NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 551
Nvidian ohjauspaneelista lukittu framet 117 (120hz TV). Monitorointi näyttää Afterburneris sahaa 16ms ja ~36ms välillä - Vulkanilla. DX12 oli vieläkin huonompi. Peleissä missä pääsee 117fps tuntumaan, frametime on se 7-8ms.

Peleissä pitäisi ~10ms jos fps 100, mutta itselläni on esimerkiksi Dragon Age Inquisitionissa lähellä 20ms. Toki, en tiedä valehteleeko Nvidia Experiencen OSD lukemia, joten kokeilen vielä huomenna RTSSn OSDtä. Mutta ainakin Afterburnerin mukaa frametime tuntuu sahaavan enemmän ja vähemmän, riippuen pelistä.
Jokuhan niissä lukemissa tosiaan mättää, koska ei ole vaan mahdollista, että tasaisella 100FPS:n lukemalla olisi frametimet 20ms. Silloinhan se FPS olisi 50.

Mutta näkyykö/tuntuuko se sahaaminen käytännössä missään? Jos kaikki tuntuu ja näyttää sulavalle, niin turha sitä on liikaa stressata. CPUn ytimien kellot nyt elää näissä nyky prosessoreissa koko ajan muutenkin. Toki jos ihan Idle kellolle pudottelee, niin se ei ole ihan normaalia.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
282
Jokuhan niissä lukemissa tosiaan mättää, koska ei ole vaan mahdollista, että tasaisella 100FPS:n lukemalla olisi frametimet 20ms. Silloinhan se FPS olisi 50.

Mutta näkyykö/tuntuuko se sahaaminen käytännössä missään? Jos kaikki tuntuu ja näyttää sulavalle, niin turha sitä on liikaa stressata. CPUn ytimien kellot nyt elää näissä nyky prosessoreissa koko ajan muutenkin. Toki jos ihan Idle kellolle pudottelee, niin se ei ole ihan normaalia.
Nyt joudun muististani repimään, mutta tuntuu sahaavan ~3800mhz ja ~4700mhz CPU. Pitää huomenna katsella uudelleen tuo homma, tuntuu vain, että RDR2 ei pyöri sulavasti. Kiinnitin vain huomiota, että itsellä on frametime melkein tuplat, kuin pelaajilla YouTubessa.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
282
RivaTuner'lla OSD päälle ja kaikki lukemat näyttävät oikealta. Kokeilla vielä, jos saisi frametime piirturin toimimaan, niin näkisi millaista käyrää piirtää. Palaan taas asialle, jos ja kun ilmenee ongelmia - ja niitä tämä uusi kone tule varmasti tarjoamaan lisää.

Kiitos taas kaikille avusta.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 299
Joo Nvidian overlayn frametime näyttää usein omiaan. Monissa peleissä mullakin 30ms frametime kiinteästi vaikka fps 60, eikä stutteroi. Sitten yli 100fps näyttää taas oikein. Ja keskimääräinen FPS näyttää ihan oikeaa.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
282
Joo Nvidian overlayn frametime näyttää usein omiaan. Monissa peleissä mullakin 30ms frametime kiinteästi vaikka fps 60, eikä stutteroi. Sitten yli 100fps näyttää taas oikein. Ja keskimääräinen FPS näyttää ihan oikeaa.
Aaa, no hyvä kuulla. Kattelinkin YouTubessa kun joku pelasi RDR2'sta (Nvidian OSD'n kanssa), joku reilu 70fps'llä ja render latency yli 20ms ja välillä näytti nollaa. RTSS näyttää siltä kun pitääkin, Doom Eternal piirtää lähes luotisuoraa viivaa. Aika kiva kun voi natiivilla 4k'lla pelata 116fps keskiarvolla ja RT päällä.

Nvidian OSD näytti RDR2'ssa DX12, 70fps'llä yli 60ms.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 391
Jaahas tuli hommattua amazonista Evga 3080ti ftw3 ultra, avattu pakkaus ja täydet takuut sai Evgalle ku rekisteröi.
Tuli vähän ilmalla kokeiltua kulkuja ja näyttäis olevan aika huono tuuri pii-lotossa, muistit menee just ja just +500 ja core max 150 :rolleyes:
Lämmöt ei tunnu olevan ongelma, kun jos kippaa niin mitkään lämmöt ei ehdi nousta edes 60asteeseen.
Power limittiä kun säätää 100->113, niin haukkaa sen 420-430w testistä riippuen, vähän epätaisesti 3 eri 8pinniseltä, mut ei mielestäni pahasti tai ykskään ei mene reilusti 150w yli.

Alan ymmärtää miksi on "avattu pakkaus", eli kokeiltu varmaan ja mietin kyllä itsekkin että pistänkö palautukseen kortin kun noin huono binni :notworthy:
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 391
No paljonko se boostaa? Sanoisin että alivolttia ja kovaa ajoa.
Ei juuri mihinkään, core buustaa sinne 2040-2050 max, jos menee ylemmäs niin kippaa..
Alivoltit kokeilematta, mutta oli tarkoitus laittaa vesille tämä mut tuskin kun ei se vesilläkään varmaan buustaa sen paremmin jos maximit piirillä on 2050..

Edit: Miksi alivoltittaisi kun lämmöt ei ongelma, vaan piirin kulku?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
387
100-150mhz sinne tänne? Vai onko joku saanut kellot oikeasti johonkin 2300-2400mhz? Ei näy käytännön suorituskyvyssä. Vai pitääkö vaan buustata enemmän kuin kaverilla? Ehkä sitten vaihtorumba on aiheellista, mutta jos pelaaminen on tarkoituksena niin turhaa vaivaa sen kun nauttii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 142
Normaalin kuuloisia lukemia. Aika marginaalinenhan se kellotuksella saatava hyöty näissä on. Itse olen samaa mieltä, että pelaa vaan menemään.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 391
En tiedä 2300-2400mhz lukemista, ainakaan ilmalla..
Oma Gigabyten 3080 turbo buustas 2200mhz paremmalle puolelle, niin hieman pettymykseltä tämä ti tuntuu kun muistitkaan ei kulje mihinkään, vaikka kortti kulkee ilmalla toki reilusti paremmin kuin 3080 turbo vesillä..
Tämä evgan kortti valikoitui osittain sen takia että tätä voisi kellotella kun powerlimittiäkin on 400-450W, en ihan tyytyväinen ole :x3:
Yksilöitähän nämä aina on.
 
Liittynyt
26.12.2020
Viestejä
463
En tiedä 2300-2400mhz lukemista, ainakaan ilmalla..
Oma Gigabyten 3080 turbo buustas 2200mhz paremmalle puolelle, niin hieman pettymykseltä tämä ti tuntuu kun muistitkaan ei kulje mihinkään, vaikka kortti kulkee ilmalla toki reilusti paremmin kuin 3080 turbo vesillä..
Tämä evgan kortti valikoitui osittain sen takia että tätä voisi kellotella kun powerlimittiäkin on 400-450W, en ihan tyytyväinen ole :x3:
Yksilöitähän nämä aina on.
Mutta eikös nuo "heikommat" mallit muutenkin boostaa piirin osalta korkeammalle? Ainakin olen tätä ihmetellyt oman rog strix 3080 oc vs rog strix 3090 oc välillä? Sama se on kun niiden speksejä katsoo, niin korkeammat kellot leikatumassa piirissä. Ei tämä mielestäni kerro mitenkään huonosta silicon lotterysta. Eri asia jos vertaisit kahta eri 3080ti piiriä keskenään.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Itsekkään en ole koskaan perustanut näyttiksen kellottelusta, varsinkaan kun usein on sattunut hommattua oc-malli eikä niissä koskaan ole ollut paljoa kellotusvaraa mitä Afterburnerilla on tullut kokeiltua. Tehdastiukka on helppo heittää koneeseen ja mennä sitten sillä vaan eikä murehtia kortin "alisuorittamista".

Ostin hiljattain 3080 Ti:n. Hirveästi en ole vielä ehtinyt pelailla, mutta eilen rentouduin ja päätin kokeilla vanhoja suosikkipelejä kuten Wreckfestiä ja yllätyin millaisen buustin frame pacing sai tuosta kortista (1440p/144hz), vaikka kaiken järjen mukaan 3080 Ti pitäisi olla ihan täysi overkill tuolle pelille, kun melkein jo vanha 1080 Ti sitä tavallaan oli kyseiselle pelille. Oli ihan hemmetin paljon smoothimpi kokemus 3080 Ti kuin 1080 Ti. Tuli jopa voitettua muutama online skaba mitä ei tapahdu tämän sedän kohdalla kovinkaan usein. Sattumaa ehkä, mutta onhan siinä logiikkaa että sulavampi frame timing parantaa pelaamisen tasoakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 060
Mutta eikös nuo "heikommat" mallit muutenkin boostaa piirin osalta korkeammalle? Ainakin olen tätä ihmetellyt oman rog strix 3080 oc vs rog strix 3090 oc välillä? Sama se on kun niiden speksejä katsoo, niin korkeammat kellot leikatumassa piirissä. Ei tämä mielestäni kerro mitenkään huonosta silicon lotterysta. Eri asia jos vertaisit kahta eri 3080ti piiriä keskenään.
Juu vähemmän ytimiä mutta korkeammat kellot.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
163
Itsekkään en ole koskaan perustanut näyttiksen kellottelusta, varsinkaan kun usein on sattunut hommattua oc-malli eikä niissä koskaan ole ollut paljoa kellotusvaraa mitä Afterburnerilla on tullut kokeiltua. Tehdastiukka on helppo heittää koneeseen ja mennä sitten sillä vaan eikä murehtia kortin "alisuorittamista".

Ostin hiljattain 3080 Ti:n. Hirveästi en ole vielä ehtinyt pelailla, mutta eilen rentouduin ja päätin kokeilla vanhoja suosikkipelejä kuten Wreckfestiä ja yllätyin millaisen buustin frame pacing sai tuosta kortista (1440p/144hz), vaikka kaiken järjen mukaan 3080 Ti pitäisi olla ihan täysi overkill tuolle pelille, kun melkein jo vanha 1080 Ti sitä tavallaan oli kyseiselle pelille. Oli ihan hemmetin paljon smoothimpi kokemus 3080 Ti kuin 1080 Ti. Tuli jopa voitettua muutama online skaba mitä ei tapahdu tämän sedän kohdalla kovinkaan usein. Sattumaa ehkä, mutta onhan siinä logiikkaa että sulavampi frame timing parantaa pelaamisen tasoakin.
Mitenkäs se sun zotacci on rullannu, onko coil whinejä sun mallissa?
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Mitenkäs se sun zotacci on rullannu, onko coil whinejä sun mallissa?
Oisinko kerran pienen whinen tähän mennessä kuullut. Ihan tyytyväinen olen kuitenkin toistaiseksi ollut. Amp Holo extreme on selvästi zotacin mainetta parempi, on sekä hiljainen että viileä. Korkeampaa lämpöä kuin 71c en ole vielä tähän mennessä nähnyt mitä HWMonitor taustalla ollut auki. Amp Holo on ihan pätevä jäähy tuossa kyllä. On sekä paksumpi että leveämpi ihan fyysisestikin kuin Trinity-mallin jäähy. Kellottelua en ole vielä kokeillut ollenkaan, mutta tuo Extreme lienee binnattu aikalailla tappiin. Ulkoisesti kortti ei oikein miellytä. Tuo vihreästä viininpunaiseen menevä liukuväri "hologrammi" kyljessä on minusta ruma, eikä leditkään erityisen tyylikkäitä ole.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
163
Oisinko kerran pienen whinen tähän mennessä kuullut. Ihan tyytyväinen olen kuitenkin toistaiseksi ollut. Amp Holo extreme on selvästi zotacin mainetta parempi, on sekä hiljainen että viileä. Korkeampaa lämpöä kuin 71c en ole vielä tähän mennessä nähnyt mitä HWMonitor taustalla ollut auki. Amp Holo on ihan pätevä jäähy tuossa kyllä. On sekä paksumpi että leveämpi ihan fyysisestikin kuin Trinity-mallin jäähy. Kellottelua en ole vielä kokeillut ollenkaan, mutta tuo Extreme lienee binnattu aikalailla tappiin. Ulkoisesti kortti ei oikein miellytä. Tuo vihreästä viininpunaiseen menevä liukuväri "hologrammi" kyljessä on minusta ruma, eikä leditkään erityisen tyylikkäitä ole.
Itellä se liukuvärjätty kylki ei onneks näy ku kone on päällä on sen verta tumma lasi kopassa.
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 012
Mulla on i5 12600k ja olis tarkotus ostella rtx 3080 1440p pelailuun. Onko tuossa pullonkaulaa prosessorin osalta?
Ei ole. Ainahan sitä saa pari prosentin-pari suorityskykyä lisää paremmalla prosessorilla, mutta ei tuo pullonkaula ole mitenkään.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
163
Mulla on i5 12600k ja olis tarkotus ostella rtx 3080 1440p pelailuun. Onko tuossa pullonkaulaa prosessorin osalta?
Ei oo itellä on sama prossu ja 3080 ti. techin 12600k testi artikkelissa oli kokoonpanossa käytössä 3080 ti ja pelaa erinomasesti yhtee, joten pelaa kyllä 3080:lakin.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Tuli pari tuntia tuhrattua uuden ajurin kanssa. Käytän tosin vain puhdistettuja versioita eli joista on poistettu telemetria yms. vaklailu tiedot ajureista eli sitä merkitsee noin mun testeissä käyttämäni "Clean" tekstit. Postasin testini alunperin toisaalle ulkomaille koska tämän sivuston XXX modet ovat mitä ovat ja infoan ennemmin asiallisia forumeita ulkomailla (kuten olen tehnyt) kuin IO-T... joka antaa bannit kun kuittailin liian leveistä bemmien kumeista tai Muron aikaan sain bannit kun postasin hymyilevän hymiön... Eli taattua Sampsan forumeiden laatua jonka tietää sadat käyttäjät............

No mutta tämän kerran, meille vanhan liiton 3000 sarjan käyttäjille menköön tännekkin, nahka-takkimiehen (sen alkuperäisen) armosta:

CLEAN 517.48
3dMark Time Spy : 19017 (best of 2 runs)
3dMark Port Royal : 12331 (best of 2 runs)

CyberPunk2077 1080p /w my custom settings: 55-105-138fps
CyberPunk2077 1080p /w my custom settings 2nd run: 58-107-134fps

CyberPunk2077 4K /w my custom settings: 33-69-99fps
CyberPunk2077 4K /w my custom settings, 2nd run: 50-69-94fps

Shadow o.t. Tomb Raider: 4K Highest, DLSS Perf.: AVG. 149fps
Shadow o.t. Tomb Raider: 4K Highest, DLSS Perf, 2nd run: AVG. 148fps

World War Z : Ultra, 4K, Vulcan : 115-132-171fps
World War Z : Ultra, 4K, Vulcan, 2nd run: 116-132-170fps

CLEAN 522.25
3dMark Time Spy : 19151 (best of 2 runs)
3dMark Port Royal : 12378 (best of 2 runs)

CyberPunk2077 1080p /w my custom settings: 49-107-138fps
CyberPunk2077 1080p /w my custom settings 2nd run: 57-106-135fps

CyberPunk2077 4K /w my custom settings: 49-73-94fps
CyberPunk2077 4K /w my custom settings, 2nd run: 55-73-96fps

Shadow o.t. Tomb Raider: 4K Highest, DLSS Perf.: AVG. 148fps
Shadow o.t. Tomb Raider: 4K Highest, DLSS Perf, 2nd run: AVG. 148fps

World War Z : Ultra, 4K, Vulcan : 116-133-171fps
World War Z : Ultra, 4K, Vulcan, 2nd run: 116-132-172fps
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
761
Tarkastakaa muutkin uusien ajurien käyttäjät onko teillä samaa bugia windows 11.
Task Manager auki ja sieltä desktop window manager. Mulla pyöri GPU usage em. prosessilla 60-100% välissä vaikka kone oli idlenä.
Enkä näemmä ollut ainoa, kun rupesin googlettelemaan.
Piti laittaa vanhemmat ajurit takaisin, eikä bugi ole toistaiseksi ainakaan uusinut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
10 987
Tuli pari tuntia tuhrattua uuden ajurin kanssa. Käytän tosin vain puhdistettuja versioita eli joista on poistettu telemetria yms. vaklailu tiedot ajureista eli sitä merkitsee noin mun testeissä käyttämäni "Clean" tekstit.
Käytät siis jonkun kolmannen osapuolen rikkomia versioita ajureista kun kuvittelet, että on parempi luottaa johonkin tuntemattomaan internetin aktivistihakkeriin kuin nVidiaan?

Vai itse aloit sorkkimaan ja poistelemaan ajureista osia?

Ei sitten päähän juolahtanut, että sitä telemetriadataa voidaan tarvia esim. siihen, että ajurit saa näyttiksestä kaiken oleellisen tiedon jonka perusteella säädellä sen toimintaa?
 
Viimeksi muokattu:

Kleimo

Töysäläinen
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
575
Tarkastakaa muutkin uusien ajurien käyttäjät onko teillä samaa bugia windows 11.
Task Manager auki ja sieltä desktop window manager. Mulla pyöri GPU usage em. prosessilla 60-100% välissä vaikka kone oli idlenä.
Enkä näemmä ollut ainoa, kun rupesin googlettelemaan.
Piti laittaa vanhemmat ajurit takaisin, eikä bugi ole toistaiseksi ainakaan uusinut.
Täällä hyppii idlessä 0-10%
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
906
Tarkastakaa muutkin uusien ajurien käyttäjät onko teillä samaa bugia windows 11.
Task Manager auki ja sieltä desktop window manager. Mulla pyöri GPU usage em. prosessilla 60-100% välissä vaikka kone oli idlenä.
Enkä näemmä ollut ainoa, kun rupesin googlettelemaan.
Piti laittaa vanhemmat ajurit takaisin, eikä bugi ole toistaiseksi ainakaan uusinut.
Mulla kanssa näyttää taskmanager 60-100% idlessä. Afterburner kuitenkin näyttää 0-1%. Joten veikkaisin jotain bugia tms.
 
Liittynyt
20.09.2017
Viestejä
69
Tarkastakaa muutkin uusien ajurien käyttäjät onko teillä samaa bugia windows 11.
Task Manager auki ja sieltä desktop window manager. Mulla pyöri GPU usage em. prosessilla 60-100% välissä vaikka kone oli idlenä.
Enkä näemmä ollut ainoa, kun rupesin googlettelemaan.
Piti laittaa vanhemmat ajurit takaisin, eikä bugi ole toistaiseksi ainakaan uusinut.

Mulla sama, Task Manager näyttää 87-100% mutta bugaa koska HWiNFO64 näyttää 0-1%.

Mutta olen tyytyväinen koska sain vihdoin Time Spyn menemään alivoltitetulla 3080ti:llä 19810 -> 20264 pisteeseen.
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
974
Mulla sama, Task Manager näyttää 87-100% mutta bugaa koska HWiNFO64 näyttää 0-1%.

Mutta olen tyytyväinen koska sain vihdoin Time Spyn menemään alivoltitetulla 3080ti:llä 19810 -> 20264 pisteeseen.
Redditissä joku väitti että jos ottaa hardware gpu scheduling pois päältä tuo bugi korjaantuisi.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Käytät siis jonkun kolmannen osapuolen rikkomia versioita ajureista kun kuvittelet, että on parempi luottaa johonkin tuntemattomaan internetin aktivistihakkeriin kuin nVidiaan?

Vai itse aloit sorkkimaan ja poistelemaan ajureista osia?

Ei sitten päähän juolahtanut, että sitä telemetriadataa voidaan tarvia esim. siihen, että ajurit saa näyttiksestä kaiken oleellisen tiedon jonka perusteella säädellä sen toimintaa?
Ajureille on työkalu eli aivan kuten nVidiakin itse kasaa asennuspakettinsa ennen julkaisua: laitetaan vaikka tuo uusi grafiikka ajuri, toi edellinen physX ajuriversio eikä tätä beta testausvaiheessa olevaa versiota, sitten HDaudio ajurit, usbc, cpl, xperseilyt, datan seurannat päälle yms. ja ohjelma tekee osioistansa valmiin asennuspaketin joka julkaistaan sitten.

Ohjelmalla pystyy tuosta vaan rasti ruutuun periaatteella poistamaan turhia ominaisuuksia ajureista.

En ole itse kokeillut kun tulee aina valmiiksi uudet turhasta roinasta puhdistettu ajuri paketti, kuvia olen katsellut työkalusta ai että tuollein. Työkalun saa itsekkin ladattua jos haluaisi.

Jos haluaa lisätä tai poistaa tuon tai tämän turhakkeen ottaa rastin pois ohjelmalla ja se tekee siitä WHQL tai nykyään DCH ajureistasi samanlaisen valmiin ja alkuperäisen asennuspaketin joka vain asennetaan normaalisti.

Clean ajurit toimivat ihan samalla lailla kuin muokkaamattomat alkuperäiset.

Ei vaikuta xxxkan vertaa johonkin ajureiden tai kortin toimintaan.

Käyttämässäni ajureissa vain tarvittavat osiot: Graphics Driver+PhysX+USB-C ja NCP.

Voisin kyllä poistaa USBnkin kun kun sitä ei taida kortissani olla, edellisessä 2080Ti oli toi C-versio.

Poistettu turhat Audio osuudet ja noi aiheettomat tietojen lähetykset yms. turhakkeet. Ja toi xPerience turhake.

Varoituksen sana vielä että puhdistetut ajurit poistavat mahdollista stutteria/mikrostutteria kun vähentävät ajureista tulevia lagi-piikkejä OS:ssä jos vaikka seurailee latency checkerillä tjsp. kun
dataa ei enää satunnaisesti lähetetä nahkatakki miehelle, voi aiheuttaa myös pientä nettiviivettä kun ajurit lähettää pienen kerätyn tietopaketin nVidian servereille osoitteeseen X, kiitos *****waren jotka ovat ajureissa.

Eli ÄLÄ KÄYTÄ tuollaisia ajureita. LaDex myös (Edit. +Lacsative), pysykää kaukana noista ajureista.
 
Viimeksi muokattu:

Torz

Premium-jäsen
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
328
Tarkastakaa muutkin uusien ajurien käyttäjät onko teillä samaa bugia windows 11.
Task Manager auki ja sieltä desktop window manager. Mulla pyöri GPU usage em. prosessilla 60-100% välissä vaikka kone oli idlenä.
Enkä näemmä ollut ainoa, kun rupesin googlettelemaan.
Piti laittaa vanhemmat ajurit takaisin, eikä bugi ole toistaiseksi ainakaan uusinut.
Sama täällä Windows 10:llä. Ja tehoa kuluu 140W idlenä afterburnerin mukaan, vaikka usage onkin 0%. Lämmöt ja kellot ovat siis korkealla kuitenkin eli jotain se tekee :think:
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
690
Sama täällä Windows 10:llä. Ja tehoa kuluu 140W idlenä afterburnerin mukaan, vaikka usage onkin 0%. Lämmöt ja kellot ovat siis korkealla kuitenkin eli jotain se tekee :think:
Niin eikö tuo ookaan vaan visuaalinen bugi? Itsellä ei kyllä vaikuta mihinkään vaikka usage näyttäskin isoja % lukuja. Tehonkulutus ihan normaali silti eikä lämmöt nouse.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 299
Ajureille on työkalu eli aivan kuten nVidiakin itse kasaa asennuspakettinsa ennen julkaisua: laitetaan vaikka tuo uusi grafiikka ajuri, toi edellinen physX ajuriversio eikä tätä beta testausvaiheessa olevaa versiota, sitten HDaudio ajurit, usbc, cpl, xperseilyt, datan seurannat päälle yms. ja ohjelma tekee osioistansa valmiin asennuspaketin joka julkaistaan sitten.

Ohjelmalla pystyy tuosta vaan rasti ruutuun periaatteella poistamaan turhia ominaisuuksia ajureista.
Mikä ja kenen tekemä ohjelma / työkalu tuo siis tarkalleen on?
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
805
Ajureille on työkalu eli aivan kuten nVidiakin itse kasaa asennuspakettinsa ennen julkaisua:
Ilmeisesti tarkoitit NVSlimmeriä kun ei taida muuta olla. Onhan tuo ollut jo 4 vuotta saatavilla eikä kukaan ole troijalaista saanut / kenenkään pankkitiliä tyhjentänyt. Täällä on toiminut niin kuin pitääkin...
Amd:lle on vastaava RadeonSoftwareSlimmer jota myös olen käyttänyt.
 

Liitteet

Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 299
Kiitos! Ja onko @Hiikeri tai muilla jotain oikeaa näyttöä, että Nvidian ajureiden "härpäkkeet" nostaisi latenssia, aiheuttaisi FPS-droppeja tms.?

Jos noin on, niin voisi kokeillakkin tuota. Joku datan kalastelu ei kiinnosta, sitä tekee suunnilleen jokainen nettisivu oletuksena, ja omassa netissä on kaistaa tarpeeksi asti.

Geforce Experience on aika turha edistyneille käyttäjille, mutta tarjoaa Freestylen, jolla tykkään muokata pelien grafiikoita pintapuolisesti haluamaani suuntaan. Reshade on samantyyppinen, mutta kömpelömpi käyttää.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 438
Pakko tulla kertomaan oma eilinen "huolto" omalle 3080ti strix oc lc kortille. EK Vector blokilla + backplate ja omilla tyynyillä. Porukka paljon haukkunut näitä omia tyynyjä ja nyt on pakko todeta sama..

Vuoden siis ollut vain kiinni ja olivat menneet aivan kivikovaksi, ei se nyt mielestäni tässä ajassa voi mennä niin kovaksi vai onko joku niin hieno ominaisuus? :D

Lämmöt eivät siis viittaa mihinkään, vaikka korttia on ajettu yli 500-600w paljon: 40-46c core / 58-64c memory / 60-62c hotspot .
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 008
Pakko tulla kertomaan oma eilinen "huolto" omalle 3080ti strix oc lc kortille. EK Vector blokilla + backplate ja omilla tyynyillä. Porukka paljon haukkunut näitä omia tyynyjä ja nyt on pakko todeta sama..

Vuoden siis ollut vain kiinni ja olivat menneet aivan kivikovaksi, ei se nyt mielestäni tässä ajassa voi mennä niin kovaksi vai onko joku niin hieno ominaisuus? :D

Lämmöt eivät siis viittaa mihinkään, vaikka korttia on ajettu yli 500-600w paljon: 40-46c core / 58-64c memory / 60-62c hotspot .
Onko tuosta jotain haittaa että kovettuvat ajan kanssa jos kerran lämmönsiirtokyky pysyy hyvänä?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 763
Pakko tulla kertomaan oma eilinen "huolto" omalle 3080ti strix oc lc kortille. EK Vector blokilla + backplate ja omilla tyynyillä. Porukka paljon haukkunut näitä omia tyynyjä ja nyt on pakko todeta sama..

Vuoden siis ollut vain kiinni ja olivat menneet aivan kivikovaksi, ei se nyt mielestäni tässä ajassa voi mennä niin kovaksi vai onko joku niin hieno ominaisuus? :D

Lämmöt eivät siis viittaa mihinkään, vaikka korttia on ajettu yli 500-600w paljon: 40-46c core / 58-64c memory / 60-62c hotspot .
Kovuudesta en tiedä, mutta noista lämmöistä päätellen tyynyt toimivat kuitenkin erinomaisesti. Uudelleen kasatessa lämpöjä ei varmaankaan enää yhtä hyviksi saa, jos tyynyt tosiaan ovat kovettuneet
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 438
Kovuudesta en tiedä, mutta noista lämmöistä päätellen tyynyt toimivat kuitenkin erinomaisesti. Uudelleen kasatessa lämpöjä ei varmaankaan enää yhtä hyviksi saa, jos tyynyt tosiaan ovat kovettuneet
Tänään saan kasattua Arctic tyynyillä kortin valmiiksi kun saan Datatronicista loput, saa nähdä onko eroa. Epäilen kyllä että asettuvat ihan samoihin, Corella oli tahnana Krynoaut Extreme jo viimeksi ja myös nyt laitan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 653
Tänään saan kasattua Arctic tyynyillä kortin valmiiksi kun saan Datatronicista loput, saa nähdä onko eroa. Epäilen kyllä että asettuvat ihan samoihin, Corella oli tahnana Krynoaut Extreme jo viimeksi ja myös nyt laitan.
3080 kortilla ehdoton maksimi Arcticin tyynyillä muisteille on ollu se 68c. Pelikäytössä ei sit lähellekkään tuota. Jos siis kyse nyt niistä sinisistä tyynyistä, ne on mulla ollu jo puoltoistavuotta tuolla kortin välissä ilman et lämpötiloissa on näkyny minkäänlaista muutosta, mut en toisaalta oo korttiakaan purkanu. Tosin enpä kyllä purakkaan ennenku on lämpöjen puolesta tarve, mut tälleen yleisesti ottaen ihan päteviä tyynyjä ovat, ei toki markkinoiden kärkeä mut niistä +10w/mk sit saakin jo maksaa niin paljon et en nää järkeä, etenkin kun viileempänä noi muistit käy kun millään muulla vakiojäähyllä.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 391
Tänään saan kasattua Arctic tyynyillä kortin valmiiksi kun saan Datatronicista loput, saa nähdä onko eroa. Epäilen kyllä että asettuvat ihan samoihin, Corella oli tahnana Krynoaut Extreme jo viimeksi ja myös nyt laitan.
Parissa aiemmassa kortissa (5700xt&2080ti) oli articin tyynyjä, toimivat hyvin ainakin sen vuoden pari ja varmaan pidempäänkin, eivätkä kusseet alleen kuten jotkut :thumbsup:
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 438
Parissa aiemmassa kortissa (5700xt&2080ti) oli articin tyynyjä, toimivat hyvin ainakin sen vuoden pari ja varmaan pidempäänkin, eivätkä kusseet alleen kuten jotkut :thumbsup:
Joo, huomasin että EK tyyny oli jättänyt jotkut "rasva" läntit kun revin ne irti.

3080 kortilla ehdoton maksimi Arcticin tyynyillä muisteille on ollu se 68c. Pelikäytössä ei sit lähellekkään tuota. Jos siis kyse nyt niistä sinisistä tyynyistä, ne on mulla ollu jo puoltoistavuotta tuolla kortin välissä ilman et lämpötiloissa on näkyny minkäänlaista muutosta, mut en toisaalta oo korttiakaan purkanu. Tosin enpä kyllä purakkaan ennenku on lämpöjen puolesta tarve, mut tälleen yleisesti ottaen ihan päteviä tyynyjä ovat, ei toki markkinoiden kärkeä mut niistä +10w/mk sit saakin jo maksaa niin paljon et en nää järkeä, etenkin kun viileempänä noi muistit käy kun millään muulla vakiojäähyllä.
No nyt on testattu pari tuntia pelaamista, Core lämmöt ainakin nyt oli jo tippunut 2-3c, Memory myös 2-3c ja Hotspot en niin katsellut kun se on matala ollut koko ajan muutenkin. Loopissahan on ilmaa vielä reilusti että voi olla ajan kanssa vielä muuttuu ehkä alemmas.. Oli kyllä vaivan arvoinen temppu samalla vaihtaa nuo tyynyt ja tahnat. Kun tuli laitettua tuo Thermal Grizzly Contact Frame tähän 12900K.

Oli jo pelkästään hyvää materiaalia käsitellä. Jonkin aikaa sitten jo käytin noihin omiin DDR5 kampoihin kun tuli laitettua vedelle ne.
 
Liittynyt
15.10.2022
Viestejä
632
Näitä kortteja alkaa olla aika paljon käytettynä myynnissä. Louhintakäyttö sinällään no no, mutta onko yhtä vältettävä jos kortti on ollut vesijäähdytettynä aina?
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 438
Näitä kortteja alkaa olla aika paljon käytettynä myynnissä. Louhintakäyttö sinällään no no, mutta onko yhtä vältettävä jos kortti on ollut vesijäähdytettynä aina?
Päinvastoin, vesijäähdyttetty kortti on mielestäni parempi koska käynyt viileämpänä ja tietää että on vaihdettu paremmat tyynyt ja todennäköisesti kontatki on parempi kun alkuperäisessä. :) Takuu luonnollisesti menee yleensä jos korttiin on vaihdettu tyynyt tai vesiblokki ilmajäähdyn tilalle. Näin itse ajattelen.
 
Liittynyt
15.10.2022
Viestejä
632
Näin jotenkin itse ajattelisin kanssa, että lämpöjen osalta tilanne parempi kuin ilmajäähdytteisissä. Rasitus on sitten toinen asia, on vähän eri asia jos joku pelaa 12h päivässä sisältäen tauot verrattuna 24/7 louhimiseen. Tietysti tuossakin on lämpöjen ja kuorman vakaus plussana. Tehdasblokilla varustettu kortti olisi varmaan paras, kun siinä sitten olisi takuu käytännössä voimassa. Louhiminen tietty ehdoissa kielletty, mutta ehdot on ehtoja?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 382
Viestejä
4 146 681
Jäsenet
70 247
Uusin jäsen
muhkunen

Hinta.fi

Ylös Bottom