NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 391
Nuo kupari shimmit kävivät mielessä aiemmin, mutta aattelin etten nyt ala säätämään niiden kanssa vaan menen tuttua ja turvallista lämpötyyny polkua kuten muillakin korteilla :x3:
Hyvin olisi voinut kyllä shimmejä kokeilla ja voisinkin niitä tilata seuraavaan kertaan valmiiksi.
Nyt tosiaan ne Bykskin omat tyynyt ja aika paljon muuttui lämmöt, sama superposition ajo ja kortti vakio asetuksilla.

3080.PNG

Oli tiedossakin että tämä puskee lämpöä enemmän kuin 2080ti, täytyy peli lämpöjä ja stressi testiä kokeilla :)
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 764
Voisiko joku ystävällinen uppia Gigabyte 3080 ti gaming:n silent biosia? Ostin tuollaisen kortin tehdaskorjattuna, mutta molemmilla puolilla kytkintä on OC bios...

Edit. Vai onko tässä jokin juju mitä en tajua? Silent biosilla pitäisi olla tuulettimet pienemällä ja siten vähemmän ääntä, mutta enempi lämpöjä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 653
Voisiko joku ystävällinen uppia Gigabyte 3080 ti gaming:n silent biosia? Ostin tuollaisen kortin tehdaskorjattuna, mutta molemmilla puolilla kytkintä on OC bios...

Edit. Vai onko tässä jokin juju mitä en tajua? Silent biosilla pitäisi olla tuulettimet pienemällä ja siten vähemmän ääntä, mutta enempi lämpöjä


Jompikumpi noista, kato GPU-Z et kumpi se noista sit oikeasti on, vertaa nykyseen biosiin. Voit kans tarkistaa samalla metodilla et onks molemmilla puolilla kytkintä OC bios oikeasti.
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
180
Voisiko joku ystävällinen uppia Gigabyte 3080 ti gaming:n silent biosia? Ostin tuollaisen kortin tehdaskorjattuna, mutta molemmilla puolilla kytkintä on OC bios...

Edit. Vai onko tässä jokin juju mitä en tajua? Silent biosilla pitäisi olla tuulettimet pienemällä ja siten vähemmän ääntä, mutta enempi lämpöjä

Löytyy ihan asennustyökalun kanssa tuolta gigabyten omilta sivuilta, zipin sisällä on OC sekä Silent Bios
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 764

Löytyy ihan asennustyökalun kanssa tuolta gigabyten omilta sivuilta, zipin sisällä on OC sekä Silent Bios
Tuota koitinkin jo. Ikävä kyllä tuo on vain päivitystyökalu, joka ei anna biosin rommia ulos (ne on salattuna siellä), eikä työkalu suostu asentamaan silent biosia nykyisen"oc" biosin päälle, vaan valittaa kytkimen olevan väärässä asennossa
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 764
Liekö nämä 3 sarjalaiset halpenee vielä nyt lisää?
Väistämättä, kunhan aikaa kuluu riittävästi. Nvidiahan yrittää kaikkensa ettei joutuisi hintoja laskemaan vielä vähään aikaan. Ei kannata siis odottaa mitään mega-aleja, ellei AMD pakota sellaisiin
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 438
Voisiko joku ystävällinen uppia Gigabyte 3080 ti gaming:n silent biosia? Ostin tuollaisen kortin tehdaskorjattuna, mutta molemmilla puolilla kytkintä on OC bios...

Edit. Vai onko tässä jokin juju mitä en tajua? Silent biosilla pitäisi olla tuulettimet pienemällä ja siten vähemmän ääntä, mutta enempi lämpöjä
Oletko kokeillut tuolla nvflash? Tällä itse asensin omaani Asus korttiin "Silent" puolelle 1000W Galaxyn BIOS ja hyvin pelaa. Googlen kautta löytyy hyviä ohjeita myöskin tuolle softalle.

 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 764
Oletko kokeillut tuolla nvflash? Tällä itse asensin omaani Asus korttiin "Silent" puolelle 1000W Galaxyn BIOS ja hyvin pelaa. Googlen kautta löytyy hyviä ohjeita myöskin tuolle softalle.

Olen kokeillut ja nvflashilla nimenomaan aion biosin flashata, kunhan saa jostakin vain tuon silent version rom tiedoston. Techpowerupissa olevat 2 versiota ovat molemmat OC puolelta otettuja
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 391
Mäkin kaivelin noita biosseja ja en löytäny yhtäkään kelvollista tuohon gigabyten 3080 rev 1.0 turboon, siinä kun on vielä näyttöliitimet mallia 2+2 (hdmi/db) :hmm:
Jos siis haluais powerlimittiä nostaa tuosta 320w, niin liekö sit shunt mode ainut vaihtoehto..
 
Liittynyt
18.09.2020
Viestejä
95
Mäkin kaivelin noita biosseja ja en löytäny yhtäkään kelvollista tuohon gigabyten 3080 rev 1.0 turboon, siinä kun on vielä näyttöliitimet mallia 2+2 (hdmi/db) :hmm:
Jos siis haluais powerlimittiä nostaa tuosta 320w, niin liekö sit shunt mode ainut vaihtoehto..
Itsellä on 3080 Eagle jossa Gaming OC bios. Tehoa sai lisättyä siis 320 W -> 370 W. Luulisi että sama toimii tossa turbossa.

1664099561724.png
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 373
Mikähän lie täle mun 3080 12gb:lle tuli kun vilkuttaa pcie virtaliittimien kohdalla punaista, netin mukaan ei saisi virtaa mutta kumma kun tähän mennessä on toiminut hyvin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 142
Siihen saakkahan laitteet yleensä toimii, kunnes menevät rikki. Kokeile toisella kaapelilla ja vaihda virtalähteen päästä liitintä, jos edelleen sama tilanne, nii RMA:ta tekemään.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 373
En sitten tiedä onko false flag mutta kokeilin rasituksessakin eikä kone kuupahtanut, mutta kokeilen laittaa kolmannen erillisen pci-e kaapelin jos se auttaisi.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 438
En sitten tiedä onko false flag mutta kokeilin rasituksessakin eikä kone kuupahtanut, mutta kokeilen laittaa kolmannen erillisen pci-e kaapelin jos se auttaisi.
Jos kortti on 3lla 8pin pci piuhalla niin ilman muuta suoraan powerilta kaikki omana, ei mitään daisy chainia.

Oon kuullut ennenkin että nuo punaiset vilkkunut silloin tällöin tuon takia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 373
Nojoo kun koneen kasasin niin pikasesti vilkaisin että voiko käyttää daisychainiä joten tuohon se jäi.

EDIT: Selvisin näköjään säikähdyksellä, mutta onpahan hyvä syy tilata vihdoin sellaiset paremman näköiset kaapelit tuohon.
 
Viimeksi muokattu:

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 391
Itsellä on 3080 Eagle jossa Gaming OC bios. Tehoa sai lisättyä siis 320 W -> 370 W. Luulisi että sama toimii tossa turbossa.

Saattaisi sopia, mut mietityyttää kun tossa turbossa kaiketi ainoana 3080 korttina liittimet 2kpl hdmi 2kpl db:hmm:
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 012
Kysytäänpä täältä, kun viimeaikojen kuuma peruna on ollut näytönohjainten virrankulutuksen transientit/piikit ja niiden vaikutus virtalähteen valintaan. Onko turvallista/OK laittaa jokin noista "kovan virrankulutuksen" 3080 korteista (esim. Suprim X) seitsemän vuotta vanhaan 650 Wattiseen virtalähteeseen (XFX TS Series 80+ Gold)?

Näytönohjaimen pitäisi haukata korkeintaan noin 420 Wattia ja prosessorina on vakiokelloilla toimiva 6700K (max. ~100W), joten pelivaraa tuossa 650 Watissakin pitäisi olla. Huolenaiheena nuo transientit, joiden aitoon merkitykseen en ole täysin perehtynyt.
 
Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
322
Kysytäänpä täältä, kun viimeaikojen kuuma peruna on ollut näytönohjainten virrankulutuksen transientit/piikit ja niiden vaikutus virtalähteen valintaan. Onko turvallista/OK laittaa jokin noista "kovan virrankulutuksen" 3080 korteista (esim. Suprim X) seitsemän vuotta vanhaan 650 Wattiseen virtalähteeseen (XFX TS Series 80+ Gold)?

Näytönohjaimen pitäisi haukata korkeintaan noin 420 Wattia ja prosessorina on vakiokelloilla toimiva 6700K (max. ~100W), joten pelivaraa tuossa 650 Watissakin pitäisi olla. Huolenaiheena nuo transientit, joiden aitoon merkitykseen en ole täysin perehtynyt.
kyllähän tuo on riittävä. Mut haluatko laittaa vanhaan virtalähteeseen uuden high end kortin?
Modernimpia virtiksiä saa ihan ok hintaan nykyisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 653
Kysytäänpä täältä, kun viimeaikojen kuuma peruna on ollut näytönohjainten virrankulutuksen transientit/piikit ja niiden vaikutus virtalähteen valintaan. Onko turvallista/OK laittaa jokin noista "kovan virrankulutuksen" 3080 korteista (esim. Suprim X) seitsemän vuotta vanhaan 650 Wattiseen virtalähteeseen (XFX TS Series 80+ Gold)?

Näytönohjaimen pitäisi haukata korkeintaan noin 420 Wattia ja prosessorina on vakiokelloilla toimiva 6700K (max. ~100W), joten pelivaraa tuossa 650 Watissakin pitäisi olla. Huolenaiheena nuo transientit, joiden aitoon merkitykseen en ole täysin perehtynyt.
Kokeilemalla se selviää, ei siinä mitään tapahu jos vaikka virtapiikki räpsäseekin virrat pois. Sit vaan uutta poweria tilaukseen. Mut onhan noi XFX:n virtalähteet jo aika museokamaa et ei kyllä sen puoleen, voi olla muutenkin ihan fiksua uusia jo.

Alkaa tosin toi prossukin ja alusta ylipäätään olemaan sen verran vanhaa et sitäkin varmaan kannattais alkaa kattelemaan josko päivittäis, toki 4k:lla ei jarruta ihan niin paljoa kun 1080p, mut alkaa tollakin jo ikää olemaan.
 
Liittynyt
18.09.2020
Viestejä
95
Kysytäänpä täältä, kun viimeaikojen kuuma peruna on ollut näytönohjainten virrankulutuksen transientit/piikit ja niiden vaikutus virtalähteen valintaan. Onko turvallista/OK laittaa jokin noista "kovan virrankulutuksen" 3080 korteista (esim. Suprim X) seitsemän vuotta vanhaan 650 Wattiseen virtalähteeseen (XFX TS Series 80+ Gold)?

Näytönohjaimen pitäisi haukata korkeintaan noin 420 Wattia ja prosessorina on vakiokelloilla toimiva 6700K (max. ~100W), joten pelivaraa tuossa 650 Watissakin pitäisi olla. Huolenaiheena nuo transientit, joiden aitoon merkitykseen en ole täysin perehtynyt.
Niinkuin mainittu, kokeilemalla selviää.
Itse oon pyörittäny 750 wattisella EVGA G2 powerilla 370 wattista näyttistä ja 250 wattista prossua, custom vesijäähy 4 tuulettimella, 2 kiintolevyä, 1 SATA SSD, 2x PCIE4 SSD. Ei mitään ongelmia. Eli siis omasta kokemuksesta nämä virtapiikit eivät kyykytä virtalähdettä koska omat osat ovat aika rajoilla virtalähteen tehoon nähden.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
282
En tiedä onko oikea ketju, mutta onkohan tuossa TUF 3090 OCssa jotakin häikkää? Tuossa lähipiiriläisen kanssa hommattiin tosiaan identtiset osat ja toinen saa Timespyssa 19,300 pistettä, kun itse jään 18,700-18,800 pisteen tuntumaan.

Olen muutaman kerran päässyt yli 19,000 pisteen yli - ensimmäisen Windows asennuskerran jälkeen.

500-600 pisteen ero identtisillä asetuksilla. CPU score lienee OK- tasolla (13,300).

Ja kortit ovat "stock" eli ei kellotuksia tms.

EDIT: Eli tuo ero GPU- pisteissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
643
En tiedä onko oikea ketju, mutta onkohan tuossa TUF 3090 OCssa jotakin häikkää? Tuossa lähipiiriläisen kanssa hommattiin tosiaan identtiset osat ja toinen saa Timespyssa 19,300 pistettä, kun itse jään 18,700-18,800 pisteen tuntumaan.

Olen muutaman kerran päässyt yli 19,000 pisteen yli - ensimmäisen Windows asennuskerran jälkeen.

500-600 pisteen ero identtisillä asetuksilla. CPU score lienee OK- tasolla (13,300).

Ja kortit ovat "stock" eli ei kellotuksia tms.
Vasta muutaman kuukauden kokemus tästä harrastelusta. Olen ymmärtänyt että kortit ovat yksilöitä, joiden välillä on väistämättä eroja (silicon lottery lienee ilmiön nimi?). Tuo muutaman sadan pisteen ero voi olla ihan normaalia vaihtelua. Jos kortti vaikuttaa vialliselta, kannattaa kysellä takuun perään.

Suuruusluokka noissa tuloksissa tuntuisi ihan oikealta. Itsellä oli 3080 Ti, jolla stock-asetuksilla sai jotain 17000+. Sopivilla volteilla/kelloilla pääsi hieman yli 19 000:n.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
282
Vasta muutaman kuukauden kokemus tästä harrastelusta. Olen ymmärtänyt että kortit ovat yksilöitä, joiden välillä on väistämättä eroja (silicon lottery lienee ilmiön nimi?). Tuo muutaman sadan pisteen ero voi olla ihan normaalia vaihtelua. Jos kortti vaikuttaa vialliselta, kannattaa kysellä takuun perään.

Suuruusluokka noissa tuloksissa tuntuisi ihan oikealta. Itsellä oli 3080 Ti, jolla stock-asetuksilla sai jotain 17000+. Sopivilla volteilla/kelloilla pääsi hieman yli 19 000:n.
Luin oman viestini uudelleen, enkä maininnut, että ero siis GPU- pisteissä (muokkasin viestiä). Toki myös kokonaispisteissä on heittoa, toki itselläni parempi CPU score.

EDIT: Pitää tosin vielä kytätä lämpöjä, muistaakseni kuitenkin ihan OK pitäisi olla.
 

Wzb

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
314
Toinen korteista luultavasti pyörii pienemmillä volteilla vakiona ja powerlimit ei tule vastaan yhtä helposti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Luin oman viestini uudelleen, enkä maininnut, että ero siis GPU- pisteissä (muokkasin viestiä). Toki myös kokonaispisteissä on heittoa, toki itselläni parempi CPU score.

EDIT: Pitää tosin vielä kytätä lämpöjä, muistaakseni kuitenkin ihan OK pitäisi olla.
Voisitte ajaa sen lähipiiriläisen kanssa sen timespy testin niin että seuraisitte testin aikana coren MHz lukemaa vaikka MSI Afterburner ohjelmaa käyttäen. Luulisin että silicon lotterystä toi on kiinni ja se sun näyttis kulkee stockkina hieman pienemmällä coren MHz.

Ja onko ne koneet täysin identtisiä? Sekin vaikuttaa heti jos on eri cpu tai nopeammat muistit yms, vaikka niillä olisikin vain pieni vaikutus.
Edit. Ja tosiaan ne lämmöt voivat vaikuttaa paljonkin. Et voisit vertailla myös niitä lämpöjä sen lähipiiriläisen kanssa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 012
Kiitos vastanneille avusta, sain hakemani mielenrauhan. Pyrin tässä suunnittelemaan kustannustehokasta päivityssuunnitelmaa nykyiselle koneelle, joten hyvä tietää ettei virtalähdettä ole (välttämättä) pakko päivittää ensimmäisten joukossa.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
282
Timespyn aikana itselläni max. lämpötila 69-70 astetta.

Nyt kokeilin 107% power limitillä ja tulos melkein 19100 pistettä GPU scorea. Eli ilmeisesti alivoltitus edessä myös näyttiksen osalta. Samallahan voisi lyödä kellojakin sisään. (CPU sai eilen alivoltitus- hoidon, koska lämpöpiikit kävi 90 asteessa pahimmillaan - tippunut 10-15 astetta lämmöt).

EDIT: Nyt on alivoltitettu, GPU score yli 19,300 ja kokonaispisteet ensimmäisen kerran yli 18K:n. Ei kuulosta hääviltä monien mielestä, mutta itse tyydyn näihin lukemiin ja pääsee vihdoinkin pelaamaan oikeasti - ennen seuraavaa ongelmaa. Kiitos kaikille avusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
643
Timespyn aikana itselläni max. lämpötila 69-70 astetta.

Nyt kokeilin 107% power limitillä ja tulos melkein 19100 pistettä GPU scorea. Eli ilmeisesti alivoltitus edessä myös näyttiksen osalta. Samallahan voisi lyödä kellojakin sisään. (CPU sai eilen alivoltitus- hoidon, koska lämpöpiikit kävi 90 asteessa pahimmillaan - tippunut 10-15 astetta lämmöt).

EDIT: Nyt on alivoltitettu, GPU score yli 19,300 ja kokonaispisteet ensimmäisen kerran yli 18K:n. Ei kuulosta hääviltä monien mielestä, mutta itse tyydyn näihin lukemiin ja pääsee vihdoinkin pelaamaan oikeasti - ennen seuraavaa ongelmaa. Kiitos kaikille avusta.
Mulla oli TUF 3080 Ti, prossu i5-12600K. Tarkistin just niin paras kokonaistulos oli 19 339, 20 466 GPU. Tosin jotta oli kunnolla vakaa peleissä vaati pientä tiputusta noista säädöistä, jolloin Time Spy n. 19 000 kok/20 000 GPU. Power limit toki piti vetää tappiin.

Joten luultavasti 3090 OC:sta enemmänkin saa irti. Siinä olet varmasti oikeassa, että hyvällä mielellä voit pelailla eikä ole käytännön tarvetta säätämiseen :thumbsup:
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 438
Kuinka monella on molemmista ohjelmista kokemusta, GPU Tweak III ja MSI Afterburner? Lähinnä yrittänyt katsella että mitä näillä käytännössä eroa, itse mennyt vuosia MSI Afterburner.

Ihan mielenkiinnosta kalastelen tietoja, että onko tuo Asus GPU Tweak III kokeilemisen arvoinen, lähinnä kun on tuo Asusksen oma näytönohjain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 061
Kuinka monella on molemmista ohjelmista kokemusta, GPU Tweak III ja MSI Afterburner? Lähinnä yrittänyt katsella että mitä näillä käytännössä eroa, itse mennyt vuosia MSI Afterburner.

Ihan mielenkiinnosta kalastelen tietoja, että onko tuo Asus GPU Tweak III kokeilemisen arvoinen, lähinnä kun on tuo Asusksen oma näytönohjain.
Oma kokemus Asuksen sovelluksista on että koko Windows on ihan juntturassa jos niitä pitää asennettuna (paitsi AI Suite).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
829
Oma kokemus Asuksen sovelluksista on että koko Windows on ihan juntturassa jos niitä pitää asennettuna (paitsi AI Suite).
Tämä.
Mulla jopa emolevyn (Gigabyte Aorus Master X570) debug led heittää koodia FF mikäli Armory Crate tai Aura Sync asennettuna.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 438
Oma kokemus Asuksen sovelluksista on että koko Windows on ihan juntturassa jos niitä pitää asennettuna (paitsi AI Suite).
Aika omituista.. Itselläni siis Z690 Apex + 12900K + G.Skill CL32 6400 + 3080ti Asus Strix LC osat.
Silloin kun asensin Windows 10, niin vedin Asus Armory Crate kautta kaikki ja hyvin on pelannut. Ei mitään ongelmaa.

Millä ohjaatte sitten RGB valoja esimerkiksi? Itse ohjannut Aura kautta. Sitten muuten Custom Looppia Argus Monitor.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 061
Millä ohjaatte sitten RGB valoja esimerkiksi? Itse ohjannut Aura kautta. Sitten muuten Custom Looppia Argus Monitor.
En ohjaa. Näyttiksen valot sammutin asentamalla minuutiksi jonkun Asuksen kikkaresovelluksen. Muistien ledit vilkkuu turhaan kotelon sisällä kun niiden sammuttamiseksi täytyisi pitää jatkuvasti käynnissä jotain tuollaista bloattisovellusta.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 438
En ohjaa. Näyttiksen valot sammutin asentamalla minuutiksi jonkun Asuksen kikkaresovelluksen. Muistien ledit vilkkuu turhaan kotelon sisällä kun niiden sammuttamiseksi täytyisi pitää jatkuvasti käynnissä jotain tuollaista bloattisovellusta.
Joo, tänään lähtee formatointi itselläni myös. Kattelin ekaa kertaa kunnolla Tehtävienhallinnan kautta ohjelmia, niin noi romu Asus käyttää paljon.
Ihmettelen että edes kellotukset on vakaat, aikoinaan Apex+10900K oli ongelmia saada Linpack vakaaksi ton romu Asus takia. Ei enää ikinä, hyvä kun tuli taas puheeksi tämä!
:sfacepalm:
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
690
Eipä tuu ohjattua noita valoja millään itsekään kun noi Asuksen kakkakikkareet vetää ittelläkin koneen niin jumiin. Muutaman kerran koittanu niitä ja aina saanut vetää winukan uusiks sen jälkeen kun aina jää joku ohjelman osa sinne kummittelemaan.
 

Qwerty

.
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 077
Millä ohjaatte sitten RGB valoja esimerkiksi? Itse ohjannut Aura kautta. Sitten muuten Custom Looppia Argus Monitor.
OpenRGB:llä tulee itse säädettyä noita valoja ja tuulettimet Fan Controllilla, toiminut ihan hyvin eikä ole tuota Asus bloattia tarvinnut asentaa.
 
Liittynyt
12.04.2017
Viestejä
468
Täällä on OpenRGB:llä ledit sammuksiin käynnistyksen yhteydessä ja tuulettimet biosista ja näyttiksen kellot nvidia inspectorilla käynnistyksen yhteydessä. Ei jää mitään kikkare softia taustalle pyörimään :thumbsup:
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
282
Mistäköhän voisi johtua, että joissakin peleissä esim. RDR2ssa frametime pyörii 30ms tuntumassa, vaikka fps on 70-90 tuntumassa, mutta esim. uusimmassa Tomb Raiderissa ja Doom Eternalissa ei ole mitään vikaa frametimen suhteen?

Olen YouTubessa katsellut muiden käppyröitä mm. RDR2ssa, KCDssa ja tuntuisi pysyvän matalemmalla kuin itselläni.

Olen kokeillut monia keinoja mm. poistanut G-Syncin käytöstä, Windowsin virtatilan muuttamista. Esim. Division 2ssa frametime on 70-90 tuntumassa 30ms, mutta jos kattelen taivasta fps nousee lukittuun 117 ja frametime ~8ms.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 063
Mistäköhän voisi johtua, että joissakin peleissä esim. RDR2ssa frametime pyörii 30ms tuntumassa, vaikka fps on 70-90 tuntumassa, mutta esim. uusimmassa Tomb Raiderissa ja Doom Eternalissa ei ole mitään vikaa frametimen suhteen?

Olen YouTubessa katsellut muiden käppyröitä mm. RDR2ssa, KCDssa ja tuntuisi pysyvän matalemmalla kuin itselläni.

Olen kokeillut monia keinoja mm. poistanut G-Syncin käytöstä, Windowsin virtatilan muuttamista. Esim. Division 2ssa frametime on 70-90 tuntumassa 30ms, mutta jos kattelen taivasta fps nousee lukittuun 117 ja frametime ~8ms.
Katsoitko hakkaako näyttiksen Power Limit vastaan? Kannattaa seurata esim MSI Afterburnerilta pysyykö Power Limit "nollassa" miltei koko pelisession aikana. Jatkuva nouseminen "ykköseksi" varmasti heijastuu suorituskykyyn miten missäkin pelimoottorissa.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
282
Katsoitko hakkaako näyttiksen Power Limit vastaan? Kannattaa seurata esim MSI Afterburnerilta pysyykö Power Limit "nollassa" miltei koko pelisession aikana. Jatkuva nouseminen "ykköseksi" varmasti heijastuu suorituskykyyn miten missäkin pelimoottorissa.
Testasin juuri RDR2 ja eikä power limit tullut vastaan. Pelin lautausruudussa on se 60fps ja ~16ms, sitten pelissä fps 60-80 ja frametime yli 30ms. Taivasta katsellessa tippuu alle 30ms.

EDIT: Asensin RTSSn ja huomasin, että frametime sahaa 16ms ja ~34ms välillä RDR2ssa. Samalla näytti, että CPUn ytimien kellot sahaavat samaa aikaan. Nvidian overlay päivittää sen verran hitaasti, että näyttää jokseenkin tasasta ~34ms eli ei näy sahausta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 653
Joo valojen säätämiseen OpenRGB, muuta edes turha oikeasti miettiä kun ne on huomattavasti paskempia ja joudut todennäkösesti niitä useamman lataamaan. OpenRGB:llä kerran laittaa jiiriin ja sit voi unohtaa koko asian siihen asti kun haluaa käydä muuttamassa.

Latauslinkki ja Gitlabiin linkki:


 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 438
Joo valojen säätämiseen OpenRGB, muuta edes turha oikeasti miettiä kun ne on huomattavasti paskempia ja joudut todennäkösesti niitä useamman lataamaan. OpenRGB:llä kerran laittaa jiiriin ja sit voi unohtaa koko asian siihen asti kun haluaa käydä muuttamassa.

Latauslinkki ja Gitlabiin linkki:


Tuli formatoitua ja ei asennettua mitään Asus romua, käsin laitoin Ajurit erikseen kaikkiin. Idlessä RAM Usage tippui 7% vs ne Asus romut pyörimässä taustalla ja prossuki jopa idlaa nyt oikeasti kunnolla. Ei ikinä enää tota shaipaa!!

Tietenkin nyt pyörii tuo sateenkaari väri tuolla kotelossa kun karusellissä, mutta en varmaan toihdi laittaa enää mitään RGB softaa ettei taas ala pyörimään taustalla mitään ylimääräistä.
 
Liittynyt
12.04.2017
Viestejä
468
Tuli formatoitua ja ei asennettua mitään Asus romua, käsin laitoin Ajurit erikseen kaikkiin. Idlessä RAM Usage tippui 7% vs ne Asus romut pyörimässä taustalla ja prossuki jopa idlaa nyt oikeasti kunnolla. Ei ikinä enää tota shaipaa!!

Tietenkin nyt pyörii tuo sateenkaari väri tuolla kotelossa kun karusellissä, mutta en varmaan toihdi laittaa enää mitään RGB softaa ettei taas ala pyörimään taustalla mitään ylimääräistä.
OpenRGB:n saa tarvittaessa säädettyä niin että se lataa pelkästään tallennetun profiilin kun kone käynnistyy eikä jää taustalle pyörimään.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 551
Testasin juuri RDR2 ja eikä power limit tullut vastaan. Pelin lautausruudussa on se 60fps ja ~16ms, sitten pelissä fps 60-80 ja frametime yli 30ms. Taivasta katsellessa tippuu alle 30ms.

EDIT: Asensin RTSSn ja huomasin, että frametime sahaa 16ms ja ~34ms välillä RDR2ssa. Samalla näytti, että CPUn ytimien kellot sahaavat samaa aikaan. Nvidian overlay päivittää sen verran hitaasti, että näyttää jokseenkin tasasta ~34ms eli ei näy sahausta.
Jos FPS mittari näyttää tasaista 60:ä, niin framet Time ei oikein voi sahata 16-30 väliä. Tai ehkä se voi välillä käväistä 30, mutta kyllä sen pitäisi enimmäkseen olla siellä 16 tienoilla, koska muuten FPS ei pysy 60:ssä.

Mutta todella oudolle kuulostaa noin yleisesti. Mikä prossu sulla on. Jos AMD niin uusimmat choset ajurit kannattaa ajaa ainakin sisään. Toki emon BIOS päivitys voisi olla kanssa paikallaan.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
282
Jos FPS mittari näyttää tasaista 60:ä, niin framet Time ei oikein voi sahata 16-30 väliä. Tai ehkä se voi välillä käväistä 30, mutta kyllä sen pitäisi enimmäkseen olla siellä 16 tienoilla, koska muuten FPS ei pysy 60:ssä.

Mutta todella oudolle kuulostaa noin yleisesti. Mikä prossu sulla on. Jos AMD niin uusimmat choset ajurit kannattaa ajaa ainakin sisään. Toki emon BIOS päivitys voisi olla kanssa paikallaan.
Nvidian ohjauspaneelista lukittu framet 117 (120hz TV). Monitorointi näyttää Afterburneris sahaa 16ms ja ~36ms välillä - Vulkanilla. DX12 oli vieläkin huonompi. Peleissä missä pääsee 117fps tuntumaan, frametime on se 7-8ms.

Peleissä pitäisi ~10ms jos fps 100, mutta itselläni on esimerkiksi Dragon Age Inquisitionissa lähellä 20ms. Toki, en tiedä valehteleeko Nvidia Experiencen OSD lukemia, joten kokeilen vielä huomenna RTSSn OSDtä. Mutta ainakin Afterburnerin mukaa frametime tuntuu sahaavan enemmän ja vähemmän, riippuen pelistä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 411
Viestejä
4 147 793
Jäsenet
70 250
Uusin jäsen
supernova666

Hinta.fi

Ylös Bottom