OLED-TV

Sinne lähti S90C 77” suoraan Samsungilta tilaukseen, kun tuli taas ”kohtuulliseen tarjoukseen” :cigar:
 

Liitteet

  • IMG_7241.jpeg
    IMG_7241.jpeg
    119,2 KB · Luettu: 478
Onko Philipsin OLED908:sta kenelläkään kokemuksia? Sehän vaikuttaa melko tasapainoiselta kokonaisuudelta; mukana mm. Dolby Vision. Hinta 65'' on 2500 euroa. Toki S90C on tonnin halvempi, mutta monta Samsungia kokeneena olisin jo valmis vaihtamaan käyttöjärjestelmää. Olisiko perusteltua kokeilla Philipsiä, vai mitä mieltä olette? Sony A80L tavallaan kiinnostaa myös, koska katselutilani on melko hämärä.

itsellä 77 tuumainen 908… hyvä kuva, hyvä ääni (televisioksi) mutta ei ole itsellä vertailukohtaa. Lg ja Panasonic ovat vähän kirkkaampia (joko parempi jäähdytys, tai niitä vain ajetaan lujempaa…) mutta riittävän lähellä. Eli hinta millä 908 vs G3 vs Panasonicin tämän vuoden malli lähtee ratkaisee eniten! Tuo siis testien perusteella luettua, mutta ei pääse kotona oikeis testaamaan kaikkia kolmea rinta rinnan…
 
Viimeksi muokattu:
Mitenköhän harvassa muuten ovat nuo HDR10/DV sarjat, jotka edes käyttävät yli 1000 nitin kirkkauksia? Ilmeisesti hyvin yleistä, että masteroidaan max 1000 nittiin. Siksi normaalilla tonemappauksella ei oikein saa näistä yli 1000 nitin puskevista TV:istä edes kaikkea potentiaalia irti. Vertailin tässä vielä vähän tuota S90C/S95C contrast enchanceria ja active tonemappingia, ja niiden ero näkyisi olevan pähkinänkuoressa se, että CE kompressoi kuvan kirkkautta ylöspäin, mutta ei yli maksimin. Eli ne aivan kirkkaimmat highlightit pysyvät todennäköisesti aika samassa kuin filmmakerilla, mutta kaikki vähänkään sen alle jäävä kirkastuu. Ihan toimiva tapa saada kuvasta kirkkaampi ilman, että se lähtee ihan lapasesta. Tuo ei tunnu oikeastaan koskaan vetävän kirkkautta överiksi, ja antaa aika hyvän ja balanssissa olevan lopputuloksen.

Tuo active tonemapping sen sijaan puskee kirkkautta koko spektriltä ylöspäin, ja nostaa myös highlightit maksimia korkeammalle. Eli tällä saa tästä S95C modin 1300 nitin kirkkaudesta kyllä kaiken irti, ja jotkut highlightit ovat ihan hemmetin maukkaita, mutta tuon kanssa kyllä menevät kirkkaudet välillä niin villiksi, etteivät silmät hämärässä huoneessa enää kestä. Harmi kyllä, koska tuo active tonemapping saa etenkin jotkut scifileffat ja animaatiot näyttämään ihan älyttömän hienoilta, mutta ne yli 1000 nitin toistuvasti paukkuvat highlightit kyllä pistävät oikeasti silmät vuotamaan vettä. Ehkä kirkkaasti valaistussa huoneessa tuo olisi todella hyvä, mutta tähän valaistukseen se on vain aika murhaava välillä. Pistää myös miettimään, että mihin hittoon enää kukaa tarvitsee enemmän HDR kirkkautta kuin mitä näillä S95C asetuksilla irtoaa. Melkein voisi kokeilla vetää tuon S95C modin pois ja takaisin S90C spekseille, niin sitten tuo active tonemapping olisi vähän maltillisempi. Tuo active tonemapping ei tosin tee juuri mitään, jos kyseessä on HDR10+ tukeva sisältö, koska niissä se tonemappaus on jo valmiiksi aika optimoitu. Sen sijaan contrast enchancer toimii niissä kuten HDR10 sisällössäkin.

Mietin myös tuota Dolby Vision tarpeellisuutta, kun S90C:kin pystyy näyttämään 100% tuosta 0-1000 nit dynamiikasta ja 100% tuosta P3-väriavaruudesta, eli sinänsä sitä metadataa ei pitäisi tarvita yhtään mihinkään. Toki joskus Dolby Visionin versio on vain masteroitu tarkoituksella eri näköiseksi, mutta nämä tapaukset lienevät aika harvinaisia. Tässä aiheen parissa takkia pyöriteltyäni alan taas kääntyä sille kannalle, ettei se Dolby Vision ole kovin tärkeä, jos TV:ssä riittää kirkkautta niin paljon, ettei tonemappauksille ole tarvetta. Olisihan se DV kiva lisä, mutta lopputulos määräytyy paljon enemmän sen mukaan, kuinka hyvin TV pystyy HDR kuvaa teknisesti näyttämään, kuin mitä formaattia siihen käytetään. Kyllähän tämä Samppa upeaa kuvaa puskee, kun asetukset on laittanut kohdilleen. Tuo Filmmaker mode on vain oletusasetuksilla niin lattea, ettei sillä saa mitään QD-OLEDin potentiaalista irti muualla kuin jossain youtuben todella kirkkaissa HDR-demovideoissa.
 
En edelleenkään ymmärrä tätä älytöntä öyhötystä noista kirkkauksien tasoista. Noi yli 1000 niin kirkkaudet eivät kuitenkaan ole kuitenkaan kuin pienissä yksityiskohdissa. Itsellä ainakin C2 puskee jo sen verran kirkasta kuvaa, että tekstityksiä oli pakko haalentaa kun hämärässä ottivat aivan järkyttävästi silmään. Onneksi tuo onnistuu kaikissa nykyisissä steamaus palveluissa.

Lähinnä nyky oledeisssa vertailu on todella vaikeaa normaaleissa olosuhteissa. Omallakin ruudulla tuntuu hyvinkin paljon siltä että kirkkaus kyllä riittää. Enemmänkin kyse on materiaalista mitä katsoo. Erot ovat kuitenkin hyvinkin pienet nyky oledeilla ellei pääse vierekkäin vertaamaan samalla materiaalilla.

Valitsemalla minkä tahansa nyky oledin ei voi kyllä mennä metsään. Jos menet liikkeeseen katselemaan uusia näkölaitteita, niin kaukaa voi jo nähdä mitkä on oledeita ja mitkä ei.
 
Kävin paikallisessa Gigantissa näyttämässä tämän tarjouksen ja myivät samaan hintaan tuon nähtyään. Otin varuilta vielä 5V takuun, jos sattuvat nuo kiinnipalamiset yllättämään.

Kävin myös itse eilen paikallisessa Gigantissa ja Powerissa pyörimässä, mutta kenelläkään ei ollut 77” Samsungia hyllyssä, joten päätin sitten tilata suoraan netistä.

LG:n 77” olisi löytynyt suoraan hyllystä, mutta halusin vaihtaa merkkiä LG:stä Samsungiin täältä luettujen kokemusten ja arvioiden jälkeen.
 
Kävin myös itse eilen paikallisessa Gigantissa ja Powerissa pyörimässä, mutta kenelläkään ei ollut 77” Samsungia hyllyssä, joten päätin sitten tilata suoraan netistä.

LG:n 77” olisi löytynyt suoraan hyllystä, mutta halusin vaihtaa merkkiä LG:stä Samsungiin täältä luettujen kokemusten ja arvioiden jälkeen.

Jeps, itselläkin kokemusta Philipsin ja LG:n OLEDeista ja samalla vaihtoajatuksella lähti tämä ostoon. Kohtapa sitä pääsee tarkastelemaan mitä nuo erot ovat oikeasti ja toivoa ettei tule noita palamisongelmia gen2 paneeleissa :thumbsup:
 
Lähinnä nyky oledeisssa vertailu on todella vaikeaa normaaleissa olosuhteissa. Omallakin ruudulla tuntuu hyvinkin paljon siltä että kirkkaus kyllä riittää. Enemmänkin kyse on materiaalista mitä katsoo. Erot ovat kuitenkin hyvinkin pienet nyky oledeilla ellei pääse vierekkäin vertaamaan samalla materiaalilla.

Valitsemalla minkä tahansa nyky oledin ei voi kyllä mennä metsään. Jos menet liikkeeseen katselemaan uusia näkölaitteita, niin kaukaa voi jo nähdä mitkä on oledeita ja mitkä ei.

Enemmän kannattaa kiinnittää huomiota siihen mitä käyttöä sille oled töllölle tulee olemaan. Mm tarvitsetko usempaa hdmi 2.1 porttia (vieläkin on valmistajia jotka tarjoavat 1-2 kpl näitä ja ihme patenttiratkaisuja) ja tämän myötä mihin tarkoitukseen tv tulee. Minkälainen käyttöjärjestelmä, kaukosäädin ja lisähärpäkkeet on jne. Samalla kannattanee ottaa selvää mitenkä näitä " uusimpia" ominaisuuksia on ajettu niihin töllöihin. Kuten täältä saanut joistain Philipseistä lukea, että pelaaminen ja 4k ei ole niin yksinkertaista, jollei jopa sula mahdottomuus (pysty vai vaakareso puolittuu). Sonylla piti tehdä myös mielenkiintoisia säätöjä saadakseen pc kuva toimimaan, ainakin pari vuotta vanhoissa malleissa.

Loput sitten sen mukaan mikä sopii omalle budjektille ja sisustukseen, jos se nyt siinä kohtaa on vaikka emännästä kiinni. Muuten samoilla linjoilla, että peruskäyttöön, pelaamiseen jne on erot marginaalisia ja vaaka kallistuu eri aspekteilla eri valmistajien suuntaan. Sonylla liiketoiston puolelle, lg pärjännyt yleisesti ottaen joka tasolla hyvin ja tarjonnut jo pari vuotta hyvää täyttä tukea pelaamiselle jne. Samsungin kuvaa taas kehuttu, mutta qd oled ei kai ole vielä päässyt ihan siihen pisteeseen, että kestäisi kulumista samalla tasolla. Ja lastenvikojahan näistä kaikista tuntuu löytyvän, itse kannattaa kaivella ja päättää mikä on pienin paha vs mitä saat rahalle vastinetta.
 
Kävin myös itse eilen paikallisessa Gigantissa ja Powerissa pyörimässä, mutta kenelläkään ei ollut 77” Samsungia hyllyssä, joten päätin sitten tilata suoraan netistä.

LG:n 77” olisi löytynyt suoraan hyllystä, mutta halusin vaihtaa merkkiä LG:stä Samsungiin täältä luettujen kokemusten ja arvioiden jälkeen.

Millä paikkakunnalla löytyi lg hyllystä?
 
En edelleenkään ymmärrä tätä älytöntä öyhötystä noista kirkkauksien tasoista. Noi yli 1000 niin kirkkaudet eivät kuitenkaan ole kuitenkaan kuin pienissä yksityiskohdissa. Itsellä ainakin C2 puskee jo sen verran kirkasta kuvaa, että tekstityksiä oli pakko haalentaa kun hämärässä ottivat aivan järkyttävästi silmään. Onneksi tuo onnistuu kaikissa nykyisissä steamaus palveluissa.

...

Valitsemalla minkä tahansa nyky oledin ei voi kyllä mennä metsään. Jos menet liikkeeseen katselemaan uusia näkölaitteita, niin kaukaa voi jo nähdä mitkä on oledeita ja mitkä ei.
Niin no.. kyllähän oledin erottaa hyvässä ja pahassa.. valitettavasti minun silmät vuotaa verta jos joutus katsomaan kuvassa oikealla olevaa ruutua.. varsin kyvykäs s95b kuitenkin kyseessä..
20230725_163507.jpg
 
Noilla kuvilla ei kyllä paljoa tekemistä todellisuuden kanssa jos livenä katsoo.

Kamera vetää tummemmaksi vieressä olevaa?

Jos ero on tuota luokkaa niin ei pysty illan tullen jääkiekkoa katsomaan ilman aurinkorasvaa + aurinkolaseja.
 
Noilla kuvilla ei kyllä paljoa tekemistä todellisuuden kanssa jos livenä katsoo.

Kamera vetää tummemmaksi vieressä olevaa?

Jos ero on tuota luokkaa niin ei pysty illan tullen jääkiekkoa katsomaan ilman aurinkorasvaa + aurinkolaseja.

Aivan turhaa trollausta - Maksimikirkkaus ei ole sama kuin peruskirkkaus, kalibroituna se lätkä näyttää ihan samalta 100 nits ja 10000 nits ruudulta.

Isompi kirkkaus mahdollistaa yksittäisten kirkkaiden yksityiskohtien näyttämisen oikein - mutta vielä tärkeämpänä kaikkien värien näyttämisen kirkkaampina jolloin värit näyttävät paremmilta. Eikä kyse ole mistään ylikorostuksesta vaan ihan että punainen näyttää punaiselta eikä punaharmaalta.
 
Aivan turhaa trollausta - Maksimikirkkaus ei ole sama kuin peruskirkkaus, kalibroituna se lätkä näyttää ihan samalta 100 nits ja 10000 nits ruudulta.

Isompi kirkkaus mahdollistaa yksittäisten kirkkaiden yksityiskohtien näyttämisen oikein - mutta vielä tärkeämpänä kaikkien värien näyttämisen kirkkaampina jolloin värit näyttävät paremmilta. Eikä kyse ole mistään ylikorostuksesta vaan ihan että punainen näyttää punaiselta eikä punaharmaalta.

No juu noin mielummin.

Kahta asiaa ei jäänyt entisessä Sonyn silloisessa huippu 75" FALD 9504 (?) kaipaamaan, vähäistäkään bloomingia ja sitä pistävää maksimikirkkautta HDR kanssa. Näyttävä efekti, mutta liikaa silmille eteenkin jos väsyneenä katsoo telkkaria. Toki sekin että itellä 99% katselusta tapahtuu iltasella jolloin vähintääkin hämärää ja mielummin pimeää olkkarissa. En kyllä muista että olis noin kovasti nuo vaaleat sävyt ottaneet osumaa OLED siirtyessä :hmm: Ettei kuva olis vähän värittynyt?
 
Noilla kuvilla ei kyllä paljoa tekemistä todellisuuden kanssa jos livenä katsoo.

Kamera vetää tummemmaksi vieressä olevaa?

Jos ero on tuota luokkaa niin ei pysty illan tullen jääkiekkoa katsomaan ilman aurinkorasvaa + aurinkolaseja.
Itse käytän telkkua hämärässä ja ei ole hdr materiaalissa ikinä tarvinnut kirkkautta vähentää.. ei sen jääkiekon idea ole se että jää on 1500nits.
Katsoin tuossa huvikseni jonkun sdr jäkis pätkän hämärässä.. 200nits jää oli vähän tunkkaisen oloinen, 300nits jo näytti jäältä ja pysty katsomaan pidempäänkin, maksimi oli jotain 500...600nits ja eihän sitä nyt kokoruudulla viitsi hämärässä katsella.

Sitten toisaalta esim peleissä sinitaivas tai rantahiekka vaikka 400nit ja siihen päälle 1000+ nits aurinko niin kuva vaan näyttää siltä kuin sen kuvittelisi olevan. Ja kyllä, kyllä se ihan silmiin asti näytti tuolta kuin kuvissakin, pieni violetti extra mitä qd-oled tuottaa kameraan ei ole juurikaan silmille noin näkyvä.
Ja nuohan kuvassa näkyvät on niitä tilanteita missä oledit kyykkää, homma näkyy toki kirkkaissa päivänvalo kohtauksissa yleisestikin mutta ei samalla tavalla.(eli kuvan keskimääräinen kirkkaus voi olla ok mutta kirkkaat kohdat typistettynä)
 
Itse käytän telkkua hämärässä ja ei ole hdr materiaalissa ikinä tarvinnut kirkkautta vähentää.. ei sen jääkiekon idea ole se että jää on 1500nits.
Katsoin tuossa huvikseni jonkun sdr jäkis pätkän hämärässä.. 200nits jää oli vähän tunkkaisen oloinen, 300nits jo näytti jäältä ja pysty katsomaan pidempäänkin, maksimi oli jotain 500...600nits ja eihän sitä nyt kokoruudulla viitsi hämärässä katsella.

Sitten toisaalta esim peleissä sinitaivas tai rantahiekka vaikka 400nit ja siihen päälle 1000+ nits aurinko niin kuva vaan näyttää siltä kuin sen kuvittelisi olevan. Ja kyllä, kyllä se ihan silmiin asti näytti tuolta kuin kuvissakin, pieni violetti extra mitä qd-oled tuottaa kameraan ei ole juurikaan silmille noin näkyvä.
Ja nuohan kuvassa näkyvät on niitä tilanteita missä oledit kyykkää, homma näkyy toki kirkkaissa päivänvalo kohtauksissa yleisestikin mutta ei samalla tavalla.(eli kuvan keskimääräinen kirkkaus voi olla ok mutta kirkkaat kohdat typistettynä)

Tuo jääkiekko heitto oli kärjistys, mutta tuollaisen pienen "peruskirkkauden" nousun kyllä huomasi jo kun C9 vaihtui C1:seen, yksityiskohtia olin erottelevinani peremmin. Mutta jos tuo oikeanpuoleinen on s95b niin on kyllä oudon näköistä, tekeekö pelitila jotain tuohon :hmm: Ei mun mielestä yksikään omista kolmesta OLEDista ole noin tukkoiselta näyttänyt, ja siis tuo jääkiekkoheitto siihen nähden että jos tuossa on OLED normi valkoista niin tuo kirkkaampi on sitte jo sitä taskulamppu osastoa. Onhan se kuvassa ihan eri valovoimalla.
 
Tuo jääkiekko heitto oli kärjistys, mutta tuollaisen pienen "peruskirkkauden" nousun kyllä huomasi jo kun C9 vaihtui C1:seen, yksityiskohtia olin erottelevinani peremmin. Mutta jos tuo oikeanpuoleinen on s95b niin on kyllä oudon näköistä, tekeekö pelitila jotain tuohon :hmm: Ei mun mielestä yksikään omista kolmesta OLEDista ole noin tukkoiselta näyttänyt,
...
Koska nuo esimerkki kuvat oli sieltä valoisasta päästä niin valotus tehty että kirkkaimmassa näkyy yksityskohtia.. tavallaan vastakkain tuossa kokoruudun kirkkaudet 650..700nits vs 230nits(jos nyt oikein muistan) ero on siis iso..
Sitten taas jos ottaa keskimääräisemmän kuvan ja valottaa keskikirkkauden mukaan niin näyttää tasaisemmalta mutta kirkkaamman telkun kirkkaat kohdat palaa puhki ja niiden eroa ei kuvassa erotu.

edit: tuli paljon kuvia otettua vertailusta, toki löytyy paljon kuvia joissa oledi näyttää hyvältä.. nyt vaan oli keskustelua tuosta kirkkaudesta ja sen jutun juonista..
20230703_110624.jpg
 
Koska nuo esimerkki kuvat oli sieltä valoisasta päästä niin valotus tehty että kirkkaimmassa näkyy yksityskohtia.. tavallaan vastakkain tuossa kokoruudun kirkkaudet 650..700nits vs 230nits(jos nyt oikein muistan) ero on siis iso..
Sitten taas jos ottaa keskimääräisemmän kuvan ja valottaa keskikirkkauden mukaan niin näyttää tasaisemmalta mutta kirkkaamman telkun kirkkaat kohdat palaa puhki ja niiden eroa ei kuvassa erotu.

edit: tuli paljon kuvia otettua vertailusta, toki löytyy paljon kuvia joissa oledi näyttää hyvältä.. nyt vaan oli keskustelua tuosta kirkkaudesta ja sen jutun juonista..
20230703_110624.jpg

Kyllähän kirkkaudella on väliä tuon HDR-impactin osalta hämärämmässäkin huoneessa. Mutta tietyssä pisteessä tulee raja, missä kirkkautta on yksinkertaisesti tarpeeksi. Vanhalla LG B8 tuntui, että halusi aina puristaa kaiken mahdollisen kirkkauden irti, ja vaikka kuva oli hyvä, monesti toivoi siihen vähän enemmän voimaa taakse. S90C jo tehdasasetuksilla oli roimasti kirkkaampi ja niillä rajoilla, onko tarvetta enää olla kirkkaampi sen enempää peleissä kuin leffoissakaan. Tuon S95C modin jälkeen aletaan jo olla alueella, jossa kirkkaus menee välillä jo niin suureksi, että se alkaa väsyttää silmiä. Peleissä en esim halua käyttää active tone mappingia, koska se tekee kuvasta oikeasti epämiellyttävän kirkkaan. Tämä pistää miettimään, missä tilanteessa oikeasti haluaisi hyödyntää sitä miniledien murhapoltto-kirkkautta.

S95B on kirkkaudeltaan enemmän tuolla LG:n C-sarjan tasolla pelimoodissa, eli sen kohdalla voi vielä tulla olo, että kirkkaimmissa kohdissa kuva hyytyy liikaa. Mutta nämä nykyiset S95C/LG G3/Sony A95L alkavat oikeasti olla kirkkaudeltaan sellaisella tasolla, etten näe syytä enää jatkossa päivittää TV:tä isomman maksimikirkkauden vuoksi. Varmaan kohta pukkaa jotain 2000nit peak OLEDia jossa 100% white on 500nittiä, mutta kuka oikeasti käyttää tuollaisia kirkkauksia missään kaupan demohuoneen ulkopuolella? HDR puolella toki jos se kirkkaus käytetään _vain_ highlighteihin tarvittaessa, niin jotain etua voi saada. Mutta sitten palataan tähän, että valtaosa HDR sisällöstä on masteroitu 1000 nittiin, eikä sen yli olevaa kirkkautta hyödynnetä, ellei TV:llä kuvaa asetuksilla kirkasteta. Ja silloin palataan tuohon, että kuvan yleiskirkkaus heilahtaa äkkiä sinne hitsausmaski-osastolle.
 
Koska nuo esimerkki kuvat oli sieltä valoisasta päästä niin valotus tehty että kirkkaimmassa näkyy yksityskohtia.. tavallaan vastakkain tuossa kokoruudun kirkkaudet 650..700nits vs 230nits(jos nyt oikein muistan) ero on siis iso..
Sitten taas jos ottaa keskimääräisemmän kuvan ja valottaa keskikirkkauden mukaan niin näyttää tasaisemmalta mutta kirkkaamman telkun kirkkaat kohdat palaa puhki ja niiden eroa ei kuvassa erotu.

edit: tuli paljon kuvia otettua vertailusta, toki löytyy paljon kuvia joissa oledi näyttää hyvältä.. nyt vaan oli keskustelua tuosta kirkkaudesta ja sen jutun juonista..
20230703_110624.jpg

No tämä kirkkausero näyttää jo normaalimmalta :hmm:
 
Kiitos vastanneille. S92C lähti nyt tännekkin sitten lopulta tulemaan. Ootteko minkälaisia asetuksia käyttänyt? Rtingsin? Asorb tais tänne joskus myös laittaa jotkut asetukset.

Onko tuo S95 modi nobrainer tehdä? Takuu menee mahdollisesti?
 
Tuli eilen kotiutettua tuo LG:n 55 tuumanen C3 ja semmoiset "wow" -elämykset on kyllä vielä olleet hakusessa. Toki käyttötuntejakin on vasta takana noin 6h, että kunnollista benchmarkkausta en oo vielä saanut tehtyä. Jokatapauksessa semmonen iskevyys kuvasta mielestäni puuttuu. Aiempi telkkari oli Samsungin perus qled, Q70A, niin odotin tämän C3:n myötä vähän isompaa harppausta. Tähän mennessä TV:tä on tullut testailtua PS5:n kaverina ja HBO:sta GoTia myös katsellut. Vanhan neurootikon vainot heräsi heti, kun poistin näytön suojakalvon vasta noin tunnin käytön jälkeen, mutta ei kai noin lyhytaikainen suojakalvon paikoillaan pitäminen paneelille mitään vahinkoa aiheuta vaikkakin LG sen kehottaa ehdottomasti poistamaan ennen ensimmäistä käynnistystä? Aiempaa kokemusta oledista on LG:n 55 tuumaisesta BX:stä, jolla tuli pelattua PC:llä ja katsottua sarjoja aika reilusti ja siitä on kyllä päräyttävä fiilis jäänyt mieleen. Muistelen, että BX:ssä kuva oli jokseenkin "syvempi" ja kristallisempi, niinkuin olisi katsonut ikkunasta ulos. C3:lla en ainakaan vielä ole samaa fiilistä saanut vaan enemmän tuntuu, että katsoisi jonkin hiukan utuisen kalvon läpi. Kaikki virransäästöasetukset on pois päältä, "huippukirkkaus" -asetus on maksimilla ja kuva-asetukset muutenkin on säädetty elokuvatilaan ja mahdollisimman luonnollisiksi ilman kuvanparannustekniikoita. Voi se toki olla, että muisti on tehnyt tepposet ja odotukset oli jossain eri sfääreissä tämän osalta. :D
 
Tuli eilen kotiutettua tuo LG:n 55 tuumanen C3 ja semmoiset "wow" -elämykset on kyllä vielä olleet hakusessa. Toki käyttötuntejakin on vasta takana noin 6h, että kunnollista benchmarkkausta en oo vielä saanut tehtyä. Jokatapauksessa semmonen iskevyys kuvasta mielestäni puuttuu. Aiempi telkkari oli Samsungin perus qled, Q70A, niin odotin tämän C3:n myötä vähän isompaa harppausta. Tähän mennessä TV:tä on tullut testailtua PS5:n kaverina ja HBO:sta GoTia myös katsellut. Vanhan neurootikon vainot heräsi heti, kun poistin näytön suojakalvon vasta noin tunnin käytön jälkeen, mutta ei kai noin lyhytaikainen suojakalvon paikoillaan pitäminen paneelille mitään vahinkoa aiheuta vaikkakin LG sen kehottaa ehdottomasti poistamaan ennen ensimmäistä käynnistystä? Aiempaa kokemusta oledista on LG:n 55 tuumaisesta BX:stä, jolla tuli pelattua PC:llä ja katsottua sarjoja aika reilusti ja siitä on kyllä päräyttävä fiilis jäänyt mieleen. Muistelen, että BX:ssä kuva oli jokseenkin "syvempi" ja kristallisempi, niinkuin olisi katsonut ikkunasta ulos. C3:lla en ainakaan vielä ole samaa fiilistä saanut vaan enemmän tuntuu, että katsoisi jonkin hiukan utuisen kalvon läpi. Kaikki virransäästöasetukset on pois päältä, "huippukirkkaus" -asetus on maksimilla ja kuva-asetukset muutenkin on säädetty elokuvatilaan ja mahdollisimman luonnollisiksi ilman kuvanparannustekniikoita. Voi se toki olla, että muisti on tehnyt tepposet ja odotukset oli jossain eri sfääreissä tämän osalta. :D

No Game of Thrones ei ole HDR-sarja, eli varmastikaan et saa sillä yhtään mitään päräyttäviä fiiliksiä :D. Jos SDR-puolella käytät RTINGS-asetuksia myös kirkkauden säädön osalta, niin kuva jää tarkoituksella hyvin himmeäksi. Kirkkautta vain ylöspäi, niin saat enemmän iskevyyttä. Myös värilämpötilaa kannattaa kokeilla vaihtaa esim lämmin1:seen, ja testata miellyttääkö omaa silmää enemmän kuin tuo punertavampi lämmin2, mikä on yleensä vakiona päällä.

HDR puolella laita päälle cinema home moodi, se perus cinema on hämärämpi, ja tarkoitettu ihan pimeässä katsomiseen. Sen pitäisi olla ihan suoriltaan oikein hyvä kuva. Värilämpötilaa voi tässäkin moodissa vaihtaa oman maun mukaan jos haluaa. Sitten laitat vaikkapa Netflixin Altered Carbon S1 E1 pyörimään. Tai Life on our planetin. Tai Disneyltä vaikka Avatar 2 tai Elemental.
 
Kiitos vastanneille. S92C lähti nyt tännekkin sitten lopulta tulemaan. Ootteko minkälaisia asetuksia käyttänyt? Rtingsin? Asorb tais tänne joskus myös laittaa jotkut asetukset.

Onko tuo S95 modi nobrainer tehdä? Takuu menee mahdollisesti?

Filmmaker pohjaksi sekä SDR että HDR, sitten vaan tietyt muutokset kehiin. SDR puolella riittää kun vaihdat kirkkauden omaan silmään sopivaksi ja säädöt gammaa jos kuva jää liian tummaksi.

HDR puolella laita filmmakeriin joko contrast enchancer low tai tone mapping active. Älä käytä molempia samaan aikaan, ellet halua ihan raiskata kuvaa. Active tone mapping tekee kuvasta hieman kirkkaamman vrt contrast enchancer, mutta toimii vain HDR10 sisällöllä. HDR10+ se ei toimi, mutta sitä ei välttämättä tarvitsekaan, koska HDR10+ on lähtökohtaisesti kirkkaampaa sisältöä. Itse päädyin tuohon contrast enchancer, koska se toimii kaiken sisällön kanssa, eikä ole liian kirkas. Jos tuntuu, että tumman pään sävyt ovat hieman tukossa, niin nosta gammaa ja/tai shadow detailia 1-2 pykälää. Shadow detail voi pilata mustan tason, joten sen kanssa kannattaa olla aika varovainen. Mielummin gammaa. Tämä on aika paneelin yksilöstä riippuvaa, onko noille tarvetta. Jos kuva näyttää suoraan hyvältä, jätä nuo oletusarvoille. Kannattaa myös muistaa, että OLEDeissa mustan sävyt ovat usein tukossa muutaman ensimmäisen käyttötunnin ajan, ja aukeavat muutaman ensimmäisen automaattisen kompensaatiosyklin jälkeen.

Pelimoodissa ei tarvitse muuta kuin vaihtaa color space asentoon auto. Siinä on oletusarvoisesti päällä joku native/normal tms, joka antaa älyttömän ylileveät karkkivärit. Toimii jossain peleissä, mutta realistisempaa ilmettä hakevat pelit muuttuvat aika sarjakuvamaisiksi jos ei laita tuota väriavaruutta oikein.

Värilämpötila kannattaa säätää joka kuvatilassa oman maun mukaan. Filmmaker lähtee warm 2:sesta, pelimoodi varmaan jostain neutraalista. Itse päädyin lopulta tuohon warm1, riittävän lämmin mutta ei omaa tuota warm2:sen vihertävää/liian punertavaa fiilistä. Tuo värilämpötila on toki lopulta hyvin pitkälti maku- ja tottumiskysymys. Kaikkialla suositellaan aina warm 2, koska se on referenssi, mutta oma silmä ei ainakaan ole siihen koskaan pystynyt tottumaan.

Tuo S95C modi on tosi helppo tehdä (tai tarvittaessa perua), ei montaa minuuttia vie. En myös millään jaksa uskoa, että jos TV losahtaa, siellä huollossa keskimäärin aletaan korjailla TV:tä, että päästäisiin huoltovalikkoon selvittämään logeja. Tai vaikka siellä jotain olisikin muutettu, voi olla silti ettei Suomen kuluttajansuoja mahdollista takuun eväämistä, ellei voida suoraan osoittaa vian seuranneen tuosta modista. Toki varmaksi ei voi sanoa. Omalla vastuulla silti. Jos koet että ilman modiakin kirkkaus on enemmän kuin riittävä, ei tuolle modille välttämättä ole mitään tarvettakaan.

Edit: Nyt kun otin tuon S95C modin pois, niin HDR:llä Filmmaker mode, active tone mapping, gamma +1 ja color temp warm1 on avain onneen. Tuolla myöskin tulee omaan silmään erittäin samannäköinen lopputulos, kuin LG:n OLEDilla dolby vision homella, joskin S90C puolella värit ja highlightit ovat paremmat. Toinen kuvamoodi sitten contrast enchancerilla niitä yksittäisiä tilanteita varten, missä tarvitsee jotain HDR10+ sarjaa (Amazon Primen tai AppleTV puolella) kirkastaa.
 
Viimeksi muokattu:


Tuossa mielestäni oikein hyvä oledin "suorituksen" testauspätkä. Töllöstä vaan YouTuben appi auki jollei ole esim pc kytkettynä. 4k jos appi ei valmiiksi sitä valitse. Siitä sitten säätämään kuva-asetuksia mieleisekseen.
 
Kokeilin nyt ottaa tuon S95C modin pois, ja pakko sanoa, että tykkään ehkä tästä vanilla S90C moodista enemmän. Nyt tuo active tonemapping ei vedä kirkkautta liikaa ylöspäin, ja toimii hyvin kaikella materiaalilla. Ylipäätään kirkkaus on nyt miellyttävämpi hämärässä tilassa katsomiseen, tuo S95C 1300 nittiä oli vaan vähän liikaa. Eli tämän perusteella ei nyt ihan suoraan kannata sitä modia välttämättä vetää, jos aikoo katsella lähinnä hämärässä tilassa.

Jätän toisen kuvatilan contrast enchancerilla vaihtoehdoksi niihin tilanteisiin, missä johonkin HDR10+ materiaaliin tarvitsee boostia. Lähinnä ainoita himmeitä HDR10+ sarjoja ovat olleet Rings of power ja Monarch.
 
Kokeilin nyt ottaa tuon S95C modin pois, ja pakko sanoa, että tykkään ehkä tästä vanilla S90C moodista enemmän. Nyt tuo active tonemapping ei vedä kirkkautta liikaa ylöspäin, ja toimii hyvin kaikella materiaalilla. Ylipäätään kirkkaus on nyt miellyttävämpi hämärässä tilassa katsomiseen, tuo S95C 1300 nittiä oli vaan vähän liikaa. Eli tämän perusteella ei nyt ihan suoraan kannata sitä modia välttämättä vetää, jos aikoo katsella lähinnä hämärässä tilassa.

Jätän toisen kuvatilan contrast enchancerilla vaihtoehdoksi niihin tilanteisiin, missä johonkin HDR10+ materiaaliin tarvitsee boostia. Lähinnä ainoita himmeitä HDR10+ sarjoja ovat olleet Rings of power ja Monarch.
Mitkä asetukset sulla HDR FMM Judder ja Blur ? Oletukset mitkä FMM:ssa on vai jokin muu ?
Itsekin nappasin 95C modin pois, kun omaan makuun puski liian kirkasta.
 
Mitkä asetukset sulla HDR FMM Judder ja Blur ? Oletukset mitkä FMM:ssa on vai jokin muu ?
Itsekin nappasin 95C modin pois, kun omaan makuun puski liian kirkasta.

Kaikki noi nollassa. On kuitenkin päällä se clear motion vaikka kaikki nollassa, koska ilman sitä voi tulla 24fps contentilla niitä mikronykimisiä.

Ilman S95C modia hyvä kun voi käyttää tätä active tonemapping ilman että kuva menee liian kirkkaaksi. Tämä kuitenkin säilyttää kuvan alkuperäiset värit ja kontrastin vähän paremmin kuin tuo contrast enchancer.
 
Koska tulee ensimmäinen S95C käyttäjä joka modaa sen S90C:ksi.. :)

Vähän harmittaa kun nuo S95C kirkkaat värit olivat melkoista silmäkarkkia, mutta kun asetukset ovat mallia "all or nothing" tuon kirkkauden kanssa, niin vaikea himmata sitä sopivasti. Toki tuon peak brightness jos pudottaa mediumille niin se korjaa asian, mutta se pudottaa kirkkautta vähän liikaa.
 
Kuinka tarpeellista on ottaa tuo gigantin tarjoama lisätakuu lg olediin? Verkkiksen lisätakuu ei ilmeisesti koske kiinnipalamista ja powerin turva on kallis.
 
Kuinka tarpeellista on ottaa tuo gigantin tarjoama lisätakuu lg olediin? Verkkiksen lisätakuu ei ilmeisesti koske kiinnipalamista ja powerin turva on kallis.
Ei se kai mitenkään varsinaisesti pakollinen ole, mutta melko edullinen vakuutus kuitenkin jos jotain odottamatonta käy. Isommille ruuduille toki se 149€ on-site versio.
Itsellä C9 paneeli meni vaihtoon 3,5 vuoden kohdalla (alkoi mustia pikseleitä ilmestymään reunoille) ja koko homma hoitui tuon Gigantin lisätakuun turvin kuntoon. Normaali takuu tuossa kohtaa olisi jo aika päiviä sitten mennyt umpeen.
 
Jos OLEDille saa 5v lisätakuun kohtuu halvalla, ja se kattaa kiinnipalamiset, niin mielestäni kyllä todellakin kannattaa. Sitä enemmän, mitä isompi ja kalliimpi ruutu.
 
Filmmaker pohjaksi sekä SDR että HDR, sitten vaan tietyt muutokset kehiin. SDR puolella riittää kun vaihdat kirkkauden omaan silmään sopivaksi ja säädöt gammaa jos kuva jää liian tummaksi.

HDR puolella laita filmmakeriin joko contrast enchancer low tai tone mapping active. Älä käytä molempia samaan aikaan, ellet halua ihan raiskata kuvaa. Active tone mapping tekee kuvasta hieman kirkkaamman vrt contrast enchancer, mutta toimii vain HDR10 sisällöllä. HDR10+ se ei toimi, mutta sitä ei välttämättä tarvitsekaan, koska HDR10+ on lähtökohtaisesti kirkkaampaa sisältöä. Itse päädyin tuohon contrast enchancer, koska se toimii kaiken sisällön kanssa, eikä ole liian kirkas. Jos tuntuu, että tumman pään sävyt ovat hieman tukossa, niin nosta gammaa ja/tai shadow detailia 1-2 pykälää. Shadow detail voi pilata mustan tason, joten sen kanssa kannattaa olla aika varovainen. Mielummin gammaa. Tämä on aika paneelin yksilöstä riippuvaa, onko noille tarvetta. Jos kuva näyttää suoraan hyvältä, jätä nuo oletusarvoille. Kannattaa myös muistaa, että OLEDeissa mustan sävyt ovat usein tukossa muutaman ensimmäisen käyttötunnin ajan, ja aukeavat muutaman ensimmäisen automaattisen kompensaatiosyklin jälkeen.

Pelimoodissa ei tarvitse muuta kuin vaihtaa color space asentoon auto. Siinä on oletusarvoisesti päällä joku native/normal tms, joka antaa älyttömän ylileveät karkkivärit. Toimii jossain peleissä, mutta realistisempaa ilmettä hakevat pelit muuttuvat aika sarjakuvamaisiksi jos ei laita tuota väriavaruutta oikein.

Värilämpötila kannattaa säätää joka kuvatilassa oman maun mukaan. Filmmaker lähtee warm 2:sesta, pelimoodi varmaan jostain neutraalista. Itse päädyin lopulta tuohon warm1, riittävän lämmin mutta ei omaa tuota warm2:sen vihertävää/liian punertavaa fiilistä. Tuo värilämpötila on toki lopulta hyvin pitkälti maku- ja tottumiskysymys. Kaikkialla suositellaan aina warm 2, koska se on referenssi, mutta oma silmä ei ainakaan ole siihen koskaan pystynyt tottumaan.

Tuo S95C modi on tosi helppo tehdä (tai tarvittaessa perua), ei montaa minuuttia vie. En myös millään jaksa uskoa, että jos TV losahtaa, siellä huollossa keskimäärin aletaan korjailla TV:tä, että päästäisiin huoltovalikkoon selvittämään logeja. Tai vaikka siellä jotain olisikin muutettu, voi olla silti ettei Suomen kuluttajansuoja mahdollista takuun eväämistä, ellei voida suoraan osoittaa vian seuranneen tuosta modista. Toki varmaksi ei voi sanoa. Omalla vastuulla silti. Jos koet että ilman modiakin kirkkaus on enemmän kuin riittävä, ei tuolle modille välttämättä ole mitään tarvettakaan.

Edit: Nyt kun otin tuon S95C modin pois, niin HDR:llä Filmmaker mode, active tone mapping, gamma +1 ja color temp warm1 on avain onneen. Tuolla myöskin tulee omaan silmään erittäin samannäköinen lopputulos, kuin LG:n OLEDilla dolby vision homella, joskin S90C puolella värit ja highlightit ovat paremmat. Toinen kuvamoodi sitten contrast enchancerilla niitä yksittäisiä tilanteita varten, missä tarvitsee jotain HDR10+ sarjaa (Amazon Primen tai AppleTV puolella) kirkastaa.

Kiitoksia, laitan nämä kokeiluun kun television saan. Ajattelin jo uudeksi vuodeksi tulevan luvatulla 1-2 päivän kotiintoimituksella, mutta näköjään meneekin ensi viikkoon.
 
Kiitoksia, laitan nämä kokeiluun kun television saan. Ajattelin jo uudeksi vuodeksi tulevan luvatulla 1-2 päivän kotiintoimituksella, mutta näköjään meneekin ensi viikkoon.

Tuossa on sitten läjäpäin kaikkia virransäästöasetuksia oletusarvoisesti päällä. Kannattaa perata alkuun valikot lävitse ja poistaa ne kaikki päältä.
 
Tuossa on sitten läjäpäin kaikkia virransäästöasetuksia oletusarvoisesti päällä. Kannattaa perata alkuun valikot lävitse ja poistaa ne kaikki päältä.

Sainkin television tänään, kiitos Postin hyvän palvelun.

Otin nuo pois päältä. Rtingsilla säätivät Movie presetin asetuksia SDR asetuksilla ja tuota toista HDR asetuksille. Menin nyt niillä kun perustelivat olevan paras. Tiedä sitten.

SDR laitoin kirkkauden täysille. Kontrastin parannuksen suurelle, se on varmaankin toi contrast enhancer. Mielestäni suurella oli eniten omaan makuun. Mikä on tone mapping suomeksi? Värisävy lämmin 1. Gamma 2.2. Huippukirkkaus suuri.

HDR kontrastin parannus suurelle. Värisävy lämmin 1. Huippukirkkauden taitaa laittaa suurelle itsestään.

Pitää varmaan laittaa telkku englanniksi niin tajuaa heti mitä asetusta missäkin tarkoitetaan. :D Laitoin varmaan keskimääräistä enemmän kirkkausasetuksia päälle, mutta muuten tuo mielestäni jää aika vaisuksi / pimeäksi ilman vaikkapa tuota kontrastin parannusta. Ei ole erityisen valoisa huone edes. Mietin, että pitäisikö noita varjojakin vielä boostata.

Kuvan selkeyden laitoin customille, vaikea sanoa huomaanko eroa. Käyttääkö porukka noita?
 
Sainkin television tänään, kiitos Postin hyvän palvelun.

Otin nuo pois päältä. Rtingsilla säätivät Movie presetin asetuksia SDR asetuksilla ja tuota toista HDR asetuksille. Menin nyt niillä kun perustelivat olevan paras. Tiedä sitten.

SDR laitoin kirkkauden täysille. Kontrastin parannuksen suurelle, se on varmaankin toi contrast enhancer. Mielestäni suurella oli eniten omaan makuun. Mikä on tone mapping suomeksi? Värisävy lämmin 1. Gamma 2.2. Huippukirkkaus suuri.

HDR kontrastin parannus suurelle. Värisävy lämmin 1. Huippukirkkauden taitaa laittaa suurelle itsestään.

Pitää varmaan laittaa telkku englanniksi niin tajuaa heti mitä asetusta missäkin tarkoitetaan. :D Laitoin varmaan keskimääräistä enemmän kirkkausasetuksia päälle, mutta muuten tuo mielestäni jää aika vaisuksi / pimeäksi ilman vaikkapa tuota kontrastin parannusta. Ei ole erityisen valoisa huone edes. Mietin, että pitäisikö noita varjojakin vielä boostata.

Kuvan selkeyden laitoin customille, vaikea sanoa huomaanko eroa. Käyttääkö porukka noita?
En suoraan kommentoi noihin asetuksiin, mutta omakohtainen kokemus on, että nämä varjot olivat omassa tv.ssä ihan mustia aluksi. Varmaan tätä black crush juttua. Kesti muutama katselupäivä ennen kuin se poistui täysin. Mulla itsellä on noi samat asetukset suurinpiirtein, mut oon itse käyttänyt tota energy saving asetusta päällä yleiskäytös. Jos sit oon katsomassa jotain hdr leffaa karkkien kera, ni sit nappaan energy savingin pois. Aattelen että kun pitää energian säästöäkin päällä mikä laskee kirkkautta hiukan, ni ehkä sit tälläiset palamis jutut olis vähäisempiä tulevaisuudessa. En tie oonko oikeassa
 
Tarvitsen tietoa, mielellään kuvan kera. Onko Samsung S92C television kehyksen väri musta vai harmaa?
Samsungin kaupassa on jäljellä vain s92c mallia 77" koossa ja television kehys tulisi olla musta. Jalustalla ei väliä, kun tulee seinään kiinni.
 
En suoraan kommentoi noihin asetuksiin, mutta omakohtainen kokemus on, että nämä varjot olivat omassa tv.ssä ihan mustia aluksi. Varmaan tätä black crush juttua. Kesti muutama katselupäivä ennen kuin se poistui täysin. Mulla itsellä on noi samat asetukset suurinpiirtein, mut oon itse käyttänyt tota energy saving asetusta päällä yleiskäytös. Jos sit oon katsomassa jotain hdr leffaa karkkien kera, ni sit nappaan energy savingin pois. Aattelen että kun pitää energian säästöäkin päällä mikä laskee kirkkautta hiukan, ni ehkä sit tälläiset palamis jutut olis vähäisempiä tulevaisuudessa. En tie oonko oikeassa

Jees, pitää kattoa asetuksia uudestaan vaikka muutaman päivän päästä. En varmasti ole mikään kultasilmä ja hifistit tuskin allekirjoittaa asetuksiani, mutta nuo oli omaan silmään miellyttävimmät. Tosin illan aikana ylimääräisiä valoja sammuteltua piti kyllä SDR asetuksista laskea kirkkauta 50 -> 40 kun kävi silmiin.
 
Tarvitsen tietoa, mielellään kuvan kera. Onko Samsung S92C television kehyksen väri musta vai harmaa?
Samsungin kaupassa on jäljellä vain s92c mallia 77" koossa ja television kehys tulisi olla musta. Jalustalla ei väliä, kun tulee seinään kiinni.
Erittäin tumman harmaa, lähes musta. Tumman harmaa/grafitinharmaa on 92C oma väritys.
 
Jees, pitää kattoa asetuksia uudestaan vaikka muutaman päivän päästä. En varmasti ole mikään kultasilmä ja hifistit tuskin allekirjoittaa asetuksiani, mutta nuo oli omaan silmään miellyttävimmät. Tosin illan aikana ylimääräisiä valoja sammuteltua piti kyllä SDR asetuksista laskea kirkkauta 50 -> 40 kun kävi silmiin.

Tone mappingia ei ole asetuksena olemassa SDR puolella, pelkästään HDR ominaisuus. SDR puolella myös melkein pysyisin siinä, että ei käytä mitään contrast enhanceria, vaan pelkästään säätää taustavaloa ja gammaa. Gamma siis nostaa nimenomaan niitä tummia/keskisävyjä eniten, ja kirkkaampia tasoja vähemmän. Kirkkaussäätö taas nostaa kaikkia samassa suhteessa, eli ei muokkaa kuvaa mitenkään.

En tiedä mikä tuo tonemapping on suomeksi, mutta siinä on vaihtoehtoina vaan static ja active, ja säädettävissä vaan HDR kuvalla. Se säilyttää kuvan alkuperäiset värit ja kontrastin aavistuksen paremmin kuin contrast enchancer, mutta ei niillä isoa eroa ole.

Tuon HDR kuvan kanssa käy helposti niin, että säätää kirkkaudet sopivaksi jollekin vähän tummasävyisemmäksi masteroidulle HDR tekeleelle, ja sitten kun kohdalle tulee joku tosi kirkkaaksi masteroitu, silmät palavat päästä :D. Eli kannattaa jollain aika kirkkaalla sarjalla testata, etteivät säädöt menneet vähän liian kirkkaiksi.

Monissa OLEDeissa tosiaan on ihan aluksi tuo tumma pää aika tukossa, ja tekee mieli nostaa gammaa ja shadow detailia selvästi. Aika pian käytössä nuo värit aukeavat, ja sitten kannattaa pakottaa vähän asetuksissa, etteivät tumman sävyt ala näyttää liian harmailta. Yleensä nuo kyllä asettuvat kohdilleen parissa päivässä.
 
Tone mappingia ei ole asetuksena olemassa SDR puolella, pelkästään HDR ominaisuus. SDR puolella myös melkein pysyisin siinä, että ei käytä mitään contrast enhanceria, vaan pelkästään säätää taustavaloa ja gammaa. Gamma siis nostaa nimenomaan niitä tummia/keskisävyjä eniten, ja kirkkaampia tasoja vähemmän. Kirkkaussäätö taas nostaa kaikkia samassa suhteessa, eli ei muokkaa kuvaa mitenkään.

En tiedä mikä tuo tonemapping on suomeksi, mutta siinä on vaihtoehtoina vaan static ja active, ja säädettävissä vaan HDR kuvalla. Se säilyttää kuvan alkuperäiset värit ja kontrastin aavistuksen paremmin kuin contrast enchancer, mutta ei niillä isoa eroa ole.

Tuon HDR kuvan kanssa käy helposti niin, että säätää kirkkaudet sopivaksi jollekin vähän tummasävyisemmäksi masteroidulle HDR tekeleelle, ja sitten kun kohdalle tulee joku tosi kirkkaaksi masteroitu, silmät palavat päästä :D. Eli kannattaa jollain aika kirkkaalla sarjalla testata, etteivät säädöt menneet vähän liian kirkkaiksi.

Monissa OLEDeissa tosiaan on ihan aluksi tuo tumma pää aika tukossa, ja tekee mieli nostaa gammaa ja shadow detailia selvästi. Aika pian käytössä nuo värit aukeavat, ja sitten kannattaa pakottaa vähän asetuksissa, etteivät tumman sävyt ala näyttää liian harmailta. Yleensä nuo kyllä asettuvat kohdilleen parissa päivässä.

Tonemapping säätää lähdemateriaalin kirkkaus skaalan (vai miten tuon sanoisi) TV:lle sopivaksi. Eli jos lähdemateriaali on speksattu vaikka 4000 nittiin, mutta TV kykenee vain 1000:een, niin tonemapping säätää sen materiaalin kirkkauden skaalan niin että se mahtuu tuonne TV:n kykyjen sisään. Tuon toteutuksessa ilmeisesti Samsungilla jotain häikkää, jos ei toimi oikein (vai onko kyse vain masteroinnista ja omista preferensseistä kirkkauden suhteen?)
 
Tonemapping säätää lähdemateriaalin kirkkaus skaalan (vai miten tuon sanoisi) TV:lle sopivaksi. Eli jos lähdemateriaali on speksattu vaikka 4000 nittiin, mutta TV kykenee vain 1000:een, niin tonemapping säätää sen materiaalin kirkkauden skaalan niin että se mahtuu tuonne TV:n kykyjen sisään. Tuon toteutuksessa ilmeisesti Samsungilla jotain häikkää, jos ei toimi oikein (vai onko kyse vain masteroinnista ja omista preferensseistä kirkkauden suhteen?)

Tuo on sellainen perus tonemapping, joka on jokaisessa HDR televisiossa käytössä jossain muodossa. Samsungilla oli joskus ongelmana noiden 4000nit HDR sisältöjen näyttäminen liian hämäränä, mutta käsittääkseni se on nykyään korjattu.

Tuo S90C/S95C aktiivinen tonemappaus näyttäisi lähinnä boostaavan kirkkautta aika kautta linjan, ja kompressoivan nuo highlightit kirkkaammiksi. Toki se myös aiheuttaa jonkin verran highlightien clippaamista, eli ihan kirkkaimmissa kohdissa ei näy yhtä paljon yksityiskohtia. Silti mielummin otan aina nuo kirkkaat highlightit kuin maksimaalisen detailin niissä kirkkaimmissa highlighteissä. S90C:llä tuo active tonemapping antaa aika hyvän lopputuloksen ja ei tee kuvasta oikeastaan koskaan häiritsevän kirkasta, mutta S95C (moodissa) tuo aktiivinen tonemappaus veti kyllä jotkut kirkkaammat sisällöt aika sille rajalle, kestävätkö silmät niitä enää hämärässä. Contrast enchancer näytti aika samalta riippumatta siitä, onko TV S90C vai S95C moodissa. Toki tuota active tonemap kirkkautta voi himmata pudottamalla asetuksista kirkkautta tai kontrastia alemmas, mutta tuntui hölmöltä modata TV kirkkaammaksi ja sitten himmentää sitä takaisin asetuksista, eli mielummin otin vaan sen modin pois :D.
 
Tone mappingia ei ole asetuksena olemassa SDR puolella, pelkästään HDR ominaisuus. SDR puolella myös melkein pysyisin siinä, että ei käytä mitään contrast enhanceria, vaan pelkästään säätää taustavaloa ja gammaa. Gamma siis nostaa nimenomaan niitä tummia/keskisävyjä eniten, ja kirkkaampia tasoja vähemmän. Kirkkaussäätö taas nostaa kaikkia samassa suhteessa, eli ei muokkaa kuvaa mitenkään.

En tiedä mikä tuo tonemapping on suomeksi, mutta siinä on vaihtoehtoina vaan static ja active, ja säädettävissä vaan HDR kuvalla. Se säilyttää kuvan alkuperäiset värit ja kontrastin aavistuksen paremmin kuin contrast enchancer, mutta ei niillä isoa eroa ole.

Tuon HDR kuvan kanssa käy helposti niin, että säätää kirkkaudet sopivaksi jollekin vähän tummasävyisemmäksi masteroidulle HDR tekeleelle, ja sitten kun kohdalle tulee joku tosi kirkkaaksi masteroitu, silmät palavat päästä :D. Eli kannattaa jollain aika kirkkaalla sarjalla testata, etteivät säädöt menneet vähän liian kirkkaiksi.

Monissa OLEDeissa tosiaan on ihan aluksi tuo tumma pää aika tukossa, ja tekee mieli nostaa gammaa ja shadow detailia selvästi. Aika pian käytössä nuo värit aukeavat, ja sitten kannattaa pakottaa vähän asetuksissa, etteivät tumman sävyt ala näyttää liian harmailta. Yleensä nuo kyllä asettuvat kohdilleen parissa päivässä.

Kokeilin nyt Netflixissä parilla SDR leffalla, toinen animaatio. Laitoin kontrastin parannuksen pois, kirkkauden täyteen 50 ja Gamma olikin jo 2.2. Kokeilin myös tuota BT.1886 (mikä toi lieneekään) ja sitä 3:lla, mutta edelleen mun mielestä kontrastin parannus suurena näyttää parhaalta. Tulee kaikista kirkkain ja jotenkin eloisin kuva, tuntuu kuin väritkin pääsisi paremmin esille. Puoliso myös tykkäsi tuosta eniten. Ymmärrän kyllä, että voi laatua jollain tapaa laskea. Hieman pimeämmissä kohdissa huomaa tuon kontrastin parannuksen vievän himmeämpiä yksityiskohtia kuvasta. Tuntuu vaan ilman tuota asetusta tosi hämärältä kuva.

Kokeilin HDR asetuksia nyt uudestaan Netflixin Elämä Planeetallamme ohjelmalla. Tone mapping on ehkä HDR-värisävymääritys? Siinä on staattinen ja aktiivinen vaihtoehdot. Muissapa tuota ei edes ole. En ole varma huomaanko minkälaista eroa, koska tuota asetusta muuttaessa televisio ei ota valikkoa edestä pois. :D Staattinen näyttäisi ainakin pimentävän.

Mutta tässäkin taas sama juttu...ilman kontrastin parannusta on pimeämpi. Voi toki olla, että jossain toisessa ohjelmassa joutuu tiputtamaan kirkkautta.

Jotenkin toi himmeämpi kuva ei iske itseen yhtään...Tuntuu tosi suurelta muutokselta huonompaan kun himmentää. Ei kuitenkaan tunnu läheskään ylivaloittuneelta. Paitsi siinä SDR:ssä kun oli kaiken lisäksi kirkkaus tapissa ja pimeämpi huone. Mutta voi tosiaan olla, että myöhemmin tuo kuva muuttuu jos joku pää on tukossa nyt.
 
SDR kuvalla toki voi säätää asetuksia hyvinkin oman maun mukaan, koska se "alkuperäinen look" on aika kyseenalainen tavoiteltava, kun SDR kuva luonnostaan näyttää aika haalealta. Contrast enchancer on siellä SDR puolella aika lievä, ja antaa pikkuisen enemmän sitä punchia kuvaan. Lähinnä jossain yhteydessä se saa kuvan näyttämään omaan silmään vähän luonnottomalta/ylikontrastiselta, minkä takia itse käytin vain kirkkautta ja gammaa. Jossain värikkäissä animaatioissa toki toimii parhaiten. Katson tosin itse niin vähän SDR kuvaa ylipäätään, etten jaksanut niitä asetuksia edes kauaa testailla :D.

HDR kuvalla tuo aktiivinen "värisävynmääriys" eli tonemapping kirkastaa kuvaa, staattinen taas näyttää ne kirkkaudet juuri sellaisina, kuin ne alkuperäisessä materiaalissa ovat. Tai näin ainakin teoriassa. Ihan liian pimeä myös omaan makuun, paitsi jossain yksittäisissä erittäin kirkkaalle masteroiduissa sarjoissa. Käytännössä kannattaa olla joko se contrast enchancer low/high päällä tai sitten toi aktiivinen tonemappingi. Suosin tuota aktiivista tonemappingia, koska se säilyttää parhaiten alkuperäisen kuvan tyylin, ja tekee siitä vaan kirkkaamman. Jos laittaa nuo molemmat samanaikaisesti päälle, kuva ylivalottuu/haalenee kyllä selvästi, etenkin tummissa kohtauksissa. Myös värit haalenevat. Lisäksi tuo combo on ihan tappokirkas jollain sarjoilla. Kokeilin noita molempia samaan aikaan itse aluksi myös, kunnes Mandalorianissa meinasivat silmät palaa päästä, ja otin pois. Jos tuntuu, että pelkkä active tonemap tai contrast enchancer ei yksin anna riittävästi potkua, niin sitten kannattaa harkita sitä S95C modia. Se antaa aika ison kirkkausboostin kumpaankin noista. Näyttää vähän himmeämmissä sarjoissa hienolta, mutta kirkkaammissa oli pikkusen overkill sitten omaan makuun. Toki katson TV:tä aika hämärässä valaistuksessa, eli kirkkaammassa huoneessa tuo voi toimia ihan hyvin.

Hyviä esimerkkisarjoja, joilla voi kokeilla tuota maksimikirkkauden tasoa (ettei siis mene ylitse), ovat esim Netflixissä Dear Child, Disneyllä Elemental ja Applella Hijack.

Edit: 1-2 pykälää Gammaa toimii myös hyvin tuossa HDR. Ja tosiaan saa ja kannattaa käyttää sellaisia asetuksia mitkä omaan silmään parhaalta näyttävät, mutta jos haluat maksimoida kirkkauden, niin saat sen paremmalla kuvanlaadulla ja eloisemmilla väreillä tekemällä tuon S95C modin, kuin käyttämällä CE:tä ja active tonemappingia samanaikaisesti S90C:llä.
 
Viimeksi muokattu:
Lisätietoja LG:n tämän vuoden mallistossa. Mukana on myös mm. 97" koko.


The Flagship: LG M4
The M4 takes center stage as the flagship model, boasting:

  • Zero Connect Box: Eliminates all cables to the TV, sending picture and audio wirelessly.
  • Alpha 11 AI Processor: Powers incredible picture and sound, including wireless Dolby Atmos with compatible soundbars.
  • Brightness Booster Max: Delivers up to 150% higher brightness in small HDR highlight areas compared to the B series.
  • 4-Screen Multiview: Divide the screen into four different sources.
  • Available Sizes: 65", 77", 83", and 97" (no Brightness Booster Max on the 97-inch model).

The G4: G3's Successor With More Brightness and Stand (Finally!)

The G4 builds upon the G3's success with:


  • Alpha 11 AI Processor: Same picture and sound enhancements as the M4.
  • Brightness Booster Max (except 97-inch): Brighter images than the G3, similar to the M4.
  • Micro Lens Array (MLA) 95% coverage: Enhanced brightness on the larger 83-inch model (new for G4).
  • Stand Included (in some regions): No more optional stand woes.
  • Available Sizes: 55", 65", 77", 83", and 97" (no Brightness Booster Max or MLA on the 97-inch model).

The Mid-Range: LG C4 - Improved Brightness and Gaming

The C4 offers a balance of features and affordability:


  • Alpha 9 AI Processor: Improved brightness compared to the C3, including on smaller 42" and 48" models.
  • 144Hz Refresh Rate: Smooth gaming experience.
  • Wireless Audio Transmission: Like the M4 and G4, connects wirelessly to compatible LG soundbars.
  • Available Sizes: 42", 48", 55", 65", 77", and 83".

The Entry-Level: LG B4 - More Ports, Smaller Size, Less Brightness

The B4 caters to budget-conscious viewers:


  • Alpha 8 AI Processor: Delivers performance comparable to the Alpha 9 in the 2023 C3.
  • Four HDMI 2.1 Ports: Finally ditching the two-port limitation of the B3.
  • New 48-inch Size: Affordable OLED gaming at its finest.
  • Available Sizes: 48", 55", 65", and 77".
 
Lisätietoja LG:n tämän vuoden mallistossa. Mukana on myös mm. 97" koko.


The Flagship: LG M4
The M4 takes center stage as the flagship model, boasting:

  • Zero Connect Box: Eliminates all cables to the TV, sending picture and audio wirelessly.
  • Alpha 11 AI Processor: Powers incredible picture and sound, including wireless Dolby Atmos with compatible soundbars.
  • Brightness Booster Max: Delivers up to 150% higher brightness in small HDR highlight areas compared to the B series.
  • 4-Screen Multiview: Divide the screen into four different sources.
  • Available Sizes: 65", 77", 83", and 97" (no Brightness Booster Max on the 97-inch model).

The G4: G3's Successor With More Brightness and Stand (Finally!)

The G4 builds upon the G3's success with:


  • Alpha 11 AI Processor: Same picture and sound enhancements as the M4.
  • Brightness Booster Max (except 97-inch): Brighter images than the G3, similar to the M4.
  • Micro Lens Array (MLA) 95% coverage: Enhanced brightness on the larger 83-inch model (new for G4).
  • Stand Included (in some regions): No more optional stand woes.
  • Available Sizes: 55", 65", 77", 83", and 97" (no Brightness Booster Max or MLA on the 97-inch model).

The Mid-Range: LG C4 - Improved Brightness and Gaming

The C4 offers a balance of features and affordability:


  • Alpha 9 AI Processor: Improved brightness compared to the C3, including on smaller 42" and 48" models.
  • 144Hz Refresh Rate: Smooth gaming experience.
  • Wireless Audio Transmission: Like the M4 and G4, connects wirelessly to compatible LG soundbars.
  • Available Sizes: 42", 48", 55", 65", 77", and 83".

The Entry-Level: LG B4 - More Ports, Smaller Size, Less Brightness

The B4 caters to budget-conscious viewers:


  • Alpha 8 AI Processor: Delivers performance comparable to the Alpha 9 in the 2023 C3.
  • Four HDMI 2.1 Ports: Finally ditching the two-port limitation of the B3.
  • New 48-inch Size: Affordable OLED gaming at its finest.
  • Available Sizes: 48", 55", 65", and 77".

Vincent teki noista myös koostevideon, jossa käyty hieman tarkemmalla tasolla eroja ja näkyy myös tiivistetysti taulukkomuodossa. En tiedä miksi tossa Cecritic-listassa ei mainita M4:n osalta esim. MLA:ta ollenkaan. Heatsink löytyy myös vain M4/G4-sarjoista. Saa nähdä miten käy Suomessa tuon G-sarjan valinnaisen jalustan kanssa. C-sarja putoaa kyllä vähän G-sarjan jalkoihin tänä vuonna vaikka toki hinnatkin ovat varmaan sen mukaiset.

 
Taitaa vaihtua 42" pelinäyttö C2 --> C4 jos eivät ala hinnalla hullutella, lisähertsit aina maistuu vaikkei nyt mitään kriittistä eroa olekaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 785
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom