NVIDIA GeForce RTX 5090/5080/5070 Ti -ketju (Blackwell)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Coilwhineen voi auttaa jos laitattte joko lyhyemmän tai pidemmän kaapelin. Se on impedanssibalanssista kiinni osoittain homma.
Tää vois olla ihan kelpo teoria. Itellä itx kokoonpano ja kaapelit on normaalia lyhyemmät. Itellä gigabyte 5090 windforce ja en kuule melkeen mitää coilwhineä, edes korkeilla fpsillä. Joko kortti on 1 miljoonasta tai poweri/kaapelilla on iso vaikutus.

Oon ennenkin kuullu että powerilla olisi iso vaikutus, mutta ekaa kertaa kuulen että kaapelin pituus vaikuttaisi. Hmmh.

Tää vois olla ihan kelpo teoria. Itellä itx kokoonpano ja kaapelit on normaalia lyhyemmät. Itellä gigabyte 5090 windforce ja en kuule melkeen mitää coilwhineä, edes korkeilla fpsillä. Joko kortti on 1 miljoonasta tai poweri/kaapelilla on iso vaikutus.

Gigabyten korteissa on yleisestikkin ollu vain vähän/ei yhtään coil whineä. Minäkään en kuule yhtään vinkumista omasta windforce 5080:stä.

Oon ennenkin kuullu että powerilla olisi iso vaikutus, mutta ekaa kertaa kuulen että kaapelin pituus vaikuttaisi. Hmmh.
Der8auer huomasi äskeisessä videossaan että myös pihtimittarilla mittaaminen toi coil whineä. Tuohon vaikuttaa siis todella moni muukin asia kuin pelkkä kortti.

Der8auer huomasi äskeisessä videossaan että myös pihtimittarilla mittaaminen toi coil whineä. Tuohon vaikuttaa siis todella moni muukin asia kuin pelkkä kortti.
Pitääpä tutustua! Oon niputtanut ton kaapelin useasta kohtaa, nyt rupes mietityttämään jos tollasillakin jutuilla on vaikutusta.

Onko jotain lähdettä/testiä tälle, että piuhan pituutta muuttamalla on saatu vinkumiset kuriin?
Teoria on se signaalin heijastuminen vähenee jos induktanssi vähenee, mutta sitten kun nää konkat powerissa ja GPU:ssa tulee peliin, niin ne voi mennä yli ehkä ja ja piuhaa pitäisi melkein lisätä tai laittaa ulkoinen kuristin kuten debauer virtalenkillä huomasi. Jos signaali hejaistuu päästä(GPU) niin ne voi kahdentua aaltoina ja rippeli kasvaa.

Mikähän kaikki tuohon coil whineä tosiaan vaikuttaa. Oon pelannut nyt samaa peliä tässä lähiaikoina ja kiinnittänyt huomiota, että Samat asetukset sekä pelissä että kelloissa olleet kokoajan, ni joskus kuuluu pientä coil whineä ja taas sitten seuraavalla pelisessiolla saattaa olla että ei kuulu ollenkaan. Fps olleet siinä 105-135 välissä. Näyttis zotac solid 5080. Taitaa olla aika sielu maailman juttuja. Muutenkin huomannut että 3dmarkin kaikki testit antaaa paljon pahemman coil whine kun mitä pelit näin pääsääntöisesti.

Mikähän kaikki tuohon coil whineä tosiaan vaikuttaa. Oon pelannut nyt samaa peliä tässä lähiaikoina ja kiinnittänyt huomiota, että Samat asetukset sekä pelissä että kelloissa olleet kokoajan, ni joskus kuuluu pientä coil whineä ja taas sitten seuraavalla pelisessiolla saattaa olla että ei kuulu ollenkaan. Fps olleet siinä 105-135 välissä. Näyttis zotac solid 5080. Taitaa olla aika sielu maailman juttuja. Muutenkin huomannut että 3dmarkin kaikki testit antaaa paljon pahemman coil whine kun mitä pelit näin pääsääntöisesti.
Niinpä… Coil whine yleisesti kyllä omaan korvaan ihan persiistä ja ei kuulu kortteihin ollenkaa. Anyway, oon huomannu ite et eri taajudet + eri voltit antaa erilaisia tuloksia ja peleissä saattaa ihan riippua esim. mihin päin katsoo minkälaista sirinää tulee. Lueskelin aiheesta redditistä joku aikaa sitten ja joku ”alan ammattilainen” eli jossai tietotekniikka liikkeessä työskennellyt kaveri sanoi että on ihan naurettavaa kuinka coil whine tuotteita edes myydään nykyään asiakkalle, ennen coil whinea näyttiksissä kuulemma tuli vain viallisista tuotteista ja semmoisista jotka ovat menossa rikki - nykyään se on ”normi”.

Aikoinaan Gigabyte GTX 780 GHz Edition äänteli aivan järkyttävällä tavalla (koppa oli kiinni ja kännykkä koneen takana):

Ikinä sen jälkeen eikä sitä ennen mikään ole äännellyt niin pahasti. Toivon todella, ettei todellakaan tulisi vastaavaa vastaan. Se oli jotain aivan uskomatonta.

Tuon jälkeen Gigabyte ei ole ollut se ensimmäinen valinta... Sen jälkeen oli Gigabyten GTX 970, joka oli muuten ok mutta tuulettimet paskoja ja kaiken kukkuraksi piti BIOSia modata, että sai edes hieman siedettävämäät minimit (taisi jonkun laakeritkin olla hieman vialliset). Sen jälkeen ollut hyvä mäihä kaiken suhteen, mutta kyllä ottaisi päähän jos iskee sen >tonni pöytään ja saa vikisevän sian. Kyllä tämmöinen pitäisi olla ratkaistavissa.

Itsellä ollut 3 viimeisintä korttia Gigabytejä. Ennemminkin sattuman/saatavuuden sanelemana tosin. 3090 Aorus Master, 4090 Gaming OC, ja nyt 5090 Aorus master.

3090:ssä oli aluksi vähän coil whineä, joka hävisi parin viikon sisään, kun kelat "asettui" tms. 4090:ssä olikin sitten enemmän whineä, jonka sai alivoltituksella aika hiljaiseksi. Se loppui tosin kokonaan, kun muu kone uusiutui kortin ympäriltä. Nyt 5090:ssä ei merkkiäkään whinestä, vaikka FPS olisi yli 500:n.

Eli ei nuo GB:n kortit mitenkään immuuneja ole. Siihen whineen tosiaan vaikuttaa niin moni muukin asia, kun itse kortti.

Olen kyllä ollut ihan tyytyväinen näihin Gigabyten kortteihin. Jäähyt hiljaisia ja ja pitkät takuut.

Edit: Ja kaikki kolme ostettu tosiaan ProShopista, mikä on sekin ihan sattumaa... Sieltä on vaan tärpännyt aina ekana ja Gigabyteä, vaikka muualtakin ja muitakin merkkejä kovasti yrittänyt. 😅

Statistiikka

Viestiketjuista
274 729
Jäsenet
77 220
Uusin jäsen
ateks

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom