NVIDIA-spekulaatioketju (Blackwell ja tulevat sukupolvet)

5090FE 2450€ ei vaikuta enää NIIN kalliilta. Kuitenkin 32 gigaa muistia myös AI-hommiin.
Saahan (ehkä, joskus) sieltä Nvidialta suoraan myös sen 5080FE:n 1229€.
Multitronicin hinnat mahdollisesti ovat vielä pelkkiä placeholdereita, ei ainakaan toivottavasti kukaan moisia summia noista maksa ettei myyjät huomaa, että näihin voi laittaa minkä katteen haluaa.
 
Saahan (ehkä, joskus) sieltä Nvidialta suoraan myös sen 5080FE:n 1229€.
Multitronicin hinnat mahdollisesti ovat vielä pelkkiä placeholdereita, ei ainakaan toivottavasti kukaan moisia summia noista maksa ettei myyjät huomaa, että näihin voi laittaa minkä katteen haluaa.
Tässäkin sukupolvessa näemmä toistuu se ongelma et FE on halvin kortti ja samalla myös todennäkösesti yks parhaista. Jos siihen vielä tulee tollanen lisämauste et noi hinnat alkaen-paskamallit AIB tarjoamana maksaa siitä 1700€ ylöspäin niin vähän veikkaan et siellä voi olla sit muutama kaveri jonottamassa sitä FE:tä.

Toivotaan et multitronicin hinnat on pelkkä placeholder, koska jos ei niin kyllähän sit 3080 jaksaa vielä pari vuotta lisää. Poljen ku tulpatonta mopoa ja pieksen kun vuokrattua muulia. Ja sit ihmettelen parin vuoden päästä kun se RTX 6080 maksaakin jo yli 2000€.
 
Nvidian blogipostaus uusista ja parannetuista mediaominaisuuksista.
GeForce RTX 50 Series GPUs deliver a generational leap in NVIDIA encoders and decoders with support for the 4:2:2 pro-grade color format, multiview-HEVC (MV-HEVC) for 3D and virtual reality (VR) video, and the new AV1 Ultra High Quality mode.
Livestreamers can also benefit from NVENC — 5% BD-BR video quality improvement for HEVC and AV1 — in the latest beta of Twitch’s Enhanced Broadcast feature in OBS, and the improved AV1 encoder for streaming in Discord or YouTube.
The first, Studio Voice, enhances the sound of a user’s microphone to match that of a high-quality microphone. The other, Virtual Key Light, can relight a subject’s face to deliver even coverage as if it were well-lit by two lights.

RTX Video — an AI feature that enhances video playback on popular internet browsers like Google Chrome and Microsoft Edge, and locally with Video Super Resolution and HDR — is getting an update to decrease GPU usage by 30%, expanding the lineup of GeForce RTX GPUs that can run Video Super Resolution with higher quality.

The GeForce RTX 5090 GPU is equipped with three encoders and two decoders, the GeForce RTX 5080 GPU includes two encoders and two decoders, the 5070 Ti GPUs has two encoders with a single decoder, and the GeForce RTX 5070 GPU includes a single encoder and decoder
 
Millon näistä julkaistaan arvosteluja?
tämä. Siis mihin asti pitää odottaa, johonkin tämän kuun loppuun asti tai jotain?
Olen yrittänyt etsiä netistä arvosteluja, mutta ei löydy mitään. Joku asiasta paremmin tietävä osaisi varmaankin vastata siihen milloin nuo arvostelut ilmestyvät.
 
Millon näistä julkaistaan arvosteluja?

tämä. Siis mihin asti pitää odottaa, johonkin tämän kuun loppuun asti tai jotain?
Olen yrittänyt etsiä netistä arvosteluja, mutta ei löydy mitään. Joku asiasta paremmin tietävä osaisi varmaankin vastata siihen milloin nuo arvostelut ilmestyvät.
Sitten kun tulevat myyntiin. Aika usein arvostelut saa julkaista tyyliin päivää ennen.
 
Sitten kun tulevat myyntiin. Aika usein arvostelut saa julkaista tyyliin päivää ennen.
no voi pahus. Tässähän saa odottaa jopa monta viikkoa kun ilmeisesti tulevat myynttiin tämän kuun lopussa, jossain nvidian sivuilla puhuttiin tämän kuun lopusta, että tulevat myyntiin.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Hyvää keskustelua tuosta 5090 kortista. Koostuu kolmesta eri piirikortista. Itse GPU, PCIe liitin ja näytönliittimet omilla piirikorteilla.
 
Jay:n tutkija kaverin mietteitä 50 sarjasta.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Multitronicilla jo listattu 5080 hintoja jotka eivät ole 9999€ - Komponentit > Näytönohjaimet > GeForce RTX 50

1750 - 1850€ riippuen mallista, toivottavasti eivät pidä paikkaansa...
Jos nämä osoittautuvat oikeaksi niin herääkin kysymys että myykö nVidia omaa korttiaan reilusti pienemmällä katteella kun AIB kortteja?
Ainahan AIB korteissa on ollut lisää (jollakinhan se niidenkin bisness on pyörittävä) mutta 30% on kyllä aika paljon.

Nuo Zotacin hinnat tuossa muodossaan enteilisivät kyllä aika lähelle sitä mitä Vex vuodossaan ennusteli Asuksen 5080 hinnoiksi (siis vero ja valuuttamuutokset huomioiden) joten kyllähän tässä käy mielessä että nVidialla huomattiin närkästys 5080 hintoihin ja oman kortin hintaa on paljon helpompi loppumetreillä sorvata kun lähteä avaamaan AIB:ien kustannusrakennetta tuotteelle joka on ollut jo valmistuksessa hyvän tovin...

EDIT: Sveitsin hinnoista tehty karkea suomi muunnos:
1373 eur / 1,081 = 1 270,12 eur (alviton)
1270,12 eur * 1,255 = 1 594,00 eur.

elii kyllä se tuollakin matikalla menee sinne 1600 euron kohdille.
(ja 1600 / 1229 on 1,30)
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa myös huomioida että Sveitsissä on 8.1% alv vrt. Suomen 25.5% :kahvi:
On mahdollista että hinnat sijoittuvat tuonne 1700 €+:n tasolle, mutta epäilen vahvasti, että FE-version ja basic-kortin välillä olisi Suomessa 500 euron ero. Olisi melko älytöntä.

4080 superin FE-mallin hinta suomessa julkaisussa oli 1149€. Nyt 5080 FE:n hinta on 1229€, kuitenkin 4080 Super strixin hinta oli jukaisun tienoilla:

Jimm's ja Verkkokauppa.com: 1389 €
Proshop: 1469 €
hinta.fi-linkki

Näin ollen 4080 Super Strixin ja FE-mallin välinen hintaero oli 240 €.

Onko mahdollista että 5080 FE:n ja 5080 AIB:n välillä olisi tuo 500 euron ero? Kyllä, mutta perustelisiko tuota esim 1.5% alvin nousu? Jos näin, niin melko mielenkiintoiset laskukaavat AIB-valmistajilla. :kahvi:

Joka tapauksessa varmaan parin viikon sisään selviää lopullinen totuus.

300€ korotuksen esim Astral hilavitkutin mallista vielä "ymmärtäisin", mutta Zotacin hinnat alkaen -mallin 500€ premium lisä on vähän vaikea niellä...
 
Multitronicilla jo listattu 5080 hintoja jotka eivät ole 9999€ - Komponentit > Näytönohjaimet > GeForce RTX 50

1750 - 1850€ riippuen mallista, toivottavasti eivät pidä paikkaansa...
Tuohan menee juuri sen mukaan, mitä itse aikaisemmin arvelin todellisiksi myyntihinnoiksi:
Näitten näytönohjainten hinnat ovat jo lähtökohtaisesti (FE-mallit) sen verran pöyristyttäviä, että jos joku tuollaisen 5080/90 -mallin haluaa, niin sitten ostaa vaikka hintaan laitettaisiin muutama satanen lisää.
Ja jos ei heti osta kovilla hinnoilla, niin voi käydä ettei sitten saa ollenkaan.
Kaikki kyllä käyvät kaupaksi.
 
Jos nämä osoittautuvat oikeaksi niin herääkin kysymys että myykö nVidia omaa korttiaan reilusti pienemmällä katteella kun AIB kortteja?
Ainahan AIB korteissa on ollut lisää (jollakinhan se niidenkin bisness on pyörittävä) mutta 30% on kyllä aika paljon.
Onhan tästä ollut juttua että AIBt ei oikein tykkää siitä että nvidia polkee hintoja omilla FE korteilla. EVGA lopetti yrityksenä kokonaan pääosin Nvidian takia, mitä rivien välistä luki.

Nvidialla on vähemmän kuluja, kun jää siitä yksi porras pois, mutta luulen että ennemminkin Nvidialla on nyt "loputtomasti" rahaa tuotekehitykseen, niin voivat tyytyä pienempään katteeseen suhteessa valmistuskustannukset vs AIBt.
 
Onhan tästä ollut juttua että AIBt ei oikein tykkää siitä että nvidia polkee hintoja omilla FE korteilla. EVGA lopetti yrityksenä kokonaan pääosin Nvidian takia, mitä rivien välistä luki.

Nvidialla on vähemmän kuluja, kun jää siitä yksi porras pois, mutta luulen että ennemminkin Nvidialla on nyt "loputtomasti" rahaa tuotekehitykseen, niin voivat tyytyä pienempään katteeseen suhteessa valmistuskustannukset vs AIBt.
Tämä on kyllä tosi kuin vesi.
Mielenkiintoista nähdä että miten tuo hintaero skaalautuu 5070 ja 5070 Ti malleihin. Jos se pysyy prosentuaalisesti samana niin AIB 5070 maksaakin 970 euroa ja AIB 5070 Ti maksaa 1200 euroa.
 
Onhan tästä ollut juttua että AIBt ei oikein tykkää siitä että nvidia polkee hintoja omilla FE korteilla. EVGA lopetti yrityksenä kokonaan pääosin Nvidian takia, mitä rivien välistä luki.

Nvidialla on vähemmän kuluja, kun jää siitä yksi porras pois, mutta luulen että ennemminkin Nvidialla on nyt "loputtomasti" rahaa tuotekehitykseen, niin voivat tyytyä pienempään katteeseen suhteessa valmistuskustannukset vs AIBt.
AIB:n mielestä nvidia myy liian halvalla, kuluttajan mielestä kalliilta. Ei voittavia arpoja tarjolla.
 
Palstan useista nvidia keskusteluita seuranneina havainto on että nykyisilläkin FE hinnoilla osa porukasta väittää nvidian ylihinnoittelevan ja riistävän.
Hohhoijaa... Kukaan ei väitä että Nvidia riistää kuluttajia FE hinnoilla suhteessa AIB-kortteihin. Vai pivottasitko täysin eri asiaan kuin mistä lainaamassasi swttiin viestissä oli kyse?
 
Nvidia kertoi miten Digits GB10:ssa on nvlink c2c:lla laitettu nvidian gpu ja mediatekin arm cpu yhteen. Huomionarvoista gpu:n pään iso cache joka on muistikoherentti ja nopeasti myös cpu:n saavutettavissa. Jännää miten muistiohjaimet ovat cpu:n puolella ja gpu:n tarvii mennä cachen ja nvlink c2c:n läpi että pääsee muistiin käsiksi.

Lieköhän gb10 tyylinen paketointi tulisi huhuttuihin mediatek arm cpu + nvidia gpu windows 11 läppäreihin(chiplet huhuissa)? Vai ehkä liian kallis/hidas paketointitapa ja tulee huhutut läppärit jollain toisella tavalla rakennettuna kuluttajakoneisiin?

Tän tyyppinen paketointi voi olla myös miten rubin(tms.) seuraava kuluttaja gpu niittaa 2xchiplet yhteen yhdeksi isoksi gpu:ksi tai ehkä gpu ja cache+io chipletit missä gpu 3nm ja cache+io piiri voisi olla 4nm tms. Konesali blackwell:ssa tuo piirien välinen kaista on 10TB/s. Miten lie kehittyy kun mietitään 2v-3v päähän tulevaisuuteen ja seuraavaan kuluttaja gpu:hun.

1736426999775.png

1736427043817.png

1736427062070.png

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Mitenhän tämän suorituskyky AI hommissa verrattuna 5090.
Nvidia kertoi miten Digits GB10:ssa on nvlink c2c:lla laitettu nvidian gpu ja mediatekin arm cpu yhteen. Huomionarvoista gpu:n pään iso cache joka on muistikoherentti ja nopeasti myös cpu:n saavutettavissa. Jännää myös se, että muistiohjaimet ovat cpu:n puolella ja gpu:n tarvii mennä cachen ja nvlink c2c:n läpi että pääsee muistiin käsiksi.

Lieköhän gb10 tyylinen paketointi tulisi huhuttuihin mediatek arm cpu + nvidia gpu windows 11 läppäreihin(chiplet huhuissa)? Vai ehkä liian kallis/hidas paketointitapa ja tulee huhutut läppärit jollain toisella tavalla rakennettuna kuluttajakoneisiin?

1736426999775.png

1736427043817.png

1736427062070.png

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Mitenhän tämän suorituskyky AI hommissa verrattuna 5090.
1PFlop fp4 suorituskykyä ai homissa, lienee hitaampi kuin 5090 mutta nopeampi kuin 4090. 128GB unified muistia niin voi ajaa yhdellä koneella 200B fp4 mallia versus 32GB muistia 5090 tai 24GB 5090. Boxissa on nopea linkki minkä avulla saa kaksi noita kytkettyä yhteen ja tuplattua muistiavaruuden(400B fp4 mallit). Ainakin 4090 ja varmaan myös 5090 on rajoitettu fp16/fp32 akkumulaationopeutta. GB10 tuskin on rajoitettu.

Superpieni pönttö, toimii tavistöpselistä, hinnat alkaen 3000$ ja toukokuussa myyntiin. Kai tuota laitetta myydään muistinmäärä ja hinta edellä + sama arkkitehtuuri kuin konesalissa jos haluaa mahdollisimman helpon tavan debugata konesalikuormia omalla pöydällä.
1736427475531.webp

 
1PFlop fp4 suorituskykyä ai homissa, lienee hitaampi kuin 5090 mutta nopeampi kuin 4090.
On se toki nopeampi jos lasketaan että 4090 FP4 flopsit on 0. Mutta 4090:ssä on 1,3 petaflopsia 4090:ssä @ FP8, eli Digitsissä on vähemmän silloinkin kun sillä ajetaan FP4 formaatissa ja selvästi alle puolet silloin kun FP4:ää ei voi hyödyntää (mikä on keissi erittäin usein).

Muistikaista myös vähän mysteeri, saattaa jäädä puoleen tai vain neljännekseenkin 4090:n kaistasta.
 
On se toki nopeampi jos lasketaan että 4090 FP4 flopsit on 0. Mutta 4090:ssä on 1,3 petaflopsia 4090:ssä @ FP8, eli Digitsissä on vähemmän silloinkin kun sillä ajetaan FP4 formaatissa ja selvästi alle puolet silloin kun FP4:ää ei voi hyödyntää.

Muistikaista myös vähän mysteeri, saattaa jäädä puoleen tai vain neljännekseenkin 4090:n kaistasta.
Paljon riippuu miten mittaa ja mikä gb10 cachen koko ja toimivuus on. Ajattelin siinä "hitaampi" jutussa fp16/fp32 kuormia mitä käytetään jos finetunettaa omia malleja. fp16/fp32 akkumulaationopeus puolitettu 4090:ssa ja täysi nopeus vain pro korteissa kuten ada rtx 6000.

Linkkasin tuon kuitenkin enempi se mielessä, että lieköhän nvlink c2c ratkaisu nähdään mediatek+arm win11 läppäreissä ja/tai rubin-generaation kuluttajatuotteissa? Murusia voi yrittää seurata. Ehkä nvidia rakentaa pikkuhiljaa kuluttajatuotteitakin chiplet suuntaan. Huhuissahan oli, että gb202 olisi sisäisesti suunniteltu niin, että cache toimisi kuin chiplet jos/kun tulevaisuudessa oikeasti niitatan vaikka 2x256bit piirit yhteen tai ehkä cache+io siirretään omalle piirillensä.
 
Ajattelin siinä "hitaampi" jutussa fp16/fp32 kuormia mitä käytetään jos finetunettaa omia malleja. Tuo fp16/fp32 akkumulaationopeus puolitettu 4090:ssa ja täysi nopeus vain pro korteissa kuten ada rtx 6000.
Speksien osalta toi Digits vaikuttaa omaan silmään paremmin inferenssiin soveltuvaksi, mutta en kyllä juuri treenaamisesta tiedä.

Kuinka usein tätä akkumulaationopeutta hyödynnetään todellisuudessa? Mulla ei käsitystä.
 
Speksien osalta toi Digits vaikuttaa omaan silmään paremmin inferenssiin soveltuvaksi, mutta en kyllä juuri treenaamisesta tiedä.

Kuinka usein tätä akkumulaationopeutta hyödynnetään todellisuudessa? Mulla ei käsitystä.
Kavereilla firma joka kustomoi geneeristä open source kielimallia suomeksi suomalaisille asiakkaille niche käyttötapaukseen. Niillä on 2x4090 ajossa pari viikkoa kun tekevät uuden julkaisun kielimallista. fp16/fp32 akkumulaatiota tarvii kun opetushommissa ei fp8 tarkkuus riitä toisin kuin inferenssissä. Ei fp16/fp32 käyttö varmaan kovin harvinaista ole pikkupajoissa joilla ei syystä tai toisesta ole varaa/intoa pro-kortteihin tai konesalimaksuihin. Sama juttu varmaan kouluissa, tutkijoilla yms. joilla on rajotteita sen suhteen kuinka kalliita työlaitteita on vara ostaa. Kaverit kyllä aluksi käytti jotain pilveä, mutta laskivat että heille halvempi laittaa 4090:sta ajoon.

Mulle jäi digitsistä käsitys, että sitä markkinoidaan devausalustaksi eikä loppukäyttäjätuotteena. Kehittelet ja debuggaat lokaalisti digitsin avulla kielimallia joka on "konesalikokoinen, 200B/400B fp4). Tuotantoon kun menee niin laitetaan konesaliin. Tärkeämpää varmaan se, että isot mallit toimivat ja voi debugata/kehitellä eikä ehkä niinkään se että mallin nopeus olisi optimaalinen(muistikaista)
With Project DIGITS, users can develop and run inference on models using their own desktop system, then seamlessly deploy the models on accelerated cloud or data center infrastructure.
 
Menee muuten aika hyvin yksiin 5070:n FP4 flopsien (0,99 petaflops) kanssa tuo laite.

Muistikaistaa joku arvelee localllama subredditissä olevan 273GB/s eli alle puolet 5070:n kaistasta. Tämä olis 256-bittisellä väylällä ja 8533MT/s piireillä.

Melko tuhnua on ajella niitä isompia kielimalleja tuolla kaistalla, toivottavasti on 512-bittinen sittenkin.

 
Tuo huijaus FPS nosto lisää viivettä 50+ ms, sehän tosi paljon.

Pelejä ei tarvitse optimoida hyvin kun luotetaan tuohon.
 
Tuo huijaus FPS nosto lisää viivettä 50 ms+ sehän tosi paljon.

Pelejä ei tarvitse optimoida hyvin kun luotetaan tuohon.
 
Tuo huijaus FPS nosto lisää viivettä 50+ ms, sehän tosi paljon.

Pelejä ei tarvitse optimoida hyvin kun luotetaan tuohon.
50ms(digital foundryn mittaukset) on kokonaisviive, ei 50ms lisää viivettä. Ei viive ole 0ms ilman framegenia. 0ms viive tarkoittaisi että pelin fps olisi ääretön ja renderöinti, fysiikka jne. ei veisi mitään aikaa. Jos 50ms on laskettu hiiren napista näytölle 0ms olettaisi myös ettei ohjaimessa, näytössä jne. ole mitään viivettä.

Vanha DF:n video niin latenssi ilman framegeniä jossain 30ms+ paikkeilla. Framegen lisännee latenssia about 20ms-30ms riippuen ja roikkuen. Peruslatenssi toki paljon siitä miten säädät asetukset kun jos fps on 30 tai 60 tai 120 niin latenssi on eri. Lähde aikaleimalla

1736433147149.png

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
50ms(digital foundryn mittaukset) on kokonaisviive, ei 50ms lisää viivettä. Ei viive ole 0ms ilman framegenia. 0ms viive tarkoittaisi että pelin fps olisi ääretön ja renderöinti, fysiikka jne. ei veisi mitään aikaa. Jos 50ms on laskettu hiiren napista näytölle 0ms olettaisi myös ettei ohjaimessa, näytössä jne. ole mitään viivettä.

Vanha DF:n video niin latenssi ilman framegeniä jossain 30ms+ paikkeilla. Framegen lisännee latenssia about 20ms-30ms riippuen ja roikkuen. Peruslatenssi toki paljon siitä miten säädät asetukset kun jos fps on 30 tai 60 tai 120 niin latenssi on eri. Lähde aikaleimalla

1736433147149.png

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Verrokkina DF testasi viiveitä eräällä vanhalla videolla ”PS-stream vs Xbox Cloud” ja lokaalisti konsoleilla cyberpunk 60fps pelaamisessa oli vajaa 60ms klick-to-photon latenssi eli isompi mitä 4x framegenin kans PC.
 
Verrokkina DF testasi viiveitä eräällä vanhalla videolla ”PS-stream vs Xbox Cloud” ja lokaalisti konsoleilla cyberpunk 60fps pelaamisessa oli vajaa 60ms klick-to-photon latenssi eli isompi mitä 4x framegenin kans PC.
Ohos... Joku gamepadikin taitaa olla 20ms latenssia. +- jotain. Voi ajatella että ei framegen pelaajat saa aina bonuksena reflex2 toteutuksen kun framegen sen vaatii. Ehkä pelintekijä ei optimoisi latenssia/reflex2 jos nvidia ei puskisi framegenia. Kaikki voittavat?

---

imho. framegen on hyvä keksintö kunhan sitä ei väärinkäytä. Ensin fps ja latenssi kohdalleen. Jos monitorissa vielä varaa framegen päälle. Jos pelaa jotain kilpailullista pumpum peliä niin taitaa porukka karsia asetukset minimiin, fps maksimiin ja framegen ei ole millään tavalla relevantti. Reflex2+warp taas voi olla erittäinkin järkevä kilpapeleissä.

Single player silmäkarkkipeleissä arvoa on silläkin miltä peli näyttää, slow is not smooth.

30fps->60/120fps paska idea kun oli framegen tai ei niin 30fps on imho. tökkivä. 30fps kakkaa ei voi kiillottaa.
72fps->144fps framegen on mulle jo sietoisa mutta joku toinen voi pitää 72fps lähdemateriaalia liian huonona
120fps->240/480fps konversio. Vaikea uskoa, että tässä enää latenssi tuntuisi ja lounas on ilmainen?
 
Itseäkin kiinnostaa enemmän tuo Reflex 2 jos tuolla toteutuksella saa erotettua hiiren/kameran fps itse pelin fps:stä onnistuneesti.

Myöhemmin sitten jos nvidia saa toimimaan Reflex 2 ja Framegenin samaan aikaan sekä peli tuki on hyvä niin nostan hattua.
 
En tiedä meneekö hieman ohi langan aiheen, mutta onko joku tilannut suoraan nvidialta näyttistä suomeen (Fe-mallia)? Mitä maksutapoja nvidia tarjoaa?
 
Nvidia varmisti tai vähintään vahvasti vihjaa siitä että on tulossa sekä nvidian omia että mediateK+nvidia mainstream arm+nvidia win11 koneita

Nvidian omasta arm koneesta lainuksessa. Haluan ymmärtää mainstreamin kuluttaja win11 läppärinä, mutta voin olla väärässä ja kyseessä on "vain" jotain härpättimiä ai-devaajille.
"We're going to make that a mainstream product," Huang said. "We'll support it with all the things that we do to support professional and high-quality software, and the PC (manufacturers) will make it available to end users."

mediatek+nvidia yhteistyöstä. Tämä on se cpu mikä löytyy jo digits laatikosta. Ehkä ensi syksynä myös läppäreistä?
Responding to an analyst's question during an investor presentation, Huang said Nvidia tapped MediaTek to co-design an energy-efficient CPU that could be sold more widely.
"Now they could provide that to us, and they could keep that for themselves and serve the market. And so it was a great win-win," Huang said.
 

Aika hurja tuntuu olevan tuo multi-framegen kun 5070 jopa voittaa 4090:n, kun kummassakin on kaikki herkut päällä.
Tämähän oli se mitä Nvidia presiksessään jo väitti. Ei tosin ole mikään yllätys että hatusta vedetyillä frameilla saadaan todella paljon korkeampi fps kuin renderöimällä...
 

Aika hurja tuntuu olevan tuo multi-framegen kun 5070 jopa voittaa 4090:n, kun kummassakin on kaikki herkut päällä.
Aikamoista tosin olikohan tuossa Rtx 4090 kanssa Dlss 3.x joka siis frame generaatiolla aiheuttaa pienoisia ongelmia jotka varmaan korjattu DLSS 4 myös vanhemmilla Rtx 4xxx sarjaan.

Sitten vähän sivuhuomautuksena hauskana juttuna Lossless Scaling ohjelmaan tulee päivitys tänään Suomen aikaan klo 14 joka tarjoaa jopa 30x kertaisen frame generaation ns kaikissa peleissä, eli jos sitä mainostettaisiin harhaanjohtavasti kuten Nvidia omia Rtx 5xxx sarjalaisiaan niin se tekee jopa vaikkapa "Lenovo Legion Go/Asus Rog Ally integroidulla näytönohjaimella nopeamman kuin Nvidian Rtx 5090 KAIKISSA peleissä" ;)
 
Tämähän oli se mitä Nvidia presiksessään jo väitti. Ei tosin ole mikään yllätys että hatusta vedetyillä frameilla saadaan todella paljon korkeampi fps kuin renderöimällä...
Ei se tainnut olla pointti tuossa, vaan lukemalla artikkelin selviää, että ne feikkifreimit myös oikeasti ilmeisesti tekevät jotain (huijaavat ihmisaivoja riittävän hyvin?):
We can argue until the cows come home about whether this is cheating or not, but I genuinely struggled to tell the difference between the two test systems I tried at CES in terms of image quality and smoothness.

Puristit ei toki tätä niele, mutta koska raudan kehityksen kasvu on hiipunut, niin pakkohan se tällaisia keinoja on ottaa käyttöön ja hyvä vain jos softa alkaa olemaan sitä luokkaa ettei oikeasta meinaa erottaa.
Kun itse pelaamiseen uppoutuu, niin ei siinä tule syynättyä jokaista pikseliä onko se nyt aito vai feikki, joten itselleni kyllä kelpaa "teho"lisäys mitä nyt olisi 3000-sarjasta -> 5000-sarjaan hypätessä.
 
Itse olen pro-framegen, mutta niin että ensin haetaan hyvät asetukset että tiristellään framerate oikein korkeaksi niin että peli ei menetä pahasti ultra, ultra, ultra, hyper, ultra loistoaan ja sitten framegenillä lähelle monitorin maksimi virkistystä. En ole huomannut eroa latensseissa tai missään mutta pelit rullaa "4k" "120fps" ja headshotit paukkuu.

Nyt olisi toivottavaa vain että 4k480Hz monitorit tulisivat. Siinä olisi paikka sitten 5090:lle kun ensin tiristetään peli pyörimään 120fps+ ja siihen päälle 4x framegen niin saa pelata "4k" "480fps" ja tuntuu ihan kivalta lagien ja muun suhteen kun peli rullaa alla 120fps+.
 
Itse olen pro-framegen, mutta niin että ensin haetaan hyvät asetukset että tiristellään framerate oikein korkeaksi niin että peli ei menetä pahasti ultra, ultra, ultra, hyper, ultra loistoaan ja sitten framegenillä lähelle monitorin maksimi virkistystä. En ole huomannut eroa latensseissa tai missään mutta pelit rullaa "4k" "120fps" ja headshotit paukkuu.

Nyt olisi toivottavaa vain että 4k480Hz monitorit tulisivat. Siinä olisi paikka sitten 5090:lle kun ensin tiristetään peli pyörimään 120fps+ ja siihen päälle 4x framegen niin saa pelata "4k" "480fps" ja tuntuu ihan kivalta lagien ja muun suhteen kun peli rullaa alla 120fps+.
Mielenkiinnosta te joilla on noita 240/320//480hz näyttöjä niin huomaako eron oikeasti vaikkapa ihan vain 144hz näyttöön sulavuudessa kun keskittyy pelaamiseen?

Itselläni 4k 144hz näyttö ja itse ajatellut sen olevan ns riittävä mutta voisihan sitä kun tulee päivityksen aika 2-6 vuoden päästä miettiä jos isompi hz on oikeasti parempi.

Mietin vain kun omasta mielestäni tuntuu että noi 240+hz on perus pelaajalle joka ei ole kilpapelaaja aivan turhaa näytönohjaimen kulutusta, toki moni varmaan voisi sanoa että 4k 28 tuumaisen tai pienemmän näytön kanssa myös turhaa(itselläni 32 tuumainen 144hz näyttö) verrattuna 1440p näyttöön jollei pelaa naama lähellä näyttöä.

Siinä itselläni sama kokemus että motion vektorit sisältävät peliin integroidut frame generaatiot on kyllä hyviä tosin en pelaa kilpailullisia pelejä ainakaan kilpailullisesti vaan viihteeksi joten hiukan lisääntynyt latenssi ei haittaa ja muutenkin monia pelejä pelaan peliohjaimella joka peittää lisääntynyttä latenssia. Tosin itse uudemmissa raskaissa peleissä optimoin asetuksia hieman enkä edes yritä laittaa säteenseurantaa päälle. Esimerkiksi ultra varjot on tosi pieni ero useimmissa peleissä high asetukseen nähden kuvanlaadussa mutta fps nousee kivasti kun laittaa sen asetuksen high.
 
Mielenkiinnosta te joilla on noita 240/320//480hz näyttöjä niin huomaako eron oikeasti vaikkapa ihan vain 144hz näyttöön sulavuudessa kun keskittyy pelaamiseen?

En oo testannut vaihdella nopeasti, mutta aiemmin oli 160 hz näyttö, se on mielestäni CS2 todella sulavaa jo, enkä huomannut mitään mullistavaa kun vaihdoin 240 hz näyttöön.

Pitäisi päästä näkemään vierekkäin tai vaihdella ees taas nopeasti. Ehkä vois testata illalla.
 
Ei se tainnut olla pointti tuossa, vaan lukemalla artikkelin selviää, että ne feikkifreimit myös oikeasti ilmeisesti tekevät jotain (huijaavat ihmisaivoja riittävän hyvin?):
We can argue until the cows come home about whether this is cheating or not, but I genuinely struggled to tell the difference between the two test systems I tried at CES in terms of image quality and smoothness.

Puristit ei toki tätä niele, mutta koska raudan kehityksen kasvu on hiipunut, niin pakkohan se tällaisia keinoja on ottaa käyttöön ja hyvä vain jos softa alkaa olemaan sitä luokkaa ettei oikeasta meinaa erottaa.
Kun itse pelaamiseen uppoutuu, niin ei siinä tule syynättyä jokaista pikseliä onko se nyt aito vai feikki, joten itselleni kyllä kelpaa "teho"lisäys mitä nyt olisi 3000-sarjasta -> 5000-sarjaan hypätessä.
En ottanut millään tavalla kantaa kuvanlaatuun tai sulavuuteen, vaikka toki kuvanlaatuvirheet huomaa yrittämällä (esim. LTT:n videolla näkyy tuubinkin läpi). Se mihin otin kantaa oli että jaettu tarina oli käytännössä sama kuin Nvidian presiksen tarina.

Siihen ei tarvitse tässä kohtaa mennä miksi joku ei fg:tä halua itse käyttää, kyllä siihenkin on ihan validi syyt puolesta ja vastaan ja joissain tapauksissa se tosiaan jopa käytännössä tekee pelaamisesta vastaavaa kuin 4090:llä. Mutta esim. poikan ostohimoja rauhoitti todella paljon se kun kerroin että fg lisää viivettä, joka esim. soulslike peleissä tuo lisää vaikeusastetta. Hän oli mediatietojen varassa lukenut tuo "4090 vastaava" lauseen niin että korkeampi fps ja sitä kautta pienempi viive kuin 4090:ssä -> kyseinen pelityyppi olisi reaktioajan takia parempi pelattava 5070:llä kuin 4090:llä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 094
Viestejä
4 899 930
Jäsenet
78 917
Uusin jäsen
Brootaldood

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom