Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Kyllä tuolla sen verran pitäisi ilman liikkua että ei noin koville lukemille ole perusteita kotelon ilmanvaihdon puolesta. Sikäli kun pyörimisnopeudet kotelotuulettimilla ovat järkevät.
Kokeilisin laskea tuota alempaa etutuuletinta alemmas, puhaltas ilmaa enempi tuonne kortin siiville.
Täysin riittävät kierrokset, kuten tossa jo WillYo sanoikin.Tuulettimet olivat 1000-1200rpm.
Säädän vielä kovemmalle.
Miten päin virtalähde on kopassa? Imeekö pohjan läpi raitista ilmaa vai vääntääkö näyttiksen kanssa tosta samasta raosta

Miten päin virtalähde on kopassa? Imeekö pohjan läpi raitista ilmaa vai vääntääkö näyttiksen kanssa tosta samasta raosta![]()

Säädä GPU tuulettimet kokeeksi sinne 2000rpm paikkeille.
Idle-lämmöissä en itse huomaa tässä mitään vikaa, mutta rasituksessa näyttää tosiaan olevan paljon korkeampi kuin pitäisi. Ootko kattonut, että pyöriikö ylipäätään kaikki kolme näytönohjaimen tuuletinta?Noniin.
Idle lämmöt, kone aamusta käyntiin ja tunnin idlaillut;
Sitten rdr2 peliä puolisen tuntia;
Kylki nyt kiinni ja tuulettimet 1200rpm.
Tuo alempi tuuletin laskettu alemmas että puhaltaa paremmin kortin alle.
Kokeilen vielä kylki auki jossain vaiheessa.
Vähän kyllä harmittaa
Edit: Heikompi tulos siis nytten ?
Idle-lämmöissä en itse huomaa tässä mitään vikaa, mutta rasituksessa näyttää tosiaan olevan paljon korkeampi kuin pitäisi. Ootko kattonut, että pyöriikö ylipäätään kaikki kolme näytönohjaimen tuuletinta?
Ja siis 3080ti kyseessä? Jos ymmärsin oikein ja on niin ei kyllä todellakaan riitä yksi piuha.
Jep tämä skenaario saattaa käydä. Itse AINA vetänyt jokaisen virtapiuhan omanaan virtalähteeltä asti, ei missään nimessä mitään muuta kyllä oikeasti. Niinkuin Zinovi sano, kohta palaa jotain..Ja siis 3080ti kyseessä? Jos ymmärsin oikein ja on niin ei kyllä todellakaan riitä yksi piuha.
EDIT: Slotista saa 75w ja tuo daisy chain on turvallinen sinne 200w kieppeille. Jää vajaaks reippaasti vielä kun näyttäis sulla imevän 345w. Johto suattaapi sulaa tai pahimmassa tapauksessa syttyy tuleen koko kone.
Juu itse olin myös etsimässä tätä kuvaa, kun muistin nähneeni jossain. Olet oikeassa, mutta jotenkin itse olen pelannut aina varman päälle ja suoraan PSU:lta asti vetänyt omana GPU asti.Virallinen speksaus noille PCI-E lisävirtakaapeleille on 288W, eli 288W+75W = 363W. Pitäisi siis olla turvallinen mutta itsekin laittaisin silti kaksi kaapelia.
![]()
Suosittelen oikeasti, et menetä siinä yhtään mitään päinvastoin. Ettei käy vaan jotain pahempaa ja sitä ei taida Takuu edes korvata.Jaa tarttisko se omassaki setupissa sitte ottaa molemmille liittimille kokonaan oma linja psulta... Normaalisti laitoin tuon 1 linjan splitatulla päällä kiinni. Hwinfo näyttelee 350w kulutuksia peleissä.

Eikös tossa nyt puhalla GPU:n backplaten aukosta läpi puhaltava tuuletin ja tuo sisään puhaltava kattotuuletin toisiaan vastaan?Ensin oli molemmat kattotuulettimet ulos, mutta sitten mietin miksi oikean puoleinen olisi ulos?
Henk. koht kokemusta ei just Ventuksesta oo mut tohon Ti-malliinhan käy samat blokit mitä 3080/3090 niin googlella varmasti löytää kokemuksia. Itellä on 3080 TUFissa alphacoolin blokki ja mitä nyt mukana tulevien tyynyjen kanssa oli kontaktiongelmaa (piti vaihtaa 0,5mm paksummat) niin sen lisäks ongelmia ei oo ollu. Tyytyväinen oon ollu suorituskykyyn ja ihan siistin näkösiä ovat myöski, kohtuuhintasia verrattuna EK blokkeihinki.Onkos kukaan hankkinut Msi Ventus 3080 ti vesiblokkeja? Onko suosituksia tietystä mallista/saatavuudesta?
www.alphacool.com
No tässähän tää tulikin yhdessä lauseessa näppärästi. En tiedä mitä helvettiä täällä vielä vängätään jostain tuulettimien suuntauksista ja siitä et onko kortti yhdellä vai kahdella PCI-E piuhalla kiinni. Se selkeesti a) imee virtaa ihan tarpeeksi ja vetää kellot about sinne minne pitääkin ottaen lämpötilan huomioon ja b) käy silti ihan vitun kuumana vaikka kylki ois auki, kylki auki ei niinkään oo väliä et mihin suuntaan mikäkin tuuletin puhaltaa. Ja sillähän nyt ei tunnetusti ite coren lämpötiloihin oo vaikutusta onks se kortti imemässä virtaa yhdestä vai kahdesta letkusta.Kokeili myös kylki auki jolloin kortti saa hyvin ilmaa kotelotuuletuksen tasosta riippumatta. Jäähdytysteho silti selvästi vajaavainen.
www.techspot.com
Eikös tossa nyt puhalla GPU:n backplaten aukosta läpi puhaltava tuuletin ja tuo sisään puhaltava kattotuuletin toisiaan vastaan?
Henk. koht kokemusta ei just Ventuksesta oo mut tohon Ti-malliinhan käy samat blokit mitä 3080/3090 niin googlella varmasti löytää kokemuksia. Itellä on 3080 TUFissa alphacoolin blokki ja mitä nyt mukana tulevien tyynyjen kanssa oli kontaktiongelmaa (piti vaihtaa 0,5mm paksummat) niin sen lisäks ongelmia ei oo ollu. Tyytyväinen oon ollu suorituskykyyn ja ihan siistin näkösiä ovat myöski, kohtuuhintasia verrattuna EK blokkeihinki.
![]()
Alphacool Eisblock Aurora Acryl GPX-N RTX 3090/3080 Ventus mit Backplate
Der Alphacool Eisblock Aurora Acryl GPX Grafikkarten Wasserkühler mit Backplate vereint Style mit Performance. Extreme Kühlperformance und eine umfangreiche digital RGB Beleuchtung zeichnen ihn aus. Erfahrung und technisches Know-how aus...www.alphacool.com
Juu, mullakin on toi Alphacoolin blokki ventuksessa, kohtuu järeä custom vesijäähy, lämmöt on n. 42C esim BF2042, 3DMarkissa sitten vain joku 35C. Muistilämmöt jotain 50-60C. Ihan asiallinen blokki siis.
Kortti buustaa BF:ssä jonnekkin 2050MHz hujakoille aika tasaisesti, core +130 ja muistit +1030, en alivolttihommia oo jaksanut säätää kun tuntuu hyvin toimivan suoraankin noilla perusslidereilla.
Hyvä kuulla että toiminut ok. Jouduitko itse vaihtamaan muistityynyjä kuten Raxama kirjoitteli vaihtaneensa tuffin ja alphacoolin kanssa vai oliko vakiot heti ok? Toki monet ostaneet jotain huippu thermalpadeja, mutta jos lämmöt noin kuten kirjoitit niin eipä taida olla tarvetta jos ei jotain louhinta hommia harrasta. Vakio biossi sulla varmaan sisällä?
Viimeks kun asiaa tutkin niin 2x8-pin korteissa ei vaan yksinkertaisesti oo mahollista päästä yli 350w, hetkellisesti ehkä, mut oma TUF 370w powerlimitistä huolimatta junnaa tohon 350w. Sama oli edellisellä 3080 Gaming OC:lla jossa sama powerlimit.Aika pahasti tuo muistaakseni laahaa 330-350w rajaa vasten olisko peräti 340w ventuksen raja. Näkee tolla alikellotus hommalla että vasta tolla 855mV/1825mhz ja firestrike 3dmark piirtää täysin suoraa coren taajuuden viivaa muuten heittelehtii aika huolella.
Toki se on sitten jokaisesta kiinni ja peleistä mitä pelaa kiinni kummin haluaa sclidereilla/vakiona saa toki korkeammat boostit.
Itsekkään en ole perehtynyt onko tähän custom biosseja ja ylipäätään miten tuo vrm kestää ylimääräistä rääkkiä, kun ei mikään rajuin tässä versiossa ole.
No tässähän tää tulikin yhdessä lauseessa näppärästi. En tiedä mitä helvettiä täällä vielä vängätään jostain tuulettimien suuntauksista ja siitä et onko kortti yhdellä vai kahdella PCI-E piuhalla kiinni. Se selkeesti a) imee virtaa ihan tarpeeksi ja vetää kellot about sinne minne pitääkin ottaen lämpötilan huomioon ja b) käy silti ihan vitun kuumana vaikka kylki ois auki, kylki auki ei niinkään oo väliä et mihin suuntaan mikäkin tuuletin puhaltaa. Ja sillähän nyt ei tunnetusti ite coren lämpötiloihin oo vaikutusta onks se kortti imemässä virtaa yhdestä vai kahdesta letkusta.
Ja jos ne ruuvitkin on kortissa tiukalla niin ei tähän enää kovinkaan fiksua kaveria tarvita hiffatakseen et mistä se on kiinni. Huono kontakti corelle, oli se sitten siitä et tahnat päin helvettiä tai vaikka sit joku sormikortsu siellä välissä. Vaihtoehtoja edelleen kaks, aukase ite tai laita takuuseen.
![]()
Nvidia RTX 3090 owner finds finger glove inside his Founders Edition card
Netherlands-based Redditor Antony ter Horst (antonyjeweet) bought the RTX 3090 Founders Edition two weeks ago. Strangely, the memory temperatures were hitting 230 degrees Fahrenheit / 110 degrees...www.techspot.com
Joo, olet kyllä oikeassa. Tuo oman kortin 450W powerlimit on kyllä iso ja kulkua on reilusti, mutta jotenkin oon vähän ollut skeptinen siihen alivoltitukseen liittyen niin en ole sitä harrastanut vielä yhtään.. En tiedä pitäiskö antaa mahdollisuusViimeks kun asiaa tutkin niin 2x8-pin korteissa ei vaan yksinkertaisesti oo mahollista päästä yli 350w, hetkellisesti ehkä, mut oma TUF 370w powerlimitistä huolimatta junnaa tohon 350w. Sama oli edellisellä 3080 Gaming OC:lla jossa sama powerlimit.
Mut mitä pidempään asiaa tutkaili niin ei sillä kyllä suorituskyvyn kannalta oo kovinkaan suurta merkitystä. Karkkimarkit toki erikseen. 350w power limitillä pitäis järjestään päästä sinne 2ghz nurkille viimeistään sit sillä vesijäähyllä, ja tosta 2ghz ylöspäin se skaalautuvuus on aika huonoa. Tosi huonoa jos ottaa virrankulutuksen huomioon, muutamat lisäframet +100w virrankulutuksen hinnalla on mun mielestä ainakin aika +-0 pidemmän päälle.
Toki jokanen tavallaan, jos mulla olis 450w powerlimitin kortti niin ottaisin itekkin tottakai löysät irti, mut saattaisin kanssa miettiä tota virrankulutusta jokseenkin. Ei sekään väärin oo et lyö nupit kaakkoon ja imeskelee kaiken virran mikä lähtee ja saa sen muutaman fps lisää. Mut en mä korttia sen takia todellakaan lähtis vaihtamaan.
Jokatapauksessa se alivoltittaminen on paras tapa rutistaa näistä powerlimitvammasista korteista kaikki irti. Omalla tuffilla tais olla non-RTX peleissä 925mV se raja missä vielä piirtää suoraa viivaa coren osalta peleissä, siitä ylöspäin sit lähtee heittelemään. En muista tarkalleen kun tästä on jo niin kauan aikaa kun sen oon säätänyt jiiriin. Noilla 450w powerlimitin korteilla saa sit jo huomattavasti enemmän jännitettä laittaa ja silti piirtää suoraa viivaa coren osalta.
Jos vielä kokeiluintoa riittää, niin testaa ilman PSU shroudia?
Ylikellottamista se alivoltituskin on. Sen tarkotuksena on näitten powerlimitrajotteisten korttien kanssa justiinsa ettiä se piste missä se kortti ei missään skenaariossa hakkaa power limittiin, samalla ollen kuitenkin lähellä sitä limittiä. Sit sille jännitteelle etitään korkeimmat mahdolliset vakaat kellot, naulataan siihen ja kovaa ajoa. Erona tohon perinteiseen afterburnerissa plussan hakkaamiseen on se et jännitteet ja kellot ei sahaa enää mihinkään suuntaan, ja ellen nyt ihan väärin muista niin benchmarkkien tulokset itellä parani jonkinverran.Joo, olet kyllä oikeassa. Tuo oman kortin 450W powerlimit on kyllä iso ja kulkua on reilusti, mutta jotenkin oon vähän ollut skeptinen siihen alivoltitukseen liittyen niin en ole sitä harrastanut vielä yhtään.. En tiedä pitäiskö antaa mahdollisuus
Joo tuohon omaan ei tarvitse ajaa lämpöjä alemmassa, 2x XE480 ja 1x CE420 loopissa. Vedenlämpö 30-34c max ja GPU 43-46c / Memory 58-62c riippuen pelistä. Mietin vaan että millähän volteilla tätä korkeinta MHz lähtee hakemaan yleensä näissä 3080ti 450w? Ja mikä on vakaustesti?Ylikellottamista se alivoltituskin on. Sen tarkotuksena on näitten powerlimitrajotteisten korttien kanssa justiinsa ettiä se piste missä se kortti ei missään skenaariossa hakkaa power limittiin, samalla ollen kuitenkin lähellä sitä limittiä. Sit sille jännitteelle etitään korkeimmat mahdolliset vakaat kellot, naulataan siihen ja kovaa ajoa. Erona tohon perinteiseen afterburnerissa plussan hakkaamiseen on se et jännitteet ja kellot ei sahaa enää mihinkään suuntaan, ja ellen nyt ihan väärin muista niin benchmarkkien tulokset itellä parani jonkinverran.
Porukka on kyllä sitäkin harrastanu et pienellä suorituskyvyn uhrauksella (puhutaan ihan muutamasta prosentista) on sitä jännitettä laskettu johonkin 850/875mv nurkille ja etitty korkeimmat mahdolliset kellot sille. Plussana tossa on se et menetät pari framea (joita et todennäkösesti edes huomaa muuta kuin tuijottamalla sitä FPS lukemaa jossain nurkassa), mut samalla virtaa menee vähemmän ja kortti käy viileempänä. Fiksu ratkasu ainakin siinä vaiheessa jos on joku todella ahdas ja pieni koppa jossa se kortti käy lämpösenä vakiona. Eli just joku ITX buildi.
Joo, olet kyllä oikeassa. Tuo oman kortin 450W powerlimit on kyllä iso ja kulkua on reilusti, mutta jotenkin oon vähän ollut skeptinen siihen alivoltitukseen liittyen niin en ole sitä harrastanut vielä yhtään.. En tiedä pitäiskö antaa mahdollisuus
Joskus ajelin oman näyttiksen "ennätyksiä" huvikseni niin jos oikein muistan, 22100-22300 .. Mutta siitä on tasaiset viivat kaukanaMä ejelin just timespy läpi ja tuli karvan yli 17 000 GPU score TUF 3080 OC kortilla.
Afterburnerilla Core Clock 1875MHz ja 843mV nousi tulos 17 600 ja lämmöt putos noin kolme astetta (67C).
Täysin tasasta viivaa piirteli...pitänee vielä optimoida
edit: 1905MHz ha 843mV tulos nousi vielä vähän... 17 676... ja tasasta viivaa piirteli vieläkin.
Siinä afterburner etusivulla on oikeassa yläkulmassa semmonen Windows Logon kuva niin siitä painat niin aina käynnistäessä on asettamat arvot päällä. Ei tarvitse erikseen siis käynnistää enää sen jälkeenJos tuolla afterburnerilla alivoltittaa kortin, vaatiiko että se burneri on oltava aina kans käynnissä taustalla vai jääkö käyrä kortille muistiin?
Tuo ei toimi jos ei käytä admin tiliä. Itse kysymykseen lisäten, jännitekäyrä pysyy voimassa vaikka afterburnerin sulkee (mutta vain windowsin restarttiin asti)Siinä afterburner etusivulla on oikeassa yläkulmassa semmonen Windows Logon kuva niin siitä painat niin aina käynnistäessä on asettamat arvot päällä. Ei tarvitse erikseen siis käynnistää enää sen jälkeen![]()
Aijaa..Tuo ei toimi jos ei käytä admin tiliä. Itse kysymykseen lisäten, jännitekäyrä pysyy voimassa vaikka afterburnerin sulkee (mutta vain windowsin restarttiin asti)
En ole tiennytkään tätä. Jos olet pääkäyttäjä ja ainut Windows, niin eikö se silloin toimi? Ainakin itselläni.Toimii. Itselläni on koneita sekä että, enkä ole saanut pääasiallisessa koneessani tuota wörkkimään suoraan kirjautumisessa (siinä käytän siis normaalia käyttäjätiliä ja admin on erikseen). Admin puolella toimii toki ihan tavallisesti siinäkinAijaa..En ole tiennytkään tätä. Jos olet pääkäyttäjä ja ainut Windows, niin eikö se silloin toimi? Ainakin itselläni.
Kiitos tästä infosta, en tosiaan tiennyt. Kun olen formatoinut koneen monesti niin sitten asentanut kaikki ohjelmat ym, niin Afterburner asetukset päälle ja täppi vaan Windows logo sieltä niin aina pelannut.Toimii. Itselläni on koneita sekä että, enkä ole saanut pääasiallisessa koneessani tuota wörkkimään suoraan kirjautumisessa (siinä käytän siis normaalia käyttäjätiliä ja admin on erikseen). Admin puolella toimii toki ihan tavallisesti siinäkin
Tulipa tälläinen vastaan kun kahlailin ulkomaan 3080 ti topicia läpi. Onko mielipiteitä/aatoksia suuntaan tai toiseen?
Miten tuo vaikuttaa lämpötiloihin?Jopas on mielenkiintoinen kylläkin. Täytyy huvikseen kokeilla mitä tapahtuu
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.