OLED-TV

Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Jos myyjä (tai valmistaja) voi näyttää toteen, että laitetta on käytetty ”käyttöohjeen vastaisesti” niin takuu on mennyt:

”Näyttövelvollisuus siitä, että tuotteessa on virhe, eikä sitä esimerkiksi ole käytetty käyttöohjeiden vastaisesti, on takuuaikana myyjällä ja sen päätymisen jälkeen ostajalla.”


Mikäli/kun käyttöohjeessa ei opasteta service-menun toimintoja niin silloin voi sanoa byebye takuulle ja virhevastuulle jos huoltovalikoissa räpeltää. Kohtuu yksiselitteistä.
 
Viimeksi muokattu:

Kamikaze

Incoming
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
426
Joo, mulla on toi 48CX ja Alista aiemmin tilailin huoltokaken siihen. Eniten mua työpöytäkäytössä ärsyttää toi kun vaihtaa välilehdestä toiseen tai vaikka word-dokumentista toiseen niin kirkkaus vaihtelee törkeän paljon. Mun käsityksen mukaan tuota ominaisuutta ei ilmeisesti saa pois päältä huoltovalikostakaan? En ole siis koko menua vielä avannutkaan.
Mikään hitaasti tapahtuva automaattinen himmennys ei ole mua häirinnyt vaan tuo kirkkauden heittely on välitöntä.
 
Liittynyt
07.01.2020
Viestejä
1 303
Joo, mulla on toi 48CX ja Alista aiemmin tilailin huoltokaken siihen. Eniten mua työpöytäkäytössä ärsyttää toi kun vaihtaa välilehdestä toiseen tai vaikka word-dokumentista toiseen niin kirkkaus vaihtelee törkeän paljon. Mun käsityksen mukaan tuota ominaisuutta ei ilmeisesti saa pois päältä huoltovalikostakaan? En ole siis koko menua vielä avannutkaan.
Mikään hitaasti tapahtuva automaattinen himmennys ei ole mua häirinnyt vaan tuo kirkkauden heittely on välitöntä.
Mä disabloin sen juuri työpöytäkäytön takia huoltovalikosta.
Ennen himmeni hissukseen ja esim. ikkunaa liikuttaessa tai uudelle välilehdelle mennessä kirkastui takaisin
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 696
Joo, mulla on toi 48CX ja Alista aiemmin tilailin huoltokaken siihen. Eniten mua työpöytäkäytössä ärsyttää toi kun vaihtaa välilehdestä toiseen tai vaikka word-dokumentista toiseen niin kirkkaus vaihtelee törkeän paljon. Mun käsityksen mukaan tuota ominaisuutta ei ilmeisesti saa pois päältä huoltovalikostakaan? En ole siis koko menua vielä avannutkaan.
Mikään hitaasti tapahtuva automaattinen himmennys ei ole mua häirinnyt vaan tuo kirkkauden heittely on välitöntä.
Tosta pääsee eroon kalibroimalla ruudun alle 146 candelaan per neliömetri.

G1 venyy 178 cd/m2 asti, sonyn uusin a90j 185 cd/m2.

Vähän korkeammallekkin voi kalibroinnit tehdä, jos aivan täysin valkoista ruutua katsoo hyvin harvoin ja silloin syntyvä hieman harmaampi valkoinen ei haittaa.
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 896
Ainakin LG:llä service menusta saa pois päältä kaikki himmennykset paitsi ABL:n. Takuu tietenkin menee ja siellä voi tupeltaa telkkarin tiiliskiveksi jos painelee mitä sattuu.
Olen kyllä niin 99% varma, että Suomessa ei tuosta takuu mene. Täällä on kuluttajansuoja sen verran vahva. Vähintään pitäisi pystyä osoittamaan, että vika johtui juuri siitä, mitä huoltovalikossa säädettiin. Jos tyyliin joku virtalähde kärähtää omia aikojaan niin taatusti ei voi liike vedota siihen, että mitäs avasit sen huoltomenun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 841
Olen kyllä niin 99% varma, että Suomessa ei tuosta takuu mene. Täällä on kuluttajansuoja sen verran vahva. Vähintään pitäisi pystyä osoittamaan, että vika johtui juuri siitä, mitä huoltovalikossa säädettiin. Jos tyyliin joku virtalähde kärähtää omia aikojaan niin taatusti ei voi liike vedota siihen, että mitäs avasit sen huoltomenun.
Näinhän se oikeusvaltiossa menisi. Mutta näissä takuuhommissa on se ongelma, että jos pulju laittaa jarrut päälle niin kestää 6-12kk saada asia päätökseen ja uutta telkkaria tilalle vaikka kuinka olisi asiakas oikeassa. Jos menut on jättänyt räpläämättä niin asia hoituu tyyliin viikossa-parissa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 024
Kielletäänkö huoltomennun menemine josssain, tai onko siitä varoituksia. Milestäni tälläin epitäis olla, jotta vastuu siirtyisi kuluttajalle.

Tuskin on mainintaa takuuehdoissa ?
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Jos service-menua ei ole käsitelty laitteen käyttöohjeissa, sen käytöstä menee takuu.
Sitä ei siis tarvitse valmistajan erikseen kieltää.

Huoltomenu ei ole tarkoitettu asiakkaiden käyttöön. ”Asiakas on oikeassa” -korttiakaan ei siis kannata käyttää.

Simple as that.

Siitä voi sitten joku yrittää tapausta kuluttajariitalautakunnassa tapella, mutta häviö tulee. Kts edellinen postaukseni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 696
Jos service-menua ei ole käsitelty laitteen käyttöohjeissa, sen käytöstä menee takuu.
Sitä ei siis tarvitse valmistajan erikseen kieltää.

Huoltomenu ei ole tarkoitettu asiakkaiden käyttöön. ”Asiakas on oikeassa” -korttiakaan ei siis kannata käyttää.

Simple as that.

Siitä voi sitten joku yrittää tapausta kuluttajariitalautakunnassa tapella, mutta häviö tulee. Kts edellinen postaukseni.
Huoltomenu voi takuun poistaa, mutta vain jos asiasta on takuuehdoissa mainittu. Virhevastuuta se ei yksinkertaisesti voi poistaa tilanteissa joissa laitteen hajoaminen johtuu jostain muusta kuin huoltomenun käytöstä. Virhevastuusta joutuu valitettavasti kyllä lähes aina tappelemaan.

Kuvanpalamisista jos yrittää saada virhevastuun piiriin sen jälkeen kun on sitä mitigoivat asiat poistanut päältä huoltomenusta, niin on kyllä sitten aika heikoilla. Hajoava virtalähde tjsp. taas menee explisiittisesti virhevastuun piikkiin.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Huoltomenu voi takuun poistaa, mutta vain jos asiasta on takuuehdoissa mainittu.
Ei pidä paikkaansa. Takuusta voi laistaa jos laitetta on käytetty KÄYTTÖOHJEEN VASTAISESTI. Ei tarvitse erikseen kieltää menemästä menuihin, koska tuollaisia menuja ei kuulu normaalin kuluttajan päästäkään käyttämään.

Virhevastuussa todistustaakka siirtyy takuuajan päättymisen jälkeen kuluttajalle, jolloin on aika heikoilla jos valmistaja pystyy näyttämään toteen service-menun käytön. Ts milläs sitten todistat toisin?
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 696
KÄYTTÖOHJEEN VASTAISESTI
Luulen että tässä on nyt joku väärinymmärrys sulla. Käyttöohjeessa pitää kieltää service menun käyttö, jotta se olisi käyttöohjeen vastaista. Jos käyttöohjeessa ei jotain mainita, niin se ei tarkoita että se automaattisesti olisi käyttöohjeen _vastaista_.

Virhevastuussa todistustaakka siirtyy takuuajan päättymisen jälkeen kuluttajalle, jolloin on aika heikoilla jos valmistaja pystyy näyttämään toteen service-menun käytön. Ts milläs sitten todistat toisin?
Tosiaan se esim. riittää todistamaan että laite ei toimi, että se ei mene päälle kaukosäätimestä. Mitä muuta pitää mielestäsi todistella? Valmistajan pitäisi jotenkin osoittaa että olet toimillasi aiheuttanut tuon vikaantumisen.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Luulen että tässä on nyt joku väärinymmärrys sulla. Käyttöohjeessa pitää kieltää service menun käyttö, jotta se olisi käyttöohjeen vastaista. Jos käyttöohjeessa ei jotain mainita, niin se ei tarkoita että se automaattisesti olisi käyttöohjeen _vastaista_.
Ei ole.

Käyttöohjeen vastaista käyttöä on käyttö, jota ei opasteta käyttöohjeessa. Valmistajan ei ymmärrettävistä syistä tarvitse eritellä kymmeniätuhansia erilaisia tapoja käyttää laitetta väärin.
Eikä televisio ole poikkeus tuotteena. Jos ostat uuden auton ja tuunaat sen moottoria voit heittää heipat takuulle. Valmistajan ei tarvitse eritellä jokaisen mutterin mahdollisia väärinkäyttömahdollisuuksia vaan yksinkertaisesti todeta tuotetta muutetun alkuperäisestä (myydystä) joko softallisesti tai raudallisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 696
Käyttöohjeen vastaista käyttöä on käyttö, jota ei opasteta käyttöohjeessa.
Ollaan sit varmasti molemmat rikottu käyttöohjeita. Toi vihko ei käsittele kuin osan laitteen ns. normaaleista ominaisuuksista ja lisäksi ohjelmistopäivityksillä on tullut sellaisia ominaisuuksia joista ei missään käyttöohjeissa mainita.

Edit: esim. autocalin käyttöä ei mainita, joten gigantin kalibroimat tuotteet tulee vissiin ilman takuuta?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Ollaan sit varmasti molemmat rikottu käyttöohjeita. Toi vihko ei käsittele kuin osan laitteen ns. normaaleista ominaisuuksista ja lisäksi ohjelmistopäivityksillä on tullut sellaisia ominaisuuksia joista ei missään käyttöohjeissa mainita.
Käyttöohje on yleensä näissä laitteissa siellä televisiossa sähköisenä ja uusia ominaisuuksia valmistaja voi tuoda vapaasti kunhan vanhoja (ostohetkellä olleita) ei rikota tai muuteta huonommiksi. Valmistajan ei siis tarvitse toimittaa paperisia ollenkaan, kunhan kertoo mistä televisiosta löytyy elektroninen käyttöohje. Älytelevisio-ominaisuuksia varten joutuu erikseen hyväksymään käyttöehdot, joissa yleensä hyväksyy sen ettei valmistajaa pääse syyttämään sovelluksien toiminnasta.

Edit: Valmistajan ei myöskään tarvitse ohjeistaa ulkopuolisten laitteiden (mm kalibrointilaitteiden) käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 696
Käyttöohje on yleensä näissä laitteissa siellä televisiossa sähköisenä ja uusia ominaisuuksia valmistaja voi tuoda vapaasti kunhan vanhoja (ostohetkellä olleita) ei rikota tai muuteta huonommiksi. Valmistajan ei siis tarvitse toimittaa paperisia ollenkaan, kunhan kertoo mistä televisiosta löytyy elektroninen käyttöohje.

Älytelevisio-ominaisuuksia varten joutuu erikseen hyväksymään käyttöehdot, joissa yleensä hyväksyy sen ettei valmistajaa pääse syyttämään sovelluksien toiminnasta.
Joten autocalin käyttö poistaa takuun ja virhevastuun? Hommasta ei ole mitään mainintaa edes laitteen sähköisessä käyttöohjeessa.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Joten autocalin käyttö poistaa takuun ja virhevastuun? Hommasta ei ole mitään mainintaa edes laitteen sähköisessä käyttöohjeessa.
Saathan sinä televisiosi värejä säätää (apuvälineillä tai ilman). Tämä on normaalia käyttöä.
Takuuseen/virhevastuuseen vaikuttaa se, oletko muuttanut tuotetta siitä, mitä se on ollut myyntihetkellä (käyttöohjeen vastaisesti).

Tästä nyt on ehkä tämän enempää turha vääntää, lähinnä kehotan miettimään onko riskin arvoista lähteä tonkimaan niitä huoltovalikoita ja hukata takuu/mahdollisuus valittaa virheestä myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 024
Heitetäämpä kysymykset (saako service menuun menmä) vaikka lg:n, sampan ja Sonyn supporttiin. Katsotaan mitä vastaavat? Loppuu se luuleminen.

Käsittääkseni kunnon kalibroija menee aina service menuun, ainakin avs:n puheiden mukaan.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 696
Saathan sinä televisiosi värejä säätää (apuvälineillä tai ilman). Tämä on normaalia käyttöä.
Takuuseen/virhevastuuseen vaikuttaa se, oletko muuttanut tuotetta siitä, mitä se on ollut myyntihetkellä (käyttöohjeen vastaisesti).

Tästä nyt on ehkä tämän enempää turha vääntää, lähinnä kehotan miettimään onko riskin arvoista lähteä tonkimaan niitä huoltovalikoita ja hukata takuu/mahdollisuus valittaa virheestä myöhemmin.
Autocalin käyttäminen siis vaatii service menun käyttämistä, joko kaukosäätimellä tai lähiverkon yli. LG mainitsee sivuillaan tukevansa autocalia. Autocalia ei mainita television käyttöohjeessa.

Autocalin käyttö on siis samaan aikaan tuettu, että sinun mukaasi käyttöohjeen vastaista.

Autocal siis lähiverkon yli lataa laitteeseen uudet kalibrointitiedostot ja ylikirjoittaa ne mitä laitteessa on tehtaalta tullessaan valmiina. Tämä tapahtuu automaattisesti (kuten nimestäkin voisi arvata), ilman että käyttäjä joutuu mitään television värikontrolleja vehtaamaan suuntaan tai toiseen.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Autocalin käyttäminen siis vaatii service menun käyttämistä, joko kaukosäätimellä tai lähiverkon yli. LG mainitsee sivuillaan tukevansa autocalia. Autocalia ei mainita television käyttöohjeessa.

Autocalin käyttö on siis samaan aikaan tuettu, että sinun mukaasi käyttöohjeen vastaista.

Autocal siis lähiverkon yli lataa laitteeseen uudet kalibrointitiedostot ja ylikirjoittaa ne mitä laitteessa on tehtaalta tullessaan valmiina. Tämä tapahtuu automaattisesti (kuten nimestäkin voisi arvata), ilman että käyttäjä joutuu mitään television värikontrolleja vehtaamaan suuntaan tai toiseen.
?
Ei Autocalin ohjeessa mainita mitään tarvettä servicen menun säätämisestä:


Jos ohjelmisto ajaa televisioon uudet asetukset (ja ohjelmisto+TV tukee tätä) niin ei se ole käyttöohjeen vastaista. Kolmannen osapuolen laitteiden/sovellusten käyttöohjeista luonnollisesti valmistajan ei tarvitsekaan välittää.
Asetukset saanee ajettua televisioon takaisin tehdasasetusten palautuksella.
AutoCalin tapauksessa et siis muuta itse tuotetta toiseksi kuin se on myydessä ollut vaan asetuksia, joita voit säätää myös ilman AutoCalia..
Edit: Mikäli räpläät jotakin muuta kuin AutoCalin ohjeet kertovat, luonnollisesti teet sen omalla vastuullasi.

Mutta jokainen ottakoon riskinsä itse laitteensa kanssa ja taistelkoon kuinka parhaaksi näkee.
Hävinneet tuskin täällä hölmöyttään huutelevat. Olenpahan varoittanut :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 696
?
Ei Autocalin ohjeessa mainita mitään tarvettä servicen menun säätämisestä:


Jos ohjelmisto ajaa televisioon uudet asetukset (ja ohjelmisto+TV tukee tätä) niin ei se ole käyttöohjeen vastaista. Kolmannen osapuolen laitteiden/sovellusten käyttöohjeista luonnollisesti valmistajan ei tarvitsekaan välittää.
Asetukset saanee ajettua televisioon takaisin tehdasasetusten palautuksella.
AutoCalin tapauksessa et siis muuta itse tuotetta toiseksi kuin se on myydessä ollut vaan asetuksia, joita voit säätää myös ilman AutoCalia..

Mutta jokainen ottakoon riskinsä itse laitteensa kanssa ja taistelkoon kuinka parhaaksi näkee.
Hävinneet tuskin täällä hölmöyttään huutelevat. Olenpahan varoittanut :)
Eli kunhan autoa tuunatessa OBD ohjelmointilaitteen mukana tulee manuaali, niin homma on hanskassa ja takuut säilyy? :)

Se autocal käyttää service menua lähiverkon yli. Sieltä saa vaikka mitä säädeltyä. Lisäksi se autocal säätää asetuksia joihin pääsee käsiksi vain valikoista joihin ei pääse käsiksi kuin service menun (tai lähiverkon) kautta. Tai itse en ole ainakaan löytänyt mitään cube3d latausvalikkoa kalibrointiasetuksista.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Eli kunhan autoa tuunatessa OBD ohjelmointilaitteen mukana tulee manuaali, niin homma on hanskassa ja takuut säilyy? :)
Ei.

Jos rikot tuotteen X muuttamalla sitä ulkopuolisella raudalla/softalla/käyttöohjeen vastaisella käytöllä/asetuksilla niin tuotteen X valmistaja ei ole vastuussa siitä.
Mikäli taas rikot AutoCal-softalla televisiosi, siitä vastaa Calman (koska käytät Calmanin ohjelmistoa). Jos OBD-ohjelmistolaite tuhoaa autosi, silloin sen (OBD-laitteen) valmistaja vastaa riippuen siitä mitä on luvattu.
Tämän ymmärtää ihan maalaisjärjelläkin.

"5 a § (13.12.2001/1258)
Takuun merkitys


Jos myyjä on sitoutunut vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksista määrätyn ajan (takuu), tavarassa katsotaan olevan virhe, jos tavara tänä aikana huonontuu takuussa tarkoitetulla tavalla. Virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos myyjä saattaa todennäköiseksi, että huonontuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta"


Jos asia askarruttaa niin täältä voi asiaa kysellä: Kuluttajaneuvonta

Olisiko tää tässä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 696
jos myyjä saattaa todennäköiseksi, että huonontuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta"
Jep, eli valmistaja/myyjä joutuu osoittamaan että vikaantuminen on johtunut nimenomaan siitä service menun käyttämisestä. Miten muuten tuon voi muka edes tulkita?

On myös aika vahva heitto että huoltovalikon kautta voisi yksinomaan tehdä ”vääränlaista käsittelyä”. Miksi se edes on laitteessa jos sillä voi tehdä vain vääränlaisia asioita?
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Jep, eli valmistaja/myyjä joutuu osoittamaan että vikaantuminen on johtunut nimenomaan siitä service menun käyttämisestä. Miten muuten tuon voi muka edes tulkita?

On myös aika vahva heitto että huoltovalikon kautta voisi yksinomaan tehdä ”vääränlaista käsittelyä”. Miksi se edes on laitteessa jos sillä voi tehdä vain vääränlaisia asioita?
Lain mukaan riittää kun myyjä "saattaa asian todennäköiseksi". Ei tarvitse tulkita mitenkään muuten. Pelkästään huoltovalikon avaaminen riittää osoittamaan sen, että on toimittu käyttöohjeen vastaisesti.

Se huoltovalikko on tarkoitettu nimensä mukaisesti HUOLLON käyttöön. Se on laitteessa HUOLTOA varten. Sitä ei ole tarkoitettu kuluttajia varten ja siksi siitä ei mainita myöskään käyttöohjeessa. Ei voi olla näin vaikea asia ymmärtää...
Annetaan asian olla. Jokainen räpeltäköön uskalluksensa mukaisesti ja uskokokoon ketä tahtoo.

Edit: Allaolevaan ei voi sanoa muuta kuin :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 696
Lain mukaan riittää kun myyjä "saattaa asian todennäköiseksi".
Jep. Siihen tarvitaan aina joku perustelu, jossa käydään faktaperusteisesti läpi että miksi kyseinen toiminta johti suurella varmuudella, eli ”todennäköisesti”, laitteen vioittumiseen.

Haluaisin nähdä kyllä että millä perusteluilla joku huoltovalikon avaaminen evää takuun virtalähteen hajotessa. Se kun ei millään todennäköisyydellä voi siihen johtaa.

Edit:
Se huoltovalikko on tarkoitettu nimensä mukaisesti HUOLLON käyttöön. Se on laitteessa HUOLTOA varten.
Mikään laki ei estä kuluttajia huoltamasta omistamiaan asioita. Kengät saa itse lankata ja silti kengän myyjä on vastuussa siitä jos pohjan liimaus pettää.

Telkkariinkin saat periaatteessa vaihtaa vaikka paneelin itse ja myyjä/valmistaja on silti vastuussa siitä jos virtalähde leviää takuuajan/odotetun toiminta-ajan sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Eli kun olen kerran käynyt huoltomenussa katsomassa käyttötunnit niin nyt ei ole sitten takuuta enää jäljellä?
Riippuu siitä, ohjeistetaanko ko toimenpide käyttöohjeissa vai ei. Kannattaa kysäistä tätä ”onko OK” takuun myöntäjältä ENNEN kuin tekee mitään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 247
Eihän toi nyt eroa mitenkään esim. rootatusta puhelimesta. Valmistajan vastuulla osoittaa että puhelimen ongelma johtuu juurikin roottaamisesta.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 696
Riippuu siitä, ohjeistetaanko ko toimenpide käyttöohjeissa vai ei. Kannattaa kysäistä tätä ”onko OK” takuun myöntäjältä ENNEN kuin tekee mitään.
Tai sit vaan toimii lain ja säädösten mukaisesti ja kattoo huoltovalikosta mitä haluaa. Niin kauan kun telkkari on omistuksessasi saat sitä täysin vapaasti itse huoltaa ja lupia ei tarvitse valmistajalta kysellä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 415
Huoltovalikkoon ei kannata mennä jos takuu/virhevastuu kiinnostaa. Homma voi mennä astetta hankalammaksi vikatilanteessa.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Tai sit vaan toimii lain ja säädösten mukaisesti ja kattoo huoltovalikosta mitä haluaa. Niin kauan kun telkkari on omistuksessasi saat sitä täysin vapaasti itse huoltaa ja lupia ei tarvitse valmistajalta kysellä.
Huom, valmistaja/myyjä saa määritellä takuun aikana mm valtuutetut huoltonsa, jotka huoltavat takuuaikana laitteet.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 696
Huoltovalikkoon ei kannata mennä jos takuu/virhevastuu kiinnostaa. Homma voi mennä astetta hankalammaksi vikatilanteessa.
Hankalammaksi kyllä, jos valmistaja perseilee minkä kerkeää. Voi mennä kuukausiakin ennen kuin kuluttaja-asiamiehen kanssa saadaan homma menemään lainmukaisella tavalla kuluttajan eduksi. Lisäksi jos esim. kuvanpalamismitigaatioita kytkee veke, niin kuvanpalamisesta takuuseen valittaminen on aika turhaa.

Niin kauan kun ei huoltovalikon kautta riko laitetta niin mitään ongelmaa ei sen käytössä ole.

Huom, valmistaja/myyjä saa määritellä takuun aikana mm valtuutetut huoltonsa, jotka huoltavat takuuaikana laitteet.
Mutta tuotteen omistajalla ei ole velvollisuutta olla näihin tahoihin yhteydessä huoltojensa kanssa. Kolmannen osapuolen huoltoa käytettäessä eksplisiittisesti ei menetä takuuta, ennakkotapauksia on hyvin paljon mm. autojen osalta.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Mutta tuotteen omistajalla ei ole velvollisuutta olla näihin tahoihin yhteydessä huoltojensa kanssa. Kolmannen osapuolen huoltoa käytettäessä eksplisiittisesti ei menetä takuuta, ennakkotapauksia on hyvin paljon mm. autojen osalta.
Vaikka kuluttaja ei niin aina haluaisikaan niin:
”Myyjä on aina ensisijaisesti vastuussa tavaran virheestä. Virhevastuun kestolle ei ole kiinteää ylärajaa. Kaikki tavarassa olevat viat eivät kuitenkaan kuulu myyjän vastuulle. Myyjä ei ole esimerkiksi vastuussa siitä, jos asiakas ei ole noudattanut tavaran käyttö- tai hoito-ohjeita.”

Mikäli takuuta haluaa käyttää, on tottakai oltava yhteydessä takuun myöntäjään…

Tuotteen omistajalla ei myöskään ole oikeutta vaatia korvausta takuun myöntäjältä, mikäli on käyttänyt tuotetta käyttöohjeen vastaisesti.

”14. Takuun rajoitukset
Takuu on voimassa niin laajasti kuin takuuehdoissa määritellään. Takuun ulkopuolelle voidaan rajata virheet, jotka ovat aiheutuneet ostajasta. Syitä ovat esimerkiksi käyttö- tai hoito-ohjeiden laiminlyönti, muu tavaran vääränlainen tai huolimaton käsittely tai vaikkapa luovutuksen jälkeen sattunut tapaturma. ”


Esim Sonyn takuuehdot ovat varsin selkeät

” tuotteessa ilmenevät viat tai muutokset, jotka johtuvat
väärinkäytöstä mukaan lukien:

- käsittely, josta on seurauksena fyysisiä vikoja, kauneusvirheitä tai pinnan vaurioituminen tai muutoksia laitteeseen tai nestekidenäyttöjen vioittuminen.
- tuotteen käyttö muuhun kuin sen normaaliin käyttötarkoitukseen tai Sonyn suosittelemaa käyttöä ja huoltoa koskevien ohjeiden vastaisesti.
- tuotetta ei ole huollettu Sonyn antamien asianmukaisten huolto-ohjeiden mukaan.
- tuotteen asentaminen tai käyttö tavalla, joka on ristiriidassa asennuspaikassa tai käyttömaassa voimassa olevien lakien tai teknisten standardien tai turvallisuusstandardien kanssa.”

Lain mukaan TAKUU on siis myyjän/valmistajan VAPAAEHTOINEN etu kuluttajalle. Toki kuluttaja saa tehdä laitteillaan mitä haluaa, mutta takuuehdot sanelee kyllä takuun myöntäjä. Piste.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 696
Tuotteen omistajalla ei myöskään ole oikeutta vaatia korvausta takuun myöntäjältä, mikäli on käyttänyt tuotetta käyttöohjeen vastaisesti.
Mutta takuun myöntäjällä on velvollisuus korvata/korjata viallinen tuote, ellei voida osoittaa että käyttäjä on sen (käyttöohjeen ”vastaisella”) toiminnallaan suurella varmuudella rikkonut.

Jatkot paremmassa ketjussa?
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Jatkot paremmassa ketjussa?
Eiköhän tämä pallo pyörinyt nyt kerran taas ympäri. Antaa aiheen olla ja uskokoon kukin mihinkä haluaa.

Varminta on kuitenkin ennen huoltomenuihin menemistä kysyä takuunmyöntäjän kanta asiaan. Näin niinkuin vinkkinä. Ei ainakaan tarvitse jälkikäteen katua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 014
Tää onkin nyt jännä juttu, koska esim. Rtingsin lg cx n arvostelussa mainitaan erittäin selkeästi että tuota kirkkauden pumppausta pystyy minimoimaan menemällä service menuun ja ottamalla täpät pois tpc js gsr kohdista.

Itse kyllä suodittelen jos haluaa sen tehdä niin jättää gsr n päälle. Ei vaikuta pahemmin kirkkauden pumppaamiseen. Jokainen tietenkin omslla vastuulla noita tekee, mutta eipä tossa mitään vshinkoa synny jos kosket vaan ja ainoastaan tuohon ja tiedät mitä teet.

Tottakai saa tv n tiiliskiveksi jos lähdet sähläämään sen kanssa.

Voit palauttaa sen tcp kyllä takaisin jos nyt niin huolettaa. Tuon lg n saa myös palautettua täysin alkuperäisiin asetuksiin jos kuitenkin olet onnistunut sössimään jotain pahasti.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
RTings tms ei olekaan vastuussa laitteiden takuista tai kestosta kellekään. Eli periaatteessa voivat kehoittaa pyörittämään laitetta vaikka hillossa jos sillä saavat mielestään paremman kuvanlaadun.

Kukaanhan muu kuin valmistaja ei osaa sanoa, mitä merkkejä/logeja service-menussa käynnistä jää televisioon vaikka asetukset palauttaisikin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 724
Tää onkin nyt jännä juttu, koska esim. Rtingsin lg cx n arvostelussa mainitaan erittäin selkeästi että tuota kirkkauden pumppausta pystyy minimoimaan menemällä service menuun ja ottamalla täpät pois tpc js gsr kohdista.

Itse kyllä suodittelen jos haluaa sen tehdä niin jättää gsr n päälle. Ei vaikuta pahemmin kirkkauden pumppaamiseen. Jokainen tietenkin omslla vastuulla noita tekee, mutta eipä tossa mitään vshinkoa synny jos kosket vaan ja ainoastaan tuohon ja tiedät mitä teet.

Tottakai saa tv n tiiliskiveksi jos lähdet sähläämään sen kanssa.

Voit palauttaa sen tcp kyllä takaisin jos nyt niin huolettaa. Tuon lg n saa myös palautettua täysin alkuperäisiin asetuksiin jos kuitenkin olet onnistunut sössimään jotain pahasti.
Mutta eikös aiemmin ollut juttua että huoltomenussa on countteri joka näyttää kuinka monta kertaa siellä on käyty.
No tästä huolimatta uskalsin mennä katsomaan ne käyttötunnit sieltä noin puoli vuotta sitten ja takuutakin on vielä jäljellä tammikuuhun saakka. Jos siis on...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 696
Kyllä on. Miksi ei olisi? Jonkun yhden yksityishenkilön foorumisekoiluja ei kannata kovin vakavasti ottaa, vaan lukea ne vallitsevat lait ja ennakkotapaukset ja tehdä niiden pohjalta omat tulkinnat. Vaihtoehtoisesti kannattaa kysyä tuolta asiaa käsittelevästä ketjusta mielipidettä, niin saat ainakin useamman henkilön konsensuksen.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Voisitko @pomk linkata tähän ne vallitsevat lainkohdat ja ennakkotapaukset, joiden perusteella OLED-television huoltomenuun meneminen EI vaikuta takuun raukeamiseen. Ja joihin foorumilainen voi vedota, mikäli valmistaja on toista mieltä. Kun kerran sellaiset tiedät. Kiitos.

Tämä siksi hyvää tietoa myös OLED-televisioketjussa, sillä ilmeisen moni sinun lisäksesi on saanut sydämentykytyksiä nyt ruuvailtuaan huoltovalikkoja ajattelemattomuuttaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
368
Ite kävin LG:n Service Menussa ja säätelin myös plasman virtapotikoita, että sain syvemmän pohjamustan. PÄivitin myös epävirallisen firmiksen että sain ISF-tilat näkviin. Myöhemmin virtalähde meni rikki.
Takuu oli voimassa ja asensivat uuden virtalähteen takuun piikkiin. Telkkari on edelleen käytössä. En kertonut myyjäliikkeelle, että olen ruuvannut potikoita, asentanut epävirallisen firmiksen ja käynyt huoltovalikossakin jotain säätelemässä. Tämä käy ennakkotapauksesta myös LG:n oledien kohdalla. Kerrotte vaan, että kaveri teki noin vuonna 2014.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Mitkään huoltovalikkokäynnit tai säädöt aivät vaikuta takuuseen/virhevastuuseen, ellei valmistaja/myyjä pysty osoittamaan, että rikkoituminen johtui näistä säädöistä.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Ei valmistajan tarvitse osoittaa muuta, kuin että laitetta on käytetty käyttöohjeen vastaisesti. Tähän riittää esim kolmannen osapuolen (huolto) lausunto, että service menu countteri on liikahtanut.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Ei valmistajan tarvitse osoittaa muuta, kuin että laitetta on käytetty käyttöohjeen vastaisesti.
Tuo ei pidä paikkaansa, ainakaan virhevastuun kanssa. Ihan oikeudessa todettu, että ihan sama mitkä ohjeet/kiellot on, pitää osoittaa, että rikkoituminen johtui tästä väärästä toiminnasta. Sama kuin warranty void if removed -tarrat. Missään huoltovalikossa käynti ei tarkoita, että se aiheutti rikkoutumisen.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Tuo ei pidä paikkaansa. Ihan oikeudessa todettu, että ihan sama mitkä ohjeet tai kiellot on, pitää osoittaa, että rikkoituminen johtui tästä väärästä toiminnasta. Sama kuin warranty void if removed -tarrat.
Linkkaatko tänne tuosta kotimaisesta tapauksesta tiedot? Varmasti hyödyllinen tieto foorumilaisille.

Lakihan sanoo näin:
"Jos myyjä on sitoutunut vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksista määrätyn ajan (takuu), tavarassa katsotaan olevan virhe, jos tavara tänä aikana huonontuu takuussa tarkoitetulla tavalla. Virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos myyjä saattaa todennäköiseksi, että huonontuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta"

KKV näin:
”14. Takuun rajoitukset
Takuu on voimassa niin laajasti kuin takuuehdoissa määritellään. Takuun ulkopuolelle voidaan rajata virheet, jotka ovat aiheutuneet ostajasta. Syitä ovat esimerkiksi käyttö- tai hoito-ohjeiden laiminlyönti, muu tavaran vääränlainen tai huolimaton käsittely tai vaikkapa luovutuksen jälkeen sattunut tapaturma. ”

Ja Kuluttajaliitto näin:
”Myyjä on aina ensisijaisesti vastuussa tavaran virheestä. Virhevastuun kestolle ei ole kiinteää ylärajaa. Kaikki tavarassa olevat viat eivät kuitenkaan kuulu myyjän vastuulle. Myyjä ei ole esimerkiksi vastuussa siitä, jos asiakas ei ole noudattanut tavaran käyttö- tai hoito-ohjeita.”
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 024
Heitetäämpä kysymykset (saako service menuun menmä) vaikka lg:n, sampan ja Sonyn supporttiin. Katsotaan mitä vastaavat? Loppuu se luuleminen.

Käsittääkseni kunnon kalibroija menee aina service menuun, ainakin avs:n puheiden mukaan.

Kiitos viestistänne.
Television kalibrointi huolto menusta ei ole tarpeellista.
Tämä aiheuttaa myös takuun raukeamisen.
Toivottavasti selvensi asiaa!
Ystävällisin terveisin,
SONY SUPPORT TEAM
End of case. Ainakin Sonyn osalta
No eipä tuonne ole tarvetta mennä, olen tyytyväinen kuvaan ilman service menuun kajoamista.
Kirkkautta tuolta saisi puristettua lisää , jos on uskominen D-Niceen ja hänen ehdottamiin "enhanced asetuksiin".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
128
Näkeekö LG CX mistään valikon takaa montako tuntia sillä on katsottu?

EDIT: Löytyikin service menusta, UTT arvo näyttäisi kertovan.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 866
Viestejä
4 204 912
Jäsenet
70 995
Uusin jäsen
janisainio

Hinta.fi

Ylös Bottom