Oluen paneminen itse

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
The brew your own big book of clone recipes , ainakin omaan makuun on ihan hyvin reseptejä. Oli joskus kait dollarilla alessa, mutta ei se 13 e sinänsä kauhea hinta ole.

Itse ostin tämän:

Tämä oli helppolukuinen ja ymmärrettävä kirja aloittelijalle (tosin englanninkielellä). Saa Suomesta kirjaversion kaksinkertaisella hinnalla..


Jos siis kirjasuosituksia haetaan :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Huomenna lähtee neipa tolla conan+wlp644 kloonilla. Humaliksi columbusta, simcoeta, amarilloa ja galaxya. Katsotaan mitä tulee!
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Jos tästä ny sit kegihommin ois siirtymässä ni muutamia kysymysmerkkejä ilmassa.
John guest vai duotight ? Onko näillä mitään eroa käytännössä ? Ainakin aliexpressin puolella duotight on huomattavasti paremmin saatavilla.
Jos täytän vaikka minikegiä suoraan fermzillasta tai corny kegistä, mistä tiedän milloin minikegi on täynnä ? Ettei bisset tuu kaasupuolelta läpi, kun vapauttelen painetta.
Onnistuuko pullottaminen carbonation capsilla ihan huoneenlämpösestä tavarasta esim. suoraan fermzillasta ? Vai kuohuuko liikaa / tuleeko muita ongelmia ?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Jos täytän vaikka minikegiä suoraan fermzillasta tai corny kegistä, mistä tiedän milloin minikegi on täynnä ? Ettei bisset tuu kaasupuolelta läpi, kun vapauttelen painetta.
Onnistuuko pullottaminen carbonation capsilla ihan huoneenlämpösestä tavarasta esim. suoraan fermzillasta ? Vai kuohuuko liikaa / tuleeko muita ongelmia ?
Liittimistä ei hajua. Itsellä on letkunkiristimiä.

Fermzillassa on mitta-asteikko :) Itse täytän 10% alle sen , mitä kegi vetää... Ja katson siitä mitta-asteikosta. Kyllä, kegit on menneet minulta yli alussa. Tekemällä oppii..

Carbonation cappi pitää pitää osittain auki, että ilma pakenee. Siihen kannattaa laittaa pullonpituinen letku kiinni, jos aikoo sen kanssa pullottaa. Lisäksi pullot olisi hyvä täyttää co2 samalla capilla ennen pullotusta. Eli minulle liikaa vaivaa ja käytän sitä vaan niin, että teen yhden testipullon ja jätän sen siihen kiinni.

Kuohuntaa saa edelleen vähennettyä käyttämällä pienempää painetta.

--

Mieluummin kun capsien kanssa pullottaminen, koettaisin jotain tuollaista:

Ei omakohtaista kokemusta, mutta pienillä paineilla pitäisi olla aika jees.
 
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
22
muutama duotight on tullu esim. spunding valve setin mukana ja ainakin minun mielestä ne on ihan rimpulia verrattuna john guestin liittimiin. Ite täytän kegin juurikin tuon spunding valven avulla että se on kegin kaasupuolessa kiinni ja kun sieltä puskee olutta niin lopetan ja otan näytteen kegistä jolloin sinne tulee hieman sitä head spacea ja eikun hiilihapottumaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Jos tästä ny sit kegihommin ois siirtymässä ni muutamia kysymysmerkkejä ilmassa.
John guest vai duotight ? Onko näillä mitään eroa käytännössä ? Ainakin aliexpressin puolella duotight on huomattavasti paremmin saatavilla.
Jos täytän vaikka minikegiä suoraan fermzillasta tai corny kegistä, mistä tiedän milloin minikegi on täynnä ? Ettei bisset tuu kaasupuolelta läpi, kun vapauttelen painetta.
Onnistuuko pullottaminen carbonation capsilla ihan huoneenlämpösestä tavarasta esim. suoraan fermzillasta ? Vai kuohuuko liikaa / tuleeko muita ongelmia ?
Duotighteja on kasa käytössä, mielestäni toimineet hyvin. On sekä aitoja että alista tilattuja, molemmat tuntuu toimivan yhtä hyvin. Letkuna tosin kannattaa käyttää Keglanin evabarrieria, joka sopii duotightien kanssa parhaiten yhteen. John questeja en ole kokeillut.

Keglandilla on tuollainen flow stopper olemassa kegien täyttöön. Tuo tosin lopettaa virtauksen vasta kun kegi on piripinnassa. Vaaka lienee yksi hyvä idea.

Carb capilla ei sellaisenaan välttämättä onnistu hyvin pullotus, koska pullo tarvitsee vastapaineen. Tämän tosin voi ratkaista ostamalla tuon T-palan lisäksi ja asentamalla toiseen aukkoon spunding valven, joka pitää vastapaineen päällä.

1599992113151.png


Vähän huono kuva, mutta pohjalla on siis limupullo, jossa kiinni Carb cap t-piece. Päältä tulee kegistä olut sisään ja capissa kiinni letkunpätkä joka menee pullon pohjalle. Sivussa kiinni disconnect, jossa kiinni spunding valve ja rajapaine säädetty n. 10-15 psi välille. Kegiin normaalisti paineet kaasupullosta.

Ainut kohta milloin hieman kuohuu on kun irroittaa tuon häkkyrän ja ruuvaa paikalle normaalin korkin. Tosin sehän ei haittaa koska kuohuminen vapauttaa hiilidioksidia joka poistaa hapen pullosta.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Duotighteja on kasa käytössä, mielestäni toimineet hyvin. On sekä aitoja että alista tilattuja, molemmat tuntuu toimivan yhtä hyvin. Letkuna tosin kannattaa käyttää Keglanin evabarrieria, joka sopii duotightien kanssa parhaiten yhteen. John questeja en ole kokeillut.

Keglandilla on tuollainen flow stopper olemassa kegien täyttöön. Tuo tosin lopettaa virtauksen vasta kun kegi on piripinnassa. Vaaka lienee yksi hyvä idea.

Carb capilla ei sellaisenaan välttämättä onnistu hyvin pullotus, koska pullo tarvitsee vastapaineen. Tämän tosin voi ratkaista ostamalla tuon T-palan lisäksi ja asentamalla toiseen aukkoon spunding valven, joka pitää vastapaineen päällä.



Vähän huono kuva, mutta pohjalla on siis limupullo, jossa kiinni Carb cap t-piece. Päältä tulee kegistä olut sisään ja capissa kiinni letkunpätkä joka menee pullon pohjalle. Sivussa kiinni disconnect, jossa kiinni spunding valve ja rajapaine säädetty n. 10-15 psi välille. Kegiin normaalisti paineet kaasupullosta.

Ainut kohta milloin hieman kuohuu on kun irroittaa tuon häkkyrän ja ruuvaa paikalle normaalin korkin. Tosin sehän ei haittaa koska kuohuminen vapauttaa hiilidioksidia joka poistaa hapen pullosta.
Tää on aika selkeä homma kyllä. Mutta itse asiassa pullotus pitäisi onnistua hyvin pelkällä carbonation capilla toimien, kuten hsalonen sanoi. Kaasupuolelta hiilaria pulloon pari kertaa ja korkkia avaamalla hapet pois. Näin saat vastapaineen pulloon hiilarilla. Sitten vaihto nestepuolelle ja tosi varovasti korkkia avaamalla päästää painetta pois, jolloin bisseä tulee tilalle. Eli siis tähän tyyliin, kuten tässä videossa:
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Paljon kiitoksia kaikille vastaajille. Ajattelin lähteä sellaista setuppia rakentaan, että ois fermzilla all rounderi painekitillä. Tähän 2 käytettyä corny kegiä (vois olla 2 erilaista bisseä samaan aikaan), joiden säilytys huoneenlämmössä. Lisäksi 2 minikegiä jääkaappin, jotka täyttäisin cornyista aina tarvittaessa. Hiilarit sodastream-pullosta miniregun kautta joka paikkaan. Ehkä muutama carbonation capsi, joilla voisin täyttää vaikka kylmästä minikegistä suoraan pulloon tarpeen mukaan. Lisäksi tietysti joku hana tai 2 hanaa minikegeille.
Mahdollisesti alista keglandin spunding valve mittarilla, evabarrier-letkua, duotight-liittimiä, ball lock -pikaliittimiä.
Kait näilläkin jo rahoistaan eroon pääsee.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Millainen hana muuten kannattais hommata minikegiin ? Pitääkö olla joku hieno intertapin kompensaattorihana ?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Huoneenlämmössä voi täytellä hyvin, paineet vaan sen lämpötilan mukaan. Myös kegistä voit täyttää lämpösenä pulloon ja jäähdyttää jääkaapissa. Duotight ja john guest on keskenään yhteensopivaa kamaa. John guestit mun mielestä parempia ja mulla on molempia.

Alin spunding valvesta saa painemittarin irti kun venttiili on säädetty, joten toimii kivasti vaikka pääsis bisset läpi. Itse täytän gravitaatiolla eli kegi ja käymisastia samaan paineeseen, sit nesteet yhteen, kegistä painetta että lähtee virtaamaan ja sit kaasut yhteen, vaatii korkeuseron toki, koska kyseessä on kuin lappo. Kannattaa hommata kyllä ajoissa iso hiilari ja kunnon regu, tulee halvemmaksi.
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
122
Menisin vaikka sillä halvalla nukatapin SS mallilla, ei pitäs olla hanasta kiinni muutenkaan.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Rupesin miettiin, et pitäiskö ostaa "mikkihiiriregu" hiilarille sittenkin. Ois ainakin se etu, että näkee paljonko pullossa on painetta. Toisaalta taas viekö turhaa tilaa jääkaapissa. Tähän liittyen ajatuksia ?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
203
Rupesin miettiin, et pitäiskö ostaa "mikkihiiriregu" hiilarille sittenkin. Ois ainakin se etu, että näkee paljonko pullossa on painetta. Toisaalta taas viekö turhaa tilaa jääkaapissa. Tähän liittyen ajatuksia ?
hiilari pullossa ei tuolla pullon paineella ole juuri merkitystä, koska paine pysyy vakiona niin kauan kunnes nestemäinen hiilidioksidi loppuu. Ja kun pullossa on enää kaasua jäljellä niin se loppuu käytännössä hetkessä. Ehkä 10kg pullon kanssa voi vähän keretä ennakoimaan, mutta sodastream pullossa ei kerkee oikein edes huomata missä vaiheessa mittari alkoi laskea.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
hiilari pullossa ei tuolla pullon paineella ole juuri merkitystä, koska paine pysyy vakiona niin kauan kunnes nestemäinen hiilidioksidi loppuu. Ja kun pullossa on enää kaasua jäljellä niin se loppuu käytännössä hetkessä. Ehkä 10kg pullon kanssa voi vähän keretä ennakoimaan, mutta sodastream pullossa ei kerkee oikein edes huomata missä vaiheessa mittari alkoi laskea.
Juurikin näin, pullon paineesta ei voi päätellä mitään. Jos käyttää soda stream pulloa, niin mikä vaan regu on passeli, noille isoille pulloille ei muunlaisia taida saadakaan. Jos käyttää soda stream pulloja, niin on parasta hommata niitä 2kpl, joista aina tyhjän vaihtaa uuteen, kun käyttää sitä toista pulloa, niin on aina reserviä.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Juurikin näin, pullon paineesta ei voi päätellä mitään. Jos käyttää soda stream pulloa, niin mikä vaan regu on passeli, noille isoille pulloille ei muunlaisia taida saadakaan. Jos käyttää soda stream pulloja, niin on parasta hommata niitä 2kpl, joista aina tyhjän vaihtaa uuteen, kun käyttää sitä toista pulloa, niin on aina reserviä.
Jees, kiitoksia jälleen kerran. Taidan hommata miniregun sitten. Sodastream-pulloja tästä taloudesta kyllä löytyy (taitaa olla 4 kpl yhteensä). Hommasin itse asiassa 2 eri sodastream-konetta torista neipan pullotusta varten. Toinen sitä halvinta mallia ja jotenki ei niin hyvä kuin vähän parempi malli. Toinen maksoi kahvipaketin verran ja toinen 15 €. Ei mitenkään paha, kun kaasupullo tuli mukana. Pullon vaihtaminenkin täyteen aika edullista, taitaa olla 5 € luokkaa puuilossa.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Oon tässä jo tovin pähkäillyt millä hitolla mä saisin duotightin tai john guestin kiinni tällaiseen linkin minireguun. Tästä siis tuo ball lock pikis pois. Letkuna olisi 8 mm (5/16") evabarrier. Ei näytä olevan edes olemassa duotight/john guestia 5/16 x 1/4 MFL tyyppisenä. Ehkä paras mitä suoraan vois rakentaa on tohon perään 3/8 x 1/4 MFL ja siihen supistin 3/8 x 6/15. Tulee vaan aikamoinen kasa liitintä toisen perään. Ois myös hirveen kiva, kun kaikki ois samankokoisella hyvin tiiviillä liitoksella.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Oon tässä jo tovin pähkäillyt millä hitolla mä saisin duotightin tai john guestin kiinni tällaiseen linkin minireguun. Tästä siis tuo ball lock pikis pois. Letkuna olisi 8 mm (5/16") evabarrier. Ei näytä olevan edes olemassa duotight/john guestia 5/16 x 1/4 MFL tyyppisenä. Ehkä paras mitä suoraan vois rakentaa on tohon perään 3/8 x 1/4 MFL ja siihen supistin 3/8 x 6/15. Tulee vaan aikamoinen kasa liitintä toisen perään. Ois myös hirveen kiva, kun kaikki ois samankokoisella hyvin tiiviillä liitoksella.
Mulla on tollanen regu, mutta ton naaraskierteen sijaan regun rungossa on letkukara, johon työnsin suoraan lindr sitä 3/8 letkua eli isompaa niistä kahdesta lämmittämällä letkun pään kiehuvassa vedessä. Toiseen päähän saa sitten john guestia. En tiedä miten kätevästi supistuu sitten tohon evabarrier letkuun, mutta noissa lindr letkuissa on kohtuullinen hinta ja saatavuus laposta niin mulla on kaikki kaasut ja letkut tota samaa isompaa linjaa ihan vaan siitä syystä, että menee ristiin samoilla john guesteilla jos tarvii jotain säätää.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Mulla on tollanen regu, mutta ton naaraskierteen sijaan regun rungossa on letkukara, johon työnsin suoraan lindr sitä 3/8 letkua eli isompaa niistä kahdesta lämmittämällä letkun pään kiehuvassa vedessä. Toiseen päähän saa sitten john guestia. En tiedä miten kätevästi supistuu sitten tohon evabarrier letkuun, mutta noissa lindr letkuissa on kohtuullinen hinta ja saatavuus laposta niin mulla on kaikki kaasut ja letkut tota samaa isompaa linjaa ihan vaan siitä syystä, että menee ristiin samoilla john guesteilla jos tarvii jotain säätää.
Joo tarttee tehdä samalla lailla. Turhaa väkisin yritän vääntää duotight/john guestia tuohon regun puolelle. Tuo pienempi letku valikoitui ihan siitä syystä, että se menee suoraan tuohon keglandin spunding valveen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Joo tarttee tehdä samalla lailla. Turhaa väkisin yritän vääntää duotight/john guestia tuohon regun puolelle. Tuo pienempi letku valikoitui ihan siitä syystä, että se menee suoraan tuohon keglandin spunding valveen.
Säädät regulla spunding valven paineen? Mulla ainakin se vakio kara oli sen verran paksu, ettei kaposempi letku mennyt, mutta john guest palikkana on sellanen 3/8 -> 5/16 reduceri eli voit tarvittaessa investoida sellaseen jos reguun et kätevästi saa kapeeta letkua
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Säädät regulla spunding valven paineen? Mulla ainakin se vakio kara oli sen verran paksu, ettei kaposempi letku mennyt, mutta john guest palikkana on sellanen 3/8 -> 5/16 reduceri eli voit tarvittaessa investoida sellaseen jos reguun et kätevästi saa kapeeta letkua
Kiitos vinkistä! Löysin kuitenkin sellaisen regun, jossa pienempi letkukara valmiina. Siihen menee suoraan tämä kapeampi letku. Ja kyllä miniregulla ajattelin spunding valvea säätää myös.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Joo, ihan hyvä pointti sinänsä, mä oon aina vaan odottanut, että käyminen lähtee ja sit säätänyt ton spunding valven paineen noustessa, kun on kuitenkin toi varoventtiili tossa fermzillan kannessa.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Joo, ihan hyvä pointti sinänsä, mä oon aina vaan odottanut, että käyminen lähtee ja sit säätänyt ton spunding valven paineen noustessa, kun on kuitenkin toi varoventtiili tossa fermzillan kannessa.
Toki myös näin onnistuu varmasti. Täytyy nyt katsoa sitten, mikä on oman prosessin kannalta luontevinta.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Tuli tilattua Nukatapin SS hana ilman virtauksen säätöä. Ihan hiton hyvä hana varmasti, mut jos sen tyrkkään suoraan minikegiin, ei mulla oo virtauksen säätöä missään. Onko säätö kuinka tarpeellinen ? Tilanteen voi helposti korjata vaikka virtauksensäädöllisellä ball lock pikaliittimellä, mut pitäis vaan tilata myös sellainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Joo, ihan hyvä pointti sinänsä, mä oon aina vaan odottanut, että käyminen lähtee ja sit säätänyt ton spunding valven paineen noustessa, kun on kuitenkin toi varoventtiili tossa fermzillan kannessa.
Niin minäkin, mutta kannen varoventtiili/spunding on kerran failannut ja en siivoa enää, niin nyt on molemmat spundingit kalibroitu ~15 PSI paineelle. Niitä voi jatkosäätää, kun käyminen on käynnissä - sieltä tulee aika paljon ja nopeasti sitä hiilidioksidia ensimmäisenä käymispäivänä; semmoinen tasainen, jatkuva suhina.

..ja kaverin mukaan DrHans panee 30-35PSI, niin meidänkin pitäisi. Kuten sanoin, en siivoa enää ja meillä on tästä ollut kiistaa ja olemme käyttäneet 15-20 PSI.

--

Myöskään en asentanut niitä metallikahvoja sinne kaulaan enää. Nyt tod.näk. sain maanantaimallin, mutta vappuni meni keittiötä siivotessa..

--

Ei tarvitse tästä stressata, tuskin tapahtuu muille, minulla vaan on traumoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Tuli tilattua Nukatapin SS hana ilman virtauksen säätöä. Ihan hiton hyvä hana varmasti, mut jos sen tyrkkään suoraan minikegiin, ei mulla oo virtauksen säätöä missään. Onko säätö kuinka tarpeellinen ? Tilanteen voi helposti korjata vaikka virtauksensäädöllisellä ball lock pikaliittimellä, mut pitäis vaan tilata myös sellainen.
Jos hana tulee siis suoraan kegin liittimeen kiinni niin kyllä tuossa on kuohumisongelmaa odotettavissa. Tuossa kombossa kun ei ole yhtään vastapainetta matkalla kegistä tuoppiin niin tavara tulee hanasta ns. täysillä.

Itse lisäsin keezeriin nyt kolmannen hanan, jossa 3m keglandin evabarrier-letkua ennen hanaa(intertapin virtaussäädöllinen hana). Olisi kannattanut noihin kahteen aiempaankin vetää enemmän letkua. Ajattelin että tuo virtaussäätö korjaa tilannetta ja kyllä se korjaakin, mutta nyt täysimittaisella letkulla virtaus saa olla täysillä ja kaato on lähes täydellinen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Niin minäkin, mutta kannen varoventtiili/spunding on kerran failannut ja en siivoa enää, niin nyt on molemmat spundingit kalibroitu ~15 PSI paineelle. Niitä voi jatkosäätää, kun käyminen on käynnissä - sieltä tulee aika paljon ja nopeasti sitä hiilidioksidia ensimmäisenä käymispäivänä; semmoinen tasainen, jatkuva suhina.

..ja kaverin mukaan DrHans panee 30-35PSI, niin meidänkin pitäisi. Kuten sanoin, en siivoa enää ja meillä on tästä ollut kiistaa ja olemme käyttäneet 15-20 PSI.

--

Myöskään en asentanut niitä metallikahvoja sinne kaulaan enää. Nyt tod.näk. sain maanantaimallin, mutta vappuni meni keittiötä siivotessa..

--

Ei tarvitse tästä stressata, tuskin tapahtuu muille, minulla vaan on traumoja.
Oliko ekan generaation keräysastiallinen fermzilla? Niitähän on halkeillut... Mulla all rounderissa normisti 30psi mut nyt kun teen neipaa hedelmäisellä hiivalla niin tiputin 15psi ihan käymisestereiden lisääntymisen takia

Tulee mielenkiintonen resepti kun neipaa lähdin vetämään columbus, simcoe, amarillo ja galaxy kombolla
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Jos hana tulee siis suoraan kegin liittimeen kiinni niin kyllä tuossa on kuohumisongelmaa odotettavissa. Tuossa kombossa kun ei ole yhtään vastapainetta matkalla kegistä tuoppiin niin tavara tulee hanasta ns. täysillä.

Itse lisäsin keezeriin nyt kolmannen hanan, jossa 3m keglandin evabarrier-letkua ennen hanaa(intertapin virtaussäädöllinen hana). Olisi kannattanut noihin kahteen aiempaankin vetää enemmän letkua. Ajattelin että tuo virtaussäätö korjaa tilannetta ja kyllä se korjaakin, mutta nyt täysimittaisella letkulla virtaus saa olla täysillä ja kaato on lähes täydellinen.
Juuri näin oon asian pähkäilly. Täytyy hommata joku virtauksen säädin. Kiitän jälleen kerran vastauksesta
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
122
Mulla on kaks hanaa suoraan kegin liittimissä kiinni eivätkä ne kuohua lainkaan 0,75bar tarjoilupaineella parin tuopin jälkeen. Toinen on halpa hana ja toinen Perlickin kompensaattorillinen. Mutta joo, helppoja oluita tulee kegiteltyä, koska runsaimmissa voi tulla ongelmia.

edit. typo korjattu
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Mulla on kaks hanaa suoraan legin liittimissä kiinni eivätkä ne kuohua lainkaan 0,75bar tarjoilupaineella parin tuopin jälkeen. Toinen on halpa hana ja toinen Perlickin kompensaattorillinen. Mutta joo, helppoja oluita tulee kegiteltyä, koska runsaimmissa voi tulla ongelmia.
Laitoin tilaukseen tällaisen virtauksensäätimen Nukatapin SS -hanan kaveriksi. Nyt ei pitäisi olla välineistä kiinni.
Puhdistusta varten tilasin samalla neste- ja kaasupuolelle sopivan liittimen, jonka ajattelin laittaa kiinni paineruiskuun tämän videon mukaisesti. Saa nähdä onnistuuko, mutta oli sen verran nerokkaan näköinen idea, että pakko kokeilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Ai niin ja tänään on joulu, kun tuli haettua vähä tavaraa panimonurkasta :tup:
Jostain syystä nuo panimonurkan kegit ovat muuten 18L, eivät 19L kuten mainostavat. Vastaavia saa esim. humlegardenista (myydään 18L koossa) joissa sama vaiva että noista kumiosista jää pitkänaikaa mustaa likaa kaikkialle. Hyviä kyllä muuten ja hinta kohdillaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Äh.. Panimonurkan Fermzillassa oli naarmu sisäpuolella:
1600880833002.png


Tämä on ehkä vaan kosmeettinen haitta, mutta taidan taas panna vessassa, eikä se olen tämänikäisen miehen mielestä enää kivaa.

edit: Panimonurkan kaveri vastasi sähköpostiini 3 minuutissa ja takuu toimii, jos tuo ei kestä painetta.. Koetan nyt tehdä olutta tällä, ei se ole kuin hiusnaarmu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Äh.. Panimonurkan Fermzillassa oli naarmu sisäpuolella:


Tämä on ehkä vaan kosmeettinen haitta, mutta taidan taas panna vessassa, eikä se olen tämänikäisen miehen mielestä enää kivaa.

edit: Panimonurkan kaveri vastasi sähköpostiini 3 minuutissa ja takuu toimii, jos tuo ei kestä painetta.. Koetan nyt tehdä olutta tällä, ei se ole kuin hiusnaarmu.
Vaihtaisin ton vaan uuteen, koska tollanen naarmu voi olla ongelma ihan jo puhdistusta ajatellenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Vaihtaisin ton vaan uuteen, koska tollanen naarmu voi olla ongelma ihan jo puhdistusta ajatellenkin.
En pyyhi kuin hiivanjämät, mutta muuten laitan vaan sinne puhdistusliuoksen, odotan, ja huuhtelen pois. Hyvin on tähän mennessä puhdistunut.

Nyt on oluet sisällä ja paine itsekseen noussut ~5 PSI.. siitä vielä katsotaan.. Tämänkin vuoksi palautus ei nyt onnistu.

--

Taidan jossain vaiheessa vaihtaa myös ison Fermzillani All Rounderiin, kun en kerää hiivaa. Noissa saattaa olla laatuongelmia, kun muuallakin netissä ihmiset on puhuneet näistä ja tuo oli sisäpuolella. Huomasin tosiaan vasta tarraa laittaessa, eikä se ole iso naarmu..
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
En pyyhi kuin hiivanjämät, mutta muuten laitan vaan sinne puhdistusliuoksen, odotan, ja huuhtelen pois. Hyvin on tähän mennessä puhdistunut.

Nyt on oluet sisällä ja paine itsekseen noussut ~5 PSI.. siitä vielä katsotaan.. Tämänkin vuoksi palautus ei nyt onnistu.

--

Taidan jossain vaiheessa vaihtaa myös ison Fermzillani All Rounderiin, kun en kerää hiivaa. Noissa saattaa olla laatuongelmia, kun muuallakin netissä ihmiset on puhuneet näistä ja tuo oli sisäpuolella. Huomasin tosiaan vasta tarraa laittaessa, eikä se ole iso naarmu..
Joo, mutta just naarmut voi kerätä huonolla tuurilla bakteeria ja tehdä biofilmin, jolloin puhdistusaine ei välttämättä pelitä, joten just sen takia tollaset selkeesti naarmuisat skippaisin ite.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Mitäs etuja tuolla femzillalla on tavalliseen käymisastiaan?
Jos kegität, niin kaikki mahdollinen. Ensinnäkin olut on maailman helpointa ja turvallisinta siirtää kegiin, koska siirron voi tehdä suljetusti ylipaineella tai lappoefektiä hyödyntäen, jolloin happialtistumiselta vältytään. Olut lisäksi hapottuu käymisen aikana, jolloin haaskaat vähemmän kaasua oluen hapottamiseen ja olut on nopeammin valmista juotavaksi. Fermzillasta käymishiilarin voi johtaa kegin läpi helposti sillä oluen siirtoon tarkoitetulla letkulla, jolloin saat käymishiilarit hyödynnettyä kegin tyhjentämiseen hapesta ja samalla se oluen siirtoletku on hapeton. Jo pelkästään siis valmiin oluen käsittely pikaliittimillisiä vermeitä käyttäen on helppoa. Tuon lisäksi paineistettu käyminen hyödyttää esimerkiksi siinä, että lämpötilan kontrolloinnin ei tarvitse olla yhtä tarkkaa, koska paine vähentää hiivan estereitä ja lisäksi kuivahumalointi hapottuneeseen olueen on yläkautta turvallista, koska olut vapauttaa hiilaria myös käymisen jälkeen, jos kannen avaa. Erityisesti neipoja tms ajatellen tuo on loistava systeemi ja muutenkin helpottaa kegien kanssa toimiessa paljon!
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Jos kegität, niin kaikki mahdollinen. Ensinnäkin olut on maailman helpointa ja turvallisinta siirtää kegiin, koska siirron voi tehdä suljetusti ylipaineella tai lappoefektiä hyödyntäen, jolloin happialtistumiselta vältytään. Olut lisäksi hapottuu käymisen aikana, jolloin haaskaat vähemmän kaasua oluen hapottamiseen ja olut on nopeammin valmista juotavaksi. Fermzillasta käymishiilarin voi johtaa kegin läpi helposti sillä oluen siirtoon tarkoitetulla letkulla, jolloin saat käymishiilarit hyödynnettyä kegin tyhjentämiseen hapesta ja samalla se oluen siirtoletku on hapeton. Jo pelkästään siis valmiin oluen käsittely pikaliittimillisiä vermeitä käyttäen on helppoa. Tuon lisäksi paineistettu käyminen hyödyttää esimerkiksi siinä, että lämpötilan kontrolloinnin ei tarvitse olla yhtä tarkkaa, koska paine vähentää hiivan estereitä ja lisäksi kuivahumalointi hapottuneeseen olueen on yläkautta turvallista, koska olut vapauttaa hiilaria myös käymisen jälkeen, jos kannen avaa. Erityisesti neipoja tms ajatellen tuo on loistava systeemi ja muutenkin helpottaa kegien kanssa toimiessa paljon!
Vaatii toki myös sen paineistussarjan ostamista erikseen. Muuten ei käytännössä eroa normaalista käymisastiasta oikein mitenkään :giggle:
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Menisin vaikka sillä halvalla nukatapin SS mallilla, ei pitäs olla hanasta kiinni muutenkaan.
Vaatiiko tämä Flow Control ball lock liittimen? Itse ostin sellaisen + SS Nukatapin ja sen kauluksen 5 litran minikegiin, mutta en ole vielä kokeillut.
Tuo Flow Control ball lock liitin toimi kyllä kivasti kun kokeilin 0,5 metrin letkulla ja Pluto Gunilla karbonoidun oluen siirtoa kegistä tuoppiin. Ei vaatinut mitään pitkiä nestelinjoja vaan mukavasti tuli ulos lyhyelläkin piuhalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Panimonurkan kaveri vastasi sähköpostiini 3 minuutissa ja takuu toimii, jos tuo ei kestä painetta.. Koetan nyt tehdä olutta tällä, ei se ole kuin hiusnaarmu.
Vaihtaisin ton vaan uuteen, koska tollanen naarmu voi olla ongelma ihan jo puhdistusta ajatellenkin.
Ehdottomasti koko pönttö vaihtoon tuon kontaminaatioriskin takia. Tuollaiset naarmut on juuri niitä pöpöpesäkkeitä jotka pilaa koko erän kerralla.

Se, että panimonurkka höpisi vain takuusta paineenkeston suhteen ei anna kyllä hyvää kuvaa kaupasta. Jokainen itseään kunnioittava panotarvikekauppias sanoisi välittömästi tuosta että vaihto uuteen ja heti.
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
122
Vaatiiko tämä Flow Control ball lock liittimen? Itse ostin sellaisen + SS Nukatapin ja sen kauluksen 5 litran minikegiin, mutta en ole vielä kokeillut.
Tuo Flow Control ball lock liitin toimi kyllä kivasti kun kokeilin 0,5 metrin letkulla ja Pluto Gunilla karbonoidun oluen siirtoa kegistä tuoppiin. Ei vaatinut mitään pitkiä nestelinjoja vaan mukavasti tuli ulos lyhyelläkin piuhalla.
Tuo se ainakin joustavuutta tohon systeemiin, jos meinaa paljon tuupata vaahtoa hanasta. Tuskin se pakollinen on kun toi munkin halpa säädötön hana toimii ihan hyvin esim. tummalla pilsnerillä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Netin syövereistä tuolle fermzillan kuplalle annetaan pari vuotta elinaikaa jonka jälkeen saattaa kunto heiketä (halkeaa) jos käyttää paineen alla. Pitääköhän tosiaan paikkaansa?
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Netin syövereistä tuolle fermzillan kuplalle annetaan pari vuotta elinaikaa jonka jälkeen saattaa kunto heiketä (halkeaa) jos käyttää paineen alla. Pitääköhän tosiaan paikkaansa?
Eiköhän tuo ihan höpöä ole. Keglandin sivuilla lukee, että ne suosittelee itse tehtävää painetestausta 2 vuoden välein.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Jeps, näin vähän ajattelin. Pitää laittaa itsekkin tuo 30l kupla tilaukseen ja Aliexpressin Keglandista painekitti ja spunding valve.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Pitkältihän kyse on kuplan fyysisestä kunnosta eli onko naarmuja tai onnistuuko paineetomassa tilassa löysää kuplaa murjomaan niin että muoviin syntyy taitoksia niin tollaset varmaan käyttöikää lyhentää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Onkos porukka jälkikäyttänyt kegissä, joko sekundäärin tavoin tai sitten hapottanut tms? Neipoissa on aika kriittistä tuo runsas kuivahumalointi ja suht lyhyt aika humaloineen käymisastiassa (en itse niitä poista) joten olen ottanut tavaksi aika nopeasti kegittää. Haasteena on sitten esim diasetyylin suhteen tuo aikataulu, että saa kuitenkin sen siivoiltua pois. Vaihtoehtoina lienee ilman cold crashaamista siirtäminen kegiin kun humalamuhju on asettunut ja antaa olla sielä lämpimässä joitakin päiviä ja sitten ottaa se ensimmäinen hiivainen desilitra pohjalta pois jos se häiritsee tai sitten laittaa kegiin jälkikäymissokerit. Käytän paineessa ja tein nyt testin, että otin kegistä 5 litraa pikkukegiin kylmään ja sitten hapettomasti jälkikäymissokeri veteen liuotettuna limupulloa ja carb cappia hyödyntäen ja iskin kegiin spunging valven ja jätin huoneenlämpöön. Voin raportoida huomaanko eroja. Kiinnostaa vaan, että tekeekö joku muu täällä tuon tapaisia toimenpiteitä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 445
Viestejä
4 199 668
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Deut

Hinta.fi

Ylös Bottom