Oluen paneminen itse

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 688


Nyt kun laitoin tuon Pliny kloonin all rounderiin niin viritin setupin jolla tyhjätä kegeistä happi. Näköjään menee ihan ongelmitta 3 kegiä sarjaan. Aivan loisto tuo Keglandin Spunding valve, varauksettomat suositukset. Jokunen metri evabarrieria kylkeen ja alista kourallinen disconnecteja ja duotight-liittimiä niin se on siinä.

Jos joku ei tiedä siis mistä kyse, niin kegit täytetään piripintaan star-san liuoksella ja käymishiilidioksidi pusketaan kaasuportista sisään ja star-san poistuu nesteportista ulos seuraavaan kegiin. Kun kaasua on syntynyt tarpeeksi, jokainen kegi on tyhjentynyt star-sanista ja tilalle on tullut 99,99%:sti pelkkää hiilidioksidia. Vielä kun siirron suorittaa happivapaasti niin käytännössä voi eliminoida happialtistumisen kokonaan.
Tuo metodi ei taida edes varsinaisesti vaatia painesäiliötä käymiseen, mutta sitten saa taas tuon käymisastian kanssa olla hyvin varovainen.

Parempi taitaa olla hankkia myöhemmin painesäiliö, fermzilla tai vastaava mutta tähän hätään ei uskalla. Täytyy vain tuhota se olut ennen hapettumista ja jos haluaa säilyttää pidempään niin sitten pullotus.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Tuo metodi ei taida edes varsinaisesti vaatia painesäiliötä käymiseen, mutta sitten saa taas tuon käymisastian kanssa olla hyvin varovainen.

Parempi taitaa olla hankkia myöhemmin painesäiliö, fermzilla tai vastaava mutta tähän hätään ei uskalla. Täytyy vain tuhota se olut ennen hapettumista ja jos haluaa säilyttää pidempään niin sitten pullotus.
Pullossahan se olut just hapettuu, ei kegissä
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
17
Kuinka iso ero oluen makuun tulee jos laittaa kuivahumalan sijasta saman määrän humalaa flame outissa? Kyse on apasta jossa tulisi 18g/10l joko kuivahumalana tai flame outissa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Kuinka iso ero oluen makuun tulee jos laittaa kuivahumalan sijasta saman määrän humalaa flame outissa? Kyse on apasta jossa tulisi 18g/10l joko kuivahumalana tai flame outissa
Ero on huomattava. Molemmilla kyllä saa hedelmäisyyttä mukaan, mutta jos kunnon hedelmäpommia haluaa niin ehdottomasti kuivahumalointi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Kuinka iso ero oluen makuun tulee jos laittaa kuivahumalan sijasta saman määrän humalaa flame outissa? Kyse on apasta jossa tulisi 18g/10l joko kuivahumalana tai flame outissa
18g / 10 litraa on niin vähän kuivahumalaa, että laittaisin ton mielummin vaikkapa hopstandiin jossain 80c kieppeillä, antaisin olla 10min ja jäähdyttelisin ja sitten käyminen ilman turhaa käymisastian availua. Jos haluat kuivahumaloida niin tuplaa toi määrä. Kotioluiden valmistajilla on se luksus, että kun humalia menee panimoihin verrattuna pieniä määriä niin niitä voi aromin puolesta käyttää vapaammin, joten kannustan yleisestikin ipoissa ja apoissa hakemaan makua siirtämällä enemmän humaloita keiton loppuun ja kuivahumalointiin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 688
Tuleepa jännät hetket kun Safale US-05 on päättänyt käyttää oluen hyvin kuivaksi. Toistaiseksi ominaispaino on katseltu iSpindelistä eli pieni mahdollisuus on lopullisen tuloksen olevan korkeampi, mutta saapa nähdä.

OG 1.049
Tämän hetkinen tilanne 1.005. Tästä piti tulla Golden Ale mutta ilmeisesti mäskäyslämpötila oli alhaisempi kuin ohjeessa (tai ohje pielessä).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Mulla on vedelly US-05 kyllä jonneki 1,007 asti kovimmillaan. Kai se vähän mäskäyslämmöstäkin ja tuuristakin riippuu kuinka alas tarkalleen menee.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 688
@Jage US-05 ei kyllä itselläni ole koskaan mennyt alle 1.010.
Google ainakin sanoi joillain käyttäneen hyvinkin alas, tuosta olisi laskennallisesti apparent attenuation 89%. Joillain vieläkin korkeampia tuloksia.

Tuo on viimeisen parin päivän aikana laskenut vain 0.001 pistettä per päivä niin taidan vetäistä cold crashin päälle.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Täällä meni US-05:llä viimeksi 1,006 FG. Epäilen myös, että mäskäyslämpö laski liikaa, mentiin jossain 62 C kieppeillä suurimmaksi osaksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Aloin kasvattelemaan tossa viimein tota kristoffer krogeruksen conan + wlp066 risteytystä, josko sais viikossa kasvateltua sen verran hyvän startterin, että sais viikon päästä sunnuntaina hiivattua neipan, jota ajattelin viedä kotiolutkilpailuun.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 688
Nyt kun oluen lämpötila on laskenut 12 asteeseen raportoi iSpindel lukemaa 1.008.

Pitäisikö iSpindelissä olla jokin korjauskerroin lämpötilan suhteen?

edit: Näkyy tekevän juuri noin. Noh eipä tuo iSpindel ole sen takia että saisin varmasti selville kuinka vahvasta oluesta on kyse, vaan siksi että ainakin tiedän milloin olut on valmista. Lopullinen tuomio sitten ominaispainomittarilla/koholla.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 688
jep, ja ominaispainomittarin kalibrointilämpötilassa. Kyllä lämpötilan laskiessa nesteen tiheys kasvaa.



Vois olla kyllä, mutta miksi? Olisko tuo kovin käytännöllistä? Tietääkseeni kukaan ei mittaa ominaispainoa coldcrashin aikana. Tuolloin ( yleensä ) olut on jo käynyt loppuun ja FG mitattu.
Totta tuokin, turha tätä on liikaa monimutkaistaa. Viimeisin lukema jonka oluesta sain ulos ennen cold crashia oli reilut 20 astetta ja 1.005. Kuivaksi kävi, mutta noh jännä nähdä miltä maistuu. Jos tuosta lagermaisen kevyttä juotavaa tulee, niin pahemminkin voisi olla.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Mitäs mieltä porukka on missä vaiheessa neipa-pullot kannattaa siirtää jääkaappiin ? Nyt ollut viikon huoneenlämmössä käymässä. Maistoin yhden pullon ja happoja muodostunut jo aika hyvin. Muutenkin aika jees, mutta varsinkin tuoksu hiivainen. Saattaa myös johtua siitä, että prosessissa oli pikkusen säätöä ja pulloihin pääsi hieman liikaa hiivaa. S-33 kävi niin nopeasti loppuun, että kai se pullossakin käy nopeasti. Ajatuksena tosiaan siirtää kaikki pullot jääkaappiin, jotta säilyisi paremmin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Mitäs mieltä porukka on missä vaiheessa neipa-pullot kannattaa siirtää jääkaappiin ? Nyt ollut viikon huoneenlämmössä käymässä. Maistoin yhden pullon ja happoja muodostunut jo aika hyvin. Muutenkin aika jees, mutta varsinkin tuoksu hiivainen. Saattaa myös johtua siitä, että prosessissa oli pikkusen säätöä ja pulloihin pääsi hieman liikaa hiivaa. S-33 kävi niin nopeasti loppuun, että kai se pullossakin käy nopeasti. Ajatuksena tosiaan siirtää kaikki pullot jääkaappiin, jotta säilyisi paremmin.
No sit kun on hapot ni siirrä, pistä kommenttia sit et vältyitkö hapettumiselta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 055
Mitäs mieltä porukka on missä vaiheessa neipa-pullot kannattaa siirtää jääkaappiin ? Nyt ollut viikon huoneenlämmössä käymässä. Maistoin yhden pullon ja happoja muodostunut jo aika hyvin. Muutenkin aika jees, mutta varsinkin tuoksu hiivainen. Saattaa myös johtua siitä, että prosessissa oli pikkusen säätöä ja pulloihin pääsi hieman liikaa hiivaa. S-33 kävi niin nopeasti loppuun, että kai se pullossakin käy nopeasti. Ajatuksena tosiaan siirtää kaikki pullot jääkaappiin, jotta säilyisi paremmin.
Viikossa ei ole vielä täysin hapottunut, mutta kahdessa viikossa viimeistään. Tai mistä minä S-33:n nopeudesta tiedän :)

Itse pistelen erissä ja maistelen sitten välillä. 4pv:n jälkeen oli omat tarpeeksi hapokkaita juotavaksi, mutta 1vk jälkeen vasta kunnollisia ja 2vk jälkeen vasta voi olla varma, että kaikki sokeri (tai suurin osa) on muuttunut co2+alkoholiksi.

Minulla on pari kuukautta pahimmillaan ollut oluet huoneenlämmössä ja vain yhdestä erästä osa niin heitin roskiin osan, osa kelpasi kaikesta huolimatta naapurin maahanmuuttajille. Se oli samea Session Ale, jonka uute oli muutenkin menossa vanhaksi , niin se tehtiin lähellä vanhentumispäivämäärää.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
No sepä, kun tuntuis aika hyvin hapottuneelta jo. Normaalisti oon todennu, et vaatii 2 viikkoa. Ehkä annan olla pari päivää vielä ja sit jääkaappiin. Aikaisemmin oon säilyttäny bissejä ihan huoneenlämmössä, mutta nyt täytyy humalavetoinen laittaa viileeseen. Näin viikon jälkeen ei ollu ihme kyllä hapettumisen merkkejä vielä.
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
121
Minkä vuoksi ne hapettuisivat? Ei mulla ainakaan ole ollut ikinä ongelmia hapettumisen kanssa pulloissa eikä kegeissä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Minkä vuoksi ne hapettuisivat? Ei mulla ainakaan ole ollut ikinä ongelmia hapettumisen kanssa pulloissa eikä kegeissä.
Pulloon jää happea helposti jos ei huuhtele hiilidioksidilla ja neipat hapettuvat tosi helposti. Kaupallistenkin toimijoiden pulloissa on ongelmia, esim rps brewingin the lizard ja olaf brewingin neipa kummatkin pulloissa ovat lähtökohtaisesti pilalla kaupan hyllyltä, kerran sain tuoreen pullon the lizardia baarissa ja oli erinomaista, kaupoissa aina ruskeaa kuravettä.
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
121
Jaa se olikin NEIPAa, mulla on nyt cold crashissä Lervikin Perler For Svin klooni, mikä on vähän samoilla nurkilla mutta en ole kauheesti ollu huolissani siitäkään. Mutta Alkosta toi on ainakin pirun maukasta. Kuivahumaloitavana vielä varastossa on 3 Floydsin Zombie Dust klooni, aika hyvän olosta oli kun FG mitauksesta saatoin vähän maistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Toi korgeruksen hiiva kasvaa nyt tokaa kierrosta ja antaa tosi hyviä käymisaromeita. Maistoin ekasta kasvattelusta startteria ja tosi persikkainen hiiva. Ilmeisesti hiivan kyky sietää mutaatioita ei ole optimaalinen kun on risteytys joten otan ekasta isommasta startterista "nollasukupolven" talteen. Noi hiivat oli millilitran näytteinä jääkaapissa kuukausia joten laitan varmaan ton kasvatetun satsinki vaan jääkaappiin.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Hemmetti, ku just 2 viikkoo sitten kommentoin tänne, etten mitään fermzillaa tms viitti hommata. Noh, nyt vaihteeks alkoi taas kiinnosteleen. Painekäyminen kiinnostais, jotta sais savubockia tehtyä nopeesti ilman lagerointia. Mikä ois esim. fermzilla all-rounderin kanssa fiksuin setuppi, kun kuitenkin tykkään pullottaa, eikä kegit oo oikein vaihtoehto. Varmaan pitää joku vastapainepullotin olla ?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Hemmetti, ku just 2 viikkoo sitten kommentoin tänne, etten mitään fermzillaa tms viitti hommata. Noh, nyt vaihteeks alkoi taas kiinnosteleen. Painekäyminen kiinnostais, jotta sais savubockia tehtyä nopeesti ilman lagerointia. Mikä ois esim. fermzilla all-rounderin kanssa fiksuin setuppi, kun kuitenkin tykkään pullottaa, eikä kegit oo oikein vaihtoehto. Varmaan pitää joku vastapainepullotin olla ?
Joo vastapainepullotin, mut tarvit myös hiilarivehkeet että saat hapotettua sen sielä käymisastiassa ja sit mahdollisuuden crashata sen fermzillan kylmäks että pullotus onnistuu. Tossa setissä alkaa sit olla melkein sama onko sulla esim kegi vaikka huoneenlämmössä josta pullottelet tarpeeseen esim carbonation cappien avulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 954
Hemmetti, ku just 2 viikkoo sitten kommentoin tänne, etten mitään fermzillaa tms viitti hommata. Noh, nyt vaihteeks alkoi taas kiinnosteleen. Painekäyminen kiinnostais, jotta sais savubockia tehtyä nopeesti ilman lagerointia. Mikä ois esim. fermzilla all-rounderin kanssa fiksuin setuppi, kun kuitenkin tykkään pullottaa, eikä kegit oo oikein vaihtoehto. Varmaan pitää joku vastapainepullotin olla ?
Vastapainepullotin joo käytännössä, muuten se homma menee pelkäksi kuohumiseksi jos aiot käyttää paineessa(eli sitouttaa olueeseen hiilidioksidia, joka pyrkii karkaamaan sieltä lämpötilan noustessa tai paineen pienentyessä)


Tuohon toki tarvii kaveriksi lisäksi Allrounderin paineistussarjan, eli rosterikohon, pari carbonation cappia ja letkua. Niin ja co2-lähteen(esim. sodastream-pullo+adapteri+regu).

Joo vastapainepullotin, mut tarvit myös hiilarivehkeet että saat hapotettua sen sielä käymisastiassa ja sit mahdollisuuden crashata sen fermzillan kylmäks että pullotus onnistuu. Tossa setissä alkaa sit olla melkein sama onko sulla esim kegi vaikka huoneenlämmössä josta pullottelet tarpeeseen esim carbonation cappien avulla.
Ei kai hiilarivehkeitä vielä siihen hapottamiseen tarvi, joskin se sujuu niillä kontrolloidummin. Kyllähän se hapottuu kun laittaa Spunding valven ja siihen sopivat psi:t. Ja teoriassahan lämpötila voi olla huomeenlämpöinenkin, toki olut on todennäköisesti silloin sameampaa kun cold crashilla saa hiivat ja humalat jämähtämään pohjaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Joo, mutta huoneenlämmössä tarvitaan joku 30psi paine tms ja ainakin omat kokemukset on sellaset, että olut käy nopeammin kuin ehtii hapottumaan joten tarpeellista silti kytkeä hiilarilähteeseen käymisen jälkeen että saa varmasti oikeat hapot, muuren voi jäädä vajaiksi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 954
Joo, mutta huoneenlämmössä tarvitaan joku 30psi paine tms ja ainakin omat kokemukset on sellaset, että olut käy nopeammin kuin ehtii hapottumaan joten tarpeellista silti kytkeä hiilarilähteeseen käymisen jälkeen että saa varmasti oikeat hapot, muuren voi jäädä vajaiksi
Joo ja kun tuota co2:sta tarvitaan pullottimeen joka tapauksessa, niin hapotus menee sitten sillä loppuun.

Ja kegi on aika pieni lisä enää tuossa. Mutta toki kukin tyylillään ja mahdollisuuksien mukaan. Kaikilla ei vain ole mahdollisuutta rakentaa hanasetuppia.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Kiitoksia vastauksista, täytyy pureksia tätä asiaa. Aika paljon kaikkee kampetta pitäisi ostaa ja tosiaan eihän tästä kegit+hana oo kovin kaukana enää. Tosi huonosti vaan tilaa sellaiselle setupille ja juomistahti on muutenkin hidas, ettei sekään puolla hanoja. Joku minikegi hanalla vois jääkaappiin mahtuakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 055
Kiitoksia vastauksista, täytyy pureksia tätä asiaa. Aika paljon kaikkee kampetta pitäisi ostaa ja tosiaan eihän tästä kegit+hana oo kovin kaukana enää. Tosi huonosti vaan tilaa sellaiselle setupille ja juomistahti on muutenkin hidas, ettei sekään puolla hanoja. Joku minikegi hanalla vois jääkaappiin mahtuakin.
Osta vaan se picnic-hana, pistä paineet 2-5 psi ja kaada pulloon niin, ettei vaahtoa. Näin olen tehnyt alkuvuoden omat pullotukset ja hyvin toimi. Jos koettaa pullottaa yli 15psi , niin se vaahtoaa liikaa ja todennäköisesti hapettuu.

Toki se paineistussetti on pakko ostaa ja paineenvapautusventtiili. Ja se co2 on jostain saatava, niin sodastream-regulaattori pitää hankkia.

edit:

Regua on hankala linkittää, kun olen itse onnistunut ostamaan väärin, mutta tiivistämällä sekin toimii.. Paineistuskitti minulla on metallinen ja kaverin hankkima :) Toisen askastelin/askastelen itse tai sitten ostan tuon kohon.. Vielä ei ole päätöksiä tehty..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Osta vaan se picnic-hana, pistä paineet 2-5 psi ja kaada pulloon niin, ettei vaahtoa. Näin olen tehnyt alkuvuoden omat pullotukset ja hyvin toimi. Jos koettaa pullottaa yli 15psi , niin se vaahtoaa liikaa ja todennäköisesti hapettuu.

Toki se paineistussetti on pakko ostaa ja paineenvapautusventtiili. Ja se co2 on jostain saatava, niin sodastream-regulaattori pitää hankkia.

edit:

Regua on hankala linkittää, kun olen itse onnistunut ostamaan väärin, mutta tiivistämällä sekin toimii.. Paineistuskitti minulla on metallinen ja kaverin hankkima :) Toisen askastelin/askastelen itse tai sitten ostan tuon kohon.. Vielä ei ole päätöksiä tehty..
Tai sit vaan se vastapainepullotin ni ei tarvi kikkailla pikkupaineilla ja koittaa saada sitä bisseä olemaan kuohumatta :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 055
Tai sit vaan se vastapainepullotin ni ei tarvi kikkailla pikkupaineilla ja koittaa saada sitä bisseä olemaan kuohumatta :D
Omalla kohdalla kyse oli siitä, että laitteistokustannukset oli niin korkeat, ettei "enää yhtä hankintaa, nyt budjetoidaan". Ja kaveri hankki nuo linkittämäni asiat yhteisprojektiimme - minä hankin Fermzillan :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Joo, saahan sitä säästää jos haluaa, itse aika aikaisessa vaiheessa investoin sen rapean tonnin tähän harrastukseen välineistöön ja oon nyt tehnyt vajaa 300 litraa olutta ja hankintakustannuksetkin mukaan laskettuna bisselitra on ollut jotain alle 6€/litra, joten ihan kohtuullista alkaa harrastuksen hintataso olemaan, kun ei tarvi enää kaupasta niin hirveitä määriä erikoisoluita ostella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 055
Joo, saahan sitä säästää jos haluaa, itse aika aikaisessa vaiheessa investoin sen rapean tonnin tähän harrastukseen välineistöön ja oon nyt tehnyt vajaa 300 litraa olutta ja hankintakustannuksetkin mukaan laskettuna bisselitra on ollut jotain alle 6€/litra, joten ihan kohtuullista alkaa harrastuksen hintataso olemaan, kun ei tarvi enää kaupasta niin hirveitä määriä erikoisoluita ostella.
Ei silloin alussa tiennyt, mitä piti hankkia... Ja omasta excelistä:

Keskimääräinen litrahinta4,5€

Valitan, insinöörinä on pakko pitää kirjaa näistä..
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Joo en tietenkään itsekään ensialkuun hommannut kegejä jne, mutta aika nopeasti kun harrastus alkoi tarttumaan teki mieli hommata myös kegivehkeet. Totesin myös, että noilla vermeillä on ihan asiallinen käytettyjen markkina, joten jos harrastus alkaa maistua puulta, niin saan osan kustannuksita takaisin. Loppupeleissä ainakin omalta osalta homma meni niin, että alkuun kiinnosti tässä panoharrastuksessa kaikki, mutta nykyään kiinnostaa eniten sen reseptin spekulointi ja suunnittelu ja toki valmiin laadukkaan bissen juominen. Panopäivä tuntuu aina vähän vaivalloiselta, vaikka sinänsä ihan mukavaa ja leppoista onkin ja nykyään tulee monesti tehtyä kaverin kanssa kimpassa ja kaikki ylimääräinen säätö on lopulta työtä, niin laitoin panoprosessin fermzilloineen, kegeineen jne sille mallille, että homma hoituu mahdollisimman helposti ja bissestä tulee mahdollisimman laadukasta. Lopputulemana oon päässyt tekemään parisenkymmentä satsia bisseä, joista puolet kegeihin ja olen ennenkaikkea saanut omat panoni laadullisesti ja määrällisesti sellaselle tasolle, että harrastuksesta on paljon iloa.
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
121
Sama juttu. Braumeister, useampi käymisastia, kegit, kaasut ja vipukorkkipullot aseina. Automaatilla noi panopäivätkin on lähinnä nojailua, pesuhommat on sitten se vastenmielisin juttu mutta sekin menee aika nopeasti kun tietää mitä tekee. Nykyään painan about puolet kegihin ja puolet pulloihin. Kypsymistä vaativat on aina pullokamaa. About 30 satsia tehtynä eli 600l nurkilla varmaan mennään.
 
Liittynyt
08.04.2019
Viestejä
77
Pari Fastferment 30L-astiaa jäämässä ylimääräiseksi. Mahtaisko täällä olla näille kiinnostusta? Löytyy sekä seinä- että lattiatelineet molempiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 055
Tuommoisia on ilmestynyt Panimonurkkaan:

Olisi hieno, jos ei tekisi 23L uutteita. Tai sitten vaan tekee vahvempaa. Siinä on kaikki valmiina, niin saisi jääkaappiin. En kyllä tiedä tuosta suoraan käymisastiasta tarjoilusta, kun kun..

--

Jos en olisi ostanut Fermzilla All Rounderia, niin tuo olisi seuraava heräteostokseni.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Tuommoisia on ilmestynyt Panimonurkkaan:

Olisi hieno, jos ei tekisi 23L uutteita. Tai sitten vaan tekee vahvempaa. Siinä on kaikki valmiina, niin saisi jääkaappiin. En kyllä tiedä tuosta suoraan käymisastiasta tarjoilusta, kun kun..

--

Jos en olisi ostanut Fermzilla All Rounderia, niin tuo olisi seuraava heräteostokseni.
Noi maksaa ausseissa muutaman kympin joten kate on ihan kauhea. Samalla rahalla voi ostaa kegin missä saa käytellä...
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
20
Tuommoisia on ilmestynyt Panimonurkkaan:

Olisi hieno, jos ei tekisi 23L uutteita. Tai sitten vaan tekee vahvempaa. Siinä on kaikki valmiina, niin saisi jääkaappiin. En kyllä tiedä tuosta suoraan käymisastiasta tarjoilusta, kun kun..

--

Jos en olisi ostanut Fermzilla All Rounderia, niin tuo olisi seuraava heräteostokseni.
Missaanko nyt jotain olennaista, miten tuo eroaa esim cornysta johon laitettu letku koholla? Läpinäkyvä ja helpommin naarmuuntuva, 1l enemmän tilavuutta?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Missaanko nyt jotain olennaista, miten tuo eroaa esim cornysta johon laitettu letku koholla? Läpinäkyvä ja helpommin naarmuuntuva, 1l enemmän tilavuutta?
Kuten yllä kirjotin (en ehkä noin selvästi) niin corny katkastulla dip tubella tai kohollisella letkulla ajaa saman asian. Lähtökohtaisesti käymisastiasta kannattaa kuitenkin tehdä sen verran isompi, kuin perus cornystä, että sitä bisseä saa tarvittaessa täyden kegillisen, ja jos tyytyy siihen, että tekee vajaita kegejä, niin tottakai kannattaa vaan käyttää samanhintaista, mutta ikuista cornyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 055
Noista näkee läpi ja noi on helppoja puhdistaa.

Mutta tosiaan, Fermzillakin taitaa kestää vaan pari vuotta ja sitten menee takuu pöntöstä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Noista näkee läpi ja noi on helppoja puhdistaa.

Mutta tosiaan, Fermzillakin taitaa kestää vaan pari vuotta ja sitten menee takuu pöntöstä.
Ei kai noi sen helpompia ole puhdistaa kuin cornytkään ja pesemällä tollasen saa kuitenkin ajan kanssa naarmuille... Toki, jos läpinäkyvyyttä arvostaa, niin tossahan sitä saa, mutta esim fermzilla all rounder isolla kannella on samaa hintaluokkaa, ja sillä saa kegin täyteen.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Yksinkertaista ESB-reseptiä olen tässä kasaillut. Määrät ja ainesosat valikoitu vähän sen mukaan, mitä löytyy. Poistin absoluuttiset määrät selvyyden vuoksi. Onko mielipiteitä? Jostain syystä Brewfather muuten käyttää Cripspin 240 EBC maltaasta nimeä Extra Dark, vaikka valmistajan sivulla se on Medium Crystal.

Vitals
Original Gravity: 1.057
Final Gravity: 1.015
IBU (Tinseth): 35
Color: 28.5 EBC
Mash
Temperature — 68 °C60 min
Mash out — 75 °C10 min
Malts
92.3% — Crisp Maris Otter — Grain — 7.9 EBC
7.7% — Crisp Crystal Extra Dark — Grain — 235 EBC
Hops
30 IBU — Northern Brewer 8.5% — Boil — 60 min
5 IBU — East Kent Goldings (EKG) 5% — Boil — 5 min
Yeast
1 pkg — Fermentis S-04 SafAle English Ale
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Yksinkertaista ESB-reseptiä olen tässä kasaillut. Määrät ja ainesosat valikoitu vähän sen mukaan, mitä löytyy. Poistin absoluuttiset määrät selvyyden vuoksi. Onko mielipiteitä? Jostain syystä Brewfather muuten käyttää Cripspin 240 EBC maltaasta nimeä Extra Dark, vaikka valmistajan sivulla se on Medium Crystal.

Vitals
Original Gravity: 1.057
Final Gravity: 1.015
IBU (Tinseth): 35
Color: 28.5 EBC
Mash
Temperature — 68 °C60 min
Mash out — 75 °C10 min
Malts
92.3% — Crisp Maris Otter — Grain — 7.9 EBC
7.7% — Crisp Crystal Extra Dark — Grain — 235 EBC
Hops
30 IBU — Northern Brewer 8.5% — Boil — 60 min
5 IBU — East Kent Goldings (EKG) 5% — Boil — 5 min
Yeast
1 pkg — Fermentis S-04 SafAle English Ale
Anna mennä vaan. Mun silmiin vaikuttaa oikein asialliselta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 954
Yksinkertaista ESB-reseptiä olen tässä kasaillut. Määrät ja ainesosat valikoitu vähän sen mukaan, mitä löytyy. Poistin absoluuttiset määrät selvyyden vuoksi. Onko mielipiteitä? Jostain syystä Brewfather muuten käyttää Cripspin 240 EBC maltaasta nimeä Extra Dark, vaikka valmistajan sivulla se on Medium Crystal.

Vitals
Original Gravity: 1.057
Final Gravity: 1.015
IBU (Tinseth): 35
Color: 28.5 EBC
Mash
Temperature — 68 °C60 min
Mash out — 75 °C10 min
Malts
92.3% — Crisp Maris Otter — Grain — 7.9 EBC
7.7% — Crisp Crystal Extra Dark — Grain — 235 EBC
Hops
30 IBU — Northern Brewer 8.5% — Boil — 60 min
5 IBU — East Kent Goldings (EKG) 5% — Boil — 5 min
Yeast
1 pkg — Fermentis S-04 SafAle English Ale
Näyttää hyvältä. Itse tosin laittaisin humalaa tuplasti 30min ja 1min kohdalla mitä reseptissä on.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Näyttää hyvältä. Itse tosin laittaisin humalaa tuplasti 30min ja 1min kohdalla mitä reseptissä on.
Humalointi on mielestäni selvästi vaikein asia arvata oikein etukäteen. Minulla oli ensin enemmän katkeroita, mutta selailin tyyliohjeita ja vähensin määrää. Esimerkiksi koko tyylille nimen antaneessa Fuller's ESB:ssä on 30 IBU.

Ohjeet olivat todella ristiriitaisia etenkin BU/GU-suhteesta: yksi sanoi "keskimäärin 0,47", toinen "0,5-0,7" ja kolmas "keskimäärin 0,75". Tuossa olisi nyt 0,61.
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
20
Humalointi on mielestäni selvästi vaikein asia arvata oikein etukäteen. Minulla oli ensin enemmän katkeroita, mutta selailin tyyliohjeita ja vähensin määrää. Esimerkiksi koko tyylille nimen antaneessa Fuller's ESB:ssä on 30 IBU.

Ohjeet olivat todella ristiriitaisia etenkin BU/GU-suhteesta: yksi sanoi "keskimäärin 0,47", toinen "0,5-0,7" ja kolmas "keskimäärin 0,75". Tuossa olisi nyt 0,61.
Ainakin tuossa kloonikirjassa jossa Fullersin ESB:kin on resepti, se näyttää olevan 0,58, eli kuulostaa oikealta. Pitäisi itsekin kokeilla tehdä joku hyvä ESB.
 

Liitteet

Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
20
The brew your own big book of clone recipes , ainakin omaan makuun on ihan hyvin reseptejä. Oli joskus kait dollarilla alessa, mutta ei se 13 e sinänsä kauhea hinta ole.

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 685
Viestejä
4 188 791
Jäsenet
70 780
Uusin jäsen
Tauno.T

Hinta.fi

Ylös Bottom