NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
No tässähän tää tulikin yhdessä lauseessa näppärästi. En tiedä mitä helvettiä täällä vielä vängätään jostain tuulettimien suuntauksista ja siitä et onko kortti yhdellä vai kahdella PCI-E piuhalla kiinni. Se selkeesti a) imee virtaa ihan tarpeeksi ja vetää kellot about sinne minne pitääkin ottaen lämpötilan huomioon ja b) käy silti ihan vitun kuumana vaikka kylki ois auki, kylki auki ei niinkään oo väliä et mihin suuntaan mikäkin tuuletin puhaltaa. Ja sillähän nyt ei tunnetusti ite coren lämpötiloihin oo vaikutusta onks se kortti imemässä virtaa yhdestä vai kahdesta letkusta.

Ja jos ne ruuvitkin on kortissa tiukalla niin ei tähän enää kovinkaan fiksua kaveria tarvita hiffatakseen et mistä se on kiinni. Huono kontakti corelle, oli se sitten siitä et tahnat päin helvettiä tai vaikka sit joku sormikortsu siellä välissä. Vaihtoehtoja edelleen kaks, aukase ite tai laita takuuseen.



Noniin jimmsille ruksailtu mailia.
Päivitän tänne sitten mitä tapahtuu.

Kiitoksia auttaneille :thumbsup:
 
Viimeks kun asiaa tutkin niin 2x8-pin korteissa ei vaan yksinkertaisesti oo mahollista päästä yli 350w, hetkellisesti ehkä, mut oma TUF 370w powerlimitistä huolimatta junnaa tohon 350w. Sama oli edellisellä 3080 Gaming OC:lla jossa sama powerlimit.

Mut mitä pidempään asiaa tutkaili niin ei sillä kyllä suorituskyvyn kannalta oo kovinkaan suurta merkitystä. Karkkimarkit toki erikseen. 350w power limitillä pitäis järjestään päästä sinne 2ghz nurkille viimeistään sit sillä vesijäähyllä, ja tosta 2ghz ylöspäin se skaalautuvuus on aika huonoa. Tosi huonoa jos ottaa virrankulutuksen huomioon, muutamat lisäframet +100w virrankulutuksen hinnalla on mun mielestä ainakin aika +-0 pidemmän päälle.

Toki jokanen tavallaan, jos mulla olis 450w powerlimitin kortti niin ottaisin itekkin tottakai löysät irti, mut saattaisin kanssa miettiä tota virrankulutusta jokseenkin. Ei sekään väärin oo et lyö nupit kaakkoon ja imeskelee kaiken virran mikä lähtee ja saa sen muutaman fps lisää. Mut en mä korttia sen takia todellakaan lähtis vaihtamaan.

Jokatapauksessa se alivoltittaminen on paras tapa rutistaa näistä powerlimitvammasista korteista kaikki irti. Omalla tuffilla tais olla non-RTX peleissä 925mV se raja missä vielä piirtää suoraa viivaa coren osalta peleissä, siitä ylöspäin sit lähtee heittelemään. En muista tarkalleen kun tästä on jo niin kauan aikaa kun sen oon säätänyt jiiriin. Noilla 450w powerlimitin korteilla saa sit jo huomattavasti enemmän jännitettä laittaa ja silti piirtää suoraa viivaa coren osalta.
Joo, olet kyllä oikeassa. Tuo oman kortin 450W powerlimit on kyllä iso ja kulkua on reilusti, mutta jotenkin oon vähän ollut skeptinen siihen alivoltitukseen liittyen niin en ole sitä harrastanut vielä yhtään.. En tiedä pitäiskö antaa mahdollisuus
 
Ruuvit olivat kireällä.
Otin kortin irti ja laitoin nyt sen uudelleen kiinni.
Katson myöhemmin tulokset kun kerkeän.

Tässä kuvaa vielä kotelon sisältä;

IMG_20211212_114225.jpg

Tuulettimet olivat 1000-1200rpm.
Säädän vielä kovemmalle.
Jos vielä kokeiluintoa riittää, niin testaa ilman PSU shroudia?
Tossa on kyllä sen verran väliä, että ihmeitä en odottaisi, mutta eipä sen kokeilukaan kauaa ota.
 
Joo, olet kyllä oikeassa. Tuo oman kortin 450W powerlimit on kyllä iso ja kulkua on reilusti, mutta jotenkin oon vähän ollut skeptinen siihen alivoltitukseen liittyen niin en ole sitä harrastanut vielä yhtään.. En tiedä pitäiskö antaa mahdollisuus
Ylikellottamista se alivoltituskin on. Sen tarkotuksena on näitten powerlimitrajotteisten korttien kanssa justiinsa ettiä se piste missä se kortti ei missään skenaariossa hakkaa power limittiin, samalla ollen kuitenkin lähellä sitä limittiä. Sit sille jännitteelle etitään korkeimmat mahdolliset vakaat kellot, naulataan siihen ja kovaa ajoa. Erona tohon perinteiseen afterburnerissa plussan hakkaamiseen on se et jännitteet ja kellot ei sahaa enää mihinkään suuntaan, ja ellen nyt ihan väärin muista niin benchmarkkien tulokset itellä parani jonkinverran.

Porukka on kyllä sitäkin harrastanu et pienellä suorituskyvyn uhrauksella (puhutaan ihan muutamasta prosentista) on sitä jännitettä laskettu johonkin 850/875mv nurkille ja etitty korkeimmat mahdolliset kellot sille. Plussana tossa on se et menetät pari framea (joita et todennäkösesti edes huomaa muuta kuin tuijottamalla sitä FPS lukemaa jossain nurkassa), mut samalla virtaa menee vähemmän ja kortti käy viileempänä. Fiksu ratkasu ainakin siinä vaiheessa jos on joku todella ahdas ja pieni koppa jossa se kortti käy lämpösenä vakiona. Eli just joku ITX buildi.
 
Ylikellottamista se alivoltituskin on. Sen tarkotuksena on näitten powerlimitrajotteisten korttien kanssa justiinsa ettiä se piste missä se kortti ei missään skenaariossa hakkaa power limittiin, samalla ollen kuitenkin lähellä sitä limittiä. Sit sille jännitteelle etitään korkeimmat mahdolliset vakaat kellot, naulataan siihen ja kovaa ajoa. Erona tohon perinteiseen afterburnerissa plussan hakkaamiseen on se et jännitteet ja kellot ei sahaa enää mihinkään suuntaan, ja ellen nyt ihan väärin muista niin benchmarkkien tulokset itellä parani jonkinverran.

Porukka on kyllä sitäkin harrastanu et pienellä suorituskyvyn uhrauksella (puhutaan ihan muutamasta prosentista) on sitä jännitettä laskettu johonkin 850/875mv nurkille ja etitty korkeimmat mahdolliset kellot sille. Plussana tossa on se et menetät pari framea (joita et todennäkösesti edes huomaa muuta kuin tuijottamalla sitä FPS lukemaa jossain nurkassa), mut samalla virtaa menee vähemmän ja kortti käy viileempänä. Fiksu ratkasu ainakin siinä vaiheessa jos on joku todella ahdas ja pieni koppa jossa se kortti käy lämpösenä vakiona. Eli just joku ITX buildi.
Joo tuohon omaan ei tarvitse ajaa lämpöjä alemmassa, 2x XE480 ja 1x CE420 loopissa. Vedenlämpö 30-34c max ja GPU 43-46c / Memory 58-62c riippuen pelistä. Mietin vaan että millähän volteilla tätä korkeinta MHz lähtee hakemaan yleensä näissä 3080ti 450w? Ja mikä on vakaustesti?
 
Joo, olet kyllä oikeassa. Tuo oman kortin 450W powerlimit on kyllä iso ja kulkua on reilusti, mutta jotenkin oon vähän ollut skeptinen siihen alivoltitukseen liittyen niin en ole sitä harrastanut vielä yhtään.. En tiedä pitäiskö antaa mahdollisuus

Mä ejelin just timespy läpi ja tuli karvan yli 17 000 GPU score TUF 3080 OC kortilla.

Afterburnerilla Core Clock 1875MHz ja 843mV nousi tulos 17 600 ja lämmöt putos noin kolme astetta (67C).

Täysin tasasta viivaa piirteli...pitänee vielä optimoida

edit: 1905MHz ha 843mV tulos nousi vielä vähän... 17 676... ja tasasta viivaa piirteli vieläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Mä ejelin just timespy läpi ja tuli karvan yli 17 000 GPU score TUF 3080 OC kortilla.

Afterburnerilla Core Clock 1875MHz ja 843mV nousi tulos 17 600 ja lämmöt putos noin kolme astetta (67C).

Täysin tasasta viivaa piirteli...pitänee vielä optimoida

edit: 1905MHz ha 843mV tulos nousi vielä vähän... 17 676... ja tasasta viivaa piirteli vieläkin.
Joskus ajelin oman näyttiksen "ennätyksiä" huvikseni niin jos oikein muistan, 22100-22300 .. Mutta siitä on tasaiset viivat kaukana :D
Täytyy kokeilla tuota alivoltti kellotusta jossain vaiheessa kun saan uuden Emolevyn vesille ja kovat putket Custom Loop valmiiksi.
 
Jos tuolla afterburnerilla alivoltittaa kortin, vaatiiko että se burneri on oltava aina kans käynnissä taustalla vai jääkö käyrä kortille muistiin?
 
Jos tuolla afterburnerilla alivoltittaa kortin, vaatiiko että se burneri on oltava aina kans käynnissä taustalla vai jääkö käyrä kortille muistiin?
Siinä afterburner etusivulla on oikeassa yläkulmassa semmonen Windows Logon kuva niin siitä painat niin aina käynnistäessä on asettamat arvot päällä. Ei tarvitse erikseen siis käynnistää enää sen jälkeen :)
 
Siinä afterburner etusivulla on oikeassa yläkulmassa semmonen Windows Logon kuva niin siitä painat niin aina käynnistäessä on asettamat arvot päällä. Ei tarvitse erikseen siis käynnistää enää sen jälkeen :)
Tuo ei toimi jos ei käytä admin tiliä. Itse kysymykseen lisäten, jännitekäyrä pysyy voimassa vaikka afterburnerin sulkee (mutta vain windowsin restarttiin asti)
 
Tuo ei toimi jos ei käytä admin tiliä. Itse kysymykseen lisäten, jännitekäyrä pysyy voimassa vaikka afterburnerin sulkee (mutta vain windowsin restarttiin asti)
Aijaa.. :hmm: En ole tiennytkään tätä. Jos olet pääkäyttäjä ja ainut Windows, niin eikö se silloin toimi? Ainakin itselläni.
 
Aijaa.. :hmm: En ole tiennytkään tätä. Jos olet pääkäyttäjä ja ainut Windows, niin eikö se silloin toimi? Ainakin itselläni.
Toimii. Itselläni on koneita sekä että, enkä ole saanut pääasiallisessa koneessani tuota wörkkimään suoraan kirjautumisessa (siinä käytän siis normaalia käyttäjätiliä ja admin on erikseen). Admin puolella toimii toki ihan tavallisesti siinäkin
 
Toimii. Itselläni on koneita sekä että, enkä ole saanut pääasiallisessa koneessani tuota wörkkimään suoraan kirjautumisessa (siinä käytän siis normaalia käyttäjätiliä ja admin on erikseen). Admin puolella toimii toki ihan tavallisesti siinäkin
Kiitos tästä infosta, en tosiaan tiennyt. Kun olen formatoinut koneen monesti niin sitten asentanut kaikki ohjelmat ym, niin Afterburner asetukset päälle ja täppi vaan Windows logo sieltä niin aina pelannut.
 
Tulipa tälläinen vastaan kun kahlailin ulkomaan 3080 ti topicia läpi. Onko mielipiteitä/aatoksia suuntaan tai toiseen?

 
Itseasiassa tuo millä tavalla tuo lukitsee tuon voltin ja kulkee koko ajan 2.1 kokoajan 1mv, niin eikö tuo ole ihan toimiva tapa?
 
Nopeasti äsken kokeilin omalla 3080ti:llä, 1mv lukitsin ja laitoin sen jälkeen +150 offset niin kieltämättä toimii se. Sitä en tiedä kuinka positiivisesti se vaikuttaa mihinkin, Effective clockin ja GPU clock ero oli 10-20mhz tosiaan vaan. Ainakin Time Spy nopeasti vedettynä ja Port Royal niin pisteet oli hyvät ja average kellot.

Mitä ajatuksia tuo video ja toiminta tapa muille herätti?
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilin kanssa samaa 1V ja +150. MSI 3080 suprim x. Afteburnerin kombustor benchmarkilla kellot näytti n. 2020 ja effective 2002-2010. Eli paljon parempi kun vanha "väärä" tapa mikä videolla oli kans.
Ainoa mikä kummastuttaa on tuo voltagen lukitus. L kirjaimella lukittamalla jossa se keltainen pystyviiva merkkaa valitun voltin , lukittaa myös MHz ja voltin pysyvästi ja kuluttaa idlellä 100 wattia koko ajan enemmän .
Tuo vanha tapa, jolla nostetaan kellot yhdestä pisteestä sinne haluttuun ja jossa käyrä jää valitun voltin kohdalta tasaiseksi viivaksi, ei lukitse MHz ja voltit laskee alemmas muttei haluttua ylemmäs. Esim vedän kellot ylös 1 voltin kohdalta niin maksimivolttimäärä on silloin 1V. Idlellä kulutus tippuu sitten ja myös volttimäärä.

Miten nämä kaksi tapaa saisi jotenkin yhdistettyä?
Sinänsähän kulutus ei paljoa nouse jos 1kwh per 10 h ,mutta onko kortin lämpöihin /tuulettimien toimintaan jotain vaikutusta?
 
Kokeilin kanssa samaa 1V ja +150. MSI 3080 suprim x. Afteburnerin kombustor benchmarkilla kellot näytti n. 2020 ja effective 2002-2010. Eli paljon parempi kun vanha "väärä" tapa mikä videolla oli kans.
Ainoa mikä kummastuttaa on tuo voltagen lukitus. L kirjaimella lukittamalla jossa se keltainen pystyviiva merkkaa valitun voltin , lukittaa myös MHz ja voltin pysyvästi ja kuluttaa idlellä 100 wattia koko ajan enemmän .
Tuo vanha tapa, jolla nostetaan kellot yhdestä pisteestä sinne haluttuun ja jossa käyrä jää valitun voltin kohdalta tasaiseksi viivaksi, ei lukitse MHz ja voltit laskee alemmas muttei haluttua ylemmäs. Esim vedän kellot ylös 1 voltin kohdalta niin maksimivolttimäärä on silloin 1V. Idlellä kulutus tippuu sitten ja myös volttimäärä.

Miten nämä kaksi tapaa saisi jotenkin yhdistettyä?
Sinänsähän kulutus ei paljoa nouse jos 1kwh per 10 h ,mutta onko kortin lämpöihin /tuulettimien toimintaan jotain vaikutusta?
Niin.. Tätä mietin itsekki että idlessä on kulutusta. Mutta paljon paremmin kulkee kieltämättä tolla tavalla. :)
 
Niin.. Tätä mietin itsekki että idlessä on kulutusta. Mutta paljon paremmin kulkee kieltämättä tolla tavalla. :)
Itse käytän Frame chasersilta napattua versiota jossa nostetaan offsetillä koko käyrä ylös ja sitten maalataan kaikki pisteet halutun voltagen oikealta puolelta sifti pohjassa ja vedetään sitten ne alas ja painetaan ok, jolloin tuloksena on paljon tasaisempi käyrä ja kortti pystyy säätämään taajuksia paremmin kuin tuolla väärällä tavalla.
 
Oma 3080 Ti Ventus alivoltitettuna 775mv 1710mhz. Coren lämmöt pysyy n. 70'C pelatessa pitkilläkin sessioilla, tuulettimet 60%. Muistien huippu käy siinä 88-90'C täydellä kuormalla rt-peleissä ainakin. Kotelona Coolermasterin NR200 ja kotelotuulettimia kaksi pohjassa työntämässä viileää ilmaa GPU:lle, yksi kyljessä työntää PSU:lle ja CPU:lle ja kaksi katossa poistaa kuumaa ilmaa ylös. Scythe Mugen 5 PCGH työntää ilmaa ulos kotelosta. Metro Exodus Enhanced Editionin pelailin tuolla alivoltituksella läpi ilman kaatuiluja, ja testailtu myös Control ja Quake 2 RTX. Time Spyssä pisteitä tulee n. 19 600 noilla asetuksilla. Hakkaa silti joissain peleissä paikoitellen powerlimitiä vasten. Ventus on kyllä todella äänekäs korkeammilla tuulettimien kierroksilla, joten mielestäni ilman vesijäähdytyksiä tuo raju alivoltitus kannattaa ottaen 350w powerlimitin huomioon.
 
Itse käytän Frame chasersilta napattua versiota jossa nostetaan offsetillä koko käyrä ylös ja sitten maalataan kaikki pisteet halutun voltagen oikealta puolelta sifti pohjassa ja vedetään sitten ne alas ja painetaan ok, jolloin tuloksena on paljon tasaisempi käyrä ja kortti pystyy säätämään taajuksia paremmin kuin tuolla väärällä tavalla.
Onko heittää linkkiä tms? Ihan mielenkiinnosta haluaisin nähdä sen tavan myös. Vois kokeilla huvikseen tuohon omaan Asus ROG Strix LC OC 3080ti 450w. Ajanut sitä aina melkein vakiona
 
Osaako viisaammat kertoa, että onko Gigabyten 3080 Ti -korteilla Eagle ja Gaming OC sama jäähy? Gigabyten sivuilta vakoiltuna ainakin molemmista löytyy Windforce 3X -jäähy samojen speksien kera eli olettaa voisi, että Eaglessa ei olisi huonompaa jäähyä, vaikka onkin noista kahdesta se low-end-malli?
 
Osaako viisaammat kertoa, että onko Gigabyten 3080 Ti -korteilla Eagle ja Gaming OC sama jäähy? Gigabyten sivuilta vakoiltuna ainakin molemmista löytyy Windforce 3X -jäähy samojen speksien kera eli olettaa voisi, että Eaglessa ei olisi huonompaa jäähyä, vaikka onkin noista kahdesta se low-end-malli?
Techpowerupin sivuilta kun katsoin niin näytti että ehkä tuossa Gamingissä on hivenen isompi jäähytysrivasto.. varma en kyllä ole kun ei korttien painoa meinaa löytyä mistään.
 
Techpowerupin sivuilta kun katsoin niin näytti että ehkä tuossa Gamingissä on hivenen isompi jäähytysrivasto.. varma en kyllä ole kun ei korttien painoa meinaa löytyä mistään.
Ourraid. Gigabyten sivuilta näkyis et molempien korttien mitat olis kans ~identtiset. Gaming OC olisi millin leveämpi / syvempi tai mitä termiä kukakin käyttää (129 v. 128 mm) ja Eagle millin paksumpi (56 vs. 55 mm) eli lieneekö todellista eroa oikeasti.
 
Onko heittää linkkiä tms? Ihan mielenkiinnosta haluaisin nähdä sen tavan myös. Vois kokeilla huvikseen tuohon omaan Asus ROG Strix LC OC 3080ti 450w. Ajanut sitä aina melkein vakiona
tuossa linkki. Katso 15.15 kohdassa missä streami kertoo miten saa vedettyä kaikki pisteet alas samalla kertaa. Muuten löytyy ihan hyvää infoa miksi ei kannata umdervoltata vetämällä vain yhdestä pisteestä ja miten löydät parhaan undervoltin itsellesi.
 
Ourraid. Gigabyten sivuilta näkyis et molempien korttien mitat olis kans ~identtiset. Gaming OC olisi millin leveämpi / syvempi tai mitä termiä kukakin käyttää (129 v. 128 mm) ja Eagle millin paksumpi (56 vs. 55 mm) eli lieneekö todellista eroa oikeasti.
Tuskinpa noissa hirveetä eroo on
 
Riittääkö 550w poweri Rtx 3060/3070-sarjan korteille? Suositus on 750w.
Tämä on väärä lanka GA104-korteille. Käyppä täällä kysäsemässä.

Mites, onko joku saanut sammutettua tuon ärsyttävän RGB-valon tuosta Asuksen 3080ti TUF non-OC:stä? Armoury Crate, AURA tai Corsair iCue pystyneet hommaan.

Entä onko muilla ongelmia muistilämpöjen kanssa? Äkkiä ampaisee muistilämmöt 110, joka on muistaakseni GDDRX6:n throttlausraja. Mietin pitäskö toi kortti avata ja laittaa uudet tahnat ja tyynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Entä onko muilla ongelmia muistilämpöjen kanssa? Äkkiä ampaisee muistilämmöt 110, joka on muistaakseni GDDRX6:n throttlausraja. Mietin pitäskö toi kortti avata ja laittaa uudet tahnat ja tyynyt.

Mitä tehdessä? Jos pelatessa, niin jotain on pielessä. Mun vastaava kortti otti silent-moodissa Quake 2 RTX:ää pelatessa muisteille enimmillään 96 astetta. Ei pitäisi pelikuormalla saada yli sataan asteeseen, jos ei käsin ole vääntänyt tuulettimia tyhjäkäynnille.
 
tuossa linkki. Katso 15.15 kohdassa missä streami kertoo miten saa vedettyä kaikki pisteet alas samalla kertaa. Muuten löytyy ihan hyvää infoa miksi ei kannata umdervoltata vetämällä vain yhdestä pisteestä ja miten löydät parhaan undervoltin itsellesi.

Kiitos. Täytyy perehtyä tänää tuohon kun kerkiän! :)
 
Tulipa tälläinen vastaan kun kahlailin ulkomaan 3080 ti topicia läpi. Onko mielipiteitä/aatoksia suuntaan tai toiseen?


Uhrasin tälle nyt hetken aikaa. Onhan toikin toki toimiva tapa, mut sama mitä useimmat jo huomaskin niin ongelmana on se et virrankulutus nousee idlessäkin kun ne jännitteet on kirjaimellisesti lukittuna siihen tiettyyn arvoon 24/7. Ellei sit AB:n profiileilla kikkaile ja pelatessa ota tota profiilia sit käyttöön, mutta laiskana ihmisenä se on mulle ainakin turhaa säätöä.

Toi volttikäyrällä leikkiminen on edelleenkin ihan validi tapa hoitaa tääkin homma, eli valitsee sen jännitepisteen ja sen jälkeen vetää käyrän suoraks. Plussana on se et sitkun kortti idlaa niin se sit kans idlaa eikä oo naulattuna johonkin tiettyyn jännitteeseen. En oo omakohtasesti testannu onko tossa effective clockeissa kauhean suurta eroa näitten menetelmien välillä, mut tiiän ainakin sen etten idlessä halua mitään ylimäärästä virrankulutusta.

Tarkkasilmäsilmät varmaan kans huomas et toi testikin on ehkä vähän juostenkustu. Volttikäyrän kautta yritettiin 2160Mhz @ 1V kelloja, mut tolla "oikealla" menetelmällä tyydyttiin 2100Mhz @ 1V lukemiin.
 
Uhrasin tälle nyt hetken aikaa. Onhan toikin toki toimiva tapa, mut sama mitä useimmat jo huomaskin niin ongelmana on se et virrankulutus nousee idlessäkin kun ne jännitteet on kirjaimellisesti lukittuna siihen tiettyyn arvoon 24/7. Ellei sit AB:n profiileilla kikkaile ja pelatessa ota tota profiilia sit käyttöön, mutta laiskana ihmisenä se on mulle ainakin turhaa säätöä.

Toi volttikäyrällä leikkiminen on edelleenkin ihan validi tapa hoitaa tääkin homma, eli valitsee sen jännitepisteen ja sen jälkeen vetää käyrän suoraks. Plussana on se et sitkun kortti idlaa niin se sit kans idlaa eikä oo naulattuna johonkin tiettyyn jännitteeseen. En oo omakohtasesti testannu onko tossa effective clockeissa kauhean suurta eroa näitten menetelmien välillä, mut tiiän ainakin sen etten idlessä halua mitään ylimäärästä virrankulutusta.

Tarkkasilmäsilmät varmaan kans huomas et toi testikin on ehkä vähän juostenkustu. Volttikäyrän kautta yritettiin 2160Mhz @ 1V kelloja, mut tolla "oikealla" menetelmällä tyydyttiin 2100Mhz @ 1V lukemiin.
Itsekään en suosittele staattista jännitettä, vaan jokaiselle kellolle olisi syytä olla "riittävä" määrä ilman yliampumista. En näe mitään järkeä pakottaa näytönohjainta johonkin 1000mV:ia 2D tilassa, ellei sillä tarkoituksella tehdä jotain raskasta kiihdytystä.

Jos jotakuta kiinnostaa, signun linkistä löytyy tekemäni opasvideo näiden ylikellottamiseen käyttäen Curve-käyrää.
 
Tuli tossa Eaglesta kyseltyä jo ylempänä, mutta nyt tuli joku itselleni uusi ja hieno ominaisuus vastaan. Koneessani oli aiemmin 6900 xt, kasasin sen uuteen koteloon ja vaihdoin 3080 Ti tilalle. Minulla ei ollut valmiiksi asennettuna mitään Nvidian ajureita / Geforcea tms..

Kone käynnistyi nätisti kertalaakista ja pääsin Windowsiin jollain perunaresoluutiolla (koska ei ollut tosiaan mitään Nvidiaa valmiina). Kävin lataamassa Geforcen ja sieltä ohjelman ehdottaman 1.12 julkaistun ajurin. Laitoin sen asentumaan ja asennuksen lopuksi ruutu meni mustaksi eikä siitä enää toennut. Kokeilin läpi kaikki DP- ja HDMI-portit, asensin emolevyn BIOSsin uudelleen Flashbakkina, kokeilin CMOS-resetin, mutta näytölle ei tullut mitään. Emolevyn (Asus b550-i) QLED jämähtää valkoiseksi eli sekin herjaa näyttistä.

EN vielä ehtinyt vaihtamaan toista korttia tilalle ja kokeilemaan esim. tuota aiempaa 6900 xt. Kun (jos) kone herää toisella kortilla niin käyn varmaan uudelleenasentamassa tuon Nvidian ajurin ja kokeilen uudelleen 3080 Ti. Onko kenellekään käynyt näin / tietääkö miksi näin voi käydä?
 
Tuli tossa Eaglesta kyseltyä jo ylempänä, mutta nyt tuli joku itselleni uusi ja hieno ominaisuus vastaan. Koneessani oli aiemmin 6900 xt, kasasin sen uuteen koteloon ja vaihdoin 3080 Ti tilalle. Minulla ei ollut valmiiksi asennettuna mitään Nvidian ajureita / Geforcea tms..

Kone käynnistyi nätisti kertalaakista ja pääsin Windowsiin jollain perunaresoluutiolla (koska ei ollut tosiaan mitään Nvidiaa valmiina). Kävin lataamassa Geforcen ja sieltä ohjelman ehdottaman 1.12 julkaistun ajurin. Laitoin sen asentumaan ja asennuksen lopuksi ruutu meni mustaksi eikä siitä enää toennut. Kokeilin läpi kaikki DP- ja HDMI-portit, asensin emolevyn BIOSsin uudelleen Flashbakkina, kokeilin CMOS-resetin, mutta näytölle ei tullut mitään. Emolevyn (Asus b550-i) QLED jämähtää valkoiseksi eli sekin herjaa näyttistä.

EN vielä ehtinyt vaihtamaan toista korttia tilalle ja kokeilemaan esim. tuota aiempaa 6900 xt. Kun (jos) kone herää toisella kortilla niin käyn varmaan uudelleenasentamassa tuon Nvidian ajurin ja kokeilen uudelleen 3080 Ti. Onko kenellekään käynyt näin / tietääkö miksi näin voi käydä?
Nvidia sivuilla Display Port päivitys varmaan tarvii tuohon näyttikseen.
 
Nyt olis tarjolla 10 pistettä ja papukaijamerkki:

EVGA 3080 (jimms) on toiminut moitteetta saamisesta tuonne joulukuulle asti. Jopa siis mainatessa. Nykyään nakkaa power save moden päälle eli core 750Mhz ja muistit 5001Mhz. Rebootin lisäksi auttaa laitehallinnasta näytönohjaimen disabloiminen ja hetken päästä enabloiminen. (näyttiksen resetti, ilman winkkarin reboottia) Ja taas on täydet tehot päällä.

Näyttis pcie-2 paikassa 4x nopeudella. Ykköspaikka on varattu ssd raid kortille @ x16 pcie.

Kokeiltua tähän mennessä mitkä ei auttaneet: 4 erit ajurit nVidialta. Kaikkien usb-hubien powersave pois, näyttiksen laittaminen max power modeen, mainauksen ajaksi näyttö 1920x1080@60hz hdr off (ruutu 4k@120h oled hdr), näytön sammutus päälle/pois kokeiltu, muistien XMP-profiili päälle/pois, ripoteltu yksisarvisen jauhettua kiveskarvaa syyläriin.

Powerin vaihdoin takuuseen tuulettimen vian takia eli uusi on käytössä 850W ja näyttis on kytketty molemmilla pcie letkuilla.

Jotain missä voi olla vikaa: Windows 11:

Edition Windows 11 Home Insider Preview
Version Dev
Installed on ‎17.‎12.‎2021
OS build 22523.1000
Experience Windows Feature Experience Pack 1000.22523.1000.0

Näyttiksen lämmöt ok. Toki tuolla on mainattu. Notta ennen kuin avaan ja fiksaan tahnat ja pädit (näitä löytyy ripakopallinen + tietotaitoa) niin haluaisin tietää onko muilla samoja ongelmia. Takuuseen en laita kun saan jonkin LHR kortin tilalle kolmen vuoden päästä.

Kun en saa softalla korjattua niin alkaa tuntua siltä että kohta pääsee EVGA operaatiopöydälle. Mitä on raati mieltä?
 
Nyt olis tarjolla 10 pistettä ja papukaijamerkki:

EVGA 3080 (jimms) on toiminut moitteetta saamisesta tuonne joulukuulle asti. Jopa siis mainatessa. Nykyään nakkaa power save moden päälle eli core 750Mhz ja muistit 5001Mhz. Rebootin lisäksi auttaa laitehallinnasta näytönohjaimen disabloiminen ja hetken päästä enabloiminen. (näyttiksen resetti, ilman winkkarin reboottia) Ja taas on täydet tehot päällä.

Näyttis pcie-2 paikassa 4x nopeudella. Ykköspaikka on varattu ssd raid kortille @ x16 pcie.

Kokeiltua tähän mennessä mitkä ei auttaneet: 4 erit ajurit nVidialta. Kaikkien usb-hubien powersave pois, näyttiksen laittaminen max power modeen, mainauksen ajaksi näyttö 1920x1080@60hz hdr off (ruutu 4k@120h oled hdr), näytön sammutus päälle/pois kokeiltu, muistien XMP-profiili päälle/pois, ripoteltu yksisarvisen jauhettua kiveskarvaa syyläriin.

Powerin vaihdoin takuuseen tuulettimen vian takia eli uusi on käytössä 850W ja näyttis on kytketty molemmilla pcie letkuilla.

Jotain missä voi olla vikaa: Windows 11:

Edition Windows 11 Home Insider Preview
Version Dev
Installed on ‎17.‎12.‎2021
OS build 22523.1000
Experience Windows Feature Experience Pack 1000.22523.1000.0

Näyttiksen lämmöt ok. Toki tuolla on mainattu. Notta ennen kuin avaan ja fiksaan tahnat ja pädit (näitä löytyy ripakopallinen + tietotaitoa) niin haluaisin tietää onko muilla samoja ongelmia. Takuuseen en laita kun saan jonkin LHR kortin tilalle kolmen vuoden päästä.

Kun en saa softalla korjattua niin alkaa tuntua siltä että kohta pääsee EVGA operaatiopöydälle. Mitä on raati mieltä?
Oletko vaihtanut näytönohjaimen tai emolevyn biosia lähiaikoina?
 
Joo. Näyttiksen edes takas, kytkimellä jne. Normal ja boost. Biosseja asennettu vanhaa ja uutta. Huomenna palastelen tuon lootan. Pakko olla rauta ongelma.
 
Tuli tossa Eaglesta kyseltyä jo ylempänä, mutta nyt tuli joku itselleni uusi ja hieno ominaisuus vastaan. Koneessani oli aiemmin 6900 xt, kasasin sen uuteen koteloon ja vaihdoin 3080 Ti tilalle. Minulla ei ollut valmiiksi asennettuna mitään Nvidian ajureita / Geforcea tms..

Kone käynnistyi nätisti kertalaakista ja pääsin Windowsiin jollain perunaresoluutiolla (koska ei ollut tosiaan mitään Nvidiaa valmiina). Kävin lataamassa Geforcen ja sieltä ohjelman ehdottaman 1.12 julkaistun ajurin. Laitoin sen asentumaan ja asennuksen lopuksi ruutu meni mustaksi eikä siitä enää toennut. Kokeilin läpi kaikki DP- ja HDMI-portit, asensin emolevyn BIOSsin uudelleen Flashbakkina, kokeilin CMOS-resetin, mutta näytölle ei tullut mitään. Emolevyn (Asus b550-i) QLED jämähtää valkoiseksi eli sekin herjaa näyttistä.

EN vielä ehtinyt vaihtamaan toista korttia tilalle ja kokeilemaan esim. tuota aiempaa 6900 xt. Kun (jos) kone herää toisella kortilla niin käyn varmaan uudelleenasentamassa tuon Nvidian ajurin ja kokeilen uudelleen 3080 Ti. Onko kenellekään käynyt näin / tietääkö miksi näin voi käydä?
Vedä DDU:lla ihan kaikki ajurit pois. DDU on siitä hyvä et se on sen verran brutaali vehje et se nykäsee kaikki jämätkin suoraan vittuun. Jos ei sillä tokene nii vikana testaisin ihan rehtiä formattia, jos ei senkään jälkeen nii sit on rautaongelma.

Sama ylemmälle kaverille @SiB77
 
Vedä DDU:lla ihan kaikki ajurit pois. DDU on siitä hyvä et se on sen verran brutaali vehje et se nykäsee kaikki jämätkin suoraan vittuun. Jos ei sillä tokene nii vikana testaisin ihan rehtiä formattia, jos ei senkään jälkeen nii sit on rautaongelma.

Sama ylemmälle kaverille @SiB77
Iha noi rajua ei tarvinnu tehä. Vanha gtx 650 kiinni, kaikki toimii, ajurit uusiks ja eagleki pelittää taas :). Nii ja vaihdoin emon biossista pcien 3.0, ku on 3.0 riseri käytössä
 
Iha noi rajua ei tarvinnu tehä. Vanha gtx 650 kiinni, kaikki toimii, ajurit uusiks ja eagleki pelittää taas :). Nii ja vaihdoin emon biossista pcien 3.0, ku on 3.0 riseri käytössä
Oliko sitten BIOS 4.0pcie? Totta tuota en edes ajatellutkaan että riser on 3 ja menee sitten sekaisin tossa kohtaan.
 
Tais olla biossissa "auto" oletuksena
Joo silloin se on ollut 4.0 asetuksella ja 3.0 riserissä roikkuva kortti ei käynnisty. Ne pitää mieluiten aina ensin asettaa manuaalisesti 3.0 tukemaan jos sellaisen riserin tunkee kiinni. Emon kai pitäisi automaattisesti vaihtaa väylä 3.0:n tolla auto asetuksella, mutta mitä omat kokemukset aiheesta on ja mitä olen netistä lukenut niin se ei ihan niin toimi, eli se emo luulee joissain tapauksissa riserin olevan 4.0 tukeva ja yrittää ajaa sitä väylää 4.0:na vaikka riseri tukisi vain 3.0:aa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom