vaihto että jäis vähän makeutta?
Ei varsinaisesti , muuten kuin uutteesta, mutta se hiiva syö kaiken sokerin tai suurimman osan joka tapauksessa. Ainoa keino säästää sokeria on keittää se lopputulos ja karbonoida kegissä. Itse koetin myös käymisenpysäyttäjää, mutta eihän se toiminut.. (tai toimi 2vk, jonka jälkeen käyminen alkoi uudestaan).

Se pitää makeuttaa jollain ja E950 on se, mitä ne siideriuutteet käyttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 048
Kylläpä tuli oikeesti tosi hyvää porteria. Tuli tehtyä ylijääneestä jauhelihasta juuri ruisburgereita tosi tummaa reissumiestä käyttäen, ja tää portteri sopi siihen kyllä aivan loistavasti.
Tämä on sellainen maltainen, kahvinen, suklainen, ripaus pehmeää silkkisyyttä. Helposti juotava, mutta silti vähintään keskitäyteläinen. Ei palanutta kitkeryyttä ollenkaan.
Reseptissä mallaspohja:
73% Maris Otter
10% Brown malt
10% Caramel dark (300 EBC)
5% kaurahiutaleita
2% Carafa special 2

Ehdottomasti jatkoon.
Joku stoutti tai porter olisi täydellistä talveen, mutta nyt on uuteolutta niin paljon, että saa jäädä. Tuonne voi muuten netin mukaan laittaa vähän kaakaonibsejä ihan boilin loppuun ja saada vähän kaakaotakin makuun.

Ongelmana on itsellä, että olen ostellut beerkittejä ja LME:tä, jotka vanhenee tässä vuodenvaihteessa ja nyt ne pitäisi käyttää pois. Kai minä all grainiakin teen, mutta nyt sitä on tehty tarpeeksi tälle vuodelle.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Minulla on samanlaisia kokemuksia ja en vaan tee tuota Mangrove Jack'sin halvinta enää. Tietenkin, mittasitko lämpötilat ja oliko kuinka korkeita? Yli 25 astetta ja tulee sivumakuja. Tuo rikin haju voi tulla hiivastakin, jos se ei saa tarpeeksi ravintoa.
Lämpötilat olivat 23-24 kokoajan, vieressä kävi us-05 hiivalla olut samaan aikaan ja siinä ei ollut vastaavia ongelmia. Vähän itsekin mietin tuota pakettia että olisiko siinä ollut jotain vikaa tai olisiko hiiva tarvinnut ravinteita sekaan. Täytyy varmaan vain kiertää kyseinen paketti kaukaa jatkossa.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Diy modattu valepohja imi kuin ilotyttö pöntön kuivaksi. Hyvä fiilis kun tuli onnistuminen. Prodepitonen grainbill, mausteita ja 150g pellettejä irtonaisena uimassa. Pumppu imi täysiä loppuun asti.

Hiivasin reilu tunti sitten 35 asteeseen kveikillä ja nyt pönttö ruplattaa iloisesti. Ei hassumpaa!
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 954
Diy modattu valepohja imi kuin ilotyttö pöntön kuivaksi. Hyvä fiilis kun tuli onnistuminen. Prodepitonen grainbill, mausteita ja 150g pellettejä irtonaisena uimassa. Pumppu imi täysiä loppuun asti.

Hiivasin reilu tunti sitten 35 asteeseen kveikillä ja nyt pönttö ruplattaa iloisesti. Ei hassumpaa!
Mistä löysit perforoitua rst-peltiä?
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Mistä löysit perforoitua rst-peltiä?
AliExpress Kegland Brewzilla 65L false bottom. Hitsasin sen jalkoihin rosterista korotukset ja kavensin halkaisijaa aika reilusti. Reunalle 6x8 mm silikoniputkea halkaistuna.

Mallaspiipusta piti katkaista jalat myös.

Tein aikalailla maksimierän eli 33 litran keiton ja kaikki futasi hienosti ja kaikki luvut täsmäsivät reseptin kanssa.

Alkaa hiljalleen tuntemaan oman laitteiston ja prosessin, mutta on tässä vielä vähän hiomista.

Loistava harrastus!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
40
Pitäis päivittää tuo Pregon pannu johonkin vähän tarkempaan, eli joko brew monk tai grainfather. Jos löytyy tai tulee vastaan hyviä (tai ei välttämättä niin hyviäkään) black friday tarjouksia ni vois tänne postailla...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 048
Pitäis päivittää tuo Pregon pannu johonkin vähän tarkempaan, eli joko brew monk tai grainfather. Jos löytyy tai tulee vastaan hyviä (tai ei välttämättä niin hyviäkään) black friday tarjouksia ni vois tänne postailla...
Enpä itse tiedä, tuo Prego käy satunnaisiin panoihin minulla ihan hyvin. Vaihtamalla todennäköisesti saa paremman mäskipiipun ja vierteen kierrätyksen, mutta tuo Prego toimii omassa käytössä. Tietenkin mäskäystehokkuuden kanssa pientä ongelmaa, eli ei aina tule niin vahvaa, kuin pitäisi. Olen kompensoinut ostamalla DME:tä , kun sille on tarvetta. Uruquell-kloonistani oli tarkoituskin tulla ~4%..
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
142
Lauantaina tuli pantua olut yksinkertaisella pale-ale pohjalla. Eka kertaa kokeilin Lallemandin Voss Kveik hiivaa, OG oli 1.060. Jätin käymään kylppäriin lattialämmityksen päälle, eilen mittasin ominaispainon 1.008 eli näköjään jo valmista. Vesilukko pulputti isommmin oikeastaan La+Su joten varmaan ois jo maanantaina ollut noissa lukemissa.

Coldcrash ei nyt onnistu ku ulkona pakkasta, heitänkö tuon vaan suoraan kegiin vai kannattaako vielä odotella jotain?
 
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
40
Enpä itse tiedä, tuo Prego käy satunnaisiin panoihin minulla ihan hyvin. Vaihtamalla todennäköisesti saa paremman mäskipiipun ja vierteen kierrätyksen, mutta tuo Prego toimii omassa käytössä. Tietenkin mäskäystehokkuuden kanssa pientä ongelmaa, eli ei aina tule niin vahvaa, kuin pitäisi. Olen kompensoinut ostamalla DME:tä , kun sille on tarvetta. Uruquell-kloonistani oli tarkoituskin tulla ~4%..
No laite ei toimi niinkuin sen pitäisi. Ei kyllä juuri mitään maksanutkaan... Huuhteluveden lämmitykseen soveltuu hyvin.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Oma Brew Monk ollut käytössä varmaan kuukauden ja 4 erää tehtynä, olen kyllä ollut tyytyväinen kyseiseen laitteeseen. Olen kerran saanut pumpun tukkoon APA oluen vähän vahvemman humaloinnin jälkeen "whirlpoolissa" joka tuntui onnistuvan melko hyvin jopa mukana tulleella putkella ei siis ole ostettuna erillistä whirlpool armia. Kun käänsin pumpun putken pöntön reunan suuntaisesti ja pyörittelin vierrettä keitoin jälkeen 10 min ~80 asteessa pumppu käynnistäessä oli jumissa mutta lähti auki nätisti pienellä puhalluksella putkeen. humalat olivat yllättävän nätisti kasassa keskellä pönttöä pienelläkin virtauksella. Toki mistään kunnon whirlpoolista ei ole kokemusta joten uskoisin että tehokkaammalla pumpulla homma toimisi varmasti vielä paljon paremmin.

Tehdyt oluet:
#001 Cream Ale tästä versioitu setti. Mäski oli liian paksua puuroa ja olisi tarvinnut vähemmän riisiä / muroja ja enemmän mallasta. Eka setti ja vähän sitä sun tätä paranneltavaa opeteltavaa ja lopputulos että vierre aivan täynnä pikku mujua joka ei käymisen jälkeenkään laskenut pöntössä puolivälin alle -> 20 litran pöntöstä vain 10 litraa päätyi pulloihin. Maku vähän kermainen / maissinen mutta tasoittui parin viikon pullossa viileässä säilytyksessä. Foorumilla varoiteltiinkin että tämä on vaikea / huono ohje aloittaa jonka kyllä uskoinkin mutta totesin että tästä on hyvä ottaa ne "oppiraha" kokemukset.

#002 Amerikan Pale ale Tämä tehtiin melko vahvasti reseptin mukaan. Maistettu ja maku omaan mieleen todella hyvä, katkerot sopivat ja maku mukavan hedelmäinen mangon makuinen. Ei ongelmia tekovaiheessa pumpun tukkeutumista lukuun ottamatta tein lyhyen (12h) coldcrashin kun alkoi vetämään pakkaselle niin päätin lopettaa siihen. Valtaosa hiivoista kuitenkin ehti valahtamaan pöntön pohjalle jo tässä ajassa. Kuvassa oleva olut on ollut viikon pullossa, 5 päivää jälkikäymistä ja 2 pv jääkaapissa hieman kirkastumassa. Lopullinen tuote hieman enemmän hiilihapottuu ja ehkä hieman kirkastuu mutta ei tästä toki täysin kirkasta kuulukaan tulla. (kuva alla)
002.jpg

#003 Olut sahtimaltaasta. Testi setti jossa olut 100% sahti maltaista, hiivana edellisen setin pohjalta talteen otettu US-05 ja pikkasen edellisistä seteistä jääneitä satunnaisia humaloita katkeroiksi.
Tämä on vielä käymispöntössä mutta laite toimi taasen hyvin ongelmitta.

#004 Jouluolut @hsalonen antamalla reseptillä, kiitokset siitä! Sama homma edellisen kanssa eli laite toimi hyvin ei ongelmia prosessissa. Kävi aivan älyttömän nopeasti, käyminen alkoi 1h jälkeen hiivan lisäämisestä ja 3h jälkeen vesilukko ei pulputtanut vaan puhalsi suoraan läpi. 24h jälkeen käyminen alkoi hidastumaan ja 36h myöhemmin (nyt) käyminen on melkein jo valmis. Oluen pinnalla oleva vaahto on kadonnut ja hiiva on tiivistynyt kivasti pöntön pohjalle.

Seuraavaksi kokeilun menee erä sahtia jouluksi (tekoon viikonloppuna) ja ostettuna aineet ovat brewdogin TM10 ja Lappo vienna lager varten. Lahdessa asuvana olisi mukava käyttää paikallisia panimoliikkeitä mutta kotiviini.fi hinnat maltaille ovat niin korkeat että helpommalla ja halvemmalla pääsee kun tilaa Panimonurkasta ja maksaa 8e postit. Lagerin käyminen autotallissa jossa lämpötila tällä hetkellä 12 astetta, ajattelin nostaa lämmöt 16 käymisen ajaksi ja pudottaa sitten laagerointiin 10 asteeseen patteria säätämällä. Tähän liittyen olisi tarkentava kysymys, meneekö pulloihin laageroinnin jälkeen sokerin kanssa ja antaa olla lämpöisessä viikon jonka jälkeen viileään säilytykseen vai missä järjestyksessä nämä pitäisi tehdä?

Oluiden OG ja FG ovat olleet aina 2 yli reseptin näyttämän eli oletettavasti mittari näyttää 2 liikaa mutta tämän kanssa elää helposti. Kaikissa resepteissä olen käyttänyt Irish Mosh joka on kirkastanut oluet kivasti.

Minulla on vielä ~1kg Brew bodya jota tilasin tiiviste oluita varten, onko joku käyttänyt sitä mäskätyissä vierteissä, onko hyötyä / käyttöä? Vai säästänkö siihen että joskus tulee ostettua joku valmis paketti tulevaisuudessa?

Kiitokset vielä kaikille monista vinkeistä mitä foorumilta on saanut! Harrastus on saatu mukavasti polkaistua käyntiin :kippis:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
64
Laite ei pysty pitämään tasaista lämpöä mäskäyksen aikana.
Olikos siinä se lämpötilan anturi pohjassa? Vastukset pohjan toisella puolen aiheuttaa virhettä siihen mittariin ja todellisuudessa se mäskin lämpötila on haluttu.

Näin muistelisin ainakin kaverilla olleen kun mitattiin lämpötila toisella mittarilla
 
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
40
Olikos siinä se lämpötilan anturi pohjassa? Vastukset pohjan toisella puolen aiheuttaa virhettä siihen mittariin ja todellisuudessa se mäskin lämpötila on haluttu.

Näin muistelisin ainakin kaverilla olleen kun mitattiin lämpötila toisella mittarilla
Se näyttää että lämpötila putoaa 4 astetta..
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
20
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Juu ei Pregolla mitään lämpöä voi pitää sähköllä. Mun Pregon mittari ainaki näyttää 3C liia vähä ja rele napsahtaa vasta kun lämpö eroaa joku 5C asetetusta. Mä laitan sähköt pois ja vanhan talvimakuupussin Pregon ympärille mäskäyksen ajaksi, putoaa noin 1.5C tunnissa eli iha perfecto eikä mee sähköäkään :) Plus näyttää iha hiton hauskalta :D Suosittelen

2A599AF4-FDB5-4B14-8BA9-D5C9F2B4A2CA.jpeg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 048
Se näyttää että lämpötila putoaa 4 astetta..
Itse olin säätänyt sitä koko ajan ja siinä saa valittua 65 tai 70.
Niin jos lämpötila on liian alhainen -> laitan 70.
Ja jos lämpötila on liian korkea-> laitan 65.

Näin sain viime mäskäyksen aikana pidettyä 68 koko ajan ja jos se heitteli, laitoin sen lämpötilan uusiksi. Tarkistin lämpötilaa 10 min välein ja joskus kierrätin vierrettä samalla. Halpa laite -> paljon manuaalista työtä.

Olikos siinä se lämpötilan anturi pohjassa? Vastukset pohjan toisella puolen aiheuttaa virhettä siihen mittariin ja todellisuudessa se mäskin lämpötila on haluttu.

Näin muistelisin ainakin kaverilla olleen kun mitattiin lämpötila toisella mittarilla
Nyt on minulla ostettuna uusi mittari, niin ensi erässä mittaan sillä. Olen tähän mennessä luottanut pohjan mittariin.

--

Itse luulin, että @LarssoninStigu valittaisi niistä kiinnitysmekanismeista, joilla mäskipiippu on kiinni huuhtelun ajan. Ne on huonot ja eivät todellakaan ole tukevat.

Nyt menee tällä hetkellä omat rahat ihan muualle ja minulla ei ole rahaa uusia tuota Pregoa ainakaan nyt. Arsegan olisi taas pienessä alessa, niinkuin se on ollut melkein koko vuoden..

Enpä tiedä, kannattaako tuolla hintaerolla odotella ja tilata ulkomailta. Luulisi takuun ja muiden asioiden hoituvan Suomeen paremmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 048
Ihan taas tuli mieleen, että miten voisin parantaa systeemiäni pikkurahalla, niin kävisiköhän tämä parinkympin lämpöpeite tuohon Pregoon?

1606332663345.png


Taas tuotteita, joissa osa hinnasta on postikuluissa, mutta eiköhän tuon saa tullista menemään läpi, kun hinta on alle tullirajan myös postikulujen kanssa..

Jos tuo on yleiskäyttöinen, niin siitä olisi iloa myös mahdollisten uusien hankintojen kanssa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ihan taas tuli mieleen, että miten voisin parantaa systeemiäni pikkurahalla, niin kävisiköhän tämä parinkympin lämpöpeite tuohon Pregoon?



Taas tuotteita, joissa osa hinnasta on postikuluissa, mutta eiköhän tuon saa tullista menemään läpi, kun hinta on alle tullirajan myös postikulujen kanssa..

Jos tuo on yleiskäyttöinen, niin siitä olisi iloa myös mahdollisten uusien hankintojen kanssa.
Minä hain Biltemasta alumiinilla päällystetyn telttapatjan: Makuualusta

Leikkelin sopivan kokoiseksi ja tein reiät kahvoille ja hanalle. Patja on sen verran iso, että siitä riitti pala myös kannen päälliseksi. Kiinnistys kattilan ympärille kuminauhoilla. Hieman ghettoviritys, mutta toimii. Vaikutus lämpötilan tasaisuuteen on ollut havaittava, muttei kovin merkittävä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Minä hain Biltemasta alumiinilla päällystetyn telttapatjan: Makuualusta

Leikkelin sopivan kokoiseksi ja tein reiät kahvoille ja hanalle. Patja on sen verran iso, että siitä riitti pala myös kannen päälliseksi. Kiinnistys kattilan ympärille kuminauhoilla. Hieman ghettoviritys, mutta toimii. Vaikutus lämpötilan tasaisuuteen on ollut havaittava, muttei kovin merkittävä.
Samasta patjasta väsäsin itse brewmonkkiin. On ollut kyllä mainio lisä. Eikä edes pahan näköinen kun jätin tuon "alumiinin" ulkopuolelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 048
Minä hain Biltemasta alumiinilla päällystetyn telttapatjan: Makuualusta

Leikkelin sopivan kokoiseksi ja tein reiät kahvoille ja hanalle. Patja on sen verran iso, että siitä riitti pala myös kannen päälliseksi. Kiinnistys kattilan ympärille kuminauhoilla. Hieman ghettoviritys, mutta toimii. Vaikutus lämpötilan tasaisuuteen on ollut havaittava, muttei kovin merkittävä.
Tietenkin se on juuri loppu Helsingin tavaratalosta.. :(

Varmaan tämä olisi ihan sama asia?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tietenkin se on juuri loppu Helsingin tavaratalosta.. :(

Varmaan tämä olisi ihan sama asia?
Todennäköisesti samaa tavaraa. Vihreä väri tuo vielä hieman lisää ghetto-vivahdetta ;)
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Samasta patjasta väsäsin itse brewmonkkiin. On ollut kyllä mainio lisä. Eikä edes pahan näköinen kun jätin tuon "alumiinin" ulkopuolelle.
Minä laitoin foliopuolen kattilaa vasten. Olettaisin, että siten se heijastaisi lämmön parhaiten takaisin kattilaan, mutta en kyllä ole mitannut mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 048
Täytyy kyllä sanoa, että Uruquell-kloonini on hidasta käymään..

Join pullosta viikon jälkeen (+pari päivää jääkaapissa). Maistui liian makealta ja oli aika laimeaa. Jälkikäymissokerit ei ollut ehtineet käymään.. Ajattelin, että "ei tätä uudestaan" ja syytin sitä 10% carapilsiä, jota olin laittanut maun rikastamiseksi..

Nyt juon PET-pullosta ja aikaa on mennyt varmaan 3 viikkoa (+ jonkun verran jääkaapissa). Nyt olut on täydellistä työviikon päätteeksi. Koen onnistuneeni. Nyt on semmoinen fiilis, että tätä tarjottaisiin hienossa ravintolassa, jos tilaisin oluen. Vähemmän "tummaa ja karkeaa" ja ihan vähän hedelmäistä ja sitä "jalohumalaa", mitä luen kuvailuista. Nyt tuntuu siltä, että tiedän, miltä Saaz maistuu.

Pientä miinusta siitä, että tämä on perusolutta.

..mutta tämä on perusolutta, niin hyvin kuin minä pystyn sitä tekemään. Ei mitään hienouksia, pelkkää olutta.

Voittaa jokaisen Cooper'sin , mitä olen ikinä tehnyt. Vähemmän "pullahiivamakua", mutta tein toki noita beerkiteillä, jossa oli puolet panimosokeria.

--

Lisäksi tässä on W34/70:

..ja noitakin kaksi, kun paketissa luki, että yksi ei riitä. On hitain hiiva ikinä, mutta jälki on hyvää. Saatan ostaa Jack Mangrovea seuraavalla kerralla, että ei hiivat maksa enemmän kuin maltaat..

Näin joku 6vk kokeilun aloittamisesta, tämä on ihan hyvä kokeilu, mutta siitä tuli.. perusolutta. Ehkä teen uudestaan, kun kyllästyn taas hifistelemään ja tekemään erikoisoluita.

Rehellisesti fiilikset on samat kuin tein Cottage Pie alkuperäisen reseptin mukaan ihan alusta asti: "oliko tämä nyt tässä?". Hirveä säätö, kova työmäärä ja sieltä tuli premium-versio jostain, mitä saa kaupasta vähän huonompana, mutta ei tarvitse tehdä näin paljon töitä..
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
205
Millaista käymisastiaa suosittelette?

Ollut nyt parin vuoden tauko panohommista. Vanhat perus käymisatiat meni roskiin muuttohommissa ja nyt olisi taas aikaa tälle harrastukselle.

Kiinnostaa nuo astiat, joista saa paineella oluen suoraan kegiin. Jääkö hiiva ja muu sakka käymisastian pohjalle vai tuleeko ne kegiin ja sitä myötä lasiin? Ilmeisesti tuo rosterinen koho on juuri tätä varten? FermZilla ja Fermenter King Jr. mietinnän alla. Tarvitseeko näihin jotain lisätarvikkeita vai riittääkö pelkkä kegi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 954
Millaista käymisastiaa suosittelette?

Ollut nyt parin vuoden tauko panohommista. Vanhat perus käymisatiat meni roskiin muuttohommissa ja nyt olisi taas aikaa tälle harrastukselle.
Hankin tuossa kegeihin investoimisen yhteydessä Fermzilla all rounderin, ja on kyllä ollut aivan loistava peli. Varsinkin jos ostaa lisävarusteeksi paineistussarjan(2 carbonation cappia, rst-koho ja silikoniletkun pätkä) ja spunding valve(rajapaineventtiili). Vakiona tuossa on mukana kahvasarja, jalusta, korkit kanteen ja duplex-vesilukko.

Hoituu oluen hapottaminen jo käyttämisen aikana jollon ei tarvitse sokerilla karbonoida tai "tuhlata" pullosta hiilidioksidia hapottamiseen.

Itse all rounder kannattaa ostaa jostain kotimaisesta panokaupasta tms, mutta paineistuskitti ja spunding valve löytyy parhaiten esim. Kegland official storesta aliexpressin puolelta. Alin standard shippingillä tulee 2-3 viikossa Suomeen.

Kiinnostaa nuo astiat, joista saa paineella oluen suoraan kegiin. Jääkö hiiva ja muu sakka käymisastian pohjalle vai tuleeko ne kegiin ja sitä myötä lasiin? Ilmeisesti tuo rosterinen koho on juuri tätä varten? FermZilla ja Fermenter King Jr. mietinnän alla. Tarvitseeko näihin jotain lisätarvikkeita vai riittääkö pelkkä kegi?
Varsinkin jos tekee cold crashin astialle, niin kyllä se muhju aika hyvin jää sinne astian pohjalle. Kegissä tietysti tapahtuu vielä jonkin verran sakan laskeutumista, eli ensimmäinen tuoppi voi olla vähän samea mutta sen jälkeen hyvinkin kirkasta ollut itsellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 954
Centennialia, Magnumia ja Amarilloa jäi vielä pakkaseen noin 400g
Magnum on noista niin halpaa ja geneeristä, että ei kannata vaivata päätään ja huolehtia sen käyttämisellä.

Centennial + Amarillo on aika toimiva combo kuivahumalointiin monessakin tyylissä. Itse laitoin viimeisimpään tupla-neipaan 15g/l kuivahumalaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 048
Itsehän pyrin käyttämään kaiken "parasta ennen" päivämäärään mennessä. Ei välttämättä maailman paras idea, mutta beerkittejä (siis 50/50 spraymalt/panosokeri) oli menossa kaksi vanhaksi, kun en käyttänyt niitä ollenkaan, niin kävin ostamassa 12.5€ perusolutkittejä ja humaloita. East Kent Goldings oli mielessä, mutta sitten panikoin, kun se olikin loppu ja ostin Motuekaa. Sitten säädin ja lopputuloksena on Motuekaa ja East Kent Goldings.

Kirjaimellisesti juuri nyt ennen töitä olen heittämässä noita käymispönttöön.

Saa ehdottaa kuivahumaloita btw, mutta minulla on jonkunnäköinen tuntuma seuraavista:
  • Nelson Sauvin
  • Rakau
  • Citra
  • Motueka (tätä on tehty jo kerran)
  • East Kent Goldings (ihan kohta)
  • Waimea
  • Saaz

..jotain uutta siis ensi vuodeksi.. Kesällä aivan varmasti teen jossain muodossa Galaxyä, mutta muuten on täysin auki.

--

Ja lisäksi seuraava all grain olueni on stoutti tai porteri, niin ei tule paljon kuivahumaloitua. Jatkan kyllä uuteoluiden tekemistä myös, se on helppoa, nopeaa - ja tärkeimpänä: ei tule vuorta pestäviä välineitä..
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Tulipa väkästeltyä erinäisistä alin kegland osista härpätin fermzilla all rounderiin, jolla teoriassa pystyy kuivahumaloimaan lähes täysin hapettomasti.



Carbonation cap t-piece, PCO1881 kuulaventtiili ja tuohon jatkoksi sitten limupullo jonka avulla kuivahumalointi. Eli pelletit pulloon, pullo kipataan ja ruuvataan kiinni tuohon venttiiliin, venttiili auki ja toivottavasti pelletit valahtaa pönttöön. Ja kaikki tämä ilman, että paineita tarvii laskea pois Fermzillasta tai että happea pääsee juuri lainkaan kiertoon. Ja t-haaran toisella puolella spunding valve, toki se voisi olla tuossa toisessakin kannen liitännässä t-haaran kanssa mutta nyt meni näin.

Olipa tippunut ketju seurannasta. Tähän palatakseni, niin oma tapani kuivahumaloida on vaan kiertää tuo hiilaripuolen carb cap irti, laittaa limsapullosta leikattu suppilo käsipelillä tohon holleille ja ripotella pelletit siitä läpi. Kokemus on se, että pelletit läpäisee tuon limsapullon kaulan jos "ripottelee" eli en turhaan investoi tollaseen, koska sama irrotella vaan se carb cap.

Neipa ihmisiä ajatellen meinasin tänne tulla kirjoittelemaan, kun olen oikeastaan kesästä asti kavereiden kanssa protoillut neipoja jakamalla lopputuotos 10l per naama tyylisesti, että olut kuluu nopeammin uutta erää ajatellen.

Ensinnäkin reseptiikasta:
60-70% ohramallas
0-10% mallastettu kaura (vähennä ohramallasta jos lisäät tätä)
10% kaurahiutale
10% dekstriinimallas
10% vehnämallas

150ppm kloridit, 75ppm sulfaatit, klorideja boostataan lisäämällä 1/3 ruokasuolaa (jodioimaton) + 2/3 kalsiumkloridia, natrium on välttämättömyys hyvässä neipassa.

Humaloina menee yleensä 300g (100g satseja kolmea lajiketta) ja noista 100g menee yleensä whirlpooliin suoraan kuumaan olueeseen, koska yleensä katkeroita ei paljoa synny. Loput 100 + 100 kuivahumaloina aktiivikäymiseen ja käymisen loppuun.

Tolla kombolla ollaan hierottu bisseä eteenpäin pikkuhiljaa ja aletaan olemaan aika hyvällä levelillä reseptiikassa. Hiivana ollaan käytetty krogerukselta saatua conan x wlp644 hybridiä ja se on tuntunut tarjoavan neipalle ylivoimaisesti parhaat esterit. Tollasella kombolla mentiin kotiolutkilpailun finaaliin neipa kategoriassa ja vaikka ei voitettukaan, niin fiilis on se, että aletaan olemaan suht kovalla levelillä reseptiikan suhteen. Tsemppiä kaikille hop headeille, multa voi kysästä jos kaipailee vinkkejä. Oon itse ollut yhteydessä esim coolheadin tuotantoon reseptiikan yms osalta, jotta päästään kotipanijoiden kannalta sellaseen aidosti herkulliseen lähtökohtaan neipa reseptiikassa. Turnoveri on yleensä reilu viikko kun fermzillalla paineessa about huoneenlämmössä käyttää ja eka kuivahumalointi menee käymistä seuraavana tai sitä seuraavana päiväna (1-2 käymisen alusta), toisella ei oo niin kiire, mutta yleensä päivät 4-5 ja sit muutama päivä lepoa.

Ollaan humalakomboja testattu citra+mosaic+galaxy peruskombosta aina melkein kaikenlaisiin sisältäen azzaccaa, simcoeta, columbusta, eldoradoa, amarilloa jne ja voin sanoa, että neipoihin sopii hyvin myös "dänkimmät" humalat kuten columbus ja simcoe erinomaisesti.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Olipa tippunut ketju seurannasta. Tähän palatakseni, niin oma tapani kuivahumaloida on vaan kiertää tuo hiilaripuolen carb cap irti, laittaa limsapullosta leikattu suppilo käsipelillä tohon holleille ja ripotella pelletit siitä läpi. Kokemus on se, että pelletit läpäisee tuon limsapullon kaulan jos "ripottelee" eli en turhaan investoi tollaseen, koska sama irrotella vaan se carb cap.

Neipa ihmisiä ajatellen meinasin tänne tulla kirjoittelemaan, kun olen oikeastaan kesästä asti kavereiden kanssa protoillut neipoja jakamalla lopputuotos 10l per naama tyylisesti, että olut kuluu nopeammin uutta erää ajatellen.

Ensinnäkin reseptiikasta:
60-70% ohramallas
0-10% mallastettu kaura (vähennä ohramallasta jos lisäät tätä)
10% kaurahiutale
10% dekstriinimallas
10% vehnämallas

150ppm kloridit, 75ppm sulfaatit, klorideja boostataan lisäämällä 1/3 ruokasuolaa (jodioimaton) + 2/3 kalsiumkloridia, natrium on välttämättömyys hyvässä neipassa.

Humaloina menee yleensä 300g (100g satseja kolmea lajiketta) ja noista 100g menee yleensä whirlpooliin suoraan kuumaan olueeseen, koska yleensä katkeroita ei paljoa synny. Loput 100 + 100 kuivahumaloina aktiivikäymiseen ja käymisen loppuun.

Tolla kombolla ollaan hierottu bisseä eteenpäin pikkuhiljaa ja aletaan olemaan aika hyvällä levelillä reseptiikassa. Hiivana ollaan käytetty krogerukselta saatua conan x wlp644 hybridiä ja se on tuntunut tarjoavan neipalle ylivoimaisesti parhaat esterit. Tollasella kombolla mentiin kotiolutkilpailun finaaliin neipa kategoriassa ja vaikka ei voitettukaan, niin fiilis on se, että aletaan olemaan suht kovalla levelillä reseptiikan suhteen. Tsemppiä kaikille hop headeille, multa voi kysästä jos kaipailee vinkkejä. Oon itse ollut yhteydessä esim coolheadin tuotantoon reseptiikan yms osalta, jotta päästään kotipanijoiden kannalta sellaseen aidosti herkulliseen lähtökohtaan neipa reseptiikassa. Turnoveri on yleensä reilu viikko kun fermzillalla paineessa about huoneenlämmössä käyttää ja eka kuivahumalointi menee käymistä seuraavana tai sitä seuraavana päiväna (1-2 käymisen alusta), toisella ei oo niin kiire, mutta yleensä päivät 4-5 ja sit muutama päivä lepoa.

Ollaan humalakomboja testattu citra+mosaic+galaxy peruskombosta aina melkein kaikenlaisiin sisältäen azzaccaa, simcoeta, columbusta, eldoradoa, amarilloa jne ja voin sanoa, että neipoihin sopii hyvin myös "dänkimmät" humalat kuten columbus ja simcoe erinomaisesti.
Loistavaa, kiitos vinkeistä! On ollut itsellänikin työn alla NEIPA:n opettelu. Versioita, tekotapoja ja humalalisäyksiä tuntuu olevan mahdoton määrä ja vaikea aloittaa jostain, mutta tässähän on loistava pohja kokeilulle.

-Oletteko käyttäneet pilsneri vai pale ale pohjia. Vai 50/50 suhteella?
- Mulla olis kaapissa New England hiivaa, onko teille tuttu? Mietin myös että käyttäisikö paineessa vai ei, lähinnä noita hiivan estereitä ja fenoleita ajatellen.. monta psi teillä oli huoneenlämmössä?
- Minkä kokoiselle erälle tuo 300g humalia on. Osaatko antaa g/l whirlpooliin ja kuivahumaloille, niin osaisi tarkemmin sovittaa omaan laitteeseen.
- Teettekö cold crashin vai ilman?
 
Viimeksi muokattu:

Sihijuoma667

Team AMD
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 313
Onkos täällä insinöörejä tai neroja? Miten selvittää vierteenjäähdyttimen läpi kulkevan jäähdytysveden optimi virtausnopeus? Onko laminaarisella tai turbulenttisella virtauksella jotain merkitystä tuossa?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Loistavaa, kiitos vinkeistä! On ollut itsellänikin työn alla NEIPA:n opettelu. Versioita, tekotapoja ja humalalisäyksiä tuntuu olevan mahdoton määrä ja vaikea aloittaa jostain, mutta tässähän on loistava pohja kokeilulle.

-Oletteko käyttäneet pilsneri vai pale ale pohjia. Vai 50/50 suhteella?
- Mulla olis kaapissa New England hiivaa, onko teille tuttu? Mietin myös että käyttäisikö paineessa vai ei, lähinnä noita hiivan estereitä ja fenoleita ajatellen.. monta psi teillä oli huoneenlämmössä?
- Minkä kokoiselle erälle tuo 300g humalia on. Osaatko antaa g/l whirlpooliin ja kuivahumaloille, niin osaisi tarkemmin sovittaa omaan laitteeseen.
- Teettekö cold crashin vai ilman?
Ei oo juurikaan väliä kumpaa pohjamallasta käyttää, joskus ollaan jopa käytetty maris otteria, mutta tuntuu toimivan melkein millä tahansa perus vaalealla ohramaltaalla. Toi conan x wlp644 on siis nimenomaan new england hiivan ja wlp644 risteytys ja london fog / new england hiivoista on myös kokemusta, kaikki tollaset hedelmäestereitä tuottavat toimivat ihan näppärästi ja tollasilla sanotaan 10g/litra kuivahumalamäärillä ei noi esterit tunge läpi. Vedetään reilu 20 litran satseihin (niin että lopputulemana on kegillinen) 100-150g whirlpooliin ja 2x 100g kuivahumalana. Eli yleensä ostetaan satsiin 300g humalaa. Ollaan whirlpooliin/steeppiin laitettu viime satseissa aina noiden lisäksi 50g columbuksen käpyä, kun sain sitä puolen kilon säkin taannoin jonain panimon ylijäämäkamana (jakoi harrastajille säkeissä) niin se on hyvä täydennys. Starttaillaan jäähdytys aina suoraan flameoutissa ja dumpataan humalat sinne niin ehtii vähän irrota katkeroakin. Joskus jopa steepataan vartti ennen jäähdytystä.

Nyt ens viikonlopun satsiin aiotaan laittaa 50g columbuksen käpyä flameout steeppiin/whirlpooliin ja sitten citra mosaic galaxy eldorado kombosta otetaan 150g, yhdistetään 1-2 litraan vettä vakuumipussiin ja sous videtetään tosta humalatee mikä dumpataan tonne bissen sekaan ja loput 250g kuivahumaloidaan sit vielä päälle.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
205
Noniin nyt on käymisastia hommattu ja huomenna on tiedossa panopäivä. Ostin Fermenter King Juniorin, kun se on omaan tarpeeseen sopivan kokoinen ja siinä oli nuo kaasu ja nestelähdöt jo valmiina. Liittimet, letkut, rajapaineventtiilit yms. toivottavasti saapuvat vielä ennen, kuin olut on tarkoitus siirtää kegiin.

Miten näillä paineistetuilla käymisastioilla hoidetaan kuivahumalointi? Paineet varovasti pois, kansi auki ja humalat sisään ja hiilidioksidilla huuhdellaan mahdolliset ilmat pois?

Huomenna tarkoitus tehdä jotain hedelmäistä pale alea. Maltaina Simpson's Golden Promise Pale Ale -mallas, joka kuulemma antaa humaloinnille kunnian. Humalat tulee sitten aikaisemmin väsättyä reseptiä soveltaen. Simcoea ei varmaan ole varastossa tarpeeksi, mutta eiköhän jotain vastaavaa löydy.

Maltaina käytin
30% Viking Pale Ale
70% Viking Pale Zero

Humalat
Citra Alpha% 13.5 1.0 g/l 60 min
Cascade Alpha% 6.2 1.2 g/l 5 min
Mosaic Alpha% 11.9 0.6 g/l 5 min
Simcoe Alpha% 12.2 1.2 g/l 5 min

Kuivahumalointi vajaa 4 vuorokautta
Amarillo 2.9 g/l
Mosaic 1.8 g/l
Simcoe 1.8 g/l
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Noniin nyt on käymisastia hommattu ja huomenna on tiedossa panopäivä. Ostin Fermenter King Juniorin, kun se on omaan tarpeeseen sopivan kokoinen ja siinä oli nuo kaasu ja nestelähdöt jo valmiina. Liittimet, letkut, rajapaineventtiilit yms. toivottavasti saapuvat vielä ennen, kuin olut on tarkoitus siirtää kegiin.

Miten näillä paineistetuilla käymisastioilla hoidetaan kuivahumalointi? Paineet varovasti pois, kansi auki ja humalat sisään ja hiilidioksidilla huuhdellaan mahdolliset ilmat pois?

Huomenna tarkoitus tehdä jotain hedelmäistä pale alea. Maltaina Simpson's Golden Promise Pale Ale -mallas, joka kuulemma antaa humaloinnille kunnian. Humalat tulee sitten aikaisemmin väsättyä reseptiä soveltaen. Simcoea ei varmaan ole varastossa tarpeeksi, mutta eiköhän jotain vastaavaa löydy.

Maltaina käytin
30% Viking Pale Ale
70% Viking Pale Zero

Humalat
Citra Alpha% 13.5 1.0 g/l 60 min
Cascade Alpha% 6.2 1.2 g/l 5 min
Mosaic Alpha% 11.9 0.6 g/l 5 min
Simcoe Alpha% 12.2 1.2 g/l 5 min

Kuivahumalointi vajaa 4 vuorokautta
Amarillo 2.9 g/l
Mosaic 1.8 g/l
Simcoe 1.8 g/l
Ei tartte sen kummemmin huuhdella, kansi irti, humalat sisään ja kansi kiinni, toi hapotettu ja käyvä olut vapauttaa hiilaria niin ei sinne oikein happea pääse vaikka kansi onkin auki.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 584
Viestejä
4 191 454
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom