Miten tuo vaikuttaa lämpötiloihin?Jopas on mielenkiintoinen kylläkin. Täytyy huvikseen kokeilla mitä tapahtuu
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miten tuo vaikuttaa lämpötiloihin?Jopas on mielenkiintoinen kylläkin. Täytyy huvikseen kokeilla mitä tapahtuu
Tulipa tälläinen vastaan kun kahlailin ulkomaan 3080 ti topicia läpi. Onko mielipiteitä/aatoksia suuntaan tai toiseen?
Niin.. Tätä mietin itsekki että idlessä on kulutusta. Mutta paljon paremmin kulkee kieltämättä tolla tavalla.Kokeilin kanssa samaa 1V ja +150. MSI 3080 suprim x. Afteburnerin kombustor benchmarkilla kellot näytti n. 2020 ja effective 2002-2010. Eli paljon parempi kun vanha "väärä" tapa mikä videolla oli kans.
Ainoa mikä kummastuttaa on tuo voltagen lukitus. L kirjaimella lukittamalla jossa se keltainen pystyviiva merkkaa valitun voltin , lukittaa myös MHz ja voltin pysyvästi ja kuluttaa idlellä 100 wattia koko ajan enemmän .
Tuo vanha tapa, jolla nostetaan kellot yhdestä pisteestä sinne haluttuun ja jossa käyrä jää valitun voltin kohdalta tasaiseksi viivaksi, ei lukitse MHz ja voltit laskee alemmas muttei haluttua ylemmäs. Esim vedän kellot ylös 1 voltin kohdalta niin maksimivolttimäärä on silloin 1V. Idlellä kulutus tippuu sitten ja myös volttimäärä.
Miten nämä kaksi tapaa saisi jotenkin yhdistettyä?
Sinänsähän kulutus ei paljoa nouse jos 1kwh per 10 h ,mutta onko kortin lämpöihin /tuulettimien toimintaan jotain vaikutusta?
Itse käytän Frame chasersilta napattua versiota jossa nostetaan offsetillä koko käyrä ylös ja sitten maalataan kaikki pisteet halutun voltagen oikealta puolelta sifti pohjassa ja vedetään sitten ne alas ja painetaan ok, jolloin tuloksena on paljon tasaisempi käyrä ja kortti pystyy säätämään taajuksia paremmin kuin tuolla väärällä tavalla.Niin.. Tätä mietin itsekki että idlessä on kulutusta. Mutta paljon paremmin kulkee kieltämättä tolla tavalla.![]()
Onko heittää linkkiä tms? Ihan mielenkiinnosta haluaisin nähdä sen tavan myös. Vois kokeilla huvikseen tuohon omaan Asus ROG Strix LC OC 3080ti 450w. Ajanut sitä aina melkein vakionaItse käytän Frame chasersilta napattua versiota jossa nostetaan offsetillä koko käyrä ylös ja sitten maalataan kaikki pisteet halutun voltagen oikealta puolelta sifti pohjassa ja vedetään sitten ne alas ja painetaan ok, jolloin tuloksena on paljon tasaisempi käyrä ja kortti pystyy säätämään taajuksia paremmin kuin tuolla väärällä tavalla.
Techpowerupin sivuilta kun katsoin niin näytti että ehkä tuossa Gamingissä on hivenen isompi jäähytysrivasto.. varma en kyllä ole kun ei korttien painoa meinaa löytyä mistään.Osaako viisaammat kertoa, että onko Gigabyten 3080 Ti -korteilla Eagle ja Gaming OC sama jäähy? Gigabyten sivuilta vakoiltuna ainakin molemmista löytyy Windforce 3X -jäähy samojen speksien kera eli olettaa voisi, että Eaglessa ei olisi huonompaa jäähyä, vaikka onkin noista kahdesta se low-end-malli?
Ourraid. Gigabyten sivuilta näkyis et molempien korttien mitat olis kans ~identtiset. Gaming OC olisi millin leveämpi / syvempi tai mitä termiä kukakin käyttää (129 v. 128 mm) ja Eagle millin paksumpi (56 vs. 55 mm) eli lieneekö todellista eroa oikeasti.Techpowerupin sivuilta kun katsoin niin näytti että ehkä tuossa Gamingissä on hivenen isompi jäähytysrivasto.. varma en kyllä ole kun ei korttien painoa meinaa löytyä mistään.
tuossa linkki. Katso 15.15 kohdassa missä streami kertoo miten saa vedettyä kaikki pisteet alas samalla kertaa. Muuten löytyy ihan hyvää infoa miksi ei kannata umdervoltata vetämällä vain yhdestä pisteestä ja miten löydät parhaan undervoltin itsellesi.Onko heittää linkkiä tms? Ihan mielenkiinnosta haluaisin nähdä sen tavan myös. Vois kokeilla huvikseen tuohon omaan Asus ROG Strix LC OC 3080ti 450w. Ajanut sitä aina melkein vakiona
Tuskinpa noissa hirveetä eroo onOurraid. Gigabyten sivuilta näkyis et molempien korttien mitat olis kans ~identtiset. Gaming OC olisi millin leveämpi / syvempi tai mitä termiä kukakin käyttää (129 v. 128 mm) ja Eagle millin paksumpi (56 vs. 55 mm) eli lieneekö todellista eroa oikeasti.
Joo ei varmasti hirveetä olekaan, mutta hain vahvistusta sille, että voiko Eaglen sanoa olevan jäähdytykseltään huonompi vai yhtä hyvä vs. Gaming OCTuskinpa noissa hirveetä eroo on
Tämä on väärä lanka GA104-korteille. Käyppä täällä kysäsemässä.Riittääkö 550w poweri Rtx 3060/3070-sarjan korteille? Suositus on 750w.
Entä onko muilla ongelmia muistilämpöjen kanssa? Äkkiä ampaisee muistilämmöt 110, joka on muistaakseni GDDRX6:n throttlausraja. Mietin pitäskö toi kortti avata ja laittaa uudet tahnat ja tyynyt.
tuossa linkki. Katso 15.15 kohdassa missä streami kertoo miten saa vedettyä kaikki pisteet alas samalla kertaa. Muuten löytyy ihan hyvää infoa miksi ei kannata umdervoltata vetämällä vain yhdestä pisteestä ja miten löydät parhaan undervoltin itsellesi.
Katso 15.15 kohdassa missä streami kertoo miten saa vedettyä kaikki pisteet alas samalla kertaa.
Joo sama tilanne oli itsellänikin ennenkuin bongasin tuon kikan tuoltaKiitos tästä! Olen lukemattomat kerrat vedellyt nuo alas ihan yksi kerrallaan.![]()
Tulipa tälläinen vastaan kun kahlailin ulkomaan 3080 ti topicia läpi. Onko mielipiteitä/aatoksia suuntaan tai toiseen?
Itsekään en suosittele staattista jännitettä, vaan jokaiselle kellolle olisi syytä olla "riittävä" määrä ilman yliampumista. En näe mitään järkeä pakottaa näytönohjainta johonkin 1000mV:ia 2D tilassa, ellei sillä tarkoituksella tehdä jotain raskasta kiihdytystä.Uhrasin tälle nyt hetken aikaa. Onhan toikin toki toimiva tapa, mut sama mitä useimmat jo huomaskin niin ongelmana on se et virrankulutus nousee idlessäkin kun ne jännitteet on kirjaimellisesti lukittuna siihen tiettyyn arvoon 24/7. Ellei sit AB:n profiileilla kikkaile ja pelatessa ota tota profiilia sit käyttöön, mutta laiskana ihmisenä se on mulle ainakin turhaa säätöä.
Toi volttikäyrällä leikkiminen on edelleenkin ihan validi tapa hoitaa tääkin homma, eli valitsee sen jännitepisteen ja sen jälkeen vetää käyrän suoraks. Plussana on se et sitkun kortti idlaa niin se sit kans idlaa eikä oo naulattuna johonkin tiettyyn jännitteeseen. En oo omakohtasesti testannu onko tossa effective clockeissa kauhean suurta eroa näitten menetelmien välillä, mut tiiän ainakin sen etten idlessä halua mitään ylimäärästä virrankulutusta.
Tarkkasilmäsilmät varmaan kans huomas et toi testikin on ehkä vähän juostenkustu. Volttikäyrän kautta yritettiin 2160Mhz @ 1V kelloja, mut tolla "oikealla" menetelmällä tyydyttiin 2100Mhz @ 1V lukemiin.
Nvidia sivuilla Display Port päivitys varmaan tarvii tuohon näyttikseen.Tuli tossa Eaglesta kyseltyä jo ylempänä, mutta nyt tuli joku itselleni uusi ja hieno ominaisuus vastaan. Koneessani oli aiemmin 6900 xt, kasasin sen uuteen koteloon ja vaihdoin 3080 Ti tilalle. Minulla ei ollut valmiiksi asennettuna mitään Nvidian ajureita / Geforcea tms..
Kone käynnistyi nätisti kertalaakista ja pääsin Windowsiin jollain perunaresoluutiolla (koska ei ollut tosiaan mitään Nvidiaa valmiina). Kävin lataamassa Geforcen ja sieltä ohjelman ehdottaman 1.12 julkaistun ajurin. Laitoin sen asentumaan ja asennuksen lopuksi ruutu meni mustaksi eikä siitä enää toennut. Kokeilin läpi kaikki DP- ja HDMI-portit, asensin emolevyn BIOSsin uudelleen Flashbakkina, kokeilin CMOS-resetin, mutta näytölle ei tullut mitään. Emolevyn (Asus b550-i) QLED jämähtää valkoiseksi eli sekin herjaa näyttistä.
EN vielä ehtinyt vaihtamaan toista korttia tilalle ja kokeilemaan esim. tuota aiempaa 6900 xt. Kun (jos) kone herää toisella kortilla niin käyn varmaan uudelleenasentamassa tuon Nvidian ajurin ja kokeilen uudelleen 3080 Ti. Onko kenellekään käynyt näin / tietääkö miksi näin voi käydä?
Kortti oli hdmin kautta kiinni, kun tuo ongelma tuli. Vaikuttaako DP-päivitys joka porttiin?Nvidia sivuilla Display Port päivitys varmaan tarvii tuohon näyttikseen.
Hyvä kysymys, tohon en osaa vastata kyllä..Kortti oli hdmin kautta kiinni, kun tuo ongelma tuli. Vaikuttaako DP-päivitys joka porttiin?
Oletko vaihtanut näytönohjaimen tai emolevyn biosia lähiaikoina?Nyt olis tarjolla 10 pistettä ja papukaijamerkki:
EVGA 3080 (jimms) on toiminut moitteetta saamisesta tuonne joulukuulle asti. Jopa siis mainatessa. Nykyään nakkaa power save moden päälle eli core 750Mhz ja muistit 5001Mhz. Rebootin lisäksi auttaa laitehallinnasta näytönohjaimen disabloiminen ja hetken päästä enabloiminen. (näyttiksen resetti, ilman winkkarin reboottia) Ja taas on täydet tehot päällä.
Näyttis pcie-2 paikassa 4x nopeudella. Ykköspaikka on varattu ssd raid kortille @ x16 pcie.
Kokeiltua tähän mennessä mitkä ei auttaneet: 4 erit ajurit nVidialta. Kaikkien usb-hubien powersave pois, näyttiksen laittaminen max power modeen, mainauksen ajaksi näyttö 1920x1080@60hz hdr off (ruutu 4k@120h oled hdr), näytön sammutus päälle/pois kokeiltu, muistien XMP-profiili päälle/pois, ripoteltu yksisarvisen jauhettua kiveskarvaa syyläriin.
Powerin vaihdoin takuuseen tuulettimen vian takia eli uusi on käytössä 850W ja näyttis on kytketty molemmilla pcie letkuilla.
Jotain missä voi olla vikaa: Windows 11:
Edition Windows 11 Home Insider Preview
Version Dev
Installed on 17.12.2021
OS build 22523.1000
Experience Windows Feature Experience Pack 1000.22523.1000.0
Näyttiksen lämmöt ok. Toki tuolla on mainattu. Notta ennen kuin avaan ja fiksaan tahnat ja pädit (näitä löytyy ripakopallinen + tietotaitoa) niin haluaisin tietää onko muilla samoja ongelmia. Takuuseen en laita kun saan jonkin LHR kortin tilalle kolmen vuoden päästä.
Kun en saa softalla korjattua niin alkaa tuntua siltä että kohta pääsee EVGA operaatiopöydälle. Mitä on raati mieltä?
Vedä DDU:lla ihan kaikki ajurit pois. DDU on siitä hyvä et se on sen verran brutaali vehje et se nykäsee kaikki jämätkin suoraan vittuun. Jos ei sillä tokene nii vikana testaisin ihan rehtiä formattia, jos ei senkään jälkeen nii sit on rautaongelma.Tuli tossa Eaglesta kyseltyä jo ylempänä, mutta nyt tuli joku itselleni uusi ja hieno ominaisuus vastaan. Koneessani oli aiemmin 6900 xt, kasasin sen uuteen koteloon ja vaihdoin 3080 Ti tilalle. Minulla ei ollut valmiiksi asennettuna mitään Nvidian ajureita / Geforcea tms..
Kone käynnistyi nätisti kertalaakista ja pääsin Windowsiin jollain perunaresoluutiolla (koska ei ollut tosiaan mitään Nvidiaa valmiina). Kävin lataamassa Geforcen ja sieltä ohjelman ehdottaman 1.12 julkaistun ajurin. Laitoin sen asentumaan ja asennuksen lopuksi ruutu meni mustaksi eikä siitä enää toennut. Kokeilin läpi kaikki DP- ja HDMI-portit, asensin emolevyn BIOSsin uudelleen Flashbakkina, kokeilin CMOS-resetin, mutta näytölle ei tullut mitään. Emolevyn (Asus b550-i) QLED jämähtää valkoiseksi eli sekin herjaa näyttistä.
EN vielä ehtinyt vaihtamaan toista korttia tilalle ja kokeilemaan esim. tuota aiempaa 6900 xt. Kun (jos) kone herää toisella kortilla niin käyn varmaan uudelleenasentamassa tuon Nvidian ajurin ja kokeilen uudelleen 3080 Ti. Onko kenellekään käynyt näin / tietääkö miksi näin voi käydä?
Iha noi rajua ei tarvinnu tehä. Vanha gtx 650 kiinni, kaikki toimii, ajurit uusiks ja eagleki pelittää taasVedä DDU:lla ihan kaikki ajurit pois. DDU on siitä hyvä et se on sen verran brutaali vehje et se nykäsee kaikki jämätkin suoraan vittuun. Jos ei sillä tokene nii vikana testaisin ihan rehtiä formattia, jos ei senkään jälkeen nii sit on rautaongelma.
Sama ylemmälle kaverille @SiB77
Oliko sitten BIOS 4.0pcie? Totta tuota en edes ajatellutkaan että riser on 3 ja menee sitten sekaisin tossa kohtaan.Iha noi rajua ei tarvinnu tehä. Vanha gtx 650 kiinni, kaikki toimii, ajurit uusiks ja eagleki pelittää taas. Nii ja vaihdoin emon biossista pcien 3.0, ku on 3.0 riseri käytössä
Tais olla biossissa "auto" oletuksenaOliko sitten BIOS 4.0pcie? Totta tuota en edes ajatellutkaan että riser on 3 ja menee sitten sekaisin tossa kohtaan.
Joo silloin se on ollut 4.0 asetuksella ja 3.0 riserissä roikkuva kortti ei käynnisty. Ne pitää mieluiten aina ensin asettaa manuaalisesti 3.0 tukemaan jos sellaisen riserin tunkee kiinni. Emon kai pitäisi automaattisesti vaihtaa väylä 3.0:n tolla auto asetuksella, mutta mitä omat kokemukset aiheesta on ja mitä olen netistä lukenut niin se ei ihan niin toimi, eli se emo luulee joissain tapauksissa riserin olevan 4.0 tukeva ja yrittää ajaa sitä väylää 4.0:na vaikka riseri tukisi vain 3.0:aa.Tais olla biossissa "auto" oletuksena
Joo kotelon ohjeessa luki kyl et vaihda 3.0 etukätee mut eipä muistunu mielee enneku oli liia myöhäistäJoo silloin se on ollut 4.0 asetuksella ja 3.0 riserissä roikkuva kortti ei käynnisty. Ne pitää mieluiten aina ensin asettaa manuaalisesti 3.0 tukemaan jos sellaisen riserin tunkee kiinni. Emon kai pitäisi automaattisesti vaihtaa väylä 3.0:n tolla auto asetuksella, mutta mitä omat kokemukset aiheesta on ja mitä olen netistä lukenut niin se ei ihan niin toimi, eli se emo luulee joissain tapauksissa riserin olevan 4.0 tukeva ja yrittää ajaa sitä väylää 4.0:na vaikka riseri tukisi vain 3.0:aa.
Nyt olis tarjolla 10 pistettä ja papukaijamerkki:
EVGA 3080 (jimms) on toiminut moitteetta saamisesta tuonne joulukuulle asti. Jopa siis mainatessa. Nykyään nakkaa power save moden päälle eli core 750Mhz ja muistit 5001Mhz. Rebootin lisäksi auttaa laitehallinnasta näytönohjaimen disabloiminen ja hetken päästä enabloiminen. (näyttiksen resetti, ilman winkkarin reboottia) Ja taas on täydet tehot päällä.
Näyttis pcie-2 paikassa 4x nopeudella. Ykköspaikka on varattu ssd raid kortille @ x16 pcie.
Kokeiltua tähän mennessä mitkä ei auttaneet: 4 erit ajurit nVidialta. Kaikkien usb-hubien powersave pois, näyttiksen laittaminen max power modeen, mainauksen ajaksi näyttö 1920x1080@60hz hdr off (ruutu 4k@120h oled hdr), näytön sammutus päälle/pois kokeiltu, muistien XMP-profiili päälle/pois, ripoteltu yksisarvisen jauhettua kiveskarvaa syyläriin.
Powerin vaihdoin takuuseen tuulettimen vian takia eli uusi on käytössä 850W ja näyttis on kytketty molemmilla pcie letkuilla.
Jotain missä voi olla vikaa: Windows 11:
Edition Windows 11 Home Insider Preview
Version Dev
Installed on 17.12.2021
OS build 22523.1000
Experience Windows Feature Experience Pack 1000.22523.1000.0
Näyttiksen lämmöt ok. Toki tuolla on mainattu. Notta ennen kuin avaan ja fiksaan tahnat ja pädit (näitä löytyy ripakopallinen + tietotaitoa) niin haluaisin tietää onko muilla samoja ongelmia. Takuuseen en laita kun saan jonkin LHR kortin tilalle kolmen vuoden päästä.
Kun en saa softalla korjattua niin alkaa tuntua siltä että kohta pääsee EVGA operaatiopöydälle. Mitä on raati mieltä?
Evga on ainoa joka sallii vaihdon takuuehdoissaan. Kaikista muista pitää ottaa se riski että joutuu taistelemaanMainitaan nyt täälläkin, että Gigabyten kortteja ei sitten kannata availla ja vaikkapa vesijäähdyttää. Tai niin voi kyllä ihan lakien ja normien mukaan tehdä, mutta aikamoisen väännön joudut sitten käymään läpi, jos vaikkapa New World paskoo kortin. Suosittelen siis jotain toista brändiä, jos vesijäähdytys kiinnostaa tai haluat vaikka avata kortin lämpötyynyjen vaihtamiseksi.
Ei tämä minun tapaus ainakaan anna kovin hyvää kuvaa Gigabytestä...
Evga on ainoa joka sallii vaihdon takuuehdoissaan. Kaikista muista pitää ottaa se riski että joutuu taistelemaan
Pätee tosiaan kaikkiin paitsi EVGAan tää sama. Tai no, porukka on saanu vaihtelevia vastauksia aspasta mut takuuehdoissa kyllä lukee muilla valmistajilla et avaaminen evää takuun. Voi niitä silti takuuseen yrittää vaikka oiskin avattu, mutta suosittelen ottamaan aika tarkat kuvat PCB:stä ennen lähettämistä jos tulee jotain väitöstä et purkaessa on tapahtunu fyysistä vahinkoa.Mainitaan nyt täälläkin, että Gigabyten kortteja ei sitten kannata availla ja vaikkapa vesijäähdyttää. Tai niin voi kyllä ihan lakien ja normien mukaan tehdä, mutta aikamoisen väännön joudut sitten käymään läpi, jos vaikkapa New World paskoo kortin. Suosittelen siis jotain toista brändiä, jos vesijäähdytys kiinnostaa tai haluat vaikka avata kortin lämpötyynyjen vaihtamiseksi.
Ei tämä minun tapaus ainakaan anna kovin hyvää kuvaa Gigabytestä...
Pätee tosiaan kaikkiin paitsi EVGAan tää sama. Tai no, porukka on saanu vaihtelevia vastauksia aspasta mut takuuehdoissa kyllä lukee muilla valmistajilla et avaaminen evää takuun. Voi niitä silti takuuseen yrittää vaikka oiskin avattu, mutta suosittelen ottamaan aika tarkat kuvat PCB:stä ennen lähettämistä jos tulee jotain väitöstä et purkaessa on tapahtunu fyysistä vahinkoa.
Gigabytessä tosin sellanen kätsi et ainakaan omassa Gaming OC:ssä ei ollu takuutarroja yhtäkään kappaletta, eli jos homman tekee fiksusti eikä jyrsi ruuveja paskaks tai revi lämpötyynyjä, niin sen saa blokituksenkin jälkeen sen verran orkkiskuntoon et pitäs mennä takuusta normaalisti läpi. Toki en tiedä onks siellä sisällä sit jonkun ruuvin päällä takuutarraa.
Joo, no tossa varmaan vaatii vähän sen verran epärehellisyyttä et omalta kannalta fiksumpi olla kertomatta et se on vesillä se kortti. En ite koe kovinkaan suuria omantunnon tuskia jos tollasta täytyy joskus tehdä, sillä ite kyllä tiedän onks se kortti ottanu fyysistä vahinkoa asennuksen aikana vai ei. Jos on, niin sit mennään kotivakuutuksen kautta eikä valmistajan takuulla. Jos ei niin sit koen et on ihan ok laittaa takuuseen vaikka sen kortin onkin avannu, ei niitten siltikään itekseen pitäis kuolla.Oma Gaming OC 3090 meni rikki New Worldia pelatessa. Kerroin reilusti vesijäähdyttäneeni kortin oikein kuvien kera. Gigabyte lupasi korjata kerran... siis yhden kerran WTF? Sinänsä virhevastuuhan ei voi pakoilla sanomalla, että se ei ole enää voimassa, mutta joopa joo.
Oletko muuten omallasi yrittänyt pelata New Worldia? Tai siis en suosittele, mutta jos olet, niin olisi kiva kuulla toimiko kortti ihan ok?
Siinä moottorissa ei ole mitään vikaa, vaan korteissa on.Joo, no tossa varmaan vaatii vähän sen verran epärehellisyyttä et omalta kannalta fiksumpi olla kertomatta et se on vesillä se kortti. En ite koe kovinkaan suuria omantunnon tuskia jos tollasta täytyy joskus tehdä, sillä ite kyllä tiedän onks se kortti ottanu fyysistä vahinkoa asennuksen aikana vai ei. Jos on, niin sit mennään kotivakuutuksen kautta eikä valmistajan takuulla. Jos ei niin sit koen et on ihan ok laittaa takuuseen vaikka sen kortin onkin avannu, ei niitten siltikään itekseen pitäis kuolla.
Tuota Gaming OC:ta mulla ei enää ole, se vaihtu jo joskus 2020 Marraskuussa TUFiin joka on kyllä blokitettu ollut jo nyt vuoden. New Worldia en oo ite ikinä pelannut enkä varmaan tulekaan pelaamaan, en oo tarkemmin tutkinu asiaa mut siinä moottorissa on jotain suht pahasti viturallaan kun se ei välttämättä kunnioita powerlimittejä ihan miten pitäis.
Siinä moottorissa ei ole mitään vikaa, vaan korteissa on.
Mikä näistä korteista on lähes äänetön? Oma Ventus 3060ti on ärsyttävän äänekäs kun kone muuten olisi hiljainen pelatessa. Jos konsoleihin vertaa niin ne on melkeen täysin hiljaisia.
Tulipa tälläinen vastaan kun kahlailin ulkomaan 3080 ti topicia läpi. Onko mielipiteitä/aatoksia suuntaan tai toiseen?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.