Näytönohjaimen kellottaminen on yllättävän hauskaa hommaa. Oikeastaan vain siksi, että näyttäis, että epästabiilisuus saa pelin vain nurin, ei tähän kyllä olisi intoa jos joka kerta saisi katsoa BSOD:tä, tai joutus tekemään hard bootin, puhumattakaan CMOS-clearauksesta. Mutta nyt pelit vain kippaa, pieni säätö ja uusi yritys, ihan harrastuksesta menee.
Toistaiseksi havainto on, että kolme vuotta sitten nopeasti haarukoidut asetukset näyttäis olevan melko hyvät. En tosiaan ole vielä kattavasti testannut, mutta piti varsin huvikseni värkätä kuva, jotta itsekin pysyy kärryillä missä mennään:
Asetus on siis ollut sen kolme vuotta tuo punainen ympyrä. Yritin ensin vähän hakea, että saisiko lisää potkua, jos hieman nostaisi jännitettä. Testaus on edelleen kesken, joten muuta ei tässä vaiheessa voi sanoa, kuin että 50mV nostolla saa korkeintaan kolme tiksua, eli 45MHz lisää kelloa, tuskin sitäkään. Mutta testaillessa ja pelaillessa huomasin, että raskaissa peleissä, jotka todella kormuttaa GPU:ta (Avatar), GPU:ssa tahtoo tulla power limit vastaan, ja ylemmille kelloille ei oikein päästä. Joten aloin miettimään, että entäs jo pyrkisikin alivoltittamaan lisää, minkä ansiosta kellotaajuus sitten pysyisi paremmin maksimissa, vaikka se maksimi olisikin hieman matalampi. Erityisesti avatarissa huomasin, että GPU välillä käy 1905:ssä, mutta enemmän aikaa se on tiksun tai kaksi alempana, vaikka GPU:ta on jo alivoltitettu.
Joten tuli semmoinen ajatus, että tuo 1905 saattaisi olla hyvä sweet-spot, ja lähdin lähestymään asiaa "pohjalta", eli saisinko tuon 1905 toimimaan pienemmällä jännitteellä, mikä parantaisi tilannetta silloin, kun sitä eniten tarvitaan, eli niissä raskaissa peleissä, siten että kellotaajuus pysyisi tuossa maksimissa. Tämäkin haarukointi on kesken, ja haastetta aiheuttaa se, että näyttis boostailee itse asetetun arvon päälle, pitää ehkä ottaa tuo nvidia-smi käyttöön jotta tämä haarukointi etenee.
Usein huomaa, että ylikellotuksista puhuttaessa annetaan suurempia lukuja, kuten 2150 MHz, vaikka todellinen toimintataajuus saattaa olla vain 2080 MHz.
Jos kiinnostaa se gpun oikea (effective clock) taajuus, eikä vain joku random numero, suosittelen tätä metodia:
Ja jotta asia ei olisi liian helppoa, niin tällainenkin asia pitää siis huomioida
Nappasin tuon efective kellon MSI AB:n overlayhyn, pitää seurailla miten se muuttuu. Siinä mielessä tämä koko puuha on vähän turhaa hommaa, kun nyt jo näkee, että tässä on maksimissaan odotettavissa ehkä 30MHz parannus kelloihin, joka ei hirveästi fps:ään auta*. Mutta tässä konepäivityksen yhteydessä näköjään nousi halu tiristää kaikki irti mitä tuosta lapusta vain on tiristettävissä, kun 40x0-hankita nyt toistaiseksi jäi pöydälle.
*) laskemalla 45MHz/ 1905MHz x 45fps = 1fps, eli onnistunut kellotus voisi maksimissaan vaikuttaa peliin siten, että pelin pyöriessä 45fps, se pyörisikin 46fps