Nojoo, jokainen tyylillään. Itse olen aika paatunut ipa-pää ja tämä nykyinen trendi jossa kiljun pitää olla samea ei aina iske. Kun maistat yhden neipan, olet maistanut 10.
Itse tein NEIPA-oluita koko kesän (ja myös vähän koetin kevyitä blonde-oluita). Nyt koetan brittiläisiä ale-oluita ja sitten lähempänä joulua tummia oluita ja stoutteja. Siis kevyet ja hedelmäiset oluet oli tämän kesän tuotokset ja seuraavana kesänä taas.
Ainoastaan yhtä olutta olen ikinä tehnyt kahdesti ja se on nyt panonurkasta loppu.
--
Lisäksi All Grain -säätö on vähemmän houkuttelevaa - sori. Jatkan sillä linjalla kyllä myöhemmin, mutta uutteet on helpompia ja niistä tulee tasalaatuista ja uskaltaisin sanoa, että puolessa tunnissa teen uuteoluen nykyään (+ jäähdytys, joka nyt vie korkeintaan tunnin).
Ja minulta meni yli tuo aika reilusti pelkkään putsaamiseen, kun tein all grain. Jatkan tällä linjalla, mutta katsotaan.. Parasta olisi, jos saisin kellariin kivat lämpötilat ja voisin panna siellä. Sitten voisin tehdä ihan perusolutta ja tunkea siihen Saazia ja katsoa, saanko parempaa kuin kaupassa.
Joku täällä sanoi, että lager-hiivaa ja joku kitti, niin mietin, että jos vaan otan perusmaltaita, Saazia ja sitä lager-hiivaa, niin periaatteessa pitäisi saada hyvää settiä. Nyt en vielä koeta, mutta on TODO-listassa ja ihan oikeasti kiinnostaa.
--
Ja edelleen itse ainakin suosittelen kesäksi hedelmäisiä NEIPA-oluita, toimi ainakin minulla ja kaksi (2) työkaveria ilmoitti, että tykkäsi mausta. Oikeat kaverit on toinen West Coastilla siellä maassa, mistä haet reseptit ja toinen punaisessa Euroopan maassa ja ei ole varaa/kiinnostusta olla 2vk karanteenissa, niin emme ole nähneet sitten tammikuun.
--
Lisäksi Panimonurkasta lähtee juuri se määrä mukaan, kun tarvitsee, niin sen puolesta kyllä suosittelen kaikille ja ainoa oikea ongelma on se, että heillä on 75% haluamistani tuotteista: VARASTO LOPPU.
Tällä hetkellä, jos joku heistä katselee, niin haluaisin 1L PET-pulloja, kun ne sopii juuri hyllyihin minun juomakaappiin. Ne on taas olleet loppu ainakin viikon.