Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Profiileihin tallennetut kellotusasetukset, OSD asetukset, vai mistä kyse?Onko teillä muuten ollut sitä ongelmaa että afterburner hukkaa itsestään asetukset? Radeonilla teki samaa, ja luulin että se oli vain jotain Radeonin huonoutta.
Anteeksi, olin epätarkka. Profiilit siis kyllä säilyvät, mutta ne pitää laittaa koneen käynnistyksen yhteydessä aina uudelleen päälle.Profiileihin tallennetut asetukset vai mitkä asetukset?
AB:ssa on se "apply at windows startup" nappula (vakiossa oikeessa yläkulmassa, semmonen windows-logon näkönen), joka siis pitää laittaa päälle, mikäli haluaa profiilin aina käynnistyksen jälkeen päälle. Itse en tätä suosittele, ainakaan ennen kuin on 100% toimivat ja vakaat asetukset haettu, muuten joutuu kikkailemaan vikasietotilaan ja sieltä poistamaan koko AB:n, jos saa semmoset asetukset, jotka ei ole edes windows-vakaat.Anteeksi, olin epätarkka. Profiilit siis kyllä säilyvät, mutta ne pitää laittaa koneen käynnistyksen yhteydessä aina uudelleen päälle.
Kiitos, en tiennytkään tätä!AB:ssa on se "apply at windows startup" nappula (vakiossa oikeessa yläkulmassa, semmonen windows-logon näkönen), joka siis pitää laittaa päälle, mikäli haluaa profiilin aina käynnistyksen jälkeen päälle. Itse en tätä suosittele, ainakaan ennen kuin on 100% toimivat ja vakaat asetukset haettu, muuten joutuu kikkailemaan vikasietotilaan ja sieltä poistamaan koko AB:n, jos saa semmoset asetukset, jotka ei ole edes windows-vakaat.
Blokin? Aquatuning.fi, tilasin noin kuukausi sitten. Alphacool valmistaa blokit kiinassa, ja sieltä tulla humpsahti toimitus välipäivinä. Näyttää saatavuus painuneen jo "keltaiselle", tiedä sit mitä se meinaa, mutta toimitusajaksi näyttää vielä jotain 6-7 päivää.Mistä tilasit? Olis jimmsillä tilattuna tuo, mutta ei näytä tulevan arviota päivästä.
Blokin? Aquatuning.fi, tilasin noin kuukausi sitten. Alphacool valmistaa blokit kiinassa, ja sieltä tulla humpsahti toimitus välipäivinä. Näyttää saatavuus painuneen jo "keltaiselle", tiedä sit mitä se meinaa, mutta toimitusajaksi näyttää vielä jotain 6-7 päivää.
Alphacool Eisblock Aurora Acryl GPX-N RTX 3090/3080 Gaming X Trio with Backplate
Ei ollut 3080 FE:ssä minkäänlaista tarraa tai sen sorttista kun purin, ruuveissa ne siniset "maalit" jolla näkee onko avattu kait (en tiedä onko näin). Mutta tod näk takuu lähtenyt koska nvidia
Mulla tulossa tarkalleen sama kortti maanantaina postin seurannan mukaan. Kiinnostais tietää miksi olet alivoltittanut, hakkasko liikaa powerlimittiä, vai lämpöjen / hiljaisuuden vuoks yms? Oletko koittanut kellotella ja lisätä powerlimittiä että miten käyttäytyy?Ei oo kyllä hyvä merkki, kun CP2077 ei hvireästi edes ime watteja/lämmitä korttia. Oma 3090 Aorus Master pyörii CP:sss 65c tuntumassa. Toki itsellä on alivoltitettu tuo, mutta kotelotuuletus ja kortin oma tuuletus on omassa koneessa säädetty aika hiljaisiksi, joten vähän agressiivisemmilla tuuletuksilla saisi CP:ssä aika helpisti 60c pintaan nuo lämmöt.
Tälle stutteroinnille ois kiva saada jotain näyttöä, ite en ole vastaavaa koskaan huomannut. Kortithan toimii vakioasetuksilla hyvin monessa pelissä juuri noin että iskee powerlimittiin ja hyppii sen mukaan vfr käyrän pisteeltä toiselle.
Mutta jos kellot pysyisivät naulittuna vaikka 2GHziin niin siinä raskaassa kohdassa fps putoisi myöskin esim 100->80. Jos kellot putoavat sitten powerlimitin takia 2GHz -> 1,95GHz niin fps putoaa sitten ehkä 100->78. Molemmissa tuntuva fps droppi, mutta se ero noiden kahden dropin välillä suht olematon.No kyllä se ihan logiikalla ajatellen lisää stutterointia, että kevyemmissä kohdissa kellot boostaa ja raskaimmissa kohdissa taas dippaa. Ihan sama asia siis vakionakin. "Boost-toiminto" ei ole boost-toiminto, vaan throttle-toiminto joka tiputtaa suorituskykyä juuri silloin kun sitä eniten tarvitaan.
Mutta jos kellot pysyisivät naulittuna vaikka 2GHziin niin siinä raskaassa kohdassa fps putoisi myöskin esim 100->80. Jos kellot putoavat sitten powerlimitin takia 2GHz -> 1,95GHz niin fps putoaa sitten ehkä 100->78. Molemmissa tuntuva fps droppi, mutta se ero noiden kahden dropin välillä suht olematon.
Tai ehkä nyt missaan jotain oleellista tässä?
Juuh, toi on vaan omaan makuun aika merkityksetön ongelma. Stutterillahan joskus tarkoitetaan myös esim. oikeasti huomattavia ja häiritseviä 0,1s nykäsyjä tms. niin en tosiaan ollut varma tarkoittiko joku että tällaistakin esiintyy jos isketään powerlimittiä vasten.No sen, että fps-ero kasvaa minimien ja maksimien välillä. Ja sitä kautta kasvaa frame time -hajonta, joka on käytännössä sama asia kuin stutterointi.
Itse tilasin tuon saman blokin Agualta kun maininta oli, että 10-11 päivää. Sen jälkeen näyttää lähteneen tuosta oikea määrä päiviä pois, joten voisi päätellä, että uusi lasti blokkeja tulee heille noin viikon päästä.
Aika kovia hetkellisiä virrankulutuksia kyllä näillä. Jos 3080 voi ottaa 750W ja 3090 yli 900W hetkellisesti. Ei ihme jos powerit ovat tiukilla näiden kanssa.
Hetkellisiä virtapiikkejä ei todennäköisesti näe iCuessa, kun voivat olla sitä nanosekunti mikälie luokkaa. Corsairin virtalähteet laadukkaita vs. Wattilukema noiden piikkien kestämisen kanssa, mikä voi selittää että sinulla ei ole ollut ongelmia yms. seasonicilla ollut kireät OCP:t vissiin jotka sammutellut 850W virtiksiä niiden piikkien takia.Itselläni Corsairin hx750i ja mitä olen seurannut iCuesta kulutusta, niin en ole huomannut tämmöistä. Korttina 3090 Gaming X Trio, Suprimin biosilla.
Ei oo kyllä hyvä merkki, kun CP2077 ei hvireästi edes ime watteja/lämmitä korttia. Oma 3090 Aorus Master pyörii CP:sss 65c tuntumassa. Toki itsellä on alivoltitettu tuo, mutta kotelotuuletus ja kortin oma tuuletus on omassa koneessa säädetty aika hiljaisiksi, joten vähän agressiivisemmilla tuuletuksilla saisi CP:ssä aika helpisti 60c pintaan nuo lämmöt.
Aika kovia hetkellisiä virrankulutuksia kyllä näillä. Jos 3080 voi ottaa 750W ja 3090 yli 900W hetkellisesti. Ei ihme jos powerit ovat tiukilla näiden kanssa.
Hetkellisiä virtapiikkejä ei todennäköisesti näe iCuessa, kun voivat olla sitä nanosekunti mikälie luokkaa. Corsairin virtalähteet laadukkaita vs. Wattilukema noiden piikkien kestämisen kanssa, mikä voi selittää että sinulla ei ole ollut ongelmia yms. seasonicilla ollut kireät OCP:t vissiin jotka sammutellut 850W virtiksiä niiden piikkien takia.
Aasiassa skoopilla mittailtu.Lähde?
No kyllä se ihan logiikalla ajatellen lisää stutterointia, että kevyemmissä kohdissa kellot boostaa ja raskaimmissa kohdissa taas dippaa. Ihan sama asia siis vakionakin. "Boost-toiminto" ei ole boost-toiminto, vaan throttle-toiminto joka tiputtaa suorituskykyä juuri silloin kun sitä eniten tarvitaan.
Kuvitellaan liukuhihna jossa vilistää ohi ruutuja. Jos ruudut on aseteltu hihnalle täsmälleen tasaisin välein, niin liike näyttää sulavalta. Ei silmä näe eroa, meneekö siitä ohi 78 vai 80 ruutua sekunnissa. Mutta jos ruudut onkin aseteltu hihnalle epätasaisesti, välillä kiinni toisissaan ja välillä pitkiä välejä, niin liike näyttää epätasaiselta vaikka ruutuja olisi sama määrä. Silloin puhutaan "stutterista" kun frametimejen välillä (ruutujen välillä) on isoja heittoja. Ei se grafiikkapiirin kellotaajuuden muutos tuollaisia frametime heittoja aiheuta, vaikka piirtääkin muutaman ruudun sekunnissa vähemmän "hihnalle".No sen, että fps-ero kasvaa minimien ja maksimien välillä. Ja sitä kautta kasvaa frame time -hajonta, joka on käytännössä sama asia kuin stutterointi.
Ai stutteroinki onkin käytännössä pelin raskaissa kohdissa FPS:n putoamista tehon puutteen takia?No sen, että fps-ero kasvaa minimien ja maksimien välillä. Ja sitä kautta kasvaa frame time -hajonta, joka on käytännössä sama asia kuin stutterointi.
Kuvitellaan liukuhihna jossa vilistää ohi ruutuja. Jos ruudut on aseteltu hihnalle täsmälleen tasaisin välein, niin liike näyttää sulavalta. Ei silmä näe eroa, meneekö siitä ohi 78 vai 80 ruutua sekunnissa. Mutta jos ruudut onkin aseteltu hihnalle epätasaisesti, välillä kiinni toisissaan ja välillä pitkiä välejä, niin liike näyttää epätasaiselta vaikka ruutuja olisi sama määrä. Silloin puhutaan "stutterista" kun frametimejen välillä on isoja heittoja. Ei se grafiikkapiirin kellotaajuuden muutos tuollaisia frametime heittoja aiheuta, vaikka piirtääkin muutaman ruudun sekunnissa vähemmän "hihnalle".
Ai stutteroinki onkin käytännössä pelin raskaissa kohdissa FPS:n putoamista tehon puutteen takia?
Minusta sinä et ole nyt sisäistänyt mitä stutterointi tarkoittaa. Ruudunpäivityksen vaihtelu kevyiden ja raskaiden kohtien välillä on ihan normaalia toimintaa. Kyllähän frametimet siinäkin vaihtelee, mutta jos ne ovat tasaiset (ruutujen välit on tasaiset) niin ei silloin puhuta stutteroinnista. Stutter on heittelyä ruutujen väleissä (frame interval), jota tuolla liukuhihnaesimerkillä kuvasin.Kyllä aiheuttaa. En saanut oikein mitään kiinni tuosta sun kuvaamasta liukuhihnasta, mutta boost-toiminto on 100% olemassa vain ja ainoastaan boostatakseen niitä "helppoja kohtia" ja tuottaakseen siksi paremmat average fps -lukemat. Samalla se lisää hajontaa frame timeissa, väistämättä. Jos kellot olisi tasaiset kaikissa kohdissa, niin suorituskyky ei notkahtaisi niissä tiukoissa paikoissa, joissa piiriin tyrkätään virtaa kaikkein eniten. Eikä vastaavasti kellot taas nousisi helpommissa kohdissa ja nopeuttaisi niiden helppojen framejen piirtämistä entisestään. Kuinka näkyvää se on, on hieman eri asia. Mutta ilmiön olemassa olo on kyllä mun mielestä aika kiistatonta. Boost ja jatkuvasti kuorman mukaan muuttuvat kellotaajuudet eivät tasoita fps:ää tai frame timeja, vaan nimenomaan lisäävät niihin vaihtelua.
Minusta sinä et ole nyt sisäistänyt mitä stutterointi tarkoittaa. Ruudunpäivityksen vaihtelu kevyiden ja raskaiden kohtien välillä on ihan normaalia toimintaa. Kyllähän frametimet siinäkin vaihtelee, mutta jos ne ovat tasaiset (ruutujen välit on tasaiset) niin ei silloin puhuta stutteroinnista. Stutter on heittelyä ruutujen väleissä (frame interval), jota tuolla liukuhihnaesimerkillä kuvasin.
Kyllä kaikki tapissa 420W imee Cyberpunk omasta Suprimista, sekö ei ole hirveästi sitten? Vai sulla sekä alivoltitus että jotkut low asetukset/RT pois?
Juu alivoltitettu toki. Muihin RT Peleihin verrattuna tämä vue ihan hömmöstyttävän vähän watteja, samoilla volteilla ja kelloilla.
Tässäkin ketjussa ja tuolla cp2077 kellotus ketjussa ollut puhetta, että tämä ei ime hirveästi watteja kortilta, joka on johtanut monilla siihen, että kortit boostaa epäväkaisille kelloille, kun limitti ei otakkan vastaan.
Itsellä on Ultra-astukset, RT ultra ja 3440*1440 reso. Toki DLSS on myös käytössä. Maksimit muta itse nähny, on jossain 350w tuntumassa ja suurimmannisan ajasta kulutus pyörii siellö 300w tuntumassa tai allekkin.
En kiistäkään tuota lukua ihan oikea varmasti on, mutta nanosekuntien piikit suurimpiin kulutuslukemiin voivat olla tuota sinun 720 lukua esim 200 enemmän, mutta virtiksesi ne kestää .Testasin aikaisemmin vakautta Furmark + Prime95 yhdistelmällä. Kortissa oli silloin EVGAn 500w bios ja 9900k kellotettuna 5Ghz all core, kokonaiskulutus pyöri n. 720 watissa iCuen mukaan.
RGB:t laitoin pois päältä, kun ne nostavat kulutusta liikaa vs. powerin koko. Nyt jo uusi poweri tilauksessa....
Äskeisen esimerkin mukaan jos yhdessä sekunnissa tulee tasaisin välein 80 ruutua, niin jokaisen ruudun väli on 12,5ms. Seuraavan sekunnin aikana tuleekin 78 ruutua tasaisesti, joten ruutujen välinen aika on 12,8ms. Eli tuossa frametimejen keskiarvo muuttuu (frametimet heittää), mutta silmä ei tuota voi havaita. Mutta jos nuo samat 80 ruutua tulisi epätasaisin välein esim. 12ms+18ms+5ms+40ms jne. niin puhutaan stutterista koska lyhimmän ja pisimmän frametimen välillä on iso heitto, joka näkyy myös silmällä kuvan nykäyksinä.Mitä sinun mielestäsi isot frame interval -välit sitten on, jos se ei frame time -vaihtelua?
Mulla tulossa tarkalleen sama kortti maanantaina postin seurannan mukaan. Kiinnostais tietää miksi olet alivoltittanut, hakkasko liikaa powerlimittiä, vai lämpöjen / hiljaisuuden vuoks yms? Oletko koittanut kellotella ja lisätä powerlimittiä että miten käyttäytyy?
Äskeisen esimerkin mukaan jos yhdessä sekunnissa tulee tasaisin välein 80 ruutua, niin jokaisen ruudun väli on 12,5ms. Seuraavan sekunnin aikana tuleekin 78 ruutua tasaisesti, joten ruutujen välinen aika on 12,8ms. Eli tuossa frametimejen keskiarvo muuttuu (frametimet heittää), mutta silmä ei tuota voi havaita. Mutta jos nuo samat 80 ruutua tulisi epätasaisin välein esim. 12ms+18ms+5ms+40ms jne. niin puhutaan stutterista koska lyhimmän ja pisimmän frametimen välillä on iso heitto, joka näkyy myös silmällä nykäyksinä.
Ihan kiva teoria, mutta pelin rendaus ei toimi noin. Eikä toimi Nvidian boost-algoritmikaan. Erot kuormassa voivat tulla yhden framen sisälläkin, ja kaksi peräkkäistä framea voi erota kuormittavuudeltaan suurestikin. Ja silloin boost-algoritmi nopeuttaa sitä jo ennestään helppoa framea, ja hidastaa sitä jo alkujaan hidasta.
Teoriassa tosiaan aiheuttaa pienen pientä heilahtelua frametimeihin, mutta käytännössä merkityksettömän pienestä asiasta kyse. GPU/CPU rajoitteisessa peliskenaariossa frametimen muu (pelitapahtumista johtuva) ailahtelu on todella paljon suurempaa.Ei tuo GPU boosti kyllä mitään stutterointia aiheuta.
Tukkeuma on täysin oikeassa tuossa pätkässä minkä quotesit. Liukuhihnaesimerkkikin oli oikein oiva.
Ei ollut. Tukkeuman liukuhihnalla tavarat kulkevat suuren hystereesin systeemissä, eli hitaiden nopeusmuutosten piirissä. Se ei kuvaa pelien frame pipelinea alkuunkaan. Lisäksi: vaikka kuvaisikin, niin mekanismi joka lisää liukuhihnan moottoritehoa silloin kun hihnan vastusvoimat on pienimmillään ja pienentää tehoa silloin kun vastukset on suurimmillaan, aiheuttaisi ihan samalla tavalla ongelmia. Liukuhihnan tulisi pyrkiä tasaamaan etenemisnopeutta eikä maksimoimaan nopeuden vaihteluita.
Ymmärrän ajatusmaailmasi, mutta se ei ole lainkaan käytännönläheinen mitä tähän boostin toimintatapaan tulee. Se on vähän kuin nillittäisi, että kaikki autot tökkivät liikkuessaan, kun niiden nopeus ei pysy promillentarkkuudella tasaisena.
Tuo boostin vaihtelu on aivan merkityksetöntä käytännön pelikokemuksessa.
Sain eilen vihdoin pelattua umpisurkean Cyberpunkin läpi ja pidin Afterburneria taustalla päällä. Välillä tuli katsottua lämpötiloja niin Palitin 3090 Gamingpro paukutti tasaisesti 80c vaikka kotelon ilmanvaihto on kunnossa. Kortissa stokki jäähyt.
"Vaikutus on kiistaton" = Ei yhtään esimerkin esimerkkiä ja puolet keskustelusta on perus placeboa.
Varmaan tärkeämpää tuossa kohtaa on että miten tuulettimien nopeudet muuttuu. Luultavasti alivoltitettuna useamman sata rpm hiljaisempi nopeus tuulettimilla.3090 tuf oc
stock 70c
850 mV 1900MHz 107 pl, +500mhz 70c
ei vaikutusta lämpötilaan
Non oc malleilla alhaisempi power limit, joka käytännössä sitten mahdollisesti rajottaa kellottuvuutta.Onko tuf non oc ja oc eroa muutakun kellot?
Täysin merkityksettömiä lukemia ilman aikaskaalaa. Mikä tahanasa elektroninen komponentti voi ottaa ”mitä tahansa” lukemia kun aikaskalaa ruuvataan nanosekuntitasoin jne.Aika kovia hetkellisiä virrankulutuksia kyllä näillä. Jos 3080 voi ottaa 750W ja 3090 yli 900W hetkellisesti. Ei ihme jos powerit ovat tiukilla näiden kanssa.
3090 tuf oc
stock 70c
850 mV 1900MHz 107 pl, +500mhz 70c
ei vaikutusta lämpötilaan
Varmaan tärkeämpää tuossa kohtaa on että miten tuulettimien nopeudet muuttuu. Luultavasti alivoltitettuna useamman sata rpm hiljaisempi nopeus tuulettimilla.