Tulppaani on mielikukkiani.
Korkeakoulutettu, älykäs ihminen näkee siinä kukassa fysiikan, miten sen terälehtien mikrorakenne luo silmiimme valon spektrin. Miten evoluutio on tuonut sen kukan merestä maalle ja mikä sen kukan tarkoitus on elämän kierrossamme. Matemaatikko näkee sen geometrian, yhdistettynä edelliseen.
Esteetikko, taiteilija näkee tunteita siitä. Mihin sijoittaa se muidenkin nähtäväksi, pysyvästi, kuten hän sen kokee..
Tyhmä, älykäs, korkeakoulutettu ihminen ei näe sen kukan estetiikkaa, siinä missä älykäs korkeakouluttamaton taitelija ei näe sen kukan geometriaa ja sen sijaintia evoluutiossamme.
Viisas ja älykäs ihminen saa siitä kukasta itselleen paljon enemmän itselleen, kuin toinen joka omaa puutteita älykkyydessä, tai viisaudessa.
Sitten on joukko ihmisiä, ketkä ovat idiootteja. Heille se kaunis kukka ei anna oikein mitään. He eivät pysähdy sen yksinkertaisen tulppaanin äärellä edes hetkeksikään mielessään näihin yllä kertomiini ajatuksiin. Heidän maailma on vain helppo ja valmiina vahvoihin mielipiteisiin, asiasta, kuin asiasta.
Minä en pidä näistä tyhmistä ihmisistä ja näitä kyllä löytyy sukupuoleen katsomatta.
Ja väännänpä nyt rautalangasta, että kirjoittamani pointti on siinä, että älykkyys ei katso viisautta. Viisautta ei toki voi olla ilman älykkyyttä, mutta älykäskin ihminen voi olla tyhmä, jollei näe elon estetiikkaa
P.s. Duunari olen. Seurustelen jo kolmatta vuotta tohtorin kanssa. Mulla on vuosituhannen alusta kaksi opistoasteen tutkintoa, mutta noilla ei ole mitään tekemistä mun palkkatöiden kanssa. Ahtaaja on ammattini.