Frame generationilla on paikkansa mutta ikävä fakta on että edes parhaassa tapauksessa(vaikkapa kymmenen vuoden päästä) jossa sen aiheuttama lisääntynyt viive pystyttäisiin poistamaan täysin ei se kuitenkaan ole natiivin framen veroinen.
Esimerkiksi jos frame generationin pohjalla oleva fps on 60 ja se frame generation tekniikka nelinkertaistaa fps 240 fps niin verrattuna natiiviin niin jos vaikkapa ammuntapelissä nurkan takaa tulee vihu niin et näe sitä frame generationilla ennen kuin se näkyy siinä 60 pohja freimissä, kun taas natiivissa 240 fps se vihu näkyy paljon nopeammin.
Sitten taas yliskaalaus jos(onko se vaikkapa kymmenen vuoden kuluttua enpä tiedä) se olisi ns täydellinen eli vaikkapa 90 prosentin skaalauksella kuva on yhtä hyvä kuin natiivi niin se olisi sitten aidosti "ilmaista lisätehoa", koska se nostaa sitä fps jolla sen vihun pystyy näkemään nopeammin sieltä nurkan takaa koska fps on korkeampi ja kuvanlaatukin on sama.
Itse sanoisin että molemmilla sekä frame generaatiolla ja yliskaalauksilla on paikkansa, mutta mielestäni aidot suorituskykymittaukset pitäisi verrata vain natiivin kanssa niin kauan kunnes voidaan sanoa että yliskaalattu frame on vastaava kuin natiivi, toki jos joku vaikkapa tubettaja tai tekniikkajournalisti haluaa vertailla yliskaalauksen kanssa niin se on heidän päätös, mutta suorituskykyvertailuista jättäisin frame generation pois yleiseltä tasolta(toki ihan hyvä jos vertaillaan vaikkapa eri toteutusten frame generaatiota keskenään mutta että arvostelussa olisi vain frame generaatiolla olevia tuloksia, pitäisin harhaanjohtavina).
Täällä voidaan lisää jutella frame generation ja yliskaalauksista, mutta tosiaan Nvidian markkinointiosasto ylikierroksilla kun väittävät että Rtx 5070 olisi yhtä nopea tietyissä peleissä joissa DLSS 4 tuki kuin Rtx 4090
Keskustelua yliskaalaustekniikoista ja frame generaatiosta Nvidia Dlss, Amd Fsr, Intel Xess, Lossless Scaling