NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

gruntti

Tukijäsen
Liittynyt
15.03.2022
Viestejä
435
Alivoltituksen lisäksi kun rajoittaa FPS:n jollekin järkevälle tasolle, ettei graffakortti nakuta täysillä tehoilla, niin tuolla lailla tehonkulutus laskee todella paljon vakioon tai perinteisesti kellotettuun korttiin nähden.

Itsellä on 3080:lla asetukset 0.912V / GPU 1950MHz / VRAM +1100MHz.

Esim. juuri aloittamaani Shadow of the Tombraideriin laitoin max frame rateksi 100 FPS (näytön maksimi mulla on 165Hz) ja peli on silti oikein mukavan sulava graffoiltaan Highest-asetuksilla ja DLSS Quality päällä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
311
Aika jännä että vain Cyberpunkissa RTX 3080 12GB Tuf hakkaa power limittiä jo 315W kohdalla
 
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
551
Onko kellään tietoa antaako Asus vaihtaa tuffin lämpötyynyt ilman että takuu raukeaa? Ja toinen kysymys että onko kellään kokemusta kuinka kauan tälläinen takuuhuolto verkkokaupan kautta kestäisi?

EDIT: Tosiaan hotspot lämmöt nousee alle minuutissa yli 105 ja tuulettimet huutaa täysillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 273
Onko kellään tietoa antaako Asus vaihtaa tuffin lämpötyynyt ilman että takuu raukeaa? Ja toinen kysymys että onko kellään kokemusta kuinka kauan tälläinen takuuhuolto verkkokaupan kautta kestäisi?

EDIT: Tosiaan hotspot lämmöt nousee alle minuutissa yli 105 ja tuulettimet huutaa täysillä.
Tuskin antaa vaihtaa, kun ei enää MSI:kään antanut. 1080 Ti Strix aikoinaan lähti takuuhuoltoon myyjäliikkeestä ruotsiin ja taisi parisen viikkoa mennä että tuli hyvityspäätös, joten jos kortti vielä palautuisi takaisinkin, niin varautuisin n. 2-3 viikkoon.
 
Liittynyt
16.01.2020
Viestejä
133
Nyt on vähän tyhmä olo. Ensimmäistä kertaa alivoltitan, tai säädän oikeastaan yhtään mitenkään näytönohjainta. Lopputulokseen olen kyllä ihan tyytyväinen, kun kulutus, lämmöt ja melu laski ja kellot ovat lähtötilannetta ylempänä. Testiohjelmienkin mukaan, suorituskyky parani. Se, missä tässä nyt nousee harjoittelijalla seinä vastaan on tuo afterburner ohjelma.

Kun olen tallentanut curven johonkin muistipaikkaan ja vaikka käynnistän koneen seuraavan kerran uudestaan, on se käppyrä hypännyt joko ylös tai alaspäin 15-30mhz. Saman tekee jos vaikka palautan tehdas asetuksille ja otan uudestaan curven käyttöön. Käppyrä näyttää kyllä juuri siltä miltä pitääkin siihen asti, kun painan apply nappia.

Olen yrittänyt tallentaa käyrän kortin ollessa rasituksessa ja kylmänä. Ei vaikutusta. Kokeilin myös vain lähteä rasittamaan korttia sellaisella alaspäin liikahtaneella käyrällä, josko se kuitenkin sitten boostaisi sinne minne pitää. No ei boostannut vaan rajahan oli juurikin siinä, minne se oli ominpäin hypännyt.

Kun sitten säädän curven takaisin siihen, mihin olin sen tallentanutkin ja painan apply, toimii kaikki taas niinkuin pitää. Eli minkä takia tekee tuota ja onko asialle tehtävissä mitään? Tai tarvitseeko edes tehdä? Itseäni tämä nyt häiritsee, kun en näistä oikein ole perillä:hammer:
 

ZPA

Liittynyt
29.03.2020
Viestejä
19
Nyt on vähän tyhmä olo. Ensimmäistä kertaa alivoltitan, tai säädän oikeastaan yhtään mitenkään näytönohjainta. Lopputulokseen olen kyllä ihan tyytyväinen, kun kulutus, lämmöt ja melu laski ja kellot ovat lähtötilannetta ylempänä. Testiohjelmienkin mukaan, suorituskyky parani. Se, missä tässä nyt nousee harjoittelijalla seinä vastaan on tuo afterburner ohjelma.

Kun olen tallentanut curven johonkin muistipaikkaan ja vaikka käynnistän koneen seuraavan kerran uudestaan, on se käppyrä hypännyt joko ylös tai alaspäin 15-30mhz. Saman tekee jos vaikka palautan tehdas asetuksille ja otan uudestaan curven käyttöön. Käppyrä näyttää kyllä juuri siltä miltä pitääkin siihen asti, kun painan apply nappia.

Olen yrittänyt tallentaa käyrän kortin ollessa rasituksessa ja kylmänä. Ei vaikutusta. Kokeilin myös vain lähteä rasittamaan korttia sellaisella alaspäin liikahtaneella käyrällä, josko se kuitenkin sitten boostaisi sinne minne pitää. No ei boostannut vaan rajahan oli juurikin siinä, minne se oli ominpäin hypännyt.

Kun sitten säädän curven takaisin siihen, mihin olin sen tallentanutkin ja painan apply, toimii kaikki taas niinkuin pitää. Eli minkä takia tekee tuota ja onko asialle tehtävissä mitään? Tai tarvitseeko edes tehdä? Itseäni tämä nyt häiritsee, kun en näistä oikein ole perillä:hammer:
Se johtuu kortin omasta lämpöjen mukaan tapahtuvasta boostaamisesta. Esimerkkinä oma shunt modattu strix 3080. Rasituksessa lämpöjen ollessa noin 45 astetta kortti toimii 2070mhz kelloilla 1100mv jännitteellä. Kylmänä kun käynnistän koneen samalla profiililla se boostaa ensin hetken 2115-2130mhz riippuen lämpötilasta. Sitten kun vesikierto lämpenee kellotaajuus asettuu tuohon 2070mhz. Toivottavasti oli apua :)
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
287
Zotac rtx 3090 trinity.
Itsellä myös ensimmäisiä alivoltituksia.
Eikös alivoltituksella/kellotuksella pitäisi reilusti tippua myös lämmöt?
Mulla lämmöt nousee edelleen samoihin lukuihin ku vakiokäyrällä eli 76c ja hotspot +104c.
Afterburnerista säädetty tällä hetkellä 0.825v ja corelle kelloja 1740mhz.
Noilla säädöillä pelaillut rainbow six siegeä ilman kaatuiluja.
Mikähän tossa voisi olla vikana kun noin lämpiää?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
830
Zotac rtx 3090 trinity.
Itsellä myös ensimmäisiä alivoltituksia.
Eikös alivoltituksella/kellotuksella pitäisi reilusti tippua myös lämmöt?
Mulla lämmöt nousee edelleen samoihin lukuihin ku vakiokäyrällä eli 76c ja hotspot +104c.
Afterburnerista säädetty tällä hetkellä 0.825v ja corelle kelloja 1740mhz.
Noilla säädöillä pelaillut rainbow six siegeä ilman kaatuiluja.
Mikähän tossa voisi olla vikana kun noin lämpiää?
Vertasitko tuulettimen kierrosnopeutta/käyttöastetta ennen alivoltitusta ja sen jälkeen?
 
Liittynyt
16.01.2020
Viestejä
133
Se johtuu kortin omasta lämpöjen mukaan tapahtuvasta boostaamisesta. Esimerkkinä oma shunt modattu strix 3080. Rasituksessa lämpöjen ollessa noin 45 astetta kortti toimii 2070mhz kelloilla 1100mv jännitteellä. Kylmänä kun käynnistän koneen samalla profiililla se boostaa ensin hetken 2115-2130mhz riippuen lämpötilasta. Sitten kun vesikierto lämpenee kellotaajuus asettuu tuohon 2070mhz. Toivottavasti oli apua :)

Kiitos vastauksesta. Tuota mietin itsekkin, mutta tämä tapahtuu jo ilman, että näytönohjaimella on mitään kuormaa. Mulla on siis 1950mhz/900mV käppyrä. Kun esimerkiksi käynnistän koneen ja zekkaan afterburnerista miltä se tällä kertaa näyttää, saattaa se olla 1935mhz tai 1960mhz. Ja se myös sitten pysyy rasittaessa siinä. Kuten jos käsin siirrän kellot takaisin siihen 1950mhz, niin siinä se pysyykin sihen asti, kunnes käynnistää koneen uudestaan tai vaihtaa afterburnerissa asetuksia. Kokeilin myös ihan hupijuttuna, että tein kaksi samanlaista käyrää eri muistipaikoille. Näitä kun napsuttelee käyttöön vuoronperään työpöydällä, voi toinen liikahtaa ylöspäin ja toinen alaspäin. En epäile hetkeäkään, etteikö tässä olisi joku ihan perus juttu kyseessä. Ei vain tavota minua tämä toiminta, kun ei loogisesti toimi minkään asian mukaan, vaan ihan sattumanvaraisesti. :D
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
287
Vertasitko tuulettimen kierrosnopeutta/käyttöastetta ennen alivoltitusta ja sen jälkeen?
Afterburnerista oon laittanut toimimaan kaikki kolme tuuletinta jatkuvalle 70% käyttöasteelle vakio sekä alivoltitus profiilille.
Tuosta jos vielä alkaa nostamaan tuulettimien nopeuksia alkaa melu olla melkoinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 273
Zotac rtx 3090 trinity.
Itsellä myös ensimmäisiä alivoltituksia.
Eikös alivoltituksella/kellotuksella pitäisi reilusti tippua myös lämmöt?
Mulla lämmöt nousee edelleen samoihin lukuihin ku vakiokäyrällä eli 76c ja hotspot +104c.
Afterburnerista säädetty tällä hetkellä 0.825v ja corelle kelloja 1740mhz.
Noilla säädöillä pelaillut rainbow six siegeä ilman kaatuiluja.
Mikähän tossa voisi olla vikana kun noin lämpiää?
Afterburnerista oon laittanut toimimaan kaikki kolme tuuletinta jatkuvalle 70% käyttöasteelle vakio sekä alivoltitus profiilille.
Tuosta jos vielä alkaa nostamaan tuulettimien nopeuksia alkaa melu olla melkoinen.
Tuo hotspot viittaisi johonkin ongelmaan jäähdyttimen kontaktissa tai muuta. Ei tuulettimiakaan pitäisi tarvita erityisesti alivoltitettuna ajaa 70%.
En tiedä kuinka pitkä Zotacin takuu on, mutta vaihtoehtoina lienee pistää takuuseen jos sitä vielä jäljellä tai vaihtaa itse ainakin tahnat ja kokeilla korjaantuuko.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
287
Tuo hotspot viittaisi johonkin ongelmaan jäähdyttimen kontaktissa tai muuta. Ei tuulettimiakaan pitäisi tarvita erityisesti alivoltitettuna ajaa 70%.
En tiedä kuinka pitkä Zotacin takuu on, mutta vaihtoehtoina lienee pistää takuuseen jos sitä vielä jäljellä tai vaihtaa itse ainakin tahnat ja kokeilla korjaantuuko.
Jimssiin vielä takuuta on, mutta ei huvittaisi olla ilman korttia ja alkuperäinen laatikko puuttuu niin hieman hankala lähettää.
Tarvitseeko aina avatessa vaihtaa myös lämpötyynyt vai riittääkö pelkästään tahnanvaihto?
Lähinnä mietin että mistä kaikkialta tuo kortti mittaa lämpötiloja. Voisiko tuo hotspot lämpö tulla jopa itse sirusta jos siinä useampi lämpötilan mittaus sensori?
Muistien lämmöt muistaakseni pyörii jossain +-90c tietämillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 273
Jimssiin vielä takuuta on, mutta ei huvittaisi olla ilman korttia ja alkuperäinen laatikko puuttuu niin hieman hankala lähettää.
Tarvitseeko aina avatessa vaihtaa myös lämpötyynyt vai riittääkö pelkästään tahnanvaihto?
Lähinnä mietin että mistä kaikkialta tuo kortti mittaa lämpötiloja. Voisiko tuo hotspot lämpö tulla jopa itse sirusta jos siinä useampi lämpötilan mittaus sensori?
Muistien lämmöt muistaakseni pyörii jossain 95c tietämillä.
Lämpötyynyjä ei tarvitse vaihtaa, kunhan käyttää malttia aukaistessa. Vaikka ne repeäisikin, niin kyllä ne melko hyvin saa aseteltua takaisin paikoilleen.
Hotspot on tosiaan itse grafiikkapiirin korkeimman pisteen lämpötila, eli todennäköisesti tahnat huonosti jossain kohtaa piiriä.
Muisteille on sitten oma Memory Junction Temperature, jonka omasta MSI 3080:stä korjasin lämpötyynyillä (löytyy edelliseltä sivulta).
 

gruntti

Tukijäsen
Liittynyt
15.03.2022
Viestejä
435
Kiitos vastauksesta. Tuota mietin itsekkin, mutta tämä tapahtuu jo ilman, että näytönohjaimella on mitään kuormaa. Mulla on siis 1950mhz/900mV käppyrä. Kun esimerkiksi käynnistän koneen ja zekkaan afterburnerista miltä se tällä kertaa näyttää, saattaa se olla 1935mhz tai 1960mhz. Ja se myös sitten pysyy rasittaessa siinä. Kuten jos käsin siirrän kellot takaisin siihen 1950mhz, niin siinä se pysyykin sihen asti, kunnes käynnistää koneen uudestaan tai vaihtaa afterburnerissa asetuksia. Kokeilin myös ihan hupijuttuna, että tein kaksi samanlaista käyrää eri muistipaikoille. Näitä kun napsuttelee käyttöön vuoronperään työpöydällä, voi toinen liikahtaa ylöspäin ja toinen alaspäin. En epäile hetkeäkään, etteikö tässä olisi joku ihan perus juttu kyseessä. Ei vain tavota minua tämä toiminta, kun ei loogisesti toimi minkään asian mukaan, vaan ihan sattumanvaraisesti. :D
Joo toi Afterburnerista säädetty Curve (GPU-kellokäyrä) heittelehtii GPU-lämmön mukaan.

Afterburner curven lisäksi, mulla on käytössä .bat-tiedosto, jossa on asetettu GPU-kellon ala- ja ylä-rajat, nvidia-smi -lgc 210,1950, ajetaan joka käynnistyksen yhteydessä. 1950MHz pysyy testeissä ja peleissä koko ajan vakaasti, kun GPU on täydessä kuormituksessa. Toi on toiminut ainakin itselläni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
446
Mites muuten tuo Afterburnerin Power Limit/Temp Limit asetukset? Kannattaako nuita linkata toisiinsa?

Tulis itellä mieleen, että ei kannata linkata ja priorisoi tuota Temp limittiä, koska se ei kuitenkaan ikinä tule vastaan. Mites tuo linkkaaminen vaikuttaa?

1681756666709.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 273
Mites muuten tuo Afterburnerin Power Limit/Temp Limit asetukset? Kannattaako nuita linkata toisiinsa?

Tulis itellä mieleen, että ei kannata linkata ja priorisoi tuota Temp limittiä, koska se ei kuitenkaan ikinä tule vastaan. Mites tuo linkkaaminen vaikuttaa?

Linkkaaminen vain säätää molempia yhtäaikaisesti ja tosiaan tappiin vain molemmat, power limit näillä tulee vastaan ensimmäisenä oli tuo limit mitä tahansa.
Lämmöt jos lähentelee tuota 91C maksimia, niin jossain alkaa olemaan vikaa tai alivoltitus ajankohtaista.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
287
Lämpötyynyjä ei tarvitse vaihtaa, kunhan käyttää malttia aukaistessa. Vaikka ne repeäisikin, niin kyllä ne melko hyvin saa aseteltua takaisin paikoilleen.
Hotspot on tosiaan itse grafiikkapiirin korkeimman pisteen lämpötila, eli todennäköisesti tahnat huonosti jossain kohtaa piiriä.
Muisteille on sitten oma Memory Junction Temperature, jonka omasta MSI 3080:stä korjasin lämpötyynyillä (löytyy edelliseltä sivulta).
Tuossa kuvassa hieman lämpötiloista yms tietoa.
Laitoin witcher 3 päälle ja annoin pelin pyöriä noin 30min.
Afterburnerista asetettu curve 0.825v ja kellot 1725mhz ja gpu:n tuulettimet 70% nopeudelle.
Tästä huolimatta MAX lämmöt GPU-Z ohjelman mukaan kuvan mukaiset.
Onko muistien lämmöt ok?
Nyt ennekuin lähden tuota avaamaan, mietin että voiko tuo lämpötila johtua muusta kuin tahnasta?
esim onko näissä ollut mahdollisesti jtn rakennevirheitä jäähyssä tms.

Artic mx-4 tahnaa löytyisi kaapista. Tuo varmaan ihan perus hyvää tahnaa?
Edit: ja onko aukaistaessa jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon?
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 273
Tuossa kuvassa hieman lämpötiloista yms tietoa.
Laitoin witcher 3 päälle ja annoin pelin pyöriä noin 30min.
Afterburnerista asetettu curve 0.825v ja kellot 1725mhz ja gpu:n tuulettimet 70% nopeudelle.
Tästä huolimatta MAX lämmöt GPU-Z ohjelman mukaan kuvan mukaiset.
Onko muistien lämmöt ok?
Nyt ennekuin lähden tuota avaamaan, mietin että voiko tuo lämpötila johtua muusta kuin tahnasta?
esim onko näissä ollut mahdollisesti jtn rakennevirheitä jäähyssä tms.

Artic mx-4 tahnaa löytyisi kaapista. Tuo varmaan ihan perus hyvää tahnaa?
Edit: ja onko aukaistaessa jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon?
Hotspot tosiaan näyttää turhan korkealle, oma 3080 vakioasetuksilla (1,081V jännite, max 2010MHz käynyt) hotspot menee tuonne 91C tienoille.
Memory Junction 94C lienee vielä "toleranssissa", aiemmin tosiaan MSI:n mokailuja korjasin muistien lämpötyynyt vaihtamalla 104C -> 86C.

Tuo hotspot lämpö voisi johtua kokoonpanossa johtuvasta mokasta, minkä bongasin tältä videolta missä opastetaan samalla miten tuo Zotac avataan, eli muistien lämpötyyny on liikahtanut tuonne GPU piirin "shimmin" väliin ja piirin keskellä näyttäisi olevan kuiva "kupla":




MX-4 on ihan kelvollista tavaraa, itsekin tuossa lämpötyynyjen yhteydessä moista laitoin.
Edit: ja tosiaan HWinfosta kannattanee ladata tuoreempi versio, sillä uudemmat näyttää nuo hotspot lämmöt yms., niin ei tarvitse useampaa ohjelmaa
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
650
Tuossa kuvassa hieman lämpötiloista yms tietoa.
Laitoin witcher 3 päälle ja annoin pelin pyöriä noin 30min.
Afterburnerista asetettu curve 0.825v ja kellot 1725mhz ja gpu:n tuulettimet 70% nopeudelle.
Tästä huolimatta MAX lämmöt GPU-Z ohjelman mukaan kuvan mukaiset.
Onko muistien lämmöt ok?
Nyt ennekuin lähden tuota avaamaan, mietin että voiko tuo lämpötila johtua muusta kuin tahnasta?
esim onko näissä ollut mahdollisesti jtn rakennevirheitä jäähyssä tms.

Artic mx-4 tahnaa löytyisi kaapista. Tuo varmaan ihan perus hyvää tahnaa?
Edit: ja onko aukaistaessa jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon?
Itellä oli samanlaista ongelmaa Strix 3080 kanssa. Normi lämmöt 65, hotspot 105. Tuulettimet 100% peleissä ja core hz tippui reilusti rasituksessa. Gpun ydin ei saanut kunnon kosketusta jäähdytykseen.
Ongelman ratkaisin ottamalta gpu kiinnityshkehikon alta jouset pois.Hotspot lämmöt putos 30 astetta.
 

Liitteet

Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
287
Hotspot tosiaan näyttää turhan korkealle, oma 3080 vakioasetuksilla (1,081V jännite, max 2010MHz käynyt) hotspot menee tuonne 91C tienoille.
Memory Junction 94C lienee vielä "toleranssissa", aiemmin tosiaan MSI:n mokailuja korjasin muistien lämpötyynyt vaihtamalla 104C -> 86C.

Tuo hotspot lämpö voisi johtua kokoonpanossa johtuvasta mokasta, minkä bongasin tältä videolta missä opastetaan samalla miten tuo Zotac avataan, eli muistien lämpötyyny on liikahtanut tuonne GPU piirin "shimmin" väliin ja piirin keskellä näyttäisi olevan kuiva "kupla":




MX-4 on ihan kelvollista tavaraa, itsekin tuossa lämpötyynyjen yhteydessä moista laitoin.
Edit: ja tosiaan HWinfosta kannattanee ladata tuoreempi versio, sillä uudemmat näyttää nuo hotspot lämmöt yms., niin ei tarvitse useampaa ohjelmaa
Nyt ruuvit irroitettu kuten linkkaamasaasi videossa, mutta kortti ei tunnu aukeavan millään vaikka hieman voimaa käyttäisikin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 273
Lähtikin auki. Tältä näyttää sisällä.
Kyllähän tuossa hieman kuivan näköisiä kohtia on ja varmaan hyvä olisi, jos nuo muistien lämpötyynyt hieman asettelisi uudelleen ettei tule tuon jäähdytyssiilen korotetulle osalle (merkkasin vihreällä).
Edit: Nuo kuivat kohdat juurikin näyttäisi olevan niillä reunoilla missä muistien lämpötyynyt ovat olleet kiilaamassa siiltä todennäköisesti irti itse piiristä.

Screenshot 2023-04-19 152950.png
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
287
Kyllähän tuossa hieman kuivan näköisiä kohtia on ja varmaan hyvä olisi, jos nuo muistien lämpötyynyt hieman asettelisi uudelleen ettei tule tuon jäähdytyssiilen korotetulle osalle (merkkasin vihreällä).
Edit: Nuo kuivat kohdat juurikin näyttäisi olevan niillä reunoilla missä muistien lämpötyynyt ovat olleet kiilaamassa siiltä todennäköisesti irti itse piiristä.

Meneeköhän vielä noilla samoilla tyynyillä vaikka hieman repesikin. Tuo isompi pala mikä itse jäähyssä kiinni on melko rapean oloinen.
Ei näyttänyt paikallisesta multitronicista saavan lämpötyynyjä niin pitäisi sitten tilata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 273
Meneeköhän vielä noilla samoilla tyynyillä vaikka hieman repesikin. Tuo isompi pala mikä itse jäähyssä kiinni on melko rapean oloinen.
Ei näyttänyt paikallisesta multitronicista saavan lämpötyynyjä niin pitäisi sitten tilata.
Eiköhän ne asiansa aja sen aikaa kunhan saa uudet tilattua, tämän mukaan tuolla piirin puolella olevat tyynyt ovat 2mm paksuja, joten suoraan 2mm paksuisena Jimm's:ltä löytyy esim. (edit: varsin heikko saatavuus lämpötyynyillä ja erityisesti 2mm paksuudessa)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.05.2018
Viestejä
69
Tuossa kuvassa hieman lämpötiloista yms tietoa.
Laitoin witcher 3 päälle ja annoin pelin pyöriä noin 30min.
Afterburnerista asetettu curve 0.825v ja kellot 1725mhz ja gpu:n tuulettimet 70% nopeudelle.
Tästä huolimatta MAX lämmöt GPU-Z ohjelman mukaan kuvan mukaiset.
Onko muistien lämmöt ok?
Nyt ennekuin lähden tuota avaamaan, mietin että voiko tuo lämpötila johtua muusta kuin tahnasta?
esim onko näissä ollut mahdollisesti jtn rakennevirheitä jäähyssä tms.

Artic mx-4 tahnaa löytyisi kaapista. Tuo varmaan ihan perus hyvää tahnaa?
Edit: ja onko aukaistaessa jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon?
Niin toi on mun vanha kortti. Tiedoksi että se on heti uutena käynyt noin kuumana ja googlettein aikoinaan niin muilla Zotac omistajilla oli kanssa lämmöt lähellä 80 astetta.

-Finplayer76 / Jalfrez
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
287
Niin toi on mun vanha kortti. Tiedoksi että se on heti uutena käynyt noin kuumana ja googlettein aikoinaan niin muilla Zotac omistajilla oli kanssa lämmöt lähellä 80 astetta.

-Finplayer76 / Jalfrez
Joo sun vanha kortti kyseessä ja hyvin toiminut ja tyytyväinen ollut.:)
Niin muistelinkin kun juteltiin noista lämmöistä/meluisuudesta kortti kauppojen yhteydessä.
Ajattelin että josko asialle olisi jtn tehtävissä tuon lämmön ja melun suhteen.
Nyt kortti takaisin kasassa ja kohta uudestaan sama testi.
Toivotaan että auttoi. :D:thumbsup:
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
287
Nyt witcher 3 pyöritetty tunti ja afterburnerista samat säädöt kuin aiemmin testeissä.
Kyllähän tuo tahnojen vaihto/lämpötyynyjen siistiminen auttoi merkittävästi lämpötiloihin sekä itse kortin pitämään meluun. :tup:
Tässä vielä kuva tahnojen/putsauksen jälkeen.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
287
Nyt witcher 3 pyöritetty tunti ja afterburnerista samat säädöt kuin aiemmin testeissä.
Kyllähän tuo tahnojen vaihto/lämpötyynyjen siistiminen auttoi merkittävästi lämpötiloihin sekä itse kortin pitämään meluun. :tup:
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 273
Nyt witcher 3 pyöritetty tunti ja afterburnerista samat säädöt kuin aiemmin testeissä.
Kyllähän tuo tahnojen vaihto/lämpötyynyjen siistiminen auttoi merkittävästi lämpötiloihin sekä itse kortin pitämään meluun. :tup:
Nyt tosiaan huomattavasti paremman näköisiä lukuja :kippis:
Pystyy halutessaan nostamaan tuota curveakin ja muisteille se +500 menee ainakin heittämällä (GDDR6X kun alkaa ennemmin suorituskyky laskea virheenkorjauksen vuoksi kuin artifaktit/kaatuminen ilmaantuu). Tuulettimetkin pystynee pistämään Autolle.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
287
Nyt tosiaan huomattavasti paremman näköisiä lukuja :kippis:
Pystyy halutessaan nostamaan tuota curveakin ja muisteille se +500 menee ainakin heittämällä (GDDR6X kun alkaa ennemmin suorituskyky laskea virheenkorjauksen vuoksi kuin artifaktit/kaatuminen ilmaantuu). Tuulettimetkin pystynee pistämään Autolle.
Kyllä täytyy todeta että nyt kortti on aivan kuin eri kortti.
Melu tosiaan väheni huomattavasti kun lämpötilat saatiin alas.
Täytyykin vielä tilailla jimmyltä nuo linkkaamasi lämpötyynyt niin on sitten nekin vaihdettu ja näkee tuoko se eroa itse muistien lämpötiloihin.
Nuo tehtaan tyynyt tuntuivat kyllä melko kuivilta ja murenevilta.
Minkälaisia hyötyjä mahtaa muistien nosto antaa yleisesti peleissä?
Muistien kellotuksiin ei niin oo tullut tutustuttua.
Kävin tuossa witcheriä jälleen koittamassa mutta tällä kertaa kortti täysin auto asetuksilla.
Ei tosiaan enää mennyt tuulettimet 100%, vaikka aika virranjanoisia kortteja onkin.
 
Liittynyt
15.10.2022
Viestejä
637
Pääsin vihdoin alkuun loppuvuodesta aloitetun projektin kanssa, kaikki on kasassa ja nyt pikkuhiljaa optimoimaan ja testaamaan. 3x Louqe Raw S1 joista 2 on syönyt 3x 280mm + 1x 140mm radit ja muun raudan ohessa täältä käytettynä louhintakäytöstä ostettu Zotac 3080 10gb EK:n blokilla. i7-13700K ruokkii.

Täyden kuorman alla vakiona hotspot 57 astetta noin 35 asteisella nesteellä, GPU alle 50 ja muistit tuossa välillä. GPU:lla nestemäinen metalli, ja muistit + virransyöttö yms. komponentit tarkkaan mitoitetuilla GP:n Ultimate -tyynyillä.

Alivoltituspiste vielä vähän haussa, kun aikaa on aina rajallisesti, mutta yksi hyväntuntuinen piste löytyi 2008mhz / 912mV jolla GPU pysyy 40 asteen pinnassa ja boost-kellot pysyy paikallaan koska pysytään jatkuvasti alle virtarajan. Erittäin hyvän oloinen yksilö siis.

Täytyy varmaankin hakea myös johonkin 1850-1900mhz kelloille luokkaan 750-800mV kohta myös ja sitten harkita testitulosten pohjalta mikä on järkevin jättää käyttöön.

Pitää hakea tuon kaveriksi muisteille kulkua, alustavat testit näyttävät huonolta, grafiikkavirheitä ja epävakautta tuli vasta 1600mhz nostolukemilla mutta ensimmäiset testipisteet tulivat tonttiin jo 400mhz luvuilla ilmeisesti virheenkorjauksesta johtuen.

Katsotaan nyt mihin kokonaisuus asettuu, hyvin tuntuisi skaalautuvan kuitenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
333
Jahas, itselläni alkoi myös nyt tää hotspotin lämpiäminen pelaamisessa 100+ asteiseksi. ( kokeillut pystössä ja vakio paikassa niin kummassakin se menee sinne, sekä kotelo auki ja kiinni jne.. väliin tosiaan katkee näytöstä kuva ja tuulettimet nakkaa 100% eikä enään kuvaa tule ) elikkäs taitaa olla RMA vaihtoehtona kun kerta takuuta on mutta millanen se on esim proshopilla? onko kellään kokemusta siitä paikasta takuiden suhteen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
830
Jahas, itselläni alkoi myös nyt tää hotspotin lämpiäminen pelaamisessa 100+ asteiseksi. ( kokeillut pystössä ja vakio paikassa niin kummassakin se menee sinne, sekä kotelo auki ja kiinni jne.. väliin tosiaan katkee näytöstä kuva ja tuulettimet nakkaa 100% eikä enään kuvaa tule ) elikkäs taitaa olla RMA vaihtoehtona kun kerta takuuta on mutta millanen se on esim proshopilla? onko kellään kokemusta siitä paikasta takuiden suhteen?
Itellä TUF RTX 3080Ti ja takuukokemus proshopin kanssa. Ei oikeastaan moitittavaa muuta kuin että vähän oli pitkähkö prosessi ja ite sai soitella ja kysellä etenemisestä jos halusi olla koko ajan kärryllä. Kesto johtui enimmäkseen siitä kun kortti piti lähettää heidän toimestaan jonnekin päin eurooppaa huoltoon, olisko ollut Hollantiin :hmm:
RMA keissin loin 27.6.2022 ja hyvitys tilillä 2.8.2022.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
333
Testi, tuulettimet 100% näyttiksellä, ja muutenkin koko kotelossa ( kylki auki, ikkuna auki ulkoilmaan ) niin antoi tämmösen tuloksen testissä.


ja sitten Näyttökuva 2023-05-11 183338.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
333
oiskohan tahnat mennee vituralleen ku käyny pitkissä pelisessioissa niin kuumana, yleensä ku laittaa tappiin 2k DSR 4k 100% ja rt:t niin huutaa tuulettimet .. ehkä ei vaan kestänyt sellasta rääkkiä :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 273
oiskohan tahnat mennee vituralleen ku käyny pitkissä pelisessioissa niin kuumana, yleensä ku laittaa tappiin 2k DSR 4k 100% ja rt:t niin huutaa tuulettimet .. ehkä ei vaan kestänyt sellasta rääkkiä :D
Kyllä tuo 105C hotspot lämpö viittaa samaan/samankaltaiseen ongelmaan kuin tuossa ylempänä käyttäjällä Uti1 oli, eli takuuseen tai tahnat vaihtoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
333
No niin, nyt lähti kortti seilaileen tanskaa kohti .. saa nähä miten käy, kyllä ainakin omasta kokemuksesta toi pitäs olla jo ihan vesiselvä juttu.
 
Liittynyt
05.02.2021
Viestejä
204
onko muilla "laitteistokiihdytetty grafiikkasuorittimen ajoitus" päällä Window 11 ?

itellä alkanut kone starttaamaan uudestaan melkein joka toinen päivä 23.4 lähtien. Sitä ennen toimi ongelmitta. muuta en keksi kuin nvidia ajurit tai joku windows päivitys/ominaisuus aiheuttaa tämän.

edittiä: SF750 taitanut vain "kulua" käytössä. Pari kk käytin vain yhtä pcie virtajohtoa 3080:lla kun ajelin sitä 200W:lla ilman ongelmia. Korjaantui käyttämällä 2 pcie virtajohtoa.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
374
Törmäsin Gigabyte AORUS GeForce RTX 3080 XTREME WATERFORCE 10G:hen hintaan 810€ Hobby Hallista.

Kuulostaako hyvältä hinnalta vai onko tässä joku ansa? Sinänsä vesijäähy ei innosta, mutta omasta mielestä hinta alkaa olla jo kohillaan jos jenkki msrp oli 699$. Jos lahoaa niin eiköhän tuohon jonkun aftermarket siilin löydä.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 969
Törmäsin Gigabyte AORUS GeForce RTX 3080 XTREME WATERFORCE 10G:hen hintaan 810€ Hobby Hallista.

Kuulostaako hyvältä hinnalta vai onko tässä joku ansa? Sinänsä vesijäähy ei innosta, mutta omasta mielestä hinta alkaa olla jo kohillaan jos jenkki msrp oli 699$. Jos lahoaa niin eiköhän tuohon jonkun aftermarket siilin löydä.
Eihän tuossa ole mitään järkeä, kun yhtä tehokkaan RTX 4070:n saa selvästi halvemmalla. Sama suorituskyky, mutta pienempi virrankulutus, enemmän muistia ja DLSS 3. Hobby Hall taitaa lisäksi olla vähän kyseenalainen firma.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 215
Törmäsin Gigabyte AORUS GeForce RTX 3080 XTREME WATERFORCE 10G:hen hintaan 810€ Hobby Hallista.

Kuulostaako hyvältä hinnalta vai onko tässä joku ansa? Sinänsä vesijäähy ei innosta, mutta omasta mielestä hinta alkaa olla jo kohillaan jos jenkki msrp oli 699$. Jos lahoaa niin eiköhän tuohon jonkun aftermarket siilin löydä.
Olisi ollut hyvä hinta reilu vuosi sitten. Yksi Aiollinen näyttis ollut ja siitä AIO:sta oli enemmän haittaa kuin hyötyä. Vaikea saada myydyksi, vie ikävästi kopasta tilaa ja oli kyllä myös äänekkäämpikin, kun mitä hyvällä ilmacoolerilla varustetut mallit. Ehdottomasti 4070 mieluummin, tuo DLSS 3 on aivan huikea ominaisuus.
 
Liittynyt
30.12.2020
Viestejä
64
Mitäs mieltä kun ASUS TUF RTX 3090 GAMING OC lämpiää tällä tavoin, ihan vakio kellot ja muutkin asetukset.

Heaven Benchmark

60s ajettu

Core 68c
Memory 92c
Hot Spot 80c

120s ajettu

Core 70c
Memory 96c
Hot Spot 82c

180s ajettu

Core 71c
Memory 98c
Hot Spot 82c

240s ajettu

Core 71c
Memory 102c
Hot Spot 83c

Cyberpunk 2077

180s ajettu

Core 73c
Memory 106c
Hot Spot 87c

Gpu fans ~80-85%
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 373
Mikähän tuo on kun silloin tällöin 3080:ssa vilkkuu lisävirtaliitännöissä punaiset ledit mutta ei mitään vikaa tunnu olevan? Aikanaan luulin johtuneen siitä kun otin virrat 2 johdolla mutta 3 erillistä ei ole auttanut asiaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 273
Miten MSI:n politiikka on jos jäähy on ollut irti, meneekö takuu?
Eivät antaneet 3080:n jäähyn irroitukseen lupaa kun kyselin, aikoinaan GTX 1070:lle antoivat.
Yhdessä X-clampin sakarassa on tarra indikoimassa onko jäähyä avattu, mutta sen kyllä saa esim. askarteluveitsellä tai partaterällä melko siististi irti ja takaisin.


Mitäs mieltä kun ASUS TUF RTX 3090 GAMING OC lämpiää tällä tavoin, ihan vakio kellot ja muutkin asetukset.

Heaven Benchmark

60s ajettu

Core 68c
Memory 92c
Hot Spot 80c

120s ajettu

Core 70c
Memory 96c
Hot Spot 82c

180s ajettu

Core 71c
Memory 98c
Hot Spot 82c

240s ajettu

Core 71c
Memory 102c
Hot Spot 83c

Cyberpunk 2077

180s ajettu

Core 73c
Memory 106c
Hot Spot 87c

Gpu fans ~80-85%
Core lämmöt näyttää ihan hyvältä, mutta muistilämmöt näyttää hieman karkaavan.
Itse jos lähtee korjaamaan lämpötyynyt vaihtamalla, niin ilmeisesti 1,5mm piirin puolelle ja 2,0mm kaiketi kortin kääntöpuolelle Hardware – ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3090 Thermal Pad Replacement
Arctic TP-3 lämpötyynyt ovat varsin hyviä tarkoitukseen Tuotehaku - Jimms.fi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
333
Jopas oli taas mahtava RMA, tuli viesti näin 5vk jälkeen ettei voida takuuseen laittaa kun puuttuu tarra ja kuulemma ruuveja auottu ... eipä noita ite hoksannu katella ja toiseksi eipä myyjäkään maininnu että on näyttistä nypläilly. Noh, kokeilla sitten kun tulee takas itse vaihdella sinne tahnat ym.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
298
Jopas oli taas mahtava RMA, tuli viesti näin 5vk jälkeen ettei voida takuuseen laittaa kun puuttuu tarra ja kuulemma ruuveja auottu ... eipä noita ite hoksannu katella ja toiseksi eipä myyjäkään maininnu että on näyttistä nypläilly. Noh, kokeilla sitten kun tulee takas itse vaihdella sinne tahnat ym.
EU:ssa lain mukaan takuu ei raukea vain siitä, että kortti avataan ja esim. tahnat vaihdetaan tai käytetään jonkin aikaa vesiblokkia. Toki poislukien tilanteet, joissa käyttäjä on ropelluksen yhteydessä selvästi rikkonut jotain kortilla. Mikä näyttis on kyseessä ja minkälaista ongelmaa sen kanssa on?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
333
EU:ssa lain mukaan takuu ei raukea vain siitä, että kortti avataan ja esim. tahnat vaihdetaan tai käytetään jonkin aikaa vesiblokkia. Toki poislukien tilanteet, joissa käyttäjä on ropelluksen yhteydessä selvästi rikkonut jotain kortilla. Mikä näyttis on kyseessä ja minkälaista ongelmaa sen kanssa on?
TUF 3090 ja siinä alkoi hotspot huiteleen 107 korkeimmillaan.. takuuta kuitin mukaan 1½ vuotta vielä mutta proshop eväs. Täytyy asukselta kysellä itse suoraan miten menee.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 969
TUF 3090 ja siinä alkoi hotspot huiteleen 107 korkeimmillaan.. takuuta kuitin mukaan 1½ vuotta vielä mutta proshop eväs. Täytyy asukselta kysellä itse suoraan miten menee.
Jos kortti on aiemmin avattu ja siihen on vaihdettu tahnat, on korkeat Hot Spot lämmöt todennäköisesti edellisen käyttäjän tai tämän käyttämän lämpötahnan syytä. Eli vaikka takuutarran poistaminen ja kortin avaus ei periaatteessa poista myyjän virhevastuuta, niin tuskin tässä tilanteessa voi vaatia edellisen omistajan jälkien korjaamista takuuseen. Eri asia, jos vaikka tuulettimen laakeri ääntäisi ja myyjä kieltäytyisi korjaamasta tahnojen vaihdon takia. Asus ei myöskään käsittääkseni tykkää korttien availusta.

Toki Hot Spot -ongelmia on vakiotahnoillakin paljon. Lämpötahnojen ja tyynyjen vaihto on onneksi aika simppeliä ja hiljattain vaihdoin tahnat omaan näyttikseen Proshopille lähettämisen sijaan. Tahnaksi kannattaa valita jotain jähmeää, kun ohuet tahnat karkaavat helposti näyttiksen välistä ja sitten on taas lämmöt korkealla. Itse voisin suositella Thermalrightin TFX:ää Saksan Amazonista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 414
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom