NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Kannattaisikohan tässä tilanteessa laittaa jäitä hattuun ja perua tilaus TUF non-OC versiosta Jimmsiltä. Kysynpähän vain. :think:
Miksi? TUFfit on niitä halutuimpia juuri nyt, kun ihmiset panikoivat konkkien takia. TUFfeja ongelman ei pitäisi koskea, kun niissä ei ole 6x POSCAP konfiguraatiota käytössä.

Jos olet hyvällä sijalla korttia odottamassa niin ei kannata perua, nyt jos tilaa niin mahtaako saada edes tänä vuonna enää.
 
Siis noi poscap kortit kulkee kyllä valmistajan speksin, mutta buustaa sitten 50-100mhz matalammalle. NVIDIA lupaa paketin kyljessä 1710mhz, jos nyt oikein muistan. Buustikelloja ei luvata yhtään. "Ongelma" on siis se että halvemmalla komponentilla varustettu kortti on biosista asetettu buustaamaan 50-100mhz liian korkealle. Kattokaa nyt hyvät ihmiset tuo buildzoidin video asiasta :tup:
Jos otat paketista kortin ja se on epävakaa, se on rikki. Valmistajalla ei ole oikeutta vaatia alikellottaa korttia tai muuttaa speksejä, jotka on mainostettu tuoteselosteessa. Jos kortti on epävakaa, se on takuuasia. Käsittääkseni alikellotus on myös kellottamista ja miten valmistaja voi vaatia käyttäjän tehä sellasta, mitä se ei alumperin innolla hyväksy?
 
Puhuttiin vakiokelloista varmaankin. Ja nyt tarkistamattta sanon että Sampsa listasi pajonko lisäkelloa pystyi laittamaan eikä edes mitannut todellisia kelloja. Gaming oc on ja lähtiessään paljon edellä kelloissa.

25EF892A-9AD7-4D99-92B2-28AF83282EE0.jpeg
Onhan se nopea kun vakiona powerlimit tapissaan eikä siitä sitten pysty nostamaan.
Sampsa kyllä mainitsi kellot millä ei sinänsä ole väliä. FPS merkitsee ja erot oli aika pieniä. TUF kärjessä.
 
Ei kannata katsoa asiaa yksisilmäisesti ja kuvitella, että nuo konkat vaikuttavat ainastaan kaikkeen.
Kun mennään kelloissa toiminnan rajoille, hyvin monet asiat vaikuttavat. Nykyisin vain on niin, että "löysät" on otettu pois jo tehtaalla.

Komponenteissä voi ola "isojakin" eroja, esim valmistajasta riippuen, vaikka ulospäin näyttävät samalta. Suurilla taajuuksilla komponentit eivät ole tasavertaisia.

Eli voi olla samanlaisia ulospäin konkat 2:ssa kortissa, mutta toiset toimiikin paremmin.
Lisäksi eri GPU yksilöt voivat vaatia suodatusta enemmän tai vähemmän tietyllä taajuudella.

Tietysti konkat optimoimalla (muun, kuin hinnan suhteen) päästään KESKIMÄÄRIN hieman korkeimpiin toimiviin kelloihin.
 
Onhan se nopea kun vakiona powerlimit tapissaan eikä siitä sitten pysty nostamaan.
Sampsa kyllä mainitsi kellot millä ei sinänsä ole väliä. FPS merkitsee ja erot oli aika pieniä. TUF kärjessä.
Fps:llä ei ole mitään relevanssia tässä keskustelussa miten mikäkin kaatuilee milläkin konkilla versus kellotaajuus. En tiedä mitä höpiset nyt.
 
Miksi? TUFfit on niitä halutuimpia juuri nyt, kun ihmiset panikoivat konkkien takia. TUFfeja ongelman ei pitäisi koskea, kun niissä ei ole 6x POSCAP konfiguraatiota käytössä.

Jos olet hyvällä sijalla korttia odottamassa niin ei kannata perua, nyt jos tilaa niin mahtaako saada edes tänä vuonna enää.
Edelleenkään se kaatuilu ei ole rajoittunut mihinkään "6x POSCAP" malleihin (jotka ei edes ole POSCAPpeja ainakaan Buildzoidin mielestä, sanoi EVGA mitä tahansa), vaan samaa on raportoitu ihan Founders Editioneista lähtien.
 
Hain äsken MSI Ventuksen postista ja ajelin 3DMarkin täysin vakiona.

rtx 3080 stock.PNG
Itselläni Time Spy oli n. 14200 R5 3600:n kanssa.

E. 14 253, Graphics 17414

Mites kun oma graphics score tulokseni Ventuksella oli vain 16 754, niin onko oma yksilöni vain siis huonompi kuin teillä vai mitä valmisteluja näihin testeihin pitäisi tehdä? Ekaa kertaa käytännössä tekemässä benchmarkkeja. G-syncin kokeilin ottaa pois tokaa testiä varten mutta tulos ei juuri muuttunut.

E: Prossuna Ryzen 3600
 
Ei toki pelkät konkat vaikuta tuohon. Yhdistelmä virtalähteestä, kortin VRM:stä, piirin laadusta ja sitten noista konkista.
Eli toisessa koneessa voi hyvinkin sama kortti kaatuilla joka toimii moitteetta toisessa.
 
Edelleenkään se kaatuilu ei ole rajoittunut mihinkään "6x POSCAP" malleihin (jotka ei edes ole POSCAPpeja ainakaan Buildzoidin mielestä, sanoi EVGA mitä tahansa), vaan samaa on raportoitu ihan Founders Editioneista lähtien.
Ei tietenkään, mutta se saattaa olla osatekijä tässä ja monen nopeasti johtopäätöksiä vetävän henkilön päässä se on tällä hetkellä päätekijä. Olen varma, että tämä vaikuttaa tällä hetkellä eri korttien kysyntään ja haluttavuuteen.
 
Toki siinä on mennyt jotain reisille myös piirikorttisuunnittelussa ettei ole laitettu sellaiseksi, ettei noita 1ms powerpeakkeja syntyisi. Varmasti löytyisi joku ratkaisu jos olisi insinöörit hereillä.
 
Mites kun oma graphics score tulokseni Ventuksella oli vain 16 754, niin onko oma yksilöni vain siis huonompi kuin teillä vai mitä valmisteluja näihin testeihin pitäisi tehdä? Ekaa kertaa käytännössä tekemässä benchmarkkeja. G-syncin kokeilin ottaa pois tokaa testiä varten mutta tulos ei juuri muuttunut.

E: Prossuna Ryzen 3600

Ryzen varmasti vaikuttaa mutta jos haluaa tasavertaisen gpu scoren niin sit kannattaa ajella port royalia

Windows taustaohjelmia sun muita voi ottaa pois käytöstä niin saa pientä boostia.
 
Paitsi että myös FE:t kaatuilevat. Samoin kuin AIBt missä on sama kondensaattorikonfiguraatio kuin FE:ssä. Ja lisäbonuksena tosiaan saman korttimallin sisältäkin ilmeisesti löytyy useita eri kondensaattorikonfiguraatioita.
Tässä on se ongelma, että kaiken maailman kaatuiluraporteissa voi olla perimmäisinä syinä jotain täysin muuta, kuten virtalähteen riittämättömyys tai käyttäjä. Kun näistä raporteista puhutaan, olisi hyvä mainita, kuinka tarkasti niissä on pyritty rajaamaan muut potentiaaliset ongelmat pois. Muuten saadan vain dataa, joka on käytännössä kohinaa.
 
En nyt nopealla haulla löytänyt kunnon vastausta siihen, että uskaltaako näitä 3x8 kaapelin vaativia kortteja ajaa kahdella kaapelilla(joista toinen 2x8) vaikka 750w laadukkaalla powerilla? Vai pitääkö ostaa poweri, josta löytyy kolme erillistä kaapelia.
Varmastikin toimii myös kahdella kaapelilla, mutta itse ainakin ottaisin lähes tonnin ja yli maksavissa näyttiksissä "varman päälle", ja vetäisin omat kaapelit. Tuo kaksi kaapelia on ilmeisesti kuitenkin ihan suositusten mukainen?

@Rane Eli esitit ensimmäisessä vastauksessa mielipiteitäsi ja "varman päälle" mutujasi faktoina. Oliko ihan asiallista?
 
Kyllä se taas hymyilyttää ku valitsi Strix OC:n niiku aina muutenki joka kerta ;) ei tarvi arpoa vaa on joka kerta laatua:thumbsup:
Asus on failannut monenkin Strix-mallin kohdalla aika pahasti, ei se ole mikään oikotie onneen ja tässä tapauksessahan ei taida kellään olla vielä ainuttakaan Strixiä niin ei voi edes todeta ettei ongelmia esiintyisi niilläkin
 
Aivan olemattomia eroja..
isomman eron saa kun vaikka lyö nopeammat muistit tai päivittää sen 4/8 Intelin "raadon" Tms prossun uudempaan...

Jep, ero tuleekin siitä jos toisella (MLCC) pelit pysyvät pitkissäkin sessioissa pystyssä noilla kelloilla ja toisella (POScap) kaatuvat.
 
Samoihin lukemiin nuo kaikki boostaa, itellä välillä alle 2000 välillä yli, ihan tuurista kiinni tuntuu olevan. Selittää myös miksi kaikissa revikoissa vähän eri lukemat, eiköhän ne samaa gpu boost algorytmiä käytä kaikki, sitä suuremmalla syyllä en näe mitään järkeä noissa OC korteissa.
Jos tarkoitit että yleisesti kaikki kortit/merkit boostailee samalla tapaa, niin ei kyllä pidä paikkaansa. Tpu:n huonoin ja paras (ainakin mitä itse bongasin.). Ei ole tuolla esim gaming oc:ta

clocks-and-thermals.png


clocks-and-thermals.png
 
Jep, ero tuleekin siitä jos toisella (MLCC) pelit pysyvät pitkissäkin sessioissa pystyssä noilla kelloilla ja toisella (POScap) kaatuvat.
...mutta edelleen sitä kaatuilua on nähty ihan riippumatta siitä kondensaattorien konfiguraatiosta, ihan FE-malleista lähtien. (ja ilmeisesti ne "poscapit" on todellisuudessa parempia ja kalliimpia sp-cappeja)
 
...mutta edelleen sitä kaatuilua on nähty ihan riippumatta siitä kondensaattorien konfiguraatiosta, ihan FE-malleista lähtien. (ja ilmeisesti ne "poscapit" on todellisuudessa parempia ja kalliimpia sp-cappeja)

Ne POScapit / spcapit jne voi olla yksittäin kalliimpia, mutta yhtä POScappia kohden tulee 10 MLCC:tä. Noiden MLCC asennusprosessikin lienee työläämpi joten kyllä mielestäni siltä vaikuttaa, että valmistajat ovat koittaneet päästä helpolla ja välttää MLCC käyttämistä, ikävin tuloksin.
 
Jos tarkoitit että yleisesti kaikki kortit/merkit boostailee samalla tapaa, niin ei kyllä pidä paikkaansa. Tpu:n huonoin ja paras (ainakin mitä itse bongasin.). Ei ole tuolla esim gaming oc:ta

clocks-and-thermals.png


clocks-and-thermals.png
Tuohan johtuu suoraan vain lämpötilasta, niinkuin koko gpu boosti, suosittelen lukemaan asiasta, jos lämpötilat samat niin joka kortti boostaa suuniilleen samoihin lukemiin.
 
Kyllä se taas hymyilyttää ku valitsi Strix OC:n niiku aina muutenki joka kerta ;) ei tarvi arpoa vaa on joka kerta laatua:thumbsup:
Kohta pääset tänne kertomaan miten pelit kaatuilee sillä erotuksella että siitä lystistä on saanut pulittaa vieläpä extraa ;)
Aika usein on Strixit ollut ongelmallisempia kuin moni muu edullisempi ohjain joten aika kaukana tämä että "on joka kerta laatua"
 
Tuohan johtuu suoraan vain lämpötilasta, niinkuin koko gpu boosti, suosittelen lukemaan asiasta, jos lämpötilat samat niin joka kortti boostaa suuniilleen samoihin lukemiin.
No ei sillä taas ole mitään merkitystä mistä se johtuu. Lopputulos on kyllä se että ostetulla kortilla on kovasti merkitystä saavutettaviin kelloihin. Kaikki merkit ja kortit eivät ikinä boostaile yhtä hyvin kuin toiset.

P.s. Eikä lämpötila yksinään edes selitä korttien eroja vakiona. Kuten jo kerrottiin niin gaming oc on kuumempi ja silti kovemmat kellot kuin tuf oc.
 
Ne POScapit / spcapit jne voi olla yksittäin kalliimpia, mutta yhtä POScappia kohden tulee 10 MLCC:tä. Noiden MLCC asennusprosessikin lienee työläämpi joten kyllä mielestäni siltä vaikuttaa, että valmistajat ovat koittaneet päästä helpolla ja välttää MLCC käyttämistä, ikävin tuloksin.
Miten ikävin tuloksin, kun sitä samaa kaatuilua on näkynyt edelleen ihan Founders Editioneista (missä ei ole pihistelty MLCC:n suhteen) lähtien?
 
Tuohan johtuu suoraan vain lämpötilasta, niinkuin koko gpu boosti, suosittelen lukemaan asiasta, jos lämpötilat samat niin joka kortti boostaa suuniilleen samoihin lukemiin.
Ei muuten ole edes pelkästään lämpötila joka aiheuttaa alemmat kellot, tuolla ylemmällä (Zotac Trinity) on myös alempi tehorajoitus.
 
Mikä ihmeen konkkasotakin tänne on syttynyt, toista sivua jo kiistellään asiasta, millä lähes kellään ei ole kunnon ymmärrystä ja keksitään hatusta argumentteja ja kaivetaan itelle sopivaa "faktaa" netistä, joka on paras lähde aina.

Nyt jäitä hattuun, jos konkat ei kelpaa niin perukaa tilaukset. Itse ainakin katson mikä sieltä tulee, jos kippaa niin palautan sen takuu/palautusoikeudella ja odottelen sitten vähän pidempään.
 
Miten ikävin tuloksin, kun sitä samaa kaatuilua on näkynyt edelleen ihan Founders Editioneista (missä ei ole pihistelty MLCC:n suhteen) lähtien?

No, meillä on EVGA:n tuotehallinnan vetäjän suora kommentti, että kortti ei ole vakaa pelkillä POScapeilla.

Kaatuilua on käsittääkseni myös raportoitu huomattavasti enemmän näistä POScap -korteista.
 
Mikä ihmeen konkkasotakin tänne on syttynyt, toista sivua jo kiistellään asiasta, millä lähes kellään ei ole kunnon ymmärrystä ja keksitään hatusta argumentteja ja kaivetaan itelle sopivaa "faktaa" netistä, joka on paras lähde aina.

Nyt jäitä hattuun, jos konkat ei kelpaa niin perukaa tilaukset. Itse ainakin katson mikä sieltä tulee, jos kippaa niin palautan sen takuu/palautusoikeudella ja odottelen sitten vähän pidempään.
Parempi vaan odottaa sitä, miten nvidia tässä nyt toimii. Maanantaina joko on ratkasu pöydällä tais sitten joku insinööri tyhjentää pöytää.
 
Miten ikävin tuloksin, kun sitä samaa kaatuilua on näkynyt edelleen ihan Founders Editioneista (missä ei ole pihistelty MLCC:n suhteen) lähtien?
Igorslab sekä computerbase molemmat sanoneet että eivät näe crash ongelmaa FE korteissa. Ainakin vaikuttaa että niissä se mlcc auttaa vs jokin täys pos cap kortti.
 
No, meillä on EVGA:n tuotehallinnan vetäjän suora kommentti, että kortti ei ole vakaa pelkillä POScapeilla.

Kaatuilua on käsittääkseni myös raportoitu huomattavasti enemmän näistä POScap -korteista.
Niin, se voi olla yksi vaikuttava asia, mutta ei se yksinään sitä tunnu selittävän.
Ja tiedän kyllä mitä EVGA:n kaveri sanoi, mutta se ei herätä luottamusta että sekin puhuu POScapeista vaikka kuvien perusteella pitäisi olla ihan selvää että nuo on SP-cappeja eikä POScappeja (POSCapithan ovat yksi nimenomainen Panasonicin tuoteperhe ja niissä on hyvin tunnistettava, saman muotoinen mutta eri printillä oleva kansi (POScapeissa on se valkoisella pohjalla oleva "[ + ]" -merkki kannessa)

Igorslab sekä computerbase molemmat sanoneet että eivät näe crash ongelmaa FE korteissa. Ainakin vaikuttaa että niissä se mlcc auttaa vs jokin täys pos cap kortti.
Se voi olla yksi osatekijä, mutta ei ainut selitys, ihan identtisiä ongelmia on raportoitu ainakin NVIDIAn foorumilla FE:llä (ja ainakin ComputerBase on myös maininnut asiasta)
 
Entä jos tulevassa kortissa on 3x8-paikat? Jokainen virtalähteen eri liitännästä vai kaksi eri liitännöistä? Nykyisessä 2080 Ti Gaming Triossa on 2x8 + 6-pinninen, jonka vieressä sojottaa irtonainen 2-pinninen piuha. Kaipa se riittää kun tyrkkää tuon kaksipinnisen sitten tuon 6-pinnisen kaveriksi, kun nykyisellään on toiminut moitteetta. Virtalähteenä laadukas Corsair TX850M.

Kysyin näitä caseja Corsairin forumilta suoraan; noi suurin osa taitaa olla singleraileja, mutta kaapelien resistanssi vähenee ja sikäli jännite paranee kortille asti. Toi JohnnyGuru siellä vastailee tosi tiuhaan jos joku askarruttaa.

Mun kysymys just tosta "voinko vaan liittää yhellä piuhalla, kun speksin mukaan pitäisi kuitenkin voida":

PCI-E Split Cable for 2-cable RTX 3080 - 24/7 use?

EDIT: No sitten oikoluin, niin en just tota casea kysynyt, mutta perusidea oli, että PSUn mukana tulleet piuhat riittää virralle. Sen pitäisi 2:lla piuhalla jakautua omasta mielestäni tarpeeksi joka tapauksessa, kun ei noi 3 liittimen kortit käsittääkseni ota speksin maksimin mukaista 450W niistä liittimistä yhteensä.

EDIT2: Ja toi mun oma kysymys on siis piuhoille rankempi, koska kotelon siisteyden (ja 2x GPU konffinkin) takia koitan pärjätä 2 liittimiseen yhdellä jatulla piuhalla. Siitä piuhasta meinaa mennä sitten se lähes maksimi 300W läpi, kun taas kahdella piuhalla ei mennä lähellekään sitä 600W:tä missään tapauksessa.

EDIT3: Läpimenevästä virrastahan tästä siis vastuksen takia on kyse, mutta kun kortit ei syö Ampereita vaan Watteja, niin helpompi laskea niistä. Jännite on kuitenkin se toleranssissa oleva 12V.
 
Viimeksi muokattu:
Parempi vaan odottaa sitä, miten nvidia tässä nyt toimii. Maanantaina joko on ratkasu pöydällä tais sitten joku insinööri tyhjentää pöytää.

Ihan hyvä että tuli perjantai iltapäivästä tuo kaikki ilmi niin on aikaa koko viikonloppu internetin voimalla hämmentää soppaa. :kippis:
 
Igorslab sekä computerbase molemmat sanoneet että eivät näe crash ongelmaa FE korteissa. Ainakin vaikuttaa että niissä se mlcc auttaa vs jokin täys pos cap kortti.
Ja hardware unboxed twiittasi että fe 2xmlcc group ja tuf 6x mlcc group kaatuilee heidän tietojen mukaan yhtä paljon.
 
No, meillä on EVGA:n tuotehallinnan vetäjän suora kommentti, että kortti ei ole vakaa pelkillä POScapeilla.

Kaatuilua on käsittääkseni myös raportoitu huomattavasti enemmän näistä POScap -korteista.

Hieman siltä lausunnolta syö uskottavuutta kun yhtään EVGA korttia ei ole ainakaan kuvissa ollut jossa olisi yhtään POSCAP konkkaa.
Kuvissa on SP-CAP konkat (tai jonkun muun kuin Panasonicin tekemät SMD konkat) kaikissa EVGA korteissa.

POSCAP = Panasonic (Polymer Tantalum Solid Capacitors)
SP-CAP = Panasonic (Polymer Aluminum Capacitors)


Yhtä oikein on kutsua kaikkia SMD konkkia POSCAP nimellä kuin kutsua kaikkia polttoainakäyttöisiä lisälämmittimiä Webastoksi...
 
Yksi asia piti kirjoittaa aiemmin jo tuosta buildzoidin videosta. Hän toistelee useaan otteeseen että nvidian pitäisi määrätä mitä käyttää ja syyttelee nvidiaa tästä. Ja lopussa ihmettelee miksi nvidia ei ole antanut vain ohjetta ja speksiä kuinka laadukasta jännitettä täytyy tuottaa keinolla millä hyvänsä. Elektroniikkasuunnetteluajoistani on jo 20 vuotta mutta silloinkin jo yksinkertaisiinkin komponentteihin saattoi tulla tuollainen ohje minkä perään buildzoid haikailee nvidialta. Ihmettilisin valtavasti mikäli gpu:lla kyseistä ohjetta ei olisi.
 
Ihan hyvä että tuli perjantai iltapäivästä tuo kaikki ilmi niin on aikaa koko viikonloppu internetin voimalla hämmentää soppaa. :kippis:
Varmaan pcb:stä vastuussa olevalla tiimillä on varmaan aika kiva paine päällä. :nb: Siellä varmaan koko yö pohditaa mikä meni pieleen javoiko vika olla ajuripuolella tai saisko sen jotenkin korjattu ajureilla, ulman että paska osuu kovaa tuulettimeen.
 
Varmaan pcb:stä vastuussa olevalla tiimillä on varmaan aika kiva paine päällä. :nb: Siellä varmaan koko yö pohditaa mikä meni pieleen javoiko vika olla ajuripuolella tai saisko sen jotenkin korjattu ajureilla, ulman että paska osuu kovaa tuulettimeen.
Ensin mietitään että kenelle annetaan potkut ja sitten aletaan pureutumaan varsinaiseen ongelmaan :rofl:
 
Yksi asia piti kirjoittaa aiemmin jo tuosta buildzoidin videosta. Hän toistelee useaan otteeseen että nvidian pitäisi määrätä mitä käyttää ja syyttelee nvidiaa tästä. Ja lopussa ihmettelee miksi nvidia ei ole antanut vain ohjetta ja speksiä kuinka laadukasta jännitettä täytyy tuottaa keinolla millä hyvänsä. Elektroniikkasuunnetteluajoistani on jo 20 vuotta mutta silloinkin jo yksinkertaisiinkin komponentteihin saattoi tulla tuollainen ohje minkä perään buildzoid haikailee nvidialta. Ihmettilisin valtavasti mikäli gpu:lla kyseistä ohjetta ei olisi.
Mä ymmärsin ettei board partnerit saanu edes kunnon testejä tehä. Käsittääkseni ne meni suurimaks osaks suunittelussa sokkona ja luottaen nvidiaan.
 
Ensin mietitään että kenelle annetaan potkut ja sitten aletaan pureutumaan varsinaiseen ongelmaan :rofl:
Ei kannata potkia suunittelijaa, ennenkun se on keksiny korjauksen ongelmaan. Sehän vie kaikki tiedit mukanaan ja sitten nvidia vasta kusessa on. :nb:
 
Mä ymmärsin ettei board partnwrit saanu edes kunnon testejä tehä. Käsittääkseni ne meni suurimaks osaks suunittelussa sokkona ja luottaen nvidiaan.
Se ei oikeastaan voi olla noin. Korteissa on erikokoisia spcappeja, erikokoisia mlcc:tä jne. Ei ole mitenkään mahdollista että nvidia olisi jaellut erillaisia määräyksiä eri valmistajille. Itse he ovat noita konkkakokoja ja tyyppejä valinneet. Ja jotakin speksiä/ohjetta vastaan he ovat tuota tehneet.
 
Se että nämä yksittäiset testaajat kokee ongelman kortilla X, mutta ei Y:llä, ei tarkoita sitä, että mallisarja-X kokonaisuudessaan kärsii samasta ongelmasta, tai että Y:t olisi ongelmattomia. Jos homma oikeasti olisi niin yksinkertainen, että eri konkilla homma hoituisi, niin tämä olisi karsiintunut jo kuukausia sitten Nvidian kehitysvaiheessa, eikä BOM:ssa olisi ollut eri konffausvaihtoehtoja.
 
6x "poscap" Gigabyte Eagle Oc 3090. Eipä ole kaatuillut 3dmarkissa ainankaan ja tuntikaupalla testejä eilen läpsytteli 2100mhz boostilla. Pirun hiljainen ja miellyttävä ääni, etenkin verrattuna asuksen 2080ti strix joka piti saatanallista meteliä ja repivää ääntä, etenkin kellotettuna. Äänen vuoksi ei edes vesille tarvitsisi tätä laittaa.

Pidempää testausta tietysti vaatii ja jos nyt sitten ongelmia tulisi niin takuuhan on sitävarten olemassa. LG CX firmikseen jos jollain linkkiä, niin arvostetaan. G-sync todella käyttökelvoton tällähetkellä.

Edit: Rog Thor powerin oman näytön mukaan noin 600w kulutus 5,1ghz i9+3090 oc.
 

Liitteet

  • Screenshot 2020-09-26 at 13.10.24.png
    Screenshot 2020-09-26 at 13.10.24.png
    514,5 KB · Luettu: 80
Viimeksi muokattu:
Se ei oikeastaan voi olla noin. Korteissa on erikokoisia spcappeja, erikokoisia mlcc:tä jne. Ei ole mitenkään mahdollista että nvidia olisi jaellut erillaisia määräyksiä eri valmistajille. Itse he ovat noita konkkakokoja ja tyyppejä valinneet. Ja jotakin speksiä/ohjetta vastaan he ovat tuota tehneet.
Suunittelu menee nvidian kautta ja kyllä nvidia sanelee mitkä konkat on hyväksyttyjä.
Mlcc konkat tulee kalliimmaks, koska koneen pitää 6 konka sijaan lataa 60 konkkaa kortille, joka taas on linjaston ajasta pois. Vaikka komponentillä ei hintaa ole, sen nostaa kortin tekoaikaa aika paljon.
 
Suunittelu menee nvidian kautta ja kyllä nvidia sanelee mitkä konkat on hyväksyttyjä.
Mlcc konkat tulee kalliimmaks, koska koneen pitää 6 konka sijaan lataa 60 konkkaa kortille, joka taas on linjaston ajasta pois. Vaikka komponentillä ei hintaa ole, sen nostaa kortin tekoaikaa aika paljon.
Sinun skenaariossasi:
1. Nvidia antaa komponenteille laajan haarukan
2. Nvidia ei speksaa virransyötön laatuvaatimuksia.
3. Nvidia hyväksyy kunhan komponentti numerot sattuu sen antamaan laajaan haarukkaan.
4. Nvidia ei kysele testituloksia.

Ei. Skenaariosi ei ole mahdollinen.
 
Ihmettelen vaan että miten tää konkka homma on edes mahdollista, kun kaikki tietää että kortit puretaan kaikissa testeissä osiin, ja nähdään mitä osia on käytetty, näitä ei varmaan nykyään testata ollenkaan vaikka insinöörejä on kasapäin, luulis että on kauhee riski vetää sieltä mistä rima on matalin.
 
  • Tykkää
Reactions: xia
Sinun skenaariossasi:
1. Nvidia antaa komponenteille laajan haarukan
2. Nvidia ei speksaa virransyötön laatuvaatimuksia.
3. Nvidia hyväksyy kunhan komponentti numerot sattuu sen antamaan laajaan haarukkaan.
4. Nvidia ei kysele testituloksia.

Ei. Skenaariosi ei ole mahdollinen.
Kyllä se nvidia tasan tarkkaan sanelee, mitä muut saa tehä ja mitä ei saa. Nvidia suunittelee reference pcb ja sen pohjalta tehään muutoksia nvidian hyväksymillä komponenteillä. Testit ajetaan ainoastaan silloin, kun nvidia antaa vihreää valoa ja sitä ennen saa anoastaan nähä, meneekö näyttö päälle kun kortin kiinni laittaa.
 
Mahdollista on myös että Nvidia ei vain yksinkertaisesti ole itsekkään ollut tietoinen siitä miten herkkä tuo piiri voi olla jännitteensyötön häiriöille ja ohjeistus on sen takia puutteellinen. Ja eihän ongelmaa ole kaikissa kokoonpanoissa tai korteissa. Ehkä piirit on vaan keskimääräisesti kellotettu liian korkealle niiden laatuun nähden ja siitä tulee ongelmia.

Huonolaatuinen virtalähde, VRM, ja sitten pieni säästö vielä noissa bypass (ohituskondensaattori suomeksi?) konkissa saattaa aiheuttaa ongelmia. Esimerkiksi enemmän vuotava piiri saattaa aiheuttaa tuohon virransyöttöön liikaa häiriötä, kun taas parempilaatuinen piiri ei.
 
Ihmettelen vaan että miten tää konkka homma on edes mahdollista, kun kaikki tietää että kortit puretaan kaikissa testeissä osiin, ja nähdään mitä osia on käytetty, näitä ei varmaan nykyään testata ollenkaan vaikka insinöörejä on kasapäin, luulis että on kauhee riski vetää sieltä mistä rima on matalin.
Toi konkka homma on varma vasta sitten, kun joku työtää skoopin kiinni sinne ja näkee mitä siellä tapahtuu.
 
Mahdollista on myös että Nvidia ei vain yksinkertaisesti ole itsekkään ollut tietoinen siitä miten herkkä tuo piiri on jännitteensyötön häiriöille ja ohjeistus on sen takia puutteellinen. Ja eihän ongelmaa ole kaikissa kokoonpanoissa tai korteissa. Ehkä piirit on vaan keskimääräisesti kellotettu liian korkealle niiden laatuun nähden ja siitä tulee ongelmia.

Huonolaatuinen virtalähde, VRM, ja sitten pieni säästö vielä noissa bypass (ohituskondensaattori suomeksi?) konkissa saattaa aiheuttaa ongelmia. Esimerkiksi enemmän vuotava piiri saattaa aiheuttaa tuohon virransyöttöön liikaa häiriötä, kun taas parempilaatuinen piiri ei.
Pakkohan nvidian ajaa laaja testiperiodi. Veikkaan että niille tuli yllätyksenä piirien laatuero suurissa määrissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom