- Liittynyt
- 13.12.2016
- Viestejä
- 5 260
Toi Astral on kieltämättä omaan silmään aika "sexy". Mahtaakohan 5090 Astral alle 3k€ lähteä... 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ja tuo 1000€ säästö on todellisuudessa varmaan lähempänä 500€ kun miettii jälleenmyyntiarvoa korttia myydessä.
Kieltämättä paras vaihtoehto tähän mennessä varsinkin kun on kaksi HDMI-liitäntää. Itsellä tuo 5090 menee VR-koneeseen + telkkari ja videotykki joten kahdella HDMI-liittimellä ei tarvitse kikkailla adaptereiden kanssa.Toi Astral on kieltämättä omaan silmään aika "sexy". Mahtaakohan 5090 Astral alle 3k€ lähteä...![]()
Jos maksat tonnin enemmän 5090 kortista ja myydessä saat siitä 500 enemmän kuin 4080 kortista saisit niin eikös se sillon ole 500 mitä on kokonaisuudessaan maksanut enemmän.Eikös se nyt kuitenkin mene toisinpäin. Mitä kalliimpi kortti, sitä enemmän jää tappiolle jälleenmyynnissä. 1000€ säästö todellisuudessa 1500€ säästö + inflaatio.
Jos nykyisellä näytöllä ei saa 5090:stä hyötyä 5080 nähden, eikä ole tämän vuoden aikana ostamassa sitä 5K2K näyttöä, niin mielestäni on järkevämpää ostaa nyt 5080 tai 5070 Ti.
Näin se mahtaa olla. Ei juurikaan järeämpää piiriä 4nm:lla rakenneta kuin mitä 5090 on. 3nm:lle kun menee niin sram ei skaalaannu ja ei mitään megatehoja irti revitä vaikka tekis maksimi-ison 3nm piirin. Hinta tosin pompsahtais aika lujaa 3nm tai 2nm:lla. Jos meinaa saada isoja suorituskykyloikkia niin tehtävä parannukset softalla.Tosin mielummin Quality asetuksilla... Mielummin ilman koko DLSS mutta ne ajat taitaa olla ohi![]()
Ei varmaan liian tehokas, mutta epäoptimaalinen. Jos ainut peli jota pelaa on wow classic. Tarviiko koneessa olla RTX 5090 kiinni?Miten PC-rauta voi koskaan olla liian tehokasta? Tai nettiyhteys liian nopea tai elämässä on liikaa hauskaa.
Ei semmosta olekkaan.
Tällaisessa tapauksessa henkilö ei tunnista omia tarpeitaan.Ei varmaan liian tehokas, mutta epäoptimaalinen. Jos ainut peli jota pelaa on wow classic. Tarviiko koneessa olla RTX 5090 kiinni?
Moni haluaa parasta ihan vaan koska voi, ja kaiken varalta. Tuollaista nyt on turhaa alkaa märehtimään.Tällaisessa tapauksessa henkilö ei tunnista omia tarpeitaan.
Mietin ite vähän myiskö tän 4090FE ja ostais 5080, näyttäis hyvät pyynnöt torissa tästä vieläAhdistaa, kun pitäisi saada edes jotenkin järkevä hinta 4090, mutta se pitäisi myydä asap. Sitten pitää olla ilman korttia ja kaikki menee ihan persiilleen, jos ei onnistu tuota 5090fe julkkarissa nappaamaan.
Nii, oliks toisessa testissä DLSS 3 ja toisessa 4? Eli kumpikaan ei ole natiivi.Ei se tainnut olla pointti tuossa, vaan lukemalla artikkelin selviää, että ne feikkifreimit myös oikeasti ilmeisesti tekevät jotain (huijaavat ihmisaivoja riittävän hyvin?):
We can argue until the cows come home about whether this is cheating or not, but I genuinely struggled to tell the difference between the two test systems I tried at CES in terms of image quality and smoothness.
Puristit ei toki tätä niele, mutta koska raudan kehityksen kasvu on hiipunut, niin pakkohan se tällaisia keinoja on ottaa käyttöön ja hyvä vain jos softa alkaa olemaan sitä luokkaa ettei oikeasta meinaa erottaa.
Kun itse pelaamiseen uppoutuu, niin ei siinä tule syynättyä jokaista pikseliä onko se nyt aito vai feikki, joten itselleni kyllä kelpaa "teho"lisäys mitä nyt olisi 3000-sarjasta -> 5000-sarjaan hypätessä.
The two test rigs were set up so that both of them were running the game maxed out at 4K with the highest level of DLSS supported by each GPU.Nii, oliks toisessa testissä DLSS 3 ja toisessa 4? Eli kumpikaan ei ole natiivi.
Se oleellinen pointti taisi olla se natiivi, eli ei ollut.The two test rigs were set up so that both of them were running the game maxed out at 4K with the highest level of DLSS supported by each GPU.
This means the only difference between the two systems in terms of setup is that the RTX 5070 was running the game with multi frame gen, whereas the RTX 4090 was using standard frame gen.
Eli voisi olettaa että molemmissa oli samat ajurit, 5000-sarjalle DLSS 4 ei tosiaan tuo kuin MFG:n lisänä, kun kaikki muut DLSS 4 päivitykset valuvat myös vanhemmille korteille (lähde Nvidia):
![]()
Jos näin on niin positiivinen uutinen nykyisten 4090-mallien omistajille, RTX 5080 kun on 16GB muistilla ja jäisi edelleen 4090 tehoista.Saksalaisella foorumilla olivat laskeneet frameja 5080 videosta ja sen perusteella laskeneet, että 5080 on n. 18% nopeampi kuin 4080: 3DCenter Forum - nVidia - RTX 5080: *Reale* Performance-Daten sowie Vergleich zu RTX 4080
Tuon perusteella 5080 jää n. 15% 4090 raa-asta laskentatehosta, eli aika tuhnu sukupolvenvaihdos. 5000-sarja on tosiaan suurimmaksi osaksi softapäivitys.
Itse ajattelin katsoa AMD:n tarjonnan myös, huomannut että nykyisellä 4090 tulee rajoitettua FPS usein n. 120 FPS (tai valita peleissä v-sync half refresh rate kun 4K 240Hz näyttö), 120 FPS on jo todella sulava ja säästää energiaa ja kone tosi hiljainen.Ahdistaa, kun pitäisi saada edes jotenkin järkevä hinta 4090, mutta se pitäisi myydä asap. Sitten pitää olla ilman korttia ja kaikki menee ihan persiilleen, jos ei onnistu tuota 5090fe julkkarissa nappaamaan.
Ai vaikka niinkuin navi 31? Hyvin pelaa chiplet ratkaisu jo nyt pelikortissa.Näin se mahtaa olla. Ei juurikaan järeämpää piiriä 4nm:lla rakenneta kuin mitä 5090 on. 3nm:lle kun menee niin sram ei skaalaannu ja ei mitään megatehoja irti revitä vaikka tekis maksimi-ison 3nm piirin. Hinta tosin pompsahtais aika lujaa 3nm tai 2nm:lla. Jos meinaa saada isoja suorituskykyloikkia niin tehtävä parannukset softalla.
Se aika ohi kun tehtiin valmistusteknologian avulla merkittävästi nopeampia ja halvempia kortteja. Tietty joku chiplet juttu vois auttaa, mutta sillä puolella ei ole kapasiteettia kun konesalipiirejä jauhetaan ulos maksimit. 3nm logiikkapiiri ja viereen 4/5nm iso cache+io piiri voisi mahdollistaa kohtuu loikan, mutta myös kallis. Chipletti ihan realistinen kun konesali blackwell:ssa jo 2 yhteen niitattua piiriä ja välissä 10TB/s kaistaa. Sais varmaan 2v päästä ihan hyvin rakennettua logiikka+cache chipletit ja riittävä kaista väliin että toimii pelikorttina. Chipletissä kysymysmerkkinä hinta ja paketointikapasiteetin riittävyys. AMD varmaan ihan hyvästä syystä perui kuluttajachipletit(konesali?)
AMD:in tais pakitella chiplettien kanssa aika paljon kun katsoo navi4x tuotteita. navi31 ratkaisu huono kun se lisää virrankulutusta ja ei oikein kelpaa esimerkiksi läppäreihin.Ai vaikka niinkuin navi 31? Hyvin pelaa chiplet ratkaisu jo nyt pelikortissa.
Ei ole pakko joka generaatiossa ostaa uutta. Vain 5090 on uppi vs 4090 ja sekin aika pieni.
Oliko tuossa nyt vertailtu omppuja omppuina 4080 ja 5080 samalla cyberpunkin versiolla ja asetuksilla kun en puhu saksaa sekä braven kääntäjä luovutti.Saksalaisella foorumilla olivat laskeneet frameja 5080 videosta ja sen perusteella laskeneet, että 5080 on n. 18% nopeampi kuin 4080: 3DCenter Forum - nVidia - RTX 5080: *Reale* Performance-Daten sowie Vergleich zu RTX 4080
Tuon perusteella 5080 jää n. 15% 4090 raa-asta laskentatehosta, eli aika tuhnu sukupolvenvaihdos. 5000-sarja on tosiaan suurimmaksi osaksi softapäivitys.
Oliko tuossa nyt vertailtu omppuja omppuina 4080 ja 5080 samalla cyberpunkin versiolla ja asetuksilla kun en puhu saksaa sekä braven kääntäjä luovutti.
muok.
kääntäjä toimi ja DF:n videosta on arvioitu fps. Ei ole kyllä ihan vertailu kelpoisia nuo tulokset jos verrataan nykyistä CP2077 versiota tuohon 5080 kanssa käytettyyn versioon jossa on uudistuksia.
Toivottavasti tuo uudempi RR denoiseri on paljon raskaampi niin se olisi tuossa sotkemassa tuota 18% arviota.
olihan tuossa DF videolla vertailtu 4080 superia vanhalla denoiserilla ja 5080 uudella. kummassakin FG päällä 2x vs 4x. Vähän huolestuttava tilanne.
![]()
Night cityn kujatkin on kynnetty yli neljä vuotta sitten (2020!) niin sais alkaa jotain uutta pukata, toisaalta Crysiksestäkin jauhettiin varmaan 10 vuotta ennen kuin alkoi jäähtyä foorumeillaEi se night city nyt niiiiiiin hieno ole että 40 sarjasta itse hyppäisin.... Tai en mä vielä tiedä![]()
Ehkä isoin päivitys 4090->5090 on muisti, jota saa 33 % eli 8 gigaa enemmän.
Ehkä isoin päivitys 4090->5090 on muisti, jota saa 33 % eli 8 gigaa enemmän.
Ei sitä mielestäni mitenkään ylihypetetty vaan oltiin realistisia. Käytiin läpi, että lisää viivettä ja että kilpailullisissa peleissä ei kannata käyttää. Yksinpeleissä itsekin lyön lähes aina DLSS + fg päälle vaikka näyttiksenä on 4090, nuo parantavat pelikokemusta huomattavasti natiivista.en tiedä miten io-tech perjantai katsauksessa henkutettiin tätä uutta framegeneratoria, menee kyllä vähän maku tollaseen, aina pitäisi verrata natiivia kuvaa ja sen paremmuutta, jos siihen on jotain boosteja lisäksi nii sitten ne ilmoitetaan, mutta itse en mitenkään ymmärrä että joku siellä sanoo tämän olevan tulevaisuutta, esim. tämä on ollut jo jonkin aikaa joillain käytössä: lossless scaling v3.0 pitäisikö sitten sanoa että intelin uudet näyttikset on tyylii 30% parempia kuin 50xx sarja
Eikö yksinpelissä haittaa että hedut menee millillä ohi, vai miksi viive on niissä ok? Vai oliko tarkoitus sanoa että pelit joissa ei vaadita tarkkuutta?Ei sitä mielestäni mitenkään ylihypetetty vaan oltiin realistisia. Käytiin läpi, että lisää viivettä ja että kilpailullisissa peleissä ei kannata käyttää. Yksinpeleissä itsekin lyön lähes aina DLSS + fg päälle vaikka näyttiksenä on 4090, nuo parantavat pelikokemusta huomattavasti natiivista.
Paremmin saan hedut perille sulavalla kuvalla missä on aavistuksen korkeampi viive kuin nykivällä 60fps.Eikö yksinpelissä haittaa että hedut menee millillä ohi, vai miksi viive on niissä ok? Vai oliko tarkoitus sanoa että pelit joissa ei vaadita tarkkuutta?
Frame generationilla on paikkansa mutta ikävä fakta on että edes parhaassa tapauksessa(vaikkapa kymmenen vuoden päästä) jossa sen aiheuttama lisääntynyt viive pystyttäisiin poistamaan täysin ei se kuitenkaan ole natiivin framen veroinen.
Esimerkiksi jos frame generationin pohjalla oleva fps on 60 ja se frame generation tekniikka nelinkertaistaa fps 240 fps niin verrattuna natiiviin niin jos vaikkapa ammuntapelissä nurkan takaa tulee vihu niin et näe sitä frame generationilla ennen kuin se näkyy siinä 60 pohja freimissä, kun taas natiivissa 240 fps se vihu näkyy paljon nopeammin.
Sitten taas yliskaalaus jos(onko se vaikkapa kymmenen vuoden kuluttua enpä tiedä) se olisi ns täydellinen eli vaikkapa 90 prosentin skaalauksella kuva on yhtä hyvä kuin natiivi niin se olisi sitten aidosti "ilmaista lisätehoa", koska se nostaa sitä fps jolla sen vihun pystyy näkemään nopeammin sieltä nurkan takaa koska fps on korkeampi ja kuvanlaatukin on sama.
Itse sanoisin että molemmilla sekä frame generaatiolla ja yliskaalauksilla on paikkansa, mutta mielestäni aidot suorituskykymittaukset pitäisi verrata vain natiivin kanssa niin kauan kunnes voidaan sanoa että yliskaalattu frame on vastaava kuin natiivi, toki jos joku vaikkapa tubettaja tai tekniikkajournalisti haluaa vertailla yliskaalauksen kanssa niin se on heidän päätös, mutta suorituskykyvertailuista jättäisin frame generation pois yleiseltä tasolta(toki ihan hyvä jos vertaillaan vaikkapa eri toteutusten frame generaatiota keskenään mutta että arvostelussa olisi vain frame generaatiolla olevia tuloksia, pitäisin harhaanjohtavina).
Täällä voidaan lisää jutella frame generation ja yliskaalauksista, mutta tosiaan Nvidian markkinointiosasto ylikierroksilla kun väittävät että Rtx 5070 olisi yhtä nopea tietyissä peleissä joissa DLSS 4 tuki kuin Rtx 4090 Keskustelua yliskaalaustekniikoista ja frame generaatiosta Nvidia Dlss, Amd Fsr, Intel Xess, Lossless Scaling
Tämä voi tosiaan päteä peleissä joissa viholliset liikkuvat lineaarisesti ja ennakoitavasti (tosin niissäkin viive pitää oppia ennen kuin osuu), mutta peleissä joissa viholliset poukkoilevat tai kurkkivat esteiden takaa tuo on itsepetosta.Paremmin saan hedut perille sulavalla kuvalla missä on aavistuksen korkeampi viive kuin nykivällä 60fps.
Esimerkiksi jos frame generationin pohjalla oleva fps on 60 ja se frame generation tekniikka nelinkertaistaa fps 240 fps niin verrattuna natiiviin niin jos vaikkapa ammuntapelissä nurkan takaa tulee vihu niin et näe sitä frame generationilla ennen kuin se näkyy siinä 60 pohja freimissä, kun taas natiivissa 240 fps se vihu näkyy paljon nopeammin.
Juu tietty jos on että vetääkö omalla nykyisellä(tai tulevalla) näytönohjaimella frame generation päälle vai ei niin kyllä itse koen frame generaatiosta olevan hyötyä ehdottomasti tietyissä tilanteissa, mutta jos alkaa perustelemaan miten vaikkapa Rtx 5070 on DLSS 4 peleissä yhtä tehokas kuin Rtx 4090 niin mennään kyllä hakoteille pahasti.Eipä se tietenkään natiivia vastaa, mutta oleellista on se, onko framegen parempi olla päällä kuin ilman sitä. Kuinka monessa pelissä on pääsääntöisesti epälineaarisesti/satunnaisesti liikkuvia kohteita (hyvin harvoin, suurin osa liikkeestä on lineaarista noin lyhyissä ajanjaksoissa) ja kuinka usein sen lineaarisen liikkeen extrapolointi hyödyttää enemmän kuin ne ääritapaukset joissa se haittaa. En tiedä, mutta veikkaan että ainakin itselläni hylödyt paljon haittoja suuremmat jopa FPS-peleissä.
En olisi ihmeissäni jos framegen jopa parantaa osumatarkkuutta fps-peleissä suuressa osassa tapauksista vaikka ne framet keksittyjä onkin. Jos se algo ennustaa vihollisen liikkeen riittävän oikein, niin koordinaatio varmaan jopa paranee.
Puhumattakaan siitä, että ihan älytön osa peleistä on jotain ihan muuta kuin CS:S:ää kilpailumielessä ja joissa sulavuus on paljon tärkeämpää kuin joku millisekunnin viive inputissa.
jos alkaa perustelemaan miten vaikkapa Rtx 5070 on DLSS 4 peleissä yhtä tehokas kuin Rtx 4090 niin mennään kyllä hakoteille pahasti.
Ehkä AI-, mutta ei kyllä pelikäytössä.
Kyllä meillekkin korkeakoulussa opetettiin kovasti Nokian symbbarialustan työkaluja ynnämuuta hienoa vuonna 2010. Ei koulun tarjonta tarkoita mitään, vaikka se nyt sattuukin olemaan omasta näkökulmasta relevanttia.Eikös AI ole tulevaisuus? Koulussakin yliopistolla joka kurssi pelkkää AI:tä. Projektikursseillakin vaan AI-projekteja. Nytkin pitäis tehdä lokaalisti edge-raudalla pyörivä Siri/Alexa![]()
Eikös AI ole tulevaisuus? Koulussakin yliopistolla joka kurssi pelkkää AI:tä. Projektikursseillakin vaan AI-projekteja. Nytkin pitäis tehdä lokaalisti edge-raudalla pyörivä Siri/Alexa![]()
Ei koulua varten varmana tarvi ostaa RTX 5090:ä...
Ootko varma, just perustelin itselleni muutama päivä sitten, että 32 gigaa muistia näyttiksessä olisi hyvä sijoitus erityisesti opiskelua ja tulevaisuutta ajatellen
Ei toki haittaa ole, jos pelitkin pyörivät vähän paremmin siinä sivussa.
Arvosteluissa katsotaan mikä on natiivi, dlss4 ja framegen suorituskyky. Perjantai-katsauksessahan viitattiin kokemuksiin 40x0 sarjan dlss3.5 framegen:iin. Isompi pointti oli, että enää ei saada valmistuspuolelta isoa vetoapua niin on katsottava softaratkaisujen suuntaan jos halutaan kauniimpia pelejä. Se jää sitten käyttäjälle että pelaako "natiivilla" vai dlss/fsr tai ehkä jopa framegen päällä. Kannattaa huomioida, että natiivia nyt varsinaisesti ei enää moderneissa peleissä ole vaan vähintään on jok TAA/TAAU käytössä ja DLSS/FSR on vain TAA steroideissa ja framegen tulee tuohon mahdollisuutena päälle.en tiedä miten io-tech perjantai katsauksessa henkutettiin tätä uutta framegeneratoria, menee kyllä vähän maku tollaseen, aina pitäisi verrata natiivia kuvaa ja sen paremmuutta, jos siihen on jotain boosteja lisäksi nii sitten ne ilmoitetaan, mutta itse en mitenkään ymmärrä että joku siellä sanoo tämän olevan tulevaisuutta, esim. tämä on ollut jo jonkin aikaa joillain käytössä: lossless scaling v3.0 pitäisikö sitten sanoa että intelin uudet näyttikset on tyylii 30% parempia kuin 50xx sarja
Ja vaikka laskisi että opiskelujen aikana joka ikisessä harjoitustyössä käytettäisiin näytönohjainta, tulisi silti aika helposti halvemmaksi vuokrata se laskentateho pilvestä.Luulen että tuo on huonoin mahdollinen perustelu, kun ei voida odottaa että opiskelijoilla olisi kolmen tonnin näyttis.![]()
32GB on vielä aika vähän isojan llm:ien ajamiseen. Esimerkkinä llama3.3:70B vie 2bit kvantisoituna muistia nippa nappa alle 24GB mahtuen 4090:am muistiin. 8bit versiona syö vajaan 100GB ja mahtuu a-ok. 128GB muistilla olevan macbook pro:n muistiin. Jos haluaa ajaa vähemmän kvantisoituja/isompia malleja niin 128GB muisti on tosi jees. Joutuu tekemään jonkinlaisen kompromissin sen suhteen että haluaako maksiminopean(5090) vai ehkä maksimimuistin kuten macbook pro tai amd:n uudet tykeimmät APU:t. Minkä kompromissin tekee riippuu siitä mihin haluaa panostaa.Ootko varma, just perustelin itselleni muutama päivä sitten, että 32 gigaa muistia näyttiksessä olisi hyvä sijoitus erityisesti opiskelua ja tulevaisuutta ajatellen
Ei toki haittaa ole, jos pelitkin pyörivät vähän paremmin siinä sivussa.
AMD sanoi FSR3:sta ja nvidia dlss3.5:sta että päätyivät pisteeseen mistä vanhasta ratkaisusta ei enää realistisesti saa parempaa. Nvidian mukaan transformer pohjaiset mallit skaalaantuvat laskentatehoa ja opetusdataa lisäämällä. Varmastikin paremmat julkaisussa sekä fsr4 että dlss4 kuin vanhat versiot. Toisaalta eivät piikissä eli tulevat vielä kehittymään paremmaksi ajan kanssa. Varmaan tuota opetuspuolta parantamalla seuraavat 2v parannetaan laatua ja 60x0 julkaisussa tuodaan lisää laskentatehoa niin saadaan isompaa mallia ajoon. Optical flow/liike ennustus neuroverkkohärveli rakennettu dlss4:ssa uusiksi. Pitäisi ennustaa liikettä paremmin == vähemmän ghostingia?Viivettä isompi ongelma FG:ssä on mielestäni artifaktit / ghostaukset, joita ainakin omalla 4090:lla tulee sitä käytettäessä. Joku wukong näyttää ihan kamalalta. Tosin ehkäpä se uusi transformer modeli tuo parannusta.
Tästä tulikin mieleen, että joku Cyberpunk on boostannut RTX-korttien myyntiä varmaan melko paljon. Vuosienkin jälkeen sitä käytetään referenssinä ja benchmarkkina.Ei se night city nyt niiiiiiin hieno ole että 40 sarjasta itse hyppäisin.... Tai en mä vielä tiedä![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.