Oluen paneminen itse

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
57
Onkos ketjun lukijoilla rakenteilla/rakennettu tyylikkäitä kegerator-setuppeja?

Itsellä oli ensin perus jääkaappi, joka etuovesta hanat läpi. Toimiva mutta ruma. Sisälle mahtui juuri ja juuri 2 kegiä modauksen jälkeen.
Nyt tuli hankittua pakastin tilalle (mahtuu neljä kegiä) ja ajatuksissa olisi rakentaa joku hieman sisutuksellisempi kegerator.

Inspiraationa toimii tällä hetkellä esimerkiksi nämä.



Itsellänihän tilanne on siis se että hallituksen soraäänet vaivaavat, joten jotain sille on tehtävä.
Jälkimmäisenä linkin tapaan aion rakentaa ulkoisen kotelon kaasupullolle. Tälläkin hetkellä se on telineessä pakastimen takana, koska 5kg pullo ei mahdu sisälle järkevästi.

Itselläni kegeratorin sijoitus on itsemurhakaksion neliöiden takia parveke, joka aiheuttaa omat ongelmansa.
Talvella pakastin ei luonnollisesti ole päällä, mutta sisällä on STC1000-ohjaama lämmitin, joka pitää huolta siitä, että sisälämpötila on plussalla.
Kesällä taas jäähdytys tietenkin.
Hanat aion tehdä tornina, joissa sitten täytyy huomioida myös eristys (ei jäädy talvella).

Löytyykö vinkkejä touhuihin, tai tyylikkäitä inspiraation lähteitä?
Tässä nyt ei kovin tyylikäs ratkaisu ole ja tarkoituskin on vähän eri, mutta samalla idealla varmaan syntyisi myös kegeraattori jonkin tyylikkäämmän kaapin sisään. Eri asia sitten kauanko tuollaisen pienen jääkaapin kompura jaksaa jäähdyttää isompaa tilavuutta 24/7.

Edit. inspiraatiota:


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190
Kyllä, sekundäärin idea on poistaa hiivasakka ettei autolyysiä pääse tapahtumaan jos ja kun olut on pidempään käymisastiassa. Itse totesin turhaksi kun olut on käymisastiassa kuitenkin korkeintaan 3 viikkoa ja kuivahumalointi onnistuu ihan yhtä hyvin primääriin.

Alihiivaus on jo ihan senkin takia yleisempi ongelma, että yleensä hiivapaketeissa on hiivasoluja riittävästi vain johonkin 10 litraan vähänkin jäykempää vierrettä. Alihiivaus aiheuttaa yleensä hitaan startin ja rasittuneen hiivakannan. Wyestin sivuilta löytyy ali-/ylihiivauksen ongelmat koottuna:

Vaikka yhdellä hiivapaketilla tuleekin pääsääntöisesti ihan hyvää olutta, niin ainakin jenkkifoorumeilla suosittelevat tekemään startterin joka kerta. Omissa panoissa on ainakin tullut huomattua, että startterin kanssa käyminen alkaa jo parhaimmillaan 3-5h päästä, kun pelkällä hiivapaketilla starttiin meni yleisesti 12 - 24h.

Oma kokemukseni sekundääristä on: turha. Aika tai kunnon cold crash toimii oluen kirkastamisessa.
Autolyysin pelko kotiolutmäärissä on olematon, mutta sekundäärissä hapettumisen/kontaminaation riski kasvaa.
6vk olen enimmillään primäärissä pitänyt vailla mitään ongelmaa.
Nykyään olen tosin yrittänyt tehostaa prosessia muutenkin: 1vk käyminen -> 3-7pv jälkikäyminen lämmönoston kanssa -> viilennnys ~15*C ja kuivahumalta 3pv -> viilennys 2*C ja liivate jota min 3pv.. -> keg ja hapot 3Bar+ (hapoissa 2-3 pv).
Näin valmista tuotetta hanassa 14-21 päivässä keittopäivästä.
--------------

Hiiva on halpaa. Ylihiivaus on pienempi paha kuin alihiivaus.
Juuri ostimme kaverin kanssa 2x500g kuivahiivaa, US-05 ja MG M84 Lager.
Löimme vakuumikoneella itse pusseihin.

Alehiiva 15g pusseihin, joita 1x21l erä ja lagerhiiva 25g pusseihin, jota samoin 1pss/21l, oluiden ollessa pääasiassa <1.050 OG.
Tämä siksi että starteria ei vain jaksa tehdä, mutta tarvittaessa.
Hinta on luokkaa 1,7€/15g Ale hiivalla ja 3€/25g lagerhiivalla.

Samoin käyttöhumalat ostimme 5kg pusseissa ja vakumoimme pienempiiin itse.
Suosittelen lämpimästi, jos porukkaa jakamaan on riittävästi. Kustannukset ovat 30-50% vrt kaupan hinnat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
294
Hmm. Olen vissiin alihiivannut aikalailla kaikki olueni.
Perinteiseen n.20l satsiin menty yhdellä US-05:llä.

Eli ymmärränkö oikein, että 1,5 pussukkaa olisi aikalailla optimi mutta 2 ei olisi kuitenkaan överit?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 999
Samoin käyttöhumalat ostimme 5kg pusseissa ja vakumoimme pienempiiin itse.
Suosittelen lämpimästi, jos porukkaa jakamaan on riittävästi. Kustannukset ovat 30-50% vrt kaupan hinnat.
Kiinnostukseni heräsi.

Onko heittää vinkkiä kaupoista joista saisi järkevissä määrissä järkevään hintaan humalaa hankittua?

Pieni porukka voisi olla tiedossa jonka kesken voisi harkita jonkun yleispätevän humalan hankintaa normaaleja 100-250g pusseja isommissa määrissä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190
Hmm. Olen vissiin alihiivannut aikalailla kaikki olueni.
Perinteiseen n.20l satsiin menty yhdellä US-05:llä.

Eli ymmärränkö oikein, että 1,5 pussukkaa olisi aikalailla optimi mutta 2 ei olisi kuitenkaan överit?
Ei yksiselitteisesti. Riippuu tyylistä, OG:sta ja lämpötilastakin.
Uudella hiivalla voi käyttää 0,35 hiivaussuhdetta kevyillä oluilla.
Esimerkkinä vaikka se 1.050 OG, jolloin tarve olisi 186 mrd solulle.

US-05 solutiheys on vähintään 6 mrd. solua/g, pussiakoko 11,5g = 69mrd solua
Raportteja on sellaisiakin, jotka väittävät pussin omaavan jopa 220mrd solua.
Numeroita on siis vaikea yksin tuijotella, oma kokemus toimii parhaiten.
Olen minäkin "alihiivannut" mutta en ole ongelmia siinäkään oikeastaan kokenut, paitsi lagerilla.

E: hiivalaskussa ei ollut ihan ajatus mukana, sillä laskin sen 0,75 hiivaussuhteella...
0,35 hiivaus suhteella tarvittaisiin siis 87mrd solua.

Itse en tosin koskaan käytä alle 0,50 -suhdetta, mutta se onkin vain valinta.


Kiinnostukseni heräsi.

Onko heittää vinkkiä kaupoista joista saisi järkevissä määrissä järkevään hintaan humalaa hankittua?

Pieni porukka voisi olla tiedossa jonka kesken voisi harkita jonkun yleispätevän humalan hankintaa normaaleja 100-250g pusseja isommissa määrissä.
Hop pellets – Pruulmeistrid
Tuolta ostimme Mosaicia hiivojen kera.

Whole Hops & Pellets For The UK & Europe
Tuolla on valikoimaa paremmin, mutta valikoima elää kokoajan. Jos vanhempi vuosikerta kelpaa niin joskus todella halvalla..
Esim nyt näkyy olevan Chinook 2014 36,37£/5kg ja Columbus 2014 38,84£/5kg....
2016 satoa ei tule myyntiin esimerkiksi Simcoen, Amarillon, Citran ja Mosaicin osalta kuulema kenties lainkaan, koska saatavuus on huono.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 124
Itse teen myös aina startterin kuivahiivalle. Otan myös hiivat talteen edellisesti satsista (youtubesta yeast washing) ja pullotan pullotuksen yhteydessä 0.5L olut pulloon jota säilön jääkaapissa. Nyt taitaa olla 3 kerta tuolla samalla US-05 hiivalla ja hemmetin hyvin toimii.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
64
No nyt on emännän kanssa pantu keittiössä. Mitenhän satsin kävi kun mäskäyksessä lämpötila heitteli aika voimakkaasti väliä 63-70 astetta?

Toisaalta jos oluesta tulee yhtään saman makuista kuin vierteestä niin kyllä kelpaa :)
Nyt kolme pulloa tullut maisteltua ja kaveriporukan kanssa todettu maistuvaksi. En nyt äkkiseltään keksi mikä olut osuisi lähimmäksi, ehkä stadin panimon american session ipa noin bulkkioluista. Hyvää tuli ja lisää tehdään samalla reseptillä :)

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
64
Viitsitkö laittaa reseptiä jakoon, olis tosi jees :)
Maltaana Viking Pale ale

Mäskäys 90min 65°C

60min keitto:

Yellow sub ~3g/litra 60min

Citra ~3g/litra 10min
Chinook ~3g/litra 10min

Kuivahumaloinnissa viikko ennen pullotusta citraa ja chinookkia pönttöön saman verran kuin keitossa. <- Isommat määrät seuraavaan satsiin

Hiivana Mangrove Jack's M36 Libery Bell Ale
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
91
Pari vuotta sitten itsekin tullut kotioluista innostuttua ja väsäsin kylmälaukusta mäskäimen ja 30L melkon käymispöntöstä kahdella Clas Ohlsonin vedenkeittimen vastuksella keittoastian. Kymmenisen satsia näillä tuli kaikkineen tehtyä, kunnes toinen vedenkeittimen vastus antautui ja päätin samalla hankkia Grainfatherin.

Tässä edellisen APA:n resepti, joka ainakin itselle lähentelee juuri sellaista jota haluan juoda. Seuraavalla panokerralla ainut muutos on lämpötilakontrolloitu käyminen viileässä (16c) :
---------------
Maltaat:
Viking Pale-Ale | 95%
Cara Pale | 2.5%
Crystal 120 | 2.5%

Mäskäys 90 min 65c

Keitto 60 min

0.5 g/l Chinook - 60 min
0.5 g/l Columbus - 60min

0.5g/l Cascade - 10 min
0.5g/l Citra - 10 min

0.5g/l Cascade - 5 min
0.5g/l Citra - 5 min

0.5g/l Cascade - 1 min
0.5g/l Citra - 1 min

2.0 g/l Cascade - Dry Hop
2.0 g/l Citra - Dry Hop

Humalaa yht: 200 g

Hiiva: Safale US-05

Käyminen primäärissä 3 vko, cold crash 1 vko, kegitys

-----------------

Seuraavat omat proggikset tarkoitus olla ensimmäinen lager tyyppinen olut, eli Pilsneriä Saazilla, ja Hefe Weizen Hallertau Mittlefruhilla, jonka reseptin olen kopioinut reittausblogista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
120
Onkos ketjun lukijoilla rakenteilla/rakennettu tyylikkäitä kegerator-setuppeja?

Itsellä oli ensin perus jääkaappi, joka etuovesta hanat läpi. Toimiva mutta ruma. Sisälle mahtui juuri ja juuri 2 kegiä modauksen jälkeen.
Nyt tuli hankittua pakastin tilalle (mahtuu neljä kegiä) ja ajatuksissa olisi rakentaa joku hieman sisutuksellisempi kegerator.

Inspiraationa toimii tällä hetkellä esimerkiksi nämä.



Itsellänihän tilanne on siis se että hallituksen soraäänet vaivaavat, joten jotain sille on tehtävä.
Jälkimmäisenä linkin tapaan aion rakentaa ulkoisen kotelon kaasupullolle. Tälläkin hetkellä se on telineessä pakastimen takana, koska 5kg pullo ei mahdu sisälle järkevästi.

Itselläni kegeratorin sijoitus on itsemurhakaksion neliöiden takia parveke, joka aiheuttaa omat ongelmansa.
Talvella pakastin ei luonnollisesti ole päällä, mutta sisällä on STC1000-ohjaama lämmitin, joka pitää huolta siitä, että sisälämpötila on plussalla.
Kesällä taas jäähdytys tietenkin.
Hanat aion tehdä tornina, joissa sitten täytyy huomioida myös eristys (ei jäädy talvella).

Löytyykö vinkkejä touhuihin, tai tyylikkäitä inspiraation lähteitä?
Kyllähän niitä on vaikka mitä kyhäyksiä, jos jaksaa/innostusta tehdä. Ite hieman fiilasin perinteistä valkoista pakastinta. Tehdään jotain muuta sitten kun tuohon kyltyy.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
294
Meinasin laittaa soakki:n reseptin työnalle ja tavaraa tilattaessa mukaan tarttui hop spider.

Onko tämä uhka vai mahdollisuus?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
294
Tuumasin laittaa Hop spiderin testiin ja pyöräyttää vuoden eka olutsatsi.

Reseptiksi tuumailin seuraavanlaista:

imagehosting


Kertokaas sepät miten Mosaic / Simocoe pelaa yhteen?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
203
Tuumasin laittaa Hop spiderin testiin ja pyöräyttää vuoden eka olutsatsi.

Reseptiksi tuumailin seuraavanlaista:


Kertokaas sepät miten Mosaic / Simocoe pelaa yhteen?
Hyvin toimii. Itse tein tuossa ipaa Citra/Mosaic/Simcoe setillä ja tuli hyvää.

Mistä oot noi suomi maltaat laittanu brewmateen? Vai ihan käsin lisäilly?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
294
Nyt kun APA on käymässä meinasin lähteä teille tietämättömille ja ruveta puuhaamaan hapanvehnää.

Hakusessa jotain Berliner Weissen suuntaan menevää viritelmää WLP630:n avustuksella. -> WLP630 Berliner Weisse Blend - Panimonurkka

Olusen rungon meinasin ihan perus vehnän pohjalta.
Onko pehtooreilla heittää hyviä vinkkejä mitä tuon maitohappo-hiivan:n kanssa pitää ottaa huomioon?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 244
Olen tässä itsekin muutamia satseja koitellut ja yleensä hyviä lopputuloksia on. Onko kukaan koittanut kaljan erikseen hapottamista että saisi hiivan maun täysin pois?

Muutoin on ihan hauskaa valmistaa noita olutpakkauksia kiitos verottajan ja elintarvikkeen ALV.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Joko on täällä panomiehet aloittaneet vappujuomien valmistamisen?

Itse laitoin tätä ohjetta hieman muokaten siman tulemaan.
Ohje panimosiman valmistamiseen | Reittausblogi
Muutoin tuli suunnilleen puolitettua ohje, mutta hunajan määrä oli 500g ja sitruunoita se kokonaisen ohjeen kolme, 6,5-7% pitäisi olla lopputulos.
Tarkoituksena pullottaa olutpulloihin ja antaa kypsyä vapun yli(suurimman osan ainakin).
 

Ser Mika

(Tyhjä)
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
121
Pitää alkaa tätä opiskelemaan. Hieman arvelluuttaa millaista kiljua sieltä sitten oikeen tulee. Mutta mieluusti voisi laittaa jotain linkkejä mistä kannattaa tilata/ostaa vehkwitä ja maltaita. Niitä kun näyttää jonkin verran olevan.
 

Ser Mika

(Tyhjä)
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
121
Tämä tässä, sekä lisäksi kannattaa vahvasti harkita hiivan vaihtamista erillismyynnissä oleviin tunnettuihin hiivoihin, joilla voi vaikuttaa hyvinkin paljon lopputulokseen. Samoin humalan lisäämistä kannattaa harkita joko keittämällä tai kuivahumaloimalla.

Kuivahiivoista jo pelkästään näistä kahdesta on moneen resepetiin:
Safale S-04
Safale US-05

Mainittakoon olutuutepakkauksista mm. Festival-sarja, joista ainakin itse olen saanut sopivilla muutoksilla aivan älyttömän hyviä lopputuloksia, niin omasta kuin erään olutkriitikon mielestäkin.

Yhtään suunnittelutyökalua tai muutakaan resurssia ei jostain syystä ap laittanut esille, joten korjataan tilanne nyt vaikka näillä humala- ja hiivataulukoilla:
Hop Chart
Yeast Strains Chart

edit. ja ihan peruslinkkejä lisää, kun ap ei toimita
- Etusivu
Viinitalo Melkko Oy
Etusivu | Brewcat
http://www.lappo.fi/
Panimonurkka - Kotioluen valmistustarpeita
Cheers tästä.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
250
Reittausblogin opeilla tuli itse aloiteltua Kotioluen valmistus | Reittausblogi

Sen jälkeen tullut valmistettua useammat IPA:t, APA:t ja muunlaiset alet. Nyt olisi keväällä tarkoitus pistää pari pönttöä lageria tulemaan. Uudesta kämpästä löytyy mukavan kokoinen kylmiö, joten onnistuu vähän helpommin.
 

Ser Mika

(Tyhjä)
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
121
Reittausblogin opeilla tuli itse aloiteltua Kotioluen valmistus | Reittausblogi

Sen jälkeen tullut valmistettua useammat IPA:t, APA:t ja muunlaiset alet. Nyt olisi keväällä tarkoitus pistää pari pönttöä lageria tulemaan. Uudesta kämpästä löytyy mukavan kokoinen kylmiö, joten onnistuu vähän helpommin.
Tässä pitää jokin DYI kaappi tms kyhätä ettei tuo jälkikasvu pääse pönttöön käsiksi. Mikä tuo ideaali lämpötila pitäisi olla, ja saako millaisia heittoja olla että tulee vielä juomiskelpoista tavaraa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 999
Tässä pitää jokin DYI kaappi tms kyhätä ettei tuo jälkikasvu pääse pönttöön käsiksi. Mikä tuo ideaali lämpötila pitäisi olla, ja saako millaisia heittoja olla että tulee vielä juomiskelpoista tavaraa?
Alle 20 on ok, mieluiten oluesta riippuen n. 16-18 astetta. Eli kesällä kämpästä riippuen pitää käymispönttöä jäähdyttää joko vesihauteessa tai yo. kuvan kaltaisessa käymiskaapissa.

Panimonurkka.fi on hyväksi todettu tarvikkeita ja välineitä välittävä kauppa. Neuvoja harrastuksen alkuun saa myös sieltä.

Pussimäskäys on yksinkertainen ja suht halpa tapa lähteä alkuun, mutta nuo braumaister/grainfather kopiot (esim. bulldog brewer) on katsastamisen arvoisia.

Avainsana mikä kannattaa muistaa alussa on HYGIENIA.
Varsinkin alussa pilalle mennyt satsi voi vituttaa niin paljon, että harrastus jää tauolle.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
206
Tuore harrastaja täälläkin. Opiskelin netistä lukemalla oppaita (Reittausblogi, kotiolut.com) ja Youtubesta videoita katsomalla. Pari erää on tullut nyt pantua.

Toinen satsi tuli pullotettua toissapäivänä, hyvin vahvasti humaloitua IPAa 50 pulloa, ennen pullotusta maistui erittäin hyvälle. Ensimmäinen satsi meni harjottelun piikkiin, kymmenisen litraa sai juuri ja juuri juotua, ei ollut herkkua. Ensimmäisen satsin mäskäsin ja keitin 10 litran kattilassa. Kattilassa mäskäys oli sen verran ikävää hommaa mielestäni, joten päätin ostaa Klarsteinin Beerfestin mäskäysastian. Mäskäysastia oli kyllä hyvä ostos, helpottaa mäskäämistä huomattavasti ja saa kerralla pantua sopivan määrän.

Itsellä haasteena on ollut mäskäyksen jälkeen maltaiden huuhtelu. En millään jaksa odottaa ja valutella kaikkea vierrettä pois maltaista ja ajan kanssa huuhdella. Tästä syystä varmasti en saa kaikkea sokeria irti maltaista ja hyötysuhde jää matalaksi. Myös paljon vierrettä menee roskiin maltaiden mukana, joten erien koko on pienempi mitä oletettu tilavuus. Tähän pitää miettiä joku hyvä ja helppo toimintatapa.

Hygieniaan en ole erityiesti kiinnittänyt huomioa ennen kuin vierre on keitetty. Keittämisen jälkeen kaikki mikä koskee vierteesen on keitetty tai desinfioitu Star San -desinfiointiaineella. Saa nähdä tuleeko olueeseen pullossa olon aikana jotain pahoja makuja.

Reseptejä olen netistä lueskellut ja niiden perusteella tehnyt omat reseptit. Uutteista en ikinä tekisi itse olutta. Ei sitä voi sanoa edes, että itse pani. Sama kuin pakastealtaasta hakisi pullia ja väittäisi itse leivotuiksi. Seuraavan erän ohjeen taidan valita Brewdogin DIY Dogista, kannattaa tsekata tämä.

Kärsivällisyys palkitaan tässä harrastuksessa!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
329
Itsellä haasteena on ollut mäskäyksen jälkeen maltaiden huuhtelu. En millään jaksa odottaa ja valutella kaikkea vierrettä pois maltaista ja ajan kanssa huuhdella. Tästä syystä varmasti en saa kaikkea sokeria irti maltaista ja hyötysuhde jää matalaksi. Myös paljon vierrettä menee roskiin maltaiden mukana, joten erien koko on pienempi mitä oletettu tilavuus. Tähän pitää miettiä joku hyvä ja helppo toimintatapa.
Kannattaa vilkaista ainakin tuo, vaikkei sekään autuaaksi tee jos ei malta valutella säkkiä huuhtelun jälkeen: Vaihtoehtoinen huuhtelutekniikka pussimäskäykseen | Reittausblogi
 

freekevin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
549
Erittäin typerä ja yksinkertainen kysymys.
Tuleeko itse pannusta oluesta hyvää?
 

freekevin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
549
Mutta hirveä homma. :btooth:
Löytyykö jotain toimivaa valmissettiä (ei mitään marketin 20 euron muovikuraa) joilla aloittaa jos vähän tutkailisi hommaa.
Tuleeko paljon olut litralle hintaa?
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
250
Omat oluet on tulleet maksamaan noin 1€/l.

Edit: Ei tuossa nyt säästöä tule, jos laskee myös menetettyjä miestunteja. Mutta niitähän ei harrastustoiminnassa lasketa :happy:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190
Aivan väärä asenne jos lähetään heti litrahintaa miettimään.

Se voi olla mitä vain ~0,3-3€ väliltä (raaka-aineet) + välineet + oman ajan arvo.
Omissa laitteissa esim on nyt rahaa kiinni 4-4,5k€.
Litrahintaa siis ei tarvitse miettiä vielä hetkeen ainakaan :dead:

Itse teen tätä puhtaasti innostuksesta lajiin ja halusta tuottaa joskus kaupallisestikin.
Tuotteet ovat kevyesti kaupallista tasoa, monessa tapauksessa parempia mitenkään liioittelematta.


Kärsivällisyys on toki hyve, mutta prosessin kehittyessä sitä tarvitaan vähemmän.
Nykyään alet ovat parhaillaan 10-14pv keitosta juotavissa.
lager 21-42pv keitosta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
329
Jos pelkästään raaka-aineita ajattelee, niin varmaan jossain euron litrahinnassa pyörinee itselläkin. Vahvuutta toki saa säädeltyä kohtalaisen pienellä kustannuksella tiettyyn rajaan asti, joten se riippuu vähän mihin vertaa. Ei ole koskaan tullut sen tarkemmin ajateltua, koska kuten @Kojashi jo sanoi, niin ei tuota kannata rahankäytön tai ainakaan -säästön kannalta ajatella. Aikaa tuohon sitoutuu kohtalaisen paljon ja sen lisäksi välinehankinnat sun muut juoksevat kustannukset. Kannattaa harkita rakkaudesta lajiin, ei niinkään kulupuolen kannalta.

Prosessi itsessäänhän noissa mäskäämällä tehdyissä on käytännössä täysin sama kuin isomman mittakaavan panimoilla, joten eipä siinä ihmeempää syytä miksi osaavalla tekijällä tulisi yhtään kaupallista panimoa huonompaa olutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
294
Lähdin grainfatherilla tähän touhuun.
Esim tuosta -> Grainfather Connect

Alkuinvestointi kirpaisi, mutta ei kiinnostanut kattilaleikit sotkuineen ja täysmäskäystä oli päästävä tekemään.
Oma potti pyörii tällähetkellä siinä +1K korvilla.

Mukava harrastus ja mukavat harrastajat.
Totally worth it :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Lähdin grainfatherilla tähän touhuun.
Esim tuosta -> Grainfather Connect

Alkuinvestointi kirpaisi, mutta ei kiinnostanut kattilaleikit sotkuineen ja täysmäskäystä oli päästävä tekemään.
Oma potti pyörii tällähetkellä siinä +1K korvilla.

Mukava harrastus ja mukavat harrastajat.
Totally worth it :tup:
Voiko tuollaista pitää lämmitetyssä kellarissa? :drool:
Tarviiko tuon lisäksi paljon lisää tilaa ja tarvikkeita?

"Tällä laitteistolla kestää keskimäärin 4 tuntia tehdä satsi olutta" -mitäs paskaa tämä nyt on, eihän se nyt mikään mikro nyt kuitenkaan ole? :bored:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
26
Itsellä haasteena on ollut mäskäyksen jälkeen maltaiden huuhtelu. En millään jaksa odottaa ja valutella kaikkea vierrettä pois maltaista ja ajan kanssa huuhdella. Tästä syystä varmasti en saa kaikkea sokeria irti maltaista ja hyötysuhde jää matalaksi. Myös paljon vierrettä menee roskiin maltaiden mukana, joten erien koko on pienempi mitä oletettu tilavuus. Tähän pitää miettiä joku hyvä ja helppo toimintatapa.
Googleta "No sparge brewing" siinä on ratkaisu ongelmaasi, maltaita kuluu hiukan enemmän mutta halpaahan se on. Mitä apuohjelmaa käytät? Asetuksia rukkaamalla pääset eroon myös hyötysuhdeongelmista, jälleen maltaita kuluu hiukan enemmän mutta.. Eli laitat esim brewmatesta ne Default brew day mode settingsit kohdilleen. Vaatii toki muutamia panoja että alkaa osumaan. Jos ihan defaulttina menee niin taitaa aika alakanttiin olla siellä kaikki hävikkiin liittyvät.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
206
Kannattaa vilkaista ainakin tuo, vaikkei sekään autuaaksi tee jos ei malta valutella säkkiä huuhtelun jälkeen: Vaihtoehtoinen huuhtelutekniikka pussimäskäykseen | Reittausblogi
Googleta "No sparge brewing" siinä on ratkaisu ongelmaasi, maltaita kuluu hiukan enemmän mutta halpaahan se on. Mitä apuohjelmaa käytät? Asetuksia rukkaamalla pääset eroon myös hyötysuhdeongelmista, jälleen maltaita kuluu hiukan enemmän mutta.. Eli laitat esim brewmatesta ne Default brew day mode settingsit kohdilleen. Vaatii toki muutamia panoja että alkaa osumaan. Jos ihan defaulttina menee niin taitaa aika alakanttiin olla siellä kaikki hävikkiin liittyvät.
Jyrchi tuota ohjetta lueskelin ja oli tarkoitus kokeilla, mutta jäi jostain syystä kokeilematta.

peep Brewmatea käytän. Laitoin eräkoon 10% isommaksi mitä oli tarkoitus ja mäskäyksen hyötysuhde asetettu 65 prosenttiin. Itse asiassa nyt kun rupesin miettimään asiaaniin OG taisi olla tässä minun jälkimmäisessä panossa reilusti suurempi kuin tavoiteltu. Lisäilin sitten keiton jälkeen vettä sen verran, että tavoiteltu ominaistilavuus saavutettiin. 20 litraa sain pönttöön vierrettä käymään, kun 22 litraa oli eräkoko Brewmatessa. Tuo pari litraa nyt jäi siinä huuhteluvaiheessa laittamatta keittoon mukaan, kun siinä oli mukana niin paljon kiinteää ainesta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
26
peep Brewmatea käytän. Laitoin eräkoon 10% isommaksi mitä oli tarkoitus ja mäskäyksen hyötysuhde asetettu 65 prosenttiin. Itse asiassa nyt kun rupesin miettimään asiaaniin OG taisi olla tässä minun jälkimmäisessä panossa reilusti suurempi kuin tavoiteltu. Lisäilin sitten keiton jälkeen vettä sen verran, että tavoiteltu ominaistilavuus saavutettiin. 20 litraa sain pönttöön vierrettä käymään, kun 22 litraa oli eräkoko Brewmatessa. Tuo pari litraa nyt jäi siinä huuhteluvaiheessa laittamatta keittoon mukaan, kun siinä oli mukana niin paljon kiinteää ainesta.
Testaas seuraava pano sillä että laitat sieltä brewmaten asetuksista sen BIAB:n päälle, se poistaa suoraan sparge waterin eli heti alussa laitetaan kaikki vesi mäskäysastiaan. Ennen keittoa vaan painelee pussia samoin kuin tekisit huuhtelun jälkeen ja kaadat valuneen vierteen kiehumaan, itse huuhtelu siis jää pois kokonaan. Nosta myös se grain absorbtion lähelle litraa/kilo.

Edit: Nykyään varalaitteena testauksia varten tuo beerfest mutta tossa on asetukset millä viimeksi pantu.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
294
Voiko tuollaista pitää lämmitetyssä kellarissa? :drool:
Tarviiko tuon lisäksi paljon lisää tilaa ja tarvikkeita?

"Tällä laitteistolla kestää keskimäärin 4 tuntia tehdä satsi olutta" -mitäs paskaa tämä nyt on, eihän se nyt mikään mikro nyt kuitenkaan ole? :bored:
Ei kait sillä väliä missä tuota pitää, kunhan ilmanvaihto jotenkin toimii. 30L vierrettä kun kiehuu 60-90min, niin höyryä on aika paljon liikkeellä.

Panimoa on tuon kanssa tullut pyöritettyä, ulkosaunassa, navetan karjakeittiössä, autotallissa, terassilla (naapureiden kansanjuhla) ja omassa keittiössä. Panimo (laitteisto + 3kpl sängynaluslaatikoita) tilpehööreineen mahtuu Audi A3:n kyytiin.

4H on mielestäni alakanttiin, desinfioinnit, putsaukset ennen/jälkeen ja muu mullaus on ottanut itseltäni sen 5-6h.

-> käyminen ja olusen kypsyminen sitten oluttyypin mukaan päälle.
 

freekevin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
549
Ei kait sillä väliä missä tuota pitää, kunhan ilmanvaihto jotenkin toimii. 30L vierrettä kun kiehuu 60-90min, niin höyryä on aika paljon liikkeellä.

Panimoa on tuon kanssa tullut pyöritettyä, ulkosaunassa, navetan karjakeittiössä, autotallissa, terassilla (naapureiden kansanjuhla) ja omassa keittiössä. Panimo (laitteisto + 3kpl sängynaluslaatikoita) tilpehööreineen mahtuu Audi A3:n kyytiin.

4H on mielestäni alakanttiin, desinfioinnit, putsaukset ennen/jälkeen ja muu mullaus on ottanut itseltäni sen 5-6h.

-> käyminen ja olusen kypsyminen sitten oluttyypin mukaan päälle.
Viitsitkö kertoa laitteesta lisää.
Käy vähän läpi miten olutta pannaan tuolla laitoksella. Mistä tarvikkeet, mitä tarvikkeita ja pesut yms vaiheet.
Alkoi kiinnostamaan, mutta ei just ole rahaa :sori:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
294
Toki.

Tuosta Grainfatherin juutuuppikanavan matskua ->

Ja tuossa jokun toisen veijarin step by step samalla vehkeellä. Kokkailee Punk IPA:n kloonia ->

Ja koko laitteen arvosteluvideo ->
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190
Mielestäni parasta olutta mitä on tullut maisteltua.
Sivuten toista ketkua.

Suosittelen:
Beer Forum • View topic - Nogne #100

Reseptillä tuli erittäin hyvää kamaa.
Itsellä vielä muutama pullo kypsyteltyä jäljellä, tein joulukuussa 2015.
Pian siis tehtävä lisää. :rolleyes:

Noihin Grainfather-videoihin sellainen huomio.
Itselläni paras hyötysuhde on tullut silloin kun olen saanut täydellä virtauksella kaiken nesteen valumaan maltaiden läpi (ei ylivuotoputkesta).
Vaatii ilmavan mäskin, karkean jauhatuksen ja lisäapuna mahdollisesti tattarin/riisin kuoria.

Sanoohan sen järkikin, jos virtaus menee noin vauhdilla keskiputkesta, niin suurelta osin kierrätät sitä samaa nestettä ja maltaiden läpi neste ei kierrä.

e:typo
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 999
Vaatii ilmavan mäskin, karkean jauhatuksen ja lisäapuna mahdollisesti tattarin/riisin kuoria.
Kauran kuoret on myös mainio tuohon mäskipatjan läpäisyyn auttava aines.

Mäski pysyy yleensä suht hyvin läpäisevänä jos mukana on vain kuorimatonta, riittävän karkeaksi rouhittua ohramallasta.

Mutta sitten kun sekaan laitetaan vehnää, kuorittuja ja paahdettuja ohramaltaita, kaurahiutaleita ja ruismallasta, niin mäski tukkeutuu helposti. (Mistäkö tiedän :kahvi: )
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
294
Suosittelen:
Beer Forum • View topic - Nogne #100

Reseptillä tuli erittäin hyvää kamaa.
Itsellä vielä muutama pullo kypsyteltyä jäljellä, tein joulukuussa 2015.
Pian siis tehtävä lisää. :rolleyes:
Tämä on olluttkin harkinnassa. Teitkö tuon tuplamäskäyksellä vai pienensitkö satsin grainfatheriin mahtuvaksi?

Mutta sitten kun sekaan laitetaan vehnää, kuorittuja ja paahdettuja ohramaltaita, kaurahiutaleita ja ruismallasta, niin mäski tukkeutuu helposti. (Mistäkö tiedän :kahvi: )
Dem ruismallas memories.. Keittiö ku pommin jäljiltä. :psmoke:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
120
Joko on täällä panomiehet aloittaneet vappujuomien valmistamisen?

Itse laitoin tätä ohjetta hieman muokaten siman tulemaan.
Ohje panimosiman valmistamiseen | Reittausblogi
Muutoin tuli suunnilleen puolitettua ohje, mutta hunajan määrä oli 500g ja sitruunoita se kokonaisen ohjeen kolme, 6,5-7% pitäisi olla lopputulos.
Tarkoituksena pullottaa olutpulloihin ja antaa kypsyä vapun yli(suurimman osan ainakin).
Tuli tänään itekkin kokeiltua tällä ohjeella ja hiivaksi us-05.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 193
Viestejä
4 215 441
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Murtz

Hinta.fi

Ylös Bottom