Oluen paneminen itse

Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
205
Nyt on maisteltu kuun alussa pullotettua "IPAa". Maku vaihtelee runsaasti oluen lämpötilan mukaan, mutta jääkaappikylmänä varsin maukasta. Erittäin vahvat katkerot, mutta yön yli jäähdyttämisen takia (?) on humalan armoit jääneet hyvin vaisuiksi. Väri on hyvin voimakkaan punainen, pöydällä ollessa lasillinen näyttää rusehtavalta. Caramallasta tuli näin aloittelijana laitettua, mutta tuon jätän pois tulevista panoista. Tässä panossa keskityin noihin katkeroiden testaamiseen ja oluen kirkkaaksi saamiseen. Irish Moshia laitoin paketin kyljessä olevan ohjeen mukaisesti. Pakko kyllä sanoa, että olen erittäin yllättynyt miten hyvää olutta sain aikaan.

Seuraavaan panoon sitten käytetään eri maltaita, samat humalat mutta jäähdytetään vierre mahdollisimman nopeasti keiton jälkeen. Plus mäskätessä koitetaan saada kaikki vierre talteen.


:kippis:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
120
Hieman vastatuulessa tuo siman käyminen. Hitaasti alkoi käymään ja vaisua käymistä muutaman päivän. Ajattelin syyksi alhaista ominaispainoa 1.036. Viikko hiivauksesta ja tikku näyttää 1.020:facepalm: Ravistelin pönttöä, josko alkais käydä vielä. Olis varmaan kannattanut pullahiivalla tehä. Maku oli makea ja hunajainen:hungry:
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
205
@yrde minulla aivan sama juttu. Puolitoista viikkoa käynyt ja ominaispaino 1.025 -> 1.012. Aluksi kävi reippaasti, sitten hiipui ja ajattelin pullotusta vajaan viikon käymisen jälkeen, mutta sitten alkoi käymään taas. Nyt kuitenkin pulloissa makeaa hunajaista ja sitruksista juomaa. Jospa se nyt ei kävis kovin voimakkaasti enää ja pysyisi pullot ehjinä. Vetelin naamaan jo maistiaispullon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
120
@yrde minulla aivan sama juttu. Puolitoista viikkoa käynyt ja ominaispaino 1.025 -> 1.012. Aluksi kävi reippaasti, sitten hiipui ja ajattelin pullotusta vajaan viikon käymisen jälkeen, mutta sitten alkoi käymään taas. Nyt kuitenkin pulloissa makeaa hunajaista ja sitruksista juomaa. Jospa se nyt ei kävis kovin voimakkaasti enää ja pysyisi pullot ehjinä. Vetelin naamaan jo maistiaispullon.
Tuntuu taas pulputtelevan mukavasti. Pitää antaa tämä viikko vielä käydä ja lyödä sitten pulloon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190
Nyt on maisteltu kuun alussa pullotettua "IPAa". Maku vaihtelee runsaasti oluen lämpötilan mukaan, mutta jääkaappikylmänä varsin maukasta. Erittäin vahvat katkerot, mutta yön yli jäähdyttämisen takia (?) on humalan armoit jääneet hyvin vaisuiksi. Väri on hyvin voimakkaan punainen, pöydällä ollessa lasillinen näyttää rusehtavalta. Caramallasta tuli näin aloittelijana laitettua, mutta tuon jätän pois tulevista panoista. Tässä panossa keskityin noihin katkeroiden testaamiseen ja oluen kirkkaaksi saamiseen. Irish Moshia laitoin paketin kyljessä olevan ohjeen mukaisesti. Pakko kyllä sanoa, että olen erittäin yllättynyt miten hyvää olutta sain aikaan.

:kippis:
Kai kuivahumaloit reilusti? Siitä se IPA ne arominsa saa pääasiassa.

Itse tässä maistelen uuden kattilan testipatchiä, johon en edes muista mitä lie touhutessa heitin mukaan....

Laitoin juurikin eräälle panimolle palautetta heidän oluestaan, joka oli aivan hirveää sameaa hiivalitkua.
Suodattamattomuuteen vetosivat. Ei kuulema vikaa, vaikka omat kokemukset on normaalisti aivan erilaista kys oluesta.
Irtopartikkelit ja sameus on (imo) merkki vain paskasta prosessista (pl. tietyt tyylit).

Tässä 18pv keitosta lasiin ja kirkkaudessa ei mielestäni valittamista. (Panimoilla suunnilleen 2-3vk keitosta pll/tlk käsittääkseni)
Käytännössä jokaisesta normioluesta tulee siinä ajassa kirkasta, jos tietää mitä tekee.


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 446
Tyylien runsaus on lyönyt hankaluuksia seuraavan oluen reseptinluomiselle, ei meinaa millään keksiä mitä sitä haluaisi seuraavaksi kokeilla. Joku rehti IPA voisi olla kyllä hyvä, APAa ja Imperial Stoutia on tullut tehtyä tähän mennessä. Mukavaa puuhaahan tämä kyllä on kunhan välineet on kunnossa.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
205
Kai kuivahumaloit reilusti? Siitä se IPA ne arominsa saa pääasiassa.
Oli tarkoitus kuivahumaloida, mutta jäi tekemättä syystä jota en nyt muista. Kaljanhimo? Seuraavaan erään kuivahumalointia. Mitä humalaa mestarit suosittelevat kuivahumalointiin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 977
Oli tarkoitus kuivahumaloida, mutta jäi tekemättä syystä jota en nyt muista. Kaljanhimo? Seuraavaan erään kuivahumalointia. Mitä humalaa mestarit suosittelevat kuivahumalointiin?
Amarillo+Simcoe.

Laitoin juurikin eräälle panimolle palautetta heidän oluestaan, joka oli aivan hirveää sameaa hiivalitkua.
Suodattamattomuuteen vetosivat. Ei kuulema vikaa, vaikka omat kokemukset on normaalisti aivan erilaista kys oluesta.
Irtopartikkelit ja sameus on (imo) merkki vain paskasta prosessista (pl. tietyt tyylit).

Tässä 18pv keitosta lasiin ja kirkkaudessa ei mielestäni valittamista. (Panimoilla suunnilleen 2-3vk keitosta pll/tlk käsittääkseni)
Käytännössä jokaisesta normioluesta tulee siinä ajassa kirkasta, jos tietää mitä tekee.
Mikäs panimo oli kyseessä? :think:

Joillakin suomalaisilla pienpanimoilla tuntuu kyllä olevan homma jotenkin totaalisen hakusessa. Moni vetoaa suodattamattomuuteen, mikä on kyllä vain paska tekosyy.

Ulkonäkö nyt oluessa ei välttämättä niin haittaa jos maku on ok, mutta yleensä niistä sameista löytyy myöskin se tunnistettava "talon maku" samalla.

Esimerkkinä vaikka tämä itse tekemä American wheat ale, jossa maltaista 40% oli vehnää. Kyllä siitä oluesta saa suhteellisen kirkasta, jos vain löytyy halua.

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190
Mikäs panimo oli kyseessä? :think:

Joillakin suomalaisilla pienpanimoilla tuntuu kyllä olevan homma jotenkin totaalisen hakusessa. Moni vetoaa suodattamattomuuteen, mikä on kyllä vain paska tekosyy.

Ulkonäkö nyt oluessa ei välttämättä niin haittaa jos maku on ok, mutta yleensä niistä sameista löytyy myöskin se tunnistettava "talon maku" samalla.
Laitila ja olut maitokauppa (tölkki) Mississippi.
Toki aina ollut hieman samea, mutta nyt mukana oli isorakeista muhjua aivan tolkuttomasti.

Laitilalla tosin tuo "talonmaku" varsinkin on esillä muutenkin....


Itse olen yleensä sen verran perfektionisti, että täytyy olla kirkasta, jos se on tyylille ominaista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
329
Laitilalla tosin tuo "talonmaku" varsinkin on esillä muutenkin....
Villi huhu kertoo, että talon mausta olisi pitänyt päästä taannoin eroon laitteistomuutoksilla panimolla. En ole kerinnyt toteamaan, mutta moni tuttu todennut.

Laitilan toimitusjohtaja Rami Aarikka kommentoi Reittausblogin facessa:

"Rami Aarikka: Moi Jere, "talonmaku" johtui panimon vierteenkeiton energiansäästöjärjestelmän ongelmasta. Oltiin sille itse sokeita liian kauan, eikä myöskään meinattu millään paikantaa ongelmaa. Enää pelkoa maksalaatikosta ei ole ollut aikoihin. Kiitos siitä teräville huomioitsijoille ja nöyrä anteeksipyyntö aikanaan pettyneille. Vaikka itse sanonkin, Kukko Bitter on ihastumisen arvoinen."
 

sambba

Paneva hedonisti
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
205
Hoplaa... ensi viikolla reissu Kaliforniaan ja piti tietty tilata officelle valmiiksi paketti odottamaan. 8 paunaa (3.63kg) humalia tulossa, eli 2x tämmönen IPA superstar pack:

Variety Pack - IPA Superstar Pack 3 (Pounders)

Onkos mestareilla jotain hyvää komboa suositella? Itselle varsinkin tuo Azacca on ihan vieras.


EDIT: Linkki oli muuttunut, niin päivitetään toimivaan
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Hoplaa... ensi viikolla reissu Kaliforniaan ja piti tietty tilata officelle valmiiksi paketti odottamaan. 8 paunaa (3.63kg) humalia tulossa, eli 2x tämmönen IPA superstar pack:

IPA Superstar Pack 3 (Pounders)

Onkos mestareilla jotain hyvää komboa suositella? Itselle varsinkin tuo Azacca on ihan vieras.
Mosaic toimii hyvin singlenä. Katkeroksi, aromiksi (keiton lopussa) ja kuivahumaloinniksi. Löytyy hentoa ruusua, kukkaa ja trooppista hedelmää. Kirsikan kanssa voisi toimia.

Edit. Centennialista en ole ihan varma kun oli neljää muutakin humalaa mukana mutta taisi olla sitruksinen, kukkainen, aika mieto aromi. Citra taas greippinen, litsinen, sitruksinen. Centennial aika perus. Citra vähän räikeempi muttei jokaseen olueeseen sovi. Tuosta Azaccasta ei ole kokemusta. Ite teen myös haju profiloinnin ja maistelun ennen käyttöä. Tietää miten stydi käpy kyseessä :) Ehkä pystyy päättelee makuprofiilin onko miten terävä, päällimmäiset aromit ja alfahapot (onko niitä edes).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
154
tulipas hommattua nua tarvittavat kilkkeet kaljan panemiseen. nyt ootellaan, että litku olisi sopivan lämmintä hiivan lisäämiseksi.
saas nähä kummosta kuraa tulee, ku en ol ees kiljua nuoruudessani tehny.
joku coopers real ale purkki tuli pohjalle heitettyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
tulipas hommattua nua tarvittavat kilkkeet kaljan panemiseen. nyt ootellaan, että litku olisi sopivan lämmintä hiivan lisäämiseksi.
saas nähä kummosta kuraa tulee, ku en ol ees kiljua nuoruudessani tehny.
joku coopers real ale purkki tuli pohjalle heitettyä.
Siitä se lähtee :) Suosittelen panostamaan kunnolliseen käymisastiaan niin ei ole vuoto riskiä ja kestää vuosia kuin tollaset 15€ kertakäyttöset kestää sen muutaman kerran kun ei ole kunnollinen tiivistys.

Esim tälläseen: Muovinen käymisastia 30L (Pyöreä) | Brewcat

Jos oikein janoikset tulee niin Haku: kulmikas | Brewcat
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
tulipas hommattua nua tarvittavat kilkkeet kaljan panemiseen. nyt ootellaan, että litku olisi sopivan lämmintä hiivan lisäämiseksi.
saas nähä kummosta kuraa tulee, ku en ol ees kiljua nuoruudessani tehny.
joku coopers real ale purkki tuli pohjalle heitettyä.
En tiedä mitä cooperssien ohjeissa nykyään lukee mutta jos kilokaupalla piti lisätä sokeria niin kiljua tiedossa. Kaksi purkkia uutetta yhden sijaan ja unohdat sokerit, 16-20litraa paljon parempaa olutta tiedossa.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
En tiedä mitä cooperssien ohjeissa nykyään lukee mutta jos kilokaupalla piti lisätä sokeria niin kiljua tiedossa. Kaksi purkkia uutetta yhden sijaan ja unohdat sokerit, 16-20litraa paljon parempaa olutta tiedossa.
Tällästä itekkin kuullut että pari purkkia niin tulee parempaa. En tosin itse ole kokeillut kun opetellut vaan pitkän kaavan mukaan tekemään ihan itse. Olishan se kiva jos olis ollu joku kaveri opettamassa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Suosittelen panostamaan kunnolliseen käymisastiaan niin ei ole vuoto riskiä ja kestää vuosia kuin tollaset 15€ kertakäyttöset kestää sen muutaman kerran kun ei ole kunnollinen tiivistys.
Nuo perus 10€ "marketti" käymisastiat ovat oikein mainoita oluen tekoon. Vuosia kestävät helposti (jos ei naarumuttele sisäpintaa) ja paljon helpommin puhdistaa kuin tuollaisen pöntön jossa ahdas kaula. Vuotoriskiä ei ole ellei itse kiljupäissään lykkää moraa astian kylkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Nuo perus 10€ "marketti" käymisastiat ovat oikein mainoita oluen tekoon. Vuosia kestävät helposti (jos ei naarumuttele sisäpintaa) ja paljon helpommin puhdistaa kuin tuollaisen pöntön jossa ahdas kaula. Vuotoriskiä ei ole ellei itse kiljupäissään lykkää moraa astian kylkeen.
Ihan höpö puhetta. Ite alottelin noilla halpis pöntöillä ja ei ne kestä. Mihis tarviit edes isoa aukkoa? Mahtuu tuosta kuitenkin isommankin herran tai naisen käsi helposti ja helppo puhdistaa. Humalatkin menee mainiosti tuosta aukosta. Itse ajattelin ihan samaa että miten helppo pitää puhtaana mutta kyllä sen sitten huomaa kun tuommosen hankkii.
 

sambba

Paneva hedonisti
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
205


Terveisiä Lagunitaksen panimolta, Petalumasta, Kaliforniasta. Aika ison maailman meininkiä. Pitää koittaa änkeä panimokierrokselle mukaan. Väkeä vaan on ihan helvetisti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Ihan höpö puhetta. Ite alottelin noilla halpis pöntöillä ja ei ne kestä.
Itse olen nyt käyttänyt samaa astiaa toista vuotta. Olisiko jotain 20 panoa tuossa astiassa käytetty. Edelleen toimii loistavasti. Millä tapaa tuollainen pönttö sinulla ei sitten kestänyt? Reikiä ilmestyi jostain?
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Itse olen nyt käyttänyt samaa astiaa toista vuotta. Olisiko jotain 20 panoa tuossa astiassa käytetty. Edelleen toimii loistavasti. Millä tapaa tuollainen pönttö sinulla ei sitten kestänyt? Reikiä ilmestyi jostain?
Kansi sekä astia kuluivat niin ettei pitänyt painetta sisällä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Kansi sekä astia kuluivat niin ettei pitänyt painetta sisällä.
Omituista, itsellä 3 astiaa kokoajan käytössä (kaikki perus "prisma" kamaa) joista olen yhden joutunut uusimaan pari vuotta sitten koska sitä käytetiin johonkin mihin ei suunniteltu. Koskaan ei mitään ongelmia.

Tuohon astian tiiveyteen, hiilidioksidi pysyy kyllä siinä oluen pinnalla suojana vaikka astia ei olisi tiivis.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
329
Ahaa kertokaa nyt toki lisää kun jokainen käy vuorollaan nokkimassa.
Käymisen kannalta sillä ei ole merkitystä, että poistuuko käymisen tuottama hiilidioksidi kannen välistä vai vesilukon kautta poislukien kannen vuotamisen aiheuttamaa mahdollista hajuhaittaa. Itse pidin siitä, että kotiin tullessa humala tuoksuu reippaasti, mutta parempi puolisko oli eri mieltä :D

Vuotavan kannen välistä pöntön sisään ei kuitenkaan pääse mitään pöpöjä tms. koska pöntön sisällä on kuitenkin kokoajan ylipaine ja vierteen päällä on sitä suojaava hiilidioksidipatja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 977
tulipas hommattua nua tarvittavat kilkkeet kaljan panemiseen. nyt ootellaan, että litku olisi sopivan lämmintä hiivan lisäämiseksi.
saas nähä kummosta kuraa tulee, ku en ol ees kiljua nuoruudessani tehny.
joku coopers real ale purkki tuli pohjalle heitettyä.

Onnittelut hyvästä harrastuksesta :kippis:

Mutta jos nyt totta puhutaan, niin heivaa nuo uutteet mäkeen ja rupea mäskäämään itse oluesi. Itse mäskätty täysmallas olut nyt vaan maistuu paremmalle.

Tapoja on monia mutta monille aloittelijoille Reittausblogin pussimäskäysohje toimii: Pussimäskäys - eli kuinka tehdä hyvää olutta helposti kotona | Reittausblogi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
154
Onnittelut hyvästä harrastuksesta :kippis:

Mutta jos nyt totta puhutaan, niin heivaa nuo uutteet mäkeen ja rupea mäskäämään itse oluesi. Itse mäskätty täysmallas olut nyt vaan maistuu paremmalle.

Tapoja on monia mutta monille aloittelijoille Reittausblogin pussimäskäysohje toimii: Pussimäskäys - eli kuinka tehdä hyvää olutta helposti kotona | Reittausblogi
Juu tuossa jo pari päivää lukenut itse mäskäämisestä. Kun vaihdan toiseen astiaan aijemman oluen nii vois kokeilla moista..
Btw. Mökillä ois pirusti humalaa kesäsi. Täytyy varmaa koittaa sitä poimia ja kuivata.. Lajike kyllä tuntematon
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 977
Juu tuossa jo pari päivää lukenut itse mäskäämisestä. Kun vaihdan toiseen astiaan aijemman oluen nii vois kokeilla moista..
Btw. Mökillä ois pirusti humalaa kesäsi. Täytyy varmaa koittaa sitä poimia ja kuivata.. Lajike kyllä tuntematon
Oletko miettinyt touhun budjettia mitenkään? Täälläkin useampia kokeneempia panijoita, joilla kyllä varmasti mielessä monenlaista kokoonpanoa eri price pointteihin.

Minimibudjetilla jos mennään niin pussimäskäys/kylmälaukkumäskäys lienee halvin, mutta jos on kiinnostusta panostaa 500e niin sillä saa jo noita grainfatherin kopioita. Itse grainfather sitten vajaa tonnin ja braumaister siitä ylöspäin.

Itse olen nyt tehnyt pari satsia lainatulla Bulldog brewerillä ja todettu toimivaksi peliksi. Helpottaa uskomattomasti touhua kun mallas on erillisessä piipussa ja vierteestä saa suht kirkasta kierrättämällä sitä. Ja se huuhteluvaiheen helppous, kun piippu nostetaan ylös ja vierre laskee suoraan keittokattilaan..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
292
IMG_20170427_184005_resized_20170502_030254523.jpg

Muuta kun jättää 3 baarireissua väliin ja grainfather kainalossa panimolaitumelle.:cigar:

P.S Näin käy kun antaa kollegoiden nimetä olusensa. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
292
Herätellääs ketjua henkiin.

10.6 olisi ulkosauna varattu sahdin tekoon. Hakusessa reteä 50L satsi jumalten herkkua.

Käytössä kaksi 80L pataa, rosterikuurna, veistetty puumela sekoitukseen.
Mallaspohjana ainakin 20kg sahtimallasta.

Mutta mutta, viime sahu-kerrasta onkin sen verran aikaa että saisiko maistereiltä tähän hommaan vinkkejä?

Oletteko humaloineet sahtia?
Oletteko mallaspohjaa tuunanneet jollais erikoismaltaalla?
Mäskäykseen vinkkejä kun padoilla mennään?

Kiirehän tuossa ei saa olla, eli paljon aikaa, mielin määrin kahvia ja tupakkaa..
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Herätellääs ketjua henkiin.

10.6 olisi ulkosauna varattu sahdin tekoon. Hakusessa reteä 50L satsi jumalten herkkua.

Käytössä kaksi 80L pataa, rosterikuurna, veistetty puumela sekoitukseen.
Mallaspohjana ainakin 20kg sahtimallasta.

Mutta mutta, viime sahu-kerrasta onkin sen verran aikaa että saisiko maistereiltä tähän hommaan vinkkejä?

Oletteko humaloineet sahtia?
Oletteko mallaspohjaa tuunanneet jollais erikoismaltaalla?
Mäskäykseen vinkkejä kun padoilla mennään?

Kiirehän tuossa ei saa olla, eli paljon aikaa, mielin määrin kahvia ja tupakkaa..
Mites ajattelit pitää käymisen halutussa lämpötilassa? Saunassa riittävän viileää? Itse teen nyt vehnää ja hyvin on pysynyt lämpötila ~20°C pienellä tuunauksella. Välillä joutuu laittaa 140 mm tuulettimen puhaltamaan ettei nouse liikaa lämpötila. Karu viritelmä mutta toimii :)

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
292
Komea patentti. Käyminen saunan pukkarissa jossa sopivan viileää ja siitä siirto ulkovarastoon kun tavara jaetaan pienempiin muovitonkkiin (korkki hollilla.)
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Komea patentti. Käyminen saunan pukkarissa jossa sopivan viileää ja siitä siirto ulkovarastoon kun tavara jaetaan pienempiin muovitonkkiin (korkki hollilla.)
Huoneessa oli kuvaus hetkellä 24,5C

Edit. Vielä saa parisen vuorokautta olla. Vois kai tätä witiksi kutsua. Ainakin tuoksuu ja näyttää siltä. Vai onko jäänyt liian tummaksi? Aika kuivaa jo ja ihan tarpeeks prosentteja. Pitäs tulla ainakin 6% sitten kun pullotettu.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Pitää vielä katsoa miten onnistuu mutta olin yllättynyt. Melkosesti banaania, vehnäinen ja humalaa aika paljon. Lukemani perusteella pitäisi olla vähän banaania kun käymislämpötila 20 tai alle. Mutta luin myös kommentteja että oli ollut osalla runsaasti banaania käymislämpötilan ollessa noin 20 astetta. Kyseessä Safalen WB-06 hiiva.

Aloittelin 44 asteessa ja pidin 20 minuuttia ilman lämmittelyä. Sitten aloitin ja nostin sitten ajan mittaan 72 asteeseen ja pidin 10 minuuttia maksimilämpötilassa. Sitten vaan mäskin huuhtelu ja vierteen keitto humalien kanssa. Mäskäys vei aikaa noin 80-90 minuuttia. Hiutaleet keitin pienessä vesimäärässä ja lisäsin mäskäykseen kun aikaa oli jäljellä 10-15 minuuttia. Apuna käytin pumppua joka kierrätti tehokkaasti vierteen mäskäyksen aikana.

Maltaat
Viking pale ale 2,5 kg
Viking wheat 2,5 kg
Birkkalan luomu spelttihiutaleet 0,6 kg

Humalat
Summit 9 gr (piti laittaa 7 gr, lipsahti enemmän :)) // 50 minuuttia
Ella 15 gr // 5 minuuttia
Willamette 30 gr // 5 minuuttia

Valmista vierrettä noin 26,5L. Ominaispaino 1,050.

Prosentit arvio 6,32% (+0,61 jälkikäyminen)
EBU noin 22
EBC <7,8

Edit. Noista humalista vielä tietoa

YCH HOPS // summit
YCH HOPS // ella
YCH HOPS // willamette

Edit2. Väri korjattu oikeammaksi.
Edit3. Prosentit korjattu oikeammaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
205
Tämmöstä IPAa tällä kertaa. Hyvin hedelmäinen, sopivasti maistuu katkerot. 6,6 %vol. alkoholia + pullotussokeri 6 g/litra. 36 kpl 0,33 l pulloa tuli tehtyä.

Maltaina käytin
30% Viking Pale Ale
70% Viking Pale Zero

Humalat
Citra Alpha% 13.5 1.0 g/l 60 min
Cascade Alpha% 6.2 1.2 g/l 5 min
Mosaic Alpha% 11.9 0.6 g/l 5 min
Simcoe Alpha% 12.2 1.2 g/l 5 min

Kuivahumalointi vajaa 4 vuorokautta
Amarillo 2.9 g/l
Mosaic 1.8 g/l
Somcoe 1.8 g/l

Hiivana Safeale US-05.

EBC n. 13
IBU n. 60

Maittavaa tavaraa, kelpaa juoda keskiviikkona alkavana viikonmittaisena kesänä! :kippis:

 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Tämmöstä IPAa tällä kertaa. Hyvin hedelmäinen, sopivasti maistuu katkerot. 6,6 %vol. alkoholia + pullotussokeri 6 g/litra. 36 kpl 0,33 l pulloa tuli tehtyä.

Maltaina käytin
30% Viking Pale Ale
70% Viking Pale Zero

Humalat
Citra Alpha% 13.5 1.0 g/l 60 min
Cascade Alpha% 6.2 1.2 g/l 5 min
Mosaic Alpha% 11.9 0.6 g/l 5 min
Simcoe Alpha% 12.2 1.2 g/l 5 min

Kuivahumalointi vajaa 4 vuorokautta
Amarillo 2.9 g/l
Mosaic 1.8 g/l
Somcoe 1.8 g/l

Hiivana Safeale US-05.

EBC n. 13
IBU n. 60

Maittavaa tavaraa, kelpaa juoda keskiviikkona alkavana viikonmittaisena kesänä! :kippis:

Hyvännäköistä settiä :) Vaahtokin aika sopivaa. Kelpais varmasti mullekki! Uus tuttavuus tuo Zero. Mikäs on sen EBC? 6,25? Mietinnässä taas belgialainen vahva kultainen ale.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
205
Hyvännäköistä settiä :) Vaahtokin aika sopivaa. Kelpais varmasti mullekki! Uus tuttavuus tuo Zero. Mikäs on sen EBC? 6,25? Mietinnässä taas belgialainen vahva kultainen ale.
Muistaakseni myyjä ilmoitti värin välille EBC 5-8. En tiedä paljon oikeasti on.

9 päivää ollut olut pullossa huoneenlämmössä, toivottavasti on jo käynyt loppuun.

Olen niin aloittelija näissä panohommissa että kokeilen vain kaikkea erilaista oppiakseni jotain. :D
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Muistaakseni myyjä ilmoitti värin välille EBC 5-8. En tiedä paljon oikeasti on.

9 päivää ollut olut pullossa huoneenlämmössä, toivottavasti on jo käynyt loppuun.

Olen niin aloittelija näissä panohommissa että kokeilen vain kaikkea erilaista oppiakseni jotain. :D
Kannattaakin :) Mutta suosittelen yksinkertaisia koska sitten hahmottaa helpommin eri elementit. Itsekin tein yhden kokeilun missä oli viittä eri humalaa mutta pitäydyn nytten korkeintaan kolmessa kunhan oppii enemmän käyttämään humalia ja maltaita. Toi mun keitos on kyl tosi banskunen ja raikas. Tulee varmaan aika hyvää wittiä :] Tosiaan värit on sitten 7,8 ? joka aika yläkantissa mutta eikai haittaa kunhan tuoksuu ja maistuu witiltä.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Pöh. Ei kai tota sitten witbieriks voi sanoa kun en tajunnut lisätä korianteria, appelsiiniä ja salaista maustetta. Noh olkoot sitten vaan vehnäolut. No ensikerralla sitten :)
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
43 0,5L pulloa pullotin. Ja tän verran jäi yli :) Sopivasti maistellen. Vaahtoaa aivan poskettomasti. Hukkasin lattiallekin jokusen desin. Voisin sanoa että onnistunutta vehnäbockia tulossa :) Banaaninen, hedelmäinen, vehnäinen. Aika kuivaa kamaa. Ominaispaino jäi 1.07 tai alle. Tuli saavutettua 86% käymisaste. Prosentit tulee olemaan lähellä 7%. Mäskäyksen hyötysuhde taisi olla yli 75% tuli pullotettua litra enemmän mitä viimeksi.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Tääl vaan annetaan tykkäämisiä ilman kommentteja. Mutta jatketaan jälkipuintia. Tuossa kuvassa ei ollut ollenkaan hiilihappoja ja silti vaahtosi. Ehkä willametteä hieman liikaa kun suitsukkeen omainen aromi sieltä pistää läpi. Muistuttaa hieman korianteria. Mutta katsotaan sitten kolmen viikon päästä millaista tavaraa tulossa :)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Koitin cold crashaa tuota mun vehnäolutta mutta se piru vaan kävi silti 13 asteessa. En päässyt tavoite lämpötilaan mutta noh suurimmat töhnät kuitenkin meni pohjalle. Mitä hiivaa käytät?
Sahtia kun tein niin käytössä oli ihan perus kaupasta ostettu tuore leivinhiiva. Noin 1/8 pala 10l erään.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Pitää vielä katsoa miten onnistuu mutta olin yllättynyt. Melkosesti banaania, vehnäinen ja humalaa aika paljon. Lukemani perusteella pitäisi olla vähän banaania kun käymislämpötila 20 tai alle. Mutta luin myös kommentteja että oli ollut osalla runsaasti banaania käymislämpötilan ollessa noin 20 astetta. Kyseessä Safalen WB-06 hiiva.

Aloittelin 44 asteessa ja pidin 20 minuuttia ilman lämmittelyä. Sitten aloitin ja nostin sitten ajan mittaan 72 asteeseen ja pidin 10 minuuttia maksimilämpötilassa. Sitten vaan mäskin huuhtelu ja vierteen keitto humalien kanssa. Mäskäys vei aikaa noin 80-90 minuuttia. Hiutaleet keitin pienessä vesimäärässä ja lisäsin mäskäykseen kun aikaa oli jäljellä 10-15 minuuttia. Apuna käytin pumppua joka kierrätti tehokkaasti vierteen mäskäyksen aikana.

Maltaat
Viking pale ale 2,5 kg
Viking wheat 2,5 kg
Birkkalan luomu spelttihiutaleet 0,6 kg

Humalat
Summit 9 gr (piti laittaa 7 gr, lipsahti enemmän :)) // 50 minuuttia
Ella 15 gr // 5 minuuttia
Willamette 30 gr // 5 minuuttia

Valmista vierrettä noin 26,5L. Ominaispaino 1,050.

Prosentit arvio 5,58% (+0,61 jälkikäyminen)
EBU noin 22
EBC noin 7,8

Edit. Noista humalista vielä tietoa

YCH HOPS // summit
YCH HOPS // ella
YCH HOPS // willamette

Edit2. Väri korjattu oikeammaksi.
Uutta satsia tulossa. Johan lähtee. Muuten sama resepti mutta humalat vaihtuu ja osa maltaista hieman.

Maltaat

Viking luomu pale ale 2 kg + 0,5 kg ei luomua
Viking wheat 2,5 kg
Birkkalan luomu spelttihiutaleita 0,6 kg

Humalina
Summit 7 gr 60 minuuttia
Mandarina Bavaria 30 gr 5 minuuttia
Vanguard 30 gr (tai enemmän) kuivahumalointiin
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Harmi kun näitä halpoja keittokattiloita ei enää saa mistään. Ostakaa ihmeessä pois jos näette jossain. 26L kattila jossa hanalle reikä, 1/2" kierteellä johon menee kätevästi kiinalainen kuumavesipumppu. Ei pala vierre pohjaan kun laittaa valepohjan ja asentaa tehokkaan pumpun kierrättämään vierrettä.

 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Oli pakko maistaa yks pullo vaikka vaan neljäs vuorokaus vasta menossa. Hiilihappoja löytyy, todella samenttinen vehnäolut, banaania, kukkaa tuoksussa, maussa korianteria, vehnää ja maltaisuutta. Todella pehmeä. Hapot silkkiä ja maut kanssa. Alkoholi ei maistu ollenkaan. Vaahto kanssa ihan silkkinen, pitsinen ja kestävä. Myöhemmin sitten kuvat ja vielä loppuarvio. Näillä tuntemuksilla ehdottomasti voin suositella tekemään tätä vehnäolutta kesäksi.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Ei millään malttais :) Tuoksussa hentoa banaania, greippiä, kukkaa, boysenmarjaa, vehnää, maltaisuutta. Maussa greippiä, boysenmarjaa, vehnää, banaania, maltaisuutta, muroisuutta. Muitakin makuja löytyy mutten oikein tunnista niitä kunnolla. Suitsuketta? Kirpeähkö olut sanoisin. Aika jännä :) Vaahtokukka aika isoa pitsiä, kestävä ja katoaa sitten lopulta lähes kokonaan jättämättä jälkiä lasiin.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
43 0,5L pulloa pullotin. Ja tän verran jäi yli :) Sopivasti maistellen. Vaahtoaa aivan poskettomasti. Hukkasin lattiallekin jokusen desin. Voisin sanoa että onnistunutta vehnäbockia tulossa :) Banaaninen, hedelmäinen, vehnäinen. Aika kuivaa kamaa. Ominaispaino jäi 1.07 tai alle. Tuli saavutettua 86% käymisaste. Prosentit tulee olemaan lähellä 7%. Mäskäyksen hyötysuhde taisi olla yli 75% tuli pullotettua litra enemmän mitä viimeksi.
Näyttää aika hyvältä, mutta miten saat 20 litraa tuollaista aika jäykkää kamaa kulumaan? Eikö käy tylsäksi kiskoa samaa kaljaa, vai meneekö tuota jakoon jollekin kaveriringille josta tulee sitten vaihtareita vaihdossa tjsp?
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Rakkaudella pantu
Näyttää aika hyvältä, mutta miten saat 20 litraa tuollaista aika jäykkää kamaa kulumaan? Eikö käy tylsäksi kiskoa samaa kaljaa, vai meneekö tuota jakoon jollekin kaveriringille josta tulee sitten vaihtareita vaihdossa tjsp?
Muutamalla työkaverilla heitän pari pulloa silloin tällöin mutta loput menee itelle. Oon vaan tyytyväinen kun saan juotua maukasta olutta ja itse tuotettua :) Tosiaan yhden työmatkalla sain idean perustaa oman panimon mutta en sitten tiedä onko se edes mitenkään järkevää toistaiseksi Suomessa.

Ja en tiedä ketään oikeastaan joka tekis kanssa olutta. Tai no ehkä yhden työkaverin kautta mutta emme oikein jutustele niin oon aika oman onnen janoisten sankari.

Edit. Eikä tuo nyt niin jäykkää ole. Parempaa kuin kaupan peruskaljat. Maistuu paremmin. Pyrin siihen että oluen pitää olla niin hyvää ja tasapainoista että sitä pitää pystyä maistelemaan tai juomaan tosimiehen tyyliin.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 376
Viestejä
4 199 954
Jäsenet
70 893
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom