NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Tulipa tälläinen vastaan kun kahlailin ulkomaan 3080 ti topicia läpi. Onko mielipiteitä/aatoksia suuntaan tai toiseen?

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Ikinä nähnytkään tuota ensimmäistä "väärää" tapaa ennen tätä videota.
 
Itseasiassa tuo millä tavalla tuo lukitsee tuon voltin ja kulkee koko ajan 2.1 kokoajan 1mv, niin eikö tuo ole ihan toimiva tapa?
 
Nopeasti äsken kokeilin omalla 3080ti:llä, 1mv lukitsin ja laitoin sen jälkeen +150 offset niin kieltämättä toimii se. Sitä en tiedä kuinka positiivisesti se vaikuttaa mihinkin, Effective clockin ja GPU clock ero oli 10-20mhz tosiaan vaan. Ainakin Time Spy nopeasti vedettynä ja Port Royal niin pisteet oli hyvät ja average kellot.

Mitä ajatuksia tuo video ja toiminta tapa muille herätti?
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilin kanssa samaa 1V ja +150. MSI 3080 suprim x. Afteburnerin kombustor benchmarkilla kellot näytti n. 2020 ja effective 2002-2010. Eli paljon parempi kun vanha "väärä" tapa mikä videolla oli kans.
Ainoa mikä kummastuttaa on tuo voltagen lukitus. L kirjaimella lukittamalla jossa se keltainen pystyviiva merkkaa valitun voltin , lukittaa myös MHz ja voltin pysyvästi ja kuluttaa idlellä 100 wattia koko ajan enemmän .
Tuo vanha tapa, jolla nostetaan kellot yhdestä pisteestä sinne haluttuun ja jossa käyrä jää valitun voltin kohdalta tasaiseksi viivaksi, ei lukitse MHz ja voltit laskee alemmas muttei haluttua ylemmäs. Esim vedän kellot ylös 1 voltin kohdalta niin maksimivolttimäärä on silloin 1V. Idlellä kulutus tippuu sitten ja myös volttimäärä.

Miten nämä kaksi tapaa saisi jotenkin yhdistettyä?
Sinänsähän kulutus ei paljoa nouse jos 1kwh per 10 h ,mutta onko kortin lämpöihin /tuulettimien toimintaan jotain vaikutusta?
 
Kokeilin kanssa samaa 1V ja +150. MSI 3080 suprim x. Afteburnerin kombustor benchmarkilla kellot näytti n. 2020 ja effective 2002-2010. Eli paljon parempi kun vanha "väärä" tapa mikä videolla oli kans.
Ainoa mikä kummastuttaa on tuo voltagen lukitus. L kirjaimella lukittamalla jossa se keltainen pystyviiva merkkaa valitun voltin , lukittaa myös MHz ja voltin pysyvästi ja kuluttaa idlellä 100 wattia koko ajan enemmän .
Tuo vanha tapa, jolla nostetaan kellot yhdestä pisteestä sinne haluttuun ja jossa käyrä jää valitun voltin kohdalta tasaiseksi viivaksi, ei lukitse MHz ja voltit laskee alemmas muttei haluttua ylemmäs. Esim vedän kellot ylös 1 voltin kohdalta niin maksimivolttimäärä on silloin 1V. Idlellä kulutus tippuu sitten ja myös volttimäärä.

Miten nämä kaksi tapaa saisi jotenkin yhdistettyä?
Sinänsähän kulutus ei paljoa nouse jos 1kwh per 10 h ,mutta onko kortin lämpöihin /tuulettimien toimintaan jotain vaikutusta?
Niin.. Tätä mietin itsekki että idlessä on kulutusta. Mutta paljon paremmin kulkee kieltämättä tolla tavalla. :)
 
Niin.. Tätä mietin itsekki että idlessä on kulutusta. Mutta paljon paremmin kulkee kieltämättä tolla tavalla. :)
Itse käytän Frame chasersilta napattua versiota jossa nostetaan offsetillä koko käyrä ylös ja sitten maalataan kaikki pisteet halutun voltagen oikealta puolelta sifti pohjassa ja vedetään sitten ne alas ja painetaan ok, jolloin tuloksena on paljon tasaisempi käyrä ja kortti pystyy säätämään taajuksia paremmin kuin tuolla väärällä tavalla.
 
Oma 3080 Ti Ventus alivoltitettuna 775mv 1710mhz. Coren lämmöt pysyy n. 70'C pelatessa pitkilläkin sessioilla, tuulettimet 60%. Muistien huippu käy siinä 88-90'C täydellä kuormalla rt-peleissä ainakin. Kotelona Coolermasterin NR200 ja kotelotuulettimia kaksi pohjassa työntämässä viileää ilmaa GPU:lle, yksi kyljessä työntää PSU:lle ja CPU:lle ja kaksi katossa poistaa kuumaa ilmaa ylös. Scythe Mugen 5 PCGH työntää ilmaa ulos kotelosta. Metro Exodus Enhanced Editionin pelailin tuolla alivoltituksella läpi ilman kaatuiluja, ja testailtu myös Control ja Quake 2 RTX. Time Spyssä pisteitä tulee n. 19 600 noilla asetuksilla. Hakkaa silti joissain peleissä paikoitellen powerlimitiä vasten. Ventus on kyllä todella äänekäs korkeammilla tuulettimien kierroksilla, joten mielestäni ilman vesijäähdytyksiä tuo raju alivoltitus kannattaa ottaen 350w powerlimitin huomioon.
 
Itse käytän Frame chasersilta napattua versiota jossa nostetaan offsetillä koko käyrä ylös ja sitten maalataan kaikki pisteet halutun voltagen oikealta puolelta sifti pohjassa ja vedetään sitten ne alas ja painetaan ok, jolloin tuloksena on paljon tasaisempi käyrä ja kortti pystyy säätämään taajuksia paremmin kuin tuolla väärällä tavalla.
Onko heittää linkkiä tms? Ihan mielenkiinnosta haluaisin nähdä sen tavan myös. Vois kokeilla huvikseen tuohon omaan Asus ROG Strix LC OC 3080ti 450w. Ajanut sitä aina melkein vakiona
 
Osaako viisaammat kertoa, että onko Gigabyten 3080 Ti -korteilla Eagle ja Gaming OC sama jäähy? Gigabyten sivuilta vakoiltuna ainakin molemmista löytyy Windforce 3X -jäähy samojen speksien kera eli olettaa voisi, että Eaglessa ei olisi huonompaa jäähyä, vaikka onkin noista kahdesta se low-end-malli?
 
Osaako viisaammat kertoa, että onko Gigabyten 3080 Ti -korteilla Eagle ja Gaming OC sama jäähy? Gigabyten sivuilta vakoiltuna ainakin molemmista löytyy Windforce 3X -jäähy samojen speksien kera eli olettaa voisi, että Eaglessa ei olisi huonompaa jäähyä, vaikka onkin noista kahdesta se low-end-malli?
Techpowerupin sivuilta kun katsoin niin näytti että ehkä tuossa Gamingissä on hivenen isompi jäähytysrivasto.. varma en kyllä ole kun ei korttien painoa meinaa löytyä mistään.
 
Techpowerupin sivuilta kun katsoin niin näytti että ehkä tuossa Gamingissä on hivenen isompi jäähytysrivasto.. varma en kyllä ole kun ei korttien painoa meinaa löytyä mistään.
Ourraid. Gigabyten sivuilta näkyis et molempien korttien mitat olis kans ~identtiset. Gaming OC olisi millin leveämpi / syvempi tai mitä termiä kukakin käyttää (129 v. 128 mm) ja Eagle millin paksumpi (56 vs. 55 mm) eli lieneekö todellista eroa oikeasti.
 
Onko heittää linkkiä tms? Ihan mielenkiinnosta haluaisin nähdä sen tavan myös. Vois kokeilla huvikseen tuohon omaan Asus ROG Strix LC OC 3080ti 450w. Ajanut sitä aina melkein vakiona
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
tuossa linkki. Katso 15.15 kohdassa missä streami kertoo miten saa vedettyä kaikki pisteet alas samalla kertaa. Muuten löytyy ihan hyvää infoa miksi ei kannata umdervoltata vetämällä vain yhdestä pisteestä ja miten löydät parhaan undervoltin itsellesi.
 
Ourraid. Gigabyten sivuilta näkyis et molempien korttien mitat olis kans ~identtiset. Gaming OC olisi millin leveämpi / syvempi tai mitä termiä kukakin käyttää (129 v. 128 mm) ja Eagle millin paksumpi (56 vs. 55 mm) eli lieneekö todellista eroa oikeasti.
Tuskinpa noissa hirveetä eroo on
 
Riittääkö 550w poweri Rtx 3060/3070-sarjan korteille? Suositus on 750w.
Tämä on väärä lanka GA104-korteille. Käyppä täällä kysäsemässä.

Mites, onko joku saanut sammutettua tuon ärsyttävän RGB-valon tuosta Asuksen 3080ti TUF non-OC:stä? Armoury Crate, AURA tai Corsair iCue pystyneet hommaan.

Entä onko muilla ongelmia muistilämpöjen kanssa? Äkkiä ampaisee muistilämmöt 110, joka on muistaakseni GDDRX6:n throttlausraja. Mietin pitäskö toi kortti avata ja laittaa uudet tahnat ja tyynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Entä onko muilla ongelmia muistilämpöjen kanssa? Äkkiä ampaisee muistilämmöt 110, joka on muistaakseni GDDRX6:n throttlausraja. Mietin pitäskö toi kortti avata ja laittaa uudet tahnat ja tyynyt.

Mitä tehdessä? Jos pelatessa, niin jotain on pielessä. Mun vastaava kortti otti silent-moodissa Quake 2 RTX:ää pelatessa muisteille enimmillään 96 astetta. Ei pitäisi pelikuormalla saada yli sataan asteeseen, jos ei käsin ole vääntänyt tuulettimia tyhjäkäynnille.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
tuossa linkki. Katso 15.15 kohdassa missä streami kertoo miten saa vedettyä kaikki pisteet alas samalla kertaa. Muuten löytyy ihan hyvää infoa miksi ei kannata umdervoltata vetämällä vain yhdestä pisteestä ja miten löydät parhaan undervoltin itsellesi.

Kiitos. Täytyy perehtyä tänää tuohon kun kerkiän! :)
 
Tulipa tälläinen vastaan kun kahlailin ulkomaan 3080 ti topicia läpi. Onko mielipiteitä/aatoksia suuntaan tai toiseen?

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Uhrasin tälle nyt hetken aikaa. Onhan toikin toki toimiva tapa, mut sama mitä useimmat jo huomaskin niin ongelmana on se et virrankulutus nousee idlessäkin kun ne jännitteet on kirjaimellisesti lukittuna siihen tiettyyn arvoon 24/7. Ellei sit AB:n profiileilla kikkaile ja pelatessa ota tota profiilia sit käyttöön, mutta laiskana ihmisenä se on mulle ainakin turhaa säätöä.

Toi volttikäyrällä leikkiminen on edelleenkin ihan validi tapa hoitaa tääkin homma, eli valitsee sen jännitepisteen ja sen jälkeen vetää käyrän suoraks. Plussana on se et sitkun kortti idlaa niin se sit kans idlaa eikä oo naulattuna johonkin tiettyyn jännitteeseen. En oo omakohtasesti testannu onko tossa effective clockeissa kauhean suurta eroa näitten menetelmien välillä, mut tiiän ainakin sen etten idlessä halua mitään ylimäärästä virrankulutusta.

Tarkkasilmäsilmät varmaan kans huomas et toi testikin on ehkä vähän juostenkustu. Volttikäyrän kautta yritettiin 2160Mhz @ 1V kelloja, mut tolla "oikealla" menetelmällä tyydyttiin 2100Mhz @ 1V lukemiin.
 
Uhrasin tälle nyt hetken aikaa. Onhan toikin toki toimiva tapa, mut sama mitä useimmat jo huomaskin niin ongelmana on se et virrankulutus nousee idlessäkin kun ne jännitteet on kirjaimellisesti lukittuna siihen tiettyyn arvoon 24/7. Ellei sit AB:n profiileilla kikkaile ja pelatessa ota tota profiilia sit käyttöön, mutta laiskana ihmisenä se on mulle ainakin turhaa säätöä.

Toi volttikäyrällä leikkiminen on edelleenkin ihan validi tapa hoitaa tääkin homma, eli valitsee sen jännitepisteen ja sen jälkeen vetää käyrän suoraks. Plussana on se et sitkun kortti idlaa niin se sit kans idlaa eikä oo naulattuna johonkin tiettyyn jännitteeseen. En oo omakohtasesti testannu onko tossa effective clockeissa kauhean suurta eroa näitten menetelmien välillä, mut tiiän ainakin sen etten idlessä halua mitään ylimäärästä virrankulutusta.

Tarkkasilmäsilmät varmaan kans huomas et toi testikin on ehkä vähän juostenkustu. Volttikäyrän kautta yritettiin 2160Mhz @ 1V kelloja, mut tolla "oikealla" menetelmällä tyydyttiin 2100Mhz @ 1V lukemiin.
Itsekään en suosittele staattista jännitettä, vaan jokaiselle kellolle olisi syytä olla "riittävä" määrä ilman yliampumista. En näe mitään järkeä pakottaa näytönohjainta johonkin 1000mV:ia 2D tilassa, ellei sillä tarkoituksella tehdä jotain raskasta kiihdytystä.

Jos jotakuta kiinnostaa, signun linkistä löytyy tekemäni opasvideo näiden ylikellottamiseen käyttäen Curve-käyrää.
 
Tuli tossa Eaglesta kyseltyä jo ylempänä, mutta nyt tuli joku itselleni uusi ja hieno ominaisuus vastaan. Koneessani oli aiemmin 6900 xt, kasasin sen uuteen koteloon ja vaihdoin 3080 Ti tilalle. Minulla ei ollut valmiiksi asennettuna mitään Nvidian ajureita / Geforcea tms..

Kone käynnistyi nätisti kertalaakista ja pääsin Windowsiin jollain perunaresoluutiolla (koska ei ollut tosiaan mitään Nvidiaa valmiina). Kävin lataamassa Geforcen ja sieltä ohjelman ehdottaman 1.12 julkaistun ajurin. Laitoin sen asentumaan ja asennuksen lopuksi ruutu meni mustaksi eikä siitä enää toennut. Kokeilin läpi kaikki DP- ja HDMI-portit, asensin emolevyn BIOSsin uudelleen Flashbakkina, kokeilin CMOS-resetin, mutta näytölle ei tullut mitään. Emolevyn (Asus b550-i) QLED jämähtää valkoiseksi eli sekin herjaa näyttistä.

EN vielä ehtinyt vaihtamaan toista korttia tilalle ja kokeilemaan esim. tuota aiempaa 6900 xt. Kun (jos) kone herää toisella kortilla niin käyn varmaan uudelleenasentamassa tuon Nvidian ajurin ja kokeilen uudelleen 3080 Ti. Onko kenellekään käynyt näin / tietääkö miksi näin voi käydä?
 
Tuli tossa Eaglesta kyseltyä jo ylempänä, mutta nyt tuli joku itselleni uusi ja hieno ominaisuus vastaan. Koneessani oli aiemmin 6900 xt, kasasin sen uuteen koteloon ja vaihdoin 3080 Ti tilalle. Minulla ei ollut valmiiksi asennettuna mitään Nvidian ajureita / Geforcea tms..

Kone käynnistyi nätisti kertalaakista ja pääsin Windowsiin jollain perunaresoluutiolla (koska ei ollut tosiaan mitään Nvidiaa valmiina). Kävin lataamassa Geforcen ja sieltä ohjelman ehdottaman 1.12 julkaistun ajurin. Laitoin sen asentumaan ja asennuksen lopuksi ruutu meni mustaksi eikä siitä enää toennut. Kokeilin läpi kaikki DP- ja HDMI-portit, asensin emolevyn BIOSsin uudelleen Flashbakkina, kokeilin CMOS-resetin, mutta näytölle ei tullut mitään. Emolevyn (Asus b550-i) QLED jämähtää valkoiseksi eli sekin herjaa näyttistä.

EN vielä ehtinyt vaihtamaan toista korttia tilalle ja kokeilemaan esim. tuota aiempaa 6900 xt. Kun (jos) kone herää toisella kortilla niin käyn varmaan uudelleenasentamassa tuon Nvidian ajurin ja kokeilen uudelleen 3080 Ti. Onko kenellekään käynyt näin / tietääkö miksi näin voi käydä?
Nvidia sivuilla Display Port päivitys varmaan tarvii tuohon näyttikseen.
 
Nyt olis tarjolla 10 pistettä ja papukaijamerkki:

EVGA 3080 (jimms) on toiminut moitteetta saamisesta tuonne joulukuulle asti. Jopa siis mainatessa. Nykyään nakkaa power save moden päälle eli core 750Mhz ja muistit 5001Mhz. Rebootin lisäksi auttaa laitehallinnasta näytönohjaimen disabloiminen ja hetken päästä enabloiminen. (näyttiksen resetti, ilman winkkarin reboottia) Ja taas on täydet tehot päällä.

Näyttis pcie-2 paikassa 4x nopeudella. Ykköspaikka on varattu ssd raid kortille @ x16 pcie.

Kokeiltua tähän mennessä mitkä ei auttaneet: 4 erit ajurit nVidialta. Kaikkien usb-hubien powersave pois, näyttiksen laittaminen max power modeen, mainauksen ajaksi näyttö 1920x1080@60hz hdr off (ruutu 4k@120h oled hdr), näytön sammutus päälle/pois kokeiltu, muistien XMP-profiili päälle/pois, ripoteltu yksisarvisen jauhettua kiveskarvaa syyläriin.

Powerin vaihdoin takuuseen tuulettimen vian takia eli uusi on käytössä 850W ja näyttis on kytketty molemmilla pcie letkuilla.

Jotain missä voi olla vikaa: Windows 11:

Edition Windows 11 Home Insider Preview
Version Dev
Installed on ‎17.‎12.‎2021
OS build 22523.1000
Experience Windows Feature Experience Pack 1000.22523.1000.0

Näyttiksen lämmöt ok. Toki tuolla on mainattu. Notta ennen kuin avaan ja fiksaan tahnat ja pädit (näitä löytyy ripakopallinen + tietotaitoa) niin haluaisin tietää onko muilla samoja ongelmia. Takuuseen en laita kun saan jonkin LHR kortin tilalle kolmen vuoden päästä.

Kun en saa softalla korjattua niin alkaa tuntua siltä että kohta pääsee EVGA operaatiopöydälle. Mitä on raati mieltä?
 
Nyt olis tarjolla 10 pistettä ja papukaijamerkki:

EVGA 3080 (jimms) on toiminut moitteetta saamisesta tuonne joulukuulle asti. Jopa siis mainatessa. Nykyään nakkaa power save moden päälle eli core 750Mhz ja muistit 5001Mhz. Rebootin lisäksi auttaa laitehallinnasta näytönohjaimen disabloiminen ja hetken päästä enabloiminen. (näyttiksen resetti, ilman winkkarin reboottia) Ja taas on täydet tehot päällä.

Näyttis pcie-2 paikassa 4x nopeudella. Ykköspaikka on varattu ssd raid kortille @ x16 pcie.

Kokeiltua tähän mennessä mitkä ei auttaneet: 4 erit ajurit nVidialta. Kaikkien usb-hubien powersave pois, näyttiksen laittaminen max power modeen, mainauksen ajaksi näyttö 1920x1080@60hz hdr off (ruutu 4k@120h oled hdr), näytön sammutus päälle/pois kokeiltu, muistien XMP-profiili päälle/pois, ripoteltu yksisarvisen jauhettua kiveskarvaa syyläriin.

Powerin vaihdoin takuuseen tuulettimen vian takia eli uusi on käytössä 850W ja näyttis on kytketty molemmilla pcie letkuilla.

Jotain missä voi olla vikaa: Windows 11:

Edition Windows 11 Home Insider Preview
Version Dev
Installed on ‎17.‎12.‎2021
OS build 22523.1000
Experience Windows Feature Experience Pack 1000.22523.1000.0

Näyttiksen lämmöt ok. Toki tuolla on mainattu. Notta ennen kuin avaan ja fiksaan tahnat ja pädit (näitä löytyy ripakopallinen + tietotaitoa) niin haluaisin tietää onko muilla samoja ongelmia. Takuuseen en laita kun saan jonkin LHR kortin tilalle kolmen vuoden päästä.

Kun en saa softalla korjattua niin alkaa tuntua siltä että kohta pääsee EVGA operaatiopöydälle. Mitä on raati mieltä?
Oletko vaihtanut näytönohjaimen tai emolevyn biosia lähiaikoina?
 
Joo. Näyttiksen edes takas, kytkimellä jne. Normal ja boost. Biosseja asennettu vanhaa ja uutta. Huomenna palastelen tuon lootan. Pakko olla rauta ongelma.
 
Tuli tossa Eaglesta kyseltyä jo ylempänä, mutta nyt tuli joku itselleni uusi ja hieno ominaisuus vastaan. Koneessani oli aiemmin 6900 xt, kasasin sen uuteen koteloon ja vaihdoin 3080 Ti tilalle. Minulla ei ollut valmiiksi asennettuna mitään Nvidian ajureita / Geforcea tms..

Kone käynnistyi nätisti kertalaakista ja pääsin Windowsiin jollain perunaresoluutiolla (koska ei ollut tosiaan mitään Nvidiaa valmiina). Kävin lataamassa Geforcen ja sieltä ohjelman ehdottaman 1.12 julkaistun ajurin. Laitoin sen asentumaan ja asennuksen lopuksi ruutu meni mustaksi eikä siitä enää toennut. Kokeilin läpi kaikki DP- ja HDMI-portit, asensin emolevyn BIOSsin uudelleen Flashbakkina, kokeilin CMOS-resetin, mutta näytölle ei tullut mitään. Emolevyn (Asus b550-i) QLED jämähtää valkoiseksi eli sekin herjaa näyttistä.

EN vielä ehtinyt vaihtamaan toista korttia tilalle ja kokeilemaan esim. tuota aiempaa 6900 xt. Kun (jos) kone herää toisella kortilla niin käyn varmaan uudelleenasentamassa tuon Nvidian ajurin ja kokeilen uudelleen 3080 Ti. Onko kenellekään käynyt näin / tietääkö miksi näin voi käydä?
Vedä DDU:lla ihan kaikki ajurit pois. DDU on siitä hyvä et se on sen verran brutaali vehje et se nykäsee kaikki jämätkin suoraan vittuun. Jos ei sillä tokene nii vikana testaisin ihan rehtiä formattia, jos ei senkään jälkeen nii sit on rautaongelma.

Sama ylemmälle kaverille @SiB77
 
Vedä DDU:lla ihan kaikki ajurit pois. DDU on siitä hyvä et se on sen verran brutaali vehje et se nykäsee kaikki jämätkin suoraan vittuun. Jos ei sillä tokene nii vikana testaisin ihan rehtiä formattia, jos ei senkään jälkeen nii sit on rautaongelma.

Sama ylemmälle kaverille @SiB77
Iha noi rajua ei tarvinnu tehä. Vanha gtx 650 kiinni, kaikki toimii, ajurit uusiks ja eagleki pelittää taas :). Nii ja vaihdoin emon biossista pcien 3.0, ku on 3.0 riseri käytössä
 
Iha noi rajua ei tarvinnu tehä. Vanha gtx 650 kiinni, kaikki toimii, ajurit uusiks ja eagleki pelittää taas :). Nii ja vaihdoin emon biossista pcien 3.0, ku on 3.0 riseri käytössä
Oliko sitten BIOS 4.0pcie? Totta tuota en edes ajatellutkaan että riser on 3 ja menee sitten sekaisin tossa kohtaan.
 
Tais olla biossissa "auto" oletuksena
Joo silloin se on ollut 4.0 asetuksella ja 3.0 riserissä roikkuva kortti ei käynnisty. Ne pitää mieluiten aina ensin asettaa manuaalisesti 3.0 tukemaan jos sellaisen riserin tunkee kiinni. Emon kai pitäisi automaattisesti vaihtaa väylä 3.0:n tolla auto asetuksella, mutta mitä omat kokemukset aiheesta on ja mitä olen netistä lukenut niin se ei ihan niin toimi, eli se emo luulee joissain tapauksissa riserin olevan 4.0 tukeva ja yrittää ajaa sitä väylää 4.0:na vaikka riseri tukisi vain 3.0:aa.
 
Joo silloin se on ollut 4.0 asetuksella ja 3.0 riserissä roikkuva kortti ei käynnisty. Ne pitää mieluiten aina ensin asettaa manuaalisesti 3.0 tukemaan jos sellaisen riserin tunkee kiinni. Emon kai pitäisi automaattisesti vaihtaa väylä 3.0:n tolla auto asetuksella, mutta mitä omat kokemukset aiheesta on ja mitä olen netistä lukenut niin se ei ihan niin toimi, eli se emo luulee joissain tapauksissa riserin olevan 4.0 tukeva ja yrittää ajaa sitä väylää 4.0:na vaikka riseri tukisi vain 3.0:aa.
Joo kotelon ohjeessa luki kyl et vaihda 3.0 etukätee mut eipä muistunu mielee enneku oli liia myöhäistä :D
 
Nyt olis tarjolla 10 pistettä ja papukaijamerkki:

EVGA 3080 (jimms) on toiminut moitteetta saamisesta tuonne joulukuulle asti. Jopa siis mainatessa. Nykyään nakkaa power save moden päälle eli core 750Mhz ja muistit 5001Mhz. Rebootin lisäksi auttaa laitehallinnasta näytönohjaimen disabloiminen ja hetken päästä enabloiminen. (näyttiksen resetti, ilman winkkarin reboottia) Ja taas on täydet tehot päällä.

Näyttis pcie-2 paikassa 4x nopeudella. Ykköspaikka on varattu ssd raid kortille @ x16 pcie.

Kokeiltua tähän mennessä mitkä ei auttaneet: 4 erit ajurit nVidialta. Kaikkien usb-hubien powersave pois, näyttiksen laittaminen max power modeen, mainauksen ajaksi näyttö 1920x1080@60hz hdr off (ruutu 4k@120h oled hdr), näytön sammutus päälle/pois kokeiltu, muistien XMP-profiili päälle/pois, ripoteltu yksisarvisen jauhettua kiveskarvaa syyläriin.

Powerin vaihdoin takuuseen tuulettimen vian takia eli uusi on käytössä 850W ja näyttis on kytketty molemmilla pcie letkuilla.

Jotain missä voi olla vikaa: Windows 11:

Edition Windows 11 Home Insider Preview
Version Dev
Installed on ‎17.‎12.‎2021
OS build 22523.1000
Experience Windows Feature Experience Pack 1000.22523.1000.0

Näyttiksen lämmöt ok. Toki tuolla on mainattu. Notta ennen kuin avaan ja fiksaan tahnat ja pädit (näitä löytyy ripakopallinen + tietotaitoa) niin haluaisin tietää onko muilla samoja ongelmia. Takuuseen en laita kun saan jonkin LHR kortin tilalle kolmen vuoden päästä.

Kun en saa softalla korjattua niin alkaa tuntua siltä että kohta pääsee EVGA operaatiopöydälle. Mitä on raati mieltä?

EVGA takuusta muistelisin joskus toimineen siten, että panttimaksu ja lähettävät uuden. Sitten wanha takaisin lähetellen ja panttimaksu palautuu.
 
Mainitaan nyt täälläkin, että Gigabyten kortteja ei sitten kannata availla ja vaikkapa vesijäähdyttää. Tai niin voi kyllä ihan lakien ja normien mukaan tehdä, mutta aikamoisen väännön joudut sitten käymään läpi, jos vaikkapa New World paskoo kortin. Suosittelen siis jotain toista brändiä, jos vesijäähdytys kiinnostaa tai haluat vaikka avata kortin lämpötyynyjen vaihtamiseksi.

Ei tämä minun tapaus ainakaan anna kovin hyvää kuvaa Gigabytestä...
 
Mainitaan nyt täälläkin, että Gigabyten kortteja ei sitten kannata availla ja vaikkapa vesijäähdyttää. Tai niin voi kyllä ihan lakien ja normien mukaan tehdä, mutta aikamoisen väännön joudut sitten käymään läpi, jos vaikkapa New World paskoo kortin. Suosittelen siis jotain toista brändiä, jos vesijäähdytys kiinnostaa tai haluat vaikka avata kortin lämpötyynyjen vaihtamiseksi.

Ei tämä minun tapaus ainakaan anna kovin hyvää kuvaa Gigabytestä...
Evga on ainoa joka sallii vaihdon takuuehdoissaan. Kaikista muista pitää ottaa se riski että joutuu taistelemaan
 
  • Tykkää
Reactions: VVS
Evga on ainoa joka sallii vaihdon takuuehdoissaan. Kaikista muista pitää ottaa se riski että joutuu taistelemaan

Mulla oli sellanen kuva, että Asuskin ainakin jenkkien puolella sallii kyllä kortin vesijäähdyttämisen, mutta jos menee paskaksi, niin joudut kasaamaan takaisin vakiojäähyn ja palauttamaan orggis kuosissa. Sinänsä takuu ei mene. Euroopan puolella en tosiaan tiedä ihan varmasti.
 
Mainitaan nyt täälläkin, että Gigabyten kortteja ei sitten kannata availla ja vaikkapa vesijäähdyttää. Tai niin voi kyllä ihan lakien ja normien mukaan tehdä, mutta aikamoisen väännön joudut sitten käymään läpi, jos vaikkapa New World paskoo kortin. Suosittelen siis jotain toista brändiä, jos vesijäähdytys kiinnostaa tai haluat vaikka avata kortin lämpötyynyjen vaihtamiseksi.

Ei tämä minun tapaus ainakaan anna kovin hyvää kuvaa Gigabytestä...
Pätee tosiaan kaikkiin paitsi EVGAan tää sama. Tai no, porukka on saanu vaihtelevia vastauksia aspasta mut takuuehdoissa kyllä lukee muilla valmistajilla et avaaminen evää takuun. Voi niitä silti takuuseen yrittää vaikka oiskin avattu, mutta suosittelen ottamaan aika tarkat kuvat PCB:stä ennen lähettämistä jos tulee jotain väitöstä et purkaessa on tapahtunu fyysistä vahinkoa.

Gigabytessä tosin sellanen kätsi et ainakaan omassa Gaming OC:ssä ei ollu takuutarroja yhtäkään kappaletta, eli jos homman tekee fiksusti eikä jyrsi ruuveja paskaks tai revi lämpötyynyjä, niin sen saa blokituksenkin jälkeen sen verran orkkiskuntoon et pitäs mennä takuusta normaalisti läpi. Toki en tiedä onks siellä sisällä sit jonkun ruuvin päällä takuutarraa.
 
Pätee tosiaan kaikkiin paitsi EVGAan tää sama. Tai no, porukka on saanu vaihtelevia vastauksia aspasta mut takuuehdoissa kyllä lukee muilla valmistajilla et avaaminen evää takuun. Voi niitä silti takuuseen yrittää vaikka oiskin avattu, mutta suosittelen ottamaan aika tarkat kuvat PCB:stä ennen lähettämistä jos tulee jotain väitöstä et purkaessa on tapahtunu fyysistä vahinkoa.

Gigabytessä tosin sellanen kätsi et ainakaan omassa Gaming OC:ssä ei ollu takuutarroja yhtäkään kappaletta, eli jos homman tekee fiksusti eikä jyrsi ruuveja paskaks tai revi lämpötyynyjä, niin sen saa blokituksenkin jälkeen sen verran orkkiskuntoon et pitäs mennä takuusta normaalisti läpi. Toki en tiedä onks siellä sisällä sit jonkun ruuvin päällä takuutarraa.

Oma Gaming OC 3090 meni rikki New Worldia pelatessa. Kerroin reilusti vesijäähdyttäneeni kortin oikein kuvien kera. Gigabyte lupasi korjata kerran... siis yhden kerran WTF? Sinänsä virhevastuuhan ei voi pakoilla sanomalla, että se ei ole enää voimassa, mutta joopa joo.

Oletko muuten omallasi yrittänyt pelata New Worldia? Tai siis en suosittele, mutta jos olet, niin olisi kiva kuulla toimiko kortti ihan ok?
 
Luulisi et nää saatanan valmistajat tajuaa et ilmalla ei pääse kuuhun asti.Eiköhän ne jotka haluaa laittaa vesille kortin osaa asiansa .Laittaisivat selkeä ehdot mantereesta riippumatta.Mulla oli 2000 luvun alussa yks gigashitin emo eikä toista tule.Matkan varrella on ollut Abit,Msi,Epox,ja ainakin Asuksen lankkuja.Taisi muuten olla yks gigashitin kortti muistaakseni 580 joka meni kaverin koneeseen.Se oli ainoa näyttis joka oli vedellä jäähtymässä ja toimii tänä päivänäkin tosin ilmalla.....
 
  • Tykkää
Reactions: VVS
Tätä aihetta vielä sivuuttaen...Se olisi hyvä juttu kun voisi kaupasta ostaa suoraa kortin joka olisi ilman jäähyä tai sit sais ostettua kortin missä olisi jäähy valmiina.Olisi helvetin paljon helpompaa kun saisi itse valita minkälaisen ratkaisun haluaisi.....Myydäähän prossutkin ilman jäähyä tosin vähän eri asia mut kuitenkin.
 
Oma Gaming OC 3090 meni rikki New Worldia pelatessa. Kerroin reilusti vesijäähdyttäneeni kortin oikein kuvien kera. Gigabyte lupasi korjata kerran... siis yhden kerran WTF? Sinänsä virhevastuuhan ei voi pakoilla sanomalla, että se ei ole enää voimassa, mutta joopa joo.

Oletko muuten omallasi yrittänyt pelata New Worldia? Tai siis en suosittele, mutta jos olet, niin olisi kiva kuulla toimiko kortti ihan ok?
Joo, no tossa varmaan vaatii vähän sen verran epärehellisyyttä et omalta kannalta fiksumpi olla kertomatta et se on vesillä se kortti. En ite koe kovinkaan suuria omantunnon tuskia jos tollasta täytyy joskus tehdä, sillä ite kyllä tiedän onks se kortti ottanu fyysistä vahinkoa asennuksen aikana vai ei. Jos on, niin sit mennään kotivakuutuksen kautta eikä valmistajan takuulla. Jos ei niin sit koen et on ihan ok laittaa takuuseen vaikka sen kortin onkin avannu, ei niitten siltikään itekseen pitäis kuolla.

Tuota Gaming OC:ta mulla ei enää ole, se vaihtu jo joskus 2020 Marraskuussa TUFiin joka on kyllä blokitettu ollut jo nyt vuoden. New Worldia en oo ite ikinä pelannut enkä varmaan tulekaan pelaamaan, en oo tarkemmin tutkinu asiaa mut siinä moottorissa on jotain suht pahasti viturallaan kun se ei välttämättä kunnioita powerlimittejä ihan miten pitäis.
 
Joo, no tossa varmaan vaatii vähän sen verran epärehellisyyttä et omalta kannalta fiksumpi olla kertomatta et se on vesillä se kortti. En ite koe kovinkaan suuria omantunnon tuskia jos tollasta täytyy joskus tehdä, sillä ite kyllä tiedän onks se kortti ottanu fyysistä vahinkoa asennuksen aikana vai ei. Jos on, niin sit mennään kotivakuutuksen kautta eikä valmistajan takuulla. Jos ei niin sit koen et on ihan ok laittaa takuuseen vaikka sen kortin onkin avannu, ei niitten siltikään itekseen pitäis kuolla.

Tuota Gaming OC:ta mulla ei enää ole, se vaihtu jo joskus 2020 Marraskuussa TUFiin joka on kyllä blokitettu ollut jo nyt vuoden. New Worldia en oo ite ikinä pelannut enkä varmaan tulekaan pelaamaan, en oo tarkemmin tutkinu asiaa mut siinä moottorissa on jotain suht pahasti viturallaan kun se ei välttämättä kunnioita powerlimittejä ihan miten pitäis.
Siinä moottorissa ei ole mitään vikaa, vaan korteissa on.
 
Mikä näistä korteista on lähes äänetön? Oma Ventus 3060ti on ärsyttävän äänekäs kun kone muuten olisi hiljainen pelatessa. Jos konsoleihin vertaa niin ne on melkeen täysin hiljaisia.
 
Mikä näistä korteista on lähes äänetön? Oma Ventus 3060ti on ärsyttävän äänekäs kun kone muuten olisi hiljainen pelatessa. Jos konsoleihin vertaa niin ne on melkeen täysin hiljaisia.

Imo ventus 2x varmaan huonoin kortti aikoihin jäähyn osalta. Jo mulla olleessa 3070 Ventus 2x ongelma oli ääni, vaikkakin tein lineaarisen tuuletinprofiilin jolla hieman äänitasoa haltuun, alkuperäisen ollessa turhan aggressiivinen.

Tän 3060Ti osalta menty vielä enemmän metsään, jäähy aina vaan onnettomampi.

IMG_20211218_181244.jpg


Mutta MSI Trio/Asus TUF tai Strix, sekä muiden valmistajen möhköjäähyt.
 
Tulipa tälläinen vastaan kun kahlailin ulkomaan 3080 ti topicia läpi. Onko mielipiteitä/aatoksia suuntaan tai toiseen?

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Saahan tuolla toki korkeammat kellot. Tosin samalla imee 400+W.

Tuolla yhden pisteen valinnalla kellot oli hieman matalammalla, mutta GPU 300W. Pointtihan tuossa alivoltituksessa on se, että saa sen 100W laskulla lähes saman suoritustason. Peleissä tuo ei montaa fps ole mutta sähköä säästää 25% ja lämmötkin usein laskee mukavasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 041
Viestejä
4 897 765
Jäsenet
78 904
Uusin jäsen
Vermeri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom