- Liittynyt
- 03.01.2017
- Viestejä
- 284
Eikö olisi sama tehdä humaloitua kiljua?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikö olisi sama tehdä humaloitua kiljua?
Tarvittaisiin ideoita mitä kaljaa keittelisi seuraavaksi. Tällä hetkellä on valmiina IPAa ja witbieriä, joista on jo puolet juotu.
Eikö olisi sama tehdä humaloitua kiljua?
Kyllä 10 päivässä pitäisi jo valmista tulla. Hiivas on varmaan nukahtanut tai sitten hiivaa on ollut liian vähän. Kokeilepa ravistella pönttöä ihan reilusti. Uskoisin, että tällä tavalla hiiva herää. Itellä kävi 2 päivässä tosi kovaa 1.059 --> 1.018, jonka jälkeen hyytyi. Heitin kuivahumalat pönttöön ja sekoittelin kunnolla. Lähti tämän jälkeen käymään vielä mukavasti, muttei niin rajusti kuin alussa.Olut on nyt käynyt 10 vuorokautta, ja ominaispaino oli laskenut vasta 1,025:een. Aluksi oli siis 1,050. Pitäisikö olla huolissaan? Vesilukko on kyllä koko ajan kuplinut havaittavasti ja lämpötila on ollut 19 ja 20 asteen välillä.
Ulkonäkö oli tällä hetkellä melko utuista, maku ja tuoksu muistuttivat suodattamatonta vehnäolutta. Melkein voisi juoda tuollaisenaan
Kyllä 10 päivässä pitäisi jo valmista tulla. Hiivas on varmaan nukahtanut tai sitten hiivaa on ollut liian vähän. Kokeilepa ravistella pönttöä ihan reilusti. Uskoisin, että tällä tavalla hiiva herää. Itellä kävi 2 päivässä tosi kovaa 1.059 --> 1.018, jonka jälkeen hyytyi. Heitin kuivahumalat pönttöön ja sekoittelin kunnolla. Lähti tämän jälkeen käymään vielä mukavasti, muttei niin rajusti kuin alussa.
Sanoin hieman epämääräisesti. Tarkoitin lähinnä, että sekoittelin vierrettä melalla pohjia myöten, että hiiva sekoittui hyvin vierteen joukkoon. En mitenkään hapettamistarkoituksessa enää tuossa vaiheessa. Oon puolet yhdestä erästä kaatanut viemäriin, kun S-04 nukahti ja löin 1.018 FG:ssä pulloon. Tätä virhettä en enää toista.Tätä en itse tekisi, ellei ole syytä epäillä erityisen alhaista käymisastetta tai sitä, että ei ole käynyt juuri lainkaan.
Jos kyse onkin normaalia matalammasta käymisasteesta muuten, esim. runsaasti käymiskelvottomia sokereita vierteessä niin tuo vain hapettaa oluen, joka herkästi pilaa oluen kokonaan.
Parempi on vain ennen käymistä ilmata vierre hyvin, hiivata se riittävällä hiivamäärällä ja antaa sen jälkeen terveen, elinvoimaisen hiivan käydä rauhassa.
Monet lisäävät kuivahumaloiden yhteydessä jopa sokeria pönttöön jotta tulisi co2:sta jonkin verran ja kuivahumaloinnin yhteydessä pönttöön päässyt happi poistuisi vesilukon kautta.
Durrasiirapissa ja hunajassa voi olla (olut)hiivalle vaikeammin käytettäviä sokereita kuin normaalissa vierteessä. Anna käydä vaan rauhassa.Sokereina on siis tuota BriessSweet -durrasiirappia yksi pönikkä, eli 1,5 kg, ja 120 grammaa hunajaa. Vettä on n. 10 litraa ja aluksi ominaispaino oli 1,050. Käytin ohjeen mukaan yhden paketin Danstar Nottingham -hiivaa. En kylläkään herätellyt hiivaa, vaan kaadoin suoraan sekaan. Nyt luin hiivan valmistajan omista ohjeista, että suosittelevat nesteyttämään. Käyminen alkoi kyllä nopeasti, illalla laitoin pönttöön ja aamulla pulputti. Ja kuten sanottua, edelleen pulputusta on kuulunut, ja kyllä tuo tuolla näytti ihan kuplivan.
Avasin pöntön ja otin uuden näytteen pinnalta. Aiemmin otin hanasta. Pinnalla oli hieman hapokkaampaa tavaraa ja ominaispaino oli 1,019.
Sekoitin nyt hieman pohjia myöten, katsotaan miten käy. Käymisastia on muuten 30 litran ämpäri, voiko vähäinen nestemäärä isossa astiassa vaikuttaa asiaan?
Jos näistä joku ymmärtää, niin tuon hiilihydraattikoostumus on glukoosia 10%, maltoosia 45%, maltotrioosia 16% ja polysakkarideja 24%.Durrasiirapissa ja hunajassa voi olla (olut)hiivalle vaikeammin käytettäviä sokereita kuin normaalissa vierteessä. Anna käydä vaan rauhassa.
Pistetääs välillä tällänen "fast lager" ettei ole niin ipa painotteista. Mallaspohja Pilsner 85%, Vienna 10%, Munich Light 5%. Hiiva W34/70. Katkerona chinook ja aromi saaz. Viisi päivää pääkäyminen (13c), viisi päivää (21c) ja pari päivää cold crash. Kegiin 40psi 24h+liivate ja lopputulos kuvassa jota kyllä juo useamma tuopin.
Viking Malt on näköjään poistanut sahtimaltaan katalogistaan.
- Most sahti brewers use Finnish Sahti Malt as their base malt. Viking Malt produces this proprietary barley malt blend principally from Pilsner malt and smaller amounts of specialty malts. However, any combination of Pilsner, Vienna or Munich malts will make a good sahti. My own favorite blend for sahti is ¾ of Pilsner and ¼ of Munich.
- Most sahti recipes include 5–10 % Finnish dark rye malt called kaljamallas. This unique lightly roasted malt (color unit is around 180 EBC) adds color and lends a soft taste of dark rye bread. Although it is not a caramel malt, the best widely available substitute is perhaps caramel rye malt.
Sahti Recipe and Farmhouse Brewing Tips
Viking Malt on näköjään poistanut sahtimaltaan katalogistaan.
Alunperin toi vikinkin sahtimallas oli vain pilsnerin ja erikoismaltaiden sekoitus. Voit kyllä tehä tätä itteki.
Meinaa usko ja toivo loppua pöntössä olevan bitterin kans. Kävi 2 päivässä 1.018, jonka jälkeen vähän hyytyi, ja sekoittelin kevyesti ja kuivahumaloin jo tässä vaiheessa. Tämän jälkeen lähti käymään uudestaan kohtuullisen kiivaasti ja kävi ehkä pari päivää. Nyt menty jo viikon ajan tämän jälkeen niin, että muutama kupla minuutissa pulputtaa. On se kumma, kun 2 viikon käymisaika ei riitä. Meinasin pullottaa jo viime vkl, mut saa nähä pullotanko tänäkään vkl
Jeps, mittasin ominaispainoksi tänään 1.012, joten alkaa varmasti oleen valmista. Käymisaste 80% S-04 hiivalla. Karamellimallasta pohjassa ja 68 asteen mäskäys, joten ei pitäis älyttömän kuivaks ees mennä. Tosin täyden varmuuden saisi, kun mittaisi parina päivänä ominaispainoa, jonka ei pitäisi muuttua. Taidan heittää pöntön parvekkeelle cold crashiin ja huomenillalla pulloon. Kyllä tuo vuorokaudenki cold crash hieman kirkastaa. Onneks on ulkolämpötila varsinkin yöllä kohdallaan cold crashia ajatellenKyse ei välttämättä ole käymisestä enää tuossa vaiheessa, vaan olueeseen sitoutuneen hiilidioksin vapautumisesta syystä tai toisesta.
Joskus tuohon vesilukon aktivoitumiseen riittää lämpötilan muutos asteella, pöntön liikahtaminen tai mitä vain kuun asennosta eteenpäin. Sitä co2:sta voi sitoutua yllättävän paljon käymisen aikana olueeseen. Toisaalta kuivahumaloiden jälkeen voi aktivoitumista tulla muutenkin sillä humalan entsyymit nostaa hieman käymisastetta.
Pullottaisin menemään jos pari viikkoa ollut pöntössä, toki suosittelen muutaman päivän cold crashia väliin ja liivatteella kirkastaminen jos haluaa erityisen kirkasta olutta.
Itellä ei ihan hirveästi kokemusta, mutta yhden erän kokemuksella sanoisin, että ensimmäinen pullo kannattaa avata aikasintaan vasta 2 viikon jälkikäymisen jälkeen. Ite maistelin omaa tuotosta kerran viikossa ja 1. viikon jälkeen bisse on vielä aika pahan makuista makeahkoa lientä. 2 viikon jälkeen oli ihan juotavaa ja vasta 3 viikon jälkeen oikeasti hyvää. Muistaakseni 4 viikon jälkeen maku ei juurikaan parantunut enää. Kyseessä siis hedelmäinen IPA, jonka kuuluukin olla nuorena juotavaa. Tummemmat oluet ja lagerit sitten vaativat hieman pidemmän kypsyttelyn.Nyt on durraolut pullotettu. Viime torstain sekoittelun jälkeen muutamassa päivässä ominaispaino laski 1,020 -> 1,015. Keskiviikkona, siis viikko sekoittelun jälkeen, alkoi vesilukko alkoi hiljentymään. Annoin olla vielä muutaman päivän ja laitoin tänään pulloon. Nyt ominaispaino oli 1,010. Viikon päästä ajattelin korkata ensimmäisen kokeeksi. Jos lopputulos on juomiskelpoista, tulee noita tuhottua ehkä yksi viikossa, joten maun kehittymistä on aikaa seurailla.
Tuli tilattua 30L Klarstein Mundschenk, 320€ posteineen. Pitäisi olla ihan asiallinen vehje hintaisekseen.
Kiinalainen Lotto
Ja ei enää löydy klarsteinin suvustolta jostakin syystä
Muistaakseni ainakin arsegan, mundschenk ja ace microbrewer on sama modattu kiinalainen teepannu.
Hopcat, Brew Devil* näyttäisi olevan myös. Yksi kappale raspberryjä lojuukin ylimääräisenä eli saattaapi mennä piakkoin sisuksia vaihtoon.
Arsegan
Eiköhän tuolla ihan kelpo kiljua pane ilman modaamistakin.
Nykyinen setti on yksinkertainen rosterinen 33l kattila johon asentelin hanan ja 2400w vastuksen. BIAB hommia siis tähän asti ja on toiminut moitteetta viimeiset 4v. Nyt kaipasin helpompaa ja tasaisempaa tapaa asteittaiseen mäskäykseen. Ja ehkä tällä saa nykyistä hyötysuhdetta (70-75%) vähän nostettua kun tuo pumppu aktiivisesti kierrättää tuota vierrettä mäskin läpi. Huuhtelukin on vähän helpompaa kun voi tuon korin nostaa vaan lopuksi valumaan ylös ja huuhtelu, vrt nykyiseen pussiin joka on aika tuskaa huuhdella nätisti kun maltaita on se 7-8kg pussissa.
Päivää arvon panomiehet!
Tässä pitkään ajatus panohommista kytenyt ilmoilla. Olen tässä katsellut viimeisen kuukauden videoita ja lueskellut tuota rakkaudella pantu kirjaa. Kova pöhinä olis alkaa hommiin.
Mietin että lähteäkkö kattiloiden kanssa liikkeelle, vaiko panostaisi Brew Monkin tai vastaavan suoraan. Olen käynyt muutamat panosessiot tuttavan luona katselemassa joten ei täysin vieras prosessi ole.
Mitäs suosittelette alkuun hanktitavaksi?
Jooh, näin olen ymmärtänyt. Puolitutun luona näin ton kattiloilla värkkäilyn eikä sekään nyt ihan mikään älytön homma tietenkään ollut (varmaan suuri innostus niin ei edes ymmärtäny kuin paljon säätöä siinä voi olla ja kokenut kattiloilla värkkääjä saattoi saada hommat näyttämään helpommalta...).
Pitää metsästää tollaista laitetta...
Ensimmäinen kerta kun teen pohjahiivaolutta, vaikka ale-lämpötilassahan tuo käykin.
"Higher temperatures lead to more diacetyl formation. For example, a lager beer that is fermented at 57° F can produce up to three times as much diacetyl as a similar beer fermented at 40° F.
Diacetyl removal is accelerated at higher temperatures. Some lager brewers raise the temperature of the beer to around 57–61° F for a day or so after primary fermentation and prior to cold conditioning. This is called a diacetyl rest. Ale brewers can also perform a diacetyl rest by waiting for a couple of days after primary fermentation is over before chilling the beer."