NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Msi ventus oc 3090 vedellä ja cyperpunkissa pysyy kellot tasaisena 2025mhz @0,90v. Gpu lämmöt pyörii 42-45°C. Vakiojäähyllä heitteli hertsit 1750-1950 välillä. Suurin hyöty vesijäähdytyksestä tulee hiljaisuudesta.

Ainakin zotac 3080 trinityllä vakio tuuletinprofiili on varsin typerä. Olen omaa tuuletinprofiilia säätäessä tullut lopputulokseen ettei tuulettimia kannata pysäyttää ollenkaan. Tällä vältetään tuulettimien hyrskytys pyörimisen rajalla. Kun tuulettimet pyörivät jatkuvasti n 650rpm tyhjäkäyntiä, ei niistä kuulu ääntä. Ja esim cyberpunkkia pelaillessa vaihtelevalla kuormalla kortti pysyy hiljaisempana, kun tuulettimet ei pysähdy ollenkaan

Niin mikä se virtiksen malli nyt oikeen on? Focus plus ja OneSeasonic PX-nimetyt ovat eri mallit. PX ja GX -nimetyt ovat uudempia ja niissä pitäisi olla vikavirtasuojausongelmia korjattu.

Testaamalla selviää toimiiko se virtalähde vaiko ei.
Tuommonen on, Focus+ ja alhaalla oikeella on myös tuo PX ota nyt sit selvää. Noh ei kait se auta muukun tilata se 3 x 8 pin 3090 ja lyödä tulille ja kattoo mitä tykkää!

Liitteet

• IMG_20201225_185026.jpg
    IMG_20201225_185026.jpg
    1 MB · Luettu: 62
Tuommonen on, Focus+ ja alhaalla oikeella on myös tuo PX ota nyt sit selvää. Noh ei kait se auta muukun tilata se 3 x 8 pin 3090 ja lyödä tulille ja kattoo mitä tykkää!
No niinpä näkyy :dead:

Tuo nyt kuitenkin on niitä vanhempia malleja, joissa ongelmia taitaa olla esiintynyt. Kannattaa varmaan kokeilla ja jos ei toimi, niin koittaa ottaa Seasoniciin yhteyttä. Ovat kuulemma vaihtaneet tällaisissa tapauksissa uusiin, mutta vaihto saattaa kestää melko kauan.

Onko jollain muulla ollut ongelmaa että ei pysy 144hz päällä vaikka asetuksissa se on. Kun laittaa 60hz ja sitten takaisin 144hz niin taas on smooth. Vanhalla AMD-kortilla ei ongelmaa ollut. MSI freesync näyttö.
Niin ja ASUS TUF 3080 näyttis.
En ole kauheasti asiaan perehtynyt tai yleensäkään istunut koneella kun remppa vie vapaa-ajan, mutta silmät itkee verta kun hiiri nykii työpöydällä.
edit. G-Syncciä ei voi pitää päällä, kun pelissä FPS droppaa, niin menee näyttö mustaksi.

Itselleni vastaten. Uuden COD:in myötä taas ärsytti kun G-sync compatiblea ei voinut käyttää kun mustaa ruutua pukkaa tasaisen epätaisesti. Eksyin YouTube videolle missä oli fixi MSI freesync näyttöjen G-sync ongelmiin. No sehän perkeles toimi ja tuli hakattua COD:ia muutama tunti ilman ongelmia!

MSI Optix MAG322CQR ja ASUS TUF 3080

Tässä linkki videoon.
PS. Ei nyt varsinaisesti 3000-sarjan ongelma, mutta varmaan on kohtalotovereita jotka ovat vaihtaneet punaisesta vihreään.

PPS. En vissiin ole yksin TUF-ledin hämärästä elämästä.

Viimeksi muokattu:
Kerran on tuo LED iteltä sammunut ja asus armoury cratessa oli tuolle lediohjaimelle päivitys ja ledi syttyi taas. On sinänsä kyllä niin säälittävä led, että ois melkein ollut sama jättää kokonaan pois tuosta kortista.

Paljos ootte saanu 3080 Suprimista irti pisteitä 3d time spyssä? Kellotuksella ja ilman? Mä sain +150mhz ja +500mhz joku reilu tuhat pojoo lisää. Tässä viimesin tulos

Vakiona ajeltu oli 16311 josta ei tullu kuvaa otettua.
Edit: oli kuva ja oli myös alhasemmat ekat pisteet

Liitteet

• 6DB0CBC2-271B-44D3-A4B7-B65A68445103.jpeg
    6DB0CBC2-271B-44D3-A4B7-B65A68445103.jpeg
    3,5 MB · Luettu: 131
  • C02A9111-7725-45EA-94D4-D2463DC016EC.jpeg
    C02A9111-7725-45EA-94D4-D2463DC016EC.jpeg
    3,6 MB · Luettu: 125
Viimeksi muokattu:
Kuinkas täällä on 3080 tuf oc kulkenut time spyssä? Mietin vaan "kannattaako" ottaa toi verkkiksen 3080 jos ei kulje "kuin" sen 19 ja risat ja nykyinen 2080 ti 17 ja risat... 3090 kuitenkin näyttäisi kulkevan sen 22 ja risat. :hmm:

Kuinkas täällä on 3080 tuf oc kulkenut time spyssä? Mietin vaan "kannattaako" ottaa toi verkkiksen 3080 jos ei kulje "kuin" sen 19 ja risat ja nykyinen 2080 ti 17 ja risat... 3090 kuitenkin näyttäisi kulkevan sen 22 ja risat. :hmm:
Anna vaan jonossa seuraavalle. =P

Hyviä pointteja jos näyttistä valittaessa virtuaalupippelin venytys on tärkeämpää kuin fps ero konkreettisesti

Tiedä venytyksistä mutta kyllähän se 5000 pisteen ero tuo jo muutaman FPSän peleihinkin lisää, varsinkin jos se sattuu olemaan siinä onko pelattavissa sulavasti vai ei.

Mulla ero oli 2070 superiin aika hyvä jo tolla 3080:lla, olisko ollu kokonaispisteet jtn 11-12 tonnin välillä. Et jos siihen vertaa niin ehdottomasti hyvä päivitys itsellä.

Näähän on täysin mielipideasioita mutta mielestäni kenenkään ei "kannata" ostaa 3090, erityisesti jos joutuu kysymään ja miettimään että kannattaisko ostaa. 3080 on noin 30% nopeampi kuin 2080 Ti. 3090 on noin 10% nopeampi kuin 3080. 3080 oli aika mahtava päivitys itselle 1080 Tistä koska kokonaisuutena päivitys maksoi 440 euroa ja kuitenkin melkein tuplasti nopeampi + DLSS ja RTX. Sanoisin vielä että itse en päivittäisi vielä 2080 Tistä, odottaisin 4000-sarjaa

Mulla Eagle OC vakio Time Spy graphics score oli 17500, nyt uusilla 24/7 kelloilla 18500

• Tykkää
Reactions: sjn
1080 ti SLI korvattu juuri Asus TUF 3080 OC kortilla. Witcher kolmosta olen pelannut ja noilla kahdella 1080 ti kortilla kone oli lähes äänetön. Nyt kun vaihdoin koneeseen tuon 3080 kortin (performance BIOS valittuna), niin lämmöt nousee muutaman minuutin pelaamisen jälkeen 84 asteeseen ja kortin tuulettimet pitävät melkoista meteliä. Tämä siis niin, että koneen koppa (Fractal Design Define S) on auki, joten ei pitäisi olla kotelon tuuletuksesta kiinni. Kortti on ihan vakioasetuksilla, eli ei ole kellotettu.

Arvosteluja kun olen tästä kortista lukenut, niin eikös tässä lämmöt pitäisi olla huomattavasti alhaisemmat? Viallinen kortti ja taas kolmen kuukauden jonotus?

TUF3080.jpg

1080 ti SLI korvattu juuri Asus TUF 3080 OC kortilla. Witcher kolmosta olen pelannut ja noilla kahdella 1080 ti kortilla kone oli lähes äänetön. Nyt kun vaihdoin koneeseen tuon 3080 kortin (performance BIOS valittuna), niin lämmöt nousee muutaman minuutin pelaamisen jälkeen 84 asteeseen ja kortin tuulettimet pitävät melkoista meteliä. Tämä siis niin, että koneen koppa (Fractal Design Define S) on auki, joten ei pitäisi olla kotelon tuuletuksesta kiinni. Kortti on ihan vakioasetuksilla, eli ei ole kellotettu.

Arvosteluja kun olen tästä kortista lukenut, niin eikös tässä lämmöt pitäisi olla huomattavasti alhaisemmat? Viallinen kortti ja taas kolmen kuukauden jonotus?

TUF3080.jpg

Pitäisi olla kyllä yksi viileimmistä korteista.

TUF3080.jpg
Tuon kortin pitäisi pysyä performance biossilla 65c+- ja quiet biossillakin kevyesti 70c pinnassa. Eli tahnat hutiloitu tehtaalla huonosti/tai jäähyä ei kiristetty kunnolla. Tuulettimetkin näyttää pyörivän melkoista haipakkaa, mahtaa olla aika äänekäs 3000rpm tuulettimilla.

Eli jos et ole valmis itse vaihtamaan tahnoja ni takuukeikalta kuulostaa. Noin korkeat lämmöt kuitenkin vaikuttaa suht reilusti suorituskykyynkin kun boostit laskee reilusti vs ns normilämmöt.

TUF3080.jpg
Selvästi jotain vikaa, lämmöt aivan liian korkeat ja samalla sen myötä kellot 150-200MHz liian matalat.

Samaa mieltä muiden kanssa, pakko olla jotain vikaa. Oma 3080 Eagle OC on noin 55 astetta kun pidän tuulettimet 1800 RPM

TUF3080.jpg
Koitahan vielä resetoida afterburnerista stockasetukset jos asennettuna ja asenna ajurit uusiksi. Jos jäähy ois huonosti kiinni niin lämmöt nousis hetkessä eikä minuuttien viiveellä, mutta omani ei kyllä mene 70c yli millään kuormalla.
Eihän kortti oo asennettuna pystyasentoon, porukkahan raportoinut että osassa korteissa lämmöt noussut sillä yli 10C,oisko että heatpipet ei toimi tietyssä asennossa

Eihän kortti oo asennettuna pystyasentoon, porukkahan raportoinut että osassa korteissa lämmöt noussut sillä yli 10C,oisko että heatpipet ei toimi tietyssä asennossa
Pystyasennosta en tiedä, mut jos IO-shieldi on kattoa kohti ja kortti "roikkuu" niin sillon on ollu porukoilla ongelmia lämpöjen kanssa, johtuu vissiin just siitä ku ne heatpipet ei pääse toimimaan suunnitellusti siinä asennossa. Varmaan ihan testaamisen arvonen homma et pistää sen kortin ns. normaaliin asentoon.

Tämä! Kiitos. Jos asut Turun seudulla, tarjoan oluen siitä hyvästä, ettei tarvinnut lähteä käymään läpi turhaa takuurumbaa 3080 kortin kanssa, jonka saatavuus on vähintäänkin haasteellinen.

Mulla on tosiaan kone käännetty 90 astetta, eli tuo etupaneeli on pöytää vasten. Ei se 980 ti ja 1080 ti korteille ollut mikään ongelma, mutta näköjään jostain syystä tämä Asusin TUF 3080 OC ei tykkää siitä ollenkaan. Eipä tullut tuollainen edes mieleen.

Nyt on Witcher pyörinyt vartin ja lämmöt 64 astetta, kun aikaisemmin ne oli 20 astetta korkeammat. Todella iso käsi kaikille näin nopeasta avusta.

Tämä! Kiitos. Jos asut Turun seudulla, tarjoan oluen siitä hyvästä, ettei tarvinnut lähteä käymään läpi turhaa takuurumbaa 3080 kortin kanssa, jonka saatavuus on vähintäänkin haasteellinen.

Mulla on tosiaan kone käännetty 90 astetta, eli tuo etupaneeli on pöytää vasten. Ei se 980 ti ja 1080 ti korteille ollut mikään ongelma, mutta näköjään jostain syystä tämä Asusin TUF 3080 OC ei tykkää siitä ollenkaan. Eipä tullut tuollainen edes mieleen.

Nyt on Witcher pyörinyt vartin ja lämmöt 64 astetta, kun aikaisemmin ne oli 20 astetta korkeammat. Todella iso käsi kaikille näin nopeasta avusta.
Joo, saman ongelman kanssa tais joku toinenkin täällä painia hetken aikaa (@Ihmemies ?). Eihän toi nyt ekana tule mieleen, mut sitkun alkaa funtsimaan tarkemmin et miten ne lämpöputket toimii, niin onhan sielläkin erittäin vähäisissä määrin jotain nestettä sisällä jonka vissiin näissä vehkeissä pitää päästä sit kiertämään sillä optimilla tavalla et se homma skulaa miten pitää. Pienestä on kiinni jne.

• Tykkää
Reactions: sjn

En asu Turussa, mutta hyvä että ongelma ratkesi :)
Oishan se saattanut takuuvaihdon jälkeen kismittää kun vastaava ongelma olisi jatkunut.

Vähän päivitystä omaan soppaan. Tuf non OC ajellaan nyt 1920mhz@0.875V 117% powerlimit. Ei tuntunut 1950mhz olevan pystyssä kuin vasta 0.925V ja siellä hakattiin jo powerlimittiin jo timespy GT2. Käytännön suorituskyky ei kärsinyt yhtään, mutta eipähän hakkaa limittiin enää. :)
Warzonessa AVG jää jo alle 200W 141fps limitillä. Seuraillaan cyperpunkin kulutuksia seuraavaksi tarkemmin..

Vähän päivitystä omaan soppaan. Tuf non OC ajellaan nyt 1920mhz@0.875V 117% powerlimit. Ei tuntunut 1950mhz olevan pystyssä kuin vasta 0.925V ja siellä hakattiin jo powerlimittiin jo timespy GT2. Käytännön suorituskyky ei kärsinyt yhtään, mutta eipähän hakkaa limittiin enää. :)
Warzonessa AVG jää jo alle 200W 141fps limitillä. Seuraillaan cyperpunkin kulutuksia seuraavaksi tarkemmin..

Kokeile Quake 2 RTX niin saat virtaa kulumaan.

Joo, saman ongelman kanssa tais joku toinenkin täällä painia hetken aikaa (@Ihmemies ?). Eihän toi nyt ekana tule mieleen, mut sitkun alkaa funtsimaan tarkemmin et miten ne lämpöputket toimii, niin onhan sielläkin erittäin vähäisissä määrin jotain nestettä sisällä jonka vissiin näissä vehkeissä pitää päästä sit kiertämään sillä optimilla tavalla et se homma skulaa miten pitää. Pienestä on kiinni jne.

Juu mulla oli sama ongelma. Sitä ennen jollakulla oli MSI:n kortin kanssa samaa ongelmaa. Liitännät kattoa kohti on joillain korteilla huono asento. Nyt taitaa suurin ääni lähteä erilaisista vinkunoista ja sirinöistä 160fps pelatessa. Tosin vähän vaikea paikallistaa onko syyllinen poweri, emo vai näyttis. Täytyy katsoa auttaako kilowatin poweri yhtään sirinöihin.

Juu mulla oli sama ongelma. Sitä ennen jollakulla oli MSI:n kortin kanssa samaa ongelmaa. Liitännät kattoa kohti on joillain korteilla huono asento. Nyt taitaa suurin ääni lähteä erilaisista vinkunoista ja sirinöistä 160fps pelatessa. Tosin vähän vaikea paikallistaa onko syyllinen poweri, emo vai näyttis. Täytyy katsoa auttaako kilowatin poweri yhtään sirinöihin.
Uskoisin että kortti, kfa2 piti kauheaa sirkutusta, omalla tuffilla sirinän kuulee vasta kun mennään 400fps yli ja kun vrr ja framelimit käytössä niin sinne ei mennä kuin benchejä ajaessa.

Juu mulla oli sama ongelma. Sitä ennen jollakulla oli MSI:n kortin kanssa samaa ongelmaa. Liitännät kattoa kohti on joillain korteilla huono asento.

Olisihan tuo tietenkin pitänyt itsekkin ymmärtää, kun on selkeästi tavallisuudesta poikkeava asento kotilla. Mutta mulla on ollut yli 5 vuotta liittimet kohti kattoa (970, 980ti ja 1080ti) ja ikinä ei ole ollut mitään ongelmia lämpöjen kanssa, niin eipä tullut edes mieleen, että se olisi tästä kiinni.

Jos jollain sattuu olemaan 3080 kortti pystyasennossa, niin vinkkejä otetaan vastaan :-)

Kertokaas tietämättömälle että pitääkö tässä poistella ajureita tai jotain? kun tänään vaihtuu 3060ti -> 3080.
Vai lyönkö vain kiinni ja kovaa ajoa

Kertokaas tietämättömälle että pitääkö tässä poistella ajureita tai jotain? kun tänään vaihtuu 3060ti -> 3080.

En tiedä tarviiko, mutta ite ajattelin vetää vaikka vaihdan 3080 toiseen. Nyt tosin pyörii vanha 1070 ja tähän väliin en vetänyt ddulla. Huomenna uusi kortti koneeseen ja ennen sitä ajattelin vetää ddulla ajurit sileeks.

Ei ole ennen tarvinnut. Kiinni ja päivittää ajurit jos on päivitys saatavilla. Huomaahan sen, jos se ei toimi.

Kyllä se on nää kortit mitkä sirisee. TUFin ku laitto vesille niin alko sirinät yhtäkkiä kuulumaan huomattavasti kovempaa, luonnollisesti sekin vaikuttaa ku se sirinä on nykyään ainut ääni mikä koneesta kuuluu, ja lisäks jotkut oli heittäny sellastakin teoriaa et se sirinä voimistuu ton blokin kautta, jollain EK:n blokeilla sitä oli saanu vaimennettua laittamalla lisää lämpötyynyjä backplaten puolelle, mikä kuulostaa kyllä vähän erikoiselta. Itellä HX1200 virtalähteenä, enkä tiiä pyöriikö siinä edes tuuletin rasituksessa, tuskin kun mitään ei sieltäkään kuulu.

Alivoltitus on ylikellottamista, riippuu kortista mitkä arvot just sulla toimii. Päätät jonkun hertsimäärän ja testaat alimmat jännitteet joilla pysyy niillä vakaana.

Noniin. Päädyin sitten tosiaan kaivamaan varastosta vanhan ATX-kopan ja siirtämään sisukset sinne. Tämähän se tuntui auttavan. Nyt lisäksi alivoltitettu 0.85v ja vakio 1890 kellot. Lämmöt pysyy tuossa 70c tuntumassa. Paras tulos mitä saan nyt Time Spystä on 18016 (kokonaisscore), 20097 (gpu) ja 11355 (cpu). Tietysti nyt alkaa ahneus iskeä ja miettii voisko vielä jotain kiristellä tai säätää?

Nämä siis jo melko hyvät arvot toki.

Edit: MSI GXT 3090 ja 5800X

Noniin. Päädyin sitten tosiaan kaivamaan varastosta vanhan ATX-kopan ja siirtämään sisukset sinne. Tämähän se tuntui auttavan. Nyt lisäksi alivoltitettu 0.85v ja vakio 1890 kellot. Lämmöt pysyy tuossa 70c tuntumassa. Paras tulos mitä saan nyt Time Spystä on 18016 (kokonaisscore), 20097 (gpu) ja 11355 (cpu). Tietysti nyt alkaa ahneus iskeä ja miettii voisko vielä jotain kiristellä tai säätää?

Nämä siis jo melko hyvät arvot toki.

Edit: MSI GXT 3090 ja 5800X

Nythän siinä on taas lämpötilan puolesta ainakin menovaroja, nosta vaikka voltteja hieman 0.9V asti ja etsi sille maksimikellot ja tarkkaile lämpöjä. Itellä tais 20600 tulla Gaming X Triolla graphics scoreksi.

Nythän siinä on taas lämpötilan puolesta ainakin menovaroja, nosta vaikka voltteja hieman 0.9V asti ja etsi sille maksimikellot ja tarkkaile lämpöjä. Itellä tais 20600 tulla Gaming X Triolla graphics scoreksi.

Mjoo. Kokeilin ja tuonne 2000 hujakoille antoi nostaa tuolla 0.9. Jännä vain että tämän jälkeen Time Spy score itse asiassa putosi?

Eikös pitäisi pystyä saamaan stockkinakin jo 20500+ tai ainakin revikoissa on saatu. Yritän vain hahmottaa että mikä tuohon vajeeseen on syynä.

Mjoo. Kokeilin ja tuonne 2000 hujakoille antoi nostaa tuolla 0.9. Jännä vain että tämän jälkeen Time Spy score itse asiassa putosi?

Eikös pitäisi pystyä saamaan stockkinakin jo 20500+ tai ainakin revikoissa on saatu. Yritän vain hahmottaa että mikä tuohon vajeeseen on syynä.

Varmaan power limittiin alkaa hakkaamaan? Smoothimpi V/F curve varmaan voisi auttaa.

Mulla on tollanen TUF tilauksessa, mutta huolettaa mahtuminen koppaan, kun käytössä on Silverstonen GD09. 133mm leveä pitäs mahtua ja TUF on kapeampi, mutta tottakai sille täytyy saada virtaakin syötettyä jotenkin. Kuvissa kortin shroudissa näyttäisi olevan tuollainen leveämpi kohta siellä virtaliittimien tienoilla, niin osaisiko joku sanoa että onko se huomioitu tuossa kortin leveydessä minkä on ilmoitettu olevan 126,9mm? Jos kortin leveys on tuon pienen kohdan mittoja niin uskon että menee ihan mukavasti ja virtapiuhatkin saa kytkettyä ilman mitään 90° tai 180° erityisliittimiä

Semmonen homma et jossain täällä oli ohjeet tohon biosin vaihtoon eli MSI Suprimx 3080:n haluisin kokeilla sitä 3080 strixin biossia. Kaipaisin vähän kokemuksia siitä että kuinka suuri hyöty siitä isommasta powerlimitistä on? Ja muustaakseni siinä oli joku ongelma yhden dpi/hdmi portin kanssa?
Tykkään hifistellä ja kellotella tota suprimia aina kun jaksaa säätää... vielä meen ilmajäähyllä mut vesikierto suunnitteilla kun budjetti antaa myöden!

Semmonen homma et jossain täällä oli ohjeet tohon biosin vaihtoon eli MSI Suprimx 3080:n haluisin kokeilla sitä 3080 strixin biossia. Kaipaisin vähän kokemuksia siitä että kuinka suuri hyöty siitä isommasta powerlimitistä on? Ja muustaakseni siinä oli joku ongelma yhden dpi/hdmi portin kanssa?
Tykkään hifistellä ja kellotella tota suprimia aina kun jaksaa säätää... vielä meen ilmajäähyllä mut vesikierto suunnitteilla kun budjetti antaa myöden!

Evgalta saa ainakin helposti tuon 450w biosin ladattua forumeilta. Itse mietin samaa, mutta ei ole vielä tuota korttia enkä tiedä yhteensopivuudesta.

Ensimmäisellä sivulla ohjeet ja linkki lataukseen. Toimi hyvin Ftw3 Ultralla, mutta päädyin vaihtamaan Suprim X joka tulee huomenna.

Statistiikka

Viestiketjuista
284 468
Jäsenet
78 832
Uusin jäsen
Mirdez

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom