On totta tämäkin, mutta en nyt tiedä kuinka vastaanottavainen joku 16-20v amiksen röökipaikalla hengaileva poikajoukkokaan on. Saati kun pyydät niitä siirtämään reppujaan bussissa. Vai saanko mä vain naisena mulkoiluja ja miehet nähdään isompana auktoriteettina? Voi olla tässäkin perää. Ja ihan yhtälailla tytöt niitä reppujaan pitävät penkillä, saattavat tosin olla taas tässäkin huomaavaisempia.Kommentissasi oli hyvää asiaa, mutta tuosta nuorten naisten asenteesta, ymmärrän oikein hyvin mistä se tulee, koska nuorilla naisilla saattaa olla melko kattava kokemus siitä, että minkään ikäinen (satunnainen vastaantuleva) mies ei lähesty heitä muuta kuin pariutumisasiat mielessä. Enemmän näkisin tuon vain "shieldinä" ja vieläpä melko tarpeellisena, siis näiden naisten omasta näkökulmasta.
Oman kokemuksen mukaan, kun kaupungilla kävelee, etenkin sellaisilla paikoilla missä on vähän vähemmän kulkijoita, tuossa on hyvin selkeitä eroja. Yksinään kulkevat nuoret naiset, arviolta alle kolmekymppiset kulkevat katse maahan (tai puhelimeen) luotuna ja suurella todennäköisyydellä napit korvissa. Tuosta vähän vanhemmissa hajontaa on enemmän ja ainoat jotka saattavat avoimesti katsella vastaantulijoita ja jopa hymyillä vähän ovat eläkeikäisiä tai lähellä sitä. Nuoremmissa naisissa jonkinlaisena poikkeuksena ovat ne, jotka kulkevat joko koiran tai lastenvaunujen kanssa, nämä ilmeisesti ovat koetusti suojia pahimmilta ylilyönneiltä itsessään.
Edit: Ja tässä on siis todella selvä ero miehiin, joissa ei mitään vastaavaa iän mukaista eroa ole havaittavissa. Ihan minkä tahansa ikäiset miehet liikkuvat ja ottavat kontaktia keskimäärin "rohkeammin" kuin naiset. Kontaktina siis esimerkiksi yksinkertainen katsekontakti vastaantullessa.
"Bitch shield" yllä oli vähän jännästi sanottu, kun nykyään olis kiva ihmisten ymmärtävän, että naisen naama peruslukemilla ei tarkoita, että hän on vihainen/nirppanokka/mitämuuta. Resting bitch face syndromesta on jo sen verran vuosikausia puhuttu? Nuoren naisen, eikä kenenkään muunkaan tarvitse olla 247 hymyilevä ja valmis olemaan ystävällinen tuntemattomien "kevennyksiin" - lainatussa viestissä osa syystä.
En mä ainakaan ota katsekontaktia jokaiseen ihmiseen liikkuessani kadulla. Enemmänkin vaikka sit kaupassa, jossa pitää enemmän sumplia ihmisten liikkumista sikinsokin. Huomioin heitä kadulla sen verran, etten kävele päälle, ja etteivät toiset kävele minun päälleni, en esimerkiksi väistä lätäkköön, jos ei vastaantuleva porukka yhtään ymmärrä oman kulkemisensa päälle. Saatan kulkea kuulokkeet päässä, jos olen matkalla jonnekin. Tarkoitukseni ei silloin ole jutella kenellekään ilman syytä.