Oluen paneminen itse

Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Mulla näyttäisi olevan sama regu mutta perus karvalakki SS adapterilla. Kun sie kierrät SS pulloa kiinni adapteriin, niin se loppuvaiheessa suhisee aika rajusti ennen kuin saat kierrettyä sen tosi tiukalle. Koita siis väkisin saada tosi kireelle, niin se suhina loppuu ja sitten pitäisi toimia. Laita regu OFF asentoon siksi aikaa.
Just tän takia valitsin hieman kalliimman deluxe-mallin. Tässä ei ole kyse nyt tästä ongelmasta :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Luultavasti tuo reikä on (venting/breathing hole tjsp) siihen mistä regulaattori ottaa ympäröivästä ilmanpaineesta säädöt sisuksiin. Hieman hankala selittää mutta pcp-ilmakoissa on regulaattoreissa vähän vastaava toiminta.

Itselläni on näitä kaksi kappaletta käytössä ja toimivat todella hyvin: US $24.65 15% OFF|Sodastream CO2 Mini Gas Regulator CO2 Charger Kit 0 90 PSI corny cornelius keg charger for European Soda stream Beer Kegerator|Other Bar Accessories| - AliExpress
En oikein usko, kun mun ton tapasessa regussa ei tollasta reikää ole ja toisaalta hiilarin tapauksessa absoluuttinen paine kiinnostanee enemmän kuin suhteellinen. En tosin tiedä onko mittari helpompi tehdä suhteelliselle paineelle
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Kävin ennen töihin menoa Etrassa. Kaveri leikkas teflonmatosta sopivan kokoisia tiivistekiekkoja. Pikatestauksella näyttäis toimivan :)
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Olen tässä David Heathin NEIPA reseptiä konffaamassa Brewfatheriin.

Ajattelin ensimmäistä kertaa manipuloida myös vettä.

Brewfather ehdottaa magnesiumkloridin (MgCl2) lisäämistä, mutta en löydä tätä kemikaalia jauhemuodossa yhdestäkään panimokaupasta.
Voiko tuon korvata jollain muulla?
 

Liitteet

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Olen tässä David Heathin NEIPA reseptiä konffaamassa Brewfatheriin.

Ajattelin ensimmäistä kertaa manipuloida myös vettä.

Brewfather ehdottaa magnesiumkloridin (MgCl2) lisäämistä, mutta en löydä tätä kemikaalia jauhemuodossa yhdestäkään panimokaupasta.
Voiko tuon korvata jollain muulla?
laita natriumkloridia ja kalsiumkloridia 1:2 painolla niin paljon että kloriditaso on riittävän korkea, eli siis yhteensä kolme osaa kloridipitoista suolaa, kolmasosa siitä ruokasuolaa ja kaksi kolmasosaa kalsiumkloridia.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Olen tässä David Heathin NEIPA reseptiä konffaamassa Brewfatheriin.

Ajattelin ensimmäistä kertaa manipuloida myös vettä.

Brewfather ehdottaa magnesiumkloridin (MgCl2) lisäämistä, mutta en löydä tätä kemikaalia jauhemuodossa yhdestäkään panimokaupasta.
Voiko tuon korvata jollain muulla?
Brewfatherin asetuksista voit määrittää mitä kemikaaleja sulla on käytössä. Ohjelma laskee sitten sen mukaan. Tuossa tämä kloridin ja sulfaatin suhde tärkein. Laita enemmän kalsiumkloridia.
Mulla itellä kemikaaleina tähän asti ollu vain maitohappo, kalsiumkloridi ja kipsi. Johonkin taisin joskus laittaa leivontasoodaa.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Joo, niinpä onkin.

Konfaatteko te vielä manuaalisesti noita softan antamia lukuja vai kandeisko vaan käyttää softan antamia ehdotuksia? Jos lisään kalsiumkloridia, niin luonnollisesti kalsiumtasot nousevat.

Tuossa näkyy nykyinen ehdotus suhteessa tuohon targettiin
 

Liitteet

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Tuo on oikeastaan se syy miksi itsekin neipoissa siirryn osin natriumkloridiin, koska silloin kalsiumtasot ei nouse taivaisiin. Myös esim coolheadin kanssa jutelleena suosittelivat että osa kloridilähteistä olisi natriumkloridia, koska natrium itsessään buustaa vielä aromeja vaikka tosi pieniä määriä sitä olueen tulee.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Tuo on oikeastaan se syy miksi itsekin neipoissa siirryn osin natriumkloridiin, koska silloin kalsiumtasot ei nouse taivaisiin. Myös esim coolheadin kanssa jutelleena suosittelivat että osa kloridilähteistä olisi natriumkloridia, koska natrium itsessään buustaa vielä aromeja vaikka tosi pieniä määriä sitä olueen tulee.
Miltä tämä konffaus näyttäisi sun silmään? Nostelin tuota ruokasuolan määrää nyt jonkun verran
 

Liitteet

Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Aika normaalin näköiset luvut taulussa mun silmään.
Ok, ehkä tota ruokasuolan määrää voisi hivenen nostaa jos ehdotat että sitä on puolet vähemmän kuin kalsiumkloridia? Jos kerta natriumista ei mitään haittaa ole näillä määrillä

Käytät varmaan ihan perus jodioimatonta ruokasuolaa tässä?
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Btw olin siinä käsityksessä että tämä vedenkäsittely olisi jotain helvetin monimutkaista, mutta katsomalla Davidin yleisesittelyn aiheesta ja käyttämällä Brewfatheria näköjään pääsee aika nopeasti liikkeelle.
Ostaa vaan nuo halvat raaka-aineet ja painaa nappia. Simsalabim. Ei ole kyllä vaikeaa.

Jännä että niin harva kotipanija kuitenkaan tätä viitsii tehdä
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Joo jodioimaton suola tietysti ja joku 1:2 on hyvä nyrkkisääntö. Noilla määrillä ei maistu mitenkään suolaiselta.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Ok, kiitos opastuksesta!

Vielä yksi kysymys pH:n säädöstä. Ajattelin ostaa 75% fosforihappoliuosta. Voiko noihin Brewfatherin antamiin arvioihin luottaa, eli esim. mun stouttiin ehdottaa nyt 6,6 ml lisäystä mäskiin.
Se kuulostaa aika jäykältä lisäykseltä. Uskaltaako tuohon luottaa kuitenkin?

Ajattelin että hankin nämä kemikaalit. Näillä varmaan taipuu lähes kaikki tyylit?
- Fosforihappo / Phosphoric acid H3PO4
- Kalsiumsulfaatti tai kipsi / Gypsum CaSO4
- Kalsiumkloridi / Calcium Chlorid CaCl2
- Magnesiumsulfaatti / Epsom Salt MgSO4
- Natriumkloridi eli ruokasuola / Canning salt NaCl
- Natriumvetykarbonaatti, natriumbikarbonaatti tai ruokasooda / baking soda NaHCO₃
- Kalkki / Chalk CaCO3
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Tuskin stoutissa tarttee juuri ph:ta alentaa mutta ite oon käyttänyt mairohappoa ja lisännyt pikkasen, sekottanu, lisänny ja kattonu et päädytää välille.
 
Liittynyt
08.04.2019
Viestejä
77
Nyt tuli kamat Kiinasta :tup: On vaan nyt sellainen pikku ongelma, ettei tuo taustalla näkyvä deluxe-adapteri tiivisty miniregun pohjaan. Hiilarin näyttäisi vuotavan tuosta merkitystä pienestä reiästä rungon läpi ulos. Tuohon valkoiseen kiekkoon pitäisi varmaan tiivistyä, mut se on vaan kovaa muovia. Äkkiä veikkaisin, että pitäisi varmaan joku o-rengas tuohon hommata. Vai teenkö nyt jotain väärin?
Itse joudun näyttämään vähän viilaa pullon kierteille, jotta saan kiristymään vähän syvemmälle...
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Voiko nuo vedenkäsittelyyn tarkoitetut kemikaalit laittaa jo käyneeseen bisseen? Fermzilla on nyt cold crashissa ja ajattelin, että tuuppaisin sinne ylipaineella lämpimään veteen sekoitetut hivenaineet ja sitten kegittelisin sunnuntaina.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Mitäs tää lagerin teko huoneenlämmössä paineessa. Toimiiko ihan W-34/70 hiiva 22 asteessa ? Painetta vaikka jotain 1,5 bar.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 946
Voiko nuo vedenkäsittelyyn tarkoitetut kemikaalit laittaa jo käyneeseen bisseen? Fermzilla on nyt cold crashissa ja ajattelin, että tuuppaisin sinne ylipaineella lämpimään veteen sekoitetut hivenaineet ja sitten kegittelisin sunnuntaina.
Vedenkäsittelyllä on käytännössä kaksi tarkoitusta:
1) Säätää mäskäysvettä paremman mäskäystehokkuuden aikaansaamiseksi(lähinnä pH)
2) Säätää veden mineraalitasapainoa niin, että maltaiden ja/tai humaloiden aromit korostuvat.

Periaatteessa aromeita voi korostaa vielä siinäkin vaiheessa kun olutta vasta nautitaan, mutta yleinen tapa on toki lisätä mineraalit mäskäysveteen.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Vedenkäsittelyllä on käytännössä kaksi tarkoitusta:
1) Säätää mäskäysvettä paremman mäskäystehokkuuden aikaansaamiseksi(lähinnä pH)
2) Säätää veden mineraalitasapainoa niin, että maltaiden ja/tai humaloiden aromit korostuvat.

Periaatteessa aromeita voi korostaa vielä siinäkin vaiheessa kun olutta vasta nautitaan, mutta yleinen tapa on toki lisätä mineraalit mäskäysveteen.
Joo, pH:ta turha toki tässä vaiheessa enää säätää. Mietin kuitenkin että voisin nuo hivenaineet tuupata vielä sisään
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Vedenkäsittelystä omia kokemuksia: muutin hiljattain ja omat oluet muuttui lähes mauttomiksi. Vain hiivan esterit tai kova kuivahumalointi teki oluisiin makua. Rupesin käsittelemään veden ja pim! Maku oli vanhoissa resepteissäkin taas paikalla.

Tein vanhassa asunnossa rinnakkaistestejä vedenkäsittelystä enkä huomannut ikinä maussa eroja. Joten en nähnyt järkeä tuhlata siihen aikaa. Uudessa asunnossa tosiaan nyt selkeä ero. Kunnan mukaan veden pitäisi olla samaa. Kävin hiljattain kaverin luona joka asuu tuossa meidän vanhassa kerrostalossa ja totesin että hanavesi siinä talossa on jotenkin täyteläisempi kuin mitä tässä uudessa asunnossa :)

Tämmönen anekdootti... olen kyllä tyytyväinen tähän muutokseen sillä en vanhassa kämpässä ikinä saanut vehnäoluita maistumaan hyvältä ja nyt uudessa on onnistunut! Jos oikeesti haluaa panostaa niin melkeen kannattaa tommone 100e vesitutkimus omasta vedestä teettää.

Edit: pH:ta olen kans säätänyt sen ~6 kertaa mutta kertaakaan en ole huomannut eroa missään.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Joo, meillä päin vesilaitos käsittääkseni vaihtelee reservejä ajoittain mistä vettä pumpataan. Paikallisen vesilaitoksen insinööri lupasi onneksi teettää joulukuussa eräästä pohjavesilähteestä vesianalyysin, koska pumppaavat sieltä vettä verkostoon ajottain. Sieltä kuitenkin saa käsipelillä haettua hyvää vettä, niin kiva jatkossa tietää tarkat speksit eikä veden laatu heikke verkostossa.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Jahas, fermzilla ei pidä painetta. Kansi ja carbonation capsit kiinni käsikireydellä. Huomasin pesuvaiheessa, kun kuumalla vedellä ja konetiskiaineella suoritin ensimmäistä pesua. Konetiskiaineesta muodostuu jotain kaasua. En millään viittis alkaa hiilaria tuhlaamaan ja testaileen mistä vuotaa. Kyllä taas närästää, kun piti tänään bissee tehä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Jahas, fermzilla ei pidä painetta. Kansi ja carbonation capsit kiinni käsikireydellä. Huomasin pesuvaiheessa, kun kuumalla vedellä ja konetiskiaineella suoritin ensimmäistä pesua. Konetiskiaineesta muodostuu jotain kaasua. En millään viittis alkaa hiilaria tuhlaamaan ja testaileen mistä vuotaa. Kyllä taas närästää, kun piti tänään bissee tehä.
Laita vettä ja vähän painetta ja katsot mistä vuotaa, ei toi nyt niin ydinfysiikkaa ole. Suihkuttelet vaikka fairyvettä ulkopuolelta niin näet mistä kuplii, jos vuotokohta on hankala löytää. Omat ongelmat on liittyneet lähinä siihen varoventtiilin kireyteen ja siihen että carb capit on sopivan kireellä.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Jahas, fermzilla ei pidä painetta. Kansi ja carbonation capsit kiinni käsikireydellä. Huomasin pesuvaiheessa, kun kuumalla vedellä ja konetiskiaineella suoritin ensimmäistä pesua. Konetiskiaineesta muodostuu jotain kaasua. En millään viittis alkaa hiilaria tuhlaamaan ja testaileen mistä vuotaa. Kyllä taas närästää, kun piti tänään bissee tehä.
Monesti ne kannen carb capit vuotaa. Tiukkaa niitä ja rasvaa kannen tiivisterengas
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Jeps, molemmat carb capsit vuotaa. Ne on nyt niin kireellä, kun saan käsin ja silikonilätkän avulla. Silti vuotaa vielä todella vähän.
Varmaan seuraava steppi on lähtee hakeen yleisavaaja biltemasta. Huolettaa vaan nuo muoviset kierteet...
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Tietysti vähän ihmetyttää, miten tuostakin on niin vaikea voitu tehdä. Perus limpparipullotkin pitää painetta hyvin pienellä käsikireydellä. En tiä auttaisko teflonteippi kierteisiin. Tai sitten vaan vedän niin kireelle, et kierteet menee tai capsit halkee :rofl:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Sanoisin että uudet O-renkaat ja silikonirasvaa vähän pintaan.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Noissa capseissa ei ole o-renkaita niiden ja fermzillan kannen välissä. Kävin biltemassa hakemassa yleisavaajan . Vähän silikonirasvaa kierteisiin ja tuolla työkalulla kevyt kiristys ni avot ! Eipä vuoda enää!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 022
Mieluummin avaajalla pelkästään avataan. Muuten et saa ikinä niitä enää auki..

Edit: varsinkin niitä carp cappeja.

Itse ostin tiivisteitä Bauhausista ja verkosta (aliexpress) ja ne valkoiset silikoni o-renkaat toimii parhaiten.

Tuskin rikotte mitään, mutta kun aikaa kuluu ja nuo jumittaa tuohon, ei välttämättä enää lähde irti. Kumpikaan Fermzilla ei ole vuotanut ikinä..

--

Käytän carp cappejä myös niin, että laitan pulloon juomaa, ja force carbonoin sen yön yli jääkaapissa. Näin saan maistaa olutta, ennenkuin se on jälkikäynyt pulloissa tai vähän levännyt kegissä. Näiden irroittamisessakin siitä Panimonurkan PET-pullosta on välillä pientä ongelmaa ja yhden pullon olen hajoittanut siinä prosessissa.. Se on niin kevyttä materiaalia ja kun kunnolla vääntää.. (ja kaikki oluet ei ollenkaan ole 'zillatuoreina hyviä, vaan vasta parin viikon "jälkikypsytyksen" jälkeen)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Mieluummin avaajalla pelkästään avataan. Muuten et saa ikinä niitä enää auki..

Edit: varsinkin niitä carp cappeja.

Itse ostin tiivisteitä Bauhausista ja verkosta (aliexpress) ja ne valkoiset silikoni o-renkaat toimii parhaiten.

Tuskin rikotte mitään, mutta kun aikaa kuluu ja nuo jumittaa tuohon, ei välttämättä enää lähde irti. Kumpikaan Fermzilla ei ole vuotanut ikinä..

--

Käytän carp cappejä myös niin, että laitan pulloon juomaa, ja force carbonoin sen yön yli jääkaapissa. Näin saan maistaa olutta, ennenkuin se on jälkikäynyt pulloissa tai vähän levännyt kegissä. Näiden irroittamisessakin siitä Panimonurkan PET-pullosta on välillä pientä ongelmaa ja yhden pullon olen hajoittanut siinä prosessissa.. Se on niin kevyttä materiaalia ja kun kunnolla vääntää.. (ja kaikki oluet ei ollenkaan ole 'zillatuoreina hyviä, vaan vasta parin viikon "jälkikypsytyksen" jälkeen)
Laita ihmeessä linkkiä aliexpressiin mistä saa muovisille carb capseille sopivat o-renkaat. Kiinnostais kyllä kokeilla. Ostin pari ylimääräistä capsia pullotusta varten. Ois kyllä huonompi homma, jos ei niitä saa auki ehjänä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 022
Laita ihmeessä linkkiä aliexpressiin mistä saa muovisille carb capseille sopivat o-renkaat. Kiinnostais kyllä kokeilla. Ostin pari ylimääräistä capsia pullotusta varten. Ois kyllä huonompi homma, jos ei niitä saa auki ehjänä.
Täältä minä ostin ja nämä oli minulle sopivia:

Erityisesti niihin PET-pulloihin, niin ei tarvinnut ihan täysille kiristää.. Tilasin myös kumisia, mutta nuo silikonit toimi ainakin pullojen kanssa paremmin.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Täältä minä ostin ja nämä oli minulle sopivia:

Erityisesti niihin PET-pulloihin, niin ei tarvinnut ihan täysille kiristää.. Tilasin myös kumisia, mutta nuo silikonit toimi ainakin pullojen kanssa paremmin.
Kiitän! Saisko vielä oikean koon ? Tuolla on "muutama" vaihtoehto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 022
Kiitän! Saisko vielä oikean koon ? Tuolla on "muutama" vaihtoehto.
Olisiko tuo 26mm x 4mm.. Tilasin useampia kokoja.. Jotain välillä 24-28mm kuitenkin... Ja se on elastinen materiaali niin menee vähän lyttyyn siellä sisällä.

Hinnan perusteella tilasin ja nuo tosiaan on käytössä vaan pulloissa. Siihen perus-cappiin ainakin saa suoraan letkun kiinni ja pullotan suoraan yhden pullon 'zillasta aina siihen. Antaa vaan normaalisti täyttyä ja sitten puristaa ilmat pois ja laittaa kaasua tilalle ja jääkaappiin.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Olisiko tuo 26mm x 4mm.. Tilasin useampia kokoja.. Jotain välillä 24-28mm kuitenkin... Ja se on elastinen materiaali niin menee vähän lyttyyn siellä sisällä.

Hinnan perusteella tilasin ja nuo tosiaan on käytössä vaan pulloissa. Siihen perus-cappiin ainakin saa suoraan letkun kiinni ja pullotan suoraan yhden pullon 'zillasta aina siihen. Antaa vaan normaalisti täyttyä ja sitten puristaa ilmat pois ja laittaa kaasua tilalle ja jääkaappiin.
Mittaisin tönärillä tuosta capsista ni aika tarkkaan 25 mm (tietysti kierteen päältä mitattuna). Joku 25-26 mm varmaan toimii. Sama ottaa vaikka molempia, kun ei maksa juuri mitään :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 022
Joo-o, kävin kuivahumaloimassa Cwtch:ia ja huomasin, että regulaattorista ei tule kaasua.. Avasin välijohdon ja sinne on jossain edellisen oluen kegittämisen aikana mennyt olutta linjastoon.

Tämä kaveri ruuvasi semmoisen miniregun käsin auki, mutta itsellä ei onnistunut jakoavaimellakaan:
1602431623820.png


Mitä teen väärin? Kyseessä on 30€ osa, mutta sillä rahalla saa jo erän olutta..

Rengas ei tosin ole tuon näköinen, vaan messinkinen.

1602431841009.png


Kai minä voin enemmän voimaakin käyttää, mutta nyt jo alkaa tulla naarmuja, jos kovaa vääntää.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Joo-o, kävin kuivahumaloimassa Cwtch:ia ja huomasin, että regulaattorista ei tule kaasua.. Avasin välijohdon ja sinne on jossain edellisen oluen kegittämisen aikana mennyt olutta linjastoon.

Tämä kaveri ruuvasi semmoisen miniregun käsin auki, mutta itsellä ei onnistunut jakoavaimellakaan:


Mitä teen väärin? Kyseessä on 30€ osa, mutta sillä rahalla saa jo erän olutta..

Rengas ei tosin ole tuon näköinen, vaan messinkinen.



Kai minä voin enemmän voimaakin käyttää, mutta nyt jo alkaa tulla naarmuja, jos kovaa vääntää.
Mitäs jos ottaisit tuon mittarin tuosta pois niin saisit alumiinisen rungon johonkin hyvin kiinni (ruuvipenkki/kiintoavain/jakoavain). Onhan tuo irroitettavaksi varmasti tehty, ehkä vaan hirttänyt kiinni sulla. Tässä vaiheessa ei varmaan oo paljon hävittävää, vaikka väkivaltaa enemmän käyttäisitkin. Saattaa tosin olla, että regu on jo roskiskamaa.
Eihän tämä sinua lohduta, mutta itse oon ton sun kokemuksen perusteella aika hemmetin tyyväinen, että tilasin regun perään vastaventiilillisen ball lock-liittimen, joka estää bissen valumisen reguun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 022
Mitäs jo ottaisit tuon mittarin tuosta pois niin saisit alumiinisen rungon johonkin hyvin kiinni (ruuvipenkki/kiintoavain/jakoavain). Onhan tuo irroitettavaksi varmasti tehty, ehkä vaan hirttänyt kiinni sulla. Tässä vaiheessa ei varmaan oo paljon hävittävää, vaikka väkivaltaa enemmän käyttäisitkin. Saattaa tosin olla, että regu on jo roskiskamaa.
Eihän tämä sinua lohdua, mutta itse oon ton sun kokemuksen perusteella aika hemmetin tyyväinen, että tilasin regun perään vastaventiilillisen ball lock-liittimen, joka estää bissen valumisen reguun.
Minullahan on toinen regu ja voisin tuollaisen tilata :)

Poistaa vielä tarpeen puhdistaa sitä ikinä, kun nyt tosiaan putkesta tuli olutta, kun avasin.. Ei pitäisi myöntää virheitä, mutta olen ehkä vahingossa laittanut sen väärälle puolelle kegiä jossain vaiheessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 946
joka estää bissen valumisen reguun.
Ei pitäisi myöntää virheitä, mutta olen ehkä vahingossa laittanut sen väärälle puolelle kegiä jossain vaiheessa.
On kahdenlaisia savusaunoja: Niitä jotka on palaneet ja niitä jotka ei ole vielä palaneet.
On kahdenlaisia kotipanijoita: Niitä joilla olutta on joskus päätynyt reguun/jakotukkiin ja niitä joilla vielä niin ei ole käynyt.

Tuo mainittu takaiskulla oleva disconnect on yksi vaihtoehto, sitten on edullisempikin vaihtoehto:


Noita on muillekin letkun ulkohalkasijoille kuin 8mm.

Suoraan kaasulinjaan laitettava takaiskuventtiili. Tuo viimeistään ennen regua, mutta nuo on niin halpoja, että noita voi viljellä vaikka jakotukin jokaiseen lähtöönkin. Kaverit on kertoneet, että kalja jakotukin sisällä on vittumainen putsattava kun auki otettavia liitoksia alkaa olla reilummin.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Siellä käy ja samalla hiilaria talteen kegiin. Tuli tehtyä samalla painetesti, kun spunding valve ruuvattuna vähä liian kireelle ja paineet nousi työpäivän aikana niin korkeelle, ettei mittarissa asteikko riittäny. Varmaan lähemmäs 2 bar.
 

Liitteet

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
203
Ootteko koskaan miettiny, että kummin on parempi vai onko mitään merkitystä. Eli laittaako spunding valven käymisastiaan suoraan ja siitä letku kegin nesteliittimeen ja kegin kaasuliittimestä letku vesilukkoon vai niin että spunding valve suoraan kegiin.

Itse joskus sitä pähkäilin, että tuo ensimmäinen vaihtoehto olisi parempi, koska hiilidioksi virtaa hitaasti kegin pohjalle syrjäyttäen hapen alhaalta ylöspäin ja happi pääsee poistumaan vapaasti. Toisessa vaihtoehdossa hiilidioksi paineistuu hapen kanssa jolloin ne sekoittuu jatkuvasti. En oo kaasujen sielun elämään sen tarkemmin tutustunu, mutta toidennäköistä on, että hiilidioksidi sekoittuu ensimmäisessäkin vaihtoehdossa yhtä paljon kun toisessa, eli ei mitään merkitystä. Mielenkiintoisia juttuja kuitenkin pohdittavaksi :cool:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 394
Viestejä
4 193 918
Jäsenet
70 726
Uusin jäsen
kyosti.laitinen@etp.inet.

Hinta.fi

Ylös Bottom