450W kuulostaa monen mielestä ruhtinaalliselta power limitiltä, mutta sekin jää jalkoihin näillä. Just tuossa muutama viesti sitten oli maininta, että ray tracing -kuormalla kortti lyö pöytään pitkälti yli 600W lukemia. Eri kuormat haukkaavat Ampere-korteilla virtaa hyvin eri tavoin. Joillakin peleillä 450W limit saattaa riittää jopa tulokselliseen offset-ylikellotukseen, toisilla taas pitää laskea reilusti jännitettä että homma pysyy käsissä.
Jos on hyvä siru kortissa, niin reilusti alivoltittamalla voi saada kelloja ylemmäs ja suorituskykyä lisää. Mun kokemusten mukaan 3DMark Time Spy on ihan kohtuullisen realistinen "pelikuorma" eli vie virtaa samaan malliin kuin raskaahko peli., joten sopii sopivan jännitteen etsimiseen. Vakaiden kellojen etsimiseen se ei sitä vastoin toimi, koska on paljon sallivampi kuin monet pelit. Ilmaisista Quake 2 RTX on enempi akateeminen, koska vie virtaa ihan sikana, mutta toimii happotestinä myös vakauden suhteen ihan ok. Steamista löytyy ainakin Bright Memory Infinite benchmark, joka on herkempi kippaamaan kuin 3DMarkit. Uniginen Superposition on helppokäyttöinen ja pyörii hyvin ikkunassakin, mutta on mun mielestä aivan liian helppo kuorma tositestaukseen.
Kaikkein parhaita vakaustestejä on kuitenkin tietyt RT-pelit, kuten Metro Exodus ja Control, joillekin myös CP2077 on toiminut. Metro ehkä paras, koska siinä tulee hyvä benchmark tool mukana, jolla saa loopissa ajettua pitkiä, vakioituja testejä.
PS. Itse en ole kokenut "effective clockin" seuraamista kauhean oleelliseksi, koska benchmarkkien tuloksista näkee vielä suoremmin alivoltituksen / ylikellotuksen tuottaman suorituskyvyn.