NVIDIA-spekulaatioketju (Blackwell ja tulevat sukupolvet)

Frame generationilla on paikkansa mutta ikävä fakta on että edes parhaassa tapauksessa(vaikkapa kymmenen vuoden päästä) jossa sen aiheuttama lisääntynyt viive pystyttäisiin poistamaan täysin ei se kuitenkaan ole natiivin framen veroinen.

Esimerkiksi jos frame generationin pohjalla oleva fps on 60 ja se frame generation tekniikka nelinkertaistaa fps 240 fps niin verrattuna natiiviin niin jos vaikkapa ammuntapelissä nurkan takaa tulee vihu niin et näe sitä frame generationilla ennen kuin se näkyy siinä 60 pohja freimissä, kun taas natiivissa 240 fps se vihu näkyy paljon nopeammin.

Sitten taas yliskaalaus jos(onko se vaikkapa kymmenen vuoden kuluttua enpä tiedä) se olisi ns täydellinen eli vaikkapa 90 prosentin skaalauksella kuva on yhtä hyvä kuin natiivi niin se olisi sitten aidosti "ilmaista lisätehoa", koska se nostaa sitä fps jolla sen vihun pystyy näkemään nopeammin sieltä nurkan takaa koska fps on korkeampi ja kuvanlaatukin on sama.

Itse sanoisin että molemmilla sekä frame generaatiolla ja yliskaalauksilla on paikkansa, mutta mielestäni aidot suorituskykymittaukset pitäisi verrata vain natiivin kanssa niin kauan kunnes voidaan sanoa että yliskaalattu frame on vastaava kuin natiivi, toki jos joku vaikkapa tubettaja tai tekniikkajournalisti haluaa vertailla yliskaalauksen kanssa niin se on heidän päätös, mutta suorituskykyvertailuista jättäisin frame generation pois yleiseltä tasolta(toki ihan hyvä jos vertaillaan vaikkapa eri toteutusten frame generaatiota keskenään mutta että arvostelussa olisi vain frame generaatiolla olevia tuloksia, pitäisin harhaanjohtavina).

Täällä voidaan lisää jutella frame generation ja yliskaalauksista, mutta tosiaan Nvidian markkinointiosasto ylikierroksilla kun väittävät että Rtx 5070 olisi yhtä nopea tietyissä peleissä joissa DLSS 4 tuki kuin Rtx 4090 Keskustelua yliskaalaustekniikoista ja frame generaatiosta Nvidia Dlss, Amd Fsr, Intel Xess, Lossless Scaling
 
Frame generationilla on paikkansa mutta ikävä fakta on että edes parhaassa tapauksessa(vaikkapa kymmenen vuoden päästä) jossa sen aiheuttama lisääntynyt viive pystyttäisiin poistamaan täysin ei se kuitenkaan ole natiivin framen veroinen.

Esimerkiksi jos frame generationin pohjalla oleva fps on 60 ja se frame generation tekniikka nelinkertaistaa fps 240 fps niin verrattuna natiiviin niin jos vaikkapa ammuntapelissä nurkan takaa tulee vihu niin et näe sitä frame generationilla ennen kuin se näkyy siinä 60 pohja freimissä, kun taas natiivissa 240 fps se vihu näkyy paljon nopeammin.

Sitten taas yliskaalaus jos(onko se vaikkapa kymmenen vuoden kuluttua enpä tiedä) se olisi ns täydellinen eli vaikkapa 90 prosentin skaalauksella kuva on yhtä hyvä kuin natiivi niin se olisi sitten aidosti "ilmaista lisätehoa", koska se nostaa sitä fps jolla sen vihun pystyy näkemään nopeammin sieltä nurkan takaa koska fps on korkeampi ja kuvanlaatukin on sama.

Itse sanoisin että molemmilla sekä frame generaatiolla ja yliskaalauksilla on paikkansa, mutta mielestäni aidot suorituskykymittaukset pitäisi verrata vain natiivin kanssa niin kauan kunnes voidaan sanoa että yliskaalattu frame on vastaava kuin natiivi, toki jos joku vaikkapa tubettaja tai tekniikkajournalisti haluaa vertailla yliskaalauksen kanssa niin se on heidän päätös, mutta suorituskykyvertailuista jättäisin frame generation pois yleiseltä tasolta(toki ihan hyvä jos vertaillaan vaikkapa eri toteutusten frame generaatiota keskenään mutta että arvostelussa olisi vain frame generaatiolla olevia tuloksia, pitäisin harhaanjohtavina).

Täällä voidaan lisää jutella frame generation ja yliskaalauksista, mutta tosiaan Nvidian markkinointiosasto ylikierroksilla kun väittävät että Rtx 5070 olisi yhtä nopea tietyissä peleissä joissa DLSS 4 tuki kuin Rtx 4090 Keskustelua yliskaalaustekniikoista ja frame generaatiosta Nvidia Dlss, Amd Fsr, Intel Xess, Lossless Scaling

Yliskaalaus tosin on huomattavasti useammissa tapauksissa hyödyllinen kuin framejen generointi kun siinä on vähemmän huonoja puolia. Esim. DLSS quality on jo ollut melkein ns. ilmainen lounas, kun taas framejen generoinnissa fps:n tarvii olla jo valmiiksi siedettävällä tasolla että siitä on iloa.
 
Paremmin saan hedut perille sulavalla kuvalla missä on aavistuksen korkeampi viive kuin nykivällä 60fps.
Tämä voi tosiaan päteä peleissä joissa viholliset liikkuvat lineaarisesti ja ennakoitavasti (tosin niissäkin viive pitää oppia ennen kuin osuu), mutta peleissä joissa viholliset poukkoilevat tai kurkkivat esteiden takaa tuo on itsepetosta.
 
DLSS ja FG on kehitetty ray tracing sp peleille joissa se pieni lisä viive ei haittaa vs parempi sulavuus. Online pvp peleissä ei tarvitse skaalausta kun mikä tahansa moderni gpu pelaa niitä tarpeeksi hyvin muutenkin.
Jopa lossless scaling, joka ei osaa asiaa yhtä hyvin kuin dlss fg, on tarpeeksi hyvä yksinpeleille.

FG ruutujen arvo vs natiivi olisi ehkä ongelma jos muun brandin kortit olisivat kilpailukykyisiä ja niitä pitää vertailla, mutta tällä hetkellä 90% kuluttajista vain ostaa parhaan nvidia gpun mihin on varaa.
 
Esimerkiksi jos frame generationin pohjalla oleva fps on 60 ja se frame generation tekniikka nelinkertaistaa fps 240 fps niin verrattuna natiiviin niin jos vaikkapa ammuntapelissä nurkan takaa tulee vihu niin et näe sitä frame generationilla ennen kuin se näkyy siinä 60 pohja freimissä, kun taas natiivissa 240 fps se vihu näkyy paljon nopeammin.

Eipä se tietenkään natiivia vastaa, mutta oleellista on se, onko framegen parempi olla päällä kuin ilman sitä. Kuinka monessa pelissä on pääsääntöisesti epälineaarisesti/satunnaisesti liikkuvia kohteita (hyvin harvoin, suurin osa liikkeestä on lineaarista noin lyhyissä ajanjaksoissa) ja kuinka usein sen lineaarisen liikkeen extrapolointi hyödyttää enemmän kuin ne ääritapaukset joissa se haittaa. En tiedä, mutta veikkaan että ainakin itselläni hylödyt paljon haittoja suuremmat jopa FPS-peleissä.

En olisi ihmeissäni jos framegen jopa parantaa osumatarkkuutta fps-peleissä suuressa osassa tapauksista vaikka ne framet keksittyjä onkin. Jos se algo ennustaa vihollisen liikkeen riittävän oikein, niin koordinaatio varmaan jopa paranee.

Puhumattakaan siitä, että ihan älytön osa peleistä on jotain ihan muuta kuin CS:S:ää kilpailumielessä ja joissa sulavuus on paljon tärkeämpää kuin joku millisekunnin viive inputissa.
 
Eipä se tietenkään natiivia vastaa, mutta oleellista on se, onko framegen parempi olla päällä kuin ilman sitä. Kuinka monessa pelissä on pääsääntöisesti epälineaarisesti/satunnaisesti liikkuvia kohteita (hyvin harvoin, suurin osa liikkeestä on lineaarista noin lyhyissä ajanjaksoissa) ja kuinka usein sen lineaarisen liikkeen extrapolointi hyödyttää enemmän kuin ne ääritapaukset joissa se haittaa. En tiedä, mutta veikkaan että ainakin itselläni hylödyt paljon haittoja suuremmat jopa FPS-peleissä.

En olisi ihmeissäni jos framegen jopa parantaa osumatarkkuutta fps-peleissä suuressa osassa tapauksista vaikka ne framet keksittyjä onkin. Jos se algo ennustaa vihollisen liikkeen riittävän oikein, niin koordinaatio varmaan jopa paranee.

Puhumattakaan siitä, että ihan älytön osa peleistä on jotain ihan muuta kuin CS:S:ää kilpailumielessä ja joissa sulavuus on paljon tärkeämpää kuin joku millisekunnin viive inputissa.
Juu tietty jos on että vetääkö omalla nykyisellä(tai tulevalla) näytönohjaimella frame generation päälle vai ei niin kyllä itse koen frame generaatiosta olevan hyötyä ehdottomasti tietyissä tilanteissa, mutta jos alkaa perustelemaan miten vaikkapa Rtx 5070 on DLSS 4 peleissä yhtä tehokas kuin Rtx 4090 niin mennään kyllä hakoteille pahasti.

Enkä väitä että oikeasti tässä ketjussa kukaan olisi vakavalla naamalla näin väittänytkään että Rtx 5070>Rtx 4090, mutta Nvidian markkinoinitosasto kyllä aika ylikierroksilla.

Kun saa pohja fps 60 tai yli niin frame generation päälle on useimmissa tapauksissa mielestäni parempi kokemus kuin vetää sillä natiivi 60 fps, toki Lossless Scaling ohjelmalla omat kikkansa miten se toimii kuten pitää(fps rajoitus, capture api DXGI ja frame generaatio näytön natiiviin hz).

Sitten taas tosiaan 4k/1440p alkaa DLSS 3.8/4 ja varmaan myös FSR 4 olla quality/ultra quality asetuksella olemaan lähellä ilmaista lounasta jossa fps nousee mukavasti kuvanlaadun merkittävästi heikentymättä.
 
jos alkaa perustelemaan miten vaikkapa Rtx 5070 on DLSS 4 peleissä yhtä tehokas kuin Rtx 4090 niin mennään kyllä hakoteille pahasti.

No tästä ehdottomasti samaa mieltä. Ei noita voi verrata suoraan vain katselemalla eri asetuksilla saatuja FPS;iä. Joskus varmaan 5070 voi olla parempi, joskus 4090 ja riippuu tilanteesta ja pelaajastakin.
 
Eikös AI ole tulevaisuus? Koulussakin yliopistolla joka kurssi pelkkää AI:tä. Projektikursseillakin vaan AI-projekteja. Nytkin pitäis tehdä lokaalisti edge-raudalla pyörivä Siri/Alexa :darra:
Kyllä meillekkin korkeakoulussa opetettiin kovasti Nokian symbbarialustan työkaluja ynnämuuta hienoa vuonna 2010. Ei koulun tarjonta tarkoita mitään, vaikka se nyt sattuukin olemaan omasta näkökulmasta relevanttia.
 
Ootko varma, just perustelin itselleni muutama päivä sitten, että 32 gigaa muistia näyttiksessä olisi hyvä sijoitus erityisesti opiskelua ja tulevaisuutta ajatellen :rofl2:

Ei toki haittaa ole, jos pelitkin pyörivät vähän paremmin siinä sivussa.

Luulen että tuo on huonoin mahdollinen perustelu, kun ei voida odottaa että opiskelijoilla olisi kolmen tonnin näyttis. :D
 
en tiedä miten io-tech perjantai katsauksessa henkutettiin tätä uutta framegeneratoria, menee kyllä vähän maku tollaseen, aina pitäisi verrata natiivia kuvaa ja sen paremmuutta, jos siihen on jotain boosteja lisäksi nii sitten ne ilmoitetaan, mutta itse en mitenkään ymmärrä että joku siellä sanoo tämän olevan tulevaisuutta, esim. tämä on ollut jo jonkin aikaa joillain käytössä: lossless scaling v3.0 pitäisikö sitten sanoa että intelin uudet näyttikset on tyylii 30% parempia kuin 50xx sarja
Arvosteluissa katsotaan mikä on natiivi, dlss4 ja framegen suorituskyky. Perjantai-katsauksessahan viitattiin kokemuksiin 40x0 sarjan dlss3.5 framegen:iin. Isompi pointti oli, että enää ei saada valmistuspuolelta isoa vetoapua niin on katsottava softaratkaisujen suuntaan jos halutaan kauniimpia pelejä. Se jää sitten käyttäjälle että pelaako "natiivilla" vai dlss/fsr tai ehkä jopa framegen päällä. Kannattaa huomioida, että natiivia nyt varsinaisesti ei enää moderneissa peleissä ole vaan vähintään on jok TAA/TAAU käytössä ja DLSS/FSR on vain TAA steroideissa ja framegen tulee tuohon mahdollisuutena päälle.
 
Luulen että tuo on huonoin mahdollinen perustelu, kun ei voida odottaa että opiskelijoilla olisi kolmen tonnin näyttis. :D
Ja vaikka laskisi että opiskelujen aikana joka ikisessä harjoitustyössä käytettäisiin näytönohjainta, tulisi silti aika helposti halvemmaksi vuokrata se laskentateho pilvestä.

En nyt toki ehkä itse ole paras henkilö sanomaan että vuokratkaa kapasiteetti pilvestä, kun työasemassa pyörii RTX 6000 Ada, mutta uskaltaisin väittää, että juuri kenenkään ei opiskelukäyttöön tarvitse (eikä kannata) mitään järeää näytönohjainta ostaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 485
Viestejä
4 586 665
Jäsenet
75 441
Uusin jäsen
jveee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom