• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:15 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

NVIDIA-spekulaatioketju (Blackwell ja tulevat sukupolvet)

Itseäkin kiinnostaa enemmän tuo Reflex 2 jos tuolla toteutuksella saa erotettua hiiren/kameran fps itse pelin fps:stä onnistuneesti.

Myöhemmin sitten jos nvidia saa toimimaan Reflex 2 ja Framegenin samaan aikaan sekä peli tuki on hyvä niin nostan hattua.

En tiedä meneekö hieman ohi langan aiheen, mutta onko joku tilannut suoraan nvidialta näyttistä suomeen (Fe-mallia)? Mitä maksutapoja nvidia tarjoaa?

Nvidia varmisti tai vähintään vahvasti vihjaa siitä että on tulossa sekä nvidian omia että mediateK+nvidia mainstream arm+nvidia win11 koneita

Nvidian omasta arm koneesta lainuksessa. Haluan ymmärtää mainstreamin kuluttaja win11 läppärinä, mutta voin olla väärässä ja kyseessä on "vain" jotain härpättimiä ai-devaajille.
"We're going to make that a mainstream product," Huang said. "We'll support it with all the things that we do to support professional and high-quality software, and the PC (manufacturers) will make it available to end users."

mediatek+nvidia yhteistyöstä. Tämä on se cpu mikä löytyy jo digits laatikosta. Ehkä ensi syksynä myös läppäreistä?
Responding to an analyst's question during an investor presentation, Huang said Nvidia tapped MediaTek to co-design an energy-efficient CPU that could be sold more widely.
"Now they could provide that to us, and they could keep that for themselves and serve the market. And so it was a great win-win," Huang said.

Aika hurja tuntuu olevan tuo multi-framegen kun 5070 jopa voittaa 4090:n, kun kummassakin on kaikki herkut päällä.
Tämähän oli se mitä Nvidia presiksessään jo väitti. Ei tosin ole mikään yllätys että hatusta vedetyillä frameilla saadaan todella paljon korkeampi fps kuin renderöimällä...

Aika hurja tuntuu olevan tuo multi-framegen kun 5070 jopa voittaa 4090:n, kun kummassakin on kaikki herkut päällä.
Aikamoista tosin olikohan tuossa Rtx 4090 kanssa Dlss 3.x joka siis frame generaatiolla aiheuttaa pienoisia ongelmia jotka varmaan korjattu DLSS 4 myös vanhemmilla Rtx 4xxx sarjaan.

Sitten vähän sivuhuomautuksena hauskana juttuna Lossless Scaling ohjelmaan tulee päivitys tänään Suomen aikaan klo 14 joka tarjoaa jopa 30x kertaisen frame generaation ns kaikissa peleissä, eli jos sitä mainostettaisiin harhaanjohtavasti kuten Nvidia omia Rtx 5xxx sarjalaisiaan niin se tekee jopa vaikkapa "Lenovo Legion Go/Asus Rog Ally integroidulla näytönohjaimella nopeamman kuin Nvidian Rtx 5090 KAIKISSA peleissä" ;)

Tämähän oli se mitä Nvidia presiksessään jo väitti. Ei tosin ole mikään yllätys että hatusta vedetyillä frameilla saadaan todella paljon korkeampi fps kuin renderöimällä...
Ei se tainnut olla pointti tuossa, vaan lukemalla artikkelin selviää, että ne feikkifreimit myös oikeasti ilmeisesti tekevät jotain (huijaavat ihmisaivoja riittävän hyvin?):
We can argue until the cows come home about whether this is cheating or not, but I genuinely struggled to tell the difference between the two test systems I tried at CES in terms of image quality and smoothness.

Puristit ei toki tätä niele, mutta koska raudan kehityksen kasvu on hiipunut, niin pakkohan se tällaisia keinoja on ottaa käyttöön ja hyvä vain jos softa alkaa olemaan sitä luokkaa ettei oikeasta meinaa erottaa.
Kun itse pelaamiseen uppoutuu, niin ei siinä tule syynättyä jokaista pikseliä onko se nyt aito vai feikki, joten itselleni kyllä kelpaa "teho"lisäys mitä nyt olisi 3000-sarjasta -> 5000-sarjaan hypätessä.

Itse olen pro-framegen, mutta niin että ensin haetaan hyvät asetukset että tiristellään framerate oikein korkeaksi niin että peli ei menetä pahasti ultra, ultra, ultra, hyper, ultra loistoaan ja sitten framegenillä lähelle monitorin maksimi virkistystä. En ole huomannut eroa latensseissa tai missään mutta pelit rullaa "4k" "120fps" ja headshotit paukkuu.

Nyt olisi toivottavaa vain että 4k480Hz monitorit tulisivat. Siinä olisi paikka sitten 5090:lle kun ensin tiristetään peli pyörimään 120fps+ ja siihen päälle 4x framegen niin saa pelata "4k" "480fps" ja tuntuu ihan kivalta lagien ja muun suhteen kun peli rullaa alla 120fps+.

Itse olen pro-framegen, mutta niin että ensin haetaan hyvät asetukset että tiristellään framerate oikein korkeaksi niin että peli ei menetä pahasti ultra, ultra, ultra, hyper, ultra loistoaan ja sitten framegenillä lähelle monitorin maksimi virkistystä. En ole huomannut eroa latensseissa tai missään mutta pelit rullaa "4k" "120fps" ja headshotit paukkuu.

Nyt olisi toivottavaa vain että 4k480Hz monitorit tulisivat. Siinä olisi paikka sitten 5090:lle kun ensin tiristetään peli pyörimään 120fps+ ja siihen päälle 4x framegen niin saa pelata "4k" "480fps" ja tuntuu ihan kivalta lagien ja muun suhteen kun peli rullaa alla 120fps+.
Mielenkiinnosta te joilla on noita 240/320//480hz näyttöjä niin huomaako eron oikeasti vaikkapa ihan vain 144hz näyttöön sulavuudessa kun keskittyy pelaamiseen?

Itselläni 4k 144hz näyttö ja itse ajatellut sen olevan ns riittävä mutta voisihan sitä kun tulee päivityksen aika 2-6 vuoden päästä miettiä jos isompi hz on oikeasti parempi.

Mietin vain kun omasta mielestäni tuntuu että noi 240+hz on perus pelaajalle joka ei ole kilpapelaaja aivan turhaa näytönohjaimen kulutusta, toki moni varmaan voisi sanoa että 4k 28 tuumaisen tai pienemmän näytön kanssa myös turhaa(itselläni 32 tuumainen 144hz näyttö) verrattuna 1440p näyttöön jollei pelaa naama lähellä näyttöä.

Siinä itselläni sama kokemus että motion vektorit sisältävät peliin integroidut frame generaatiot on kyllä hyviä tosin en pelaa kilpailullisia pelejä ainakaan kilpailullisesti vaan viihteeksi joten hiukan lisääntynyt latenssi ei haittaa ja muutenkin monia pelejä pelaan peliohjaimella joka peittää lisääntynyttä latenssia. Tosin itse uudemmissa raskaissa peleissä optimoin asetuksia hieman enkä edes yritä laittaa säteenseurantaa päälle. Esimerkiksi ultra varjot on tosi pieni ero useimmissa peleissä high asetukseen nähden kuvanlaadussa mutta fps nousee kivasti kun laittaa sen asetuksen high.

Mielenkiinnosta te joilla on noita 240/320//480hz näyttöjä niin huomaako eron oikeasti vaikkapa ihan vain 144hz näyttöön sulavuudessa kun keskittyy pelaamiseen?

En oo testannut vaihdella nopeasti, mutta aiemmin oli 160 hz näyttö, se on mielestäni CS2 todella sulavaa jo, enkä huomannut mitään mullistavaa kun vaihdoin 240 hz näyttöön.

Pitäisi päästä näkemään vierekkäin tai vaihdella ees taas nopeasti. Ehkä vois testata illalla.

Ei se tainnut olla pointti tuossa, vaan lukemalla artikkelin selviää, että ne feikkifreimit myös oikeasti ilmeisesti tekevät jotain (huijaavat ihmisaivoja riittävän hyvin?):
We can argue until the cows come home about whether this is cheating or not, but I genuinely struggled to tell the difference between the two test systems I tried at CES in terms of image quality and smoothness.

Puristit ei toki tätä niele, mutta koska raudan kehityksen kasvu on hiipunut, niin pakkohan se tällaisia keinoja on ottaa käyttöön ja hyvä vain jos softa alkaa olemaan sitä luokkaa ettei oikeasta meinaa erottaa.
Kun itse pelaamiseen uppoutuu, niin ei siinä tule syynättyä jokaista pikseliä onko se nyt aito vai feikki, joten itselleni kyllä kelpaa "teho"lisäys mitä nyt olisi 3000-sarjasta -> 5000-sarjaan hypätessä.
En ottanut millään tavalla kantaa kuvanlaatuun tai sulavuuteen, vaikka toki kuvanlaatuvirheet huomaa yrittämällä (esim. LTT:n videolla näkyy tuubinkin läpi). Se mihin otin kantaa oli että jaettu tarina oli käytännössä sama kuin Nvidian presiksen tarina.

Siihen ei tarvitse tässä kohtaa mennä miksi joku ei fg:tä halua itse käyttää, kyllä siihenkin on ihan validi syyt puolesta ja vastaan ja joissain tapauksissa se tosiaan jopa käytännössä tekee pelaamisesta vastaavaa kuin 4090:llä. Mutta esim. poikan ostohimoja rauhoitti todella paljon se kun kerroin että fg lisää viivettä, joka esim. soulslike peleissä tuo lisää vaikeusastetta. Hän oli mediatietojen varassa lukenut tuo "4090 vastaava" lauseen niin että korkeampi fps ja sitä kautta pienempi viive kuin 4090:ssä -> kyseinen pelityyppi olisi reaktioajan takia parempi pelattava 5070:llä kuin 4090:llä.

En oo testannut vaihdella nopeasti, mutta aiemmin oli 160 hz näyttö, se on mielestäni CS2 todella sulavaa jo, enkä huomannut mitään mullistavaa kun vaihdoin 240 hz näyttöön.

Pitäisi päästä näkemään vierekkäin tai vaihdella ees taas nopeasti. Ehkä vois testata illalla.
Tuohon vaikuttanee näytön laatukin. Mulla on 165 Hz (Lenovo Legion Y27-q20) ja 240 Hz (Gigabyte M27Q X rev 2) näytöt ja väittäisin, että tuolla 165 Hz näytöllä on paljon parempi liiketerävyys. Tuo Gigabyte on taas overshootteineen ja ghostauksineen (toimimattomat Overdrive asetukset) aivan roskaa, mutta oli ostohetkellä hyvässä tarjouksessa ja tarvitsin USB-C tukevaa näyttöä.

Tuohon vaikuttanee näytön laatukin. Mulla on 165 Hz (Lenovo Legion Y27-q20) ja 240 Hz (Gigabyte M27Q X rev 2) näytöt ja väittäisin, että tuolla 165 Hz näytöllä on paljon parempi liiketerävyys. Tuo Gigabyte on taas overshootteineen ja ghostauksineen (toimimattomat Overdrive asetukset) aivan roskaa, mutta oli ostohetkellä hyvässä tarjouksessa ja tarvitsin USB-C tukevaa näyttöä.
Juu toki, 160 hz näyttö oli laadukas IPS ja tämä 240 hz on QD-OLED. QD-OLEDin pitäisi tarjota markkinoiden aivan kärkipään liiketoistoa, koska OLEDeissa "pixel response time" on parempi kuin lähes kaikissa muissa näyttötyypeissä. Eli periaatteessa QD-OLED (ja WOLED) voi näyttää huonommalta jos FPS on pieni, koska monitori ei itsessään smoothaa mitään (näin ainakin teoriassa).

kyllä se eron huomaa, itekki kun nyt käyttäny 240hz niin kaverin 60hz on still kuvaa työpöydällä ja sama 144hz mutta ei niin paha, eli sanonta kun parempaa saa niin vanhaan ei ole palaaminen käy toteen :)

Noita voidaan kehitellä vielä monella tavalla.. Piirretään esim osa freimeistä paljon pienemmällä tarkkuudella ja AI arpoo edellisten jne avulla lopputuloksen.. Tai piirretään vuorotellen eri osat kuvasta täydellä resolla ja loppu päivitetään AI:llä, pienemmästä resosta ja edellisistä freimeistä..

On täysin selvää, että nykykehityksellä jossain 8K resossa noita kikkoja on täysin pakko käyttää. Raakaa laskentatehoa ei näyttiksiin tule tarpeeksi, jos ei tapahdu jotain suurta mullistusta (Jota ei ole nyt näköpiirissä).

Ootko tetannut S.T.A.L.K.E.R. 2:ssa framegenia? Siinä tuntuu viive lisääntyvän raskaasti huolimatta siitä kuinka sulavasti pelin saa pyörimään ilman framegenia.

Inputin sulavuudessa minun mielestä on 120fps jo ihan hyvä. Itse kiinnitän vain huomion enemmänkin liikeresoluutioon mikä on huono 120Hz OLEDissani. Siksi koitankin saada lukotettua 120Hz vsyncillä että saan BFI:n päälle joka alkaa välkyttämään kuvaa saaden liikeresoluution näyttämään kuten 240Hz monitorissa. Joka onkin jo parempi hitaassa liikkeessä mutta nopeassa liikkeessä edelleen blurraantuu maisemat.

Itse näen siis eron 120fps ja 240fps välillä selvästi kun pistää vain kameran pannaamaan sivuttain kauniissa open world pelissä niin kaikki muuttuu stilli kuvaan verrattuna semmoiseksi smearaavaksi ihan kuin olisi blurrifiltteri päällä. Olisi kiva jos saisi edes 500Hz semmoiseksi main stream framerateksi niin valtaosa liikeresoluution ongelmista olisi poissa.

Juu toki, 160 hz näyttö oli laadukas IPS ja tämä 240 hz on QD-OLED. QD-OLEDin pitäisi tarjota markkinoiden aivan kärkipään liiketoistoa, koska OLEDeissa "pixel response time" on parempi kuin lähes kaikissa muissa näyttötyypeissä. Eli periaatteessa QD-OLED (ja WOLED) voi näyttää huonommalta jos FPS on pieni, koska monitori ei itsessään smoothaa mitään (näin ainakin teoriassa).
OLEDin välitön pixel response time ei valitettavasti hirveänä auta tuohon liikeresoluutioon. Vaikka se olisi 0ms niin sama blurri siellä silti tulee.

En ole. Ilmeisesti on vähän paskasti koodattu peli tuo. Nexus modissakin on monta modia joka yrittää korjata pelin input lagia eli on vissiin vähän rikki.
Siinä on vissiin input lagia lähinnä jos FSR/DLSS fg on käytössä. Sen lisäksi ilmeisesti mouse acceleration tuo lagin tuntua hiirillä joilla inpurate on matala. Ehkä nämä liittyvät toisiinsa siten että pahenee entisestään kun vaikuttavat yhdessä.

Pitääkö proshop-tili tms tehdä etukäteen jos yrittää ostaa 5090:n launchissa?
Kyllä se tili kannattaa luoda, ja kirjautuakin valmiiksi.
Jos ostaminen menee F5-kilpailuksi, menevät varastossa olevat laitteet sellaisille, joilla nuo kirjautumiset ovat valmiina aktiivisina.
Tästä on muutama kokemus mm. RTX 3000 -sarjan ostoyritysten kanssa.

Mä luulen, että jos sen kortin saa Nvidian sivulta klikattua ostoskoriin eli heittää sut sinne Proshopin ostoskorinäkymään niin se on varattuna jonkun aikaa ja ehdit täyttää tiedot eikä tässä vaiheessa enää skabata nopeudesta. Mutta varmaksi en tiedä.

Tokihan sen Proshop tilin voi varmuuden vuoksi.

Pitää toivoa parasta tuon FE suhteen mutta veikkaan että en kerkeä näkemään edes koko sivua kun botit ja muut nanosekuntin sivun aikaisemmin ladanneet laittavat varaston tyhjäksi. Pitää avata vertaistukiketju sitten :darra:
Liian hyvin onnistunut saamaan aikaisemmat kortit että hyvä tuuri ei voi jatkua ikuisesti, jos ei FE nappaa niin kädet ristissä yrittämään jos saisi edes jonkun kortin koneeseen muualta.

4090 oli suht kivuton ostaa julkkarissa ja sen jälkeen. Väittäisin, että kysyntä oli huomattavasti kovempi sen kohdalla.

4090 oli suht kivuton ostaa julkkarissa ja sen jälkeen. Väittäisin, että kysyntä oli huomattavasti kovempi sen kohdalla.
Eiköhän noita ole ostajille ihan riittävästi 5090 ja 5080, puhutaan kuitenkin sellaisesta hintaluokasta joka ei hyllyistä lennä.

Toivon että olette oikeassa, ei ole tosiaan mitään halpoja kortteja.

Viimeksi muokattu:
Fe oli kyllä f5 kisaa. Kalliimpia sai kyllä suht helposti. Itse ostin keväällä 23 1750 hintaan gamerokin joita oli hyvin tarjolla.
Ero 4080 oli kuitenkin alle 400, joten no brainer. Nyt kun ero on tuplat niin voi vaikuttaa 5090 menekkiin 5080 eduksi.

On muuten yllättävän raskas tämä marvelin rivali. 4080 superilla 1080p lowest, dlls balanced ei meinaa puhti riittää 360fps.

Mutta joo luonnollisesti kukaan ei käytä näissä kilpailullisissa peleissä mitään frame generaatioita kun tulee lisää viivettä.

Ei kyllä ajankohtainen vielä, mutta valmistajien AIB kortit blokilla, niin ei varmaa saa yhtä hyvää suorituskykyä markeissa kuin aftermarket blokilla ja nestemetallilla?

DLSS 4.0 ja framegen herättää kyllä paljon keskustelua. Itse testailin cyberpunkissa FG on/off 4090:llä ja tulin siihen lopputulokseen että ei haittaa menoa.

Cyberpunkissa FG + Path tracing päällä 45ms seutua reportoi nvidia overlay.
FG OFF 35ms.

Itse pidän päällä jokaisessa pelissä missä ei ole ranked pelimuotoa.

En nyt tiedä oliko tuossa vähän sarkasmia mukana, mutta itse en näe tässä oikein mitään järkeä. Kaikki yli 240fps, joku varmaan sanoisi yli 170fps tai 120fps, on sellaista mitä ei silmällä huomaa, mutta tuntee nopeissa liikkeissä. Jos nuo 480 fps lukemat on toteutettu ylimääräistä latenssia aiheuttavalla FG:llä, niin liike tuntuu varsinkin hiirtä käyttäessä selvästi huonommalta kuin ilman FG:tä 240 fps. Todennäköisesti jopa huonommalta kuin 120 fps.

Tämä oma näkemys asiaan. Onhan se joo toki kiva sanoa pelaavansa "4K 480fps", mutta mitä iloa siitä on, jos se tuntuu huonommalta kuin raaka 120 fps? Kilpailullisesti pelaavat eivät ikipäivänä käytä FG:tä.

Onhan se joo toki kiva sanoa pelaavansa "4K 480fps", mutta mitä iloa siitä on, jos se tuntuu huonommalta kuin raaka 120 fps?
No omalla kohdalla siinä on juurikin se ilo että liiketerävyys kasvaa. Itse en taas huomaa eroa 100fps jälkeen viiveissä niin on aivan sama niille muutamille millisekunneille jos vaihtoehtona on liiketerävyyden kasvu. Ennen muinoin pelasin konsoleillakin 60fps pelejä joista jälkeenpäin oppinut että keskimäärin tuommoisessa konsolipelissä click-to-photon latenssit ovat luokkaa 100ms. Aikoinaan huomannut edes tuota lagia niin tuskin huomaa PC:llä jotain 30 - 55 millisekunnin lageja jos paukuttaa framegeni päällä nauttien maksimaalisesta liiketerävyydestä.
1736512804883.png

Heh, tuota God of Waria pleikkarilla pidin aikoinaan "säpäkkänä" pelinä inputin suhteen kun tuntui että pystyi tekemään täpäriä yhden framen väistöjä ja reaktioita ja tuntui pirun responsiiviselta. :D

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
264 173
Jäsenet
75 388
Uusin jäsen
Artoust

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom