Olen lähes vuoden seuraillut enemmän ja vähemmän tätä ketjua sekä lueskellut reittausblogin juttuja ym. Nyt olen vihdoin ajatellut aloittaa omat panohommat, kun asia jotenkin nyt vaan kiehtoo entistä enemmän. Ehkä viimeinen sysäys homman aloittamiseen oli jenkkipoikien youtube-video candy orange hazy ipasta. Se nyt vaan kuulostaa niin älyttömän herkulliselta, että pakko testata. Tuskin on edes liian vaativa näin keltanokalle näissä hommissa.
Candy Orange IPA - Hazy Session
Samalla tähän liittyen kaipailisin hieman teidän kommentteja.
Jos oikein brewmaten kanssa laskeskelin, tuossa ei ole IBUja edes 10 yksikköä. Itse en mistään katkeroisesta edes tykkää, mutta ehkä silti joku 15 vois olla hyvä ?
Youtuben kommenteissa pojat valitteli, että lemon drops humalat tuottivat kivan aromin, mutta maku oli jotenkin karhea. Mitenkä toimis, jos lemon dropsin tilalla käyttäisi esim. amarilloa ? Tätä siis heti keiton jälkeen primääriin sekä myöhemmin kuivahumalana.
Tavoitteena olisi saada helposti juotavaa hazy ipaa, jossa sokeroitu appelsiini olisi päällimmäisenä aromina ja lisäksi sitruksisuutta ja trooppista hedelmää kylkeen.
Entäpä miten tuon hiivan kanssa sitten. Pojat käyttäneet WLP001:stä, mutta noin 10 € hankintahinta pussille vetää hieman mietteliääksi. Toimisko vaikka US-05 ihan yhtä hyvin ? Tyyliin sopii hiiva, jossa matala flokkulaatio ja käymisaste.