NVIDIA GeForce RTX 5090/5080/5070 Ti -ketju (Blackwell)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Mikähän kaikki tuohon coil whineä tosiaan vaikuttaa. Oon pelannut nyt samaa peliä tässä lähiaikoina ja kiinnittänyt huomiota, että Samat asetukset sekä pelissä että kelloissa olleet kokoajan, ni joskus kuuluu pientä coil whineä ja taas sitten seuraavalla pelisessiolla saattaa olla että ei kuulu ollenkaan. Fps olleet siinä 105-135 välissä. Näyttis zotac solid 5080. Taitaa olla aika sielu maailman juttuja. Muutenkin huomannut että 3dmarkin kaikki testit antaaa paljon pahemman coil whine kun mitä pelit näin pääsääntöisesti.
Niinpä… Coil whine yleisesti kyllä omaan korvaan ihan persiistä ja ei kuulu kortteihin ollenkaa. Anyway, oon huomannu ite et eri taajudet + eri voltit antaa erilaisia tuloksia ja peleissä saattaa ihan riippua esim. mihin päin katsoo minkälaista sirinää tulee. Lueskelin aiheesta redditistä joku aikaa sitten ja joku ”alan ammattilainen” eli jossai tietotekniikka liikkeessä työskennellyt kaveri sanoi että on ihan naurettavaa kuinka coil whine tuotteita edes myydään nykyään asiakkalle, ennen coil whinea näyttiksissä kuulemma tuli vain viallisista tuotteista ja semmoisista jotka ovat menossa rikki - nykyään se on ”normi”.
 
Aikoinaan Gigabyte GTX 780 GHz Edition äänteli aivan järkyttävällä tavalla (koppa oli kiinni ja kännykkä koneen takana):

Ikinä sen jälkeen eikä sitä ennen mikään ole äännellyt niin pahasti. Toivon todella, ettei todellakaan tulisi vastaavaa vastaan. Se oli jotain aivan uskomatonta.

Tuon jälkeen Gigabyte ei ole ollut se ensimmäinen valinta... Sen jälkeen oli Gigabyten GTX 970, joka oli muuten ok mutta tuulettimet paskoja ja kaiken kukkuraksi piti BIOSia modata, että sai edes hieman siedettävämäät minimit (taisi jonkun laakeritkin olla hieman vialliset). Sen jälkeen ollut hyvä mäihä kaiken suhteen, mutta kyllä ottaisi päähän jos iskee sen >tonni pöytään ja saa vikisevän sian. Kyllä tämmöinen pitäisi olla ratkaistavissa.
 
Itsellä ollut 3 viimeisintä korttia Gigabytejä. Ennemminkin sattuman/saatavuuden sanelemana tosin. 3090 Aorus Master, 4090 Gaming OC, ja nyt 5090 Aorus master.

3090:ssä oli aluksi vähän coil whineä, joka hävisi parin viikon sisään, kun kelat "asettui" tms. 4090:ssä olikin sitten enemmän whineä, jonka sai alivoltituksella aika hiljaiseksi. Se loppui tosin kokonaan, kun muu kone uusiutui kortin ympäriltä. Nyt 5090:ssä ei merkkiäkään whinestä, vaikka FPS olisi yli 500:n.

Eli ei nuo GB:n kortit mitenkään immuuneja ole. Siihen whineen tosiaan vaikuttaa niin moni muukin asia, kun itse kortti.

Olen kyllä ollut ihan tyytyväinen näihin Gigabyten kortteihin. Jäähyt hiljaisia ja ja pitkät takuut.

Edit: Ja kaikki kolme ostettu tosiaan ProShopista, mikä on sekin ihan sattumaa... Sieltä on vaan tärpännyt aina ekana ja Gigabyteä, vaikka muualtakin ja muitakin merkkejä kovasti yrittänyt. 😅
 
Itsellä coil whinen suhteen isoin merkitys ollut powerilla. Aikaisempi 4-sarjalainen sirisi selvästi TUF-powerilla, mutta kun vaihdoin Seasonicin poweriin, sirinä hävisi kokonaan.

Nyt MSI 5090 Suprim Liquidin kanssa sirinää kuului ennen alivoltitusta hieman, jos fps oli todella korkea (+300). Alivoltituksen jälkeen ei kuulu mitään ja on täysin äänetön omaan korvaan. Ennen alivoltitusta sirinä oli pomppivaa, ellei lukinnut fps (pelissä ei mitään, valikossa sirisi).

Toki olen lukenut, että tässäkin mallissa joillain ollut kestämätöntä sirinää. Eihän näissä pitäisi olla mitään ääniä, sillä näistä maksetaan kova hinta. Tietysti sekin on häilyvää, mikä on kenellekin häiritsevää ja mikä ei.
 
Itsellä ollut 3 viimeisintä korttia Gigabytejä. Ennemminkin sattuman/saatavuuden sanelemana tosin. 3090 Aorus Master, 4090 Gaming OC, ja nyt 5090 Aorus master.

3090:ssä oli aluksi vähän coil whineä, joka hävisi parin viikon sisään, kun kelat "asettui" tms. 4090:ssä olikin sitten enemmän whineä, jonka sai alivoltituksella aika hiljaiseksi. Se loppui tosin kokonaan, kun muu kone uusiutui kortin ympäriltä. Nyt 5090:ssä ei merkkiäkään whinestä, vaikka FPS olisi yli 500:n.

Eli ei nuo GB:n kortit mitenkään immuuneja ole. Siihen whineen tosiaan vaikuttaa niin moni muukin asia, kun itse kortti.

Olen kyllä ollut ihan tyytyväinen näihin Gigabyten kortteihin. Jäähyt hiljaisia ja ja pitkät takuut.

Edit: Ja kaikki kolme ostettu tosiaan ProShopista, mikä on sekin ihan sattumaa... Sieltä on vaan tärpännyt aina ekana ja Gigabyteä, vaikka muualtakin ja muitakin merkkejä kovasti yrittänyt. 😅
Täällä myös 5090 Aorus Master ICE, ja tätä Gigabyteä voi kyllä suositella. En tiedä halvemmista malleista, mutta tässä ainakin on todella tehokas jäähy, täysi 600W power limit vakiona, pysyy viielänä, ei coil-whineä (ellei laita korvaa kiinni korttiin), tuulettimet käynnistyy 30%/1000rpm täysin äänettömästi ilman spoolauksia, pitää käydä katsomassa erikseen pyöriikö tuuletin vai ei, mitään ääntä ei tuolla 30% tuuletuksella lähde. Ainoa kauneusvirhe on "tuuletinjarru" joka raksuttaa kun fanit pysähtyy, mutta sekin on vaan lyhyt rak-rak-rak ääni pelisession jälkeen joka vaimenee kotelon sisällä. Isot ja liukkaat tuulettimet, niin jos vaikka sammuttaa koneen fanit päällä ja jarru ei aktivoidu niin ne pyörii kyllä ikuisuuden ennen kuin pysähtyy, mutta mitä väliä? Vähän turha ominaisuus tuo jarrutus.

Vaan näillä powereilla tuntuu olevan pelihuoneen lämpeneminen nyt se ongelma. Eikä vielä ole edes kesä.
 
Täällä myös 5090 Aorus Master ICE, ja tätä Gigabyteä voi kyllä suositella. En tiedä halvemmista malleista, mutta tässä ainakin on todella tehokas jäähy, täysi 600W power limit vakiona, pysyy viielänä, ei coil-whineä (ellei laita korvaa kiinni korttiin), tuulettimet käynnistyy 30%/1000rpm täysin äänettömästi ilman spoolauksia, pitää käydä katsomassa erikseen pyöriikö tuuletin vai ei, mitään ääntä ei tuolla 30% tuuletuksella lähde. Ainoa kauneusvirhe on "tuuletinjarru" joka raksuttaa kun fanit pysähtyy, mutta sekin on vaan lyhyt rak-rak-rak ääni pelisession jälkeen joka vaimenee kotelon sisällä. Isot ja liukkaat tuulettimet, niin jos vaikka sammuttaa koneen fanit päällä ja jarru ei aktivoidu niin ne pyörii kyllä ikuisuuden ennen kuin pysähtyy, mutta mitä väliä? Vähän turha ominaisuus tuo jarrutus.

Vaan näillä powereilla tuntuu olevan pelihuoneen lämpeneminen nyt se ongelma. Eikä vielä ole edes kesä.
Ehkä Masterista vielä mainitsemisen arvoinen on se, että jokainen tuuletin (3 kpl) on oma yksikkönsä jota voi säätää, esim. Astral on niputtanut 4x tuuletinta kahdeksi (center, rear + sides).
 
Niinpä… Coil whine yleisesti kyllä omaan korvaan ihan persiistä ja ei kuulu kortteihin ollenkaa. Anyway, oon huomannu ite et eri taajudet + eri voltit antaa erilaisia tuloksia ja peleissä saattaa ihan riippua esim. mihin päin katsoo minkälaista sirinää tulee. Lueskelin aiheesta redditistä joku aikaa sitten ja joku ”alan ammattilainen” eli jossai tietotekniikka liikkeessä työskennellyt kaveri sanoi että on ihan naurettavaa kuinka coil whine tuotteita edes myydään nykyään asiakkalle, ennen coil whinea näyttiksissä kuulemma tuli vain viallisista tuotteista ja semmoisista jotka ovat menossa rikki - nykyään se on ”normi”.
Toisaalta kun mennään tekniikassa eteenpäin ja taajuudet kasvaa niin tuollaiset sivuoireet voi hyvinki alkaa tulemaan ns. normaaliksi ominaisuudeksi. Ja se mitä osa on sanonu että virtalähteen vaihdolla on loppunu niin tuo ominaisuus ei vaikuttaisi olevan pelkästään näytönohjaimesta johtuva ja ihan hyvin tuon voi aiheuttaa talon sähköverkkoki jopa
 
Hyvin kulkee ilman kellotuksia yms. Täysin vakiona ajoin. Pitääkin kokeilla alivoltitusta, kellotuksia yms kiristyksiä
5090bench.jpg
 
Oli muuten suuria vaikeuksia saada kuvaa ruudulle Samsungin G8 OLED näytöllä, kun ekan kerran käynnistin koneen tuolla uudella kortilla. HDMI:llä ja DP:llä tuli kokeiltua, eikä kumpikaan antanut signaalia.

Kuva tuli onneksi TV:n HDMI:n kautta ja sain ajurit asennettua. Tämän jälkeen takaisin G8:iin, niin jopa toimi molemmilla liittimillä. Mikähän lie homma tuokin? 🤷‍♂️ Aikaisempi kortti oli 9070 XT, niin poistin sen softat DDU:lla vikasietotilassa.
 
Samansuuntaiset kokemukset juuri uunituoreet tulokset, molemmissa +400 core +1750 memory ja 111% PL. Nvidia äpin kautta päivitetty expressillä ja bootti välissä.

5080 Asus Prime

1744872212898.png


1744872221091.png
 
Jep sama juttu täällä, 0.86V alivoltitettu nousi nyt 8500-> 8949 ja OC versio 9197 -> 9632. ASus Prime 5080 OC. Näyttää myös vetävän vähän enemmän virtaa, joten joku siellä ajureissa jarrutteli korttia.

rtx5080_3DMARK_STEELNOMAD_UV.png


rtx5080_3DMARK_STEELNOMAD_UV_2.png


rtx5080_3DMARK_STEELNOMAD_OC.png


rtx5080_3DMARK_STEELNOMAD_OC2.png
 
Viimeksi muokattu:
Oli muuten suuria vaikeuksia saada kuvaa ruudulle Samsungin G8 OLED näytöllä, kun ekan kerran käynnistin koneen tuolla uudella kortilla. HDMI:llä ja DP:llä tuli kokeiltua, eikä kumpikaan antanut signaalia.

Kuva tuli onneksi TV:n HDMI:n kautta ja sain ajurit asennettua. Tämän jälkeen takaisin G8:iin, niin jopa toimi molemmilla liittimillä. Mikähän lie homma tuokin? 🤷‍♂️ Aikaisempi kortti oli 9070 XT, niin poistin sen softat DDU:lla vikasietotilassa.
Mikä firmis näytössä?
 
Onko muilla ongelmia peleissä uusien ajurien kanssa? päivitin eilen, pari kertaa peli pysähtyi n. 10sek ajaksi, jonka jälkeen toimi taas normaalisti. Luulin, että koko kone kaatui, mutta aina lähti uudelleen toimimaan. Ainakin BO6 / Warzonessa tekee tuota, edellisillä toimi ongelmitta.
 
Gaming OC 5080 karvalakkina ilman mitään kellotuksia tai voltituksia. Ennen uusinta päivtystä tulos oli n. 8300-8400. Käytössä silent BIOS. Performance BIOSilla antanee vähän paremmat pojot.

1744881711774.png
 
Uusilla ajureilla ei mennyt enää timespy testi läpi +400mhz corella. Piti laskea 350:een ja rullasi taas läpi asti. Pisteet silti hieman paremmat kuin vanhoilla ajureilla. 5080 windforce.
 
Millane ollu 5080 windforce? Lämmöt tuulettimet yms?
Oon ajellut +400core ja +2000muisteilla viikon verran eri pelejä. Lämmöt olleet korkeimmillaan 76c. Kotelona Umpinainen define c katto kiinni. Tuulettimet tietysti vähän tuhisee rasituksessa mutta omaan korvaan vain vähän. Toisin sanoen kuiskauksen kuulee vaikka tuulettimet puhisee :D coil whineä en kuule lainkaan. Todella tyytyväinen oon ollut korttiin.
 
Synteettiset testit ei oikein testaa vakautta. Omien kokemusien mukaan pelien kanssa joutuu kelloja ruuvaan alas tai jännitettä ylös. Omasta kirjastosta parhaita vakaustestejä on cp2070 ja avatar. Epävakaat kellot saattaa tulla esille vasta pidemmän pelisession jälkeen.

Jos suunnittelisi, että 5080:aa hyvin hentoisesti alivoltittaisi, niin minkälaisiin asetuksiin porukka on päätynyt? Eli mikä on suurin piirtein toimivaksi havaittu MHz/voltage -piste, kun curvella alivoltittaa?
 
Viimeksi muokattu:
Synteettiset testit ei oikein testaa vakautta. Omien kokemusien mukaan pelaalien kanssa joutuu kelloja ruuvaan alas tai jännitettä ylös. Omasta kirjastosta parhaita vakaustestejä on cp2070 ja avatar. Epävakaat kellot saattaa tulla esille vasta pidemmän pelisession jälkeen.

Jos suunnittelisi, että 5080:aa hyvin hentoisesti alivoltittaisi, niin minkälaisiin asetuksiin porukka on päätynyt? Eli mikä on suurin piirtein toimivaksi havaittu MHz/voltage -piste, kun curvella alivoltittaa?
Mulla ollut pieni alivoltitus (0.99V) kahdessa eri kortissa ja boost tavoite ollut 3100MHz pelissä. Toinen kortti kulkee ja toinen jää hieman alle. Käytännössä tämä tarkoittaa, että käyrä asetettu 50-80MHz tavoitteen yläpuolelle. Muistit meni molemmissa korteissa +3000Mhz, mutta paras hyöty tuli 2500MHz kieppeillä. Muistit on ECC eli antaa virheitä anteeksi.
 
Synteettiset testit ei oikein testaa vakautta. Omien kokemusien mukaan pelien kanssa joutuu kelloja ruuvaan alas tai jännitettä ylös. Omasta kirjastosta parhaita vakaustestejä on cp2070 ja avatar. Epävakaat kellot saattaa tulla esille vasta pidemmän pelisession jälkeen.

Jos suunnittelisi, että 5080:aa hyvin hentoisesti alivoltittaisi, niin minkälaisiin asetuksiin porukka on päätynyt? Eli mikä on suurin piirtein toimivaksi havaittu MHz/voltage -piste, kun curvella alivoltittaa?
Ainakin mulla Asus Prime 5080 OC:lla 1V @ 3217 näyttäis toimivan hyvin ja antaa paremmat tulokset mm. steel nomadissa kuin puhtaasti kellojen ja PL nostaminen. Jännite on sit tyypillisesti 0.99 ja kellot noin 3150 MHz.
 
DDU:lla ajurit sileiksi ja uutta sisään. Odotukset oli korkealla, mutta mitä vielä. Vanhoilla asetuksilla menee Steel Nomad välittömästi nurin. Kelloja pudotettava 50MHz että rullaa testin läpi. Käytössä Gigabyte Gaming OC ja tuntuu toimivan heikommin mitä antoi odottaa. Steel Nomad ajoja nyt noin 10 takana ja pisteet pudonnut 9500 > 9300.

E: Palautin vanhat ajurit ja kulut palautettu. Oudompi homma jos muilla toimii huomattavasti entistä paremmin ja mulla taas toisinpäin.

E: Oliko uusissa ajureissa jotain pielessä, mutta uusi yritys ja tuntuu toimivan.

I scored 9 722 in Steel Nomad
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla vähän ylepänä Der8auer video jossa näkyy kelloja yms tuosta kortista, samaan 2800MHz tienoille aika viivasuoraa käppyrää piirtää mitä oma Astral vakiona. Toki GPU Tweakilla Astralin saa 3000-3100 välimaastoon. Videolla sanottiin että benchmark tulos oli +2% parempi mitä FE kortti samalla tubettajalla.
Proshopista sain napattua yhden INNO3D Frosbiten, joten myyntipalstalle tuli Astral myyntiin..
Saatavusketjussa linkattuun der8auerin INNO3D RTX 5090 iChill Frostbite videoon ja itse korttiin liittyen.. nyt kun sain oman paketista ulos niin ainakin tuossa on takuutarrat blokin ja backplaten irrotusta haittaamassa kun taas der8auer mainitsi videossa positiivisena että moisia tarroja ei ole. Lie puuttuneet vaan tuosta esituotantoversiosta jota arvosteli. Positiivisena nuo blokin ruuvit näyttää hyviltä omassa, arvostellussa esituotantomallissa ne oli ilmeisesti hiukan kärsineet.

Toinen yksityiskohta on että omassa ja videon kortissa tuo kortin päässä oleva kiinnike jolla se tulee koteloon ja missä videoulostulot on (onko tuolle joku virallinen nimikin?) on hopeinen/krominen kiiltävä ja Innon mainoskuvissa se taas on musta ja alphacoolin logokin löytyy. Sinettitarratkaan ei ole näemmä päässyt mainoskuviin mukaan :)
Paketissa tuli kyllä tuo musta kalikkakin mukana, mutta enpä kyllä äkkiseltään keksi miten sen muka korttiin vaihtaisi rikkomatta ainakin tuota backplaten sinettiä. Ei ihan loppuun asti ajateltu viritelmä, tai sitten en vaan tajua jotain olennaista.
Pitää ehkä huvin ja urheilun vuoksi kysyä suoraan Innolta asiaa ja katsoa saako vastausta, oma nyt menee alkuun koteloon sellaisenaan vaikka olishan tuo musta kalikka ollut paremmin mustaan koteloon istuva.
 
Oli muuten suuria vaikeuksia saada kuvaa ruudulle Samsungin G8 OLED näytöllä, kun ekan kerran käynnistin koneen tuolla uudella kortilla. HDMI:llä ja DP:llä tuli kokeiltua, eikä kumpikaan antanut signaalia.

Kuva tuli onneksi TV:n HDMI:n kautta ja sain ajurit asennettua. Tämän jälkeen takaisin G8:iin, niin jopa toimi molemmilla liittimillä. Mikähän lie homma tuokin? 🤷‍♂️ Aikaisempi kortti oli 9070 XT, niin poistin sen softat DDU:lla vikasietotilassa.

Itellä ihan sama homma G9 Oledin kanssa. Kuvaa ei ruudulle tullut, ennen kun oli ajurit asennettu. Itse asentelin integroidun kautta ajurit.

Bootissa kuvaa ei tule myöskään, jos ei erikseen herätä näyttöä siltä napista. Vasta lgon screen herättää näytön automaattisesti.

Itsellä myös uusin firmis näytössä.
 
Itellä ihan sama homma G9 Oledin kanssa. Kuvaa ei ruudulle tullut, ennen kun oli ajurit asennettu. Itse asentelin integroidun kautta ajurit.

Bootissa kuvaa ei tule myöskään, jos ei erikseen herätä näyttöä siltä napista. Vasta lgon screen herättää näytön automaattisesti.

Itsellä myös uusin firmis näytössä.
Pojalla kävi sama ihan vanhalla LG:n 32" UW näytölläkin. Heräsi vasta pitkän sekoilun jälkeen normaalisti. Tämä siis ihan vain 5070 TI:n ajuripäivityksesssä, ei kortin asennuksessa.
 
Kannattaa kokeilla laittaa CSM päälle jos ei kuvaa tule bootissa. Rasittavan yleinen ominaisuus etenkin DP:llä, onneksi nykyään HDMI käytössä.
 
DDU:lla ajurit sileiksi ja uutta sisään. Odotukset oli korkealla, mutta mitä vielä. Vanhoilla asetuksilla menee Steel Nomad välittömästi nurin. Kelloja pudotettava 50MHz että rullaa testin läpi. Käytössä Gigabyte Gaming OC ja tuntuu toimivan heikommin mitä antoi odottaa. Steel Nomad ajoja nyt noin 10 takana ja pisteet pudonnut 9500 > 9300.

E: Palautin vanhat ajurit ja kulut palautettu. Oudompi homma jos muilla toimii huomattavasti entistä paremmin ja mulla taas toisinpäin.
Ihan normaalia, että pisteet putoavat muutaman ajon jälkeen. Kortin lämpötila nousee ja kellotaajuudet laskee sen takia. Samaa tekee itsellänikin, vähän tuohon auttaa se kun ajojen ajaksi laittaa tuulettimet huutamaan täysiä.
Uusilla ajureilla ei välttämättä ole enää vanhat kellotukset vakaat, kun kortista "puristetaan" uusilla ajureilla enemmän irti. Muilla täällä samoja kokemuksia.
 
Ihan normaalia, että pisteet putoavat muutaman ajon jälkeen. Kortin lämpötila nousee ja kellotaajuudet laskee sen takia. Samaa tekee itsellänikin, vähän tuohon auttaa se kun ajojen ajaksi laittaa tuulettimet huutamaan täysiä.
Uusilla ajureilla ei välttämättä ole enää vanhat kellotukset vakaat, kun kortista "puristetaan" uusilla ajureilla enemmän irti. Muilla täällä samoja kokemuksia.
Tarkoitin että uusilla ajureilla ekasta vedosta lähtien pisteet putosi monta sataa. DDU:lla vanhat sisään ja heti nousi pisteet.

E: Uusi yritys ja nyt tuntuu toimivan.
 
Viimeksi muokattu:
Gpu kai pyrkii optimoimaan toimintapistettä monen parametrin perusteella, lämpötilan ollessa yksi näistä.
Ymmärrän tuon, mutta sanotaan et jos GPU:n lämpötila on 20C tai 30C ni kuvittelisi että sillä ei olisi mitään vaikutusta. Voisin luulla että vasta jossain aika korkeilla lämpötiloilla se lämpötilaparametri vaikuttaisi? Mitään en näistä tosiaan tiedä, mutta fan curvet pitäisi säätää kuntoon...
 
Ymmärrän tuon, mutta sanotaan et jos GPU:n lämpötila on 20C tai 30C ni kuvittelisi että sillä ei olisi mitään vaikutusta. Voisin luulla että vasta jossain aika korkeilla lämpötiloilla se lämpötilaparametri vaikuttaisi? Mitään en näistä tosiaan tiedä, mutta fan curvet pitäisi säätää kuntoon...
Niin, ajatus on, että pisteisiin vaikuttaa onko gpu lämpö 63 vai 66 astetta. Mutta en mene vannomaan, tämä on mun käsitys.
 
Kannattaa kokeilla laittaa CSM päälle jos ei kuvaa tule bootissa. Rasittavan yleinen ominaisuus etenkin DP:llä, onneksi nykyään HDMI käytössä.
Tällä ei ollut/ole vaikutusta omassa ongelmassa.
Juu ei se varmaan kaikissa tilanteissa auta. Fast Bootin poistamista voi myös kokeilla.

Itellä on ollut tuota ongelmaa varmaan jostain Titan X mallista asti useilla emolevyillä, joillain näyttiksillä ja emoilla vähemmän ja joillain enemmän. Yleensä tuo CSM-kikka on auttanut itellä, sama vika vaivaa nykyisilläkin 3090/4090:llä esim. tuota Asuksen X670E emoa että Z790 emoa. Mutta tietysti näyttö ja näytönohjainkin vaikuttaa.

Gigabyten Aero RTX 5080:llä tosin tuota ei ole nyt HDMI:n kautta ainakaan esiintynyt. DP:llä en ole testannut.
 
Mulla ollut pieni alivoltitus (0.99V) kahdessa eri kortissa ja boost tavoite ollut 3100MHz pelissä. Toinen kortti kulkee ja toinen jää hieman alle. Käytännössä tämä tarkoittaa, että käyrä asetettu 50-80MHz tavoitteen yläpuolelle. Muistit meni molemmissa korteissa +3000Mhz, mutta paras hyöty tuli 2500MHz kieppeillä. Muistit on ECC eli antaa virheitä anteeksi.
Eli laitat curven niin että maksimitaajuus on 3150 tai 3180, ja siitä eteenpäin flat? Minkä jännitteen valitset tuohon pisteeseen? Ja kortti normaalisti toimiessaan ei koskaan nouse tuohon toimintapisteeseen?
Ainakin mulla Asus Prime 5080 OC:lla 1V @ 3217 näyttäis toimivan hyvin ja antaa paremmat tulokset mm. steel nomadissa kuin puhtaasti kellojen ja PL nostaminen. Jännite on sit tyypillisesti 0.99 ja kellot noin 3150 MHz.
Nuo taitaa olla varsin kovat kellot tuolle jännitteelle, jos on stabiilit.
 
Eli laitat curven niin että maksimitaajuus on 3150 tai 3180, ja siitä eteenpäin flat? Minkä jännitteen valitset tuohon pisteeseen? Ja kortti normaalisti toimiessaan ei koskaan nouse tuohon toimintapisteeseen?

Nuo taitaa olla varsin kovat kellot tuolle jännitteelle, jos on stabiilit.
Näin juuri. Ehkä kuva auttaa. En ole kokeillut pelaako edelleen uusimmilla ajureilla, mutta aikaisemmin toimi 100%.

0.99V kohdalla on 3187MHz jonka jälkeen flat.


steelnomad_5080_uv_GB_settings.jpg
 
Eli laitat curven niin että maksimitaajuus on 3150 tai 3180, ja siitä eteenpäin flat? Minkä jännitteen valitset tuohon pisteeseen? Ja kortti normaalisti toimiessaan ei koskaan nouse tuohon toimintapisteeseen?

Nuo taitaa olla varsin kovat kellot tuolle jännitteelle, jos on stabiilit.

Joo, vaikuttais stabiililta port royalissa, steel nomadissa, time spyssa ja useimmissa peleissä. Tosiaan max jännitteeksi laitettu 1V pisteestä 3217 eteenpäin ja kortti sitten buustaa vähän alle eli 0.985-0.99 @ 3120-3150 MHz.
 
Viimeksi muokattu:
Ovatko nämä ketjussa raportoidut ongelmat ainoastaan 5090 korteilla? Ainakin 5070 TI on toiminut täysin ongelmitta kaikilla ajuriversioilla. Toki muukin rauta vaikuttaa, tässä kokoonpanossa MSI Mortar B650M emolevy ja Corsair SF850 virtalähde.
 
Pakko kyllä kehua Zotacin 5080 AMP Extremeä. Nyt ollut pidemmän aikaa käytössä, niin uskaltaa jo kehut antaa. Ei vikise mielestäni juurikaan, ehkä vähiten coilwhineä aikoihin, erittäin hiljainen quiet biossilla ja taitaa olla vakaakin 3250MHz-3300MHz kelloilla. Vahva suositus kyllä ja tätä vielä proshop on myynyt "halvalla" kun vertaa mitä muista lippulaivamalleista pyydetään. Lisäksi vielä kortti on äärimmäisen tyylikäs.
 
Tarkoitin että uusilla ajureilla ekasta vedosta lähtien pisteet putosi monta sataa. DDU:lla vanhat sisään ja heti nousi pisteet.

E: Uusi yritys ja nyt tuntuu toimivan.

Meikäläisellä samoja oireita. Uudemmat ajurit laskivat pisteitä niin vakiona kuin alivoltitettunakin. Ei auta vaikka DDU:lla poistaa/asentaa uutta tilalle. Ei vaan kestä yhtä hyvin kelloja. Vanhat ajurit takas ja taas kulkee paremmin. :hmm:
 
Näin juuri. Ehkä kuva auttaa. En ole kokeillut pelaako edelleen uusimmilla ajureilla, mutta aikaisemmin toimi 100%.

0.99V kohdalla on 3187MHz jonka jälkeen flat.


steelnomad_5080_uv_GB_settings.jpg
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mikä idea tuossa alivoltituksessa on, kun ei kortti vakiona kuitenkaan käytä kuin sen 1.02V?
Itse tuossa tilanteessa en tekisi mitään curvea vaan löisin pelkästään corelle plussaa. Tässä oma esimerkki omista asetuksista ja maksimijännite on vain 1.045V vaikka olen core % laittanut +100. Kyseessä siis vakaa kellotus, tai ainakaan en ole vielä saanut mitenkään kaatumaan.
Näyttökuva 2025-04-17 093515.png
Näyttökuva 2025-04-18 190220.png
 
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mikä idea tuossa alivoltituksessa on, kun ei kortti vakiona kuitenkaan käytä kuin sen 1.02V?
Itse tuossa tilanteessa en tekisi mitään curvea vaan löisin pelkästään corelle plussaa. Tässä oma esimerkki omista asetuksista ja maksimijännite on vain 1.045V vaikka olen core % laittanut +100. Kyseessä siis vakaa kellotus, tai ainakaan en ole vielä saanut mitenkään kaatumaan.
Näyttökuva 2025-04-17 093515.png
Näyttökuva 2025-04-18 190220.png
Omalla kohdalla se on hiljaisuus. 850mv 2750mhz 2000mem alivoltituksella 5070 TI:n kulutus laskee noin 200w tasolle rasituksessa ja tuulettimet tippuu 1500rpm tasolta 1000-1100rpm ja die 70c->63c. Näillä asetuksilla teho on jopa hieman parempi, kuin stockkina. Toki jos max tehoa haluaa niin voisi vain kellottaa, mutta otan mieluummin 140fps hiljaisena kuin 160fps äänekkäänä.
 
Omalla kohdalla se on hiljaisuus. 850mv 2750mhz 2000mem alivoltituksella 5070 TI:n kulutus laskee noin 200w tasolle rasituksessa ja tuulettimet tippuu 1500rpm tasolta 1000-1100rpm ja die 70c->63c. Näillä asetuksilla teho on jopa hieman parempi, kuin stockkina. Toki jos max tehoa haluaa niin voisi vain kellottaa, mutta otan mieluummin 140fps hiljaisena kuin 160fps äänekkäänä.
Meinasinkin tuossa äsköisessä sitä kun vakio 1.02V ja alivoltitus tuossa on 0.99V. Tuossa on 3mV alivoltitus ja se ei näy tehonkulutuksessa yhtään.
 
Synteettiset testit ei oikein testaa vakautta. Omien kokemusien mukaan pelien kanssa joutuu kelloja ruuvaan alas tai jännitettä ylös. Omasta kirjastosta parhaita vakaustestejä on cp2070 ja avatar. Epävakaat kellot saattaa tulla esille vasta pidemmän pelisession jälkeen.

Jos suunnittelisi, että 5080:aa hyvin hentoisesti alivoltittaisi, niin minkälaisiin asetuksiin porukka on päätynyt? Eli mikä on suurin piirtein toimivaksi havaittu MHz/voltage -piste, kun curvella alivoltittaa?
Kommentoinpa vaikka radeon itselläni eli tämä totta, esimerkiksi Speed Nomadin testin saan läpi -120 alivolteilla, mutta 20 kierroksen stressitestiä on turha tuolla yrittää saada läpi ja joutuu kortista riippuen alle 100 millivolttiin tyytymään. Time Spy taas menee -150 alivolteilla läpi että hurahtaa, mutta monen pelin kanssa joutuu tyytymään about satasen lukemiin. Oman kortin kanssa "yleisvakaat" alivoltit on jossain -80-90 nurkilla, jos pelejä laidasta laitaan. Testit on testejä ja peleissä ne yllättävät piikit ja käytetyt moottorit sitten laidasta laitaan :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 323
Viestejä
4 865 237
Jäsenet
78 641
Uusin jäsen
Fintukani

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom