Oluen paneminen itse

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 117
Ei pysty laskemaan kun en mitannut vesimäärää ennen keittämistä, ja ennen mäskäyksen alkuakin taisi tosiaan lorahtaa enemmän kuin kuvittelin. Yritän muistaa raportoida ensi kerralla. Edellinen pussimäskäämällä tekemäni tekele osui tasan lukuihin ja silloin ohjelman käyttämä tehokkuus oli 70 %.

edit: Jos vettä meni se 15 litraa aluksi, niin tehokkuus oli n. 72 %. Tämä on tosiaan vain arvaus.

Et tarvitse vesimääriä ennen keittämistä. Jos tiedät lopullisen vierteen määrän pönttöön ja ominaispainon sekä tiedät paljon laitoit mallasta niin saat tehokkuudet laskettua:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 117
No kappas, seison korjattuna. Wort Volume vaan osui silmään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Noh, ensi kerralla tarkat mittaukset ja dokumentointi, niin päästään sitten koskettelem... vertailemaan lukuja.

Ajattelin etsailla kattilaan litramerkit, ja lasiseen käymisastiaan voisi varmaan taiteilla tusseilla ulkopuolelle myös merkinnät. Pitänee käydä tutustumassa kirjaston tarratulostimeen, jos saisi sillä nätit sapluunat tehtyä.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Ekasta setistä piti tulla 5,5 ABV mutta liian vähäisen vesimäärän takia nousi 7,3 ABV. Laskeskelin että oikealla vesimäärällä tuo tavoite olisi osunut kohdilleenkin ja Brewfatherin mukaan FG 1,013 olisi lopputulos. Itse mittasin 1,012 tänään ja sitä tuo iSpindelikin on näyttänyt kolme vuorokautta.

Laitoin käymisastian tänään arkkupakastimeen cold crashia varten ja sitä ennen otin pienet haju- ja makutestit.
Tuoksu on todella hyvä ja sellainen mitä pitääkin olla. Väri lähellä sitä odottaisikin, toki hieman tummempaa.

Maussa kuitenkin jäi kitalakeen sellainen tiukan viinan tai jonkun liuottimen maku. Onkohan tuo satsi mennyt pilalle? Muutoin oli sellaista aika väljää ja semi neutraalin makuista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Maussa kuitenkin jäi kitalakeen sellainen tiukan viinan tai jonkun liuottimen maku. Onkohan tuo satsi mennyt pilalle?
Ei ole pilalla. Anna sille aikaa.

Hiiva tuottaa epäedullisissa olosuhteissa aika tymäköitäkin käymistuotteita, jotka se itse sitten pilkkoo myöhemmin miedommiksi. Yleensä tämän kannattaa antaa tapahtua jo käymisastiassa eli pääkäymisen jälkeen pönttö saa hengata 2-3pv ihan vaan itsekseen jolloin nuo loput prosessoituu pois/miedommiksi.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Joo, 1,5 baria painetta ja kovimmillaan oli lämmöt 28 astetta (Liberty Bell M36 suosituslämpö vissiin 18-23). Eli voi olla rajua käymistuotetta vaikka painetta olikin käymisastiassa.

SG ei ollut muuttunut kolmeen vuorokauteen ja nyt laitoin cold crashiin. Meniköhän liian aikaisessa vaiheessa nyt viilennykseen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
SG ei ollut muuttunut kolmeen vuorokauteen ja nyt laitoin cold crashiin. Meniköhän liian aikaisessa vaiheessa nyt viilennykseen?
Mihin menee tämän jälkeen ? Jos menee pulloon, niin 1-2vk jälkikäymässä ja sen jälkeen 1vk kylmässä, niin hyvää tulee. Maku tasoittuu siinä, kun pitää viileässä tarpeeksi pitkään.

Tosin voi jo 7.3% ABV vähän maistuakin viinalta..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Joo, 1,5 baria painetta ja kovimmillaan oli lämmöt 28 astetta (Liberty Bell M36 suosituslämpö vissiin 18-23). Eli voi olla rajua käymistuotetta vaikka painetta olikin käymisastiassa.

SG ei ollut muuttunut kolmeen vuorokauteen ja nyt laitoin cold crashiin. Meniköhän liian aikaisessa vaiheessa nyt viilennykseen?
Oletko minä? Tein juuri viime viikolla olutta ja hiivana juurikin M36. Tosin ei ollut kyllä dipa-vahvuista vaan Pehkolan mallastamon Pale ale teki temput ja tehokkuus jäi jonnekin 65% paikkeille. Jännä, sillä kaveri testasi saman mallastamon pilsneriä ja siinä oli tehokkuus ollut merkittävän hyvä.

Olutta on tullut sen verran tehtyä, että ihmettelen jos prosessissa oli jotain niin pielessä että johtuu siitä. Vai liekö pienmallastamon prosessissa epätasaisuutta.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Mihin menee tämän jälkeen ? Jos menee pulloon, niin 1-2vk jälkikäymässä ja sen jälkeen 1vk kylmässä, niin hyvää tulee. Maku tasoittuu siinä, kun pitää viileässä tarpeeksi pitkään.

Tosin voi jo 7.3% ABV vähän maistuakin viinalta..
Ajattelin tyrkätä kegiin ja lähteä pariksi viikoksi Norjaan. Olkoot siis kegissä viileässä (?) sen pari viikkoa ainakin hapotuksessa ennen kuin maistan. Vai annanko olla huoneenlämmössä reissun ajan ja sitten viilennykseen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Ajattelin tyrkätä kegiin ja lähteä pariksi viikoksi Norjaan. Olkoot siis kegissä viileässä (?) sen pari viikkoa ainakin hapotuksessa ennen kuin maistan. Vai annanko olla huoneenlämmössä reissun ajan ja sitten viilennykseen?
Kegit on siitä kivoja, että niillä on kaikki heti valmista.
Laita vaan viileään heti, niin kaikki kuona asettuu pohjalle, oluesta tulee kirkasta (tai kirkkaampaa) ja maku tasoittuu. Pulloissa pitää hiilihappojen muodostua ja jälkikäymisen valmistua, ennenkuin voi laittaa kylmään.

Viileässä säilyykin paremmin, tosin ei ole vielä yksikään olut kestänyt 3kk pidempään täällä (niinkuin kulutuksen puolesta - ollaan juotu pois).. Ehkä uusi juomakaappi tuo tähän muutosta.

--

Oma jääkaappi on (oluesta) tyhjä, annoin työkaverille eilen loput oluet sieltä. Nyt on pullokäymässä 21L ja mietin kovasti, että teen lisää. En kyllä halua niitä 28C asteen käymislämpötiloja, niin katselen vähän säätiedotuksia.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Joo, mietin vaan jos siellä on jotain jälkikäymistuotteitae vielä olemassa niin olisiko se huoneenlämpö varmempi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Itsellä ei ole niiin pitkää kokemusta kegeistä ja vain pari erää olen kegeihin tehnyt.. Kaveri tosin on kegittänyt koko vuoden.

Kyllä yksi kegi meni suoraan jääkaappiin täytöstä, eikä se nyt pahalta maistunut..

Sanoisin, että täällä kokeneempia kegittäjiä ja kannattaa kuunnella ennemminkin vaikka @dniwe69 .
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Kyllähän se jälkikäyminen jatkuu jätti sen käymiastiaan, pullotti tai kegitti. Sen verran siellä aina on hiivaa. Toki eroja varmasti on onko se isommassa voluumissa vai pienemmässä.

Ehkä mä tässä tapauksessa kuuntelen dniweä ja jätän sen kegiin huoneenlämpöön ja c02 pullo kiinni sopivaan paineeseen, kunhan huomenna otan cold crashista ulos. Luulisi että lämpimässä se hiiva jaksaa jatkaa työskentelyä nyt kun noita virhemakuja sieltä eilen vielä löytyi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 645
Kyllähän se jälkikäyminen jatkuu jätti sen käymiastiaan, pullotti tai kegitti. Sen verran siellä aina on hiivaa. Toki eroja varmasti on onko se isommassa voluumissa vai pienemmässä.

Ehkä mä tässä tapauksessa kuuntelen dniweä ja jätän sen kegiin huoneenlämpöön ja c02 pullo kiinni sopivaan paineeseen, kunhan huomenna otan cold crashista ulos. Luulisi että lämpimässä se hiiva jaksaa jatkaa työskentelyä nyt kun noita virhemakuja sieltä eilen vielä löytyi.
co2 menee sitten huoneenlämmössä huonommin liemeen sisään, eli voi olla aika vajavaiset hiilihapot kunhan tuon vielä kylmennät nautittavaan muotoon.

Sanoisin että teit niin tai näin, niin tuskin menee pieleen. Omakohtaiset kokemukset vasta kegitetystä oluesta ovat vähän huonoja ja aina vähintään pari päivää on hyvä antaa makujen vielä tekeytyä kegittämisen ja hiilihapottamisen jälkeen. Nyt hanoissa hefeweizen (tuli muuten ihan kaupalliseksi kelpaavaa litkua) ja jokin pakastimentyhjennysAPA-hirvitys joka ihan juotavaa sekin. Pahempiakin kaupallisia tuotoksia on tullut juotua.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Joo, lähden tästä keskiviikkona reissuun ja palaan elokuun alussa takaisin. Samakos se ois toki jättää Fermzillaan huoneenlämpöön tuo olut. Siinähän se varmaan parhaiten tekeytyisi kun ei ole kiire kegitellä
 
Liittynyt
06.10.2017
Viestejä
139
Siinä se poreilee, ensimmäinen gluteeniton kesälomaolut! Tuli kyllä kerranki oikein maukas ja sopivan katkeroinen sitruskeitos, tulee varmasti tehtyä vielä uudemmankin kerran samalla reseptillä varsinkin jos jää nuita ainesosia taas joskus kaappiin happanemaan niin tuohon ne on hyvä sitten lopulta käyttää.
Ja hyvin kävi loppuunkin, ei tarttenu ravistellakkaan, turhaa tuli hermoiltua.. 5,6vol ja erittäin kirkkaan väristäkin.
Ei muuta kuin, Kippis ja Hyvää loppukesää kaikille oluen ystäville!

 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Blond ale pulloissa. Tämän kanssa ei nyt näköjään mennyt mikään suunnitelmien mukaisesti, vaan olut kävi paljon kuivemmaksi kuin piti. FG 1,013 sijaan 1,006. Hyvää on, mutta olisin kaivannut kyllä enemmän makeutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Tässä tulee pari sadepäivää, tekisikö pusseja pois vai korkkaisi Pregon? Vessassa on vielä kuumien päivien jäljiltä 26 astetta, niin täytyy katsoa.. Asunnossakin 25 astetta kun pingviini (siirrettävä ilmastointi) ei ole päällä.

Sitten pitäisi kyllä huomenna käydä Panimonurkassa. Letkunkiristimiäkin puuttuu..

--

Nämä osat kuitenkin kävi minun suihkuliitäntään Puuilosta (tuohon Motonetin Pregoon liittyen):
1595425871000.png

1595425879731.png

Valitan isoja kuvia, kännykkään tallennin noin, että osasin kaupassa ostaa arpomatta :)
Näillä ja 10mm letkulla menee saa veden kiertämään viilentimessä.

Täältä saamani avun lisäksi katselin vielä suihkukierteitä tuolta:
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
124
Motonetin Prego tuli testattua sahdin merkeissä 13.7. . 13l vettä 75 asteeseen ja siihen sitten laskin mallaspiipun maltaineen ,sekoitus unohtui kun arvelin että kastuuhan maltaat. Kuitenkin jäi vähän maltaita kuivaksi vaikka kannulla kierrätin vierrettä , niin ei tullut oikein voimaa vaan jäi op 1075 seudulle . 6 kg oli maltaita.
Ma iltana hiivasin ja kävi 2 päivää huoneenlämmössä ja sitten kylmiöön . Eilen maistoin tuopillisen ja tänään pitänee maistaa pari lisää, ei taida kuitenkaan vielä olla valmista.
Vierteen laskin jäähdyttäessä hiljalleen kierukan läpi ja kierukka oli vesiastiassa johon laskin suihkuletkulla kylmää vettä.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Pistin tilaten tuollaisen:

Jos vaikka kovasti mangon (oikeasti) makuinen Mangrove Jack's säilyisi kaapissa ja voisin tehdä Pregolla jotain järkevämpää.

Nyt vaan oluttarvikkeet alkaa viedä kodista ja varastosta kovasti tilaa..
Mahtuuko tuohon Anton Oliverin jääkaappiin 2 kegiä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Motonetin Prego tuli testattua sahdin merkeissä 13.7. . 13l vettä 75 asteeseen ja siihen sitten laskin mallaspiipun maltaineen ,sekoitus unohtui kun arvelin että kastuuhan maltaat. Kuitenkin jäi vähän maltaita kuivaksi vaikka kannulla kierrätin vierrettä , niin ei tullut oikein voimaa vaan jäi op 1075 seudulle . 6 kg oli maltaita.
Ma iltana hiivasin ja kävi 2 päivää huoneenlämmössä ja sitten kylmiöön . Eilen maistoin tuopillisen ja tänään pitänee maistaa pari lisää, ei taida kuitenkaan vielä olla valmista.
Vierteen laskin jäähdyttäessä hiljalleen kierukan läpi ja kierukka oli vesiastiassa johon laskin suihkuletkulla kylmää vettä.
En sahtia ole tehnyt, mutta luulisin että pitää käydä pidempään kuin kaksi päivää.. Lisäksi tuo kierukka sinne vierteen sekaan ja kylmää vettä siitä läpi, niinpäin se olisi tarkoitus tehdä :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Kahta perus corny kegiä meinasin :D ~22cm halkaisija

Ei mahdu, se on koneisto nurkassa ja vie tilaa sisältä. Minun 10L lihava kegi mahtuu kyllä, itse asiassa juon juuri siitä otettua olutta. Ei ole viikossa kirkastunut ja mietin, miten mun oluet jää näin sameiksi.

edit: 74x45x21cm yhtenäinen sisätila nopeasti mitattuna ja olen ottanut pari (omaa) olutta ja ei niin hirveästi kiinnostanut, mutta tätä luokkaa.
--

Jääkaappiin ja kegeihin liittymättä, gluteniittomassa oluessani käytin Mangrove Jack'sin Beer Finings, ja nyt mietin, jos paha maku tulisi sieltä. Olen myös käyttänyt gelatiinia ja ehkä kaveri on alkuvuonna tuonut jotain omaa kirkastetta. Nyt en ole käyttänyt niitä koko kesänä, ja kaikki olut on ollut juotavaa, joskin sameaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Ei mahdu, se on koneisto nurkassa ja vie tilaa sisältä. Minun 10L lihava kegi mahtuu kyllä, itse asiassa juon juuri siitä otettua olutta. Ei ole viikossa kirkastunut ja mietin, miten mun oluet jää näin sameiksi.

--

Jääkaappiin ja kegeihin liittymättä, gluteniittomassa oluessani käytin Mangrove Jack'sin Beer Finings, ja nyt mietin, jos paha maku tulisi sieltä. Olen myös käyttänyt gelatiinia ja ehkä kaveri on alkuvuonna tuonut jotain omaa kirkastetta. Nyt en ole käyttänyt niitä koko kesänä, ja kaikki olut on ollut juotavaa, joskin sameaa.
Kiitokset! Jätänpä sitten tilaamatta, on jo yksi jääkaappi nurkassa johon ei mahdu kahta corny kegiä (joku vajaa 1cm kun ois enemmän leveyttä niin varmaan tuohon nykyseen mahtuis...). Täytyy jatkaa tutkimista että mihinkä mahtuis kaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Kiitokset! Jätänpä sitten tilaamatta, on jo yksi jääkaappi nurkassa johon ei mahdu kahta corny kegiä (joku vajaa 1cm kun ois enemmän leveyttä niin varmaan tuohon mahtuis...). Täytyy jatkaa tutkimista että mihinkä mahtuis kaksi.
Edelleen ongelmana on koneisto, joka vie sieltä takaa tilaa, niin koko korkeus ei ole käytettävissä. Kuvittele 12-packki (tölkkejä) sinne takanurkkaan tilaa viemään niin olet aika lähellä.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Innostuinpas sitten modaamaan tuota mun Logik LUL55W18E -jääkaappia johon ei mahtunut kahta 19l corny kegiä. Joku 1cm jäi leveydestä ettei mahtuisi. Mutta nyt mahtuu!

Tilanne ennen:



Kattelin että kannikkeet kun poistas niin siitä saisi sopivasti lisää leveyttä. Tuommosta oli monet jenkkifoorumeillakin tehneet. Mattopuukolla vedin muovista läpi ja lastalla sitten vetäisin uretaani ja muovin pois. Molemmilta puolilta.

Jenkkifoorumeilla oli jotkut vetäneet dremelillä mutta aattelin että teen tehdä hitaasti ja varovaisesti josko siellä jotain olisi. Oikealla olikin sitten uretaanissa kaksi johtoa, varmaankin tuon lämpötilasäätimen / valon johdot. Tulivat esille kun nappasin suht ison palan uretaania irti ihan sormilla.

Photo 26.7.2020, 17.53.17.jpg

Ja nyt mahtuu kaksi kegiä komeasti (mukavan tiukasti):

Photo 26.7.2020, 20.05.02.jpg

Ja ovikin menee kyllä kiinni :D
 

Liitteet

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Innostuinpas sitten modaamaan tuota mun Logik LUL55W18E -jääkaappia johon ei mahtunut kahta 19l corny kegiä. Joku 1cm jäi leveydestä ettei mahtuisi. Mutta nyt mahtuu!

Tilanne ennen:



Kattelin että kannikkeet kun poistas niin siitä saisi sopivasti lisää leveyttä. Tuommosta oli monet jenkkifoorumeillakin tehneet. Mattopuukolla vedin muovista läpi ja lastalla sitten vetäisin uretaani ja muovin pois. Molemmilta puolilta.

Jenkkifoorumeilla oli jotkut vetäneet dremelillä mutta aattelin että teen tehdä hitaasti ja varovaisesti josko siellä jotain olisi. Oikealla olikin sitten uretaanissa kaksi johtoa, varmaankin tuon lämpötilasäätimen / valon johdot. Tulivat esille kun nappasin suht ison palan uretaania irti ihan sormilla.



Ja nyt mahtuu kaksi kegiä komeasti (mukavan tiukasti):



Ja ovikin menee kyllä kiinni :D
Ja jos sul olis kapeempia cornyja niin menis vielä helpommin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Innostuinpas sitten modaamaan tuota mun Logik LUL55W18E -jääkaappia johon ei mahtunut kahta 19l corny kegiä. Joku 1cm jäi leveydestä ettei mahtuisi. Mutta nyt mahtuu!

Tilanne ennen:



Kattelin että kannikkeet kun poistas niin siitä saisi sopivasti lisää leveyttä. Tuommosta oli monet jenkkifoorumeillakin tehneet. Mattopuukolla vedin muovista läpi ja lastalla sitten vetäisin uretaani ja muovin pois. Molemmilta puolilta.

Jenkkifoorumeilla oli jotkut vetäneet dremelillä mutta aattelin että teen tehdä hitaasti ja varovaisesti josko siellä jotain olisi. Oikealla olikin sitten uretaanissa kaksi johtoa, varmaankin tuon lämpötilasäätimen / valon johdot. Tulivat esille kun nappasin suht ison palan uretaania irti ihan sormilla.



Ja nyt mahtuu kaksi kegiä komeasti (mukavan tiukasti):



Ja ovikin menee kyllä kiinni :D
Tuommoinen samanlainen ongelma siellä Verkkokaupan Anton Olivierissa on takana, mutta sanoisin, että isompi ja et saisi millään modauksella molempia kegejä mahtumaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Hmmh.. jos haluaisin perus-NEIPA:n ja minä tiedän, mitä humaloita käytän, niin mitä suosittelette maltaiksi? Joku 23L erä olisi tarkoitus tehdä ja korkata Prego.

Ensi viikolla ostelen vasta, mutta suunnitelu on hyvä laittaa käyntiin.

Ihan aiheesta mitään lukemattomana, mietin:
Simpson's Maris Otter - Panimonurkka 90%
Simpson's CaraMalt - Panimonurkka 10%

TAI

Viking Pale Ale - Panimonurkka 80%
Viking Vienna - Panimonurkka 10%
Viking Cara Pale - Panimonurkka 10%

En laita humaloita tähän, kun jos fiksatoidun yhteen ja se myydään (taas) loppuun, niin hermot menee. Nelson Sauvinia on kaapissa 100g, mutta ei pelkästään sitä kuitenkaan.

edit: nähtävästi vehnä ja flaked oats on kova sana, mutta katsellaan :)
Hedelmäinen Pale Ale on ehkä lähempänä sitä, mitä haluan, eikä tartte olla hazy.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Hmmh.. jos haluaisin perus-NEIPA:n ja minä tiedän, mitä humaloita käytän, niin mitä suosittelette maltaiksi? Joku 23L erä olisi tarkoitus tehdä ja korkata Prego.
NEIPAan itse tökännyt aina Viking Pilsneriä (= alkoholia) ja Nalle-vehnähiutaleita (= sameutta ja suutuntumaa). IMO humala on pääjuttu NEIPA:ssa joten turha ostaa mitään kallista ja hienoa, humalan maut peittää sen kummiskin. Mutta muilla saattaa olla eri mielipiteitä :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Hiutaleissa on vain se ongelma, että jos kuun asento on väärä, mäskipatja menee tukkoon eikä läpäise vierrettä tai huuhteluvettä.

Itse laitaisin pilsner/pale ale + vehnää esim 10%. Humala peittää kuitenkin kaiken niin ei väliä mallaspohjan hienouksilla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Kannattaa neipasta jättää tummat maltaat pois. Itse käytän low colour maris otteria + kaurahiutaleita yleensä.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Sivukysymys - mistä löysit nalle-vehnää?
Paikkallisista Prismoista, s-marketeista ja tokmanneilta näyttää loppuu vaikka kaikki muut nalleet kyllä löytyy :(
Oho. Lähimmästä K-Supermarketista itse sitä ostanut, aina ollut hyllyssä. Myös citymarketista sitä löytänyt :p

Itse pussimäskään niin ei ole ollut haittaa hiutaleista
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Blonde ale tekeytyi pulloissa valmiiksi. Erittäin hyvää, reipas sitruksinen humalanmaku melkein kokonaan ilman katkeroita. Suutuntuma on varsin laiha ja vaahto oli suurikuplaista ja pitsimäistä. Väri on hailakan keltainen, mitä kamera ei oikein onnistunut toistamaan. Lisää runkoa ja makeutta kaipaisi, mutta annan itselleni 9+:n arvosanaksi.

IMG_20200731_203702291.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
Nyt on tullut itselle aika hommata mäskäyskone ja tällä hetkellä katsellut Grainfather G30 ja Brewzilla 65l. Löytyykö muilta kokemuksia näistä ja onko vielä jotain muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa? Samalla myös ajatellut uutta käymisastiaa noista perus 30l pois siirtymiseksi ja niistä katsellut Fermzillaa ja fast fermenttiä. Näistä olisi kiva saada myös kokemuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Nyt on tullut itselle aika hommata mäskäyskone ja tällä hetkellä katsellut Grainfather G30 ja Brewzilla 65l. Löytyykö muilta kokemuksia näistä ja onko vielä jotain muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa? Samalla myös ajatellut uutta käymisastiaa noista perus 30l pois siirtymiseksi ja niistä katsellut Fermzillaa ja fast fermenttiä. Näistä olisi kiva saada myös kokemuksia.
Fermzillassa ei ole mitään mieltä, jos että tee paineistettua käymistä. Sitten pitäisi hommata kaikkea siihen liittyvää ja lasku on moninkertainen.

--

..ja silleen oikeasti, teen kaverin kanssa pieniä eriä (~20L) ja siitäkin on joskus tullut liikaa, että on joutunut antamaan pois. Kun olen 3kk kestolla pullotuspäivästä mennyt. Nyt on juomakaappi, niin katsotaan nyt annanko enää :)

edit: siis noista 65L laitteista oli puhe, että onkohan mahdollisesti ylimitoitettu..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Fermzillassa ilman paineistustakin voi käyttää sitä paineistussarjaa käymisen jälkeen hapettomaan siirtoon vaikkei haluaisi paineessa käyttää. Esim kegivehkeitä ajatellen, mutta sama se on sitten paineessa käyttää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
Aluksi on ajatuksena mennä pulloilla vielä, mutta eiköhän toi paineessa käyttäminen tule ajankohtaiseksi niinkuin kegitkin jossain kohtaa. Joten tuo Fermzilla voisi olla tulevaisuutta varten hyvä vaihtoehto?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
..ja silleen oikeasti, teen kaverin kanssa pieniä eriä (~20L) ja siitäkin on joskus tullut liikaa, että on joutunut antamaan pois. Kun olen 3kk kestolla pullotuspäivästä mennyt. Nyt on juomakaappi, niin katsotaan nyt annanko enää :)

edit: siis noista 65L laitteista oli puhe, että onkohan mahdollisesti ylimitoitettu..
Eikai siinä. Itselläni ei ole tätä ongelmaa, kun olut ei mahda säilyä edes tuolla 20L erällä kahta viikkoa pidempään. Liekö tämä sitten hyvä vai huono asia, siihen en ota kantaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 434
Viestejä
4 161 554
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom