NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 587
Tein jimmsin saatavuus sorttausta hyväksi käyttäen pienen tutkielman ja vaikutta että
17-22 kpl 3090 ois ton mukaan jimmsillä varastossa.
Onnea osallistujille huomiseen tilauslottoon!
Mites ihmeessä tämmönen onnistuu... Eihän noissa lue missään mitään muuta kun: "Saatavuus: ei tiedossa"
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
634
Vielä kun tietäisi tarviiko peliengine oikeasti sen verran muistia, vai onko kyse lähinnä varauksesta "kun sitä on nyt tarjolla". :)
Sepä noita mittareita käyttäessä kannattaa aina pitää mielessä. Ei vain katsoa, että no nyt on 10GB jo käytössä, ei voi riittää. Vaikka en ole syvällisesti noihin perehtynytkään, niin kyllä enginet sitä muistia varaa, jos sitä on tarjolla. Flushaillaan sitten kun tarve. On oma lukunsa, vaikuttaako millään lailla suorituskykyyn, on sitä muistia sitten pari gigaa enemmän tai vähemmän.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 236
Vielä kun tietäisi tarviiko peliengine oikeasti sen verran muistia, vai onko kyse lähinnä varauksesta "kun sitä on nyt tarjolla". :)
Huomennahan tuo totuus osittain selviää kun 3090 julkaistaan, jos 10-15% parempi suorituskyky 4K:lla, tarkoittanee että 10GB piisaa hyvin.
 
Liittynyt
15.03.2019
Viestejä
623
D12 testissä 2080Ti RAM jo huitelee 10 gigassa ja joka arvo silleen selitysten kera "vahingossa" jäi pois videolta 3080:n kohdalla :)
Kai nyt kaikilla tämän hintaluokan kortin hankkivilla on vähintään 16gigaa RAMia? Videomuistihan tuossa näkyy molemmissa MEM-kohdassa koko ajan ja Division 2 sekä Tomb Raider penkki ainoat mitkä varaavat lähellekään 10 gigaa VRAMia.
 
Liittynyt
09.04.2020
Viestejä
302
Hinta.fi sivuston kautta näkee muuten jo nyt mitkä 3090:t on jimmsillä varastossa. Itse käytin tätä hyväksi 3080:n kohdalla, niin osasi sit klo 16 keskittyä varastossa olevaan korttiin ja sainkin gigabyte eaglen ostettua.


Suurin osa näyttäisi olevan "Heti saatavilla".
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 587
Saatavuuden mukaan sorttaa esim RTX kortit ja katsoo missä väleissä on rtx 3090 kortteja.
Jos itse pistän sorttauksen (Saatavuus: paras-Huonoin) niin se vetää kyllä kaikki 3090 ja 3070 mallit kärkeen ja sitten vasta viimeisenä perään 3080:t
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 587
Hinta.fi sivuston kautta näkee muuten jo nyt mitkä 3090:t on jimmsillä varastossa. Itse käytin tätä hyväksi 3080:n kohdalla, niin osasi sit klo 16 keskittyä varastossa olevaan korttiin ja sainkin gigabyte eaglen ostettua.


Suurin osa näyttäisi olevan "Heti saatavilla".
Niin siis nuo missä on toimitus 1pv on vissiin sitten varastossa ja ne missä ? niin ei ole...
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 112
Kai nyt kaikilla tämän hintaluokan kortin hankkivilla on vähintään 16gigaa RAMia? Videomuistihan tuossa näkyy molemmissa MEM-kohdassa koko ajan ja Division 2 sekä Tomb Raider penkki ainoat mitkä varaavat lähellekään 10 gigaa VRAMia.
Tarkoitti ilmeisesti VRAMia.
 
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
898
Tech yes city mies oli jo testannut tuota alivoltittamista 3080 tuf oc mallilla....
oli saanut kulutukseksi 246w 1800mhz kelloilla--- 1-5fps max ero normikulutukseen 326+w
siis lähes 100w parhaimmillaan pois vielä...luulisi olevan äänetöntä menoa jo ja die lämmöt aika alhaiset.
tässähän jensseenin höpinät alkavat lähentyä 1,9 perf w.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 611
Itselläni siis sillä edellytyksellä että 8k on tehty asiallisesti eikä pelkästään upscaalaamalla 4k:ta.
Tässä tapauksessa useimmissa peleissä se on itseasiassa skaalattu DLSS:llä aina 1440p:stä asti
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
345
On kyllä sen verran mopo kortti vielä tuo 3090, että jos 1.6K eur laittasin näyttikseen kiinni ni se pitäs olla sit sitä 5nm sukupolvea. 5nm kortit sopinnee jo hyvin 120Hz 4K pelaamiseen. Nyt heti 3080 20gb tai jopa 10Gb on hyvä venauskortti.

Tossa tuli yhdessä välissä mieleen, että toi saattaa hyvinkin toi 3090 olla 2080ti korvike ja oikea Titan tulee vielä erikseen täydellä piirillä. En oo toki ainoa joka sitä spekuloi. :D
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 112
Tossa tuli yhdessä välissä mieleen, että toi saattaa hyvinkin toi 3090 olla 2080ti korvike ja oikea Titan tulee vielä erikseen täydellä piirillä. En oo toki ainoa joka sitä spekuloi. :D
Näin itsekin näen tilanteen. 3090 sanottiin vain "titan-like performance" ja nvidian sivullakin puhutaan pelikortista. Pakosti se Ampere Titan sieltä tulee, antavat vain ensin näiden nykyisten myydä itseään ja kun AMD tuo omat korttinsa ulos, voidaan tuoda 3080Ti ja kumppanit kilpailemaan.
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Näin itsekin näen tilanteen. 3090 sanottiin vain "titan-like performance" ja nvidian sivullakin puhutaan pelikortista. Pakosti se Ampere Titan sieltä tulee, antavat vain ensin näiden nykyisten myydä itseään ja kun AMD tuo omat korttinsa ulos, voidaan tuoda 3080Ti ja kumppanit kilpailemaan.
Toisaalta mikä 3090 on, kun 3080 mainostettiin gaming flag shippinä? Itse olen edelleen sitä mieltä, että 3090 on käytännössä Titan. En väitä että olisin välttämättä oikeassa.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
713
Toisaalta mikä 3090 on, kun 3080 mainostettiin gaming flag shippinä? Itse olen edelleen sitä mieltä, että 3090 on käytännössä Titan. En väitä että olisin välttämättä oikeassa.
Mainospuheet kun pitää mainospuheina niin ongelmat ratkeaa ;)

Nvidian meno ollut sen verta härskiä, ettenkö epäile yhtään tahallista harhaanjohtamista näissä mielikuvissa.

Day1 tilaajat ovat niitä pahimpia häviäjiä kun eivät oikein tiedä mitä ostavat. Itsekin tilaan tosin 3090:n day1 jos vaan natsaa :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 160
Saiko noi 3090 revikat julkaista vasta huomenna, vai tuleeko ne jo tänään?
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Kun tuon 3090 kohdalla jatkuvasti hehkutetaan 8K pelaamista niin mikä on oikeasti 8K töllöjen tila nykyään? Onko noita oikeasti myytävänä Giganteissa, Verkkokaupoissa yms. prosumer kuluttajille suunnattuna vai onko nuo edelleen jotain 20-30k euron POC-leluja laboratorioon ja rikkaille?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
746
Kun tuon 3090 kohdalla jatkuvasti hehkutetaan 8K pelaamista niin mikä on oikeasti 8K töllöjen tila nykyään? Onko noita oikeasti myytävänä Giganteissa, Verkkokaupoissa yms. prosumer kuluttajille suunnattuna vai onko nuo edelleen jotain 20-30k euron POC-leluja laboratorioon ja rikkaille?
Onhan näitä ollut jo hetken.
Itse ostin 4K telsun 2019 alussa ja silloin tuli jo ensimmäiset saataville oikeasti kauppoihin.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
312
Kun tuon 3090 kohdalla jatkuvasti hehkutetaan 8K pelaamista niin mikä on oikeasti 8K töllöjen tila nykyään? Onko noita oikeasti myytävänä Giganteissa, Verkkokaupoissa yms. prosumer kuluttajille suunnattuna vai onko nuo edelleen jotain 20-30k euron POC-leluja laboratorioon ja rikkaille?
Kyllä niitä on. 2-3 tontulla alkaa saamaan.
 
Liittynyt
12.01.2019
Viestejä
95
Itse odotan 3080 20GB:n julkaisua. Silloin viimeistään selviää tämäkin mysteeri kun kortit ovat muuten identtiset.
Itse asiassa sitähän emme tiedä ovatko ne identtiset. Se, että se on jätetty mahdollisesti vastaukseksi AMD:lle viittaisi siihen että siitä tehdään potentiaalisesti super/Ti päivitys jos tarve vaatii.
 
Liittynyt
13.03.2019
Viestejä
304
Tässä tapauksessa useimmissa peleissä se on itseasiassa skaalattu DLSS:llä aina 1440p:stä asti
Viittasinkin suoraan lauseeseen "Eiköhän ihmiset mieluummin ota 4k 144hz > 8k 60 " joka itsessään sisältää muutamia ongelmia...
Lause itsessään on "epätosi" sillä se sisältää premissin että (kaikki) ihmiset ottaisi 4k 144hz vs. 8k 60 jos ne olisivat "tasavertaiset".
Tässä tapauksessa esim. itse en ottaisi 4k 144hz, sillä edellytyksellä että ne olisivat "tasavertaiset", tässä tapauksessa niin että molemmat olisivat natiiveja eikä niin että 8k60 olisi jokin gimpattu upscale/DLSS.

Henk.koht olen rauhallisempi flâneur, ja valitsisin ehdottomasti 8k60 8k tekstuureilla esim. Elder Scrolls 6, GTA VI tai Star Citizenin tuon 4k144hz sijaan.
Olen ehkä perverssi, mutta ruutukarkki ja bostailu on mun juttuni.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 124
Itse asiassa sitähän emme tiedä ovatko ne identtiset. Se, että se on jätetty mahdollisesti vastaukseksi AMD:lle viittaisi siihen että siitä tehdään potentiaalisesti super/Ti päivitys jos tarve vaatii.
Vahvasti vaikuttaa siltä että ovat identtiset, mutta aika näyttää.


 
Liittynyt
25.02.2019
Viestejä
1 052
premissin että (kaikki) ihmiset ottaisi 4k 144hz vs. 8k 60 jos ne olisivat "tasavertaiset"
Premissi on että yksittäisiä pikseleitä et näe 4k ruudulta normi etäisyydellä ja koska peleissä on liikettä -> korkeampi hz on aina mukavempi. Toisen hyöty on hankala huomata alunperinkään, toisen taas välittömästi huomaa.
Lisäksi sitä luultavasti pitää efectejä alentaa että pysyy 60fps 8k resolla.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
312
Premissi on että yksittäisiä pikseleitä et näe 4k ruudulta normi etäisyydellä
Riippuu ruudun koosta ja etäisyydestä.

Toisen hyöty on hankala huomata alunperinkään, toisen taas välittömästi huomaa.
Aika moni ei kyllä huomaa eroja noilla korkeilla framerateilla. Jotkut ei huomaa edes 30 ja 60 eroa.

EDIT: ja jotta ei jää epäselväksi, niin kyllä minäkin olen sitä mieltä että 8K on aika turha. Mulla on itselläni 92 tuuman 4K jota katson noin kahden metrin päästä, ja tässä ollaan aika lähellä ns. retina-rajaa. Ja tuo kuvan koko tuolta etäisyydeltä on ihan älytön jo. En kaipaa 8K:ta.
 
Viimeksi muokattu:

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 412
Kyllä niitä on. 2-3 tontulla alkaa saamaan.
Geizhalsissa halvin 8K-töllö maksaa 1630€

Suomessa halvimmat 2500€ (halvin on muuten 75-tuumainen, kun ei ole vielä tullut tuota LG:n 55-tuumaista myyntiin).
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 112
Toisaalta mikä 3090 on, kun 3080 mainostettiin gaming flag shippinä? Itse olen edelleen sitä mieltä, että 3090 on käytännössä Titan. En väitä että olisin välttämättä oikeassa.
Titaneitaha nähtiin Pascalin aikaankin useampi erilainen, Volta oli myös välissä, Turing, pakosti tulee myös Ampere. 3090 on sitten "enthusiast" kortti ja 3080 "gaming flag ship" (toistaiseksi, kunnes 3080Ti vie sen kruunun itselleen).
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
1 390
Koittakaa nyt jo ymmärtää, tuo 3090 ei pyöritä pelejä natiivi 8K resoluutiolla, vaikka siinä olisi 1 teratavu VRAM, joku DOOM voi olla mahdollinen, mutta se pyörii perunallakin hyvin. Tuo "8K gaming" markkinointi ainakin osui ja upposi tänne suomeen kovaan, 8K on edelleenkin 4x 4K vaativustasolta, DLSS on se juttu joka mahdollistaa tämän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2019
Viestejä
95
Koittakaa nyt jo ymmärtää, tuo 3090 ei pyöritä pelejä natiivi 8K resoluutiolla, vaikka siinä olisi 1 teratavu VRAMia. Joku DOOM voi olla mahdollinen, mutta se pyörii perunallakin hyvin.
No ehkä 20 Gb perunalla, mutta ei välttämättä 10 Gb perunalla.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
688
Itse sain tänään Gaming X Trion. Pelkkää tappelua ollut koko iltapäivä ja ilta. Flight Simulatorissa välittömästi, kun peli on ladannut ja olet pääsemässä itse peliin -> kone sammuu, eikä lähde takaisin päälle, ennen kuin virtalähteeltä katkaisee päävirrat ja laittaa takaisin. DDU:lla vedin ajurit vielä sileeksi ja uusiksi ja vaihdoin virtalähteeltä kortille tulevat kaapelit, mutta ainut mikä auttoi, oli pieni kellojen pudotus afterburnerilla. Tällä pääsin jo peliin ja hieman pelaamaankin. Kortissa vikaa? Lämmöt ok. Virtalähde on Seasonicin Platinum XP2 660W... Voe voe
Mitenkäs tappiin sinulla on prossu kellotettu ja mikä prossu? Edit: löysinkin prossutietosi. Melkosta että ei riitä teho. No kaipa noita huonoja kappaleita sattuu Seasonicillakin.
 
Liittynyt
02.07.2017
Viestejä
167
Koittakaa nyt jo ymmärtää, tuo 3090 ei pyöritä pelejä natiivi 8K resoluutiolla, vaikka siinä olisi 1 teratavu VRAM, joku DOOM voi olla mahdollinen, mutta se pyörii perunallakin hyvin. Tuo "8K gaming" markkinointi ainakin osui ja upposi tänne suomeen kovaan, 8K on edelleenkin 4x 4K vaativustasolta, DLSS on se juttu joka mahdollistaa tämän.
Kyllähän tuo Linuksen videolla pyöritti ihan hyvin natiivia 8k:ta Doomissa (nightmarella) ja Forzassa (high asetuksilla), mainitsi vielä erikseen missä peleissä käytti ja ei käyttänyt DLSS:ssää. Controlli oli sitten DLSS upskaalamalla.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
1 390
Mitä ongelmia tarkoitat?
Että muisti loppuisi?

Kyllähän tuo Linuksen videolla pyöritti ihan hyvin natiivia 8k:ta Doomissa (nightmarella) ja Forzassa (high asetuksilla), mainitsi vielä erikseen missä peleissä käytti ja ei käyttänyt DLSS:ssää. Controlli oli sitten DLSS upskaalamalla.
Justhan mä sanoin että tuo DOOM voi olla mahdollinen.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 236
Vahvasti vaikuttaa siltä että ovat identtiset, mutta aika näyttää.


Tuossahan kerrotaan myös ettei 3070 tule yltämään 2080 Ti:n tasolle, joka ei sinänsä yllätys kun laskee 3080 tulosten perusteella 1+1=2.
 
Liittynyt
13.03.2019
Viestejä
304
Premissi on että yksittäisiä pikseleitä et näe 4k ruudulta normi etäisyydellä ja koska peleissä on liikettä ...
Seurannut 480p <-> 576i <->720p <-> 1080i <-> 1080p <-> 1440p <-> 4k keskustelut aamunkoitosta lähtien. Narratiivisi jatkaa tuota kunniakasta perinnettä, itse en osallistu tuohon huopaamiseen enää. Nuoremmat jatkakoon 4k vs 8k peitseämistä.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Noissa peak loadeissa on myös oleellista se loadin kesto, eli nuo luvut eivät ole suoraan vertailukelpoisia. On aivan eri asia kestääkö se piikki 10ms vai 0.1ms. Todennäköisesti tuo Seasonicin 660W poweri jaksaisi ihan hyvin, mutta siinä on vain OCP säädetty niin tiukaksi, että se triggaa jostain 0.1ms piikistä.
Kyllä. Ja tässä on yksi ”laatu”merkki kunnostautunut yli muiden viime aikoina. Seasonic. Silti ketjussa on kovia seasonic faneja. Yksi bugaava focus+ gold riitti kyllä minut siirtämään takaisin corsair leiriin. Tai no minulla on kertynyt kasa powereita kaupoista, joten testataan nyt corsair sf600, evga g2 850 ja seasonic snow white 1050 ennen corsair axi ostosta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 878
Viestejä
4 207 084
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom